Publicitat

Fòrum

Puc parlar a la policia nacional en català?

Armillet Lo Groc1.546 974👍 1.033
Doncs això, he perdut el dni i tinc una cita a una comissaria per demà passat per posar-hi solució. Quan me'l vaig fer originalment era menor i ho vaig fer ajudat dels pares i no recordo quina llengua vem fer servir, ara hi he d'anar sol i no vull fer el ridícul però alhora vull exercir el dret a parlar en català, si es que el tinc. Ens permeten parlar català amb polis nacionals? El saben parlar? Si algu té alguna experiencia amb les comissaries de barcelona que em dóni consell siusplau.

Respostes

Configuració
  • Puigdomènech10.115 13 214👍 3.141
    Per què dius que parlar en català pot ser fer el ridícul??

Abans de res, el darrer cop que vaig renovar el DNI, recordo que vaig parlar en català amb el poli de la finestreta. No recordo en quin idioma em va parlar ell, però la conversa va ser del tot normal. És un idioma oficial d'espanya, i ell és un funcionari, per molt policia que sigui. Pot passar que sigui un número polititzat, un imbècil, o un de Cuenca que va arribar ahir. Pot passar però jo sempre que he anat a una comissaria he parlat en català amb normalitat i la veritat és que no he rebut cap anormalitat per part seva.

De fet, quan em va fer l'empremta digital vaig fer el gest d'enretirar el dit, perquè trobo que ens tracten com a bestiar, em va mirar malament, però ni així es va atrevir a dir-me res.

No t'atabalis. en condicions normals no passa mai res.
    • Armillet Lo Groc1.546 974👍 1.033
      Merci, hi aniré tranquil llavors. Als mossos si que no em fa patir, pero com que son nacionals potser no tenen obligacio de saber la llengua i si no m'enten ningu doncs em faria sentir ridicul. Senzillament pregunto perque no conec si hi ha alguna regla no escrita per tractar amb la poli espanyola i aixi en general les autoritats no em desperten cap simpatia i sempre que hi he tractat ha estat en moments de tensio i tal.. Gracies
      • Puigdomènech10.115 13 214👍 3.141
        Entenc el que vols dir i hi estic d'acord.
        Però el català existeix dins l'entramat legal espanyol, i se n'ha de saber treure profit. Vull dir, a mi cap espanyol em pot dir que el català no és oficial, perquè si que n'és, d'oficial. Prou que els pesa, actualment.

Del que tu parles, és del mal ús que se'n fa, d'aquesta oficialitat, i probablement en això coincidirem totalment.
  • Gattara418 1👍 290
    Sí pero sudaran de la teva cara
  • Indesquerra20.630 9 72👍 7.354
    A la comisaria no et passarà res, hi ha més gent i testimonis, a la carretera si et mantens parlant en català, i més si és de fora (al PV és molt habitual a la meitat sud gent de Cartagena), la "broma" passa de ser d'una rutinària demanda de papers (sobretot l'ITV i l'assegurança) d'una durada de 5 minuts, a un escorcollament intensiu del vehicle d'uns 30 minuts.
  • Defectible7.981 270👍 3
    Fa 10 anys vaig tenir un petit problema dient-li l'hora que tenia reservada al policia de l'entrada, que anava vestit d'uniforme t'havia de donar el número o introduir-lo o alguna cosa així. Li vaig dir l'hora en català i no la va entendre, però si no vaig errat vaig repetir-li en català de nou (pensant que realment no m'havia sentit) i llavors sí que la va entendre.

Si tens cita reservada avui en dia va ja directe, introdueixes el número de reserva no sé on i ja et criden, o fins i tot sense introduir-lo, surt a la seva màquina i a la pantalla. Pot ser que hi hagi algú rondant per allà, en el meu cas era una dona que parlava castellà, que mig s'assegura que estàs al lloc corresponent.

A partir d'allà depèn de qui et toqui a la taula, on no aniran d'uniforme. A mi em va tocar algú clarament catalanoparlant l'últim cop. Però per llei t'han de poder atendre en català —altra cosa és que ell el parli, però tu l'has de poder parlar.

A més, em va fer broma, em va dir que a partir d'ara ja és cada 10 anys i no cada 7. Li dic, però fins ara era 5, i em diu, sí però te n'ha durat 7.

Tot això a Barcelona, a la comissaria que vas quan no tens cita prèvia de sempre, no recordo quin és el carrer pel qual tothom la coneix.
      Vas estar te dos anys amb el dni caducat? 
      • Defectible7.981 270👍 3
        A veure, que t'ho miro...

7 — 5 = 2

Es q amb dni caducat no pots votar ni volar ni fer un munt de coses. Dos anys son molts per anar pel mon fent una falta administrativa com aquesta. Et podrien haver multat i tot. 
          • Defectible7.981 270👍 3
            Sí que pots votar amb el DNI caducat, jo ho he fet tant amb l'anterior (que també vaig tenir caducat 1 any) com amb l'últim. Si ho busques a internet trobaràs que pots.

L'únic cop que em van dir que el tenia caducat a la consulta del 9-N, fixa't (però em van deixar votar igualment).

És cert que no pots volar ni fer un munt de coses i et poden multar, però jo sóc una persona malalta que no fa res així que ¯\_(ツ)_/¯

Me'l vaig renovar fa dos anys un estiu, no recordo exactament a raó de què. Crec que va venir motivat pel referèndum, ves què et dic.
              Per mandra no te l renovaves? Potser fare com tu, ves q et dic. M estalvio qualsevol merder a comissaries espanyoles.
              • Defectible7.981 270👍 3
                Mandra? No, no en sóc pas de mandrós, jo.

Falta de necessitat derivada de desarrelament vers la societat, en tot cas.

Fes-ho. De merder no te'n trobaràs pas cap, no sé quines coses estranyes t'imagines.

edito: Afegiria, en tot cas, i si vols arriscar-te, que a partir dels 30 anys te l'has de renovar només cada deu, així que si tens 20 anys, doncs endavant, fes-ho quadrar, però si en tens 24, doncs potser t'ho podries fer venir bé per estalviar-te una renovació en un futur saltant-te uns mesos. (Clar que si fas p.ex. un canvi de domicili en aquest temps o similar, te l'hauràs d renovar igualment. Llavors diria que és de franc, però el mal de cap d'anar-hi és el mateix.)
          • batet1.561 1 968👍 842
            Vaig estar 4 anys amb el dni caducat!

• Xicoira5.558 2 389👍 4.616
            Algú que no ha votat amb el DNI caducat en sa vida... 

Jo ho he fet en dues ocasions.

Per mandra, sí, perquè els processos burocràtics inútils fan una mandra...
          • jomateixjo508👍 196
            Home, el passaport i el permís de conduir també serveixen. Jo fa 3-4 anys que no en tinc de dni, però quan vulgui renovar el passaport, hauré de fer-me el dni...
  • terrae876👍 19
    Si no vols tenir problemes més val que no. Recorda que som una colònia ocupada. 
  • Víctor Baeta i Subias119👍 113
    Quan Maragall va intentar fer un Estatut per a ver acoblar-vos a Espanya, li van tombar.
    Abans de que vos ho tombaren jo vaig escriure això.
    ------------------

Un suc de taronja, per favor

Abans d’aprovar-se el darrer Estatut de Catalunya, cap persona, d’Alcanar a Portbou i d’Alfarràs a Salou tenia l’obligació d’entendre el català. La llengua d’Espanya, el castellà, sí. A Catalunya cap cambrer tenia l’obligació legal d’atendre’m quan li demanava “Un suc de taronja, per favor” perquè cap llei l’obligava a entendre el català. Però si m’hi dirigia en espanyol i li demanava “Un zumo de naranja”, llavors sí tenia l’obligació d’entendre’m i en conseqüència d’atendre’m.
    Això diuen les lleis del “nostre” Estat de dret. La llei de la metròpoli, la Constitució de 1978, ens diu:
    Artículo 3
    1.El castellano es la lengua española oficial del Estado. Todos los españoles tienen el deber de conocerla y el derecho a usarla.
    2.Las demás lenguas españolas serán también oficiales en las respectivas Comunidades Autónomas de acuerdo con sus Estatutos.

L’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, diu:
    Article 6
    1. La llengua pròpia de la Comunitat Valenciana és el valencià.
    2. L’idioma valencià és l’oficial a la Comunitat Valenciana, igual que ho és el castellà, que és l’idioma oficial de l’Estat. Tots tenen dret a conèixer-los i a usar-los i a rebre l’ensenyament del, i en, idioma valencià.

L’actual Estatut d’Autonomia de la Comunitat de Catalunya, diu:

Article 6. Apartat 2 El català és la llengua oficial de Catalunya. També ho és el castellà, que és la llengua oficial de l’Estat espanyol. Totes les persones tenen el dret d’utilitzar les dues llengües oficials i els ciutadans de Catalunya tenen el dret i el deure de conèixer-les. Els poders públics de Catalunya han d’establir les mesures necessàries per a facilitar l’exercici d’aquests drets i el compliment d’aquest deure.

Deberde conocerla”, la llengua espanyola, el castellà, ens diu la Constitució de 1978. “Dret a conèixer-lo”, l’idioma valencià, ens diu l’Estatut de la Comunitat Valenciana del 2006. Un “idioma”, el valencià, que els ciutadans valencians no tenen el “deure” de conèixer-lo, i en conseqüència el “dret” a utilitzar-lo queda en no res. El legislador ens ve a dir: “Vostè parle com vullga, com si vol parlar en xinès, i si li diuen que no l’entenen és el seu problema”. No passa el mateix amb el castellà, perquè aquest sí que tot ciutadà valencià  i català té l’obligació legal de conèixer-lo.
    “Deure” de conèixer-lo, el castellà; “dret” a conèixer-lo, el valencià. S’hauran quedat descansats! Perquè, algú em pot llevar el “dret” a conèixer l’anglès, el francés o qualsevol altra llengua?
    Ara sembla que el TC vol que els catalans tornen a la situació anterior, a la que ara patim els valencians. Es a dir cap obligació d’entedre el català a Catalunya  com no ni ha cap obligació d’entendre el valencià a València. Així estan les coses per als indígenes valencians i catalans la nostra llengua en el nostres territoris: si els valencians volem parlar “la llengua pròpia de la Comunitat Valenciana” cap ciutadà resident en aquest territori té el deure d’entendre’ns. Davant d’aquesta actitud, emparada per la llei, els valencians tenim dues opcions: o donar mitja volta i renunciar a prendre “un suc de taronja” o doblar-nos davant del cambrer i fer-nos entendre amb la llengua de la metròpoli, que aquesta sí està obligat a conèixer-la. La situació s’agreuja quan en comptes d’un cambrer l’interlocutor és un funcionari de la metròpoli amb pistola, llavors no pots donar mitja volta, o et doblegues i parles en la llengua d’ells o se t’emporten.
    ----------------------

Però ja vos dic, vos van tombar l'Estatut...

• Gorg359👍 701
    Les vegades que he anat a fer-me el passaport,  el PN que hi havia em va parlar directament en català, sense jo dir-li res. En tot cas és una excepció.

Jo crec que t'hi pots trobar de tot, partint de la base que són PN i la immensa majoria són de fora i ni volen ni tenen intenció d'integrar-se mínimament a Catalunya, ja que el seu objectiu número 1 és fotre el camp de Catalunya.
  • Capità·carxofa3.838 1 544👍 10.323
    Evidentment que no. I de fet demanar a les forces d'ocupació que actuïn com si no ho fossin, més que evidenciar el seu caràcter el que fa és emmascarar-lo. El marc general d'ocupació, evidenciat en totes les facetes de la vida a Catalunya, passa a ser en aquesta beneitesa ideològica d'esclau un problema cosmètic a resoldre amb accions afirmatives com fer que la PN ens parli en català, o que si ens peguin ho facin per sota la cintura. El que cal denunciar, abans que res, és l'ocupació com a tal.
  • Macarronet del meu cor1.637 3 943👍 2.231
    Una cosa és el personal administratiu i un altra són els policies. Els primers saben parlar català, els segons són forces d'ocupació espanyoles monolingües.
  • Màgor13.821 10 146👍 3.529
    El meu avi rebia cada any la trucada de la guardia civil del poble per col.laborar amb les famílies per nadal com a bon exfalangista i els contestava amb català.
  • Bonapau20👍 4
    Sí, pots fer-ho sense cap problema
  • Trinxant11.249 9 188👍 3.577
    No et faran fora ni res (a no ser que anessis a muntar un pollastre), però si n'hi ha algún que t'entengui ja serà molt.
  • Estel·lar189👍 220
    Com a anècdota, quan vaig anar a renovar-me el DNI se'm va atendre per defecte en català. 
  • Falokrator151👍 72
    És clar que sí.

I també ho pots fer en vers si et plau, mira, et plantes allà, fots cara d'Eminem i els dius això tot movent els braços i fent-te el notes:

Vinc a la comisaria a renovar-me el DNI,
    Ho he mirat per internet i he demanat cita aquí.
    Estic super-excitat i em sembla super-fort,
    un altre dia tornaré i em faré el passaport.
  • Roderic18.191 15 90👍 9.180
    Oi que al teu gos li parles en català? Doncs exactament igual.
  • catalàamallorca41.988 7 14👍 18.721
    I tant que els has de parlar en català. Tant als administratius (que el solen parlar o com a mínim entendre) com als blaus. I si et paren en un control amb més raó. De fet potser t'enduguis una sorpresa, jo m'he trobat uns quants nacionals que parlen el català.

Amb la Guardia Civil tres quarts del mateix. No hi ha res més gratificant que veure com el picoleto de torn s'emprenya amb si mateix per haver aturat al conductor que no pensa canviar de llengua. Paga la pena aguantar l'escorcoll que et fan per "xulo".
  • rotllan12.270 5 169👍 12.547
    No el renovis home, pots fer servir el carnet de conduir.
  • Rock140 3👍 69
    L'ultim cop que vaig renovar-l'ho va ser per els volts de l'1-O (ara no recordo si abans o desprès) vaig fer tot el tramit en català. Però a la meva ciutat, no se si a la resta es igual, els policies només donen la tanda, el DNI com a tal el fan funcionaris que no son agents (i la majoria son residents de la ciutat, a mi m'han colat uns quants cops a la cua perquè mons pares coneixen a un parell d'aquests treballadors d'anar a l'escola junts de petits).
  • Vertatnheu36👍 62
    Poder pots.
    Ara no se si cal.
    En fi es per fer un DNI espanyol
  • Rampillet5.324 9 404👍 675
    CAL que parlis en català amb tothom, i sense arrosar-te. Ja n'estim farts de les opressions dels lerruxistes i franquistes. Volem viure PLENAMENT en català. 
  • Mcasas9.777 13 219👍 4.231
    Els funcionaris administratius normalment saben parlar català. Als agents de PN espanyola pots parlar-los en català, però el més probable és que no t'entenguin o no et vulguin entrendre. En qualsevol cas pots provar-ho, a les dependències polilicials on s'emeten DNI's no et passarà res.
  • Josep Carles6.533 14 331👍 2.544
    Sí, en tens el dret legal:

"Què faig si...?" Suggeriments per afrontar situacions quotidianes pel que fa a l'ús del català

"Em puc adreçar en català a un policia de l’Estat o a qualsevol altre funcionari? I si em diu que no m’entén o em demana que parli en castellà?", pàgina 13.

"Què faig si...?" Suggeriments per afrontar situacions quotidianes pel que fa a l'ús del valencià

• Josep Carles6.533 14 331👍 2.544

LLEI 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.

Article 11

La capacitació lingüística del personal al servei de les administracions de Catalunya
      1. El personal al servei de les administracions, les corporacions i les institucions públiques de Catalunya ha de tenir un nivell de coneixement adequat i suficient de les dues llengües oficials, tant en l'expressió oral com en l'escrita, que el faci apte per a desenvolupar les funcions pròpies del seu lloc de treball.
      2. Per a fer efectiu el que disposa l'apartat 1, el Govern de la Generalitat ha de garantir l'ensenyament del català al personal al servei de l'Administració de la Generalitat, de les corporacions locals, de les universitats públiques i de l'Administració de justícia de Catalunya i fomentar mesures de reciclatge d'aquest personal.
      3. En el procés de selecció per a accedir a places de personal de l'Administració de la Generalitat, de l'Administració local i de l'administració i els serveis de les universitats, inclòs el personal laboral, s'ha d'acreditar el coneixement de la llengua catalana, tant en l'expressió oral com en l'escrita, en el grau adequat a les funcions pròpies de les places de què es tracti, en els termes establerts per la legislació de la funció pública.

Article 12

L'Administració de l'Estat
      1. Són vàlides les actuacions administratives dels òrgans i els ens de l'Administració de l'Estat, tant les orals com les escrites, fetes a Catalunya en qualsevol de les dues llengües oficials, sense necessitat de traducció.
      2. Tothom té dret a relacionar-se, oralment i per escrit, amb l'Administració de l'Estat a Catalunya en la llengua oficial que esculli i a ésser atès, i no se li pot exigir cap mena de traducció
  • esclata-sang1.809 1 894👍 1.583

Diu que el deure de conèixer la llengua catalana només el tenen els ciutadans de Catalunya. Ho és el policia ?

Publicitat

Fòrums

• 9.301.218 missatges
  • 221.303 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat