Fòrum

Quin accent/dialecte del català us agradaria per uns Països Catalans independents?

Makaku1.086 2👍 1.520

Imagineu que el geni de la llàntia us concedís el desig de donar-vos uns Països Catalans independents, 100% catalanoparlants i amb una tendència molt forta cap a l'estandarització i uniformització de la llengua catalana...

El geni us garanteix que en menys de dues generacions tots els dialectes i accents dels Països Catalans, tant de catalanoparlants com de castellanoparlants, convergirien cap a un estàndard que vosaltres escolliu...

Quin escolliríeu?

Jo escullo aquest:

https://www.youtube.com/embed/w8w11zgDyrw

https://www.youtube.com/watch?v=w8w11zgDyrw

Respostes

Configuració
  • catalàamallorca41.967 7 14👍 18.687
    Si he de triar em quedo amb l'eivissenc. 

• jlct333👍 169
      Doncs l’únic Eivissenc que he conegut tenia un accent força acastellanat. Semblava una mena de barreja de barceloní i valencià. No m’hi feia gaire, però, així que tampoc el vaig sentir parlar gaire, poc més de dues o tres vegades. Però recordo que no emprava l’article salat, potser per interferència d’ésser a BCN 
      • Makaku1.086 2👍 1.520
        Això anava a dir jo, que pocs eivissencs deuen quedar amb un accent genuí... Potser els que tenen més de 70 o 80 anys, abans que convertissin l'illa en un parc temàtic per xonis i quillos d'arreu del món.
        Jo n'he conegut un parell d'eivissencs, tant gent gran com joves, i tots ells mantenen un accent ben genuí (inclòs un policia nacional). El problema rau en que la majoria de la població de l'illa és forastera, potser aquest conegut teu ho era i per això tenia un accent acastellanat. 

Però recordo que no emprava l’article salat, potser per interferència d’ésser a BCN 
        Molts illencs suavitzen l'accent al viure a la península per a que "se'ls entengui" però encara no he conegut a cap que deixi d'emprar l'article salat.
  • Makaku1.086 2👍 1.520
    Per cert, algú sap de qui és la veu de l'anunci de Parlem que he posat a dalt? Em recorda a la veu del programa "Quan arribin els marcians", però em sembla que no és el mateix...

https://www.youtube.com/embed/vXDKl9LX9M4

https://www.youtube.com/watch?v=vXDKl9LX9M4

Aquests accents m'agraden perquè em recorden a la Catalunya ancestral dels meus avis que ja s'està extingint (només cal mirar sèries com "Merlí" o "Les de l'hoquei" per veure com està el panorama).

P.D. Ara que hi penso, el de la veu de Parlem no serà l'actor Lluís Soler? L'he descartat perquè em semblava que el Lluís Soler té una veu encara més greu i no fa les vocals neutres tan inclinades cap a "e", però potser sí que és ell... Ara fa anys que no el sento i potser la veu li ha envellit.
    • jlct333👍 169
      Ben cert, caldria garantir els dialectes d’estatus i prestigi, però penso que, pel bé de la llengua, convindria també bastir un estàndar ferm i entenedor a partir d’una barreja dels trets més genuïns de cadascun dels indrets de parla catalana.
  • ansar18.619 13 88👍 6.775
    no cal ni es desitjable la uniformitzacio.

Un estandard si que es convenient, pero seria una variant artificial que ningu parlaria fora de ls medis de comunicacio, govern i escoles
  • virot9.427 5 230👍 4.630
    Durant la Guerra de Successió s'arriba a una estagnació en què Castella està sota domini borbònic i Aragó sota domini austriacista. A causa d'un seguit de circumstàncies massa llargues d'explicar, els dos països s'acaben separant. Ens trobem doncs a inicis de s. XVIII amb un país, la Corona d'Aragó, bastant fragmentat, i sense una identitat clara.

Els governants engeguen un conjunt de mesures per tal de modernitzar el país, entre les quals hi ha dotar-lo de tota una estructura nacional.

El nom, considerat exclusiu d'una de les quatre entitats i vist amb recel per la resta, es canvia per Ibèria, en honor al poble que habitava el llevant peninsular en temps preromans. Espanya queda com a nom purament geogràfic utilitzat per al conjunt de la península.

Com que es manté l'estructura confederal amb quatre entitats diferenciades, i les tres ciutats aspirants a la capitalitat es troben massa allunyades del centre demogràfic, s'opta per Tarragona que es troba a la cruïlla, encara que amb una dura pugna amb Tortosa, ciutat més gran a l'època. El factor decisiu són les reminiscències romanes de la ciutat del Francolí.

El català, la llengua majoritària del país i comuna a tres de les quatre entitats, es declara llengua oficial de l'Estat, i reconquereix els contextos oficials, tot i que l'Aragó continua utilitzant el castellà encara a dia d'avui, malgrat que en coexistència amb el català i amb una forta interferència d'aquesta llengua. Tot i que en uns quants textos s'atesta el nom d'iberià per al català, mai no acaba de quallar aquesta denominació.

Aquestes dues últimes tries -la llengua i la capital- configuren el dialecte que tindria més pes i que marcaria la pronunciació més prestigiosa. Tot i així, a nivell gramatical la norma la marca la llengua literària, i per exemple, a dia d'avui, el subjuntiu en -i, propi de Tarragona com a tot el central, només sobreviu al Pirineu oriental i alguns pobles de Mallorca i Menorca. Les formes en -em, -eu en comptes de -am, -au es continuen usant a tota la Ibèria continental tot i que són senyal de poca escolarització i edat avançada. L'article salat es manté a les Illes Balears només entre la gent gran. Quant a la pronunciació, es manté la distinció b-v, arraconant la confusió a la Catalunya Vella (excepte a l'àrea fortament urbana de Barcelona on ha triomfat la distinció), així com entre parlants amb un fort accent aragonès. La majoria de les característiques dialectals es mantenen, però cada cop més reduïdes geogràficament i sobretot per edat.
    • Makaku1.086 2👍 1.520

D'on surt això?

El problema de Catalunya és que mai ha tingut una vocació imperialista... Des dels temps dels Comtes de Barcelona, van faltar ous per deixar la denominació de "comtat" i assumir la de "regne"... La cosa va continuar durant la Corona d'Aragó, on Catalunya es podria haver imposat a l'Aragó perquè va guanyar la partida lingüística en el repoblament de València i les Illes, i tampoc ho va fer perquè mira, sempre hem pecat de ser uns mercaders i no pas uns conqueridors... I això que vam tenir els almogàvers escampant la por per tot el Mediterrani; els podríem haver fet servir per imposar la llengua catalana a sang i foc a tota la Corona d'Aragó, fins i tot conquerint Múrcia i Almeria (que li corresponia a la Corona d'Aragó i vam ser idiotes deixant que Castella ens barrés el pas pel sud) en comptes de gastar energies al Mediterrani oriental...

Però en fi, portem 1000 anys fent l'imbècil i ara en paguem les conseqüències.

• RafeldePatraix1.594 4 958👍 881
        Els bacs i les caramboles de la història.
        Ho acabo d'escriure, és un futur alternatiu.

Les comarques castellanoparlants del País Valencià estan força catalanitzades, per pur contacte amb les ciutats costaneres, i el castellà només hi sobreviu entre les generacions més velles. La castellanització del Baix Segura es reverteix ràpidament.

Aragó és sempre l'espina clavada i el model confederal o descentralitzat que subsisteix durant tota la història (amb el breu interval de la dictadura feixista de Jaume Homs de 1937-1951), n'impedeix l'assimilació. A més hi ha molta castellanofília. Tot i així, el català és la llengua més parlada a Saragossa, encara que a la resta de l'Aragó ho és el castellà per aclaparadora majoria. Tant el castellà, com el català (i l'aragonès, de manera simbòlica) són oficials a l'Aragó. La dependència econòmica de la Ibèria mediterrània i la pèssima imatge que tenen els aragonesos de si mateixos dificulten l'independentisme, tot i que el nacionalisme aragonès és una constant al llarg de la història del país.
        • Makaku1.086 2👍 1.520

virot escrigué:
          (amb el breu interval de la dictadura feixista de Jaume Homs de 1937-1951)
          Uff, com trobo a faltar l'època de l'Honorabilíssim Jaume Homs... Amb el Jaumet vivíem molt millor.

I a més els hi va posar la SEAT a Saragossa, i mira com ens ho paguen els aragonesos nazis... S'ha d'intervenir la televisió aragonesa perquè deixi d'adoctrinar-los.
       tot i que l'Aragó continua utilitzant el castellà encara a dia d'avui, malgrat que en coexistència amb el català i amb una forta interferència d'aquesta llengua. 
      Home, al segle XVIII l'aragonès encara tenia un pes fort a l'Aragó tot i la creixent castellanització.
        El 1600 Saragossa ja estava castellanitzada, segons tinc entès. I tot i que el trencament definitiu d'Espanya implica el tall en sec de la influència castellana a l'Aragó, Saragossa continua exercint de pol de referència i es castellanitza un bon tros més de territori. És veritat però que, a diferència de la nostra línia temporal en què l'aragonès agonitza residualitzat a la Ribagorça i alguna vall més, als regiments d'Osca i Barbastre (~ província d'Osca) la llengua continua sent-hi bastant parlada, tot i que hi ha una forta mescla amb el castellà i els límits no estan ben definits.

La picabaralla entre els sectors més aïllacionistes (defensors de l'aragonès) i els més castellanistes és una de les grans desgràcies del nacionalisme aragonès, no gaire diferent del galleguisme. Tant a l'Aragó com a la resta d'Ibèria creix però un clam per a reconèixer el país com al resultat de dues nacions, l'aragonesa i la catalana, en peu d'igualtat, i frenar l'ús del català a l'Aragó, fent per exemple obligatòria la immersió lingüística en castellà o aragonès (ara es pot triar en català també). Cal destacar que si bé encara hi ha una certa competència entre estàndards de l'aragonès, en predomina un que imita l'ortografia catalana.
        • Makaku1.086 2👍 1.520
          En la teva realitat alternativa, jo crec que l'aragonès hagués acabat fusionant-se amb el català... Si ja avui dia, sents parlar aragonès i en molts moments sembla lleidatà del Pallars, imagina't si des del segle XVIII el català hagués estat l'eix vertebrador de la nova realitat nacional aragonesa.
            Fusionar-se no ho crec, però potser en molts casos, quant a l'aragonès ribagorçà, només el nucli més interior de la llengua hauria resistit i seria gairebé català.  L'aragonès té una diferència bastant important d'oest a est.

En qualsevol cas, realment dependria molt del paradigma, el castellà també hauria exercit una important influència des de Saragossa i tot i la influència del català el model d'estat no seria tan centralitzat com l'espanyol.
    • batet1.528 1 986👍 818
       Cadaqués és l'única localitat del nord-est de Catalunya on es manté vigent l'ús de l' article salat.
  • foraster827 14👍 150
    Pallarés o Ribagorçà
  • Albèrri148👍 55
    Jo prefereixo més l'accent maresmenc.... 

https://vocaroo.com/i/s1kgHJg4tvUi
  • Aquest missatge ha estat esborrat
  • jomateixjo508👍 196
    Jo em quedaria amb l'accent d'aquest xiquet: https://www.youtube.com/watch?v=CD3R042brDQ
  • EstatpropiUsuari sumador167.302 11 1👍 28.645
    No em preocupa gaire, la diversitat dialectal ens fa més forts.
    • jomateixjo508👍 196
      De fet, és igual de greu. Les llengües són constructes fets per agrupar dialectes d'una manera, diguem-ne, político-administrativa i/o filològica. Perdre un dialecte és el mateix que perdre una llengua, amb la diferència que una llengua en sol tindre d'estructures polítiques-acadèmiques que la fan tindre l'estat de "llengua" i el "dialecte" es troba orfe. Les llengües no existeixen, de fet, hi ha els dialectes, i després unes "construccions ad hoc" que anomenem "llengua", però que no se senten enlloc. Resumint-ho: les llengües s'escriuen, els dialectes es parlen.
  • Kevin Durant i Lleida5.216 2 416👍 3.228
    El dialecte del Camp de Tarragona és el més adient perquè té la fonètica oriental i el vocabulari occidental; és el madrileny del català. De fet, fins i tot apostaria per Tarragona com a capital per evitar disputes entre Barcelona i València.
  • EPS62.505 14 8👍 11.351
    Jo ja firmaria el que aquí en dieu catanyol.
  • esclata-sang1.803 1 897👍 1.562
    L'accent no es pot canviar, anirà evolucionant amb el temps.

El que és URGENT és un ACORD entre l'AVL, l'IEC i la Universitat de les Illes Balears per a cercar un ESTANDARD ESCRIT.

• jomateixjo508👍 196
      Quina mania teniu amb els estàndars ... Una llengua pot tindre diversos estàndars, i els tenen l'anglès, el francès, el castellà, no cal allunyar-se molt. I trobe que tant l'AVL, l'IEC i la UIB tenen prou més en comú que el DRAE amb els respectius centres sudamericans.
  • migui_valència81👍 26
    Apitxat de l'Horta i au
  • joanc1.332 6👍 389
    Els dialectes són la riquesa de la llengua, seria una desgràcia si els perdéssim
  • Lluis5914.493 9 139👍 4.654
    El de Girona, sense cap dubte. 
    • Armillet Lo Groc1.468👍 964
      Millor el de vic, que almenys saben fer os obertes. 
      • Makaku1.086 2👍 1.520
        Jo tinc debilitat pel de la plana de Vic; té unes vocals neutres arrodonides que em semblen molt elegants... En canvi les neutres inclinades cap a "e" de tota aquesta zona de transició cap a Ponent em semblen més pagesotes...

Exemples de vocal neutra ponentina: el David Bonvehí del PDeCat o el Lluís Gavaldà d'Els Pets...

Compte, no dic que no m'agradi com parlen, sinó que si he de triar un estàndard, m'estimaria més una vocal neutra més oberta i arrodonida com a Vic i no tant "ponentina".
          D'on treus el mapa, l has fet tu aixi de manera aproximada? No se exactament com parlen dins aquesta franja que indiques, et refereixes al parlar xipella?
          • Makaku1.086 2👍 1.520
            Sí, està fet de manera aproximada... No em refereixo al xipella, sinó al català central on s'intueix la proximitat de les parles de Ponent perquè la vocal neutra tendeix més cap a "e"... Per exemple, l'accent del Lluís Gavaldà del Camp de Tarragona, o el del (encara que aquí hi pot haver més discussió) David Bonvehí, que és de Fonollosa, al Bages Occidental, tocant ja a l'Alta Segarra... A Manresa les vocals neutres no són tan inclinades cap a "e".
              Aixo es filar molt prim eh.. Jo trobo que el gavalda fa unes neutres molt centralitzades, molt mes agradables que el parlar barceloni mig xava, en opinio meva. Realment no hi ha tanta diferencia entre vic i camp de tarragona pel q fa a les neutres, a menys que t hi fixis molt.
              • Makaku1.086 2👍 1.520
                Sí sí, si jo reconec que filo molt prim... Però tampoc no cal filar prim per veure una diferència evident entre les neutres del Lluis Gavaldà i les del Pep Sala, per exemple... A Osona la neutra és més oberta i arrodonida i al Camp de Tarragona és més tancada i inclinada cap a "e".
  • Gratacel4.929 6 442👍 771
    Tutti !! Però dels que més m'agraden és es mallorquí
  • esclata-sang1.803 1 897👍 1.562
    Valencià meridional per l'harmonia vocàlica !!! 

Publicitat

Fòrums

• 9.297.715 missatges
  • 221.157 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat