Fòrum

Quan no hi hagi més remei que parlar espanyol, fer-ho amb la pronúncia catalana?

AltairRC2.158 1 805👍 1.541
Tenim clar que hem de fer servir el català al màxim possible però hi ha vegades que no hi ha més remei que fer servir l'espanyol. Molts cops he pensat de pronunciar-lo a la catalana, que és com ho feia el meu avi, però no em surt, suposo que és qüestió de pràctica. O sigui bàsicament no fer servir el so z espanyol, ni la seva j que sembla que t'estiguis ennoegant.

Respostes

Configuració
  • paleta4.097 3 512👍 5.129
    No li veig el sentit, sincerament.

Jo m'he muntat la vida de forma que la pugui fer al 100% en català. Però quan em trobo amb una situació excepcional, com per exemple quan he de parlar amb algú de Madrid o de Sevilla, llavors parlo en castellà, i procuro fer-ho tan bé com puc.
  • AltairRC2.158 1 805👍 1.541
    El meu avi quan va sortir el "Mazinger Z" li deia "massínger zeta", a la catalana, i ens en fotiem, que burros érem. 
    • Rigel62.092 10 7👍 30.539
      Precisament, per a nosaltres, aquest és el nom adient, ja que ens referim a la llengua d'Espanya i nosaltres no som pas espanyols. SI el nom és històric o no a nosaltres ens l'ha de portar ben fluixa: la nostra llengua és el català.
  • batet906 1👍 406

Quan no hi hagi més remei que parlar espanyol?

Posa exemples de quan no tens més  remei.

• Vasa34👍 39
    Jo abans parlava el Castellà amb una fonètica "normal" però ara les vegades que el necessito emprar el parlo amb un accent molt català, neutralitzant les últimes a/e, a més d'emprar la l velar en comptes de la bleda, i emprant la s sonora entre vocals i entre paraules (entre paraules quan la primera acaba en vocal, i l'altra comença per vocal també), tampoc empro el so z castellà. Igualment, sempre cal provar de viure una vida 100% en català i parlar amb tothom en català, encara que a Barcelona sovint costa.
  • Xulomander5.984 3 353👍 6.421
    Em sembla una proposició absurda. Si tens accent català parla amb accent català, i si no no. Els gallecs i els andalusos també parlen el castellà amb accent amb tota la normalitat. En realitat tothom té un accent, fins i tot els que parlen com "a la tele" però sembla que això costa d'entendre

Jo com a castellanoparlant no em posaré ara a canviar-me la meva fonètica per semblar més català, sincerament.
  • eestlaasedcatalà10.527 3 202👍 2.178
    No haurem de parlar en castellà.
  • Flordeneu de Königsberg392👍 690
    Jo tinc aquest dilema. A la feina (barcelona, al centre) quan he de parlar amb persones que no són d'aquí (sovint els hi demano si m'hi puc adreçar en català per esbrinar d'on són, si els sento un castellà neutre,ja ho faig en català directament).

Què faig? M'agradaria mostrar que sóc catalana, que ma llengua és el català, que em fan fer un "esforç". D'altra banda tampoc vull que ho facin servir com excusa per dir que els catalans no sabem pas parlar castellà. Jo el sé molt bé, de normal potser se'm nota una mica l'accent i hi ha 'z' que em surten 's' sonores (bé, com alguns sud-americans), però ara faig servir també la "l" catalana i, si puc, deixo un "de res", "no s'ho val", "d'acord/entesos" o parlo amb mi sola en català "vejam, on pot ser això..:", així, com que no vol la cosa.

Flordeneu de Königsberg escrigué:
      Jo tinc aquest dilema. A la feina (barcelona, al centre) quan he de parlar amb persones que no són d'aquí (sovint els hi demano si m'hi puc adreçar en català per esbrinar d'on són, si els sento un castellà neutre,ja ho faig en català directament).

Què faig? M'agradaria mostrar que sóc catalana, que ma llengua és el català, que em fan fer un "esforç". D'altra banda tampoc vull que ho facin servir com excusa per dir que els catalans no sabem pas parlar castellà. Jo el sé molt bé, de normal potser se'm nota una mica l'accent i hi ha 'z' que em surten 's' sonores (bé, com alguns sud-americans), però ara faig servir també la "l" catalana i, si puc, deixo un "de res", "no s'ho val", "d'acord/entesos" o parlo amb mi sola en català "vejam, on pot ser això..:", així, com que no vol la cosa.

Interessant això que dius, que vegin que fem un esforç i que no és la nostra llengua.
    • dumis1.851 5 880👍 1.132
      Jo a la feina igual.. Em toca usar bastant el castellà.. una merda... Jo no vull que pensin que pensin que sóc espanyola (abans prefereixo ser de qualsevol nacionalitat però espanyola em moro) de manera que a la mínima que puc uso el català amb tot l'accent de la seba que puc pq quedi clar d'on vinc i d'on sóc. Tentenc. Paciència. 
  • Mikaku2.779 14 680👍 287
    Fem servir les esses sonores quan parlem en castellà!
  • Benfresc12.370 5 166👍 10.469
    No hem de parlar mai en castellà, a Catalunya sempre en català, i si algun dia viatges a Espanya o per algun motiu has de parlar castellà sí o sí, ja veuràs que després de tant de temps de monolingüisme català et surt un castellà ben acatalanat.
  • dumis1.851 5 880👍 1.132
    Em sap greu dir-ho però li tinc una mica de fàstic al castellà.. Quan ve algú i em parla en castellà d'entrada ja no em cau massa bé, ja no m'atrau com a persona. Això és el que ha aconseguit l'imperio fent el que ha fet durant segles. Jo quan em parlen castellà responc en castellà però per dins penso i sento el que sento. Els sentiments no es poden canviar. Visc a Barcelona i molta gent parla castellà. Jo sempre penso aviam, els catalans hem après la vostra llengua, vosaltres ni una paraula de la nostra, només això ja ho diu TOT. Ajo y agua. Siempre que pugui ajudaré i facilitaré la vida a qui em parli català. O com a mínim un bon dia, un gràcies o una frase que em mostri una estima i respecte. Però vaja, no sé ni si ja serà suficient. Han tingut molts anys per demostrar respecte i no ho ha fet fet per mi és tard. 
  • catalàamallorca40.180 7 14👍 15.833
    Quina ximpleria. Si tens accent ctalà al parlar castellà doncs res, és com el parles. Però forçar-lo em sembla una esupidesa. 
  • the_west_rulez14.772 3 133👍 13.808
    Si ho faig semblaria un extraterrestre a un sopar familiar. 
  • Estepari_Cerdà13👍 2
    Més enllà del major o menor deix espontani que hom te quan no parla la seva llengua materna, crec que és convenient pronunciar tan semblant als nadius com es pugui. En el cas del castellà i estrictament per fora dels països catalans, per dues raons: la primera és que hi ha gent que ni coneix alguns sons del català, pel que no sabria que volem dir i estariem dificultant la comunicació (deixant de costat el fet de que certs "il·luminats" tampoc s'esforçen gaire en entendre-n's); i la segona és que intentant pronunciar malament coneixent els fonemes adients (el nostre cas) només es fa el ridícul, perquè es detecta molt fàcilment i deixa clar que no és cap deix sino que ho estàs fent a propòsit per que sàpiguin que ets diferent a ells, ajudant moltes vegades a fer creure que ens sentim superiors encara que no sigui veritat. Les úniques coses de les que no m'he pogut desempallegar després d'anys vivint a Aragó són de la ə quan la paraula no és aguda i acaba amb a o e i de la ll pronunciada com cal i no com una y, i sento certa vergonya quan veig a catalans per aquí intentant distingir-se fallidament, a banda de ganes de donar-li-ls una petita clatellada que els baixi a la terra un altre cop.
      I quin problema hi ha en fer-ho expressament? És una manera de preservar la fonètica de la teva llengua. Clar que parlant en anglès no ho faria mai. Però l'espanyol ja el tinc més que sabut i ressabut i ja se me'n fot com parlar-lo.
      • Estepari_Cerdà13👍 2
        Estic d'acord amb el que dius, tot i que la fonètica pròpia no es perd per canviar-la només de tant en tant; és un procés que porta més temps (i si vas a estar tant de temps a una altra comunitat, tampoc ningú et farà ganyotes per integrar-te encara que sigui només una mica, de la mateixa manera que nosaltres tampoc les fem).

Tothom és lliure de parlar com li peti i remarcar a propòsit els teus trets fonètics no te perquè estar malament. A part, si es fa de forma coherent no pensen que fas el ridícul sino només que el teu nivell de castellà no és el millor. Jo ho dic perquè valoro la relació amb els meus veïns i apropar-me a ells, encara que només sigui mitjançant la llengua, és una manera de demostrar-los que els catalans no som extraterrestres i de rebaixar l'anticatalanisme que acostumen a tenir quan no ens coneixen; però entenc que a molta gent a Catalunya el que pensin la resta d'espanyols d'ells no els importi i actuï de manera diferent, que és una posició igual de respectable.

Per cert, obviament no li pegaria cap clatellada a ningú per com vulgui parlar
  • Trinxant11.033 8 190👍 3.225
    Ni forçar l'accent ni amagar-lo acomplexadament. No veig la utilitat en deixar de ser natural.
  • Jordi Freixas18.868 13 82👍 3.885
    Jo parlo en català sempre que puc. A no ser que l'altra persona no m'entengui, parlo en català sempre.

Publicitat

Fòrums

• 9.207.199 missatges
  • 217.957 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat