Fòrum

La transmissió del català de pares a fills s'està aturant?

Carles Martell3.312 1 611👍 5.711
Fins ara hagués pensat que no (o al menys no en la classe obrera), però recentment he conegut diversos casos (a l'AMB) on aquest fet s'ha donat: els pares catalanoparlants (o un dels pares) parlen en castellà a les seves criatures. I els fills, evidentment, només parlen castellà.

En coneixeu algun cas? Penseu que això s'està donant en un nombre significatiu?

Respostes

Configuració
      • Carles Martell3.312 1 611👍 5.711
        També li has de tenir menyspreu al 'despreci' castellà 

PS: veig que has editat, ben fet. Que no s'estenguin el castellanismes 
      • RMCF 19024.134 9 518
        Sí, merda de pares, en canvi la teua metodologia educativa és la que recomanen tots els grans pedagogs i psicòlegs.

Borinot.
          • RMCF 19024.134 9 518
            Ciudadanero? Si no tens ni idea no parles, i el que emprenyes eres tu amb tots els teus putos missatges repetitius sobre la segregació ètnica, les escoles separades i blablabla independentment de lo que vaja el fil, pesat de merda.

PD: En la meua vida havia vist algú tan ridícul de citar-se a si mateix en la firma:
            .

• willybarna12.599 11 167👍 3.766

RMCF 1902 escrigué:
              Ciudadanero? Si no tens ni idea no parles, i el que emprenyes eres tu amb tots els teus putos missatges repetitius sobre la segregació ètnica, les escoles separades i blablabla, pesat de merda.

PD: En la meua vida habia vist algú t'han ridicul de citar-se a si mateix en la firma:
              .

Tu vols la extinció de la llengua catalana, igual que el Girauta. Per aixo estas en contra de la doble xarxa escolar. No enganyes a ningú.

No em facis perdre més el temps, que ja s'ha vist desde fa temps de quin pal vas.

No et cansis gaire .....  javo 2.0 
              • RMCF 19024.134 9 518
                1er: No estic en contra de la doble línia escolar, al meu municipi hi havia escoles en valencià (a una de les quals vaig anar) i escoles en castellà i cap problema, per la vesprà jugàvem tots junts a futbol.

2on: No sé quan portarà Javo al Racó, però segur que alguns anys menys que jo.

Ale, arrea a dormir.
                • Puigdomènech10.054 13 213👍 3.095
                  Cap problema per al castellà, vols dir.
                  • RMCF 19024.134 9 518
                    Cap problema per ningú, cadascú feia la seua vida en la llengua que volia.
                    • Puigdomènech10.054 13 213👍 3.095
                      A ca seva.
                    • esclata-sang1.697 1 932👍 1.434
                      Ben dit !!! 
                    • alexpv2.594 3 708👍 1.562
                      Ja et responc jo: NO
                    • Rampillet5.272 9 408👍 619
                      FALS. Amb aquesta actitud el català hi surt perjudicat. Segur que tots jugàveu a futbol en valencià!
                • Flordeneu de Königsberg1.162👍 2.188

Sí, és clar, el castellà a Andalusia per tothom (siguis italià, català o xinès).

El català/valencià només pels indígenes que triïn l'escola així (ah, indignes que també han de saber castellà). Que els castellanoparlants tenen el dret de viure a altres llocs i ignorar la llengua d'allà. 

Molt igualitari oi?

Se us veu el llautó. 

• Furs i Nació1.132 3👍 905

Benfresc escrigué:
        Doncs quina merda de pares, jo et ben asseguro que els meus fills mai em contestaran en castellà, primer perquè els hi transmetré el meu menyspreu cap aquesta llengua imperialista que ens imposen els espanyols.
        I segon perquè si ho fan els hi baixarà una bufa que s'enrecordaran durant temps.
        Doncs passa pel PV i vorás que risa...
        Ací la situació és de vergonya i surrealista. Pares valencianoparlants que entre ells parlen castellà, als fills en valencià i estos en castellà. Pares valenciaparlants que parlen als fills en castellà amb un accent bestial... en fi , catastròfic.
      • the_west_rulez15.327 3 127👍 14.781
        Estic segur que no et caldrà cap bufa per transmetre'ls-hi el teu amor pel català. 
    • Screen4.675 1 463👍 2.288
      jo també he observat aquest fenomen: parlar en català al nen i que contesti en hispànic
      Aquest fenomen és omnipresent al Baix Llobregat on visc jo i mai no ho he pogut entendre. Com poden permetre els pares que els responguin en castellà? No vaig tindre un sol amic en català fins a la universitat i mai no hauria fet això.

Un dia li comentava a un sociolingüista això, i em deia que no podem generalitzar, que aquestes pèrdues es compensen per alguns nens a l'interior (quatre pobles amb menys habitants que el meu bloc de pisos) que sons pares parlen castellà però ells català. I un rave. Oimés dol que considerin això simples números, coi, que és veure que el teu fill traeix la teva llengua!
        No vaig tindre un sol amic en català fins a la universitat
        A mi em va passar just el contrari 
          Jo, com he comentat, me n'he anat d'on visc per això. Jo vaig resistir però la majoria de catalanoparlants que conec no, i no volia això pels meus fills.

Flordeneu de Königsberg escrigué:
            Jo, com he comentat, me n'he anat d'on visc per això. Jo vaig resistir però la majoria de catalanoparlants que conec no, i no volia això pels meus fills.
            Hauras de ser molt curosa amb l'entorn en el qual s'escolaritzaran i es socialitzaran els teus fills. Tracta de fer proselitisme linguistic en pares d'alumnes catalanoparlants del teu entorn, encara que només en puguis conscienciar a 1 de cada tres, aixo ja seria un guany molt important.
               sé. De fet és una obsessió. Seré curosa i pensaré molt bé on els duc, i també faré el proselitisme que calgui perquè on tinc pensat mudar-me (per viure amb els fills) és un lloc on el català està bé però a zones petites, a la 'ciutat' gran de la vora ja ho passa malament i pots fàcilment estendre's cap als pobles.

Sóc la primera que ho vol evitar, per això he triat un lloc que penso que encara pot salvar-se i revertir-se...

sé. De fet és una obsessió. Seré curosa i pensaré molt bé on els duc, i també faré el proselitisme que calgui perquè on tinc pensat mudar-me (per viure amb els fills) és un lloc on el català està bé però a zones petites, a la 'ciutat' gran de la vora ja ho passa malament i pots fàcilment estendre's cap als pobles.

Sóc la primera que ho vol evitar, per això he triat un lloc que penso que encara pot salvar-se i revertir-se...
                Pensa que un cop obres els ulls d'algú, aquest ja no els torna a tancar.

És igual que quan un catala que tota la vida votava partits no indepes, un cop es va tornar indepe ja va passar a votar partits indepes per sempre.

Doncs amb el tema de la llengua es exactament igual, el que et recomano, si vols, és que si tens acces a uns 10 coneguts catalanoparlants amb fills en edat escolar, els vaguis tantejant poc a poc amb el tema de la llengua a les escoles, sense posar-te pesada, i un cop tantejats, selecciona als 3 que s'haguin mostrat mes receptius i un dia els reuneixes a tots 3 i els fas una xerrada general sobre el tema de la llengua a les escoles i sobre el retroces de la llengua catalana a la Catalunya interior i el perill de que en menys un parell de generacions, aquesta sigui residual entre la població més joves.

Pots exagerar una miqueta pero sense pasar-te gaire, agitant una mica l'espantall de la progressiva castellanització sense aturador de tot el país.

Quan tinguis alguna mini-xerrada amb pares com els que he esmentat, procura que no hi hagui al voltant cap element distorsionador, ja sigui aquest element algú castellanoparlant o catalanoparlant.

I procura proposar coses en positiu, mai en negatiu.
          • cristinon26.776 9 41👍 1.465

Quin lloc era si no és molt preguntar?
          Vaja, vols fugir de la Catalunya castellana per refugiar-te en la Catalunya catalana, el problema pero, és que la Catalunya catalana cada cop té menys extensió sobre el territori a causa de la falta de consciencia linguística de la gran majoria dels catalanoparlants.

Coneixes altres pares catalanoparlants que escolaritzin els seus fills en la mateixa escola a on van els teus? Ho pregunto perque encara que n'hi haguin pocs, almenys els pots comentar el problema de la falta d'ús social de la llengua a la escola, per veure quina opinió en tenen.
          • grava3.420 2 597👍 5.271
            La Catalunya amb un nivell de prevalença del català que encara es podria salvar, és la major part del territori, perquè la població castellanoparlant està molt concentrada en determinades àrees. Jo signava sense pensar-ho ni un segon, si poguéssim començar a construir un estat a partir de les mateixes.

Aquí es parla molt del processisme, però al meu punt de vista no hi ha manera més gran de fer el paperina que la dèria de convertir i integrar, sense entendre que la integració inevitablement va en els dos sentits i que l'altra part té molts més mitjans que nosaltres.

A nivell individual no es pot dir res, però a nivell col·lectiu hi ha zones de l'antiga Catalunya que culturalment i lingüísticament són un llast monstruós que no ens podem permetre, i políticament són un polvorí i una quinta columna evident i manifesta. La conclusió és la retirada, perquè l'únic que fem és desgastar-nos inútilment i dissoldre'ns.

Allò que fa que el català perdi territori són mecanismes com els que he descrit dalt, i d'altres factors estructurals que hem parlat a bastament en aquests fòrums i que tornen utilitzar el català en un esforç antieconòmic. La manca de consciència lingüística potser fot molta ràbia, però a nivell d'efectes és la xocolata del lloro.

A la meva escola estadísticament alguna cosa deu quedar de l'antic poble, però sincerament no tinc ni el temps ni la confiança per aquesta enquesta. L'únic que et puc dir és que m'asseguraré que els meus fills facin els estudis secundaris en un lloc on el català sigui una llengua viva, i no un zombi sostingut pels fils d'un teatret que tard o d'hora ha de caure.
              Si es vol salvar el territori, primer s'ha de salvar a la gent.

Jo et recomanaria el seguent :

Si tens acces a uns 10 coneguts catalanoparlants amb fills en edat escolar, en el barri/municipi a on vius, els vas tantejant poc a poc amb el tema de la llengua a les escoles, sense posar-te pesat, i un cop tantejats, selecciona als 3 que s'haguin mostrat mes receptius i un dia els reuneixes a tots 3 i els fas una xerrada general sobre el tema de la llengua a les escoles i sobre el retroces de la llengua catalana a la Catalunya interior i el perill de que en menys un parell de generacions, aquesta sigui residual entre la població més joves.

Pots exagerar una miqueta pero sense pasar-te gaire, agitant una mica l'espantall de la progressiva castellanització sense aturador de tot el país.

Quan tinguis alguna mini-xerrada amb pares com els que he esmentat, procura que no hi hagui al voltant cap element distorsionador, ja sigui aquest element algú castellanoparlant o catalanoparlant. 

I procura proposar coses en positiu, mai en negatiu.

Si algun dia s'arriba a un nivell de conscienciació linguistica d'un 30% dels catalanoparlants, a partir d'aquell moment, tots els mantres pujolistes-procesistes es comencaran a esquerdar de debó, i llavors comencara a creixer de veritat el nacionalisme catala entre els catalanoparlants.

Cal practicar el proselitisme per la llengua a poc a poc i sobretot en entorns favorables, com una gota malaia i sabent escollir el receptor, i sempre en grups reduits de gent, i que la gent sigue mínimament receptiva.
              La conscienciació linguística no és pas la xocolata del lloro, tot el contrari, és la mare del corder, és la que pot salvar la llengua catalana de la seva extinció augmentant el seu ús social, o com a mínim i en el pitjor dels casos, mantenint l'ús social almenys entre els catalanoparlants.

Sense una consciencia linguistica forta i ampliament extesa entre la població catalanoparlant oblida't d'altres fites o objectius socio-polítics.

Sense consciencia linguística no hi haura mai nacionalisme catala, i sense aquest no hi haura mai opcions reals d'assolir algun dia la independencia.
        • __33665__11👍 8
          Es per aixo que caldria importar encara mes patriarcat estranger. El nostre patriarcat no fa la feina.
        • peix_menut1.826 6 886👍 555
          Jo, que escric aqueixes ratlles a un vilatge petit del Maresme, subscric fil per randa el teu comentari. 
      Jo he d'admetre que he fugit d'on he viscut (i d'aquesta comarca de .....) per això. En part és una derrota, però no vull que visquin els meus fills el mateix que jo, ni trobar-me que em parlen castellà. Em moro.

Jo he d'admetre que he fugit d'on he viscut (i d'aquesta comarca de .....) per això. En part és una derrota, però no vull que visquin els meus fills el mateix que jo, ni trobar-me que em parlen castellà. Em moro.
        Si ets nacionalista catalana, fas molt bé de anar a viure a llocs que no estiguin gaire castellanitzats, sobretot si en un futur tens intenció de tenir fills.

Seria molt útil ara mateix un mapa que assenyalés les "NO-GO ZONES" de Catalunya pel que respecta al tema linguístic, és molt important per a qui tingui fills en edat escolar, apartar-los d'entorns ambientals poc propicis.
  • Falafell159👍 163
    Efectivament, és així. Els catalans "autòctons" ja no respectem la nostra pròpia llengua.

En canvi, cada dia veig com més immigrants de fora d'Europa adopten la llengua i la cultura catalanes. És per això que cada dia estic més convençut de que hem de tirar cap aquesta banda, tractant de catalanitzar-los a ells, i oblidant els "autòctons" blanquets perquè ja són una causa perduda.

Els catalans del futur seran persones racialitzades o no seran.
  • Defectible7.981 270
    Jo diria que aquesta renúncia es dona molt més entre classe alta. Allà és on jo ho he vist, almenys: un dels dos pares sent català, havent anat treballar i viure a l'AMB en el sentit pijo (a treballar a grans empreses, sempre en posicions altes), i la pijeria ja se sap que vol dir activitats pels fills on el castellà prima, etc. Aquest fill creix que quan visita a la seva família catalana fora de l'AMB veurà que tenen menys coses que el que ell a la ciutat, i els veurà com a pagesots.

En classe baixa sembla més aviat al revés: un dels pares sent-ho dos sent-ho i l'altre no (p.ex. immigrant llatinoamericà), o fins it ot els dos, i convençuts que la manera d'endinsar-se dins la societat el millor és que el seu fill, sigui del color que sigui, parli català. És clar que per això fa falta ser bons pares, i això no abunda avui en dia.

edició:

Afegir que això tant fot, eh? Els fills no decidiran què parlen per lo que els pares els hagin parlat, sinó segons els convingui al seu entorn a mesura que vagin consolidant la seva personalitat durant l'adolescència i primera etapa adulta. Si en un moment determinat se senten marcats per venir de família catalana o ser catalanoparlants, podran escollir renunciar a la llengua. (Que també passa al mateix al revés, però per qüestió de proporcions pures, és menor.)
      • Defectible7.981 270
        I de què ens serveix, Flordeneu, que algú parli la llengua amb sons pares si no la fa servir enlloc més?

edició, per afegir:

No tens ni puta idea. [...]

inb4 "L'estructura del teu text és castellana, Defecable", quan tu comences tot el teu comentari menjant-te el pronom feble com bona castellana
          No dic que serveixi, dic que és encara és trist i d'una falta d'educació immensa. 

A cops si la mantens a casa, després troben amics i la salven. 

PD: no pots ser tant rencorós, et copies tots els comentaris*

?* era una pregunta

• Defectible7.981 270
            És que la meva tesi en aquest fil és que la transmissió pares-fills és quelcom pràcticament IRRELLEVANT.

De res serveix que pares els parlin als fills en català i viceversa si els porten a escoles i activitats on la llengua vehicular és el castellà i si ets català se't marca. Serà l'entorn immediat, experiències i circumstàncies durant el pas a l'edat adulta que dictaminarà el sentiment de propietat sobre la llengua del futur adult.

Defectible escrigué:
              És que la meva tesi en aquest fil és que la transmissió pares-fills és quelcom pràcticament IRRELLEVANT.

De res serveix que pares els parlin als fills en català i viceversa si els porten a escoles i activitats on la llengua vehicular és el castellà i si ets català se't marca. Serà l'entorn immediat, experiències i circumstàncies durant el pas a l'edat adulta que dictaminarà el sentiment de propietat sobre la llengua del futur adult.
              Totalment d'acord Defe!
              En això tens raó. Abans el factor clau per parlar d'una llengua minoritzada era si es transmetia o no, però ara ja no, precisament pels canvis demogràfics que poden fer que una llengua es transmeti però com que hi ha bilingüisme i la població puja per migracions (de l'Estat i de fora) que agafen la llengua de l'Estat, al final els parlants de la llengua minoritzada esdevenen minoria per molt que la passin.
              Jo et dono la raó i tu me la dónes a mi quan et dic que no podem rebre gaire migració en aquestes circumstàncies (les dades ho indiquen).

L’evolució entre el 2003 i el 2013 ha portat a Catalunya centenars de milers de persones que no sabien català, que l’han après poc i que, globalment, no s’han llançat a utilitzar-lo.’ Més endavant matisarà que, amb la frenada migratòria, la tendència negativa del català també s’ha desaccelerat. S’ha desaccelerat, però no s’ha invertit: la llengua d’integració dels nouvinguts continua essent majoritàriament la castellana.

font: IDESCAT i https://www.vilaweb.cat/noticies/eulp-opinio-pau-vidal/

• Defectible7.981 270
                Els fills dels catalans canvien l'idioma per relacionar-se amb el 'mercat' espanyol, no amb immigrants de fora d'Espanya. No ho fan per donar prioritat a cap immigrant de fora d'Espanya.

e.g. Quan els youtubers catalanoparlants fan servir l'espanyol, ho fan per qüestions econòmiques i punt.
                  Em penso que no m'has entès.

Els fills dels catalans canvien de llengua per relacionar-se amb castellanoparlants i immigrants o fills d'immigrants que adopten el castellà - parlint el que parlin -.

Evidentment també per la qüestió que cites del mercat, i perquè la gràcia de fer-te bilingüe és sempre aquesta: si ja ho pots fer amb la segona llengua - la gran, la important, que té més parlants - perquè fer-ho amb la primera. Per això no hi ha cap, cap ni un, de cas de bilingüisme social que no hagi acabat amb la mort de la llengua minoritzada. 
                  • Defectible7.981 270
                    És que em semblava que posaves un èmfasi molt fort i volgut en el tema immigració de fora d'Espanya.

Pregunto: Per què s'hi relacionen, segons tu, i suposadament, amb aquesta immigració en concret?

Més que res és que la meva sensació és que no s'hi relacionen gaire ja d'entrada, eh?
                      On visc jo és impossible no relacionar-s'hi, per estadística (ets minoria). Amb les dues migracions la de dins de l'Estat i la de fora (compto com a 'migració' de dins de l'estat a terceres generacions però igual d'espanyoles i alienades que els seus avis). 

On vius tu no es relacionen amb les dues migracions? amb una més que amb l'altre?
                    • Defectible7.981 270
                      No, si jo ja entenc que en certs entorns amb grans quotes d'immigració és al revés, com un mitjó.

Però jo parlo del que passa en entorns catalans, que en la meva opinió és encara més significatiu, ja que tot i tenir-ho tot a favor, cauen com mosques.

Els meus nebots van a una escola bona, en teoria catalanista, i tot i això tenen gran normalitat amb el castellà perquè totes les seves referències són d'aquesta mena. Els dibuixos animats són en castellà, els videojocs són en castellà, els youtubers són en castellà, i quan vagin tenint l'edat de sortir, doncs aquí en teoria no ho faran en castellà, però si hi ha algú influent a la colla no tindran problema en canviar.

Que també és normal, i també passa al revés. Si algú castellà es cola per algú de familia catalana, adoptarà el tema ràpid. Un Oh Jennifer revertit. Jo ho vaig veure als 90 això ja, al meu poble, nens fatxes tornant-se catalanistes i viceversa solament perquè el vent bufava cap allà.

Ara, els cosins dels meus nebots són de l'AMB però classe alta, i allà sí que els hi notes molt i molt fort el super respecte per tot allò castellà, i quan venen per aquí un menyspreu subtil. En aquests sí que es nota que agafen el castellà com la llengua franca, i com tan sols els pot salvar adquirir de joves i adults una certa consciència social i cultural, sinó caput.
                      Entenc això que dius. I sobre les classes altes a l'AMB, , el castellà és la llengua de l'elit.

La qüestió és: els seus pares els hi han dit mai que el castellà és una llengua forastera? Han intentat que mirin el menys possible televisió en castellà (mirant films en VSO, per exemple?). Perquè si hom no els educa, si els deixa fer, l'entorn els modela.

Entenc això que dius. I sobre les classes altes a l'AMB, sí, el castellà és la llengua de l'elit.

La qüestió és: els seus pares els hi han dit mai que el castellà és una llengua forastera? Han intentat que mirin el menys possible televisió en castellà (mirant films en VSO, per exemple?). Perquè si hom no els educa, si els deixa fer, l'entorn els modela.
                      El proselitisme és molt més efectiu en entorns favorables i dirigit cap a grups reduits de gent.

És molt més efectiu adrecar-se a un grup de 5 persones amb unes caracteristiques comuns mes homogenees que no pas adrecar-se a un grup de 30 persones en el que el que tenen en comú és molt més heterogeni que no pas el grup anterior.

En grups reduits és molt més facil crear complicitats que poden conscienciar i obrir ulls.
                    • Defectible7.981 270

I de què servirà, que els ho diguin o no?

En el pas de l'adolescència a l'edat adulta el normal és distanciar-se de la família. La família els podria haver omplert el cap amb el tema de la llengua que si ells fan tota una vida al voltant de l'anglès o el castellà, els relliscarà. I al revés, la família hauria pogut passar de tot, que si pel que sigui s'aficionen a una activitat on el català prima (p.ex. una activitat cultural o política), doncs faran servir el català.

Jo crec que el català serà la seva 1a llengua peti qui peti (sempre i quan no emigrin), però de res serveix això si no la fan servir mai pq els du problemes.
                      Hi ha moltes menes de relacions familiars i, tot i que és normal cert distanciament, també és possible passar certes normes ètiques als teus fills que respectin. A part de transmetre idees que els ajudin a qüestionar l'actitud que ells mateixos poden tindre i a veure si és normal o bo aquest canvi de llengua.

Molts aquí som com som perquè ens han transmès aquest amor i defensa per la llengua, no sempre funciona però si no ho fas, ja evites qualsevol possibilitat que sí que funcioni.

I en certa manera sempre serveix, si t'han fet qüestionar aquest canviar de llengua, per exemple, per molt que passis una adolescència moguda, ja has fet un 'clec' i sempre tens la possibilitat de qüestionar-ho i pensar que no ho vas fer bé.
                    • Defectible7.981 270
                      Ah, però aquí estem parlant de transmissió de la llengua, no d'una "sèrie de valors catalanistes, ètics i/o filantròpics".

Per això dic jo que tant li fot la llengua dels pares. Aquí poden venir pares de fora que si sostenen aquests valors dels que parles, voldran que els seus fills siguin catalanoparlants. Així ha estat durant dècades, jo en tinc molts d'amics i coneguts amb dos o un pare immigrants castellans, i que només parlen castellà a casa i amb molt poca gent, i que als seus fills els parlaran en català.

I al revés, poden haver-hi pares d'aquí que vulguin que els seus fills no carreguin amb el pes percebut (per ells) del fet nacional i lingüístic. Botiflers i/o 'apàtrides'.

En canvi, jo he vist a persones d'aquí tornar-se botiflers d'un dia per l'altre durant la seva primera edat adulta (els vint-i-pocs) perquè la noia que els agradava els ha donat carabasses. Que és quelcom que també es nota molt en certs personatges de l'àmbit públic, que veus que es van tornar com són perquè en un moment determinat van tenir un disgust i són gent que va per la vida com una bola de billar, quedant-se només allà on el volen.
                • Benfresc13.379 6 156👍 13.255
                  És clar, perquè la llengua franca dels nois i nois de fora de l'estat és el català i no pas el castellà xd
  • esclata-sang1.697 1 932👍 1.434
    País Valencià:

Diferència segons comarques. A les comarques centrals (entre l'AM de València i la d'Alacant) puja lleugerament la transmissió del català als fills. 

A les comarques de Castelló i a les grans ciutats continua el trencament de la transmissió de la llengua.

Les dades són un poc antigues (2004) però la tendència és la mateixa:

Una coneguda meva era d'un poble de Castelló i ja es referia al valencià com ''la llengua dels meus avis"; els seus pares ja només li van transmetre el castellà i ella només emprava el castellà.
      • FeloPV110👍 138
        Conec una il•licitana que diu que la seua iaia parlava "valenciano" i no n'amolla ni una. I si ho fa per inèrcia (el seu home està ensenyant-se la llengua per temes professionals, Mitjà JQCV i jo sempre m'hi adrece en català) fa "uy, que he hablado en valenciano" amb cara de semifàstic. 

Té més interés ell (amb arrels forasteres) que ella (de família castellanitzada)

Per cert, un dia passejant per Elx vaig veure una ikurriña penjada d'un balcó. Serà el de l'usuari Beti Aizkolari? 
  • Taujà13.778 8 148👍 5.751
    No ho he vist pas. El que sí veig, i visc, és com el domini del castellà és abassegador als patis de les escoles de l'AMB. Fills de catalans que parlen català a casa xerrant en castellà amb fills de catalans que parlen català a casa. No em demanis perquè ni com va la cosa, però així va.
    • virot9.349 4 232👍 4.554
      Perquè la gent s'adapta a la llengua majoritària segons l'ambient. De fet és una cosa que he anat notant amb els companys de grau, ens trobem parlant tots o gairebé tots una mateixa llengua segons si hi ha més catalano- o castellanoparlants a la conversa, sovint quan un introdueix una llengua la resta s'hi adapta també, hi ha converses entre dues mateixes persones que segons el context es fan en català o en castellà, etc. i tot això passa amb total naturalitat.

M'imagino que aquest code-switching constant deu ser bastant habitual on les proporcions són molt igualades, però crec que en la majoria de casos hi ha una llengua majoritària que s'acaba imposant de manera aplastant. En el meu cas i en el de la majoria de la gent fora de les AM, el català és el majoritari i molts castellanoparlants de la meva classe ni ho sabíem que ho eren, parlaven a tothom i a tothora en català, també entre si.

Crec que en general el fet lingüístic s'anirà territorialitzant i els orígens cada cop importaran menys. De fet és xocant venint de comarques veure gent de Santako que parla en català als pares i té cognom català, parlar amb un accent acastellanadíssim i un castellà de barri, mentre al meu poble tots els castellanoparlants de la meva edat parlen igual que qualsevol català natiu.
      Doncs imagina't si de l'escola/institut n'han de sortir futures parelles. Quina llengua parlaran entre ells i als seus fills?

Carles Martell escrigué:
        Doncs imagina't si de l'escola/institut n'han de sortir futures parelles. Quina llengua parlaran entre ells i als seus fills?
        Si la escola a la que van pertany a la xarxa en catala, doncs es facil d'imaginar, i si pertany a la xarxa en castella, doncs també. El que ens interessa és que entre els alumnes de les 2 xarxes hi hagui el mínim d'interacció possible, el 70%, més o menys, els que escollirien la linia catalana, doncs es relacionarien entre ells i el 30% restant que aniria a la linia castellana doncs gairebe tots socialitzarien entre ells .

Ademés si algú de la escola en catala vol emparellar-se amb algu de la escola en castella, o viceversa, doncs abans s'ho pensara molt, perque l'entorn tindra molt més pés a causa de la existencia de 2 grups fiferents separats per la llengua.

El garrulisme hauria de quedar descartat de les escoles de la xarxa en catala, per tal de fer encara molt més evident la barrera sociolinguistica entre els 2 grups escolars, i de passada, arrencar-li(encara més) efectius de la linea en castella per part de la linia en catala, a causa del seu millor nivell social i escolar.

Ara bé, si vols barreja, llavors a l'AMB, donada la minoritzacio actual, la transmissio del catala entre pares i fills cada cop sera menor, a l'igual que el País Valencia.

Potser per a qui la igualtat sigue la seva prioritat numero ú, no es cap problema si la llengua es va perdent a poc a poc a causa de la cada cop menor transmissió de pares a fills, ara bé, per a qui sigui nacionalista catala, més li val defensar la doble xarxa escolar i l'aillament social dels colons castellans en el maxim d'ambits possibles, si es que no vol en menys de 20 anys veure el retrocés del catala multiplicat per 10, i no només a l'AMB i l'AMT, sinó també a la Catalunya Central.

És tot questió de prioritats en aquesta vida.
    • rlborinot5.720 12 373👍 2.495
      Sí, però molts d'aquests també adopten el català majoritàriament a les seves vides, un cop adults. Jo quan era un marrec, amb menys de 10 anys, parlava més castellà amb altres nens.
  • pont de ferro131👍 153
    Crec que també haurem de tenir en compte el nombre de catalanoparlants que no tindran fills. La baixa natalitat també ens pot matar. Sigui com sigui, em sembla lamentable que això estigui passant...

pont de ferro escrigué:
      Crec que també haurem de tenir en compte el nombre de catalanoparlants que no tindran fills. La baixa natalitat també ens pot matar. Sigui com sigui, em sembla lamentable que això estigui passant...
      La baixa natalitat es pot compensar d'una manera molt simple.

Només cal convertir en catalans a un gran percentatge de nanos en edat escolar de la comunitat castellanoparlant de Catalunya, en escoles catalanes separades de les escoles per a fills de colons castellans.

Com has vist, sense cap necesitat d'engendrar fills, és podria perfectament incrementar molt considerablement el percentatge de catalanoparlants i molt més encara l'ús social del catala entre les futures generacions a Catalunya.

Ara que el catala és la llengua materna de poc més del 30% de la població a Catalunya, encara s'esta a temps de revertir la seva progressiva minorització en el seu propi domini linguístic.

Amb la creació d'espais socialitzants i perdurables en el temps, per a joves, única i exclusivament en catala, primer es crearan grups socials, i despres aquests grups es socialitzaran en catala, i asseguraran la supervivencia de la nostra llengua durant més generacions.

Simplement cal aillar socialment als colons castellans que campen pel nostre país. És aixo o la total dissolució, a la llarga, dels catalans en la castellanitat.

Millor dissoldre a una part dels castellanoparlants a Catalunya a dins de la catalanitat que no pas a l'inrevés.

Cal una doble xarxa escolar. Sé que és dur d'assimilar per molta gent del racó, que té una mentalitat socialista-progressista i que prioritza la igualtat enfront a la supervivencia de la llengua catalana, pero tot és una questió de prioritats.
        En javo 2.0 m'acaba de votar negatiu.
      • pont de ferro131👍 153
        A fer la mà, nazi dels trons. Si no fos per la immersió, molts joves de famílies castellanoparlants no haurien pogut aprendre el català. Que la immersió no funciona a alguns llocs (cof AMB cof) és un fet, però això no vol dir que haguem de fer una esmena a la totalitat del sistema i optar per la via segregacionista. On vaig néixer i créixer (un barri de majoria castellanoparlant) va funcionar; per tant, és un model que si s'aplica bé, fa efecte. La segregació només provocaria radicalització i una fractura (aquesta vegada sí) de la societat.

pont de ferro escrigué:
          A fer la mà, nazi dels trons. Si no fos per la immersió, molts joves de famílies castellanoparlants no haurien pogut aprendre el català. Que la immersió no funciona a alguns llocs (cof AMB cof) és un fet, però això no vol dir que haguem de fer una esmena a la totalitat del sistema i optar per la via segregacionista. On vaig néixer i créixer (un barri de majoria castellanoparlant) va funcionar; per tant, és un model que si s'aplica bé, fa efecte. La segregació només provocaria radicalització i una fractura (aquesta vegada sí) de la societat.
          Com que nazi?

Que no es poden tenir opinions diferents sense caldre insultar?

Quina mentalitat tant inquisitorial, collons, estil burbuja.info.

Anem be amb mentalitats tant estatiques, sou bestiar dels pastors del políticament correcte, i us duran cap a on ells volen.

Lo de nazi sobra, i ho saps.

pont de ferro escrigué:
          Ara et contraargumentare.

Desde que el país s'ha polaritzat tant a nivell polític, és a dir a partir del 27S del 2015, i sobretatot identitariament, despres del 1O i el 21D de l'any 17; es evident que s'ha arribat a un punt en el qual, donada la nostra davallada demografico-linguística, s'ha de tractar de salvar la llengua catalana al preu que sigui, atés que la nova inmigració, molt majoritariament, s'integra a Catalunya en castella.

Com que la Generalitat té un poder coercitiu de broma, el que cal és trobar noves maneres per tal d'integrar en la catalanitat a gran part(o la majoria) de la poblacio castellanoparlant a Catalunya, partint del principi de l'auto-defensa i de actuar en positiu i partint desde abaix, es a dir, desde la auto-organització popular, que en l'ambit educatiu podria ser, per exemple, amb la creació d'AMPAS autogestionades pels propis pares d'alumnes, i que aquests pares poguessin dissenyar el model educatiu que volen pels seus fills.

Com pots veure, proposo patrons d'actuació que potser fins i tot es podrien considerar com a ideals de caire més o menys llibertari, amb la llibertat de la gent amb uns mateixos objectius per associar-se amb altres en igualtat de condicions, sense jerarquies.

* El model d'immersió linguística va ser util desde els anys 80 fins potser l'any 2010 o similars, ara ja no es valid perque els que tenim el catala com a llengua materna només som un 31% de la poblacio, i ara simplement toca atreure gent cap al nostre costat sense haver de posar una pistola al pit a ningú, simplement actuant en positiu.

S'ha d'aturar la davallada de l'ús social de la nostra llengua d'alguna manera, no trobes?

pont de ferro escrigué:
          La fractura es va poder veure el 21D per la nit, fractura identitaria, no es extrema perque conec algun cas de votant de C's que curiosament només els va votar perque estava en contra de la independencia, pero estava a favor d'un referendum i en contra de la actuació policial espanyola del Primer d'Octubre del 17.

Saps qui crea fractura(a les xarxes socials) ?

Doncs qui posa a tots els votants dels partits unionistes en el mateix sac.
          O qui posa a totes les persones de la comunitat castellanoparlant a Catalunya en el mateix sac.
          Hi ha gent que anomena colons a tots els votants castellanoparlants dels partits unionistes, cosa que, obviament, no és certa.

Qui diu basbaritats com les que acabo d'esmentar, contribueix en major o menor mesura a la creació de fractura social a Catalunya, no pas jo proposant una doble xarxa escolar que per cert funciona al País Basc desde fa més de 30 anys, i els hi va prou bé. 

Es pot defensar l'actual model linguístic en la educació sense increpar a qui creu que es un model equivocat, perque utilitzant l'insult com a argument de defensa et treu més raons que no pas te'n dona.
          • pont de ferro131👍 153
            Va, 'me, va, ara no vagis de corderet innocent. Que he llegit comentaris teus clarament discriminatoris vers el que tu consideres colons. El llautó no el fas desaparèixer amb un comentari.
    Compte amb crear fils com aquest, que atreuras a Pedrolos d'índole diversa ......  atés que oloren la sang moribunda a milles i milles de distancia 

Related image

Només sé d'un cas on uns dels progenitors era catalanoparlant i tots dos li parlaven al fill en castellà, però és l'únic que vist en una parella "mixta". El noi deu tenir ja uns 30.
  • Rigel65.186 11 5👍 33.888
    Vet aquí què passa quan no es fa el que toca. La primera norma de conviviència als centres educatius ha d'ésser parlar en català. Menys "model d'èxit" i més fer allò que han fet els que en saben d'aquestes coses (i que fan frontera amb nosaltres).
  • cathalà23.490 12 52👍 7.026

Malauradament el problema principal no és aquest. El problema és cada vegada hi ha més pares que parlen un català més o menys correcte i en canvi els fills parlen un catanyol que fa feredat.
  • Canyadesucre10.341 3 208👍 17.214
    Un cas com el que dius només en vaig coneixer un fa molt temps. En canvi, parelles castellanoparlants que parlen als seus fills en català en conec unes quantes. És clar que parlo de la Catalunya interior. També he sentit algun cop pares immigrants que parlen en la seva llengua als fills i aquests els responen en català.
    Segons en Pedrolo fins i tot els raconaires que tenen fills també ho fan.
  • Tioronnie2.938 6 655👍 1.478
    Jo visc a Tarragona, ciutat amb forta presència colona i al meu fill li parlo en català. Li ajudo a rectificar per exemple Adéu, no Adios.
  • RafeldePatraix1.561 4 968👍 855
    L'obertura de cul davant d'una llengua altra que la pròpia i que fa que els pares parlen als fills en la llengua que no els donarà problemes i que els "obrirà les portes del món" és el que sol passar en els processos de substitució lingüística arreu del món.

Una dia va ser el castellà (continua sent-ho als Països Catalans).

Ara el paper estel·lar és per a l'anglés.

No passa res. Ajupim el cap, ens abaixem els pantalons i, qui dia passa, any empeny.
  • EPS62.153 13 8👍 10.948
    Justament ara penso que la gent està més conscienciada que mai.

Conec algun cas, en que algun progenitor és catalanoparlant i els fills parlen castellà, però de gent nascuda als anys 70. Per altra banda per exemple amb mi parlen català, this is something.

Publicitat

Fòrums

• 9.285.486 missatges
  • 220.691 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat