Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Entrevista a Jaume Sastre (Dirigent del Lobby per la Independència)

vich7.706 15 278
Jaume Sastre: «Som un mallorquí que exigeix la igualtat davant la llei a un madrileny poderós»
Jaume Sastre va demà a la barra per reclamar el dret de pas a la Costa dels Pins el 2004

JOAN RIERA. Palma.
Jaume Sastre, professor d'institut de 46 anys i escriptor, biògraf de Gabriel Cañellas i dirigent del Lobby per la Independència, serà jutjat demà a Manacor, acusat per Pedro J. Ramírez d'amenaces i coaccions perquè l'agost del 2004 reclamà el dret de pas a la zona de domini públic on s'ubica la piscina que empra el director d'El Mundo. Sastre es declara defensor de la igualtat davant la llei i pensa que els mallorquins «ja han cedit massa terreny» a les pressions foranes i que «arriba un moment en què han de saber defensar els seus drets». També recorda que va ser ell qui denuncià a Ramírez, «que acudí al jutjat en una estatègia defensiva».

-Quins són els valors que defensau?
-La llibertat i la justícia.

-Considerau la costa com a fonamental per al futur de Mallorca?
-Ho és tant com cada pam de Mallorca. Com ho és la Serra de Tramuntana. Com ho són Son Gotleu i Son Armadans. Com ho és Son Banya. A totes bandes s'ha de respectar la igualtat davant la llei, sense distincions ni privilegis.

-Per què és tan important el dret de pas?
-Perquè és un dret de la gent, com el dret a passar pels camins públics, que cap poderós no pot conculcar ni violar per molt important que es pensi ser.

-Per què sembla tan difícil aconseguir la igualtat davant la llei a Mallorca?
-Els mallorquins estan acostumats a cedir molt dins la seva pròpia illa als que vénen de fora. S'estimen més resignar-se. Van cedint terreny, van cedint drets, fins que se senten estrets. Quan això passa no queda un altre remei que protestar, que defensar el que mai no els poden llevar conforme a la normativa vigent. El dret de pas n'és un exemple, de defensa de la llei.

-Aleshores, per què tants de problemes?
-Jo som un mallorquí i em rebel·la que hagi de sortir perdent i hagi de ser condemnat senzillament perquè així ho vol el madrileny i poderós. És el cas de Pedro J. Ramírez contra Jaume Sastre.

-Aquest senyor us acusa d'amenaces...
-Miri: jo l'agost del 2004 vaig demanar el dret de pas per la zona on ell empra una piscina situada en domini públic, sense cap tipus de violència. Prova d'això que el dia següent el diari El Mundo me va qualificar de «pallasso». Jo vaig denunciar Pedro J. per impedir-me el dret de pas. Aleshores Ramírez va canviar d'estratègia i va presentar una denùncia defensiva contra mi. En un dia vaig passar de ser «pallasso» a «batasuno» i «violent». Em voldria explicar qualcú què és un pallasso batasuno? Els pallasos són pacífics. Ells mateixos es contradigueren d'un dia per l'altre a partir de la meva denúncia.

-Demà us jutgen per aquests fets, què esperau?
-Doncs esper un jutge honest, equitatiu i valent. Esper una persona preparada, plena d'objectivitat i neutralitat. Sé que és difícil per a ell. Jo som un mallorquí, Pedro J. és un madrileny poderós i amb gran influència. Aquesta desproporció me fa pensar que és possible que me condemnin. Estic preparat per a això. Però jo crec en la justícia i en els homes que creuen en ella. És possible que aquesta vegada Goliat Ramírez s'endugui una sorpresa davant David Sastre. Els mallorquins hem patit molta prepotència durant segles, però som aquí perquè malgrat les dificultats creim en una societat consagrada al principi de la igualtat davant la llei. Els jutges anglesos condemnaren diverses vegades Gandhi, però de quin costat estava la justícia? La història parla per ella mateixa.

-Us acusen, així mateix, de voler tòrcer la línia editorial d'«El Mundo»?
-Ben al contrari. Crec en la llibertat d'expressió. Que argumentin el que vulguin de la manera que considerin més convenient. Cada vegada que ataquin el que nosaltres defensam, més persones se sumaran a la defensa de la igualtat davant la llei i del dret de pas. Es pensen que ens ofenen i en realitat consciencien més i més mallorquins que ja no poden cedir terreny davant la prepotència d'alguns madrilenys poderosos.

-El Ministeri de Medi Ambient ha dit que farà un passeig per la Costa dels Pins i per altres zones de Mallorca. Com ho veis?
-De manera molt positiva. El Ministeri reconeix que s'ha d'acabar amb l'ocupació privada del domini públic i que els illencs han de poder gaudir de la seva costa.

-Ho considerau una victòria personal?
-No. És molta de gent la que s'ha de sentir satisfeta. Aquí no hi ha personalismes. Aquí s'ha de respectar la llibertat i la justícia.

-Vós sou professor, escriptor i pare de família. Quina Mallorca esperau de cara al futur, què voleu per als vostres alumnes?
-Jo vull entrar dins la meva classe amb orgull, amb l'honestedat del que ha acomplert el seu deure denunciant una injustícia. I si hi he d'entrar condemnat ho faré amb la cara ben alta. Un home que defensa la igualtat davant la llei no s'ha d'avergonyir de res. Estic preparat per al pitjor des del sentiment d'haver complert amb la meva obligació com a ciutadà. Desig que els mallorquins del futur estimin la seva llengua i el seu territori, que no se sentin ofegats dins ca seva, que mantenguin espais lliures i protegits, i educar-los perquè els entreguin intactes a les generacions següents.

-Com us sentiu en aquests moments?
-A Mallorca fa molt de temps que existeix un sentiment de desconfiança davant la justícia. Ho deixen clar les nostres dites. Per exemple: «Això va més tort que la justícia» o «val més un mal acord que un bon plet». Sí. N'hem patides moltes. Alguns ho qualifiquen de colonització, de negar els drets més elementals als nadius per atorgar-los als forans que vénen a apropiar-se de tot. Per això és tan important trobar un jutge honest i amb coratge, capaç de pitar, amb el reglament a la mà, un penal al Reial Madrid dins el Bernabéu en el minut 90. De moment no he trobat un jutge així, però tampoc no vull avançar esdeveniments ni opinar. Davant ell tendré ocasió per exposar les meves raons i desmuntar els arguments de Pedro J., que no tenen ni cap ni peus.

Respostes

Configuració
  • Amunt i crits!1.959 13 852
    Espero i desitjo que el jutge sigui un ciutadà decent i que es comporti professional i èticament. No confio gens en la justícia espanyola, així que espero que el jutge no sigui el típic feixista venut al mass media de torn.

Molta sort, no serà res.

Publicitat

Fòrums

• 9.176.294 missatges
  • 216.819 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat