Publicitat

Fòrum

Quan el català 'no toca' | Marta Rojals, 11.03.2019

Defectible7.981 270👍 3

Font: Vilaweb

Quan el català ‘no toca’

«No té res a veure amb el fet de ser o no ser independentista, feminista o paracaigudista: una llengua que no serveix per a fer-la servir, no pot sobreviure»

Per: Marta Rojals
11.03.2019 21:50

Del 8-M fins avui han passat uns quants dies, i no sé fins a quin punt la polseguera de què parlaré ha tingut repercussió fora de les xarxes: em refereixo a la que van aixecar les piulades i els posts d’alguns usuaris –entre els quals m’incloc– que havien trobat a faltar més presència del català en les pancartes del jovent que assistia a les manifestacions.

Perquè, feliçment, la causa feminista mou cada vegada més gent jove, i servidora, tot barrejant-m’hi en la trobada de Barcelona, vaig tenir temps de parar l’orella aquí i allà amb una mica d’intenció. I és en aquest exercici de xafarderia sociològica que em vaig adonar que no poques portadores de pancartes en castellà es comunicaven en català entre elles; o, dit més precisament, perquè no és igual: que moltes manifestants que es comunicaven en català entre elles havien escrit la seua pancarteria en castellà. I com que a les xarxes tot se sap, sembla que Barcelona no n’era cap excepció, si més no enguany.

No farem ara un #notallmen aplicat a les pancartes, perquè és evident que entre la immensitat de missatges en castellà també n’hi havia en català, i en anglès, i en l’idioma que els havia sortit de la figa a les manifestants, només faltaria. La qüestió és una altra, més aviat de fons, i té a veure amb les motivacions que et porten a desestimar una llengua minoritzada (la teua i/o la del país) a l’hora d’expressar-te per escrit, que en una pancarta equival a expressar-te públicament. Unes motivacions directament relacionades, com saben molt bé els qui tenen adolescents a mà, amb les llengües dominants en els seus canals de projecció quotidians (amb Instagram i YouTube al cim), que també fan de proveïdors i distribuïdors de llenguatge informal, comptant-hi les consignes, els lemes i les rimes que triomfen a les manis.

Les disputes sobre els idiomes, les pancartes i si el 8-M és el millor dia per a fixar-s’hi segur que inspiraran molts articles experts, però en aquesta columna, que no som feministes de carrera ni sociolingüistes, voldríem aprofundir en algunes reflexions a nivell d’usuària: com ara que, amb cada ‘això no toca’ referit al català, que és cada vegada més sovint, a la mínima hem de veure com irromp la perillosa equiparació llengua catalana – ideologia. Una equiparació inculcada interessadament des de l’anticatalanisme amb la idea d’estigmatitzar la llengua pròpia del país perquè, al final, siguin els parlants mateixos que l’acabin posant sota sospita. Un objectiu que és a l’extrem oposat de les demandes que van fer néixer l’escola de la normalització, pocs anys abans que sentíssim Vidal-Quadras enraonant en català al parlament, perquè ni ell no s’ho imaginava d’una altra manera. Un cop adobat el camp de la llengua-ideologia, qui dubta en quin idioma s’hi expressaria, ara?

D’aquí ve que escriure una pancarta en castellà sigui escriure una pancarta, simplement, mentre que escriure-la en català és ideologia, endevina quina. Per tant, ja ho tenim: qui pot ser tan mesquí de voler emmerdar les reivindicacions del 8-M amb el nacionalisme, digues-ne independentisme? Però naltros patxof: hi caiem de quatre grapes. I des d’aquest marc mental, quan trobem a faltar el català al cine, la qüestió és el cine i no el català. I quan trobem a faltar el català a les botigues, la qüestió és comprar i vendre, i no el català. I quan el trobem a faltar als videojocs, la cosa va de jugar i no del català. I al YouTube i l’Instagram, va de projectar-se al món i no del català. I així ho podem dir de tot fins que res no té a veure amb el català. Tret de la llengua catalana mateix, que acaba reduïda a matèria de reivindicació de si mateixa i para de comptar. Una completa absurditat.

Sigui com vulgui, per poc que un sol piulador hagués fet l’observació de l’idioma, la batussa dialèctica del 8-M no ens l’hauríem estalviat. És allò que passa quan fem competir les reivindicacions legítimes com si fossin excloents: que si dius que trobes a faltar el català en una mani a Catalunya, es pren com un atac a la reivindicació de la mani i no com la cosa tan senzilla que és: una observació sobre l’ús (el no-ús) social d’una llengua minoritzada en ocasió d’una mani. I qui diu català, pot dir occità, que encara ho té més magre.

Si acceptem que les reivindicacions legítimes han de ser excloents, i de cap manera solidàries, ens obliguem a posar unes discriminacions davant les altres, unes sobre les altres, unes contra les altres, com en la llei de la selva. Però, com demostra l’actualitat, igual que res no impedeix de compatibilitzar les lluites contra el feminisme i contra la llengua catalana, res no ens hauria d’impedir, de la mateixa manera i sense sospites malintencionades, que puguem reivindicar el feminisme alhora que l’ús social del català. Ni el 8-M, ni cap altre dia de l’any.

Respostes

Configuració
  • Defectible7.981 270👍 3
    Pels mandrosos:

[...] amb cada ‘això no toca’ referit al català, que és cada vegada més sovint, a la mínima hem de veure com irromp la perillosa equiparació llengua catalana – ideologia. Una equiparació inculcada interessadament des de l’anticatalanisme amb la idea d’estigmatitzar la llengua pròpia del país perquè, al final, siguin els parlants mateixos que l’acabin posant sota sospita.

En el que no puc estar d'acord és en la reducció a que "hi caiem de quatre potes", àdhuc no són pocs els catalanistes que promouen ells mateixos el marcatge de la llengua cada dia i a tothora.

Sense anar més lluny, aquí al Racó marcar és la norma. I sovint la practiquen... persones que després argumenten lo dolent que és el marcatge de la llengua!
      • Defectible7.981 270👍 3
        Que potser no és una pràctica habitual aquí, assenyalar i classifica a la gent, no només als raconaires sinó a la gent de l'esfera pública, per haver fet això o allò en català o en castellà?

Rojals parla d'una "perillosa equiparació llengua catalana - ideologia", i jo no he vist en cap altre lloc més equiparació d'aquesta mena que aquí.
      • Defectible7.981 270👍 3
        De què coi parles?

No m'estendré perquè, total, tu ja has decidit el què.

Et faré, en lloc d'això, una pregunta simple:

Tu diries que no hi ha catalanistes, que promouen el marcatge de la llengua?
        • Flordeneu de Königsberg1.369👍 2.520
          Tu diries que no hi ha catalanistes, que promouen el marcatge de la llengua?

Deixant de banda què és per tu 'catalanista', no. De fet ets tu qui m'hauria de respondre qui del racó o dels 'catalanistes' ho sosté? Qui?

I no t'equivoquis, que potser van per aquí les teves insinuacions,  al racó hi pot haver, d'una banda, comentaris racistes (i trolls), i de l'altre (i no és igual) comentaris que diguin que no volen tanta immigració i ho lliguin amb la llengua però és que en aquest cas no estant dient: 'no vull immigrants perquè només els catalanets-blanquets hem de poder parlar català', el que diuen és: 'no vull més immigració perquè, atesa la clara situació de desavantatge social que té el català, en la majoria dels casos, els immigrants adopten la llengua forta i això ens és perjudicial".

Hi ha catalans que canvien de llengua i amb això la marquen però ho fan per la situació de minorització i perquè han acceptat inconscientment la marcació però no "volgudament". 

Fins i tot acceptant el supòsit, que no accepto, qui hi hagués algun usuari que ho fes, tu has dit: "aquí al Racó marcar és la norma", afirmació totalment falsa.
          • Defectible7.981 270👍 3
            No, no té res a veure amb cap tema de racisme, ans al contrari. Té a veure, en tot cas, amb el nacionalisme.

Se t'ha acudit mai que una llengua es pot marcar també a la inversa, no des de fora prejutjant a qui la fa servir o la parla, sinó des de dins marcant a qui no la parla, o bé a qui la parla com hom pot considerar de forma adequada, amb la perfecció volguda, o bé en la intensitat i freqüència que certa opció política i identitària demana?

Et penses que els agrada, als castellanoparlants, que un català els miri malament pel fet de ser-ho? Tant poc com a tu per fer lo teu.

No crec que em puguis negar que és un esport nacional dels catalans repartir carnets. I ja em diràs com no marca la llengua que hi hagi gent que vagi pel món menyspreant, per exemple, a qui et respon en català perquè no t'ha respost amb la perfecció que desitjaries.

[...] "aquí al Racó marcar és la norma", afirmació totalment falsa.

En aquest fòrum —i més enllà també, és del tot estès— s'hi diu als catalanoparlants espanyolistes que no són catalans, per exemple. Al mateix temps, també s'insulta als independentistes o gent que s'identifiquen com a catalans que són castellanoparlants, o bé a qui pugui sostenir la idea de que mantenir el castellà com a llengua cooficial en un hipotètic estat propi.

I tot això, el que vol dir, és que s'insisteix en associar la llengua a una opció política, reforçant "el perillós vincle ideològic" del que parla Rojals al seu escrit.

Et puc recordar l'afer Rosalía, per exemple, en el qual vas participar més que activament. Fins i tot vas afirmar, si no recordo malament, que la rumba catalana que es canta en castellà, no és rumba catalana.

També aquí es menysprea a cert tipus de castellanoparlant com si fos mentalment inferior per naturalesa, quan de fet això té origen en una qüestió de classe.

Si tot això no és marcar al personal, doncs potser sí que vaig molt despistat.

En fi.

PS. A les altres interpel·lacions en aquest fil passo de respondre't perquè has començat tots els teus comentaris insultant la meva intel·ligència. Sóc mesell, però no tant.
            • Puigdomènech10.117 13 214👍 3.141
              parlar castellà no és una qüestió de classe (el parlen a totes les classes socials) i si es vol que tot déu parli català és precisament per no marcar la llengua.

que tothom, la rosalia també, parli en català és el millor per la llengua. La resta és en perjudici seu.
      • RMCF 19024.294 9 501
        Tothom hauria de parlar català per què? Perquè t'ix a tu del entecuix? Qui eres per exigir en quina llengua ha de parlar una mare/pare al seu fill com deies en un altre fil?
          • RMCF 19024.294 9 501
            Per eixa mateixa regla podríem dir que com són a Espanya, parlen en espanyol (i fins que es demostre el contrari, Catalunya es Espanya).

Però lo millor és que jo no he dit que a Andalusia hages de parlar castellà si no vols, és cosa teua si et resulta útil o no. I exigint t'assegure que faràs l'efecte contrari al qual pretens: que la gent li agafe mania al català.
              • RMCF 19024.294 9 501
                El que fa ella és l'equivalent català del "habla en cristanocoño" i això és una estratègia pèssima si el que vols és ajudar al català. Igual que Sau de Treviac que defensa fer campanyes de no parlar castellà i de boicotejar llibres i pel·lícules en aquesta llengua, si algú creu que un castellanoparlant es passarà al català amb aquests comentaris despectius cap a la seua llengua, ho porta clar. Tota campanya per afavorir una llengua ha de ser en positiu i no basada en l'atac a una altra.

L'aragonés i l'asturià està morint perquè no totes les llengües poden sobreviure. Sé que dit així és dur, però s'aplica també a les nacions, espècies humanes, animals... i és el que passarà per exemple amb l'irlandés, on els propis irlandesos han decidit deixar-la morir. Però no és el cas del català, que es una llengua viva i amb parlants orgullosos.
                • Rackoonaire813 1👍 923
                  Si els parlants de català fossin orgullosos no canviarien de idioma a la mínima.
                  Ni el nostre govern compleix les pròpies lleis.
                  Canviar al castellà és una mostra de submissió.

El català està morint perquè ha patit un genocidi amb immigracions massives. La última que afavorí l'Aznar i el Zapater d'omplir Catalunya d'estrangers sia sudamericans, magribins, negres africans, etc... va decantar la balança cap al castellà.

El català per sobreviure ha de VIURE. Un catalanoparlant ha de viure en Catalunya sense haver de fer servir cap altra idioma. Per tant el català ha de ser l'unic oficial.
                • Anònim1017.229 6 99👍 16.846
                  L'aragonès, l'asturià i l'irlandès estan morint perquè, com el català, han estat llengües minoritzades per metròpolis amb un major poder que han dut a terme un procés de substitució lingüística, les normes d'ús social de les llengües minoritzades no són fruït d'una voluntat aleatòria dels parlants, sinó fruït d'una pressió i una planificació política, sovint acompanyada de repressió, durant alguns periodes, que duu a aquesta inèrcia i a la pèrdua de la posició de llengua franca allà on ho havia estat. Això és com el feminisme o com tantes coses, hi ha normes socials o comportaments de les dones o dels homes, no necessàriament totes, o de tants altres col·lectius que se'ns pugui ocórrer, que tenen molt a veure amb la pressió social històrica o els rols que s'assumien socialment, en el cas de les llengües és el mateix, no és que no hi hagi espai per l'irlandès, l'aragonès o l'asturià, sinó que una metròpoli les ha relegat a una posició secundària, de desprestigi, d'inutilitat, de substitució, i el català, tot i que per qüestions històriques en alguns territoris hagi creat més resistències, va pel mateix camí, cosa que no ocorre amb altres llengües petites com l'islandès, l'estonià o tantes altres que o bé no han patit d'una metròpoli que les vulgui assimilar, o bé ho han revertit a temps.

Si parlem d'ajudar a la llengua, doncs evidentment el millor no és el "habla en cristiano", sinó normalitzar-la en tots els àmbits, i també fer-la tant obligatòria i necessària en tots els àmbits com el castellà a Espanya, el danès a Dinamarca o el neerlandès a Holanda, a banda de conscienciar la gent que canviar de llengua sistemàticament, dificulta la integració dels nouvinguts, i la supervivència del català com a llengua franca allà on li pertoca sobreviure. No calen boicots, tot i sí que penso que, en camps com el cinema, on el català està super-residualitzat, de vegades sí que seria necessari no consumir en castellà gaire sovint, perquè precisament aquesta és l'excusa de les productores per no doblar al català: tot i haver-hi demanda, no els surt a compte ja que aquesta mateixa demanda, si la pel·lícula no és en català, la consumirà igualment en castellà. Però no és pas per res contra la llengua castellana, sinó perquè seria l'única manera de fer una pressió efectiva per tal que també la doblessin en català.
            • Carles Martell3.390 1 603👍 5.851
              Realment ets altament patètic. No sé com pots sobreviure al món real.
            • rotllan12.296 5 169👍 12.578
              Estarem a Espanya però on segur segur que no som és a Castella, per tant aquest argument no funciona per molt que li digueu espanyol al castellà.
    • Mafan1.035 2👍 1.015
      Perdona? No estic gens d'acord amb tu. Aquest indret d'internet és el racó CATALA. No el racó de Catalunya. Molts dels que venim aquí és simplement perquè és un espai exclusivament Català. Si volgués parlar de temes especialitzats específicament aniria a una altra banda on hi haguessin fòrums on el focus fos el tema en qüestió o sino simplement no perdria el temps per internet per estar en un entorn catala, ja que en la meva vida real ja estic prou ocupat i tinc molts altres afers tambe dels que preocuparme. Però no, vinc aqui perquè ho vull fer en Català i vull conversar amb altres persones en Català, sense que em vingui qualsevol gamarús o gamarussa a dir-me amb un to supremacista que "porque no hablamos en cristiano que azinosentendemostodos" (perquè no parlem en Castella que així ens entendrem tots) mentre que el molt gamarús o gamarussa pot entendre perfectament el Català pero el que passa es que es un racista de merda i no li dona la gana de respectar els catalans.

No Defectible. No facis del racó Català el teu pati particular del qual ningu vol participar. El punt principal del racó Català és precisament el Català i per tant no s'hauria d'admetre cap altre mes llengua. I si algun dia es així jo seré el primer a fotre el camp d'aquí volant perquè no és el que busco i he entès que és el racó Català.
      • Defectible7.981 270👍 3

O no m'has entès gens, o m'he explicat molt i molt malament. (¿Quan he dit que aquí s'hagin d'admetre més llengües? Enlloc, perquè de fet no ho crec.)

El que jo deia era que aquí existeix una ideologia, prou predominant, que atia a jutjar a la gent en funció de la llengua que parlen. I d'aquesta manera també es marca el català, a la inversa, no pensant quelcom de qui el parla —quelcom que també fem els propis catalans amb nosaltres mateixos: "mira, aquest és català" i deduir-ne una sèrie de coses per això—, sinó jutjant a qui no el parla de la manera que nosaltres voldríem, com nosaltres voldríem i quan nosaltres voldríem.

I això també marca la llengua.

Per això dic que aquí es marca la llengua, perquè aquí (molts) insisteixen en lligar la llengua a, per exemple, el nacionalisme identitari. De fet, aquesta mena d'ideologia és una de les moltes que ha fet que molta gent consideri que aquest lloc web és un cau de pertorbats, ja que el clima d'exclusió que es viu aquí no es viu enlloc més a l'internet en català.

Te'n puc posar molts i molts exemples, si vols. Des del tema Rosalía, passant pel debat del bilingüisme en un hipotètic estat independent, l'idioma dels presos polítics al judici. A mi mateix com a usuari, i per tal de vexar-me en un àmbit més, se m'ha volgut convèncer que sóc castellanoparlant en realitat, i tot en base a alguns castellanismes que puc fer servir com fa virtualment tothom.

Si això no és marcar, ja em diràs què és.

• Rackoonaire813 1👍 923

La llengua és identitària perquè totes ho són. Si no vols que ho sigui fes que no estigui en perill constant.
          És la memòria de la nostra llibertat perduda.

El castellà que sé parlar, escriure i llegir el sé perquè conèixer la llengua de l'amo és la marca de l'esclau.
          És el castellà a Catalunya el que té connotacions negatives d'imposició antinatural.

• prou_prusses1.338👍 654
      E(RC) és un partit de merda. Jenn Diaz.... lhe buscada ara... no sabia qui era....
    • Defectible7.981 270👍 3
      És que no hauria de ser "importantíssim" o no. Hauria de ser, i prou.

Si hi ha sectors que estan buits de contingut, buits d'activitat, doncs és un altre llençol que perds de la bugada. I enlloc de posar-hi solució activament —quelcom que requereix molt de sacrifici i esforç, començar projectes— doncs és natural que es tiri pel dret, especialment si la causa és urgent.

Quan jo em vaig registrar aquí, ho vaig fer preguntant si era un lloc adequat per parlar de qüestions delicades, de salut mental per exemple. I saps què se'm va dir —i això va ser, abans de generar qualsevol mena d'animadversió? Que no. I això em condemna, a mi i a tot catalanoparlant, a portar tota la meva activitat en aquesta temàtica a àmbits en anglès o castellà (que, d'altra banda, és el que he fet el 98% del temps de la meva vida, abans de registrar-me aquí fruit de l'alienació que allò em va suposar al final).

Hi ha moments en que has de renunciar a la llengua o renunciar a tu mateix, i lo segon no ens ho podem permetre sempre, la veritat. Per això em sembla un error, en aquest paràgraf que has ressaltat, posar al mateix sac una manifestació que un negoci, l'oci, o una situació d'urgència.
      • __27562__3.869 8 536👍 4.378
        Evidentment que ho has de fer. Tots ho hem fet en algun moment o altre. Altra cosa és reconèixer que ho has fet i que no està bé, que és un problema que s'ha de solucionar, i que en un país normal amb una llengua no minoritzada ni perseguida no caldria fer aquestes renúncies.

És un exercici d'honestedat i de reflexió fonamental. Altrament et converteixes en un hipòcrita com és el cas que he exposat abans.
        • Rampillet5.353 9 399👍 690
          Tot català quan ha de comprat un medicament ha de RENUNCIAR a poder llegir el prospecte en català. I així en molts altres àmbits. Fa temps que tot hauria d'estar en perfecte català, malgrat les polítiques dels madrilenys. Però amb "catalans" com Roca-Junyent no hi ha manera de fer que el català sigui la llengua de Catalunya
        • Defectible7.981 270👍 3

T'equivoques de mig a mig.

El primer fil que vaig obrir en aquest lloc web, unes setmanes abans del registre del teu propi usuari, i molt abans que comencés la conflictivitat amb la meva persona —motivada perquè m'ajuntés a la denúncia a l'ICD, afegint-hi una denúncia a l'OCH—, va ser preguntar si aquest lloc era o no adient sobre parlar d'aquests temes. Aquí el pots veure.

De fet, i a priori, jo només em registrava per això. Va ser després, que em vaig involucrar amb la causa. —En part, perquè em costava tornar a l'internet en anglès després d'haver pogut reprendre un contacte amb el català escrit, cosa que no volia deixar anar tan fàcilment.

És prou irònic, que estigui patint precisament perquè vull poder seguir expressant-me en la meva llengua a internet, i que gent que demana més continguts en català defensin que me'n vagi a aportar contingut en anglès...

1) Desconeixement. Desconeixies què era el Racó. Tot i que hi ha gent que explica coses de la seva vida i cerca consell (en altres moments del Racó hi havia més gent així), tanmateix, els usuaris del Racó no són el mateix perfil ni tenen el xip dels usuaris de les webs que tu freqüentaves - posats en el rol de consolar, etc. més aviat aquí és el contrari -, per tant, no vas saber aplanar el terreny ni entendre que t'hi podries trobar.

Parles com algú que porta molts més anys aquí del que sembla

També déu n'hi do el menyspreu que mostres cap a mi, com si jo fos incapaç d'observar i dictaminar, per mi mateix, si un lloc té o no té les mesures necessàries per parlar de segons què. Jo vinc de més d'una dècada de participació en comunitats sobre aquests temes, i no, aquí no hi ha ni molt menys el clima de respecte que això requereix.

Un lloc sense moderació, com és aquest, no és adient. Quan estàs en una situació delicada no vols haver de suportar missatges feridors. Només cal veure, per exemple, aquest fil sobre el suïcidi, i com un usuari ben actiu no té res millor a fotre que enllaçar-hi un gif d'un suïcidi real —missatge que vaig reportar, i que no va ser eliminat.

En aquest fil pots veure també, i de pas, la bona acollida que tenien els meus comentaris abans de jo involucrar-me en la lluita contra l'odi i la discriminació aquí, en particular aquella cap a les minories sexuals. Vaig tardar dos mesos bons, diria, a fer la denúncia, i ho vaig fer després d'observar amb els meus propis ulls la llibertat de la que gaudien aquí certs personatges.

El dia que admetis que potser tu ets vas equivocar, en parlem.

Jo he comès errors, però no són errors de base i molts menys aquests que m'atribueixes, potser puntuals.

De fet, abans de fer via amb la meva pròpia denúncia, vaig preguntar a la usuària que ja duia temps amb la seva pel tema del sexisme, si hi havia manera d'afegir-hi el tema de la transfòbia, i em va dir que no. Va ser per això que vaig complementar-ho amb el meu propi gra de sorra.

• Juan Lloris6.425 7 337👍 4.233

Defectible escrigué:

De fet, abans de fer via amb la meva pròpia denúncia, vaig preguntar a la usuària que ja duia temps amb la seva pel tema del sexisme, si hi havia manera d'afegir-hi el tema de la transfòbia, i em va dir que no. Va ser per això que vaig complementar-ho amb el meu propi gra de sorra.

És a dir, que fins i tot LaBerta ha passat de tu.
          • Flordeneu de Königsberg1.369👍 2.520
             Jo vinc de més d'una dècada de participació en comunitats sobre aquests temes, i no, aquí no hi ha ni molt menys el clima de respecte que això requereix.

Per què no és un lloc pensat per això, ja t'ho he dit. I com veig en el fil que has passat també t'ho van dir la majoria i tu mateix ho vas veure. 

També déu n'hi do el menyspreu que mostres cap a mi, com si jo fos incapaç d'observar i dictaminar, per mi mateix, si un lloc té o no té les mesures necessàries per parlar de segons què.

És que penso que no ho vas saber fer (això de dictaminar-ho) i que, en canvi, ets força pesat quan has recordar fil sí fil no aquesta situació. Potser jo et responc amb la mateixa superioritat i menyspreu que tu tractes als altres sovint. Pensa-hi.

En aquest fil pots veure també, i de pas, la bona acollida que tenien els meus comentaris abans de jo involucrar-me en la lluita contra l'odi i la discriminació aquí, en particular aquella cap a les minories sexuals. Vaig tardar dos mesos bons, diria, a fer la denúncia, i ho vaig fer després d'observar amb els meus propis ulls la llibertat de la que gaudien aquí certs personatges.

Sí, tenien bona acollida. I, per això, encara amb més motiu, penso que et vas equivocar de denunciar. Si vols que un lloc canviï, potser denunciar i 'fotre' a tota la resta d'usuaris que no actua així no és la millor manera. Vas aconseguir que tothom, estigués o no d'acord amb tu, s'enfadés amb tu. I vas alimentar més l'atac (cap a tu i en general). 

PD: Fa molts anys que llegeixo el Racó tot i que gran part de la seva història la desconec. 
      • Rackoonaire813 1👍 923
        Hi va haver un forum de salut mental en català.
        Però devia tancar per falta d'usuaris.
        Renunciar a la pròpia llengua és renunciar a un mateix.
          • Rackoonaire813 1👍 923
            Tenia molts pocs missatges i no vaig arribar a escriure-hi.
            Tenia una moderadora.
            L'he buscat als enllaços però no l'he trobat.
            • Defectible7.981 270👍 3
              Alguns dels més importants a nivell espanyol els van crear catalans, però eren en castellà.
                Sempre estafant el català. 
                • Defectible7.981 270👍 3
                  O potser és que, tristament, no hi ha quòrum.

També és estafar el català, quan no hi ha quòrum?
                    Els van crear "catalans", és el quòrum, són aquesta mena de "catalans" com el Roca-Junyent i cia, Duran Lleida, que no fan res per fer-ho TOT i sempre en català. Com els presoners polítics que s'han deixat engarjolar pels madrilenys, no parlen mai en català. Quin AVORRIMENT de catalans manefles. 
                    • Defectible7.981 270👍 3
                      No, no m'has entès.

Quan una cosa que necessites no la pots fer en català perquè no hi ha gent (o diners) per fer-la, què s'ha de fer, segons tu, renunciar a la cosa, o renunciar a la llengua?
                      Depèn de quins casos, de fet nosaltres renunciem a moltes coses perquè no estan en català. Però si hem de comprar medicines, no podem triar que el prospecte estigui en català, car els polítics catalans no han volgut o pogut fer que la normalització del català arribés a tots els ÀMBITS.  
                    • Defectible7.981 270👍 3
                      Però no cal que te'n vagis a un tema legal com el dels medicaments (que és gravíssim, dit sigui de pas).

Jo parlo de coses que depenen dels números, de coses que requereixen quòrum per obtenir cert àmbit d'especialització.

Que jo hagi d'anar a fer servir l'anglès a internet per certs temes (informàtica, malaltia mental, o qualsevol afició), no té res a veure amb el català, la gent francesa o portuguesa també ho fa. La diferència, aquí, és que el francès i el portuguès poden fer-ho sense preocupacions, mentre que el català potser tindrà càrrecs de consciència.

Algú dels balcans o dels països bàltics, doncs pot fer-ho també sense preocupacions per la salut de la seva lllengua, perquè la llengua té estat. Nosaltres tenim la càrrega.
                      No pretenem que el català tingui el mateix nombre ni quòrum que l'anglès. Però volem que el català tingui el seu àmbit en tot allò que sigui IMPRESCINDIBLE, I HI ESTIGUI PERFECTAMENT NORMALITZAT (prospectes de farmàcia, etiquetatge, factures, etc.

El temes d'especialització, cada llengua té els seus àmbits. Suposem que les llengües del pobles de la neu i el fred, com els esquimals, són molts més riques i especialitzades per descriure la neu, les foques, que no pas l'anglès. En català, en la temàtica d'alguns àmbits, el català és superior a l'anglès.
                    • Defectible7.981 270👍 3
                      Està bé, però a un adolescent li importa un rave tot això que has dit, i si no troba les coses que li interessen a la societat en català, doncs no serà catalanoparlant. Final de la història.
                      És clar que cal tenir tot allò que sigui bo i constructiu --la restat s'ho poden menjar els degradats holiwodians. Un adolescent ha de madurar, i ha de madurar en català. 
                    • Defectible7.981 270👍 3
                      Em resulta hilarant que consideris immadurs els interessos dels adolescents.

La llengua ha de servir per tot, no pot servir només per "les coses madures".
                      És el que vol dir el terme "als qui els manca (un bull)". Fa dies que vaig deixar de ser adolescent --n'hi a de més madurs i de menys madurs, com la fruita--, i certament l'experiència fa madurar.
                    • Defectible7.981 270👍 3
                      Doncs tots aquests catalanoparlants que perdem a cada bugada.

El que a mi em sembla per caure de cul a terra és que a alguns ja els sembli bé ¯\_(ツ)_/¯
                      Mentre no siguem independents i les lleis vagin totes en contra del català --en temps del franquisme era pitjor-- EXPRESSAR-SE sempre EN CATALÀ, COM FEM NOSALTRES, és anar contracorrent. 
                    • Defectible7.981 270👍 3
                      D'acord, però tampoc es tracta de fotre's trets al peu afirmant que hi ha una sèrie d'àmbits en els que el català no hi ha de ser, ni és important que hi sigui.
  • grinfildUsuari sumador25.130 15 45👍 4.382
    Allò de les lluites compartides que diu en Jordi Cuixart és això, lluitem pel feminisme, lluitem pel català, lluitem per una societat més justa, lluitem pel dret a l'autodeterminació, lluitem pels drets LGTBI, lluitem per la immersió lingüística, per resoldre el canvi climàtic, per preservar els paisatges de catalunya, per ajudar els emprenedors etc

• Buddha641 2👍 864
    Spainplainning

En català sempre i a tot arreu, malgrat que les opresssions dels madrilenys i falsos "catalans". 

Publicitat

Fòrums

• 9.301.902 missatges
  • 221.326 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat