Fòrum

Articles o estudis sobre altres llengües en situació similar a la nostra?

Makaku1.005 2👍 1.346

M'agradaria llegir articles o estudis de sociolingüística sobre altres llengües en situació similar a la nostra.

En concret, NO m'interessen tant els articles de perspectiva macrosocial que parlen de percentatges de parlants d'una i altra llengua (són els més fàcils de trobar), sinó els de sociolingüística que parlen d'actituds envers les llengües, diglòssia, minorització, autoodi, interferències; canvis en gramàtica, vocabulari i fonètica; dificultats per revifar llengües en recessió, etc.

Per exemple, m'agradaria llegir sobre la situació de les llengües bàltiques (estonià, letó, lituà) durant la Unió Soviètica, sobre si aquestes llengües es van veure influïdes o amenaçades pel rus, sobre les polítiques lingüístiques d'aquests països un cop recuperada la independència.

El mateix amb el romanès de Moldàvia; quina va ser la situació de la llengua en els temps de la URSS; quines actituds tenien i tenen envers el romanès de Romania, etc.

El mateix amb l'azerí, armeni i georgià.

El mateix amb l'ucraïnès, que suposo que sí es devia veure més amenaçat pel rus.

El mateix amb les llengües de l'ex-Iugoslàvia: eslovè, macedoni, etc. O fins i tot el serbocroat. Per exemple, quines polítiques lingüístiques ha adoptat Croàcia? Es discuteix l'unitat lingüística del serbocroat?

També m'interessaria saber-ne més sobre l'hebreu modern, l'únic cas de llengua morta recuperada com a llengua d'ús quotidià... Quins problemes de caire psicològic i sociolingüístic es van trobar els nous parlants; quina gramàtica, vocabulari i fonètica es pretenia adoptar i quina es va acabar imposant a causa del background lingüístic dels jueus que van establir-se a les terres d'Israel (majoritàriament parlants de yiddish i rus), etc.

Coneixeu articles o estudis interessants? M'és igual la llengua, però m'estimaria més que fos en anglès, francès, català o castellà.

Respostes

Configuració

Publicitat

Fòrums

• 9.284.107 missatges
  • 220.642 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat