Publicitat

Fòrum

Cas lingüístic alarmant

santjordi6561 2👍 120
L’altre dia passejava per Cardedeu, un poble no pas precisament gaire castellanoparlant, i vaig sentir com un pare parlava amb la seva filla en català i aquesta li responia en castellà repetidament i de manera constant. La nena devia tenir uns 4-5 anys i el més sorprenent és que vaig sentir com el pare li deia: “digue-m’ho en català, en català”, i la filla no li feia ni putu cas i seguia parlant en la llengua de la meseta. Tot i així el pare seguia en català tota l’estona. Havia sentit d’algun cas així però no ho havia vist mai amb els meus propis ulls. És un cas aïllat o també ho heu vist?  

Respostes

Configuració
  • willybarna12.987 11 163👍 4.137
    La doble xarxa escolar té cada dia més sentit, lamentablement.
  • soldat Svejk18.109 7 91👍 4.392
    ho conec en els dos casos: fill que parla en català a dos progenitors (catalanoparlant+castellanoparlant) i fill que ho fa en espanyol... sol ser important la llengua de la mare o de qui passa més hores amb el nen. 
  • Rolf Steiner13.087 10 161👍 5.517
    No m’estranya, per desgràcia l’entorn escolar no ajuda gens a que els nens parlin en català.

L’inmersió lingüística, per molt que l’intentin vendre com ideal, no serveix per res.
  • Puigdomènech10.115 13 214👍 3.141
    Realment són casos molt tristos.

Ara que també hi ha casos positius. Avui mateix he tingut oportunitat de xerrar una estona clar i català amb una noia jove totalment asiàtica que de bon començament se m'ha dirigit en català (ella ha dit les primeres paraules) i abans que algú em digui que era adoptada (típic catastrofisme del Racó) la seva mare, també oriental, era al seu costat, és a dir, no era adoptada.

Amb això no vull restar dramatisme a la situació de la llengua que considero que és realment greu. 

• oprimit20.050 15 78👍 10.585
    Algun cop la meva filla m'ha dit alguna paraula en caspallà apresa a l'escola i la renyo com si hagués dit la paraulota més lletja del món.  

Fins hi tot ha començat a adoctrinar altres nens perquè li dic que si algun nen ho diu, que està molt mal dit i que li ensenyi com es diu bé.  

Bonus track: quan li poso fuet per esmorzar li dic que sinó se'l pot acabar el comparteixi amb la Fàtima 
  • oprimit20.050 15 78👍 10.585
    Per cert, el club super3 el vaig liquidar de la dieta televisiva de la meva filla per dates properes al Nadal perquè era molt mala influència que entre dibuixos li coloquessin 15 minuts de rellotge d'anúncis en castellà.

Prefereixo el Youtube amb contingut català o anglès, o fins hi tot el Netflix amb contingut íntegrament en anglès.
  • cathalà23.663 12 51👍 7.329

Cada cop passen més aquests casos i és que cada vegada els nens parlen més en castellà entre ells.
  • JoanVecord5.263 9 409👍 2.048
    Els meus dos nebots (3 i 5 anys), al barri de Benicalap de València, responen sempre en castellà, tot i que els pares sempre els parlen en català (sa mare amb accent de Barcelona, son pare amb accent de València, tot i que no és valencianoparlant nadiu). Els tiets i l'avi català (que fa uns mesos que també s'ha instal·lat a Benicalap) sempre els parlen en català, però ells responen sempre en castellà, que evidentment és la llengua que usen entre ells.
    • Tabernacle1.547 3 973👍 1.894
      Si els seus pares tenen una mica de consciència lingüística el que haurien de fer és parlar amb els nens i dir que si no els hi parlen en valencià els ignoraran. Quan siguin grans escolliran la llengua que vulguin parlar, i sigui la que sigui hi tenen tot el dret del món. Però el fet que els nens siguin capaços d'expressar-se també en valencià no és només important per a la salut de la llengua (que ja està prou fotuda), també serà molt útil pels nens que el món fa moltes voltes.

També recomano que portin la canalla a fer activitats en zones majoritàriament catalanoparlants encara que siguin un cop l'any. Que coneguin nanos de la seva edat que parlen en català és molt important.
        Si els seus pares tenen una mica de consciència lingüística el que haurien de fer és parlar amb els nens i dir que si no els hi parlen en valencià els ignoraran.

Ja ho han intentat, però els nens contraataquen, bé perquè són ells els qui llavors ignoren o bé perquè reaccionen amb una bona rebequeria o esclató. Cal dir que el nebot gran té un perfil problemàtic de TDAH, i prou paciència han de posar-hi els pares tota l'estona per a sobre anar forçant situacions en què el nen esclatarà.
        • Tabernacle1.547 3 973👍 1.894
          Fotuda està la cosa veig. Doncs és qüestió d'anar picant pedra mica en mica, i ja quan vagin sent més grans aquestes coses es podran gestionar millor.

No obstant, el que he comentat de que coneguin nanos de la seva edat catalanoparlants és essencial. Ni que sigui anar en algun poblet en festes majors on solen ser típics els tallers o espectacles infantils i derivats.
            Ja ho fan una miqueta, però el nen ja pot estar envoltat per 15 persones (10 nens i 5 adults, per exemple) parlant en català que ell continua en castellà.

La seva millor amiga de l'escoleta era valencianoparlant, i ara quan es troben al parc alguna tarda o als caps de setmana, ella ja li parla directament en castellà també...
    • Flordeneu de Königsberg1.369👍 2.517
      I s'han assegut mai a explicar-los què li passa a la llengua? Si simplement els responen en castellà i tothom ho accepta, si es normalitza, per què el nen ha de saber que no està bé això?

He viscut en un entorn tan castellanoparlant que no vaig tindre cap amic en català fins a la universitat (tret d'una nena que veia cada quinze dies uns anys). I mai de la vida li hauria parlat castellà a ma mare, mai. Però jo des del principi, no sé ni com, sabia que el castellà no era la nostra llengua, que s'havia imposat, etc....
    • Tico819 2👍 427
      Els casos que conec en que passa açò, el que he vist fer amb èxit es que els pares fingisquen no entendre'ls fins que els responen en valencià i després de sentir-se ignorats el miracle està fet. L'entorn pot influir però a casa si hi ha una llengua que te poder l'acaben adoptant.
        Et copio el que he respost més amunt: Ja ho han intentat, però els nens contraataquen, bé perquè són ells els qui llavors ignoren o bé perquè reaccionen amb una bona rebequeria o esclató. Cal dir que el nebot gran té un perfil problemàtic de TDAH, i prou paciència han de posar-hi els pares tota l'estona per a sobre anar forçant situacions en què el nen esclatarà.
        • Puigdomènech10.115 13 214👍 3.141
          i no els hi poden preguntar per què ho fan?
            El petit imita el germà gran, i el gran no és de donar gaire explicacions, però quan ha fet una mica de concrecions són coses com ara "al cole no es parla" o "als amics no els agrada".

Afegitó: també diu que "no el sap parlar bé". És un noi molt tímid, competitiu i té molt mal perdre, i es fa la impressió que per a ell parlar en català és "perdre" (perquè no en sap, perquè llavors els amics no li són tan amics, etc).
  • Konrad1.014👍 1.652
    Jo no m'alarmaria tant, estem parlant de nens petits, innocents, sense cap consciència lingüística. L'important és que son pare li segueixi parlant en català. A més, quan creixi se li podrà explicar la importància d'emprar la llengua. Repeteixo, no crec que sigui motiu d'alarma, el greu seria que el pare és canvies al castellà.
    • Ramon Muntaner4.415 12 487👍 1.646

Del País Valencià estant això em preocupa bona cosa, perquè és un clar símptoma que la castellanització avança generació rere generació.

Ho he patit dins de la meu família, amb pares valencianoparlants i amb certa consciència lingüística que han tingut fills pujats en valencià que parlen castellà com a primera llengua…

• Gratacel4.932 6 441👍 772
    Això és molt comú ...

Se'n diu d'això nens petits que provenen de famílies castellanoparlants però que els pares volen que els fills siguin catalanoparlants.

Si el nen viu en un barri castellanoparlant o amb família tota castellanoparlant o mira dibuixos en castellà ... 

Això se li passarà en uns anys si el pare segueix parlant en català, no et preocupis.

I és que l'entorn és el més important de tots.
  • Raztettous107👍 104
    Tu no ho havies vist mai i en canvi és el més freqüent avui dia, para mes atenció i ho veuràs.

• terrae876👍 19
    Es diu llengua materna perquè la transmet la mare, no el Pare.

Si el català ha sobreviscut és perquè l'ha transmès les dones als seus fills a casa.

La meva família és catalanoparlant, mon germà s'ha casat amb una castellanoparlant i la meva cunyada parla en castellà als fills. Ja els podem parlar en català el tiet, els avis i el pare, que els meus nebots són i seran castellanoparlants. 
  • Flordeneu de Königsberg1.369👍 2.517
    Això ho veig cada dia. A cops penso que acabaré malalta perquè no ho soporto. 
  • Gratacel4.932 6 441👍 772
    Això ha de passar perquè hi hagi més catalanoparlants natius en el futur. És un procès natural.

Com diuen amunt la llengua vertebradora del barri és el més important.

L'important és que els pares segueixin parlant en català i el nen un dia cedirà i parlarà amb la llengua del pare o mare, tant és que sigui mare o pare. He vist també fills parlant castellà a la mare castellanoparlant que volia fer al nen catalanoparlant.

I és que avui en dia 30-50 % de les parelles castellanoparlants un dels dos parlen català als fills.

• Aufrany5.066 3 429👍 5.088
    A mi em passa amb el meu fill de tres anys, quan ho fa li responc en anglès. Des de l'escola bressol ja tornava dient-me coses en castellà. 
    El youtube i xarxes no hi té res a veure perquè al meu fill no li poso mai, tot just fa uns mesos, de tant en tant li poso una estona de dibuixos animats, a TV3 en català i si és en altres canals en anglès.
    Això passa perquè a l'escola els nens que parlen castellà a casa són monolingües en aquesta llengua i les mestres interactuen amb ells així, elles parlant català ii ells castellà, hi ha personal no docent com vetlladores o monitors de menjador que parlen castellà als nens castellanoparlants, d'aquesta manera el meu fill aprèn rapidament quina llengua és jeràrquicament superior, un fet que, malauradament tothom assumeix.
  • PeterCantropus1.298 7👍 1.097
    Els nens a dia avui identifiquen el castellà amb les coses 'guais' audiovisuals i, en canvi, a classe de català els hi obliguen a llegir llibres, com fa 30 anys. Ultrasimplificadíssim, però els qui tenim canalla petita ho sabem bé.  El resultat l'estem veient, i més intensament que el veurem dissortadament.

Publicitat

Fòrums

• 9.301.214 missatges
  • 221.303 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat