Fòrum

La transmissió del català de pares a fills s'està aturant?

Carles Martell3.312 1 611👍 5.711
Fins ara hagués pensat que no (o al menys no en la classe obrera), però recentment he conegut diversos casos (a l'AMB) on aquest fet s'ha donat: els pares catalanoparlants (o un dels pares) parlen en castellà a les seves criatures. I els fills, evidentment, només parlen castellà.

En coneixeu algun cas? Penseu que això s'està donant en un nombre significatiu?

Respostes

Configuració
      • willybarna12.586 11 167👍 3.765

Flordeneu de Königsberg escrigué:
        No puc entendre aquests pares. No puc, em sobrepassen. 
        S'ha de fer proselitisme per la llengua entre pares catalanoparlants fora de l'AMB i l'AMT, utilitzant l'espantall de que la llengua esta retrocedint cada cop més a la Catalunya interior.

Només que un 30% dels pares d'alumnes catalanoparlants agafés consciencia linguística, aixó ja comencaria a esquerdar el mur de contenció processista anomenat "Catalunya és un sol poble".

Amb un 30% de conscienciats ja seria una masa crítica suficient per comencar a canviar seriosament les coses en l'ambit escolar.

Fins i tot un 30% dels pares catalanoparlants d'una capital de comarca mitjana, tots agrupats i remant en el mateix sentit farien de pol d'atracció per la immensa majoria del 70% restant, excepte els menfotistes, caragirats i botiflers.

El proselitisme s'ha de fer en entorns favorables, per tal de que sorgeixin focus irradiants de catalanitat, aixo vol dir que a on s'hauria de comencar a posar tota la carn a la graella pel que respecta al tema de la llengua a les escoles és a llocs com Vic, on l'entorn és(de moment) encara favorable, i no pas a Cornella de Llobregat.

No és el mateix picar perdra(Vic) que picar ferro fred(Cornella).

• Horus246👍 239
      No és la meva intenció donar lliçons a ningú, també en aquest cas. Sols que pensava, no és moment ja de dir, amb tota la normalitat rotunda, davant d'aquests casos: per què feu això? 
      • Faraday1.290 1👍 953
        No crec que jo sigui ningú, i encara menys en el meu lloc de feina, per preguntar a algú que no conec de res per què collons educa als seus fills en castellà. Crec que haurien de ser els propis progenitors els que s'adonessin de l'educació que donen als seus fills. Haurien de ser-ne concients, però com diuen altres usuaris, hi ha molt poca conciència linguística i cultural catalana.
        Les raons per les quals pot passar això són diverses: O un dels pares és espanyol i a casa seva es parlen les dues llengües, o perquè els dos pares són españols i només es parla castellà a casa, o per "esnobisme" d'aquells que es pensen que el català només està fet per ús de pagesos. O d'altres.
        • Flordeneu de Königsberg1.162👍 2.186
          Em penso que es referia als pares, perquè no li poden demanar als seus fills la raó per la qual ells els parlen català i els responen en castellà?

Jo, és això el que no entenc, si em passa això, el primer cop que em passa, ja els hauria demanat: per què no em respons en català? El que no és normal es deixar que et responguin en castellà i no fer-hi res i després, com he vist, mig queixar-se. Collons, pregunta a ton fill!
  • henke56.797 11 9👍 9.650
    Avui mateix he sentit com un parell de mares parlaven en catanyol als seus fills i aquests responien en castellà.

És habitual pel que veig... La nostra llengua mor ràpidament.
  • __33665__11👍 8
    Exacte, la descendencia de pares afills s’esta aturant
  • BlackOps157 1👍 195
    Al Baix Llobregat fills de catalanoparlants de tota la vida parlen un català de merda i la llengua vehicular és 100% castellà amb accent xarni. Només a casa el mantenen, i quan tenen fills alguns pocs la transmeten però totalment convertida en un monstre lèxic i gramàtic.
  • enricmm16.368 10 112👍 5.805
    Les meves observacions van més en el sentit que, en comptes d'aturar-se la transmissió, el que realment està passant des de mitjan anys 2000 ençà és que les noves generacions rebutgen que se'ls transmeti perquè se n'adonen que no serveix per res i que en moltes situacions (i malauradament cada vegada més) parlar en català és totalment contraproduent.
    • Pedrolo10.751 3 198👍 4.876
      El català és una llengua marcada. Quan entres a un comerç o et relaciones per Internet (per posar un producte a la venda, per exemple), i empres el català, ja saps que per a molts Ciutadaners seràs un sediciós, un colpista i a saber què més, per això molta gent empra l' "hola" amb una "l" que no soni massa catalana i, per Internet, posa els anuncis en espanyol o pregunta amb "Que tal?", sense accents per poder-se llegir en dues llengües, i això ens passa perquè estem minoritzats. I, precisament per això, he deixat de consumir cultura en espanyol o relacionar-me amb la gent en espanyol, o en català o no ho faig, i llestos.

Serà que no tenim mil llibres (de Pedrolo a Jordi de Sant Jordi), per haver de donar diners a un escriptor en espanyol o al grup Planeta. I això val pel cinema, teatre, etc. I amb les botigues, el mateix: m'apunto qui fa vaga avui i hi vaig a comprar. Tolerància zero amb els que ens volen muts, escurats i morts!
    • Arnau Solsoner2.676 3 696👍 2.942
      Això hi ha contribuït la manca d'oci en català i l'eclosió de canals infantils en castellà.

Quan jo era un nen el català era la llengua de l'escola però la gran majoria veia dibuixos animats en català molta estona cada dia.

El referent de Bola de Drac i companyia és molt més fluix ara que fa vint anys i el català es veu com la llengua de l'escola i de les obligacions.
      • sbarpa_942.041 6 824👍 950
        TV3 de merda és culpable en l'extinció del català. Si hi fessin coses que valguessin la pena, tots els nens mirarien els dibuixos allà, com abans, i ningú tindria excusa per parlar tant malament. No se n'adonen o què?
  • Nova falç7.524 10 287👍 746
    Tal qual.

Tinc un familiar catalanoparlant casat amb una dona castellanoparlant. 

Tenen dos fills i ell els hi parla en castellà.
  • __33302__243
    Els fills parlen el idioma de la mare preferentment. Aixi que millor aneu acceptant castellà i derivats del àrab.

i ara amb el internet el català esdevé inútil.
    • Arnau Solsoner2.676 3 696👍 2.942
      Aquest fil, i amb tants exemples alarmants, hauria tingut lloc fa 15 anys?

Segurament ara hi ha més preocupació. Trobo que les institucions amb el tema del procés han renunciat a defensar la llengua amb la mateixa intensitat que els governs d'en Jordi Pujol (encara que possiblement hauria pogut fer-hi més). Altrament més gent al carrer se'n preocupa més però tenim una situació molt pitjor que fa 15 anys.

A més a més ara tenim més informació per fonts no oficials.
      Jo crec que l'únic que podria alentir considerablement la davallada de la nostra llengua a la Catalunya menys castellanitzada, és el proselitisme sobre la llengua, practicat a petita escala en grups reduits de catalanoparlants que tinguin un mínim de sensibilitat per la llengua, per com a mínim evitar l'esfondrament total en un espai temporal relativament curt.

Si es pogues fer obrir els ulls i acabar de conscienciar linguísticament almenys un 30% dels catalanoparlants que tenen fills en edat escolar, en zones de la Catalunya menys castellanitzada, aixo podria donar un coixi temporal considerable per evitar que la Catalunya interior en menys de 20 anys sembles Barcelona, linguisticament parlant.

Gracies pels analisis impecables que fas company. 

• torraina_infernal38.369 11 16👍 23.503
    Completament al revés.
  • catalàamallorca41.788 7 14👍 18.284
    Doncs que voleu que us digui, jo veig la situació completament a l'inrevés. En ma vida he vist un cas de trencament de transmissió de la llengua (en les generacions actuals es clar). Ni tan sols entre famílies mixtes catalano/castellanoparlants. 
  • esclata-sang1.685 1 932👍 1.425
    Estic llegint que hi ha pares que parlen als seus fills en català i els contesten en castellà...  

Perdoneu però això no s'ho creu ningú.

Si em dius que el teu fill de 25 anys s'ha fet "ciudadano" m'ho crec, però un xiquet de 7, 10 o 13 anys et contesta en la mateixa llengua que tu li parles. 

En realitat eixos pares parlen als fills en castellà, el que passa és  que quan estan davant de nosaltres, com saben que som  defensors de la llengua fan el paperot i fan com si la llengua de relació amb el fill fóra el català 

M'ha passat a mi un feix de voltes....
    • Ryotsu1.047👍 672
      Per què hauríem de mentir? És un fenomen normal en les zones castellanoparlants, el nen amb els seus amics només deu parlar en castellà, i segur que el seu oci no social també està basat en aquesta llengua. No conec cap cas personalment, així que potser passa principalment en famílies mixtes, però t'asseguro que és normal sentir un pare parlant català al seu fill i que aquest contesti en castellà. No deixa de ser una evidència anecdòtica, però jo almenys no estic mentint xD
      No. Perquè ho he vist en casos al carrer, al metro, centres comercials i en persones que no han de dissimular amb mi perquè no saben ni qui sóc ni que els escolto atentament. Un cas que vaig veure a Leroy Merlin de Sant Boi era amb un pare mallorquí i la nena de tres anys (la mare li parlava castellà) i la nena responia als dos en castellà. 
  • Mr SISI2.764 6 681👍 2.259
    Vinga va home, ara resultarà que els nanos de 7 o 10 anys són integristes lingüístes del castellà, i que els pobres pares no se'n surten quan els hi parlen en català!

Quina colla d'histèrics. Per cert, segons el vostre raonament, degut a l'esfondrament de la llengüa, l'independentisme hauria d'anar caient, i en canvi durant tots aquests anys ha anat a l'alça

virot escrigué:
        Per cert, segons el vostre raonament, degut a l'esfondrament de la llengüa, l'independentisme hauria d'anar caient, i en canvi durant tots aquests anys ha anat a l'alça
        L'independentisme està estancat des del 2012. I la "pujada" de l'independentisme a l'inici del procés ni tan sols l'anomenaria així, el que hi va haver va ser una conversió en massa del catalanisme acomodat i pragmàtic a les tesis separatistes, però l'espai polític continua sent el mateix i ni ha pujat ni ha baixat, de fet s'ha mantingut igual des de la mateixa Transició. Ja fa temps que a Catalunya hi ha una bretxa tant lingüística com política, no és nova i el que la belluga és la demografia pura i dura, no vaivens ni modes efímeres.
        Totalment d'acord, pero amb un matís.

El 21D es va constatar un considerable augment de l'independentisme a l'AMB, en direccio a ERC, probablement de sectors castellanoparlants que han tingut un contacte social considerable amb catalanoparlants, especialment sectors més joves, que han sortit del guetho social que per defecte tenien assignat.
        • Mr SISI2.764 6 681👍 2.259
          Però també és fals que no s'hagi augmentat el vot indepe en tots aquests anys. L'any 2012, el vot nacionalista era de 1.780.000, contant-hi CIU, que una part hem vist que no ho eren. 5 anys després, al 2017, el vot independentista arriba als 2080.000 vots, és a dir, 300.000 nous votants indepes, a un ritme de 60.000 indepes nous a l'any
          • Ryotsu1.047👍 672
            Això és una manera d'autoenganyar-se, fa molts anys que la suma del PDCAT(CiU), ERC i CUP és del 47-49%, és una xifra estable.

I és evident que l'independentisme ha augmentat, fa 15 anys molt poca gent es considerava indepe, però com et deia en virot la bretxa és la mateixa. Els nacionalistes catalans han fer un salt a l'independentisme, però sempre hem estat els mateixos, i voler superar aquesta barrera implica també en gran part aconseguir que la situació del català millori, perquè és la llengua d'identificació la que al final també decideix la teva identificació nacional.

Ryotsu escrigué:
              Això és una manera d'autoenganyar-se, fa molts anys que la suma del PDCAT(CiU), ERC i CUP és del 47-49%, és una xifra estable.
              Si i no. Tots dos teniu raó. 

Percentualment és com tú dius, pero pel que respecta al cens electoral, els vots a partits indepes han pujat percentualment i quantitativament, tot i que a partir d'ara ja comenca a ser molt complicat creixer al ritme dels darrers 5 anys.

Si es vol continuar creixent d'una manera continua, cal un canvi de paradigma.

De qualsevol manera, la prioritat ara mateix hauria de ser augmentar la consciencia linguística entre els catalanoparlants, que ara mateix és molt baixa, sense consciencia linguística la catalanitat acabara desapareixent a la llarga.
              bretxaincorrecte! - escletxa o una altra expressió

Fins ara només era un terme militar. 
      • Anònim1017.092 6 100👍 16.563
        Sí, llevat d'un petit sector federalista de sentiment espanyol plurinacionalista que també ha oscil·lat, i pot seguir oscil·lant en favor o en contra nostra.

Anònim10 escrigué:
          Sí, llevat d'un petit sector federalista de sentiment espanyol plurinacionalista que també ha oscil·lat, i pot seguir oscil·lant en favor o en contra nostra.
          Que n'opines del concepte/idea de practicar proselitisme linguístic, que acabo de escriure a sota de tot?

Creus que podria ser una idea raonable?

Anònim10 escrigué:
          Demograficament estem gairebé al límit, ja que el catala és la llengua materna del 31% de la poblacio i la llengua propia i/o habitual del 36%.

I pensa que en el termini d'uns 10 o 15 anys, aquests percentatges podrien davallar sensiblement.
  • LesttattUsuari sumador38.761 11 15👍 13.972

Casos (majoritàriament) en que m’he trobat:

Pares catalans: Els fills acaben dirigint-se en castellà amb els amics, també de família catalana.

Pares separats: Un dels dos, padrastre o madrastra, d'herència espanyola els fills acaben dirigint-se en castellà cap al pare / mare catalans, germà/na inclòs, quan temps enrere ho feien en català.

Matrimoni: Un dels dos, mare o pare, d'herència espanyola el fill acaba expressant-se en castellà, quan temps enrere ho feia en català.

Jovent: Tot i que són catalans o tenir forts coneixements de la llengua catalana es dirigeixen, entre ells, en castellà.

El pitjor de tot es que el pare / mare d'herència catalana estiguin consentint aquesta actitud.

• EPS62.151 13 8👍 10.945
    Doncs avui m'he trobat un cas al metro. Una mare parlava en català a la seva filla, petita, potser d'uns 4 o 5 anys, i la nena responia en castellà. He pensat en aquest fil .  Tot i així en un cas així, pot ser una cosa temporal, jo també recordo parlar en castellà als meus pares.
    Objectiu : Evitar la davallada total de l'ús social del catala entre les noves generacions.
    Target    : Pares catalanoparlants amb fills en edat escolar(primaria).
    Métode   : Proselitisme linguític adrecat a la minoria més receptiva per tal de crear consciencia linguística.
    Tactica   :  Fer proselitisme/pedagogia en entorns favorables i adrecat a grups petits(menys de 10 persones).

Aixo que suggereixo no és suficient per aturar la davallada en l'ús social del catala entre els més joves, pero, podria ralentir considerablement aquesta davallada en moltes zones del país. Ho veig més efectiu que lo de les parelles linguístiques, tot i que també fan una feina de conscienciació linguítica considerable.

A l'igual que quan un catalanista no indepe es converteix en indepe i no hi ha volta enrere, doncs en un catalanoparlant no conscienciat, un cop obre els ulls i obté consciencia linguística, llavors aquesta ja no es perd, i el guany, per tant, és per sempre.

• FollUsuari sumador77.658 12 3👍 40.610
    Jo al meu voltant no ho veig, però clar és un entorn bastant catalanoparlant.
  • Jaume_I15.952 11 117👍 8.460
    Una llengua minoritzada i reprimida només pot subsistir per la consciència nacional col.lectiva. Vull dir que per molts catalanoparlants que hi hagin, sino hi ha consciència nacional, la llengua acabarà morint. Una mica el que li ha passat als gallecs, que li queden 4 dies. En canvi, a Catalunya els darrers 10 anys, la conciència nacional ha pujat espectacularment i aquest és el únic camí. Davant la inutilitat de la llengua a la vida quotidiana, només es pot mantenir viva i passar a ser dominant si te un vehicle, en aquest cas el sentiment de Catalananitat. Per tant, incentivar la natalitat catalana que crec que ha millorat, no espectacular però ha millorat i tenir un discurs de Catalanisme que arribi a tots els racons.
    La Independència és imprescindible a llarg termini.

Jaume_I escrigué:
      Una llengua minoritzada i reprimida només pot subsistir per la consciència nacional col.lectiva. Vull dir que per molts catalanoparlants que hi hagin, sino hi ha consciència nacional, la llengua acabarà morint. Una mica el que li ha passat als gallecs, que li queden 4 dies. En canvi, a Catalunya els darrers 10 anys, la conciència nacional ha pujat espectacularment i aquest és el únic camí. Davant la inutilitat de la llengua a la vida quotidiana, només es pot mantenir viva i passar a ser dominant si te un vehicle, en aquest cas el sentiment de Catalananitat. Per tant, incentivar la natalitat catalana que crec que ha millorat, no espectacular però ha millorat i tenir un discurs de Catalanisme que arribi a tots els racons.
      La Independència és imprescindible a llarg termini.
      Bastant d'acord, pero, per acabar de rebrar el clau, cal consciencia linguística catalana, és imprescindibe.

Com he explicat en altres intervencions meves en aquest mateix fil, cal fer proselitisme per la llengua catalana, és de vida o mort.

Si baixa el percentatge de catalanoparlants, acabara baixant el percentatge d'independentistes, és de calaix.

La llengua segueix una davallada inercial, jo crec que a mig termini, i sense suport institucional, és impossible aturar la davallada, pero, es podria esmorteir bastant aquesta davallada en l'ús social en moltes zones del pais, simplement practicant un proselitisme linguític previament planificat i a petita escala en zones en la qual la castellanització encara és petita.

L'AMB i l'AMT linguísticament son irrecuperables en els propers 30/40 anys, pero si es recupera linguíticament l'interior del país, i es consciencia linguísticament a la majoria dels catalanoparlants que viuen en les zones menys castellanitzades, encara hi haura la oportunitat de "reconquerir" la resta del territori, ara bé, dels partits polítics que ningú n'esperi rés de bo, simplement perque la llengua no dona vots. Millor refiar-se de les accions colectives de la part més conscienciada del que seria la població nacionalment catalana.

Per aturar la davallada, cal actuar dividint el problema en parts, i ademes, abans que aturar la davallada caldra esmorteir-la, suposo, perque a l'igual que quan vols frenar amb un cotxe, no es pot passar de 100 a 0 en 0.1 segons, doncs aquí igual.

* El proselitisme linguístic és la darrera esperanca per salvar la llengua catalana de la seva desaparició. El darrer clau roent al que agafar-se.
      • Defectible7.981 270
        I com es fa el proselitisme en àmbits on no hi ha presència possible?

S'han de crear continguts. Si el català no és capaç de demostrar que és una llengua que serveix per a tot, perds a tota la gent dels àmbits pels quals no hi és.

Defectible escrigué:
          I com es fa el proselitisme en àmbits on no hi ha presència possible?

S'han de crear continguts. Si el català no és capaç de demostrar que és una llengua que serveix per a tot, perds a tota la gent dels àmbits pels quals no hi és.
          Ho he comentat a en Flor de neu, pero et fare una explicació sobre com es podria posar en practica aquest proselitisme.

Primer de tot, jo recomano fer proselitisme en entorns favorables perque no és el mateix picar pedra(Vic) que picar ferro fred(Cornella). Més que rés per estalviar energies i concentrar esforcos en entorns a on es podria obtenir més "rendiment".

Despres, en que consistiria el proselitisme, sota el meu punt de vista?

- Doncs, simplement, segint el patro que he exposat en un post una mica més amunt :

** PUNTS CLAU **

Objectiu : Evitar la davallada total de l'ús social del catala entre les noves generacions.

Target    : Pares catalanoparlants amb fills en edat escolar(infantil i primaria).

Métode   : Proselitisme linguític adrecat a la minoria més receptiva per tal de crear consciencia linguística.

Tactica   :  Fer proselitisme/pedagogia en entorns favorables i adrecat a grups petits(menys de 10 persones).

.....  primer de tot, l'interessat en fer proselitisme hauria de sondejar el target més proper, si per exemple coneix a uns 10 matrimonis catalanoparlants amb fills en edat escolar, i ademés hi ha una certa interacció entre ells, doncs primer de tot hauria d'anar sondejant superficialment un per un per tractar de detectar el seu grau de receptivitat/sensibilitat amb la llengua catalana, i en funció de la resposta, doncs fer una classificació en 4 grups :

1-Totalment receptius
          2-Mínimament receptius
          3-Menfotistes/indiferents
          4-Hostils

- Un cop feta la seva classificació subjectiva, descartar automaticament els matrimonis que ambdos membres siguin del tipus 3 i/o 4 i els matrimonis en que només un dels 2 membres sigue del grup 4, encara que l'altre sigue del grup 1, simplement per evitar tensions innecessaries.

- Despres de la classificació, si hi ha gent que mereix la pena, selecciona el matrimoni més ben possicionat(G1) i explical's la situació de retrocés de la llengua catalana, i com d'important és conscienciar als fills per tal de que sempre parlin en catala entre els germans, amb els pares i la resta de la familia, i també que tinguin cura de que puguin tenir el maxim possible d'esbarjo i activitats extra-escolars en catala.

- Repeteix el mateix patro amb la resta de matrimonis que meresquin la pena.

- Un cop has fet proselitisme en posem 5 matrimonis(els millor posicionats) amb fills en edat escolar del mateix poble, els pots proposar que es coneguin entre ells(si no es coneixen previament) i que fer una xerrada conjunta sobre activitats lúdiques i extraescolars, programades, que podrien fer conjuntament els seus fills, evidentment en catala, activitats de lleure i tambe que poguessin servir per aprendre alguna cosa.

- La part positiva seria que ja s'hauria creat un minigrup amb gent previament conscienciada, que mantindria els seus fills en un entorn de lleure ben catala, i podria anar agrupant més gent del municipi, amb el boca a boca i en xerrades a petits grups de gent.

Aquesta forma d'actuar podria ser util en poblacions molt catalanoparlants, petites, de menys de 10.000 habitants, ja que si només focalitzes el target en matrimonis ambdos catalanoparlants i en perfils en que ambdos membres estiguen localitzats en els Grups 1 i/o 2, llavors en un cert temps, potser 6 mesos o un any, es podria arribar a un 30% del total dels matrimonis totalment catalanoparlants del municipi en questió, i fer que aquestes persones programesin activitats conjuntes en catala pels seus fills, i que augmentessin el seu nivell de consciencia linguística i el dels seus fills, corregint els habits respecte a l'ús de la llengua que tinguessin previament.

Un altre efecte colateral positiu, podria ser que també es comencessin a preocupar de assegurar-se de que en les escoles dels seus fills si que hi ha immersió linguística real en catala, i fins i tot amb el temps es podrien constituir en un AMPA independent que de vegada en quant es reunis per, a part de fer seguiment de l'activitat escolar dels seus fills, fer propostes de millora en com es podria ensenyar millor i de manera més efectiva als seus fills en la escola.

Fins i tot podrien crear un grup d'esplai, despres de constituir-se en AMPA, per a estructurar i organitzar encara mes efectivament les activitats extraescolars dels seus fills.

Si amb el temps, més pares catalanoparlants del municipi s'hi vulguessin afegir, ja que serien coneguts, abans d'ingressar en la associació, haurien de visualitzar el seu compromís amb la llengua, i no deixar entrar a cap "colono's" en l'AMPA ni en les activitats dels esplais. Tothom de l'AMPA hauria de ser algú empadronat al municipi.

A Catalunya segons l'idescat  https://www.idescat.cat/pub/?id=aec&n=734

Alumnes i professors. Cursos. 2011-2015Per nivells educatius
           2010/112011/122012/132013/142014/15
          Font: Departament d'EnsenyamentDepartament d'Economia i Coneixement.
          (1) A partir del curs 2008/2009, l'educació secundària inclou els alumnes de Programes de qualificació professional inicial (PQPI).
          (2) A partir del curs 2010/11, el total inclou els alumnes de cicles, graus, màsters i doctorats.
          Alumnes1.504.3771.522.4981.525.8291.542.2991.549.729
          Educació infantil330.427338.979329.718323.686313.402
          Educació primària442.494452.887460.584466.813476.558
          Educació especial6.3696.5686.7446.9297.147
          Educació secundària (1)476.103476.295487.779492.330501.033
          Ensenyament universitari (2)248.984247.769241.004252.541251.589

Hi havia el 2015 a Catalunya, al voltant d'uns 475.000 estudiants de primaria i uns 310.000 d'educació infantil, redondejant, gairebé 800.000 estudiants en total, i per tant, posem poc més de 1.5 milions de pares i mares, més o menys.

Si el catala és la llengua materna de poc més del 30% de la població, tindriem en total uns 250.000 estudiants catalanoparlants i al voltant de mig milió de pares i mares catalanoparlants.

Per orientar-nos, els pares i mares amb fills en edat escolar serien més o menys un 20% del total de la població. Llavors en un poble de 5.000 habitants, hi hauria al voltant d'un miler de pares i mares amb fills en edat escolar a nivell de primaria i/o infantil.

Si aquest poble té un 60% de catalanoparlants, assumint que entre els pares i mares el percentatge és similar, en tindriem uns 600, i si es vulgues comencar pel 10% més conscienciat, doncs potser ja donaria un grup d'unes 60 persones, que es podrien anar trobant, simplement amb enquestes, o amb tantejos si son persones conegudes.

Un proselitisme ben planificat i executat en poblacions petites i fortament catalanoparlants, podrien acabar crean nuclis irradiadors de catalanitat, que com a mínim esmorteisin fortament la davallada de l'ús social de la llengua en aquests municipis a causa de la inercia social per factors ja descrits en aquest forum moltes vegades, com ara llengua marcada, costums/codis d'ús social, interacció molt frequent amb colons, i tantes d'altres.

Cohesió grupal linguística en un poble, aixo donaria empenta a la llengua en llocs com els que he esmentat i faria augmentar el nivell de consciencia linguística, i sense la intervenció dels maleits polítics.

I fins i tot podria ser molt més efectiu que lo de les parelles linguístiques, que també fan una feina respectable pero el seu impacte social és molt limitat.

Com pots comprobar, hi han maneres i maneres de fer proselitisme per la llengua catalana, simplement cal seleccionar curosament el target i l'entorn, i sobretot tindre un pla previ, un bon pla per poder assolir l'objectiu final, i també prioritzar la qualitat entorn la quantitat, millor un grup/entitat(amb el temps) amb un 30% del total i ben cohesionat, que no pas un grup amb un 90% del total i amb grans divisions.

Qui no estigui mínimament sensibilitzat/compromés amb la llengua, doncs que no s'associi amb aquest grup de persones, i que es busqui un altre grup o es crei el seu propi grup per tal de fer activitats extraescolars amb els seus fills. Millor qualitat que quantitat, sempre.

Publicitat

Fòrums

• 9.285.229 missatges
  • 220.680 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat