Fòrum

Decàleg de 10 idees per a ensenyar el català en les zones més castellanitzades dels nostres països.

alexpv2.556 2 716👍 1.536

He trobat esta joia ara mentres estic de viatge per Nafarroa (sud) i on no se sent gairebé èuscar al carrer.
https://eranafarroa.eus/es/decalogo-10-ideas-para-educar-en-euskera/

La veritat és que molts de nosaltres tenim l'esperança que el català tinga més visibilitat i que els nostres fills puguen viure en esta llengua al País Valencià. Però el problema que ens trobem sempre és que el valencià es vist com un dialecte del castellà o una llengua de tercera.
Voldria saber quin és el vostre decàleg perquè els fills no tinguen por a emprar esta llengua a la vegada que puga fer una vida més o menys normal en català.

Ja em direu idees! (especialment per a fer a la llar)

Respostes

Configuració
    • willybarna12.107 10 169👍 3.540

Canyadesucre escrigué:
      Nosaltres quan el nen mira dibuixos que no siguin al 33 els posem en anglès. Com més tard aprengui el castellà menys gent se li dirigirà en aquesta llengua.
      Molt bé.

Ademés també seria recomanable, quan comenci a anar a la escola, controlar en quin entorn fan les activitats extraescolars, si es possible que no les facin amb fills de colons castellans.
    • RMCF 19024.047 9 523👍 3
      Posar portes al camp.

RMCF 1902 escrigué:
        Posar portes al camp.
        Qui en vulgui posar és ben lliure.
      • tutUsuari sumador1.862 8 875👍 618
        El mateix que veureu tot en castellà.
      • rotllan11.673 5 174👍 11.401
        Els camps són propietat privada
      • Canyadesucre10.193 3 211👍 16.702
        Quin problema tens de que aprengui una llengua útil ja de petit?
          En realitat cap, ja que és el teu fill, però jo al meu no li ocultaria el castellà i li posaria contingut en els tres idiomes (català, castellà i anglés)
              Sí, i et dic que el nen no és subnormal i que per poc que xafe el carrer o vaja a classe, entendrà el castellà. Que per cert, és genial que aprenga anglés des de menut i jo al meu també li posaré dibuixos en aquesta llengua, no sé per què insisteixes amb això.
                  Perfecte, posa-li les tres bessones en bucle.

Canyadesucre escrigué:
                  No, si ja veig que el subnormal ets tu. Tan et costa d'entendre que al meu fill no li pretenc amagar el castellà, que de tota manera és obligatori (si, obligatori) a l'escola, sinó endarrerir l'edat en que l'aprengui perquè així cada cop que conegui algú s'hi relacioni només en català. Ja quedava força clar al missatge original, però no hi havia caigut que quan tractes amb nacionalistes espanyols has de fer un esforç extra.
                  Aixo d'endarrerir l'edat en que comenci l'aprenentage del castella és una molt bona pensada, que de petit aprengui primer el catala i l'angles, i despres, el castella ja l'anira aprenent a poc a poc a la escola.

Suggereixo practicar com a mínim un blindatge linguístic dels nanus catalans fins als 10 anys. 

Que no facin cap activitat extraescolar amb castellanoparlants(amb colons mai de la vida si pot ser) fins com a mínim tinguin 10 anys d'edat, i si pot ser que a aquesta edat siguen semi-bilingues catala-angles.

La excusa per excloure el castella podria ser que voleu potenciar l'anglés també, fent ocasionalment activitats en aquesta llengua, aixi podrieu excloure directament als colons de voler que els seus fills fessin activitats extraescolars amb els fills dels catalans.

BLINDATGE LINGUÍSTIC per als nanos menors de 10 anys, practiqueu-lo a la Catalunya interior, que ni els fills dels colons ni dels sudaques monolingues castellans facin les activitats extraescolars amb els vostres, si cal blindeu-vos amb una associació de pares.

I no us oblideu pas de l'angles, ja que aquesta llengua encara ajudara encara més al blindatge linguístic dels nanos catalans.

No confio en arribar als 10 anys per què a l'escola l'aprenen de molt abans, i tampoc evitaré cap activitat extraescolar hi vagi qui hi vagi perquè tampoc hi ha tanta varietat a la comarca. Però si que fins que no sàpigui castellà tots els nens que conegui li hauran de parlar en català, així que almenys a la nostra zona no crec que calgui aïllar ningú. 

Canyadesucre escrigué:
                      No confio en arribar als 10 anys per què a l'escola l'aprenen de molt abans, i tampoc evitaré cap activitat extraescolar hi vagi qui hi vagi perquè tampoc hi ha tanta varietat a la comarca. Però si que fins que no sàpigui castellà tots els nens que conegui li hauran de parlar en català, així que almenys a la nostra zona no crec que calgui aïllar ningú. 
                      Si no recorde malament, em sembla que ets de la Segarra. Em sembla que a la Segarra hi ha bastanta immigració de l'est d'Europa, a part de la africana.

Seria molt positiu per llengua catalana la creació de grups de pares catalans més altres d'aquestes nacionalitats, i deixar apartats socialment als colons i als sudaques monolingues, i les activitats per socialitzar son una eina molt bona perque podria fer que el 95% dels nanos de la comarca socialitzessin en catala i fessin les seves activitats separats de la resta.

El que dic ho dic per tal d'aturar a mig termini la penetració del castella a la Catalunya més interior i a Ponent.

Si s'ailla socialment als colons en aquestes comarques, el catala sera com a mínim la llengua propia del 90% de la població d'aqui a 20 anys, i els resultats electorals de l'independentisme, també estaran per sobre del 90%.

Cal crear fortins/bastions catalanofons a la Catalunya interior, cal evitar que ciutats interiors com Cervera, Solsona o Tarrega es castellanitzin. Cal crear el mur linguistico-social entre els colons i la resta de la població en aquestes comarques.

S'ha d'anar a buscar que fins i tot a les capitals comarcals de la Catalunya interior, en 20 anys el catala sigue la llengua de com a mínim el 90% dels seus habitants.

El territori es molt important, i encara que no hi visqui molta gent, no es pot descuidar pas, com més fort sigue el rere país, més opcions hi haura en un futur de poder comencar a recatalanitzar les ciutats amb més població.

sense un pla d'actuacio, la llengua catalana anira a la deriva i sense rumb, i ciutats interiors de Ponent com Tarrega o Cervera acabaran bastant castellanitzades. Cal crear la barrera linguistico-social com abans millor, i utilitzar l'aprenentatge de l'angles com a complenent per mantenir a ratlla la castellanització ambiental dels nanos d'aquestes comarques.

És aixo o retrocés sense aturador de la llengua catalana a l'interior.
                • Rampillet5.186 9 416👍 538
                  El primer problema és que el castellà SIGUI OBLIGATORI. No ha de ser obligatori en un país normal. 
        • llombai5.664 8 379👍 1.205
          Home, tampoc tan útil.
          Si fos veritat que és tan útil no ens obligarien via constitució a saber-la.
          De fet tinc la sospita de que si els castellans creguessin que els catalans ens beneficiem de saber castellà farien tot el possible per evitar que l'aprenguessim.
            Em referia a l'anglès!
          • Ryotsu953👍 659
            Va home, de veritat creus que no és útil el castellà? És clar que no és tan útil com l'anglès, però simplement per la gran quantitat de parlants que té ja el fa una llengua molt útil, de fet, és tan útil que en gran part tenim un baix nivell d'anglès per culpa del castellà, ja que fins que no et vols incorporar al món laboral l'anglès només el necessites per dir-li I don't know a un guiri que et pregunta alguna cosa a Barcelona, i per llegir sobre certs temes especialitzats però per això amb un B1 ja en tens prou.
              L'obligació de saber castellà perjudica seriosament la salut del català. 
              Certament el castellà té molts parlants i això el fa interessant, però els seus parlants tenen una renda per càpita mitjana molt baixa, i això relativitza molt la seva utilitat.Tu mateix ho expliques: quan es tracta d'accedir al mercat laboral l'idioma que realment marca la diferència és l'anglès.
              En el cas dels sudcatalans el castellà ens resulta necessari pet la senzilla raó de que estem colonitzats.
              • Ryotsu953👍 659
                Tant se val això. Si llatinoamèrica fos una regió rica encara seria més útil, és evident, però no deixar de ser una realitat que el mercat hispanoparlant és enorme, i de fet també et pot ser relativament útil als Estats Units. Com he dit, simplement per tenir molts parlants la fa una llengua útil, tens accés a molta informació, llibres,pel·lícules, bé, oci en general. En el teu dia a dia no necessites cap altra llengua excepte per coses concretes que sí que et cal l'anglès. Evidentment quan vols trobar feina, especialment en certs sectors, necessites l'anglès perquè és la llengua franca internacional, el necessites aquí, a Alemanya o a França.
                  Una consideració extra:
                  Si no ets un empresari que vol exportar a sudamèrica, és a dir, si eres un treballador assalariat, aleshores el mercat de 400 milions de persones es transforma en 400 milions de persones de renda baixa competint amb tú pels mateixos llocs de feina.

Et proporcionarà un sou més elevat saber holandés o suec. Com molt bé saben una bona quantitat de castellans que han emigrat a Holanda i Suècia enlloc de a Argentina i Colombia
                  • Ryotsu953👍 659
                    Quan les empreses fan negocis a Sud-Amèrica no només a de parlar l'empresari XD. Es pot dir que si no ets empresari no et cal anglès perquè tu no exportaràs a altres països?
                    Sobre el tema de la competència laboral, és simplement un argument que no té sentit econòmic, jo no competeixo amb els sudamericans que viuen allà, sí amb els que emigren aquí però fins i tot això té un impacte bo per l'economia.

Espanya té un greu problema amb el mercat laboral, evidentment si el teu objectiu és anar a viure a Suècia per tenir una feina millor, el suec et serà molt útil. És només una de les moltes consideracions que es poden fer. Jo estic dient que el castellà és útil perquè et dona accés a moltes coses, a poder viatjar per tot un continent, a molta informació tècnica, a molta cultura, oci, etc, això una llengua petita no t'ho pot donar.
                      I jo et dic que el castellà em mereix el màxim respecte com a la llengua dels castellanoparlants.
                      Però aquesta actitud constant de superioritat cap a les altres llengües i de voler vendre'ns com un favor el que és una imposició colonial ja cansa.
            • Benfresc13.185 6 159👍 12.685
              No, no ho és, és infinitament més útil l'anglès (moltíssim més que el castellà), i al primer món, a totes les nacions petites amb un nombre d'habitants com els de Catalunya, els Països Catalans, o fins i tot més grans, la població a més de tenir un bon domini de la llengua del país també tenen un bon domini de l'anglès.

Aquí en canvi com que tothom sap parlar bé el castellà, el nivell d'anglès es baixíssim.
              Jo entre una societat bilingüe on la llengua franca sigui el català però tothom tingui un bon nivell d'anglès, o una societat monolingüe castellanoparlant(com de fet ja és a bona part dels PPCC i acabarà essent arreu de la nació), sense pensar-m'ho triaria la primera, jo i qualsevol persona sensata. 
              • Ryotsu953👍 659
                Raonament molt estúpid no creus? El castellà no és útil perquè l'anglès ho és molt més? No entenc com es pot arribar a aquesta conclusió. Que l'anglès és més útil ho sap qualsevol persona que no tingui una discapacitat mental, és evident, però això no treu que el castellà no sigui també una llengua molt útil. No pots comparar l'accés que et dona el castellà a gran quantitat d'informació/oci amb el que et dona per exemple el danès.

Com tu ben dius, la gent té un baix nivell d'anglès perquè tothom sap castellà, amb el nivell baixet del batxillerat ja et serveix. Amb un bon domini del castellà ja pots trobar moltíssimes coses, no sents una necessitat de saber anglès fins que vols trobar feina en certs sectors. I un cop més: És evident que un cop saps anglès tens un mar de possibilitats molt més gran, però el cost d'aprendre bé anglès és normalment massa gran quan ja sents que tens les necessitats d'oci i informació cobertes amb el castellà. Al final l'únic incentiu és pensar en el teu futur, aprendre angles per passar el filtre a les entrevistes laborals, però això els adolescents ho veuen com una cosa llunyana.

I evidentment jo també prefereixo una societat bilingüe, però és que no entenc que té a veure això amb la utilitat del castellà, no té cap relació amb el que jo estic dient.
                  Raonament estúpid? Si tu mateix m'estàs reconeixent que si aquí la gent no té un molt bon domini de l'anglès(com el tenen en tots els estat-nació amb un nombre d'habitants de menys de 20 milions) és perquè la gent sap parlar castellà.

Reconeguent que saber castellà va en detriment de saber anglès, si considerem que l'anglès és la llengua més útil del món i que més avantatges de tot tipus ens aporta, moltíssim més que el castellà, podem arribar a la conclusió llògica de que pels catalans la imposició del castellà no és res més que una desgràcia. No només perquè aquesta llengua estigui substituïnt la nostrada, també perquè indirectament ens tenca moltes portes, ens aporta pobresa cultural i pobresa econòmica.
                  • Ryotsu953👍 659
                    Utilitat és el profit o satisfacció que obtenim, per tant el castellà és una llengua útil clarament. N'hi ha de més útils, però en general podem afirmar rotundament que és una llengua molt útil, precisament per això hi ha pocs incentius per aprendre anglès fins que el necessites sí o sí. Es pot dir que això últim és un desavantatge de tenir una societat on tothom parla castellà, però no té relació amb si és una llengua útil o no.
                      El castellà en el món globalitzat en el que vivim és suficient, però l'anglès és molt millor.
                      Com que l'humà en general tendeix a ser mandrós, si amb el castellà en tenim prou no cal que aprenguem l'anglès, o no cal que l'aprengeum gaire.

I et repeteixo el més important del que he dit, que sembla que no li do guis cap rellevància : pels catalans saber castellà va en detriment de saber anglès, si no se'ns hagués imposat el castellà ara parlaríem tots un molt bon anglès.
                    • Ryotsu953👍 659
                      Com que no li dono rellevància? Però si això ho he dit jo també al meu primer missatge:  de fet, és tan útil que en gran part tenim un baix nivell d'anglès per culpa del castellà

Simplement responia a en Llombai per dir-li que el castellà sí queés una llengua útil. Al final, la utilitat és subjectiva, depèn dels teus interessos, però és evident que en general es tendirà a preferir aprendre castellà a grec per les possibilitats que et dona. Res més. No podem valorar la utilitat d'una llengua en si et veus obligat a aprendre anglès o no, sinó al final arribem a la conclusió que quant menys parlants i menys informació, oci o feina et doni més útil és XD. Per molt odi que se li tingui al castellà, és innegable que és una llengua útil. No volia dir ni insinuar res més que això, jo també firmaria tenir una societat on el català tingués bona salut i gairebé tothom tingués un bon nivell d'anglès a l'estil Holandès, danès, etc...
                      Tots aquests països que has dit són bilingües i no pas trilingües, però tu ves somiant en aquest món en que sense renunciar a la teva estimada llengua espanyola tothom tindrà també un bon nivell de català i d'anglès. 
                    • Ryotsu953👍 659
                      No sé on he dit jo que siguin trilingües. He dit: Bona salut del català i bon nivell d'anglès com Holanda o Dinamarca, ni he mencionat el castellà. Entens el que vols suposo. XD
                      Nono, els collons amb potes, tu entens el que vols i fas com si fos evident que el que arreu del món funciona d'una manera aquí hagi i pugui ser diferent perquè som així de guapus. 

Jo explico una part de la realitat que els enemics del meu poble i la meva cultura oculten, com també ho oculten els processaires.

Tu en canvi què expliques, que el castellà és important?
                      Això ho sap tothom, per això t'ho he matisat amb una cosa que sembla que no sàpiga o que no en sigui conscient quasi ningú.

• Ryotsu953👍 659
                      No ho sap tothom perquè en Llombai estava insinuant el contrari, i no és l'únic, es diu molt això al Racó duts, en gran part, per l'odi cap al castellà. Jo responia a en Llombai sobre aquest tema. A partir d'aquí és tot una pel·lícula teva intentant entendre el que jo no he dit en cap moment. Idealment per la supervivència del català, tenint en compte que la situació actual és molt fotuda, estaria genial que en un estat independent la única llengua oficial fos el català i que l'anglès a poc a poc substituís el castellà com a llengua diguem internacional, és clar que això no passarà, però seria allò ideal com a Holanda o Dinamarca. Això és el que he dit, no el que tu vols entendre.

Bé, ideal seria tenir una societat que dominés les 3 llengües sense problemes, potser es podria aconseguir canviant la manera d'ensenyar l'anglès, a molts països de llatinoamèrica tenen un gran domini de l'anglès. El problema és que la situació del català és massa dramàtica, per això defenso el mateix que tu encara que no ho vulguis o no puguis entendre-ho.
                    • Flordeneu de Königsberg1.043👍 1.985
                      No entens res. En primer lloc la utilitat sempre és relativa, per molts parlants que tingui una llengua, el xinès en té més, per exemple,si no hi tinc contacte o no me'n cal tindre, no m'és 'útil', a un francès (ni tan sols als portuguesos!!!!!) els cal saber castellà, viuen feliços sense saber-lo i no perden res, per tant no els és útil, potser els és més útil després de l'anglès saber àrab perquè comercien amb ells o saber noruec, vés a saber. Per tant, la seva utilitat és molt relativa.

I. No, no és que en Llombai i els altres no sàpiguen que és 'útil' en cert sentit, ho saben, no sóc rucs ni els seu 'odi' (seguns tu) els fa imbècils, són molt més intel·ligents, és simplement que no comprarem el teu concepte d'utilitat que fa imprescindible el castellà. Em sap greu. 

Idealment per la supervivència del català, tenint en compte que la situació actual és molt fotuda, estaria genial que en un estat independent la única llengua oficial fos el català i que l'anglès a poc a poc substituís el castellà com a llengua diguem internacional, és clar que això no passarà, però seria allò ideal. 

Amb gent com tu - que ens ha de vindre a recordar sempre les meravelloses virtuts del castellà - es evident que no passarà...perquè tampoc crec que ho vulguis (si tenim en compte la mena d'intervencions que fas sempre aquí).
                    • Ryotsu953👍 659
                      Ei relaxa't. Jo considero que tu ets subnormal, no ho negaré, però en cap moment he dit que en Llombai sigui imbècil. Com que ets subnormal, dubto molt que ho puguis entendre, però ho tornaré a intentar. He dit:

La utilitat és subjectiva, però és un fet que la gent tendirà a estudiar abans llengües amb molts parlants com el castellà que llengües com el grec perquè tens moltes més possibilitats, li donen molta més utilitat. No he dit que un francès o un alemany necessitin el castellà, tampoc no he dit que nosaltres el necessitem sí o sí, de fet he dit 4000 putes vegades que hi ha llengües més útils. Hòstia és que realment ets massa subnormal.

Jo no renunciaria mai al castellà, és la meva llengua materna i em dóna accés a moltes coses a les que no vull renunciar, dubto molt que una persona mentalment sana vulgui renunciar a una llengua que domina. Em faria molta pena que la societat catalana perdés un idioma, però sóc ben conscient de la situació del català. Crec que el castellà hauria de mantenir-se com una opció optativa a totes les escoles, de manera que combinat amb el fet que ara tothom la sap parlar aconseguiríem conservar una gran quantitat de parlants de castellà alhora que fem del català l'única llengua realment necessària per viure aquí.
                      Doncs si resulta que, suposadament, deies tot això, et podries haver estalviat tots els teus comentaris intentant-nos convèncer sobre la 'utilitat' del castellà. Llevat del cas que pensis que som rucs, com ho has insinuat amb el Llombai:
                      No ho sap tothom perquè en Llombai estava insinuant el contrari, i no és l'únic, es diu molt això al Racó duts, en gran part, per l'odicap al castellà.

Has dit que l'odi l'encega, però potser ets tu que ets cec per no comprendre que és el que estava dient. En certa manera, li deies 'imbècil' o 'ruc', que el seu 'odi' no li deixava veure una obvietat-, però no era això. 

PD: Què? T'has llegit ja 'Mirconacionalismos' de Jorge Cagiao, o pots dir-me subnormal quan tu ets un indocumentat que no sap de què parla?

• Ryotsu953👍 659
                      Intel·ligent o imbècil tots els humans tenim biaixos, i quan tens odi pots cometre errors de raonament molt fàcilment. Aquí al Racó s'ha dit molt que el castellà no és útil, només la llengua de sudakes i espanyolts que són pobres, quan et quedes amb el que més et convé pots dir aquestes parides des de l'odi.

Un altre cop amb el Jorge Cagiao aquest? Ja t'he respost dues vegades, ho tornaré a intentar:

1. No m'interessa un llibre(el pot escriure qualsevol idiota) sobre nacionalismes d'un paio que no conec amb un pròleg de Suso del Toro. Dius que és expert en nacionalismes i professor en una universitat, però malauradament hi ha molts professors dins de les universitats que tenen pocs mèrits per estar allà o nul prestigi en el seu camp. A mi m'agradaria saber què ha publicat(no llibres, ja s'entén) i quin prestigi té en el seu camp, cosa que segurament desconeixes perquè te'l devies trobar a twitter i et va agradar simplement perquè diu el que vols sentir, el que puguin dir altres experts no t'importa no sigui que no et donin la raó.

2. Però és que no m'interessa si aquest home és bo o no. No em penso llegir el seu llibre perquè no m'interessa el tema i perquè a més ja et vaig dir que jo podia estar-hi força d'acord amb que estaves dient. Simplement et deia era irrellevant per la discussió que teniem, però sembla que no ho vols entendre.
                      Intel·ligent o imbècil tots els humans tenim biaixos, i quan tens odi pots cometre errors de raonament molt fàcilment. 

Exacte, tens raó. El teu amor a Espanya i el castellà, et fa tindre molts biaixos. Un d'ells no entendre que sociolingüísticament - com sosté Juan Carlos Moreno Cabrera, sociolingüista de la UAM - no es pot parlar d' "utilitat" d'una llengua així, simplement, i quan aquesta és sempre relativa, i que, precisament, el que fèiem aquí era relativitzar aquesta 'utilitat' del castellà.
                      "Aquí al Racó s'ha dit molt que el castellà no és útil, només la llengua de sudakes i espanyolts que són pobres"

Qui diu això? El castellà és la llengua dominant de les capes més altes, precisament, si també ho és en certes capes "pobres" (anotació: urbanes, perquè molts cops de pobres no tenen res, que tenen segons residencies a Cunit i altres coses....) és per altres efectes socialment contingents (entre d'altres, i menys conegut,que els catalans de l'AMB molts cops acaben castellanitzant-se, en conec casos molt propers...).

1. No me'l vaig trobar a Twitter. Treballo a una llibreria, tres o quatre mesos abans de sortir el llibre ja en sabia l'existència i me'n vaig documentar. En tot cas, fas una doble fal·làcia ad hominem, una, a mi, m'ataques dient que sóc una estúpida que ha vist una cosa a Twitter i es pensa que sap, i dos, amb ell: l'ataques a ell i el seu, a parer teu, "pobre currículum" o "no suficient", i al fet que tingui un pròleg de Suso de Toro, que per alguna raó desconeguda invalida tot el contingut, i, en canvi, ni vols saber els seus arguments. En tot cas, et vaig dir que consultessis el concepte de nacionalisme banal de Michel Billing.

2. Era absolutament pertinent perquè parlàvem de nació i nacionalitat i perquè tu compraves tots i cadascun dels tòpics del nacionalisme espanyol. No t'adonaves, ni t'adones, que tot allò que et semblava 'neutre' no era més que la naturalització de principis del nacionalisme espanyol. 
                    • Ryotsu953👍 659
                      He dit unes quantes vegades que la utilitat és subjectiva. Estic generalitzant per simple estadística. En general la gent, en general, tendeix a veure més útil una llengua  amb molts parlants com el castellà per les possibilitats que et dóna que no una llengua com ara el suec. Això no et diu res de les preferències d'un individu en concret, simplement parlo d'una tendència evident per la quantitat d'estudiants a nivell mundial. Sempre he sigut molt dolent escrivint, però no crec que costi tant entendre'm. Suposo que no et llegeixes els meus missatges, així que jo tampoc em llegiré els teus.
                      Sempre he sigut molt dolent escrivint, però no crec que costi tant entendre'm.

Si tothom t'ha malentès, potser que sí que t'expliques malament, oi?

O potser el que molesta és que dediquis tan de temps i esforç a argumentar, en un fil on parlem com fer que el català sigui útil, com n'és d'útil, el castellà. No pots evitar saltar quan algú en qüestiona la seva utilitat.
                      Suposo que no et llegeixes els meus missatges, així que jo tampoc em llegiré els teus.
                      Sí, me'ls llegeixo. 
              • Carles Martell3.211 1 627👍 5.506
                No ho has pogut dir millor, saber castellà només ens perjudica en tots els sentits. Ens l'hem de treure de sobre.
                Si el castellà amb 477,6 milions de parlants i milions de persones estudiant-lo arreu és inútil, imaginat el català que no arriba ni als 10 milions. I que tu tingues un nivell de merda d'anglés no es culpa del castellà, sinó de la teua capacitat, perquè molts castellanoparlants de les generacions més joves sabem parlar perfectament anglés.

És absolutament impressionant com vos cega la xenofòbia xD
            • Wittgenstein510👍 765
              És útil, però és d'aquelles llengües que sense saber-les, viuries igual.
            L'obligació de saber castellà perjudica seriosament la salut del català. 
      • Aufrany4.764 3 455👍 4.702
        Posar portes al camp.

Deixa que cedeixin a la brutal pressió social contra el català, que no emprin la seva llengua per por de patir assetjament a l'escola, que et diguin catalufo i et deixin de banda...
        Per a què demanar les coses en català a un restaurant i exposar-te a que et portin un plat mal cuinat o amb una escopinades dintre.
        No gosis parlar català a algú que et parla en castellà perquè fer això és intolerable, fer el contrari és el que s'espera de tú, rendeix vassallatge al castellà.

No deixis mai de seure als seients reservats als negres, no posis portes al camp.
      • Anònim1016.925 6 102👍 16.222
        Estava convençut que davant del seu comentari saltaries. Em sembla que ets molt nacionalista espanyol perquè a les primeres de canvi saltes pel castellà, la llengua forta, però mai saltes pel català/valencià o per altres llengües en situació de recessió i marcades (com ja t'han dit, parla en català en segons quins instituts i quedaràs marginat o insultat, o en el millor dels casos amb cert estigma i pèrdua de popularitat, això i moltes altres situacions creeen una pressió social enorme que mata la llengua, a la inversa no succeix), que veig que et sembla bé que vagin desapareixent, el que ell vol dir és evitar que el seu fill es castellanitzi ràpidament per pressió social, que es descatalanitzi per entorn, i el castellà l'aprendrà igualment ja que és omnipresent i obligatori, però d'entrada que la seva llengua d'identificació i d'ús en les primeres etapes de la vida, que marquen molt, sigui el català, perquè només així salvarem la llengua, evitant que els parlants de la llengua minoritzada quedin assimilats ràpidament per pressió social i aconseguint que tinguin clarament la llengua indígena com a llengua d'identificació, com més així sigui, menys rol de subordinació li atorgaran.

Anònim10 escrigué:
          Estava convençut que davant del seu comentari saltaries. Em sembla que ets molt nacionalista espanyol perquè a les primeres de canvi saltes pel castellà, la llengua forta, però mai saltes pel català/valencià o per altres llengües en situació de recessió i marcades (com ja t'han dit, parla en català en segons quins instituts i quedaràs marginat o insultat, o en el millor dels casos amb cert estigma i pèrdua de popularitat, això i moltes altres situacions creeen una pressió social enorme que mata la llengua, a la inversa no succeix), que veig que et sembla bé que vagin desapareixent, el que ell vol dir és evitar que el seu fill es castellanitzi ràpidament per pressió social, que es descatalanitzi per entorn, i el castellà l'aprendrà igualment ja que és omnipresent i obligatori, però d'entrada que la seva llengua d'identificació i d'ús en les primeres etapes de la vida, que marquen molt, sigui el català, perquè només així salvarem la llengua, evitant que els parlants de la llengua minoritzada quedin assimilats ràpidament per pressió social i aconseguint que tinguin clarament la llengua indígena com a llengua d'identificació, com més així sigui, menys rol de subordinació li atorgaran.
          Coi, si es vol salvar la llengua és molt facil, doble xarxa escolar i aillar socialment als colons.

Ara bé, si als acomplexats us agrada ser superiors moralment i ser políticament correctes, doncs rés, ateneu-vos a les consequencies.
    • Jaume_I15.729 11 120👍 8.195
      Has de tenir un altre perque puguin parlar entre ells, és important
    • Marcos412474.290 2 498👍 3.008
      El problema és que el canal dels nens de TV3 avui en dia és brossa en comparació amb el que teníem quan era petit. La producció de contingut doblat era gran i de molta qualitat. No sé com tornar els nanos a aquella època.

Potser posar-los aquelles peces a internet, amb supervisió és clar, en comptes de la TV? 
    La meva opinió. 

1- Tractar de fomentar la consciencia linguística entre els pares i mares catalanoparlants amb fills en edat escolar.
    2- Fins que com a mínim no s'hagui arribat a conscienciar fortament a un 80% del sector poblacional que he esmentat al punt 1, no es podra anar més enlla en altres ambits.
    • tutUsuari sumador1.862 8 875👍 618
      Fins que no tinguem de mitjà més de dos fills és parlar per parlar

tut escrigué:
        Fins que no tinguem de mitjà més de dos fills és parlar per parlar
        Home, hi han centenars de milers de nanos catalanoparlants en edat escolar a primaria i educació infantil, pero be, si vols esperar a que pugui la natalitat sense fer rés més, com si la natalitat per si sola fos la panacea, pos molt bé, tot i que seria un procés lent.

Ara bé, si combines natalitat amb conscienciació linguística, llavors perfecte. Una cosa no és pas incompatible amb l'altra, ambdues coses es poden complementar, i si només se'n compleix una de les dues de manera temporal, doncs millor que rés, pero pensa que les dues combinades formen un tandem molt potent.
    A mi personalment m'és igual si el meu fil parla més en valencià o castellà, però contestant al fil: educar-lo en un poble on la majoria de gent parle valencià (la Safor, Ribera, Marina Alta, etc)
  • Jesucrist Rei Cardador81👍 28
    I perquè hauriem de voler "assimilar" als immigrants? No crec que sigui possible amb els mitjans que tenim disponibles, ni tampoc que sigui desitjable, ni per a ells que tenen la seva pròpia cultura i voldran preservar-la ni per a nosaltres que no ens surt a compte diluir encara més la nostra.

L'únic que hem de tenir clar és que la supervivència del nostre poble i la independència només seran possibles si encara quedem prous catalans de soca-rel, i per a això per davant de tot cal TENIR MOLTS FILLS i educar-los en català.

De fet, com menys temps dediquem a tractar de convertir els altres i més en dediquem a conservar i reafirmar la nostra pròpia catalanitat, millor.

• alexpv2.556 2 716👍 1.536
      Llig de nou el títol i el cos del fil, per favor.
      Llig de nou el títol i el cos del fil, per favor. Gràcies.
        D'acord, ara veig que et referies concretament a com educar els teus propis fills i no a l'ensenyament en general, però tampoc no veig el motiu per a que em votis negatiu.

Al meu parer la clau estaria en criar-los a algun lloc on el català encara fos emprat de manera habitual al carrer i dur-los a una escola on aquesta sigui la llengua que fa servir la canalla (allà a València suposo que ho tindràs fàcil per trobar-la ja que teniu línies separades).
      I una puta merda, cal fer les dues coses. 
        La qüestió és on hem de posar la prioritat. Exactament com et penses que podràs "convertir" quatre mil·lions de persones quan no tens ni la demografia ni les institucions al teu favor? Esperes que tots tinguin simpatia per nosaltres de cop i volta i es posin del nostre costat?

Això t'ho pregunta una persona criada en un entorn castellanoparlant, que sap molt bé el pà que s'hi dona.
    S'ha d'evitar la mescla el maxim possible.

Recomano pels pares crear activitats extraescolars utils per als seus fills, i que ademes s'associin amb altres pares catalanoparlants del seu municipi i es constitueixin associació. Les activitats extraescolars en bastants casos podrien paliar les deficiencies del sistema educatiu.

Que els fills dels catalans no facin activitats extraescolars ni es socialitzin amb els fills dels colons.

Mentre no existeixi aquesta cohesió/agrupació de pares d'alumnes catalanoparlants, la llengua catalana anira a la deriva, sense rumb.
      No és tan senzill com sembla. És difícil d'explicar, però quan tinguis fills ho veuràs per tu mateix. 
        Quan van al parc i es troben amb altres nens? La meua recepta és parlar als dos en català per així fer que les dos parts tinguen una major tolerància vers el català i, si en saben (difícil, perquè la gran majoria de guarderies al cap i casal són castellanes), doncs que parlen en català.
          Jo fora de la feina no parlo mai en castellà. Per sort a la meva comarca encara som majoria els catalans, però si em trobo algú que no m'entén que s'hi posi fulles.

alexpv escrigué:
          Quan van al parc i es troben amb altres nens? La meua recepta és parlar als dos en català per així fer que les dos parts tinguen una major tolerància vers el català i, si en saben (difícil, perquè la gran majoria de guarderies al cap i casal són castellanes), doncs que parlen en català.
          Si es una població bastant castellanitzada, que vaguin al parc amb un grup d'amics catalanoparlants, o que directament no hi vaguin al parc i que practiquin algun esport util, algun art marcial o quelcom per l'estil.

Canyadesucre escrigué:
        No és tan senzill com sembla. És difícil d'explicar, però quan tinguis fills ho veuràs per tu mateix. 
        Entenc que per poder mantenir als fills s'ha de treballar moltes hores i despres dedicar-hi temps a la familia, clar, aixo treu moltes hores.

Jo només dic una cosa, qui vulgui evitar la castellanització dels seus fills, que cuidi molt bé l'entorn en el qual es socialitza. Aixo és tot.
      Bona activitat. Hi ha esta mena d'associacions a València o en coneixeu alguna?
  • Defectible7.981 270
    No presentar-se com un imbècil també ajuda.
  • Makaku938 2👍 1.244

alexpv escrigué:

He trobat esta joia ara mentres estic de viatge per Nafarroa (sud) i on no se sent gairebé èuscar al carrer.

M'he mirat el decàleg aquest una mica per sobre, i, com sempre passa amb el material lingüístic que ve de País Basc i Navarra, fa pudor de castellanocèntric... Només cal mirar el vídeo que hi posen fent publicitat del model educatiu en euskera: el vídeo és en castellà amb subtítols en euskera...

Per allà dalt parteixen de la premissa que el castellà és la llengua natural i l'euskera una llengua lúdico-festiva per jocs de parvulari, festes folklòriques i rituals d'accés a l'administració autonòmica (com superar el famós EGA).

El cas de la nostra llengua és una mica diferent, perquè per nosaltres encara és una llengua natural, i fins i tot molts castellanoparlants l'adopten i la parlen amb naturalitat (cosa que allà dalt gairebé no passa)...

Makaku escrigué:

alexpv escrigué:

M'he mirat el decàleg aquest una mica per sobre i, com sempre passa amb el material lingüístic que ve de País Basc i Navarra, fa pudor de castellanocèntric... Només cal mirar el vídeo que hi posen fent publicitat del model educatiu en euskera: el vídeo és en castellà amb subtítols en euskera...

Per allà dalt parteixen de la premissa que el castellà és la llengua natural i l'euskera una llengua lúdico-festiva per jocs de parvulari, festes majors i rituals d'accés a l'administració basca.

El cas de la nostra llengua és una mica diferent, perquè per nosaltres encara és una llengua natural...
      Ara és molt important evitar la castellanització de la Catalunya interior, ens calen fortins/bastions linguístico-nacionals catalans en els quals el 90% de la població sigue catalanoparlant, i a on l'independentisme tingui com a mínim un 90% dels vots, i no parlo pas de poblets aillats, parlo de comarques senceres. Aquest hauria de ser un objectiu a assolir per el nacionalisme independentista catala.

Per aixo és tant important en aquestes comarques l'aillament social total dels colons, ja siguen aquests castellans o sudamericans.

Cal nodrir-se en aquestes comarques dels fills dels contingents d'immigrants que provenen de l'est d'europa i de l'Africa.
      Cal crear grups socialitzants per als nanos en edat escolar en els quals la castellanitzacio ambiental sigue una cosa totalment aliena.

Només amb la catalanització al gairebé 100% de la Catalunya interior, es podra passar posteriorment a l'assalt de les ciutats més grans i de les regions metropolitanes de Barcelona i Tarragona.

Els puntals de resistencia al retrocés de la llengua catalana han de ser ciutats com Vic, Tarrega, Olot, Ripoll i d'altres capitals comarcals o ciutats de mida similar situades fora de les regions metropolitanes de Barcelona i Tarragona i del litoral exceptuant les terres de l'Ebre i algunes poblacions costaneres del Maresme i de Girona.

Si en aquestes poblacions de menys de 20.000 habitants es pot arribar a mig termini a assolir com a mínim un 90% de catalanoparlants entre la seva població, la supervivencia de la llengua sera més factible que no pas avui en dia.

Per aixo cal un blindatge linguístic dels nanos catalanoparlants de menys de 10 anys en aquestes zones del país per tal d'evitar-los al maxim possible entorns mínimament castellanitzats.

El territori és clau.
      • Makaku938 2👍 1.244
        Això del territori em sembla una mica com de manual de guerra prussià del segle XIX... Malauradament, a l'era d'internet el territori importa un colló de mico... Són infinitament més importants les xarxes que s'estableixen a internet en funció d'interessos en comú, i aquestes funcionen majoritàriament en castellà o anglès...

A més a més, el territori de la Catalunya interior no té autonomia envers Barcelona... Catalunya és com una mena de pop amb un cap (Barcelona) i un grapat de tentacles que són la resta de Catalunya... Els tentacles no són res per separat, ni tan sols es comuniquen entre ells si no és passant pel cap. Aquesta dependència cada vegada serà més gran, per tant no sobreviurà res a la Catalunya interior que sigui diferent al que hi ha a Barcelona.
  • prou_prusses848👍 407
    Tancar fronteres!
    • LesttattUsuari sumador38.651 11 15👍 13.811
      Massiva immigració espanyola arribada pels 60-70.

Massiva immigració dels països de la resta del mon arribada l'any 2000.

...

Població de Catalunya ja representa tindre 2.653.533 d'immigrants, l'any 2017, dels 7 milions habitants totals.

Creia que, després de tants anys acollint i obrin fronteres, i tanta collonada del... es català qui viu i treballa a Catalunya, no calia fotre cap mena d'estratègies perquè tota aquesta immigració acabi integrant-se, o pagant-nos les pensions.

Publicitat

Fòrums

• 9.268.177 missatges
  • 220.050 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums
Publicitat