Fòrum

Llibres digitals (ebooks) en català: Perquè tant pocs?

RepúblicaP2P386👍 195
Recentment m'he comprat un Kindle i he copsat l'enderrariment de les nostres editorials respecte a les edicions de llibres digitals.

Per posar un cas del passat 1 d'Octubre hi ha centenars de llibres però a Amazon Kindle amb prou feines n'apareixen un grapat de 4 o 5.

Per no entrar en el fet que la nostra xarxa de biblioteques públiques no ofereix cap sistema de préstec de llibres digitals, com sí que passa en altres països, sobretot als Estats Units, on els Overdrives de Rakuten (patrocinador del Barça per cert) són amplíssimament utilitzats per a gestionar préstecs de llibres digitals i realment l'aplicació funciona de maravella, i contribueix a fomentar un munt la lectura. 

El consum d'ebooks és una mesura ecològica i que fa molt més senzilla la lectura i recerca d'un llibre, ja que és possible per exemple la cerca per paraules. A més a més, hi ha un fotimer de llibres els quals hom no els necessita tenir de per vida com ara llibres tècnics i demés, que sovint són molt cars, i doncs, el préstec és una alternativa molt més viable.  

Perquè estem tant endarrerits ?

Respostes

Configuració
  • Alcalaní_PV13.476 8 154👍 838
    I de format epub què me'n dius? Per cert, cap raconaire coneix alguna plataforma on descarregar-ne en català?
    • RepúblicaP2P386👍 195
      El format .epub és molt utilitzat, Overdrive i Kobo (Rakuten) utilitzen Epub, Kindle fa servir el propietari AZW però es poden convertir fàcilment entre ells, .mobi, .epub, .azw

La qüestió princpal és que estiguin editats en format de llibre digital, i no el llibre físic o pdf. (Encara que pdf, també sempre millor que físic)
  • Wittgenstein116👍 171
    Menys kidles, més pergamins.
  • ziol7.363 15 292👍 2.828

Ni com a lector ni com a autor, m’agraden gens el sistema que, tímidament, intenten proposar els editors.

I parlo subjectivament des del punt de vista d’autor perquè en sóc de la primera novel·la que es va publicar directament en format electrònic en llengua catalana.

Si vaig decidir posar-la en llicència lliure passant de les editorials, és perquè vaig calcular que n’obtindria més beneficis indirectes que pel sistema, diguem-ne normal o oficial. I així ha resultat.

Com a lector de llibre de tercers, voldria que, al menys, se’m garantissin els mateixos drets que amb els llibres en paper. El primer que es pugui llegir d’aquí a vint-i-cinc o cent anys, sense dependre de si el format continuarà sent suportat, en altres paraules que les «proteccions» no impedeixin anar actualitzant el format del fitxer.

Que aleshores tothom els copiaria, potser, però alguna solució se m’acudeix, començant per obtenir algun valor afegit en comprar-lo a l’editor.

• AltairRC2.065 1 821👍 1.434
      Els llibres digitals de Kindle són al núvol, els pots baixar quan vulguis a dispositius nous, sempre que existeixi Kindle, és clar.

Ja ho has dit, mentre existeixi. Jo he tingut moltes coses al núvol —no pas privades com els llibres que mai no voldria que tercers sabessin el que llegeixo— fotos i enregistraments de so, per exemple, i un bon dia, potser als cinc anys d’haver-se inaugurat el servei, desapareixen.

A casa tinc algun llibre imprès el segle XVIII o XIX, i encara «funciona», sense dependre de tercers.

• Anna May56👍 3
      Enhorabona!  N'estarás orgullós.
    • RepúblicaP2P386👍 195
      Home, sembla possible mantenir un sistema en el qual aquells individus que han comprat un llibre, puguin rebre actualitzacions, en cas que un format deixi de ser suportat. Tanmateix no crec que un format com .epub que no és propietari i conté DRM deixi d'estar mai suportat.

Des del punt de vista del DRM i versions d'aquest, sempre que la indústria sigui prou eficient i sàpiga mantenir el seu negoci, no veig un gran inconvenient en que una editorial que no continués pogues vendre els drets a una altre, la qual sí es faria responsable de mantenir vigent el contracte contret amb el consumidor. 

Jo personalment, als meus llibres, sempre que sigui possible els destripo el DRM per poder-los guardar a llarg termini i convertir. Als Kindle no és possible llegir .epubs per defecte, cal convertir-los a .mobi o .azw3, o bé instal·lar-se un lector .epub de terceres parts cosa que fa minvar l'experiència final. 

Els llibres electrònics per a mi avui ja són una necessitat. Hi ha molts llibres que no els he comprat perquè no es troben disponibles en aquests formats.

Potser per vell, he vist massa formats que han deixat d’estar suportats a mig o llarg termini. En particular una gran part dels formats de fitxers d’ordinadors que han quedat obsolets. Tinc força programes originals que ara no podria córrer, si no fos perquè algú els ha obert i entrat a repositoris per a emuladors d’ordinadors antics. Però no sempre és així, per exemple un programa, ara semblaria primitiu, però que encara faria servir per calcular òrbites —ja que té una interfície més ben pensada que els actuals— que vaig comprar fa 35 anys, no he tingut mai mètode per treure’l del seu format originat —disc flexible de 5,25”— i cap dels recopilatoris que he cercat el té, es veu que la gent normal mai no calcula òrbites…

En tema llibres, també he conegut moltes editorials que, en desaparèixer, amb elles han desaparegut els llibres que editaven i, o no existeixen successores, o les que han comprat els drets ni tenen els originals, i ho dic perquè algunes vegades he intentat que és reedités alguna obra i m’he trobat en els dos casos, deixant de banda quan l’editor més aviat té interès en que desaparegui.

Per tot això, jo mateix tot el que escric ho publico en electrònic i en obert, precisament aquests dies estic començant un projecte per unificar-ho tot en una mateixa web. Per exemple, la meva primera novel·la la vaig posar en format plucker —raonable en aquell moment— que actualment suposo que ara és molt difícil de llegir i que d’aquí uns anys serà pràcticament impossible. Si hagués estat en un format protegit, es perdria per sempre.

• RepúblicaP2P386👍 195
          Vist amb aquesta perspectiva sí que tens part de raó, però et diria que els standards digitals actualment han arribat a un punt de maduresa molt diferent dels que es trobaven fa anys que segons com es miri era una jungla. Un programari alhora és diferent d'un format standard senzill com l' .epub, pel qual fer-ne un lector és fàcil, i no depèn de l'arquitectura de la computadora o versions determinades del programari. 

Tot i que jo no he estat mai al teu punt, no podria valorar si és millor publicar-lo en obert gratuïtament o no. Encara que la teva elecció em mereix respecte ja que molts autors preferirien abans el retorn d'una nova inquisició del DRM a totes les llars abans que no pas el seu llibre pogués ser llegit. 

Si bé, jo crec que el DRM és útil, també sóc partidari de desprotegir tot el que he comprat. No vol dir que ho faci per distribuïr còpies gratis ilimitades, però sí per a la facilitat alhora de conservar el bé, i perquè penso que tot és un equilibri. Els llibres hi són per ser llegits, i tampoc no tothom es pot permetre el seu accés a la cultura.
  • EmulatorQUsuari sumador61.620 15 6👍 16.541
    Potser perquè som més clàssics i ens agrada passar pàgines de paper real?
  • Puigdomènech9.571 12 224👍 2.560
    Jo en tinc més de dos-mil.
    tots baixats de franc de la xarxa.
    La qual cosa no vol dir que no estigui disposat a comprar-ne. En compro. Però qui ho ha d'entendre no ho entén (editors, editorials etc). Es pensa que li'n compraré, els dos-mil llibres, si no me'ls puc baixar. Aquest és el nivell.

No hi ha més llibres perquè les autoritats competents en la matèria són uns perfectes incompetents i prefereixen deixar-nos sense literatura catalana digitalitzada abans no perdre beneficis. No troben la manera d'evitar el pirateig. No troben la manera de motivar la gent a comprar e-books de forma senzilla. ¿Jo perquè he de comprar un e-books si m'és més senzill i còmode una descarrega de franc?? Solucions n'hi han, però no volen reduir beneficis. Ras i curt.

M'agradaria remarcar que la meva despesa en llibres, és la mateixa que si no me'ls descarregués de franc. En més d'una ocasió me l'he comprat en paper i descarregat alhora (per desar-lo sense ocupar espai a casa).

En català ara només conec un web des d'on baixar-me'ls. No el puc dir perquè van darrere del tancament de webs així. 
    Si cerques epubs lliures en castellà, probablement et trobis amb aquest web (permet la descarrega bàsicament en castellà anglès i català).

Si existís un sistema molt barat i, sobre tot, fàcil per compar llibres electrònics, la major part de la gent que comprem llibres, al llarg de l’any acabaríem gastant la mateixa quantitat, i com que en electrònic no hi ha ni impressió, transport, magatzem o distribuïdor físic, voldria dir que autors i editors guanyarien molts més diners.

És la idea dels basars xinesos, vendre el més barat possible per tenir així moltes vendes. Però és un intangible i no hi ha estocs, o sigui que encara funciona més.

I si volen seguir un model capitalista de màxim benefici que calculin: a quin preu s’ha de vendre un llibre mitjà, de tal manera que el preu multiplicat per la quantitat venuda sigui màxim?

Jo ho he fet, sota diverses hipòtesis de quant es vendria en funció del preu.

Suposo que els editors no, o ho han fet sota alguna hipòtesi infundada, perquè estan proposant uns preus més de deu vegades els que resulten del meu càlcul.

Fins i tot, per a mi, com autor en autoedició, em surt a compte el preu zero. Entre còpies en paper —que molta gent les vol per molt que tinguin la versió electrònica— i conferències o similars que venent el llibre convencionalment no tindria, m¸interessa escampar el màxim possible l’obra. En aquests moments estic endegant un projecte que reuneix gran part dels articles de divulgació científica que he anat escrivint, i seran de franc.

• gosset.inofensiu18 1👍 9
    Per això uns pirates van crear http://epubcat.at.ua/

Publicitat

Fòrums

• 9.192.263 missatges
  • 217.432 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat