Fòrum

Fil del rock progressiu (si és en català, millor)

Xicoira5.337 2 401👍 4.329
Copiat des de la Viquipèdia perquè em sembla redundant fer un resum del gènere, quan gairebé tots els que entraran a aquest fil el coneixeran, i a més hi ha un grapat de definicions online:

El rock progressiu (de l'anglès progressive rock, prog-rock) és un subgènere del rock dels finals de la dècada del 1960. Va arribar a la seva màxima expressió durant la primera meitat de la dècada dels setanta. L'adjectiu "progressiu" fa referència tant al caràcter innovador d'aquell temps, entès com "un pas endavant al progrés de la música en general" com també al caràcter que es volia que tingués l'obra musical: havia de transcendir l'estructura en estrofa i tornada, i mostrar un "progrés, ben calculat i conduït, des de l'inici fins al final".

La seva màxima característica és el pas gradual i progressiu de la sonoritat bucòlica, acústica, medievalitzada, (...) fins a una altra sonoritat més urbana, elèctrica, tensa i més accelerada [a més de] l'addició de nous instruments que es van desenvolupant al conjunt de la peça.

I també la improvisació, propera als cànons del jazz; el rock progressiu concedeix gran importància a les aportacions individuals dels músics, destacant solos dels diversos instruments de la banda (...) l'ús cançons llargues, la creació d'àlbums conceptuals, de lletres ambicioses, pel virtuosisme dels instrumentistes i per un ús prominent de sintetitzadors i altres recursos electrònics.

Exemples de grups

King Crimson: mítics, potser no tant coneguts com Pink Floyd però val la pena escoltar-los, diria que la discografia completa. Tot i que no han sigut molt consistents amb el seu material, alguns àlbums em semblen excel.lents, i altres innecessaris... Per tant recomanaré In The Court... , Red i Discipline. 

Pink Floyd: aquests sí que els heu de conèixer, recomanable la discografia sencera però els meus àlbums preferits són Meddle i Animals. També feien rock psiquedèlic, The Piper At The Gates of Dawn...

Genesis:molt coneguts sobretot per l'aparició de Phil Collins i Peter Gabriel. Escolteu-vos Selling England By The Pound i Foxtrot, a més Lamb Lies Down. Tenen un so més melòdic.

Emerson, Lake & Palmer: feien rock progressiu simfònic, si us agrada aquest estil escolteu-vos ELP i Tarkus. Eren un supergrup, és a dir format per membres de grups com King Crimson o The Nice.

Jethro Tull: rock més folclòric i "animat", segurament coneguts també perquè no feien estrictament rock progressiu sinó blues rock. Aqualung i Thick As A Brick són obres mestres del gènere que no em cansl mai d'escoltar.

Caravan, Yes i Robert Wyatt: Poso els artistes junts perquè són de la mateixa escena geogràfica. Respectivamemt: In The Land of Grey And Pink, Fragile / Close To The Edge i Rock Bottom són genials i carregats d'emocions. Sobretot el darrer, sempre m'ha impactat molt que en Robert l'hagi escrit desprès de l'accident que el va deixar tetraplègic.

Can,  Faust i Neu!: són grups del gènere "musik kosmische", o música còsmica en alemany, es caracteritzen per l'ús de ritmes repetitius i tempos ràpids reminiscents de la música electrònica -- de fet els podriem considerar els avis de la música electrònica actual. Escolteu-vos les discografies senceres, en val la pena.

Magma (1971): aquest és un dels grups més extranys que he escoltat. La música que feien té uns ritmes molt peculiars i a més fan servir el seu llenguatge inventat. El primer àlbum Kobaïa parla d'una civilització humana que ha de marxar a un altre planeta, degut a la destrucció de la terra. També recomano Mekanik Destruktiv Kommandoh.

Kōenji Hyakkei: un grup japonès semblant a l'anterior, tot i que encara més enrevessat i carregat d'influències orientals, us recomano Viva Koenji! i Angherr Shisspa.

Dignes de ser esmenats--

Rush (Hemispheres, 2112, Moving Pictures); Dream Theater (Images And Words, Awake); Gryphon (Red Queen To Gryphon Three, Glastonbury Carol); Leviathan* (Leviathan); Kalacakra (Crawling To Lhasa).

Llegenda: rock progressiu britànic || Canterbury scene || krautrock (Alemanya) || zeuhl (França) || rock/metal || prog-rock folclòric || altres

* Grup americà, no confondre'l amb el grup homònim de black metal.

M'agradaria que discutíssim temes i àlbums recomanables i sobretot, grups en català encara que siguin moderns, si és que n'hi ha.

PS: Se m'havia esborrat tot, putu racó. Ho he tornat a escriure sense les dates perquè em fot pal tornar-les a mirar.

Respostes

Configuració

Publicitat

Fòrums

• 9.286.477 missatges
  • 220.701 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat