Fòrum

Fil de dubtes culinaris.

Defectible5.363 395👍 2
No he trobat cap altre fil més o menys recent per pujar, així que n'obro un.

Algú sap si menjar llegums que no han quedat del tot cuits (vegi's: que han quedat amb una textura sorrosa per dins) és una cosa que cos rebutja?

Ho dic per unes peristalsis fora de l'habitual que he estat tenint aquesta setmana, fent honor al meu malnom.

Respostes

Configuració
  • batet992 1👍 452
    Estas ben intoxicat!

Si no rentes poses en remull i no cous be les

• Saponines. Donen amargor  i pot alterar la permeabilitat de l’intestí degenerant això a un problema molt greu d’absorció de nutrients.
    • Lectines. També contribueixen en el problema de la permeabilitat intestinal.

no s'eliminen.
    • __33193__45👍 40
      Tros de desferra humana sense ànima, que sàpigues que t'acabo de denunciar als mossos d'esquadra per delictes d'odi contra la meva persona i incitació a la violència contra persones LGBT i racialitzades.
    • Defectible5.363 395👍 2
      Merda doncs. Literal i figuradament.

Vaig coure les mongetes dilluns, normalment en faig mig quilo, per a tota la setmana, i em van quedar una mica crues (sí que havien estat en remull tota la nit, però vaig curt el cuit). El primer dia vaig estar fet una puta merda, no sabia per què, no m'havia passat mai una sensació així, i em vaig estar un dia sense ganes ni de menjar ni res, amb una descomposició no dolorsa ni urgent que no havia patit mai. M'he trobat molt cansat arrel de tot això.

Ahir en vaig tornar a menjar, i avui també n'he dinat moltes. Encara me'n queden 2 plats, un de congelat, suposo que els llençaré.

Suposo que no cal que vagi al metge ni res, no?

Moltes gràcies  :c

[l'altre usuari no sóc jo, és el pernil que li estan escalfant el biberó i fa de les seves]
  • Defectible5.363 395👍 2

Doncs resulta que ahir vaig obrir una llauma de tomàquets sencers pelats per fer-ne salsa, com d'habitual, i feien una olor que no sé descriure. D'una banda sembla una olor de tomàquet molt forta, però d'altra banda és una pudor de... claveguera?

En primera instància pensava que hi hauria un dels tomàquets podrit, però una vegada aixafats no va semblar ser així.

Ara els tinc bullint de nou per fer la salsa, preguntant-me si l'olor marxarà amb el bull, però em preguntava si algun savi hortelà em sabria dir per què aquests tomàquets pera fan aquesta fortor
    • Buitraker2.787 2 680👍 4.231
      Demana-li a la teva mare, ella et respondrà millor.
      I encara que siguis un home pots apendre a cuinar bé, escollir bé els productes i evitar menjar aliments podrits.
      És un tòpic això de que la cuina és només cosa d'homes, que tu en siguis un no vol dir que siguis tant sapastre en la cosa cuçinària
      Això en cas de que el que expliques sigui veritat, cosa que tots dubtem, i no hagis tornat a obrir un fil victimista i ploramiques, farcit de misèria, porqueria i mentides.
      Tots sabem que no només vius de la pagueta dels teus pares, sino que vius amb els teus pares.
      I si no és així, i és veritat que ets un home que vius sol i mantingut pels pares, i que vols cuinar, diga-li a la teva mare que a banda dels bitllets pel pis, la teca, l'internet i.la tarja T-10, t'envii també tuppers amb teca bona.
      I un dia li dius que t"ensenyi a cuinar i deixes d'obrir un fil victimista.
      Què ets un home, i mo pas cap nen.
      • Defectible5.363 395👍 2
        M'expliques com es tria bé una bona llauna de tomàquets?
          Jo no he tingut mai cap problema, a l'hora de comprar teca.
          Tinc un hort i planto les meves verdures. De tomàquets no me'n queden, per tant, vaig a la verduleria o al Bon Preu i el compro naturals.
          Pots dir-li als teus pares que et facin ells les compres, i si pot ser que et descomptin de la pagueta la part corresponent als aliments.
          Compra coses no envasades ni procesades. I si compres pastanagues, cogombres o alberginies estalviaras diners, ja que te'ls podràs ficar pel cul i així podràs revendre els consoladors que tens.
          PD. Evita menjar coses que t'hagis passat abans pel cul. Ja sé que és molt difícil d'entendre, això per tu, i sempre hi ha la temptació. Però total, tu ets més glamurós i prefereixes joguines cares, i a més a més, qui cuina a casa teva són els teus pares, que això ho sabem tots.
          • Defectible5.363 395👍 2
            Les llaunes de tomàquet triturat, trossejat o sencer, són el tipus de matèria base que un bon grapat de cuiners recomanen per fer salsa de tomàquet.

Escaldar tomàquets per pelar-los, trossejar-los, i bullir-los, és una feinada. I com bé apuntes, no sempre n'és temporada.
            • Juan Lloris5.940 7 355👍 3.394
              Clar que requerix temps. Però això no hauria de ser un problema per a tu.
              • Defectible5.363 395👍 2
                Sí que ho és.

Viure sol vol dir que has de cuinar sempre per a tu mateix. Cuinar per a 2, 3, 4, acostuma a portar pràcticament la mateixa feina que fer-ho per a un. Has d'acabar netejant els mateixos estris, esperant els mateixos temps, etc.

Els meus motius, en tot cas, són essencialment econòmics (i això inclou el temps). Tot i que jo sempre havia cregut que els tomàquets enllaunats eren més barats que els naturals, i que això això no acostuma a ser veritat no ho vaig descobrir fins fa un parell d'anys (!).
                • Corinna993👍 915
                  Si vius sol hauries de fer la teva pròpia salsa de tomàquet a partir de producte fresc i que et duri mesos. Així no t'enverines i a més està més bo. I això amb tot, estofats de llenties, mongetes, cigrons, etc, i el que sobra del primer àpat ho fots en una carmanyola i menges durant setmanes desant-ho al congelador.
                    • __33221__122👍 44
                      Be lo de la salsa ho pots fer un mati però que duri una setmana i deixar-ho a la nevera, no cal fer una salsa que duri mesos i mesos i deixar-la al congelador. Jo prefereixo fer-ho una vegada a la setmana i deixar-ho a la nevera, i fer-la servir cada dia i que duri la cosa una setmana. I si la setmana següent vull més, la torno a fer.  Jo prefereixo les coses fresques.
                  Com es nota, que no vius sol i tot t'ho prepara la teva mare.
                  Només has obert aquest fil per recrear-te en una misèria que només existeix a la teva ment.
                  Documenta't millor, la propera vegada.
                  • Defectible5.363 395👍 2
                    El més divertit que tot és que m'has recordat que la primera cosa que em vaig posar pel cul va ser, efectivament, una esbergínia mida petita de l'hort, a casa els pares.

I això molt abans que existissin els mòbils intel·ligents i, amb ells, la icònica emoji. Em sento pioner, ara.

Quins temps quan era jove i verge
                  Xic, no eres tan exclusiu. Tots cuinem diàriament, i treballem (fins i tot la gent que viu a soles), i el món no s'acaba ni creem fils per a sentir-nos el centre de l'univers.

Aprén a fer-te una salsa de tomaca per tu mateix, que de segur en este mateix moment hi ha milers de persones fent-fent-ne una, en comptes d'anar a un fòrum arrossegant-se i fent-se la víctima.

No eres tan exclusiu xic. 
                  • Defectible5.363 395👍 2
                    Clar. Però quinze anys de fer totes les tasques domèstiques sol desgasta molt. Que poder compartir les tasques domèstiques és millor que haver-les de carregar absolutament totes és una avantatge, és indiscutible.

D'altra banda, el fil l'he creat per compartir dubtes culinaris, no morals.

Els fòrums, antany, servien per això. ¿Potser m'he perdut alguna cosa i això ja no és així?

Defectible escrigué:
                      Clar. Però quinze anys de fer totes les tasques domèstiques sol desgasta molt.
                      Wow! Doncs ara imagina't la gent que fa tot això i a més troba temps per a treballar. Són herois? No, simplement la vida va d'açò. 
                      I si tant dur trobes que és fer tot sol les feines de casa, perquè no ajudes a ta mare ni que sigui a treure la pols de casa, en comptes d'estar a internet inventan-te mentides sobre malalties mentals?
                      Ets una vergonya, per com frivolitzes la gent que pateix aquesta situació.
                    • Defectible5.363 395👍 2
                      Eh? Amb quina situació frivolitzo, exactament?
                      Sempre que et fas passar per malalt mental.
                      No n'ets, ni tens cap trauma, ni has sigut rebutjat pels pares ni res d'això.
                      Cada vegada que expliques un sopar de duro ho fas.
                    • Defectible5.363 395👍 2
                      Home, si has decidit que sóc un personatge que s'ho està inventant tot, doncs contra això no es pot discutir, és clar.

Ara bé, encara que aquest fos el cas, em podries dir quan frivolitzo?

T'ho dic perquè, com que no és el cas, i jo faig de tot menys frivolitzar en aquesta vida, doncs m'agradaria saber si realment ho faig en un àmbit.
    • __33221__122👍 44
      M'has recordat a la joventut d'un amic meu amb les teves aventures   ...la llauna estava caducada de fa molt de temps o havia un cop amb un forat minuscul no visible que deixava respirar i s'ha fet mal bé. Si veus que fa mala olor no t'ho mengis, no siguis com el amic que es menjava el iogurt caducat, i li deia, no em feia cas, però desprès li deia, al iogurt hi ha una cosa blava, et posaràs malalt si o si, em va dir que era un manios. Va estar una setmana malalt al llit.    ...però era un indigent i vivia sense aigua, sense llum i sense res, només tenia un sostre d'una caseta d'un hort. 

En resum, per la teva pregunta, jo vaig 200 conserves de tomata a l'any de manera casolana per l'hivern i alguna vegada, algun pot de conserva falla, si sento una olor rara, no m'ho menjo    ...tira aquest puto pot.

Si et fa falta menjar, ves a una panaderia i compres una barra de pa per dissimular i els preguntes si tenen menjar per llançar que es pel teu gos, aveure si tens sort. Lo del gos es per dissimular, si els dius que es per tu, no t'ho donaran. A mi m'ho van donar sense preguntar-ho, em van preguntar si tenia gos i els vaig dir que si i em van donar tot un sac ple de coses en varies ocasions, amb barres de pa algo sec o bolleria, etc, el pa sec el mullava amb aigua i m'ho menjava. Però clar, certa bolleria no ho podia menjar perquè posaven carn a dins o nata i es feia mal bé, però la bolleria que nomès havia sucre o xocolata estava bé. Algunes coses li donava al gos però la majoria m'ho menjava jo ...una vegada em van donar com 100 polvorons
      • Defectible5.363 395👍 2
        No em falta menjar.

La meva pregunta no és pragmàtica, no vull una solució per aquest cas concret, sinó tècnica: ¿Per què podria fer aquesta olor? ¿Algú s'hi ha trobat, amb una llauna així?

La llauna és comprada d'ara, la conservo, caduca el 2022, i no té cap mena de forat ni res.

Estic al corrent dels riscos del botulisme i sé que la toxina és destruïda a través d'un bull suficient. Evidentment no em vull arriscar, però tampoc vull haver de tirar menjar altrament bo simplement perquè no disposo d'una segona opinió.

L'olor que fa és que és molt característica. És com una olor de terra d'hort, com de fem.

La salsa ha estat fent-se unes dues hores i ha desaparegut una mica, però no del tot.

El que faré, potser, serà anar-ne a comprar una altra del mateix tipus al mateix lloc (marca blanca Consum) i veure si fa la mateixa olor.
        • __33221__122👍 44
          T'he posat el exemple de les meves conserves, però les meves són pots de vidre i algun tap no tanca bé i si no tanca bé, fa una olor molt rara quant l'obro a l'hivern. Sobre el teu, no se si a la fabrica ho han tancat bé o es la olor dels conservants  o els conservants eren defectuosos. Les meves conserves de vidre no poso conservants ni res. Mira els ingredients, aveure si a la conserva de tomata amb posat un ingredient especial.

En resum, pots ser que hagi sigut un error de la fabrica, jo treballo a la fabrica i avegades es cometen errors al envasar-los, com per exemple botelles de sucs i veus que dins de la botella hi ha grassa i que hi ha un error al envasament i es retira i es llança, però potser avegades es cola una de defectuosa. 

Proba de comprar una altra, espero que no sigui de la mateixa comanda. 
          • Defectible5.363 395👍 2
            Fantàstica resposta, moltes gràcies

edició:

Doncs mira, diu tomàquet, àcid cítric (E-330) i clorur càlcic (E-509).

L'àcid cítric sí que sé que l'hi posen a totes, però en el clorur càlcic no m'hi havia fixat mai. Podria ser això?
            • __33221__122👍 44
              El E-330 no hi ha problema, simplement és un acidulant natural o sintètic, que regula l'acidesa i el sabor. De manera natural s'obté de les fruites cítriques i de forma sintètica, s'obté fermentant el sucre de sacarosa.

Però el E-509 ja es tòxic de nivell alt. A les fabriques calculen els percentatges però clar, si algú es vegetaria i consumeix molt aquest producte amb E-509 tindrà les seves conseqüències i sempre estarà malalt. Si en dosis baixes ja provoca problemes digestius, en grans ja són vómits o diarrees. 

Però que faci mala olor no es causa del E-509, però com a naturista, et recomanaria que compressis un altra marca que no portes això. Si no saps que es un E-509 es un potenciador de sabor, si aquesta marca utilitza això, es que les seves tomates en conserva que venen són una puta merda i necessiten potenciadors de sabors perquè la gent noti algo de gust de tomata i la gent en compri.

Però si tu vols fer l'experiment de comprar-ne un altra exacta per comprovar si la de casa esta feta mal be o no, fes-ho la proba. Com t'he dit abans, una conserva de tomata amb un potenciador de sabor químic, esta donant entendre que la seva tomata es una merda i necessiten algo perquè els doni gust de tomata. Jo no compraria mai aquesta marca.
              • Defectible5.363 395👍 2
                Súper interessant, moltes gràcies de nou per la resposta!

L'àcid em consta que hi és per evitar l'aparició dels bacteris que produeixen la toxina botulínica. Jo mateix n'hi posava, d'una mica de suc de llimona, si mai feia salsa amb intenció d'envasar-la al buit.

De fet, jo tinc diagnosticada una hèrnia de hiat des de fa uns cinc anys (i vaig deixar estar una prova de reflux que tenia pendent), que em van trobar després d'estar força greu resultat de presència d'helicobacter pylori. En aquella temporada en consumia molt d'aquest tipus de tomàquet, i seguir que hi va contribuir. Serà dolent per la salut, però aquest potenciador de sabor fa la salsa reduïda (que és com la faig jo) una bomba de gust —un gust que no he trobat ni quan l'he fet amb tomàquets naturals.

La salsa d'aquest tipus, feta a partir de llaunes, ha estat sempre un element important en els meus plats. La meva dieta d'estudiant, des dels 15 anys que vaig començar a viure sol, consistia en arròs o pasta, salsa i ous ferrats. Aquest va ser el meu plat 4 de cada 5 àpats durant quasi una dècada. Després, amb els diagnòstics mencionats, vaig haver de deixar-la de banda, i recentment, com que he empitjorat anímicament, estic retornant a aquestes coses "fàcils" i que omplen (tot i sabent que em provocaran acidesa).

Ara ja veig que no em convé de totes totes, no almenys amb aquests additius.

Ho tindré en compte a partir d'ara, això que m'has dit. A les pròximes compres al súper em miraré les etiquetes. Sí que és cert que la marca blanca del Mercadona m'ha donat més bons resultats que la del Consum, hauré de mirar si també ho partir d'ara

Si el Racó tingués un sistema de recompenses com a reddit t'hi posaria 'un euro eh?' per agrair-t'ho
              • Defectible5.363 395👍 2
                Doncs vaig estar mirant la marca blanca del Mercadona, i també duia el clorur càlcic, mencionat solament com a "enduridor". Però només hi era en els tomàquets sencers en llauna (tomàquet pera, si no vaig errat); en el trossejat i triturat, no hi havia cap additiu a part de l'acidulant.

La salsa en qüestió que vaig estar fent al final me la vaig descuidar al foc i se'm va carbonitzar, així que no he pogut fer l'experiment de provar-la... Però l'olor va anar desapareixent a mesura que l'anava coent, reduint, i afegint-hi aigua perquè es cogués una estona més.

El que sí que és cert és que els tomàquets pera que van en aquestes llaunes més verds i mal madurats no poden ser. Sempre he tingut males experiències de sabor amb les llaunes de tomàquets sencers, mentre que les de triturat em van millor. És un misteri ¯\_(ツ)_/¯
                • Corinna993👍 915
                  Un cop vaig anar a un restaurant mexicà amb la família i de camí m'hi vaig estar discutint fortament, amb mala llet i tot. Tot el sopar discutint sobre alguna bajanada que ara no recordo i de tornada el mateix. El cas és que els tomàquets que utilitzaven en aquest restaurant per fer la salsa eren de tipus pera, i els utilitzaven força verds. Potser és així que s'han d'emprar i no cal donar-li tantes voltes.
                  • Defectible5.363 395👍 2
                    I com ho saps? (Que per fer la salsa utilitzaven aquests tomàquets, i que els utilitzaven verds?)
                    • Corinna993👍 915
                      M'agrada fer-li un cop d'ull a la cuina de qualsevol establiment que m'interessa, abans d'anar-hi a menjar. Si la teca és de qualitat i té bon ambient higiènic, hi porto la família. Sempre ho hem fet així a casa meva, s'envia un espia a tot arreu abans de provar res.
                    • Defectible5.363 395👍 2
                      I com saps que eren verds?
                    • Corinna993👍 915
                      Doncs mentre estudiava si la teca era de qualitat en vaig agafar un parell que hi havia per allà a punt per ser trossejats i els vaig ensumar. Feien olor de verd. 
                    • Defectible5.363 395👍 2
                      No sé pas què dir-te. Jo he fet salsa de tomàquet pera comprats al súper de quan els posen d'oferta perquè estan verds, i bé, queda acceptable, però és que això que ve a les llaunes té una pinta prou pitjor.

Ara bé, s'ha de dir que el teu relat ensuma-cuines és del tot fascinant. ¿Com t'ho fas això de que et deixin entrar a tocar el menjar i tot?
                    • Corinna993👍 915
                      Bé una mica de història sobre mi. Fa uns mesos treballava a una fleca que també feia entrepans. Normalment teníem una premsa de panini per si algú volia que li fes un entrepà calent, però malauradament en aquest precís jorn no funcionava correctament. També teníem una torradora per si algú volia que li torrés el pa.

Doncs entra un home i la seva esposa, ella demana alguna cosa senzilla i ell vol el seu entrepà fet d'un pa especial que teníem que anava farcit de formatge i el vol torrat en la premsa panini. Demano disculpes i li explico que la premsa panini estava trencada. Veu la torradora i em diu que li torri el pa amb aquesta. Li explico que no podia posar el pa que volia a la torradora perquè contenia trossets de formatge que probablement es fondrien i es posarien a fumejar. Si triava un altre pa, estaria contenta de torrar-l'hi... Es posa furiós amb mi i demana que foti el pa a la torradora ara mateix sense demora. No, li dic, un cop més, no vull causar un incendi i cremar-ho tot, casum cony.

Doncs, l'home, convençut que li estic mentint a la cara es fot a remugar però aquí mano jo i no li queda més remei que fer-me cas. S'acaba fotent l'entrepà fred, i abans de sortir em diu que encara està enfadat amb mi.
                    • Defectible5.363 395👍 2
                      Molt interessant, però jo et preguntava per com t'ho fas per entrar a remenar en cuines aleatòries d'on no ets ni client...

• Corinna993👍 915
                      Ah sí, a això menava la meva història. Em poso el davantal fosc del meu antic lloc de feina i m'esmunyo a la cuina i faig veure que sóc la nova ajudant de cuina, primer dia. Em passo un parell de minuts fent veure que estic fent alguna cosa de profit i llavors foto el camp.
                    • Defectible5.363 395👍 2
                      Fascinant.

Compte que si segueixes amb aquestes històries et fotran en el mateix sac que a mi
                    • Corinna993👍 915
                      Compte que si segueixes amb aquestes històries et fotran en el mateix sac que a mi 
                      Per què ho dius? M'imagino que aquest sac és un indret llòbrec, pel to que utilitzes.
                    • Defectible5.363 395👍 2
                      Una mica.

Tampoc massa.
                    • Corinna993👍 915
                      Però no entenc què tenen a veure les meves històries amb aquest sac on t'entaforen els raconaires.
                    • Defectible5.363 395👍 2
                      No res.

Simplement són inversemblants.
                    • Corinna993👍 915
                      Una mica versemblants són. En un fil de dubtes culinaris, el meu dubte entre si estomacar el client idiota o no, hi té cabuda.
  • Defectible5.363 395👍 2
    Creieu que hem arribat al punt que surt més barat comprar els llegums cuits, que no el cost de l'energia que consumeix coure'ls?

Em refereixo, específicament, a les mongetes i els cigrons, que són els que més costen de coure (les llenties encara passen).

Em costa de calcular perquè el preu/kg dels cuits és ja amb l'addició de l'aigua. Suposo que hauria de calcular-ho per volum.

• Defectible5.363 395👍 2
    Algú sap quan duren més o menys les olives en pot de vidre, una vegada obertes? (Mateixa pregunta per coses similars, com ara els cogombrets.)

Al pot diu 3 dies, però això no pot pas ser. Però mesos tampoc em fa massa bona pinta.

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 9.225.341 missatges
  • 218.593 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat