Fòrum

Raconaires, engeguem una gran campanya per la llengua catalana

Sau de Treviac5.486 2 390👍 6.870

És indispensable engegar una gran campanya a favor del català. Però no em refereixo pas a la típica campanya progre institucional súperguai de l'estil de "dóna corda al català" o qualsevol parida semblant. Em refereixo a una campanya popular a favor del català a tots els nivells. Una campanya per fer a les xarxes socials, en el boca-orella del nostre dia a dia, en els nostres capteniments de consum lingüístic, etc.

Caldria crear una colla d'eslògans i fer-los servir a les xarxes socials, de l'estil de "Keep calm i parla en català", per exemple. Proposo uns quants eslògans:

"Compra llibres en català", "Consumeix cultura en català", "Volem cinema en català!", "Dóna suport a la música en català!", "A Catalunya, parlem en català!".

Caldria pressionar a través de xarxes socials els perfils de les grans entitats de la cultura catalana (Òmnium, Plataforma per la Llengua) perquè vagin adoptant aquest discurs i engeguin campanyes de propaganda a favor del català. I cal pressionar també els perfils públics dels partits polítics independentistes perquè es posin d'una punyetera vegada a defensar la llengua en tots els camps i a fer polítiques efectives que facin augmentar l'ús social i cultural del català.

Cadascú de nosaltres hauria de "pressionar" (en el bon sentit de la paraula) la gent que coneguem per fer boicot al consum de cultura (els diaris, les televisions, els films, les obres de teatre, la música...) en castellà i per augmentar el consum de cultura en català. També podem fer recomanacions de llibres, diaris, revistes, grups de música, obres de teatre, films, etc, en català, de forma massiva a través del boca-orella i de les xarxes socials...

En el camp de les editorials, posem per cas, si veuen que a Catalunya comença a caure el consum de llibres en castellà i augmenta el de llibres en català començaran a donar molt més suport a l'edició en llengua catalana, això és evident.

Voleu començar aquesta campanya a les xarxes i en el nostre dia a dia? Vinga va, parlem a veure com ho hem de fer. Penso que és molt important que ens hi posem.

I fem! Fem, sobretot! No ens quedem només en el debat estèril! Que cadascú de nosaltres s'hi posi a partir d'ara mateix!

Respostes

Configuració
  • Sau de Treviac5.486 2 390👍 6.870
    Collons, quin entusiasme... 
  • PatumPatamPatim1.975 3 845👍 973

En el camp de les editorials, posem per cas, si veuen que a Catalunya comença a caure el consum de llibres en castellà i augmenta el de llibres en català començaran a donar molt més suport a l'edició en llengua catalana, això és evident.

Cony, i això no se li havia acudit a ningú abans?!
  • Benfresc13.376 6 156👍 13.254
    Avui dia Internet és una eina de difusió molt important, us animo a que pengeu vídeos pel YouTube sobre temàtiques de tot tipus. En català i en un català correcte, i amb correcte vull dir sense interferències espanyoles, pot ser col·loquial o culte, estàndard o més local, però sense espanyolitzar-los sisplau. 
    • Marcos412474.520 2 474👍 3.249
      El problema és aconseguir que arribi a molta gent. Entre el problema que els catalans ja per inèrcia cerquen contingut en castellà, l'algoritme de Youtube fa difícil que certs vídeos i canals prosperin si no tenen el suport de la plataforma.
        Sí, en sóc conscient, hem de fer el que poguem, difondre pel face, Twitter, contactes de wats i telegram etc. I fer-ho bé, que els nostres vídeos siguin bons i de temes de tot tipus.

Potser no tindran mai un milió de visites, però si en tenen alguns milers ja serà millor que res, i si hom vol fer unes galtes de porc, un estofat de seità o vol elaborar wiskey a casa seva ha de poder tindre algun video que ho expliqui en català. També per relatar fets històrics, per criticar a polítics o a personatges famosos o pel que sigui. 
        • Marcos412474.520 2 474👍 3.249
          Sí, fer-se s'ha de fer, el que no podem és fer-nos falses esperances.

Crec que sería molt més factible fer in canal entre uns quants, perquè així el pes de la producció es dividiria, la varietat i velocitat d'aquesta augmentaria i seria més difícil que el canal quedés abandonat, com passa sempre. Seria bo que oferís temàtiques diverses, per poder fer-se pas a tots els estrats de la societat i així encapsular una comunitat el més gran possible. Però clar, si fos tan fàcil, ja estaria fet, suposo.
            Tots i cadascun de nosaltres podem fer iniciatives individuals en aquest sentit. I parlar-ho amb tots els independentistes que coneguem per fer un gruix de gent important disposat a fer aquesta campanya, sobretot a través de xarxes socials.
      Sense espanyolitzar-lo siusplau.

Merda ja no puc editar, és el coi de corrector que em canvia les paraules. 
      No parlo pas d'una campanya institucional, de dalt a baix (que sempre són massa políticament correctes en aquests Països Catalans colonitzats), ans al contrari. Parlo d'una campanya de baix a dalt, de la gent cap amunt, una campanya massiva i gens políticament correcta, amb eslògans contundents, explicant quins han de ser els capteniments que hem de portar a terme per aconseguir la normalització de la llengua, i sobretot encaminada a influir en el discurs light de les grans entitats de defensa de la llengua i de la cultura i sobretot dels partits polítics independentistes.

Posts massius, penjats per molta gent a les xarxes socials amb eslògans potents, boca-orella dels més conscienciats a les persones que ho estan menys per convèncer-les de consumir cultura en català i parlar només en català als Països Catalans, fer pintades a favor del català, apretar els perfils a les xarxes socials d'Òmnium, Plataforma per la Llengua, PDCAT, Crida Nacional, JxCAT, ERC, CUP exigint-los mesures generals i concretes a favor del català...
  • galetacuqui1.072👍 1.154
    "Compra llibres en català", "Consumeix cultura en català", "Volem cinema en català!", "Dóna suport a la música en català!", "A Catalunya, parlem en català!".
    S'en podrien fer samarretes per exemple.
  • Jaume_I15.952 11 117👍 8.460
    Les campanyes pel Català NO serveixen per res. El que cal és canviar la manera de dir-ho i sobretot el que es diu. Jo preferiria missatges més polèmics. De l'estil, si t'estimes Catalunya parla en la seva llengua. 
      Les campanyes institucionals evidentment que no serveixen per a res. Sobretot perquè sempre són molt i molt lights, sense voler "ofendre" ningú, i així no es va enlloc. I això sense comptar que s'hi gasten una borratxada de calés públics que no serviran ni tan sols per a una petita part dels seus objectius.

No. Parlo, repeteixo, d'una campanya sortida de la gent, dels catalans, de múltiples iniciatives individuals que serveixin per pressionar les entitats com Òmnium, Plataforma per la Llengua i els partits perquè d'una punyetera vegada facin una gran campanya agressiva a favor del català.

T'hi vols posar avui mateix? 
  • willybarna12.577 11 167👍 3.757
    Només dues paraules :

PROSELITISME LINGUÍSTIC

• ziol7.634 15 284👍 3.138

Personalment em diuen que sóc una persona molt secundària, en conseqüència intento aconseguir els objectius de manera indirecta. Òbviament trobo molt bé el propiciar que hom compri llibres en català, però pensant de manera indirecta, el que m’interessa és que al menys alguns temes només es trobin en català, sense donar l’opció a que els comprin en llengua forana, ni més cars ni més barats. Clar que en parlar de «tema» no anem al públic global, però si aconseguim molts temes presents majoritàriament en català, sí que podrem arribar a una fracció important.

I en posaré un exemple molt subjectiu, i no per atribuir-me cap especial importància, sinó com una contribució en aquest sentit.

Fa uns any, vaig escriure un opuscle que no té, o al menys no és gens fàcil de trobar, paral·lel en castellà —sí que en tinc en anglès o francès—. S’anomena «Catamàtiques» i són articles més o menys lúdics i per a nivell mitjà o baix, sobre el tema de les matemàtiques i la llengua catalana. Repeteixo, d’això en castellà, pràcticament no en conec res. Aquí el problemes són primer que, d’entrada, cap editor no hi està interessat; abans de veure l’obra, sense tenir ni idea de si és dolenta, passable o bona. I en segon lloc, ja que no hi havia possibilitat de publicar via editorial i llibreries, els vaig posar en llicència lliure a internet i en vaig enviar l’enllaç a tot ple de professors que, en principi, hi podien estar interessats, però no. Sembla que el programa que han de donar és enorme i no tenen gens de temps per incorporar-hi res més, ja que pràcticament no hi va haver descàrregues des d’aquell enllaç.

Malgrat els fracassos, el meu punt de vista és que cal promocionar les activitats que impliquin el català sense que sembli que aquest sigui l’objectiu principal. De fet, des del meu punt de vista l’essencial és la cultura catalana, i la llengua ja hi ve implicada necessàriament.

En conseqüència caldria promocionar, en el cas d’internet, webs en català, interessants i sense gaire competència en castellà, sobre qualsevol temàtica cultural, tot i afegint quan hi sigui possible el component lúdic o d’oci per poder abastar a qui encara, explícitament, la cultura no és el seu principal interès.

Un exemple allunyat del que sé fer: posar a internet contes per infants, clàssics o d’autoria pròpia, amb elements culturals com poden ser geogràfics, històrics o de llegenda popular, per tal que pares o mestres hi tinguin un accés fàcil i els expliquin als fills o alumnes. En certa manera és el mateix que els vídeos, però en la meva percepció subjectiva, un conte escrit és al menys deu vegades menys laboriós que fer-ne un vídeo, i sense el regust d’obres d’aficionats, que a vegades tenen els productes fets amb pocs mitjans, en comparar-lo amb altres del mercat comercial internacional.

També cal muntar una coordinació cultural catalana, entre creadors, al marge de les anomenades «indústries culturals», que poden estar molt bé però sempre tenen com a objectiu prioritari l’econòmic, ni que sigui per assegurar la supervivència. En aquest sentit a mi em sembla que ara, si tens un projecte cultural però sense interès econòmic pel mig, ningú no et fa cas.

I parlo de cultura i no de llengua perquè, repeteixo, la llengua va implícita en la cultura presa en sentit ampli.

• Carles Martell3.312 1 611👍 5.710
    Jo parsonalment ja faig tot el que puc en el que esmentes. Em semblen bones campanyes també el tema de les parelles lingüístiques. I properament tindrem això:

• Velafonte34👍 36
    Hem de parlar en català sempre i amb tothom! 
  • Konrad946👍 1.535
    Hem d'atraure el jovent, amb missatges clars i directes:

Publicitat

Fòrums

• 9.285.036 missatges
  • 220.675 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat