Publicitat

Fòrum

L'ús del català ja és minoritari en la sanitat catalana

Carles Martell3.365 1 605👍 5.820
Simptomàtic del que està passant amb la nostra llengua.

Recordeu que aquestes dades expressen la mitjana de Catalunya. És a dir, potser a Mollerussa l'ús és del 90% però a Castelldefels ho és del 10%. 

Respostes

Configuració
  • willybarna12.928 11 164👍 4.053
    Jo diria que potser la realitat és que ja no es pot amagar durant més temps que el catala ja fa molt de temps que és minoritari en la sanitat catalana, entre d'altres ambits.

Cada vegada els hi sera més dificil per als processistes amagar l'estat real de la llengua catalana a Catalunya.

Carles Martell escrigué:
        Que la societat admeti i vegi que el català s'està morint és el primer pas per poder solucionar el problema. A veure si això passa abans que sigui massa tard.
        Jo vaig més enlla, no s'ha d'esperar que passi, s'ha de fer que passi, s'ha de fer que la gent vagui obrint els ulls. Per aixo fa temps que recomano fer proselitisme linguístic enfocat al target adequat.

S'ha de dur l'aigua cap al nostre molí.
      • cristinon27.022 9 40👍 1.483

Carles Martell escrigué:
        Que la societat admeti i vegi que el català s'està morint és el primer pas per poder solucionar el problema. A veure si això passa abans que sigui massa tard.
    • Carles Martell3.365 1 605👍 5.820
      Desconec les polítiques que s'han dut a terme en aquest sentit però, a banda d'això, en la notícia hi ha alguna altra dada que m'ha cridat l'atenció:

Menys català a la sanitat que amb altres administracions

L'ús del català amb el personal mèdic (40,2%) és més baix que l'ús amb la resta d'administracions de la Generalitat (46,2%), segons l'estudi de la Plataforma per la Llengua. Aquesta dada és especialment rellevant quan es tracta dels usos lingüístics dels catalanoparlants. Un 86% dels catalanoparlants fa servir només la seva llengua quan es relaciona amb les administracions de la Generalitat de Catalunya (un 10% més fa servir més el català que el castellà), però la xifra baixa al 63,7% si es tracta de la relació amb el personal mèdic.

Els catalanoparlants, més infidels lingüístics

L'estudi de l'ONG del català també detecta que el castellà té una capacitat de fidelització més elevada que el català: hi ha més catalanoparlants que es passen al castellà si el metge parla en aquesta llengua, que castellanoparlants que canviarien al català. En aquest mateix sentit, l'informe també detecta que el percentatge de població que utilitzaria el castellà independentment de la llengua que parlés el metge (22'9%) és el doble que en el cas del català (11'3%).
      Per què hi ha tants catalanoparlants que no parlen el català? Veuen el català com quelcom sense valor i que només s'ha de quedar a casa? S'està perdent el prestigi de la llengua?
      • Rigel65.384 11 5👍 34.047
        En Jonqueres, a un article escrit d'Estremera estant i titulat "Oportunitats multilingües", defensa que hem de parlar als hispanòfons en espanyol.
        • Josep Carles6.533 14 331👍 2.544

Fa anys va venir un metge d'urgències a atendre mon pare. Era sud-americà. No només no parlava un borrall de català sinó que ens va exigir que li parléssim en castellà. Li vaig dir que el primer que havia de fer era entendre la llengua dels pacients. Que ni era un professional ni era res.

Vaig emplenar un full de reclamacions i la resposta de la Generalitat venia a ser que tenia raó i que mirarien que no passés. Però tot absolutament vague, amb la idea de fons que no n'hi ha per tant, i sense emprendre cap mesura vers aquest "metge"; el qual, a més, tenia un nivell mèdic baixíssim. Quan vingué el següent metge de guàrdia es feu creus que aquest company seu li receptés "fortasec", si tenia un tap que podia rebentar-li l'intestí! 

I així anem, perdent la llengua i la salut...

Josep Carles escrigué:

Fa anys va venir un metge d'urgències a atendre mon pare. Era sud-americà. No només no parlava un borrall de català sinó que ens va exigir que li parléssim en castellà. Li vaig dir que el primer que havia de fer era entendre la llengua dels pacients. Que ni era un professional ni era res.

Vaig emplenar un full de reclamacions i la resposta de la Generalitat venia a ser que tenia raó i que mirarien que no passés. Però tot absolutament vague, amb la idea de fons que no n'hi ha per tant, i sense emprendre cap mesura vers aquest "metge"; el qual, a més, tenia un nivell mèdic baixíssim. Quan vingué el següent metge de guàrdia es feu creus que aquest company seu li receptés "fortasec", si tenia un tap que podia rebentar-li l'intestí! 

I així anem, perdent la llengua i la salut...

Les consequencies de la mescla i del "un sol poble".

Suposo que despres d'aquesta negativa experiencia en la sanitat publica, defensaras que hi hagui una doble xarxa sanitaria a Catalunya i que cadascú escolleixi la que vulgui.

Apartheid economic als colons!
        • Picany7.490 11 290👍 2.027
          Els polítics no tenen dignitat catalana
      • Makhnovtchina1.531 2 984👍 4.573
        T'ha respost en Pavel-Korchagin, però afegeixo el que diu la noticia que cites... ''hi ha més catalanoparlants que es passen al castellà si el metge parla en aquesta llengua, que castellanoparlants que canviarien al català.'' Si tens un alt percentatge de personal sanitari hispanòfon importat per la teva política neoliberal de devaluació del sector públic també provoques aquests efectes col.laterals sobre l'ús de la llengua. Suma-li la manca de consciència i els missatges institucionals on acollir el nouvingut és igual a renunciar a la teva parla i ves fent comptes.

tut escrigué:
        Té a veure amb els centenars de metges sudamericans i espanyols que ens hem de menjar per culpa d'estar a Espanya. 
        Defenseu doncs una doble xarxa sanitaria a Catalunya, una per als catalans i una per als castellans. 

Qui vulgui "mescla" llavors que s'atengui a les consequencies.
        • tutUsuari sumador2.014 8 835👍 747
          Que té a veure això amb el que he dit? Simplement he atzibat al company que el neoliberalisme no esta darrera de tots els problemes del català. Bona part del problemes és la falta d'autonomia en sanitat, repeteixo, el MIR és la porta d'entrada de tots els metges sudamericans i aquesta porta d'entrada no està controlada per la gene.

tut escrigué:
            Que té a veure això amb el que he dit? Simplement he atzibat al company que el neoliberalisme no esta darrera de tots els problemes del català. Bona part del problemes és la falta d'autonomia en sanitat, repeteixo, el MIR és la porta d'entrada de tots els metges sudamericans i aquesta porta d'entrada no està controlada per la gene.
            Tens rao. Simplement tractava d'aportar una possible solució per tal de combatre les deficiencies del sistema sanitari i de pas combatre al lerrouxisme.
          • Xicoira5.531 2 390👍 4.572
            La falta d'autonomia de l'estat català en realitat també és un càncer heretat del pactisme pujolià.

Quan tocava defensar una fiscalitat pròpia els de sempre es van estimar més posar-ho tot a Madrid, i qui dia passa any empeny.

Pots dir el que vulguis però els vam aprovar la constitució a canvi de res, i això ha tingut conseqüències nefastes. Sí, que no s'acaba tot aquí, ho sé.

Prou nefastes com per donar vuit pams de corda a tota la colla que ens ha anat governant i saquejant
      • Makhnovtchina1.531 2 984👍 4.573
        La decisió de devaluar els salaris del sector sanitari públic català, competència exclussiva de la Generalitat, va ser del govern de la Generalitat, el ''govern dels millors'' d'en Mas. Era conseller de sanitat en Boí, un assalariat de la patronal del sector privat sanitari. Aquí en tenim els efectes de la seva patriòtica gestió. Un munt de personal hispanòfon mentre el personal català es guanya les garrofes a l'estranger. L'enhorabona, fills meus.
      • Xicoira5.531 2 390👍 4.572
        No pas, la culpa és dels que ens governen que han volgut abaratir la sanitat pública com bé et diu el company a dalt, a costa de la llengua.

I dir que la culpa és d'Espanya no serveix, hi ha moltes coses que es poden fer a l'àmbit de la CAC i no s'han volgut fer.

Quants polítics parlen d'això? Els mateixos que fan i desfan.
  • Arnau Solsoner2.754 3 684👍 3.043

[Signeu-ho i/o en faré spam pels fils, quedeu avisats].
    La discriminació lingüística a la justícia

A Bèlgica i al Canadà els jutjats funcionen en les llengües pròpies de cada territori. Al Canadà tots els tribunals federals poden treballar en anglès o en francès. A la regió belga bilingüe de Brussel·les hi ha tribunals en francès i altres en neerlandès per garantir els drets lingüístics. A més, els ciutadans de tot l’Estat poden demanar el trasllat de les causes a un tribunal que parli en la seva llengua.
    A Espanya, els jutges només han de saber espanyol, treballin on treballin. Altrament, no es garanteix als ciutadans el dret de poder tramitar els procediments en català allà on és oficial i, a més, si les sentències o els procediments estan escrits en aquesta llengua, qualsevol part té dret d’anul·lar-ne l’efecte fins que es tradueixin.
    Aquesta situació esperpèntica fa que el dret formal de parlar català sigui un paper mullat: molts catalanoparlants creuen que parlar la seva llengua els perjudicarà i si, malgrat això, la fan servir, pateixen discriminacions, ja sigui de manera subtil (suggeriments) o explícita (ordres il·legals, vexacions, amenaces).

http://www.proudecatalanofobia.cat/?fbclid=IwAR007zDCXLwMh8bbOZcgqJi9USV5fHJ1L6PZYLg8PgYAWIB3eULJVyXgmqg
  • Juan Lloris6.411 7 337👍 4.210
    "La culpa és del racó per marcar la llengua"
  • Sau de Treviac5.629 2 384👍 7.296
    La meva metge de capçalera em va explicar que al meu municipi, de 21 metges dels dos CAP que hi ha, només dos metges  són catalans (catalanoparlants). I molts d'aquests són sud-americans. Aquests sud-americans, segons la meva metgessa, són ferotgement contraris a la llengua catalana.

esclata-sang escrigué:
      Per a revertir això cal (al meu parer):

1. Requisit lingüístic. Condició necessària per a poder treballar. Amb el periode d'adaptació flexible convenient si el metge és de fora.

2. La llengua pròpia de administració (inclosa la sanitària) és el català. Per tant el professional sanitari s'adreçarà a l'usuari en català en primer lloc. Això faria que els catalanoparlants de L1 foren atesos en la seua llengua i molts catalanoparlants de L2 anirien fent-la servir i passarien de ser catalanoparlants passius a actius.

És més senzill que tot aixo. Simplement doble xarxa sanitaria, i en funció de la demanda a una hi aniria un nombre de sanitaris competents en llengua catalana, i a l'altra la resta, entre ells els sudamericans.

Si un 80% dels ciutadans vol ser atés a la xarxa sanitaria en catala doncs un 80% del presupost sanitaria aniria a parar alli.
  • Gorg351👍 669
    Aviam les urgències de Vall d'Hebron, la immensa majoria de residents són sud-americans que ni saben ni pretenen saber el català, per tant...
    • tutUsuari sumador2.014 8 835👍 747
      És lo que li estic dient al company que no para de repetir neoliberal en els seus missatges. És més que evident on és el problema.

• Flordeneu de Königsberg1.358👍 2.490
      I en què els hi parleu? Perquè jo a tots els sud-americans al metge els he parlat en català.....

PD: Sé que no tots els sud-americans són igual i n'he conegut excepcions però la majoria, bufff, les seves pròpies llengües indígenes les menystenen i venen aquí i, independentment del seu nivell acadèmic i classe social, passen del català.......
      • Gorg351👍 669
        Aviam estem parlant que en un entorn on el català ja no es hegemònic, perquè hi ha molts castellanoparlants treballadors, si la plantilla de residents és en un 60/70% aproximadament d'origen sud-americà, pots imaginar que NINGÚ els parlarà en català. Per altra banda estem parlant, de residents que no tenen cap intenció d'integrar-se a la societat catalana/barcelonina en la majoria de casos, viuran en el seva bombolla de residents i quan acabin marxaran al seu país.

Jo no hi parlo perquè no tinc contacte directe.
    • Picany7.490 11 290👍 2.027
      I qui és el responsable d’aquest DESGAVELL? 
  • BarratinaireUsuari sumador8.463 14 256👍 6.424
    Com si fos només problema de l'idioma... t'omplen la sanitat de metges foresters, la majoria incompetents i a qui tot els sua. Com si estiguessin preocupats pel català, si no ho estan ni pels seus pacients...

Els metges bons de sud-amèrica ja no venen aquí, per les condicions de treball de merda, i els metges que es formen a Catalunya, només tenen ganes d'acabar i fotre el camp o anar a una privada. I els bons metges que queden estan cremadíssims, ja sigui per les condicions laborals, com d'aguantar pacients que van amb exigències dignes de sanitat privada.

La sanitat es degrada a marxes forçades, tot i suposar un % de despesa enorme... pot ser que algun govern català comenci a analitzar que coll passa en comptes de repetir el mantra de que "tenim la millor sanitat del món" i no fotre res, a part de fotre als bons metges que queden.
  • cathalà23.658 12 51👍 7.295

El català recula en tots els àmbits, i mentrestant el nostre govern promociona el castellà i l'àrab.

Publicitat

Fòrums

• 9.299.319 missatges
  • 221.226 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat