Fòrum

Google Stadia, la fi de les consoles?

ArtigaireUsuari sumador6.966 9 307👍 4.420
Google Stadia: tot el que en sabem

Google presenta el seu pla per canviar la indústria del videojoc per sempre
Per Colin Campbell, Polygon, 22 març 2019

En una conferència d'una hora al Game Developers Conference 2019, la companyia Google va presentar la seva proposta de "videojocs al núvol" que té la intenció de reformar i dominar la indústria del videojoc. Google Stadia, si funciona com anuncien, no és altra cosa que eliminar l'status quo de les consoles i les generacions tecnològiques que han marcat els darrers 40 anys.

En comptes de comprar una consola i uns videojocs per aquesta consola, la proposta de Google consisteix en pagar per accedir a videojocs al núvol (de forma semblant a Netflix per sèries i pel·lícules).

Stadia promet canvis massius a la manera com es juguen, es venen, es comparteixen i es desenvolupen els videojocs. Solucionaria problemes tecnològics consolidats com la reproducció a pantalla dividida i la compartició de consoles. També ampliaria l'abast dels streamers, jugadors que emeten en directe les seves partides, a YouTube, enriquint els propis ecosistemes de Google.

Però encara hi ha moltes preguntes sense resposta.Quin és el model de negoci de Google per a Stadia?Quins jocs estaran disponibles quan es posi en marxa?La contundent infraestructura al núvol de Google serà realment capaç d'emetre jocs amb una qualitat de fins a 4K a 60 fotogrames per segon? També cal esperar a veure les reaccions de Nintendo, Sony, Microsoft, Amazon, Facebook i d'altres.
 
De moment, no hi ha cap dubte sobre les ambicions de Google.Aquest gegant de la tecnologia d’Internet té un gran interès en dominar el futur dels videojocs.Tenint això en compte, aquí teniu el que sabem:

Què és exactament Google Stadia

Després de molta expectació, finalment Google va anunciar el seu esperat aterratge a la indústria del videojoc. La seva aposta es diu Stadia, nom inspirat en els 'estadis' amb el concepte de què serà un lloc es concentrarà per gaudir dels videojocs.La idea de Google és facilitar la cooperció entre els jugadors, els desenvolupadors, els streamers i els espectadors, reunint les necessitats de tothom en una xarxa global de centres de dades.

El que això significa, a la pràctica, és que fent clic a qualsevol enllaç (incloent-hi l'enllaç d'un vídeo de YouTube) es podria començar a jugar en menys de cinc segons fent servir quelsevol aparell sense importar els requeriments gràfics. Es podria jugar amb un ordinador portàtil vell, un telèfon mòbil, una tauleta o un televisor intel·ligent connectat a Internet. Es podria saltar entre diversos dispositius, tot mantenint la partida guardada. Tot això sense necessitar cap aparell, tot i que es pot comprar un controlador opcional que es connectaria directament als servidors fent servir Wi-Fi en comptes de a un dispositiu en particular.

Velocitat, caps de dades i resolucions

Quan Google va provar el seu servei a finals de l'any passat, sota el títol de Project Stream i utilitzant Assassin’s Creed Odyssey, la companyia va treballar en un marc ideal de 25 megabits per segon, a 1080p i 60 fotogrames per segon."De fet, només vam utilitzar uns 20 megabits per segon", va dir el vicepresident de Google, Phil Harrison, veterà de la indústria des de fa temps, en una entrevista amb Polygon.La millora d’algoritmes significa que l’empresa té previst llançar-se amb un objectiu de 4K i 60 fotogrames per segon fent servir uns 30 megabits per segon.

Google ha evitat pronunciar-se com podria afectar la xarxa, incloent limitacions dels proveïdors d'Internet, argumentant que aquests proveïdors augmentaran les limitacions per adaptar-se als seus consumidors. La resolució més baixa a la que podrà funcionar Stadia és de 720p.Harrison també va dir que Google està treballant en "una tecnologia molt intel·ligent" que protegeixi el progrés dels jocs en cas que es produeixi una pèrdua d'Internet.
 
Quan començarà a funcionar, i a on?

Les properes novetats sobre Stadia apareixeran durant el pròxim E3.Tot i que Google encara no ha confirmat els seus plans per aquest esdeveniment, Harrison va dir que se'n publicaran més detalls al juny.Stadia es llançarà el 2019 als Estats Units, Canadà, Regne Unit i a "la majoria" d'Europa.
 
Quant costarà Stadia?Serà una subscripció?

Google es nega a discutir el preu d'Stadia.Les converses amb distribuïdores de videojocs i altres empreses relacionades encara no han conclòs. D'una banda, Google pot seguir una línia conservadora i valorar el servei de la mateixa manera que un minorista, semblant al model d'Steam.També podria optar per l'opció més innovadora d'una tarifa de subscripció mensual similar a Netflix, que s'adaptaria a la seva estratègia de TV de YouTube.No obstant això, aquesta opció podria ser extremadament costosa i podria tenir una mala recepció entre les empreses del sector.Tampoc no està clar com funcionarà aquest model en termes de divisions d’ingressos.És probable que hi hagi una barreja de subscripció tipus Netflix per a determinats jocs i de pagament per a d’altres.

En qualsevol cas, Google haurà d’invertir molt en infraestructures i continguts per tal d'entrar a la indústria del videojoc."És de coneixement general que aquest any Google gastarà 13.000 milions de dòlars en infraestructures i inversions de capital", va dir Harrison."Així doncs, es tracta d’una inversió molt important per a l’empresa".
 
I la competència? Microsoft, Sony, Apple, Amazon...

Harrison, un veterà de Sony i Microsoft, va deixar clar que no era el llançament d'una consola. "Aquesta nova generació de videojocs no és una caixa", va dir, fent referència al fetitxisme per anunciar noves generacions de consoles. Però Google va fer una comparació entre Stadia i els seus competidors de la generació actual, comparant la potència de la seva unitat gràfica de 10 teraflops respecte els 4,2 teraflops de la PS4 Pro i els 6 teraflops de Xbox One X.

Després de l'anunci de Stadia, Phil Spencer de Microsoft va empetre un memo al personal de Xbox, afirmant que el pla de Google valida el seu propi enfocament de streaming de videojocs al núvol. Microsoft ja té un servei de subscripció anomenat Xbox Game Pass, en el qual alguns jocs estan disponibles per descarregar i jugar durant el llançament. El servei de Sony, PlayStation Plus, ofereix jocs antics de forma gratuïta, a un ritme de dos al mes, també de descàrrega i reproducció.

També hi ha potencial de competència dels altres gegants tecnològics. Amazon sembla que està desenvolupant un servei de transmissió de jocs que podria llançar-se el 2020, mentre que Apple podria presentar alguna proposta la setmana vinent.
 
El controlador d'Stadia

Així no hi ha cap caixa, però hi ha un controlador. El dispositiu sense nom sembla molt normal, però es connecta al núvol mitjançant Wi-Fi. També permet als jugadors emetre com juguen en directe fent servir un sol botó. Harrison també va dir que "si teniu un controlador USB existent també el podreu fer servir".

Addicions multijugador

La llibertat d’Stadia de les limitacions de les consoles tradicionals augmentarà considerablement les opcions de multijugador, segons Google. Durant la presentació, la companyia va parlar de videojocs 'battle royale' amb milers de participants, en comptes dels actuals 100.

També van presentar pantalla dividida entre múltiples monitors, sense cap problema de latència o degradació de qualitat gràfica. Els jocs multijugador basats al núvol d'Stadia també oferiran esdeveniments consistents en temps real que alterin el món, com destrucció sincronitzada. Si es fa esclatar una torre en una partida, tots els altres jugadors ho veuran al mateix temps.
 
Els videojocs

Durant la presentació no es va ensenyar cap videojoc en particular. Google va dir que havia enviat les eines de desenvolupament necessàries a més d’un centenar d’empreses i que havia convidat més desenvolupadors a apuntar-s'hi. Marty Stratton, d’id Software, va anunciar que Doom Eternal es distribuïria a Stadia.

Desenvolupadors i socis editorials

Jade Raymond, antic treballador d’Ubisoft i Electronic Arts, va anunciar l’aparició de Stadia Games and Entertainment, una unitat d’edició i desenvolupament de primer ordre. Va dir que la companyia també treballaria amb editors i desenvolupadors de totes les mides per portar els seus jocs a Stadia, que probablement inclourà incentius financers.

Google va anunciar una sèrie d'associacions tecnològiques que incloïen grans motors de desenvolupament de jocs com Unreal, Unity i Havok.

Actualització d'estat

Un anunci interessant va ser el de l'actualització d'estat: els jugadors podran compartir representacions d'un moment en concret de la partida de qualsevol joc. Aquest és un avenç clar per facilitar que els jugadors comparteixin moments clau o graciosos de les partides. Això permet als desenvolupadors de jocs convertir els moments del joc en un enllaç discret i compartit. Aquestes cadenes de codi són tan precises i transferibles com qualsevol altre enllaç a Internet.

Streamers i YouTube

Stadia està clarament dissenyat tenint en compte els streamers de videojocs, permetent als espectadors fer cua per jugar amb els YouTubers (o companys) en directe. És un nou concepte, es garanteix poder jugar amb l'streamer si els participants s'esperen a una cua. A continuació, juguen una partida amb o contra l'streamer que estan veient. Quan la partida s'hagi acabat, un altre espectador té l'oportunitat de jugar. El YouTuber té control total sobre qui pot jugar i qui no.

Assistent de Google

Prement un botó del controlador Stadia, s'enviarà un missatge a Google Assistant per demanar ajuda per superar un nivell. L’assistent detectarà automàticament el nivell i reproduirà un vídeo de YouTube per ajudar a superar aquesta secció. Google té previst integrar Stadia als seus serveis bàsics. "És part del vostre compte de Google, de manera que el vostre compte de Gmail és efectivament el vostre inici de sessió per a Stadia", va dir Harrison, en una entrevista amb Eurogamer.

Realitat virtual

Hi haurà jocs de VR Stadia? "Tenim molta investigació i desenvolupament en aquest sentit, però de oment res per compartir", va dir Harrison, en una entrevista amb CNet.

La presentació de Google va durar exactament en una hora. Va ser concisa i eficient i va dinamitzar la indústria dels jocs, que necessita un nou model. Aquest any, sens dubte, es tracta de la invasió de jocs de Google. Queda encara per veure si la realitat serà tan fluida com la presentació de la GDC.
 
FONT POLYGON

Respostes

Configuració
  • prou_prusses848👍 407
    Jo he jugat molt tota durant infancia i adolescencia i no he tingut mai cap consola. Sempre ordinadors.
    Quina bajanada tenir un electrodomèstic només per a jugar.
    • cobertor1.267 3👍 918
      Hi ha molta gent que no entén d'ordinadors ni té ganes d'aprendre, volen posar el joc i jugar sense majors complicacions. I cal tindre en compte que una Play/Xbox et pot costar sobre els 200 euros en nadal i rebaixes, amb eixe preu dubte que pugues muntar-te un ordinador potent per fer anar bé els mateixos jocs. Segurament a la llarga ix més rendible, però inicialment, muntar-te un PC Gamer surt més car que comprar-te una consola.
  • Eimeric8.015 12 268👍 1.920
    Dependrà dels jocs disponibles, dels preus i de com solucionen el temps de resposta o PING. Les velocitats d'Internet actual, tant de baixada com de pujada, van molt sobrades però no serveixen de res si el temps de resposta segueix sent tant dolent.
    • ArtigaireUsuari sumador6.966 9 307👍 4.420
      Sí, aquestes són les qüestions més importants per resoldre. Especialment el tema del ping, perquè si el servei funciona bé de mica en mica s'hi apuntaran més jocs i amb temps s'abaixaran els preus. Però si el retard és important... res a fer.
  • Roderic17.629 14 97👍 8.833
    Qui és la jamba de la foto?
  • Defectible7.981 270
    Vaia merda de nom.

    Google STOA ho petaria més.
    • Xarnegàs_3313👍 3
      No t'hi escarrassis fent aquesta mena d'acudits que no hi encaixaràs mai, aquí (com de ben segur que no ho has fet mai enlloc).

      PD: Ah, i parla català, què collons és això de "vaia"?
  • Xulomander6.264 3 343👍 6.880
    Quants projectes han de fracassar abans de que els CEOs de les empreses d'electrònica entenguin que l'streaming no funciona amb els videojocs? L'única companyia que sap el que fa en el tema aquest del "Netflix dels jocs" és Microsoft amb l'Xbox Game Pass, precisament perquè en comptes d'intentar experiments amb gasosa al núvol simplement t'ofereix descarregar els jocs al teu disc dur.

    Per cert, la conferència va ser una merda. Una hora parlant de "videojocs" i no van ensenyar cap joc nou. No sé per què aquestes companyies es pensen que als jugadors ens atrau el hardware en si mateix i no com a plataforma per a jugar a jocs nous.
  • Tobies20.318 14 74👍 12.286
    1. El sistema de subscripció no funcionarà més enllà de posar a l'abast un gran catàlec de jocs de més de 10 anys. I encara així dubto que la gent pagui una subscripció per això.

    2. El PC continua essent el mercat de referència en el món dels videojocs, especialment a Occident. Potser no en volum de vendes, però si en influència sobre la indústria. Les consoles no són res més que mini-PC's amb llicència i un grapadet de jocs exclusius... que tard o d'hora acaben al PC a meitat de preu.

    3. Google vol explotar el concepte de "jocs com a servei", que és una política nefasta que està infectant la indústria i desfigurant moltes empreses. Aquí entren els micropagaments, els DLC's infinits, pay-to-win... M'oloro que la seva plataforma serà com aquells carros gegants dels supers en que hi havia tot de pel·lícules de sèrie B apilonats... amb la diferència que per comprar-ne un hauràs de registrar-te en la típica web de google que t'obliga a fer-te una colonoscòpia per enviar els resultats a California i vendre'ls a tercers.
    • cobertor1.267 3👍 918
      Insistisc, al consumidor majoritari de videojocs (no el perfil especialitzat) el que li importa es poder jugar al nou Fifa, Call of DutyGTA etc i això una consola li ho ofereix per 200 euros. Quan costa fer-te un PC Gamer amb cara i ulls? I això sense tindre en compte que la majoria no té no idea de quins components ha de comprar (i si ja és caríssim per peces, imaginat els qui venen muntats).
      • Tobies20.318 14 74👍 12.286
        Precisament perquè és una comunitat més especializada és la més influent. Qui es fa un PC-gamer és perquè li agraden els videojocs i vol una màquina que li permeti jugar a pràcticament tot, de totes les maneres.

        Actualment les consoles d'última generació estan a 400€. Un PC "pre-muntat" dels normalets et pot costar entre 600-1000€. Un PC potent amb bons perifèrics i comptant monitor pot arribar als 2000€. La diferència de preu és gran, però l'oferta de jocs per PC supera infinitament la de totes les consoles juntes.

        Com a molt la gent pagarà subscripció pel FIFA i aquests jocs que surten anualment. Però pagaran directament al desenvolupador, no pas utilitzant un software extern de google o de qui sigui. I no et pensis que el mercat de FiFAS i consolerus és el més gran. Actualment és el mòbil i els jocs gratuïts el que dóna més marges a les empreses gràcies als micropagaments i el sistema de casino que tenen incorporat. Però per jugar a aquestes coses no necessites res més que un mòbil o una tablet. L'única gràcia que li veig al sistema de google és l'streaming aquest, però també ho veig poc viable. Jugar a través de youtube? Això no funcionarà.
        • rotllan11.673 5 174👍 11.401
          A més has de comptar que la consola no supleix el PC, per tant la comparació és PC barato + consola Vs Pc gamer.
          I fins i tot així tinc un amic que la seva filosofia era comprar ordinador gamer normalet. La seva reflexió era: un ordinador màxim de bo et sobra potència, els jocs del moment no l'aprofiten, no cal ser full equip de tot, a part que l'augment de preu no és lineal a l'augment de prestacions. En canvi al cap d'uns anys per molt que hagis comprar lo més potent del moment estarà desfassat igualment i que és millor comprar menys prestacions i renovar més sovint.
          • Tobies20.318 14 74👍 12.286
            Totalment cert. Agafa com a referència els jocs més nous i potents del moment, i si els pots executar a 2k i 60fps a una qualitat decent ja has entrat a l'aristocràcia. A més, les targetes gràfiques i les cpus es venen bastant bé de 2a mà.
  • Hades27.901 9 36👍 20.119
    Realment el de les videoconsoles és un model que tenia sentit en els 80-90-2k però s'ha tornat obsolet; com van tornar-se obsolets els formats de sales de màquines. De fet ja fa molts anys que els menja territori el joc mòbil i la tendència és a acabar desapareixent, encara duren perque hi ha interessos d'empreses molt grans i una inercia de tradició a Japó i a Occident molt gran. En un territori com la Xina on els videojocs van arribar molt més tard el negoci de les videoconsoles i no ha tingut pas aquesta inercia, el seu mercat ni existeix en ser obsolet, tots els jocs són de mòbil i hi ha un mercat impressionant. I a Corea passa quelcom semblant.
    S'haurà de veure si la cosa qualla, però tot fa pinta que aquests serveis acabaran substituïnt els models de generacions de videoconsola com a plataformes tancades de joc. El PC va per una altre banda.
  • Menphis46.403 12 11👍 2.377
    Connexió permanent a Internet, no tindre cap joc en propietat i lo pitjor de tot.... lag.

Publicitat

Fòrums

  • 9.268.177 missatges
  • 220.050 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums
Publicitat