Fòrum

Els nadius digitals són més miops i des de més joves

Xulomander6.415 4 336👍 7.156

Els nadius digitals són més miops i des de més joves

Els infants d'entre 7 i 12 anys tenen de mitjana mitja diòptria més que una generació enrere

2 min.Barcelona 23/05/2019 18:07

ACN
0

Comparteix

Guarda
  • Es calcula que el 2050 hi haurà gairebé cinc milions de persones miops a nivell mundial. / FOTO: TJERK VAN DER MEULEN

Es calcula que el 2050 hi haurà gairebé cinc milions de persones miops a nivell mundial. / FOTO: TJERK VAN DER MEULEN

Els nadius digitals tenen una graduació més alta en miopia i necessiten ulleres abans. Aquesta és una de les conclusions d'un estudi que posa de manifest que als joves d'entre 7 i 12 anys els cal de mitjana, mitja diòptria més de graduació que als de la generació anterior. L'increment de graduació entre els més joves és, de mitjana, més gran que el de la generació anterior. De fet, es calcula que és el doble (de 0,88 a 1,75), tot i que encara no han arribat a l'edat universitària i, per tant, encara estan en desenvolupament. Per això, els autors de l'estudi de l'Associació Visió i Vida alerten que tindran una miopia molt més gran en l'etapa universitària que no pas la generació anterior.

Sis de cada deu joves universitaris, un 62,5% exactament, són miops, i malgrat que un 80% tenen antecedents familiars, la majoria no s'han fet revisions. A la major part de la mostra, un 64,6%, se li va detectar la miopia entre els 8 i els 15 anys, sobretot perquè no veien bé la pissarra o els cartells del carrer. 

L'estudi alerta que els joves dediquen menys de set hores a la setmana a fer activitats a l'aire lliure i que, en canvi, utilitzen el mòbil entre quatre i vuit hores cada dia. De fet, Enrique Jiménez, òptic del servei d'oftalmologia de l'Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona, assegura que la principal causa de l'increment de la miopia és un creixement del globus ocular que no es pot atribuir únicament a raons genètiques sinó que també pot estar relacionat amb la quantitat d'hores que els nens passen fent tasques de visió pròxima com ara amb ordinadors, tauletes o mòbils, i a la manca d'exposició als espais oberts i a la llum solar. 

Es calcula que el 2050 hi haurà gairebé cinc mil milions de persones miops a tot el món, amb gairebé mil milions en la categoria d'alta miopia. 

https://www.ara.cat/societat/nadius-digitals-mes-miops-i-joves_0_2238976303.html#rlabs=1%20p$3

Respostes

Configuració
  • Xulomander6.415 4 336👍 7.156
    No hi havia caigut mai, en això.
  • Turanga_Leela31.360 7 29👍 8.907
    Per això no se'ls ha de regalar tablets ni mòbils als nens ni deixar-los-hi els nostres per anular-los.
    • ziol7.655 15 282👍 3.206
      També hauries d’anular els llibres, el problema no ve de la font de llum, sinó de la distància a la que es mira.
        Ja, i de quanta estona se'ls deixa així, que en algunes famílies no és poc. Els idiotitza i els anula com no ho fan els llibres. Perquè els nens de d'1 any endavant enganxats a aparells durant X hores al dia no té ni cap ni peus. 

D’acord, però parlava del fet de tenir problemes de vista.

Altra cosa és que cal ensenyar els nens a tenir activitats variades i que siguin interessants tant dels del punt de vista dels adults com d’ells mateixos. Al menys jo ho vaig intentar.

Quan els fills eren petits, encara no hi havia telèfons, però a casa hi havia diversos ordinadors a la seva disposició. I s’hi passaven estones, segurament més en programes de fer coses o els que els hi feia jo (com un d’aprendre a llegir que els encantava), que no pas en jocs comercials. Però també moltes altres jugaven amb joguines, pintaven, feien coses amb eines adequades a la seva edat, ens ajudaven a cuinar, escoltaven música. En certa manera ens imitaven, amb la sort deliberada que jo treballava bàsicament a casa i ells no van anar a escola fins els cinc anys. Com que no miràvem gaire la televisió, bàsicament només els telenotícies, tampoc no s’hi van aficionar gaire.

Normalment no duen ulleres encara que tots dos són una mica miops, molt menys que jo.

Ja, no sé si te n'adones de la realitat que campa fora, però no s'apropa ni de lluny al que descrius. 
              Clar, però el problema són els pares, o una majoria d’ells, que ja els està bé el que facin els fills mentre no els emprenyin.
              L’escola, hauria de pal·liar les deficiències dels pares —no només conductuals sinó també culturals—, però realment ni s’ho planteja.
                Clar que el problema són els pares. Però no es pot carregar en l'escola la reparació de totes les deficiències d'aquests ni de la societat. L'educació comença a casa. Sense aquesta base, poc hi poden fer els mestres i professors quan els nens i joves no tenen cap autoritat ni ningú que els hi pugui posar límits des de l'educació bàsica que HAN DE rebre a casa.

Joder, t'he votat negatiu sense voler quan se m'ha mogut la pàgina.  Et poso positiu a dalt. 

No t’amoïnis, jo no em miro mai això dels positius o negatius, ni mai en voto.

El problema que veig, és que si no carreguem a l’escola, en el sentit d’obligatòria i universal, una sèrie de responsabilitats, com que sabem que alguns pares no les assumeixen, queden uns nens sense possibilitats de rebre la mateixa educació que els altres.

Tant de bo, que la societat, de manera més global que l’escola, trobés mecanismes educatius per pal·liar uns determinats dèficits, però ara per ara és el mecanisme més imaginable. I òbviament que necessitaria molts més recursos que ara, i assumiria una responsabilitat encara més gran, cosa que implicaria paral·lelament el desenvolupament d’estratègies per tal d’evitar que esdevingués totalitària en el sentit d’anular les altres influències.

Aquesta discriminació en funció de la família sempre m’ha amoïnat. Tant en el sentit cultural com en el més conductual. I en la meva òptica la veig molt per damunt de les discriminacions per raons purament econòmiques que són les que habitualment és parla que l’escola —i bàsicament l’anomenada pública— hauria d’ajudar a superar.

Una persona que em va fer pensar molt en aquest tema va ser en Lluís Maria Xirinacs, en els seus cursets —que jo més aviat veia com a diàlegs— sobre filosofia. Un dia va sortir el tema de l’escola pública, i ell va dir que el que defensava no era exactament això, sinó l’escola popular en oposició a l’escola oficial —en el sentit de l’administrada des del govern de torn—. El meu model passa per un sistema educatiu més gran però més obert, on les funcions d’aprenentatge d’hàbits, convivència, estiguin clarament diferenciats del que és l’aprenentatge més acadèmic i siguin igualment centrals.

Afegim a això que crec que l’aprenentatge de moltes habilitats i coneixements és un procés molt més individual que els que se’ns vol vendre. I ho crec per introspecció. Un dia, just abans d’entrar a la universitat, amb un parell d’amics parlàvem d’història, en el sentit quantitatiu de conèixer diferents episodis, des de la construcció dels canals de Suez o Panamà, les batalles de Marató o de Clavijo —que ara sembla que és llegendària—, fins el descobriment del ferro o els antibiòtics. La conclusió va ser que en les hores de classe d’història que havíem rebut, cada episodi d’aquesta mena que més o menys coneixíem, cadascun dels episodis no havia pogut arribar ni a un parell de minuts de discurs del professor. Conclusió, la majoria ho sabíem per altres fonts. I fent més introspecció en el meu cas, puc afirmar que jo, per exemple, mai no he anat en la vida ni a una sola classe de català, anglès o grec clàssic, que no em va ensenyar a fer derivades o integrals —i encara menys a comprendre la seva lògica i utilitats quotidianes— cap professor de matemàtiques, per esmentar una cosa, diguem-ne, de la meva especialitat. En aquest sentit crec més en el meta-ensenyament, donar les eines per tal que l’alumne pugi aprendre i aprofitar les fonts —molt més abundoses ara que fa cinquanta anys— que té a la seva disposició.

I la conducta, hàbits, socialització i altres interessos?

Paral·lelament a l’escola didàctica —i no necessàriament en el mateix organigrama— caldria fer central aquesta tasca educativa, que en el millor dels casos sí que pot assumir la família.

I posats a pensar que tenim recursos limitats, aprofitar els companys per a moltes tasques educatives. Oblidant en la manera del possible el concepte de grups per edat, programa immutable establert exteriorment, divisió en assignatures. En aquest àmbit, els grups de nens o joves d’edats àmplies, amb autoorganització i democràcia interna, són molt útils per a establir el concepte d’autoritat, tan activa com passiva perquè el nen/jove passa per totes les etapes, quan és dels grans del grup, ha d’assumir una certa autoritat i fer-la valdre sota un control implacable dels més petits.

Val a dir que moltíssims docents que conec s’esgarrifen davant la idea de canviar tant el paradigma. Però en conec d’altres, per exemple de la Bressola, que han arribat a conclusions similar i les apliquen amb èxit tot i tenir un sistema oficial francès damunt d’ells, fent d’espasa de Dàmocles.

Com sempre que escric sobre temes que m’interessen, no m’aturaria. De totes maneres, aquests raonaments els incorporo al corpus que escric d’idees en una carpeta que tinc per aquí anomenada educació.

Sí, estaria molt bé. Però de moment aquest model d'escola està només a l'abast de les elits a escoles molt punteres. A més, mentre l'escolarització obligatòria no comenci fins als 6, ho portem clar. 

Quan, remotament, he estat en alguna cosa que sembla a l’escola que desitjaria, ha sigut a base de voluntaris i amb pressupost ridícul. En tot cas l’elitisme era que qui ho duia eren persones cultes.

Naturalment que l’escola, qualsevol, necessita un pressupost per a mestres, i molt més gran el voldria tant en salaris com en formació, però per posar un exemple, abans de fer servir un laboratori de debò —que val una pasta— calen molts experiments amb gots, gasosa, vinagre, cordills i espelmes, per dir alguna cosa [I no, pels obsessos en la seguretat, amb aquesta mena d’elements mai no he tingut una desgràcia, ni tan sols fent experiments de nen i sense supervisió]. I ho diu un científic que sí, ara mateix recordo les dues coses que vaig aprendre conscientment als laboratoris de la facultat:

Que descarregar amb els dits un condensador elèctric carregat a 10000 volts és una mala idea i que tirar aigua sobre calç viva en un tub d’assaig és perillós [l’accident el va tenir el company del costat]. Allò de «ell sempre sobre ella, mai ella sobre ell», ho vaig aprendre a un llibre, no al laboratori [Pregunta: qui són ell i ella?].

En canvi, amb experiments a casa o al camp, he après moltíssimes coses. Un dia, aquí al Racó, recordo haver explicat com vaig mesurar la velocitat de la llum a casa, per exemple. Clar que aquesta mena de facècies, no entren en la formació actual dels ensenyants, però no pas per pressupost sinó per pressupòsits sobre com ha de ser aquesta formació.

També sóc de l’opinió, que les anomenades escoles d’elit que he conegut, tant les carques com les progres, tenien un nivell educatiu força lamentable per diversos motius. Ni de franc i al costat de casa hi hagués portat els fills.

No estic parlant de salaris, sinó de parqdigma educatiu, d'ideologia. I com que ara per ara el decret d'Educació depèn de qui governi, estem en mans d'idiotes que a part de no saber res d'educació, no volen que la pública li pugui fer ombra a la privada ni a cap escola elistista de pagament en res. 
                      Tinc un lema que diu «No pensis que és mala fe, quan senzillament és estupidesa». Més o menys en el sentit explicat aquí.
                      Home, jo crec que el decret de torn és una convinació d'ambdues: mala fe i estupidesa.
  • galetacuqui1.136👍 1.240
    Les òptiques ja s'estan fregant les mans...
  • TywyllUsuari sumador42.206 12 13👍 6.102
    Jo a divuit anys em vaig adonar que no podia llegir gaire cosa de la pissarra. Ara de prop la meva vista és perfecta, però a uns quants metres ja és força deficient i no puc ni llegir la tele sense ulleres. Sembla mentida que encara no s'hagi trobat una solució mèdica senzilla i ràpida per a aquest problema que cada vegada anirà a més.

Vas tenir sort, a mi em va passar als deu, i em va portar pel camí de l’amargura: en aquella època la majoria de les ulleres de nens duien uns suports al nas que es trencaven molt fàcilment, i a casa era un drama cada vegada que passava, fins el punt que m’estimava més no veure la pissarra i mantenir les ulleres a l’estoig que arriscar-me a que es trenquessin.

Hi ha una presumpta solució que, com a poc, es coneix des de 1965. I ho recordo perquè un molt bon professor de física —i química— que tenia aquell any, em va ensenyar una revista de divulgació que ho comentava. Explicava que al Japó l’índex de miops havia augmentat proporcionalment a l’alfabetització —que és més llarga que la nostra—. I que l’única solució que havien trobat, no la consideraven aplicable.

Consistia en, des del començament, fer llegir els nens amb ulleres de «vista cansada» per tal de no tenir-los diverses hores al dia enfocant a molt curta distància.

El mateix professor, també va fer un curiós experiment amb la classes, ens va mostrar que els que dúiem ulleres, havíem après a llegir de mitjana un any abans que els altres. I de passada llegíem més ràpidament, també de mitjana. I, per cert, que el professor duia unes ulleres força gruixudes.

Molts anys més tard, vaig conèixer altres dades que indicaven que el fet de passar la major part del temps en un ambient molt menys il·luminat que l’exterior, també afectava el desenvolupament de la miopia. Però frenava les retinopaties de gran.

• Macarronet del meu cor1.618 3 945👍 2.162
    Els que treballem davant d'un monitor també acabaren tenint una vista de merda. 
  • batet1.523 1 989👍 811
    Es un problema que te solució  o sabem que el crea.

El que no sabem ni es vol investigar seran les radiacions que rebem al cervell dels Tef mobils.
    Desde Alzheimer, tumors,neurodegeneratives, migranyes, i mals de cap desconuguts..............
    • paleta4.381 3 494👍 5.835
      Sí que s'investiga. Hi ha un munt d'estudis que demostren els efectes destructius de les radiacions microones sobre l'organisme humà. El problema és que no surten mai als mitjans de comunicació de masses.

Algú ha decidit que ens hem de fer tecnodependents, malgrat que no ho hem demanat ni ho hem votat mai. I se n'estan sortint prou bé, perquè la gent obeeix cegament i accepta totes les imposicions.
  • HorsepLluis Bocjack128👍 224
    I què? En què ens devolueix tot això? En res oi? En què ara de moment algunes persones més del compte hagin de passar per l'oculista i portar ulleres com a molt? Quin gran trauma és aquest?

El fet de tenir més actius que ens ajudin al dia a dia i siguin font de nous feeds d'informació no és dolent, és positiu sempre... Que potser el nostre organisme humà haurà de canviar per adaptar-se amb aquest fet és quelcom normal. Nosaltres possiblement no ho viurem, però entenc que que tard o d'hora el nostre sistema de relació entre nosaltres serà diferent, i la visió és només un sentit dels que ara mateix tenim,un dels 5 bàsics que tots coneixem, peròal futur també en tindrem d'altres que haurem creat nosaltres mateixos i ens permetran establir una certa forma de diferents relacions com ara no podem imaginar entre nosaltres al futur...
  • EmulatorQUsuari sumador64.824 15 6👍 19.914
    El sector de les òptiques veu amb bons ulls la notícia. 
  • Caspanyol_Involuntari605👍 774
    Està clar que hem de canviar el model de vida que portem.

Passem massa temps mirant pantalles i no fem prou exercici.

En el futur, la humanitat ha de prioritzar la salut al "creixement econòmic" i la socialització a l'aire lliure a l'excés de cultura consumida en solitud i en la foscor.
  • paleta4.381 3 494👍 5.835
    La causa és molt elemental:

Els nostres ulls estan fets per enfocar objectes tridimensionals i a diferents distàncies, que són els que hi ha a l'entorn natural. Si en comptes de viure en espais oberts, ens passem hores i hores mirant una superfície propera i plana, els ulls es veuen forçats a fer una tasca per la que no estan fets, i s'atrofien.

Els que esdevenen miops per culpa de les pantalles, acostumen a veure-hi millor d'un ull. Això és perquè en haver d'enfocar un objecte bidimensional, amb un ull ja n'hi ha prou, i a la pràctica l'ull dominant acaba fent tota la feina, i l'altre s'acaba atrofiant.

Això sí, els problemes visuals no són res comparat amb la resta de problemes que ens està provocant la tecnodependència generalitzada de la societat.
  • dumis1.962 6 853👍 1.235
    El problema és la llum de les pantalles. Se silencia perquè tot està muntat al voltant d'això però no passaran molts anys que hi haurà un munt de gent amb problemes. Els nens d'ara estaran tots mig cecs.
  • Tobies20.769 14 71👍 13.122
    Si, i per la meva experiència els nadius digitals entenen menys les noves tecnologies que no pas els analogics que ens hem reconvertit.
  • torraina_infernal38.496 11 16👍 23.643
    8 hores al dia al mòbil Quins inútils.

Mentre l'ètica no s'imposi al capitalisme estarem perduts com a societat.

Publicitat

Fòrums

• 9.297.033 missatges
  • 221.125 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat