Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

TELENOTÍCIES i SÀPIENS: Espies catalans de Franco

dr_birras5.754 12 329
Han mencionat a Pla i a Cambó entre altres de formar part d'una xarxa de més de 100 espies que Franco tenia a Catalunya i al Nord de França. Passaven mapes de les ciutats a bombardejar, delataven gent...

Sortirà tot publicat a l'esmentada revista...

No puc completar més la informació doncs ha sigut una notícia breu.

Algú en sap més coses?

Jo encara ho flipo.

Respostes

Configuració
  • Mainera344 9
    A mi també m´ha sorprès molt! A veure que n´explicaran a Sàpiens.
  • Andaluz Pride16.598 12 80
    Més informació a l'article:

Trabajando para el enemigo (castellà)

Al llibre:

Javier Cervera, Madrid en guerra, Alianza Editorial, Madrid, 2006, ISBN 84-206-4731-4, pg. 221 (Cervera cita com a bibliografia l'obra de José Bertrán y Musitú (director del SIFNE) Experiencias de los servicios de información del Nordeste de España (SIFNE) durante la guerra, Madrid, 1940, Espasa-Calpe

Fonts: viquipèdia
  • Jaia803 13
    Jo tota la vida he escoltat per casa que en Plà era un traïdor... i d'en Cambó, tampoc hi ha dubtes...

• el10cat3.705 11 511
    Serà interessant el tema, cada cop Sàpiens millora els seus continguts, és una revista genial
  • tocafon5.282 12 410👍 1.652
    si vols més referencies llegeix el llibre

Traidors a Catalunya
     la cinquena columna  1936-1939

autor-  Domènec Pastor Petit
     editorial - BASE

i surten noms força coneguts, i en Pla i en Cambó també
    en Cambó va treballar i va col.laborar economicament amb els assesins fills de puta

quan va acabar la guerra no va voler tornar per por a que el matesin
  • jordiesceptic6.580 12 320👍 71
    Res que no se sabes, que no s'hagi escrit abans i que no s'hagi debatut llargament.

La Republica, es va crear tants enemics, va deixar tants cadavers pel camí, que molts veien un pronunciament del tipus Primo de Rivera d'uns pocs anys abans, com la unica sortida viable, fins i tot per les seves vides.

Paradigmatic el cas d'en Carrasco i Formiguera (Fundador d'UDC). Ha de fugir  de Bcn per que el volen matar uns i altres (del POUM o la CNT pasant pel PSUC) per catolic, l'enganxen el franquistes i l'afusellen pèr catalanista.

En Cambó va ser tant espia, que despres de la guerra, va haber de ciure exiliat i va morir a l'exili. en Pla es va recloure al seu Ampordà i tgairebe no va tenir esma de sortir-ne.

Aquesta pobra gent, va salvar la pell fent d'espia contra els que els volien matar i van acabar reclosos i renegant del seu pasat, traits i enganyats per tots dos bandols. Primer per la Republica, constituida en una mena de casa de putes salvatge i sanguinaria i despres pel seu ultim aliat, convertit a mes de el que he dit abans, en genocida i dictador interminable.

No ens hi volguesim pas trobar.

Jo, no m'atreviria a jutjar-los col·lectivament. Ni a posar-los tots al mateix sac. Per que es una evidencia historica, que si que hi van haber fascistes catalans. Pero d'altres van actuar mes per necesitat que per altra cosa.

Si a la memoria historica, evidentment. Pero ben explicada.

Els grans titulars, acostumen a ser grans mentides, potser per inexactes, potser per superficials.

• wu ming13.839 13 111

caram, acabes de justificar el "alzamiento nacional" tu... tela!!!

amb aquesta xusma feixista el hi dius "pobra gent", quines barbaritat!!

No crec haber justificat res. Ni mnlt menys el resultat d'aquella barbaritat que va acabar pitjor del que va començar.

Pero la republica va tenir molta tela. Una cosa no treu l'altra.

I de tota mmanera, es una tema prou interesant com per pensar-hi una mica mes enllà fins i tot dels propis convenciments.

Aquella "xusma feixista", evidentment va existir. Al costa d'altra gent que no tenien res a veure ni amb la xusma ni amb el fascio. Pero que en mes d'un cas, van optar per salvar la pell de l'unica manera que van veure possible en aquells moments.

Et podria explicar casos prou dificils, prou sagnants, prou explicatius del que et dic.

Pero potser seria massa llarg.
        • wu ming13.839 13 111
          que no has justificat res? amb la mateixa argumentació que els franquistes ho has fet 
            Veig que no m'explico.

Que la Republica va acabar sent una merda infumable, ho demonstra que van perdre una guerra que habien d'haber guanyat sense despentinar-se.

I van perdre, inutils i mesquins com eren, perque es van liar a fer la guerra entre ells. a matar-se els un als altres, a prescindir . a obviar qualsevol forma de respecte per l'altre, pel que no era exactament de la seva corda. pel que no responuia fil per randa als dictats de l'il·luminat de torn que manes o mates mes en cada facció.

Tot aixó no posa en entreditr el grans avenços que van aconseguir. pero van acabat tant malament, que els va fer totalment esterils, Inutils. Com molt be van poder comprobar les generacions que van patir despres la brutal represió d'aquell vell criminal, filla directa dels impresentables que es volkien erigir en salvadors de ves a saber tu que durant el sanys 36-38.

Per que al 39, tot el bacallà era venut.

Si la justificació que van fer els feixistes coincideix amb el que et dic, potser es per que els hi van poosar molt facil.

Si mla Republica hagues tingut un minim de cohesió, un minin d'organitació, un minim de seriositat, res de l que vem patir despres hagues arribat.

Haurien afusellat en Franco, en Millan, en Mola i tota la resta a finals del 36 com a molt tard, i fi del tema.

Aquella colla de pretesos politics, no mereixen cap consederació.

La seva incapacitat, la seva inutilitat, la seva manca d'interes pel poble, va acabar com va acabar.

malament. Sobre tot per el Poble que van començar a matar ells mateixos, per deixar despres exposat a la barbarie mes absoluta dels feixistes.

• Jordi Freixas16.370 11 101👍 2.648

No penso entrar a discutir sobre en Pla i en Cambó, però... el meu avi patern va ser, durant els ultims mesos de la guerra civil, capturat pels feixistes, i obligat a lluitar en el seu bàndol. Imagino que aquest només seria un cas més d'entre uns quants.

Sempre m'havien parlat d'aquella època, com uns anys de molt patiment.

• SantsUsuari sumador27.586 12 34👍 6.250
      Però hi va haver gent com Sagarra que se'n va anar a la Polinèsia i avall, a esperar que passés el temporal, o gent com Riba amb els pebrots ben posats que es va quedar i va aguantar com un home. Els excessos de l'anarquisme no justifiquen el suport a l'axecament feixista (que ja se sabia el que portaria, que els diaris internacionals n'anaven plens, els de dretes i els d'esquerres).

I tots els catalans de Franco ben callats estaven quan afusellaven gent al Camp de la Bóta, o quan enviaven gent als camps de concentració... Aleshores no eren excessos, oi?
        La gent que podia, va marxar. pero la gran majoria no van poder. I van haber de patir entre d'añltres coses, i com molt be dius, el camp de la bota, posem per cas.

Els exceoss no justifiquen el suport al cop d'estat. Aqui tinc els meus dubtes. El cas es que fins que no li van veure el cul, no van saber si era gall o gallina. I quant van descobrir que era un escurçó, ja era tard.

Els catalans tots estaben callats. De fet, fins als fets de Montserrat (amb el desplegament de la senyera en una visita de Franco), ni Deu s'atrevia axecar la veu. Potser perque si ho feien, els que podein acabar al camp de la bota, eren ells.

Jo no crec que el cop d'estat calgui justificar-lo. Ells mateixsos no ho van intentar mai, mes ellà del discurs fosc de sempre, allò de la masoneria rojo-judeo-marxista-separatista. que no pasaba de ser una cantarella estupida.

del que jo re clamo es que d'una vegada, algu justifiqui els politics de la republica, que va possibilitar el triomf del feixisme. Que no van aconseguir res de les potencies alades despres de la 2a guerra mundial.

Que algu justifiqui la feina increiblement esteril d'aquest petits personatges que desgraxcaidament ens van tocar en sort.

Tot sembla indicar, que en Franco, simplement va ser el mes llest de la colla. Es va aprofitar de la incapacitat dels altres.

Jo acuso, culpo als que van fer possible des de el poder que un criminal com aquest pogues fer el que va fer.

Ja se que no soc politicament correcte. Tant se val. O comencem a entendre qui es l'enemic i amb quines mascares es disfresa, o contuem com fin ara, fotent-nos hosties entre nosaltres mentre el veritable perill, s'esmola les urpes mirant com poc a poc, ens afeblim en batalletes ridicules i esterils.

Aquesta es la lliçó que cal aprendre.

I sincerament,  veig tant poques ganes d'unitat, que es l'unic que fa por a l'enemic,m que l'imagino fotent-se de riure mentreen mira barallar-nos com a infants de P4.

• SantsUsuari sumador27.586 12 34👍 6.250
          La gent que podia, va marxar. pero la gran majoria no van poder.

Sí, si jo a la gent normal no els retrec res: cadascú fa el que pot. Mon avi mateix va combatre amb Franco (bàsicament feia la mili a Saragossa quan la cosa va petar, però vaja, va combatre amb ells).

Però Cambó i Pla no eren gent normal, i sabien perfectament si era gall o gallina: sabien el que passava a Itàlia, sabien el que passava a Alemanya (Pla hi havia viscut) i sabien les barbaritats que cometia l'exèrcit franquista durant la guerra, tan grans que fins i tot la premsa internacional de dretes va protestar.
            Pero tambe tenien al cap la Sanjurjada o la dictadura d'en Primo de Rivera. I tal com els va anar la vida despres d'aixó, home, no crec que suposesin una altra cosa que un regim dictatorial petit-burges que dures una temporada.

En Cambó va haber d'exiliar-se de per vida (curios en un dels teorics afectes al regim) i en Pla es va haber de mig amagar la resta de la seva vida.

Cap d'ells dos va preveure el Franquisme tal com va funcionar despres. Cosa que no els disculpa pel que van fer. Pero responsabilitat directa en la segona part de la historia, no crec que en tinguin masa.

Cal explicar la historia, i a ser possible tota. Agradi mes o menys, de responsabilitats n'hi han a dojo. Crec que he deixat clar qui son per mi els primers  responsables (cronologicament) del triomf del feisime. Tambè ho es Cambò com  tambe en menor mesura ho es Pla. pero no ens excedim, perque si un periodista i un personatge ric (tampoc tant, si ho mirem a escala europea) van tenir tanta responsabilitat, caldra concloure, que els mandataris de la Republica, encara eren pitjor del que porto dient fa estona.

• torraina_infernal32.551 9 19👍 14.793

Totalment d'acord amb tu. Pel que fa al tema de les ganes d'unitat...Jo veig a un de les CUP i penso: "Guaita, un dels meus", en veig un de Ciu i penso "Guaita, un dels meus", en veig un d'ERC i penso "Guaita, un dels meus", en veig un d'UNC i penso "Guaita, un dels meus". I es clar que potser m'identifico més amb uns que amb els altres però mai permetré que d'això se n'aprofitin els enemics reals:PP, PSOE-c, C's, etc...

Per què a aquestes alçades de la pel·lícula la independència comença a sonar com a el més important. Ara si que va la bona, d'aquí 30 anys o som un país lliure amb capacitat d'integrar plenament els ciutadans i on la vida es visqui en català o ja no en quedarà ben res.

O sigui que deixem-nos de sectarismes, anem al gra.
  • wu ming13.839 13 111
    home, a mi no em sorprèn gens ni mica
  • a poc a poc9.493 10 213👍 46
    A veure si aquesta vegada m'arriba a l'hora, cagumtot ! 
  • puigalder4.967 10 395
    Fa temps vaig llegir que en Pla des de Marsella comunicava als franquistes quan sortien vaixells des d'allà amb provisions i medicines cap a Catalunya, i que molts d'ells acabaven essent enfonsats per l'aviació i la marina franquistes.

No recordo on ho vaig llegir però potser en parlin al Sàpiens.
    • Borrell8.963 11 228👍 1.385
      tampoc fa falta creure's tots els mites que circulen pel carrer, Pla era un covard , però no crec que arribés a aquests extrems, Pla escrivia en català en l'època de la dictadura cosa que molts poc van fer iclosos els q anaven de pseudacatalanistas  tota la seva vida
  • __13048__7.749 11
    jo fa poc m'he llegit un llibre que va d'això, d'espies, de dobles espies, i de tot, tant havien espies a la república com als inssurectes. I en el Front encara era més exagerat. 

el llibre es diu El rojo en el azul.

Un llibre estupendo!
  • Forçaalporró13.720 11 141👍 1.425
    Monument a un espia i col.laborador de Franco a Barcelona:

Francesc Cambó.

Herois catalans de veritat encara esperen...
    • Automat17.292 10 74
      Diria que es precisament per aixo que en Cambo te el monument a Barcelona, per haver sigut col.laborador del regim.

Pero hi ha una cosa que m'intriga. Si era tan col.laborador franquista, com es que no va tornar a la seva estimada Espanya un cop acabada la guerra?
  • tutuki9.197 15 221
    Sobre Josep Pla crec que sempre s'ha sabut que va colaborar amb el franquisme durant la guerra, però per primera vegada es té constància documental d'aquest fet.
    Pla era bàsicament un monàrquic convençut a qui no agradava la república, pel que he pogut llegir en alguna biografia seva. Ell, per dir-ho d'una manera simple, la va cagar pensant que l'alçament militar acabaria amb el restabliment de la monarquia. Quan va acabar la guerra Franco li va concedir la direcció de La Vanguardia, càrrec al que va renunciar al cap d'uns mesos quan es va adonar quin sentit prenia realment la dictadura, per això va decidir passar la resta de la seva vida a la seva casa de l'Empordà una mica amargat amb sí mateix pel que havia fet.

(Haver-ho pensat abans, Josep!!)
  • __18243__470 10
    Home, d'en pla es sabut el seu transfuguisme a la Falange, si no m'equivoco, però d'en Cambó???

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 8.806.788 missatges
  • 205.085 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat