Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Els noms de la libèl.lula a l'Urgell

Àngel Guimerà361 12

Seguint la panoràmica sobre la immensa riquesa de la nostra llengua, a la qual, recordem-ho, li queden dies de vida, anem a veure els noms de la libèl.lula a la comarca de l'Urgell, a la plana de Lleida, pertanyent al català nord-occindental.
Amb una quarantena de pobles, hi trobem fins a setze noms diferents, en més d'un cas variants fonètiques, que podem classificar en tres grups: a) noms derivats de cavall; b) noms derivats de senyor; i c) altres noms. Són els següents:

a) Noms derivats o formats sobre el nom cavall.

CAVALL DE SANT JAUME a la Figuerosa.
CAVALLET a Agramunt, Bellver, Castellnou d'Ossó, Puigverd i Tornabous. També és el nom modern a Verdú.
CAVALLET DE SANT JAUME a Belianes, Tàrrega i el Talladell.
CAVALLET DE SANT VICENT a Vilagrassa.

b) Noms o vairants derivats de senyor.

SENYORET DE REGUER a Bellpuig i Rocafort.
SENYORETA al Tarròs.
SINYOR a Montclar.
SINYORET a Castellserà i Santa Maria de Montmagastrell.
SINYORITO a la Guàrdia.

c) Altres noms.

ESTUDIANT a l'Altet i Preixana.
MARXANT a Ciutadilla.
PIC DE CAVALL a Vallbona de les Monges.
SABATER a Anglesola, Claravalls, la Fuliola, el Mas de l'Estadela i Seana.
SABATERET a Sant Martí.
VOLTABASSES a la Donzell.

Per avui, això és tot.

Respostes

Configuració
  • DixieUsuari sumador38.163 15 15👍 67
    Això és la riquesa de la llengua 
  • Bismut83.920 16 2👍 3
    Jo en dic estiracabells i espiadimonis.

M'ha agradat el de voltabasses, és ideal!!
    • Àngel Guimerà361 12

De quina comarca o poble ets? Estiracabells és el nom típic de la libèl.lula al Vallès i part d'alguna comarca veïna. En canvi, espiadimonis és un nom molt minoritari en relació al territori (les localitats que l'usen no arriben a l'1%), però és el nom que ha agafat la llengua normativa i per això s'està estenent. Una altra cosa és que sigui el nom genuí. Com a tal ho és de Barcelona (per això la seva elevació als altars), d'alguns pobles de comarques veïnes i uns pocs més esparsos pel Principat.

• Bismut83.920 16 2👍 3
        Sóc vallesà!!

Castellar del Vallès. Recordo quan era petit i anava amb els meus avis a la font del Llor (Riera d'Horta) amb els meus avis a cercar aigua. I n'estava ple d'estiracabells i jo no sabia com es deien i els meus avis em van dir estiracabells, per què si se't posen al cap en moure tant les ales t'estiren els cabells (bé, això diu la rumorologia popular).

• Gesta_Comitum26.453 14 42👍 1.232
    Jo soc de Barcelona però tota la meva familia es del Pla D?urgell i segria i sempre li hem dit a la libel·lula, espieta o espantacriatrures!

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 9.173.581 missatges
  • 216.711 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat