Notícia

ADIF no atén una consulta d'un passatger discapacitat per ser en valencià

Un funcionari d'ADIF de l'Estació del Nord de València es va negar a proporcionar informació a un ciutadà si aquest no li parlava 'en cristiano'

estacio-del-nord-valencia
estacio-del-nord-valencia

"Hábleme en cristiano". Aquesta frase imperativa i sempre dita en to despectiu va tornar a sentir-se a finals del mes passat al País Valencià. Els fets van ocórrer el 28 de gener a l'Estació del Nord de València quan un veí de Carcaixent (Ribera Alta) va preguntar a l'oficina d'atenció al client què havia de fer per creuar les vies amb el seu acompanyat que es desplaçava amb cadira de rodes. Tal com informa Valencianisme.com, el carcaixentí va buscar solució per canviar d'andana en una estació que no disposa d'ascensor i en preguntar com fer-ho va trobar-se amb un funcionari que el va "avisar" que si li parlava "així" tindria un "problema" perquè no li contestaria a la petició i que, per tant, li havia de parlar "en cristià". "Yo soy de Asturias y mi compañera es de Múrcia. No voy a responderte si me hablas en valenciano", va "argumentar" el funcionari davant d'una cua de persones que també volien ser ateses per altres qüestions.



La víctima d'aquest comportament va informar l'Oficina Valencianista d'Assessorament Legal (OVAL) sobre els fets i va presentar una reclamació a l'administració ferroviària, a banda de demanar-los ajuda per presentar la mateixa queixa al Síndic de Greuges. Consegüentment, des d'OVAL s'ha engegat una campanya d'enviament de correus electrònics a ADIF mitjançant el seu apartat de contacte, en concret a la "Delegación Territorial Este" (joselopezochoa@adif.es) d'una carta que condemna als fets.

El model a enviar és aquest:

"Distingits senyors,

Hem tingut coneixement a través d'Internet d'un cas de discriminació lingüística, ocorregut el divendres dia 28 de gener, al voltant de les 9:30 h, a l'Estació del Nord de la ciutat de València. Un veí de Carcaixent (la Ribera Alta) va entrar a l'oficina d'atenció al client per a efectuar una consulta sobre el seu acompanyant, una persona discapacitada que viatja amb cadira de rodes. El funcionari d'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (ADIF) que els va atendre, però, es va negar a contestar-li per haver-li parlat en valencià i li va exigir que s'expressara "en cristià".

Considerem que els fets exposat més amunt són molt greus, perquè al mateix temps que el funcionari declina respondre-li pel fet d'haver-li efectuat la consulta en una de les llengües oficials a la comunitat autònoma valenciana es denega l'assistència a una persona discapacitada.


El ciutadà afectat ha anunciat que formularà una queixa davant del Síndic de Greuges. Independentment d'això, volem traslladar-los els nostre malestar davant dels fets ocorreguts i exigim que l'administració garantisca el dret dels ciutadans a ser atesos pels seus funcionaris en qualsevol de les dues llengües oficials en terres valencianes, tal com ho regula l'Estatut d'autonomia i la legislació vigent.


Tot esperant la seua contestació, els salude ben cordialment,


Nom i cognoms
"


Opina

Configuració
Publicitat
Publicitat

Fòrums

  • 9.174.971 missatges
  • 216.760 temes
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums
Publicitat