Fòrum

És necessàriament racista que Baltasar i els seus patges siguin blancs pintats de negre?

Doncs això
No
74 (90.24%)

4 (4.88%)

NS/NC
4 (4.88%)

Vots emesos: 82
virot9.207 4 236👍 4.434
Obro debat

Respostes

Configuració
    • Peretrempera69 1👍 63
      Doncs al meu poble , que té uns 15.000 habitants, fa 20 anys hi va haver un rei negre. Aquest es va comprometre que cada any , algú de la comunitat faria de rei a la cavalcada. L'any següent, ningú ho va voler fer i així fins aquest anys, que novament s'ha aconseguit convèncer a una dona precissament. Mira si ne's de fàcil.
  • Defectible7.466 288👍 4
    Jo diria que és innecessàriament racista.

Si tens a ciutadans que poden participar-ne sent negres o mulatos i tries pintar a gent, estàs dient que aquesta gent no val.

D'altra banda, el racisme en algunes carrosses pot estar en la resta de la posada en escena. Per exemple, en algunes de Barcelona (no recordo el barri, ara), els patges duien un os al cap, participant molt més activament del blackface ja que és una representació paròdica i clixé que és directament denigrant; en d'altres, com a Vilafranca, la decoració de la carrossa incloïa micos i orangutans en palmeres, tot i tenir un rei de pell negra de veritat.
    • broquil_is_over2.247 3 782👍 2.562
      A veure, defecable:

1. Crec que tens raó (malgrat exageres fins la extenuació) en que es racista agafar blancs per fer de negres quan hi ha negres a la nostra societat (i no ho era quan no n'hi havien)

2. Pixes fora de test queixan-te dels micos. Jo tota la iconografia catòlica me la passo pels ous, però diria que cada rei vé d'un lloc, i el rei negre vé d'Àfrica. Posar Àfrica com a selvàtica (malgrat tota no ho sigui) amb micos etc. no ho veig racista, com no ho seria posar un gong si hi hagués un rei xinés / blanc pintat de groc, o un rei amb destral i gorro amb banyes si vingués del nord d'Europa i amb bigoti ros trenat, no sé si s'entén... els clitxés son que Àfrica es selvàtica, que els xinesos toquen gongs tot el dia, els víquings anaven amb destrals, etc.
      • Defectible7.466 288👍 4
        No. Els reis són d'Orient, en teoria.

L'elefant a l'habitació és que el rei negre no n'és, de 'negre subsaharià'. És de pell morena, que és diferent. Però suposo que algú en el seu dia els va començar a caricaturitzar com a negres (per la dicotomia blanc-negre del racisme real i dur de no fa ni vint anys), quan en tot cas sempre s'hauria d'haver pintat marró.
          Els reis venien d'Orient seguint un estel, però diria (i no sòc gens expert en el tema, ni batejat estic) que representen 3 punts del mòn diferents. Tota manera, confondre clitxés amb racisme es un error.
          • Defectible7.466 288👍 4

Si busques representacions clàssiques del mite, hi trobaràs de tot. Reis tots blancs, reis més o menys morenos, i fins i tot Gaspars negres.

Baltasar era, en teoria, de Babilònia. Cosa que no vol dir que no pogués ser negre del tipus subsaharià, és clar.

confondre clitxés amb racisme es un error.

Eh?

Precisament perquè un clixé és una cosa repetida en el temps, en pot ser molt de racista. Involuntàriament si vols, però racista al cap i a la fi.

Aquesta és la meva tesi en aquest fil, de fet: de quan som innecessàriament racistes.

Pensar que un paio d'àfrica es negre i un d'europa blanc. Pensar que un negre es negre com el carbó, pensar que un xinés es groc, pensar que un raconaire es un freak... son clitxés. El món es ple de clitxés i no té res a veure amb ser racista o no...
              • Defectible7.466 288👍 4
                No tots els clixés (que no clitxés) sobre races són racistes, però poden ser-ho sense cap problema.

Dependrà del clixé en qüestió, dic jo.

El clixé que els negres tenen penis enormes, per exemple, n'és força de racista, però la majoria de la gent no se n'adona, ja que no cau en com ha arribat a consolidar-se dit clixé.
                  Els negres acostumen a tenir-la mes grossa: Imagino que no tots. Nacho Vidal, que ha treballat amb molts, va comentar que majoritàriament la tenen igual quan està amunt que quan està avall. D'aquí el mite. En qualsevol cas, sigui veritat o mentida, no té res a veure amb el racisme com collons tinguin els negres la cigala. Veieu racisme a tot arreu, collons!

...però Ja que et va el tema, et recomano que ho comprovis en les teves pròpies carns... 
        • erianocar3.917 1 532👍 2.722
          Estàs com uns puta cabra, defecable.
      • Flordeneu de Königsberg905👍 1.648
        Vejam, jo no sé com han triat fins ara als llocs on viviu la gent que feia de reis o de patge, però fins on jo sé la gent es presentava voluntària i amb el que tenies feies el que podies. Per tant, si no s'hi presentaven negres, doncs no ho feien negres, com algun cop es presentaven moltes dones i hi havia reis dones. És sexista que al rei l'interpreti una dona vestida d'home? És absurd.
        • Defectible7.466 288👍 4
          [...] hi havia reis dones.

Reis dones, però fent d'home.

És sexista que al rei l'interpreti una dona vestida d'home? És absurd.

I tant que ho és, doncs s'obliga a la dona a fer d'home si vol participar d'aquesta tradició.

El normal seria que hi haguessin reines aquí i allà, sense que això resultés cap drama a ningú.
          • Flordeneu de Königsberg905👍 1.648
            És sexista que al rei l'interpreti una dona vestida d'home? És absurd.

[Defectible:]  I tant que ho és, doncs s'obliga a la dona a fer d'home si vol participar d'aquesta tradició.

Es pot eliminar la festa dels reis si vols (i de pas, eliminar tota la tradició i cultura que no encaixi amb els vostres valors morals,... allò que dèieu que feia l'església) però no és sexista que la dona interpreti un paper d'home (com no ho seria que un home, en un teatre de poble i amb els actors que tens disponibles, un home faci el paper d'una dona). Normalment l'actuació és representar l'altre, o sigui que ja em diràs..

PD: El "doncs" amb valor causal és incorrecte, és un calc del "pues" causal castellà. 
            • Defectible7.466 288👍 4
              Per mi tenir un element tradicional tan estructural de la societat, on els protagonistes són necessàriament homes, és sexista, sí. Doblement: Ho és cara als nens, mostrant-los que la gent que és màgica i du regals són homes, i després ho és per les dones que vulguin participar-hi sense haver-se de posar barba. Si una dona vol participar-hi d'home és ben lliure de fer-ho, però també podria haver-hi reines sense cap problema.

Parles d'eliminar la tradició. Jo l'eliminaria per complert, si fos per mi. Però com que això no és realista, doncs advoco per actualitzar-la a quelcom que s'adapti als valors actuals.

La majoria de tradicions que tenim no són pas coses tan antigues, són coses que es van consolidar al S.XX. El tió mateix ha estat super modificat —catalanitzat, p.ex.— i ningú es posa les mans al cap per això.

PD: El "doncs" amb valor causal és incorrecte, és un calc del "pues" causal castellà. 
              Tens raó
            Estàs taradíssim 

No sé ni per què la gent es molesta a discutir les teves obessions malaltisses.
    • Tuixec3.944 9 529👍 1.752
      Amb innecessàriament vols dir que si es fa un casting i es troba algú de la ètnia apropiada que compleixi tota la resta de criteris se li doni prioritat? Si és així hi estic d'acord.
      Si vols dir que se li doni el paper a algú d'aquesta ètnia encara que no doni el mínims ens els altres aspectes estic totalment en contra. Pintar algú de negre és cutre, no intrínsicament racista. Si és per manca de candidats acceptables no hi veig cap problema, si és perquè s'exclouen alguns dels candidats, doncs el racisme està en aquesta exclussió, no en la pintura. Si no es fomenta que es presentin candidats de la ètnia tampoc és racisme, és mala gestió, que deriva en la cutrada. 
      • Defectible7.466 288👍 4
        Des del punt de vista de molta gent, pintar algú de negre és sempre racista. I des del punt de vista de la gent negre en particular, pot ser tremendament insultant.

En d'altres països amb més població negra que no pas el nostre per motius colonials, com França o el Regne Unit, el blackface està infinitament més mal vist que no pas aquí. Aquí no hi tenim tanta sensibilitat perquè de població negra n'hi ha molt poca, i ho veiem com quelcom exòtic. Però no gaire lluny d'aquí, a l'Antoine Griezmann li van caure de tots colors (mai millor dit) per pintar-se de negre al disfressar-se d'All-Star.

El que hauríem de preguntar-nos aquí, és si seria de rebut que els negres es pintessin blancs. Perquè al final resulta que ens pintem negres perquè tenim la possibilitat de fer-ho amb una facilitat més o menys pràctica, si bé els resultats com bé dius són cutres. Per Twitter corria això:

A més, hi ha tota la part de que el rei negre pintat fa por als nens, no per ser negre, sinó perquè clarament està pintat i fa angúnia. I això sí que és greu per a mi, que presentem la gent de color a les futures generacions com quelcom espantós.

Ara:

I la contradicció del'"estem sent invadits" dels xenòfobs junt amb el "en aquest poble no hi ha una sola persona de pell morena o negra que pugui fer de rei, per això pintem a algú", ja potser que ni la mencionem
        • EPS61.360 13 8👍 10.109
          El que hauríem de preguntar-nos aquí, és si seria de rebut que els negres es pintessin blancs.

Doncs no passaria absolutament res, potser l'única cosa que passaria, és que els pijoprogres us quedarieu amb les ganes.
          Qui s'ofen per una disfressa té la pell molt fina, el racisme (en cas que n'hi hagi) està en la discriminació o befa i no en la disfressa. El contrari vol dir prohibir carnaval i tota representació teatral, humística o no.

Lo del Griezmann no és gens ofensiu és més, és elogiant perque considera als negres els millors pel basket. El to de pell està bastant ben aconseguit, es nota que no ho fa per riure-se'n.

Personalment, no em sentiria gens ofés perquè qualsevol companyia teatral fes un espectacle amb algú pintat de blanc. Probablement, disfresses blanques  no serien ben rebudes aquí, perque d'inútils amb la pell fina i ganes d'atacar l'altri n'hi ha arreu. Això segueix sense fer la disfressa racista. El racisme segueix sent la intenció del que es fa amb la disfressa. 

La part de la por, te la inventes. Que t'apostes a que si fas una enquesta a qualsevol col.legi els reis preferits són Melchior i Baltassar, molt per sobre de Gaspar?

Respecte el darrer paràgraf, fots puta pena titllant implicitament de xenòfob qualsevol que et rebat. Llegieix el que t'escriu la gent abans de vomitar els teus atacs de merda. Si no tens comprensió lectora o ets incapaç d'entendre que hi ha un gran biaix en la gent que es presenta a càstings no és el meu problema. La mala gestió que comento és no saber contrarrestar aquest biaix, però és més facil suggerir que jo penso que no hi ha cap "persona de pell morena" apte pel paper.
          • Defectible7.466 288👍 4
            M'agradaria veure't dir-li a un negre, això.

Dir que ells tenen la pell fina, quan són la part afectada i tu no la seràs mai, això és d'una arrogància infinita per part teva.

La resta del menyspreu te'l pots fotre per on t'hi càpiga, jo no t'he insultat pas.
              Quina casualitat, el meu generic "Qui s'ofen" es veu que està directament dirigit a "ells" encara que al mateix missatge al 3r paragraf l'apliqui a tots els grups ètnics. En canvi la teva distorsió de les meves paraules i la referència a la xenofòbia no estava dirigida a mi.

Sóc la part afectada en altres casos com per exemple befes constants als catalans i en la molts casos opino el mateix, excepte quan se'ns insulta o amenaça directament i en generic.

He menyspreat una actitud teva en concret no a tu, exactament com esàs fent tu ara amb la meva resposta a la teva implicació. I no t'he insultat pas.

El teu missatge anterior era insultant, aquest no genys, i el meu era a mig camí dels 2. Veus la diferència o no?
        • jomateixjo385👍 130
          " el rei negre pintat fa por als nens, no per ser negre, sinó perquè clarament està pintat i fa angúnia"

Haha, tota la raó!
        • llevantdemallorca18.757 13 85👍 4.359
          Si hi ha un poble de negres i es posen farina, doncs genial. Però tu ets un tarat que veu problemes pertot. Cerca't una vida. 
    • Defectible7.466 288👍 4
      El que uses és la típica fal·làcia de privació relativa en aquests temes, també coneguda com a "no tan dolent com". És la base intel·lectual de la gent que li agrada menysprear aquells que opinen diferent d'ells sobre temes que no els toquen personalment, titllant-los d'"ofesos".

Alguns exemples:

"—Només t'he tocat el cul, no t'he violat. No siguis dramàtica."

"—La gent LGTBI no hauria de demanar poder ser pares i tenir fills. Haurien d'agrair que no els perseguim i matem."

"—Només estic dient que ets una mica menys intel·ligent per ser negre. No t'estic dient que siguis retardat."

etc.

Aquest actitud menysprea la sensibilitat aliena, fet que és discriminatori de per si, sobretot quan s'usa contra algú de condició aliena. Basta amb escoltar a algunes persones en qüestió per adonar-se'n —clar que la gent que sustenta aquest tipus d'idees no n'és gaire, d'escoltar i reconèixer les realitats alienes.
  • rotllan11.381 5 182👍 11.000
    El que és racista és que el rei xino li diguin rei ros.
      El ros és xinès? Jo sempre havia pensat que era un caucàsic ros de procedència inespecífica.
        No ho sé però abans quan no sabien de genètica parlaven de blancs, negres i grocs. Vols dir que no era el rei groc que va passar a ser els rei ros? Que curiós que el rei blanc el fem blanc amb barba i cabells blancs, el ros és un blanc amb barba i cabells rossos i el negre no és un blanc amb barba i cabells negres. Semblaria logic que si el rei blanc té la pell blanca i el negre la pell negra, el ros la tingui rossa, i més ben dit groga.
        Però tot això m'ho he tret de la màniga i no té cap base.
    Segur que a un negre que ve d'un poble sense electricitat, amb unes escoles de per riure i uns hospitals menys equipats que qualsevol clínica veterinària occidental quan ve a Europa i li posen escola i sanitat gratuïta i abans de cotitzar i tot s'ofèn perquè pinten els reis d'orient.
  • Lur2.750 9 681👍 677
    Es cutre
  • Turanga_Leela30.651 7 30👍 8.420
    No, no ho considero racista, però sí molt cutre. Si no troben cap negre, doncs ok.  Però a ciutats i pobles grans no em crec que això sigui impossible. 
  • sbarpa_941.979 6 845👍 888
    S'ha d'estar molt tarat per dir que sí. Tant que hauries de perdre el dret a votar i tot.
  • Màgor13.383 10 155👍 3.525
    El que és racista es que hi hagi rei negre quan mai va existir.
  • ansar18.203 12 89👍 6.799
    Nomes hi ha un evangeli (Mateu) que parla dels mags i no diu ni quants, ni els noms, ni les races, ni diu que fossin reis. Al catala s'ha traduit com a savis (no mags, ni reis)

Els altres evangelis no en diuen res; es veu que no ho van considerar important 

Tenint en compte que Jesus es un personatge de ficcio, crec que s'esta parlant massa del tema 
  • Marc Espasa16.107 13 113👍 4.269
    Com que es tracte d´una representació poden passar dues coses:

1) que com passa en la majoria de cavalcates es vulgui fer una representació el més fidel a la tradició possible i per tant té lógica posar a una persona de color fent de rei negre. Igual que es posen 3 homes i no 3 dones, igual que es posen las típique túniques i no van vestits de rockers o igual que porten corones i no gorres de skaters.

2) Al tractar-se d´una representació evidenment tot val, hi ha obres on homes fan de dones, vells fan de joves, homes fan d´animals... Per tant si aquesta és la intenció, fer una representació freestyle tot es acceptable. Un rei pot ser una cabra, l´altre un nen i l´altre un xinés i no passaria res en el fons.

Peró intentar fer el punt 1 pintant a un blanc de negre no te cap sentit.

• RESILIENT2.213 2 792👍 1.652

Així es va inventar la "missió impossible" dels Reis Mags

És totalment desconegut, en totes les seves versions, a Orient

Per Nazanín Armanian

El conte bíblic dels Reis Mags que suposadament arriben d'Orient a Belém per a legitimar el "rei dels jueus" i adorar-li és un dels més estranys dels textos sagrats escrits a Occident sobre un supòsit fet ocorregut a Orient: perquè és totalment desconegut, en totes les seves versions, per la gran majoria dels habitants d'aquelles terres. Si van ser, com diuen algunes tradicions, tres astròlegs perses que van visitar Betlem i van ser batejats i després assassinats, per què no existeix ni tan sols com a mite en cap registre escrit o oral persa?

Com a iraniana, en conèixer el relat, em va sorprendre:

1. La semblança dels noms Melcior, Gaspar i Baltasar amb els dels monarques mitològics de la prehistòria d'Iran Manucher, Garshasp i Bastavarai.

2. Que haguessin anat d'"Orient" a Jerusalem (que també és Orient); fa 2019 anys, els situa en els dominis de l'Imperi Persa constituït en el segle VI aC, per la qual cosa hagueren estat enviats per l'emperador iranià.

3. La semblança del terme indoeuropeu "mag" al nom dels sacerdots mithraistes: "mog". El culte a la deessa solar Mithra era professat pels aris que van habitar les terres actuals d'Iran i l'Índia. De fet, la ciutat iraniana de Mogan, una de les urbs més antigues i importants de la regió, a la qual els grecs cridaven "Hecatompylos" (la Ciutat de Mil Portes), va ser un dels principals centres d'aquesta religió.

4. Marco Polo afirma haver visitat les tombes dels "Reis Mags" en Savé, prop de Teheran: possiblement era el record d'una fantasia màgica de la seva infància!

5. Per fi, el seu aspecte reflectit en algunes esglésies: Els homes iranians de llavors s'assemblaven més a la fila dels senyors estàtics del monument de Persèpolis: no eren rossos, tampoc negres encara que Hollywood, això sí des del supremacisme blanc, en la pel·lícula "300", tenyeix el rostre del rei Jerjes amb carbó.

"Perquè la meva religió és més legítima que la teva"
    Seria la primera vegada en la història que els sacerdots d'una religió establerta i poderosa (com ho va ser el Mithraisme, que es va estendre per mig món, arribant també a Espanya), abraçaran una nova que acabaria amb les seves institucions i el poder! Aquest és justament l'objectiu del relat inventat: anunciar als mithraistes europeus que el fonament i els ritus del seu credo indoirànic es mantindrà. Van declarar Yalda («Naixement» en persa) -que és el solstici d'hivern, i el dia del naixement de Mithra- com la Nativitat de Jesús; van manllevar la sotana habitada, l'anell dels Mog i van cridar Mithra al capell que adornava els seus caps.

També van incorporar en el cristianisme -igual que judaisme i islam-, el seu dualisme creador, la lluita entre els pols incompatibles i complementaris: el Bé i el Mal, el Déu i l'anti-Déu (el Dimoni), el Paradís i l'Infern, la Llum i les Tenebres. També van integrar la seva escatologia de la immortalitat de l'ànima, la fi del món, la Resurrecció, el Judici Final, l'angelologia i la dimonilogia, i fins a la figura del Salvador iranià Sushiyans (que serà engendrat en el ventre d'una donzella verge quinzeanyera) per a un futur rescatar al món. Els jueus exiliats a Pèrsia li van denominar Yehoshuah (o Joshua), i els xiïtes d'un islam iranitzat, li van posar el nom de Mahdí que "apareixerà" algun dia amb Jesús.

Tampoc van alterar el concepte del "paradís" («pardis», jardí emmurallat, en persa), que si bé era sinònim de «consciència tranquil·la» en zoroastrisme, amb el temps cobrarà la forma d'un oasi somiat: lliure de la fam, de malalties i del sofriment, un lloc de jubilació amb pensió completa. El seu oposat, l'infern, la «consciència turmentada» que feia referència a un reformatori fosc, pudent i ple de rèptils (reflex del pitjor lloc en la "Terra" que podien imaginar els perses), apareixerà en els textos jueus com un mar de fogueres. Gehena, l'infern bíblic (també reflex de la seva memòria del pitjor lloc de "el seu" món) que va existir de debò: es tractava d'un abocador situat en el sud de Jerusalem, on els adeptes del déu Baal oferien sacrificis animals i humans, per a després incinerar-los, evitant malalties; va ser est l'acte al qual els grecs van dir "holocaust". Joseph Ratzinger va insistir en l'existència real de l'esgarrifós infern, donant raó als quals van arribar a vendre parcel·les del Cel als terroritzats creients. Els mateixos als quals el científic persa Omar Jayyam Omar, nou segles abans, va intentar tranquil·litzar, advertint de l'engany:

"Quan l'arribada de noves flors es canti
    digues-los, oh amor meu, que reparteixin de vi el necessari.
    Allibera't d'huries, infern i paradís
    perquè aquests te'ls donen, la meva vida, a cada moment."

És interessant, d'altra banda, la coincidència del nom del "primer home" del zoroastrisme, Mashya amb el Messies.

Els sumeris
    «Els dels Cabells Negres» també van transmetre el seu imaginari del naixement de l'home a partir del fang als credos semites, encara que, es va tergiversar radicalment. Serà el cos de l'home que "donarà a llum" a la dona, amb la finalitat que "ell no estigui sol"!, justificant la supeditació de l'existència de la dona a la felicitat de l'home. El mite original comptava com la deessa Ki crea un paradís per al descans dels éssers humans, prohibint l'entrada als déus. Però el déu Enki salta l'ordre, entra en el recinte i rosega les fruites prohibides. La maledicció divina caurà sobre ell, deixant-li prostrat en el llit, fins que la compassiva deessa s'apiada d'ell i assigna una infermera per a cada membre danyat. Una serà per a la seva esquena: Ninti «la Dama de la costella» en sumeri es convertirà en Eva «Dadora de la vida».

Separin l'espiritualitat de la religió, i tirin-li a la segona una mirada crítica perquè el món sigui un lloc millor per als creients i també per als ateus: els primers no es mataran entre ells mateixos, i els incrèduls no seran perseguits pels homes i dones dels déus!

........

Text complet en castellà a: https://www.lahaine.org/mm_ss_mundo.php/asi-se-invento-la-lmision
    • jomateixjo385👍 130
      No sé com es va inventar aquesta "missió impossible", però l'"article" aquest que enllaces té més inexactituts, incoherències i manca de rigor que qualsevol historieta de la Bíblia. D'on ha tret que Mithra era deessA??? Nom masculí en avèstic i vèdic! I no entraré més ... Trobe que la única cosa que encerta és el comentari de la pel·li dels 300.
        Respecte a Mithra pot ser simplement un lapsus o error de transcripció al castellà (ignoro l'idioma original de l'article) de "diosA" per "dios". Per això poso l'enllaç al text inicialment publicat i que no té perquè ser el redactat original de l'autora.

• jomateixjo385👍 130
          Si és que no és només aquest el problema... Què vol dir el "Bastavarai" (cap font?)? O com derives Melcior < Manucihr (que en irani antic seria *Maniiu-cithra)? El "garshasp" que esmenta imagine que serà el *pourushaspa "el que té molts caballs", però quines lectures més poc acadèmiques. Un altra perla: "concepte del "paradís" («pardis», jardí emmurallat, en persa)". En iranià "para-daisa" és la muralla al voltant de qualsevol cosa, no necessàriament "jardí" (cf. grec peri-teichos). I ficar el mitraîsme en context aquemènida... una mica agosarat.
            Quan parlem de llengües antigues i mitologia, sempre hi trobaràs especulació per manca de dades. Voler ser absolutament científic i estrictament acadèmic és una quimera. A més que moltes paraules canvien de significat segons el moment, la zona geogràfica, etc.
            • jomateixjo385👍 130
              No he dit res de ser-ne "absolutament científic i estrictament acadèmic", però almenys una miqueta (cosa que a la Nazanin aquesta, com a molts perses, se'ls "oblida" sovint). Quins són els estrictament iranians del punt 5? Perque també hi són representats els nubis (clarament negroides) i els egipcis (una mica "carbonitzats" també).
  • Jordi Freixas19.700 13 78👍 4.331
    Depèn. Si en un moment donat no hi ha ningú de raça negra que pugui realitzar aquest paper, no és pas racista. En cas contrari, potser sí.
  • Faraday1.206 1👍 833
    Doncs a mi em fan gràcia les pel·lis antigues on els blancs feien de negres, què voleu que us digui.

• jomateixjo385👍 130
    Jo trobe que es fa amb la intenció d'humiliar una mica més els xiquets amb aquesta història dels reis ... Què no t'havies adonat que era un blanc disfressat i no un rei?! És com les barbes eixes esperpèntiques de plàstic del Melcior i del Gaspar. Encara que, ben pensat, em fa la impressió que més d'un xiquet s'ho embeu sense qüestionar esperant-ne els regals. En qualsevol cas, racisme enlloc.
  • Peretrempera69 1👍 63
    Ja veig l'any vinent el rei ros xinés i el blanc nòrdic. Pel proper un dels tres haurà de ser dona (i em refereixo a que visualment sigui una reina i no una dona vestit de rei) i un altre transexual. Quan es cau en l'absurditat i la idiotesa,  tota reivindicació legítima esdevé estèril i contraproduent.
  • Hades27.756 9 36👍 19.682
    La cutresa és part de la màgia de la tradició. El blanc pintat de negre, barbes i perruques del tot a cent, roba cutre de tenda de disfresses... En el fons un engany evident pels pares que els nens no són capaços de veure és el que forma la màgia i la tendresa de les cavalcades.
  • llevantdemallorca18.757 13 85👍 4.359
    O dius que sí, o ets un fatxa de la manada. Coses de l'esquerra actual. 

Jo crec que no. 
    No. Racista seria convertir el rei negre en rei blanc.

Publicitat

Fòrums

• 9.254.595 missatges
  • 219.580 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat