Publicitat

Fòrum

La conquesta de YouTube

Kevin Durant i Lleida5.226 2 416👍 3.236
He intervingut al fil del Primavera Sound i he arribat a la conclusió a la qual hi arribo gairebé sempre en aquests temes, és a dir, que Internet mana, és així: la gran majoria de menors de 30-35 gairebé no veu la tele ni sent la ràdio: ho fa tot a Internet, per tant, centrar els esforços en altres mitjans és absurd i estèril. Fa 20 anys veure anime doblat al català al Club Super 3 era un gran èxit i una eina de catalanització, però ara ja no seria el mateix (els nens petits cada cop consumeixen Internet abans), tot i que estaria bé, no ho nego. 

Cal que els mitjans audiovisuals catalans se centrin en YouTube, en fer material atractiu per als joves en aquesta xarxa i, si cal, a partir d'aquí, escampar-se per altres xarxes audiovisuals com Twitch o TikTok, però cal que TV3 doni més importància la plataforma de YouTube i que no sigui només allà on hi pengen el programa d'ahir a trossos. Si cal, s'han de contractar youtubers catalans per fer-hi contingut en català, fet que, alerta, pot ser positiu per a les dues parts perquè:

-A TV3 li permet agafar audiència jove, que no és que sigui la franja d'edat més grossa, però és la que marca tendència.
-Al youtuber en qüestió li permet fer-se més atractiu per fer-se més exclusiu: molts dels seus fans de fora sabran que el seu youtuber preferit fa vídeos en català per a TV3 i els veuran només perquè hi surt ell, i els més fanàtics fins i tot aprendran català, igual que hi ha gent que ha après un idioma només pel seu cantant preferit.

Això no és pas una missió impossible de dur a terme i ho tenim a l'abast de la mà perquè Catalunya és un territori potent dins del YouTube hispanoparlant perquè molts dels youtubers més seguits que fan vídeos en aquesta llengua són catalans, és a dir, bilingües (tot i que parlin el català fatal, però el parlen) català-castellà, per tant, no cal inventar-se res: la matèria primera la tenim. El que ens falta és atreure-la, i amb acords econòmics suculents ho podem fer.

A partir d'aquí, la promoció d'allò català es fa més fàcil, tot i que caldrà fer una inversió en millorar el posicionament de tot allò català a YouTube, és a dir, en publicitat, però bé, això no ve de nou.

Parlem-ne. 

Respostes

Configuració
  • prou_prusses1.314👍 661

Ets dels usuaris més lucids daquest forum.
    • RabellisTheMan113👍 41

Amb pocs diners podríen fer bastant. D'acord que el fil parla de l'escena Youtube que s'imposa desbancant els canals habituals i així fer X proselitisme i blablabla, i està bé però més enllà d'això ha moltíssims continguts produïts "d'autoconsum per TV3" que un cop emesos, mai més veuen la llum. Hi ha incomptables materials tancat a l'armari que mai més ningú voldrà editar, en DVD perquè és absolutament deplorable en qualitat avui en dia, i la tirada seria ridícula, menys en Bluray perquè és més car i el seu consum encara és menor perquè els reproductors que el soportin a les llars encara són més escassos que els de DVD. L'streaming seria un bon impuls per a recuperar milers de films i documentals catalans oblidats en armaris. Preferim la cultura tancada a pany i clau, que reinventar-nos i amb preus raonables i noves tecnologies permetre que vegi la llum, i que la poguem gaudir.

PS: I deixar de subvencionar el Primavera Sound perquè la nostra mediocritat intel·lectual ens porta a pensar que aquesta absoluta bazofia és cultura ...

• RESILIENT2.809 2 677👍 2.463
      No sé si ho saps, però la CCMA està controlada per unionistes i botiflers.
  • Wittgenstein649👍 901
    Bé, crec que infravaloreu el gran món jobba memístic que hi ha l'Instagram. Allà hi tenim una cultura catalana potent.
    • jlct344👍 171
      Si però malauradament aquest català fa veritable oi, està ple a vessar de barbarismes a tort i a dret. En segueixo un parell de les més "decents" (El Racó de l'Hipòlit, etc) però no és inusual trobar-se 1 castellanisme per mem. Caldira que aparagués un compte català en condicions, però em fa l'efecte que aquest ningú no el seguiria... 
  • TywyllUsuari sumador42.208 12 13👍 6.111
    Contractem youtubers perquè facin vídeos en català... eh, no, així no és com funciona la cosa. Tot el que sigui subvencionar per fer triomfar artificialment està condemnat al fracàs. Precisament això és una de les coses que més por fa d'Internet a les grans companyies: sorgeix de la gent i no ho pots controlar, tu no decidiràs qui serà un youtuber exitós, ho decidirà la gent.
  • terrae862👍 2

Una de les coses que serien molt positives és la subtitulació al català de documentals, vídeos... de tota mena: terratrèmols, com fabricar X en..

Penseu en la quantitat de persones que consulten aquests vídeos, des dels més profunds sobre el tsunami al Japó o un resum de la Segona Guerra Mundial fins als més xorres sobre com construir un abeurador per a ocells o deu maneres de lligar-se les sabates.

Caldria sobretot subtitular al català desenes i desenes i desenes d'aquests vídeos (en anglès i francès si pot ser com a llengua primera).

Suposo que la subtitulació en youtube no deu ser gaire difícil, o sinó sempre hi ha programes que ajuden a afegir subtitítols als vídeos, tot és qüestió d'un equip bo que sàpiga el mínim d'informàtic i que tingui temps i molta voluntat per tirar endavant això.

• Patriarca2.271 3 778👍 1.826
    Tenint en compte els milions d'euros que té la corpo de pressupost, ho podrien fer perfectament.
  • zap18👍 3
    Ben vist. Tot i així, no és una qüestió d'intenció, sinó de diners, en el nostre cas. Gairebé tots els youtubers catalanoparlants són o bé castellanoparlants o bé francòfons, per no dir que molts d'ells segurament fins i tot arribin a dominar l'anglès. Sent un món tan comercial, el dels youtubers, no tindran incentius per fer vídeos en català si no reben subvencions. Potser ni així ho farien, perquè les subvencions no estan garantides ad eternum, i de ben segur que la seva aposta pel catlaà tindria conseqüències en forma de tota mena de boicots. A més a més, si a un youtuber el contingut li surt més natural en castellà, en català quedarà més artificial.

En tot cas queda clar que seria una bona política lingüística subvencionar youtubers des de la Generalitat, diputacions o ajuntaments. Com a mínim, segur que tindria més retorn que invertir en segons quins mitjans perquè publiquin en català.

Ah, i afegeixo: això no es pot fer des de TV3 o altres mitjans. Un youtuber ha de ser independent. No funciona així, això.
  • RafeldePatraix1.597 4 958👍 883
    De tant en tant ix un fil de trellat.
  • JR1707518👍 623
    És que Internet és just el contrari a la tele, a la tele un mitjà pot controlar que ix exactament, però a Internet no, a Internet la gent és qui decideix que és popular i la gent és qui fa els vídeos, i per a que algú decidisca fer vídeos en català ha d’haver prestigi, i com s’augmenta el prestigi de la llengua? Gran pregunta...
    • Tonyinaire157👍 159
      Sobre el tema de que "fer-ho en castellà et dona més visibilitat" com comentes es completament fals. Principalment perque el mateix contingut que faig actualment en català a Youtube ja l'havia fet anteriorment en castellà (quant estava en comunitats espanyoles de simuladors) i tinc mes subscriptors i visualitzacions actualment amb català, que tot lo que vaig tenir en castellà.

En el meu cas ho tinc fàcil des d'un punt de vista de competència, ja que el meu canal es l'únic en llengua catalana que cobreix videojocs del gènere simulador (ja de per si amb poc públic) i de moment els resultats han estat molt positius. Obviament tot això tenint en compte que ningú de nosaltres ha cobrat un sol duro. 
  • Rigel65.384 11 5👍 34.042
    El problema de base és que el sistema educatiu ha dimitit a l'hora de fer catalans. No n'hi ha prou amb què el català sigui la llengua en què s'expressen els professors (i això quan ho fan), cal que sigui la llengua de convivència als centres educatius a totes les etapes de l'ensenyament. Només ai´xí, creant el costum de parlar en català, que s'afavorirrà el sorgiment de manifestacions culturals (les que siguin) en la nostra llengua.
  • rotllan12.240 5 169👍 12.368
    Mirar la tele i escoltar la ràdio
  • Compareixença282 2👍 770
    Doncs sí, cal feina. De fet ara mateix sembla que els youtubers ja no fan tants calers pels visionats com abans, i la majoria han de recórrer a alguna tipus d'espònsors per continuar vivint del tema. Així que, per què no un suport públic? Bé que ens dediquem a subvencionar altaveus mediàtics de l'odi espanyol com el periodico i la vanguardia.

Em pregunto també que es fa amb algunes llengües amb nombre de parlants similars als del català, tals com el suec, finès o danès. Ja, ja sé que aquestes llengües tenen un estat darrere. Però precisament, què fan aquests estats per defensa-les a youtube davant la preeminència de l'anglès, que és la llengua que en general fan servir els youtubers nòrdics? Farem recerca al respecte.
    Per això els canals de Youtube terraplanistes tenen centenars de milers de subscriptors i els canals científics uns pocs milers.

Ens calen eines de comunicació pròpies i amb control propi en lloc d'unes eines digitals on l'interruptor el té l'enemic i on som controlats per l'enemic.
    Recordem a McLuhan quan va afirmar que "el mitjà és el missatge" és a dir, que la forma en què el mitjà s'incrusta en qualsevol missatge que transmeti o transporti, crea una relació simbiòtica en la qual aquest mitjà influeix en com es percep el missatge. D'aquí a fer el préssec alimentant, a més, el big data empresarial, hi ha la quarta part del mig pam.

Com a conclusió ràpida, les revolucions i la consciència de canvi, vénen del carrer i de la seva física, aquest és el nostre mitjà i no de l'efímera, controlada (insisteixo: controlada) i fràgil virtualitat de Youtube, els seus influencers a sou, Twitter o WhatsApp.

Recordeu, la independència i la llibertat no són un like a la xarxa.
    Sí, internet és molt importat, però passa igual que amb TV3, la premsa o la ràdio, que NO la controlem nosaltres, la controlen "ells"... vas entenent on és aquesta jugada mestra?
  • Pedrolo10.935 3 194👍 5.115
    La idea és bona, però... heu vist que li ha passat a la Rosalía per parlar en català a un concert a Catalunya, oi? Si un youtuber que fa coses en castellà normalment, fa un video setmanal en català per TV3, i subvencionat a més, en dos dies acaba insultat i amb 30 seguidors. Els espanyols no perdonen.
    • terrae862👍 2
      Hem de començar a desconnectar de "és que els espanyols s'emprenyaran i ens insultaran".  Els espanyols ens insultaran igualment ho fem en català o en suahili. Desconnectem ja, collons, és igual el que ens diguin o del que ens titllin, hem de tirar endavant per salvar la nostra llengua i la nostra cultura. 
  • Marcos412474.653 2 466👍 3.383
    Jo sóc dels que pensen "si tant ho vols i ningú més ho fa, fes-ho tu" i havia pensat en quines formes tinc per ajudar en aquest sentit, però el problema és que no tinc ni material per gravar bons vídeos ni idees sobre un canal, ni ningú amb qui pugui fer-ne un en grup.

Penso i penso, però no se m'acut res.  A veure se m'encèn la bombeta un d'aquests dies i m'animo a fer vídeos a Youtube, Switch o el que sigui. Alguna cosa he de poder aportar, dic jo.
    • terrae862👍 2

Jo per això havia pensat en aquesta idea de la subtitulació de videos, documentals, manuals... q estan per youtube en anglès i francès. Jo no sóc bo ni tinc coneixements per editar i publicar vídeos, però sí q tinc una mica d'experiència en subtitulació i no deu ser gaire difícil avui dia amb totes les eines informàtiques.

Si aconseguíssim ser un grupet potent amb temps, temps, i mola voluntat, crec q podríem ajudar a tenir vídeos subtitulats en català sobre moltíssimes coses.

• Benfresc13.574 6 153👍 13.662
    Suka el bíblic, és un youtuber olotí molt ben parit. 

https://m.youtube.com/watch?v=rgvIBUCwu3Y&t=7s
  • torraina_infernal38.531 11 16👍 23.694
    Sens dubte. És espantós veure el que miren els nens al Youtube, però la realitat és la que és, i ens cal que proliferin perfils utubers a sac. Si mai teniu una estona ja ho sabeu, pugeu merda a utub a sac.
    • Marcos412474.653 2 466👍 3.383
      Home, merda per merda no ls veurà cap jove, i menys amb l'estigma que té el català. Si no mira les visites que reben els canals de vídeos ràpids en català. Hauríem de pensar en com fer contingut que entretingui la jovenalla i l'engresqui.
  • Leathcheann343 1👍 485
    I quin interès pot tenir la CCMA en mans de l'autonomisme en invertir en Internet per a arribar al jovent? No volen arribar al jovent, que és el sector independentista més combatiu i crític però minoritari. Saben que el seu més gran actiu electoral és el tietisme, que és analfabet digital i només veu TV3 i escolta Catalunya Ràdio. Amb una programació totalment controlada pels partits d'ordre perquè no es desviïn ni un cm del relat que els interessa escampar, s'asseguren que aquesta majoria electoral segueixi votant en massa i de manera acrítica als mateixos que els han traït.

Les tietes no es connecten a internet i el jovent i els adults més informats i cultes són dissidents d'uns mitjans audiovisuals que no parlen per a ells i prefereixen la xarxa. Tot perfecte per a l'establishment. No se'ls ha perdut res a Internet.
    • dikkens4.229 9 506👍 1.167
      Això es deu a la falta de visió de futur. Els polítics catalans no tenen cap projecte a llarg termini, i això es nota en la deixadesa que hi ha en projectes estratègics pel país. 

Publicitat

Fòrums

• 9.298.771 missatges
  • 221.202 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat