Publicitat

Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Història de la televisió en català. TV3, Canal 33 i Canal 9 fora de les terres catalanes

__23269__62 9

Hola.

M'agrada investigar la història de la televisió en català i als Països Catalans i escric per veure si em podeu aportar dades, experiències o records relacionats amb la tele en català. Els que sou més grans fins i tot recordareu els inicis.

Una cosa que m'interessa especialment, per l'aspecte sociolingüístic, són les emissions de televisions catalanes fora de territori catalanoparlant. Sempre he sabut que TV3, Canal 9 i el Canal 33 es podien veure fora de les seues fronteres quan emetien exclusivament per analògic, però m'agradaria saber quin és el punt més llunyà o estrany fins on han arribat aquestes emissions extraterritorials de canals en llengua catalana i si de debò han pogut servir perquè gent de fora hagi après el català, ja que es diu que molts nens d'Albacete o l'Aragó han après la nostra llengua mirant els dibuixos de TV3 o Canal 9. No sé fins a quin punt Canal 9 o TV3 poden haver servit per a ensenyar el català fora de les nostres terres.

Dins del mateix territori català a les Illes Balears crec que des del 86 i des del 89 s'han vist sempre TV3 i Canal 9 respectivament, així com a les Terres de l'Ebre. Aquí, al País Valencià, es va començar a rebre el senyal de TV3 a partir de l'any 1986. Fins a la primera dècada del segle XXI les emissions, almenys en la meua zona, solien arribar amb interferències que de vegades impedien visualitzar i escoltar bé el canal, però normalment es podia veure sense gaires dificultats. TV3 va existir tres anys abans que Canal 9. Durant eixos anys era l'única televisió en català que hi havia al País Valencià. Com a anècdota sempre recordaré que jo, que llavors era petit, percebia la TV3 com un canal d'aquí perquè parlava la llengua d'aquí i no entenia el perquè de la mania que la gent tenia a aquell canal perquè "era català" o per què dimonis no consideraven aquella llengua la seua. Canal 9 va venir després i em va semblar una cosa estranya perquè acostumat a mirar TV3 esperava que fos tot en català com la TV3 i encara no m'he acostumat a la presència del castellà ni m'hi podré acostumar mai. També era estrany veure els mateixos programes en versió valenciana i del Principat, de vegades fins i tot el mateix dia a la mateixa hora.

El senyal del Canal 33 va començar a emetre el 1991 per al Principat, però em sona no va arribar fins a mitjan de dècada dels 90 degut a un no sé què que feren. Jo si més no no el vaig captar mai (i m'hauria agradat), potser perquè estic en una zona muntanyosa, però tinc veïns que sí el captaven o el capten amb més o menys dificultat.

Fora del territori català, als anys 90, jo mateix podia veure Canal 9 des d'Albacete (suposo que encara es pot veure). Em sembla que en aquesta província també hi hagué un temps es què es veia el senyal de TV3.

A Múrcia també hi ha parts on sempre ha arribat Canal 9, però m'agradaria saber quines són (suposo que El Carxe hi entra) i si també han rebut o poden rebre TV3.

Pel que fa a L'Aragó supose que TV3 deu entrar-se'n bastant més enllà de la Franja d'Aragó, i en algunes zones també Canal 9. Per la part d'Occitània també es deuen estendre bastant.

Bé, si teniu dades interessants sobre les emissions dels senyals dels canals catalans fora del seu territori o si coneixeu algú d'Albacete, Múrcia, Aragó o Occitània que haja aprés català amb els nostres canals m'agradaria que ho compartíreu, ja que m'interessa bastant el tema però és difícil trobar la informació.

Un hi estaré agraït.

BREU HISTÒRIA DE LA TELEVISIÓ EN CATALÀ (extret de http://es.geocities.com/diverstvi/histocata.htm):

1962. La primera vegada que es va escoltar el català a l'Estat espanyol i en conseqüència als Països Catalans va ser el 1962, quan l'actriu Núria Espert va poder dir algunes paraules en la nostra llengua amb motiu d'unes riuades catastròfiques.

1964. TVE va emetre amb circuit tancat un programa especial en català amb motiu de les festes de la Mercè. El mateix any, també en circuit tancat, es va emetre l´adaptació de l´obra de Josep M. de Segarra La ferida lluminosa. El territori de rebuda és el Principat i les Illes Balears, menys les Pitiüses.

A partir de llavors i esporàdicament es programa Teatro Catalán, amb obres que no molestessin la ideologia de la dictadura. L´horari és de tarda. 

1964. S'estrena Mare Nostrum amb coordinació de Josep M. Lladó. Un programa divulgatiu

1969. Joan Manuel Serrat després de promocionar per Europa la cançó La la la de cara al festival d´Eurovisió, importantíssim llavors, es nega a cantar-la si no és en català. El substitueixen per Massiel, i es prohibeix la difusió de les cançons de Serrat en les emissores de ràdio i televisió.

1971. Inauguració del centre de producció de TVE al País Valencià en uns locals del carrer de Navarro Reverter, de València. El primer programa del centre es Aitana.

1973. Primers programes en color a TVE Catalunya. Uns especials dedicats a Lluís Llach i Maria del Mar Bonet.

1973. Desaparició de la graella de Mare Nostrum i estrena de Giravolt.

1974. Estrena de Miramar, Mirador, i Nova Gent.

1975. Apareix Lletres catalanes dedicat al teatre televisiu, Taller de comèdies, Barcelona RTVE, i Tot art.

1976. Es comença a emetre cada dia en català. Per Lletres catalanes passen Els Joglars, Núria Espert, Pau Garsaball,... com a escriptors o adaptadors; Terreny Moix, M.A. Capmany, Salvador Espriu,...Com a realitzadors; Sergi Shaaff, Mercè Vilaret,...

1976. S´estrena Terra d´escudella, primer programa infantil fet en català. Hi col·laboren Els Joglars, Els Comediants, U de Cuc.

1977. Els espais informatius es passen a fer en català.

1977. Entre d´altres programes s´estrena Personatges amb Montserrat Roig, on serien entrevistats personatges com Joan Fuster, Ovidi Montllor, Josep Pla...

1977. Retransmissió en directe de l´arribada del President Tarradellas a Catalunya.

1978. Estrena entre altres programes, com Musical Exprés d´Àngel Casas, de Vostè pregunta de Joaquim M. Puyal. El primer programa amb participació en directe de l` audiència a través del telèfon.

1979. Èxit popular de la sèrie Doctor Caparrós medicina general de Joan Capri, Joan Pera, M. Matilde Almendros i Carme Sansa.

1979. Hamlet, primer dramàtic rodat en color amb Enric Majó, Montse Carulla, Marta Angelat i Pau Garsaball. L´adaptació era de Terenci Moix i la realització d´Antoni Chic.

1979. Primera emissió de l´Informatiu Balear per les Illes

1980. Primera experiència a l´Estat de televisió local a Cardedeu.

1982. Incendi del centre de producció de TVE al País Valencià, trasllat a Torrent i posteriorment al carrer de Lebón de València.

1983. Trasllat de Miramar a Sant Cugat del centre de producció de TVE Catalunya.

1983. S´inaugura en 1983, el nou de producció Centre Territorial de TVE a les Illes.

1983. Gran èxit en l´ emissió inaugural de TV3, que podia captar un 70 % de la població catalana. TV 3 actuava fora del marc legal, ja que les Corts espanyoles havien anat retardant les lleis dels tercers canals. Calviño, director de TVE en el moment (nomenat pel PSOE), va posar tot tipus de traves a l´ existència de la televisió catalana. Era del parer que TV 3 havia de ser una televisió folklòrica i no un mitjà modern i competitiu. Per sort els dirigents de TV 3 no li van fer cap cas. Calviño va imposar el seu vet a l´ingrés de Televisió de Catalunya a la UER, per tan impedia l´accés a la informació internacional. Es van fer servir altres recursos per sortejar aquesta trava.

1986. Les emissions de TV3 arriben a tot el País Valencià sortejant tota mena de dificultats polítiques.

1986. S´inaugura els locals de Televisió de Catalunya a Sant Joan Despí

1987. Les emissions de TV3 arriben a les Illes Balears.

1989. Inauguració del Canal 33. Noves traves per part del govern central (PSOE) en la creació de l´emissora. Canal 33 vol fer una tasca complementària en l´àmbit cultural i esportiu a TV 3. Mentre, la primera cadena catalana es prepara davant de l´entrada en funcionament de les privades per seguir tenint uns bons índexs d´audiència.

1989. Inauguració oficial de Televisió Valenciana, Canal 9. La bona notícia, té la seva contra en el model lingüístic adoptat. Prohibeixen l´us de paraules que semblen massa catalanes. En el doblatge es renuncia a usar doblatges ja fets en català per TV3, i s´opta pel castellà o per un nou doblatge en el valencià inventat per l´emissora.

1992. S´inaugura el Canal Olímpic, que funcionarà només durant les Olimpíades de Barcelona. S´utilitza la freqüència de Canal 33. La gestió es compartida per Televisió de Catalunya i per TVE, que és qui té els drets d´emissió sobre els jocs olímpics.

1994. TVE del País Valencià es traslladà al Parc Tecnològic de Paterna.

1997. Televisió de Catalunya disposa de canal propi tant a Canal Satélite Digital (satèl·lit Astra) com a Via Digital (Hispasat). La televisió Valenciana opta per Via Digital.

Respostes

Configuració
  • __23269__62 9

Per cert, lamento la reducció de programació pròpia de TVE en català per als circuits territorials.

Fa pocs anys Aitana encara emetia per al País Valencià magazins, programes esportius i sèries  en llengua pròpia. Recordo quan Aitana era l'únic que hi havia en català a la tele (quan encara no existia TV3). Sèries com La Barraca, Canyes i fang, L'aldea de l'auró, La crida dels gnoms, Això va ser la vida, que no s'han emés mai més en català... De sobte tot això va desaparèixer, ara només queda L'informatiu, que és bilingüe i no sé si l'emeten dues voltes el dia. Al Principat em sembla que han fet una cosa semblant.

• Oscar lo RoigUsuari sumador23.407 14 52👍 507

Com ajuda, a l'Anuari de la Televisió, que com el seu nom indica surt cada any , venen les dades de la recepció de les autonòmiques fora de la seua autonomia. Ara mateix no sé fins quin any arriba l'Anuari, jo només he tingut en les meues mans el del 2005 i el 2006.

Publicitat

Fòrums

• 9.204.769 missatges
  • 217.861 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat