Núria Espuny

Núria Espuny

Més informació

Opinió Núria Espuny

Tots els dies són l'Open Data Day

L'Open Data Day és una celebració mundial sobre les dades obertes i arriba anualment durant el mes de març. Per als que sou novells en aquest concepte, dir-vos que les dades obertes són dades que es posen a disposició de tothom, de forma gratuïta i en formats que permeten ser fàcilment analitzades i reutilitzades. 

Així, durant l'Open Data Day, grups de tot el món organitzen esdeveniments locals per potenciar l'obertura de dades: xerrades, debats, tallers, hackatons... Jo, fan incondicional i declarada de les dades obertes, el concebo com una oportunitat més per mostrar els seus beneficis i avantatges: augmentar la transparència dels governs, millorar els serveis públics, impulsar el creixement econòmic, donar suport a la innovació i la recerca, fomentar la participació ciutadana, ajudar en la presa de decisions ... Us ho he dit, oi, que en sóc fan incondicional?

Així doncs, vist tot el que ens pot aportar aquest entorn, proposo que les Administracions Públiques celebrem cada dia l'Open Data Day i ens esforcem diàriament per impulsar al màxim l'obertura de dades públiques, tant quantitativament com qualitativament. I en aquest sentit, tinc una bona notícia: darrerament estem vivint un canvi de paradigma en el si de molts agents del sector públic català. 

Fins fa poc temps l'obertura de les dades públiques es limitava, pràcticament, a publicar aquelles dades que alguna normativa especificava i imposava. Ara, afortunadament, l'objectiu ha girat 180º: no analitzem quines dades estem obligats a publicar, sinó quines dades no podem publicar perquè hi ha algun impediment legal (protecció de dades personals, drets d'autor, protecció de menors, etc.) És a dir, que per defecte, la dada s'ha d'obrir. 

Publicar només el que estàvem obligats versus publicar tot el que no tenim prohibit. Totes les dades públiques s'han d'obrir, per això, perquè són públiques, el que significa que pertanyen a la ciutadania.

Però hem d'anar més enllà. A més d'emplaçar-nos a obrir les dades, hem d'aconseguir fer-les comprensibles. El repte és convertir les dades en informació i la informació en coneixement. Les Administracions Públiques hem de donar eines i capacitar a la ciutadania perquè en faci ús. Hi ha una gran i significant diferència entre tenir dret a la informació i tenir la capacitat de fer quelcom amb aquesta informació, perquè poder accedir a les dades no és suficient, a menys que sapiguem què fer amb elles. Aquestes han de servir realment per "empoderar" la ciutadania, ja sigui perquè controli l'acció de govern, perquè ens ajudi a prendre millors decisions o perquè l'emprenedoria pugui crear nous negocis. No n'hi ha prou amb tenir portals de dades obertes, sinó que és bàsic implementar projectes que ajudin a entendre les dades, eines de visualitzacions gràfiques, eines que facilitin l'anàlisi de les dades mitjançant interfícies atractives, simples, amigables, intuïtives.

És un canvi engrescador, que requereix lideratge institucional i polític al més alt nivell, és cert, però sobretot, requereix la complicitat i implicació del sector privat i de la societat civil, exigint-nos noves dades i, a més, dades de qualitat, estandarditzades, georeferenciades, actualitzades i ... Tots i totes hem de ser impulsors d'aquesta nova riquesa del segle XXI. Així que, com diu un molt bon amic meu: T'hi apuntes? T'hi apunto?


Opina

Configuració
Publicitat
Publicitat
Publicitat

Fòrums

  • 9.109.902 missatges
  • 214.697 temes
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums