Publicitat

Fòrum

Català a les empreses: tot façana?

Rampillet5.353 9 399👍 687

Sempre que podem, triem empreses que ho tinguin tot en català.

Però fins i tot aquestes empreses no sembla que tinguin gaire mentalitat catalana.

El català sol tenir un aspecte secundari i poc acurat, sembla que sigui una mica façana, que ho facin per obligació i no per convicció.

En aquests moment sembla que és impossible adquirir molts productes en català, un automòbil, per exemple,

Quines experiències en teniu?

Pensàvem que amb la declaració (o haurem d'esperar l'efectivització?) de la independència política tot això canviaria a millor.

Sector serveis: Endesa o Factor Energia?

Respostes

Configuració
  • enricmm16.482 10 110👍 5.960
    L'experiència que tinc és:

Un 50% de les empreses i negocis: ¿Catalán? ¿Eso qué es?
    L'altre 50% de les empreses i negocia: Parlamus catalan mutxu bé.
    L'única excepció: Bonpreu (tot i que els treballadors entre ells es parlen en castellà)
  • Defectible7.981 270👍 3

Em va fotre que fa poc Consum anunciés que deixaria d'etiquetar els procutes en valencià com fins ara. Més que res perquè és on més compro per proximitat. Si no vaig errat, van argumentar raons econòmiques, de retallar en el cost de producció d'etiquetatge i disseny, però no sé jo fins a quin punt té a veure amb que al País Valencià hagin perdut clients per catalanofòbia.

A mi m'agrada que el Mercadona, almenys d'on jo sóc, tingui la rotulació primària o únicament en català. Encara que només sigui per qüestions d'imatge, ho veig com una mostra de respecte i per tant com una victòria. Igual passa amb Ikea, on per ser de fora no tenen sentiments al respecte això, però si algú els ha assessorat de la importància de la llengua aquí i ho han vist bé, doncs per mi han encertat.

Estrella Damm, en canvi, tan catalana que ens la venen i de catalana no en té res.

• rotllan12.296 5 169👍 12.577
    Jo m'he fixat que fa uns anys, no parlo de multinacionals sinó d'empreses locals, hi havia tendència de fer la façana tota en català, encara que no en parlessin un borrall. No es plantejava ningú fer "Construcciones y reformas Sanchez" els noms d'empresa i rètols sempre en català. S'ha de dir que molts casos d'aquests que dic que no parlen català, els seus fills ja ho fan. Però cada cop en veig més que ja no necessiten ni la façana, tot i que m'imagino que total el seu perfil de client és el poligonero ciudadanero.
  • Rampillet5.353 9 399👍 687
    Endesa o Factor Energia?

És per a tot l'equip de FACTOR ENERGIA un plaer poder donar-li la benvinguda com a Client, volem agrair-li la seva confiança i garantir-li que posarem tot el nostre esforç en satisfer les seves necessitats.

FACTOR ENERGIA és una companyia compromesa amb els seus Clients: COMPROMESA en desenvolupar una relació de confiança amb els Clients basada en la TRANSPARÈNCIA, COMPROMESA amb la competitivitat dels nostres clients oferint preus competitius i solucions d'ESTALVI energètic i COMPROMESA amb el MEDI AMBIENT, subministrant energia certificada d'origen renovable.

En línia amb el compromís en matèria de sostenibilitat mediambiental i l'eficiència empresarial, vostè disposarà de les seves factures online des de la nostra Àrea Client, estalviant així paper, temps i espai d'arxiu. Des de l'Àrea Client podrà consultar totes les seves factures, consums, informació sobre la seva electricitat i realitzar gestions del seu contracte. Per poder accedir a l'Àrea Client es necessari que accedeixi al seguent enllaç https://areaclientes.factorenergia.com 

Té a la seva disposició els següents mitjans per tal de contactar-nos i resoldre qualsevol consulta: telèfon gratuït d'Atenció al Client 900 64 90 28, correu electrònic: factor@factorenergia.com i la web: http://www.factorenergia.cat

Addicionalment, recordar-li que té a la seva disposició tot un equip jurídic, que li donarà un servei professional, complert i eficaç, assessorant-lo davant qualsevol incidència vinculada amb la qualitat del subministrament, de la què n'és responsable conforme a la normativa vigent la distribuïdora elèctrica de la zona.

Reiterant el nostre agraïment i restant a la seva disposició per qualsevol dubte, gestió o assessorament que precisi. Rebi una cordial salutació.

Equip de FACTOR ENERGIA S.A.

• Picany7.490 11 290👍 2.027
    Una empresa per catalanitzar:

What is Envisat?

Web Content Image

Envisat was ESA's successor to ERS. Envisat was launched in 2002 with 10 instruments aboard and at eight tons is the largest civilian Earth observation mission.

More advanced imaging radar, radar altimeter and temperature-measuring radiometer instruments extend ERS data sets. This was supplemented by new instruments including a medium-resolution spectrometer sensitive to both land features and ocean colour. Envisat also carried two atmospheric sensors monitoring trace gases.

The Envisat mission ended on 08 April 2012, following the unexpected loss of contact with the satellite. (See related news from 09 May 2012)

Gravetat artificial en català: inventor Cardús. 

• Xicoira5.558 3 390👍 4.616
    La majoria sí, tristament només de cara a l'atenció al client, sobretot les grans empreses... i les que cotitzen a borsa, encara pitjor

A les reunions parlen castellà, els accionistes també, a l'ambient laboral només castellà i potser algun catalanet despistat.

La única excepció són les PIMEs.
    • RepúblicaP2P613👍 376
      Estic d'acord les PIMEs són molt diferents, com també ho són les seves patronals. CECOT o Pimec. A les grans empreses se les ha d'obligar per part del govern i punt. Com també passa amb els jutjats. Ja n'hi ha prou d'aprovar mesures i lleis de fireta. 
      • Tuixec4.053 9 528👍 1.847
        El govern no pot obligar a les empreses a fer res en el seu dia a dia intern. Se'n diu llibertat. Només pot sancionar si discrimina el català vers els clients o no respecta aquesta mateixa llibertat entre els seus treballadors.

L'únic que es pot fer és des de nivell client potenciar certes empreses que ara són molt petites i que poc a poc puguin fer ombra a les grans. SI quan arriben a dalt es converteixen per que és més cómode estar a bones amb els ministeris i amb els grans inversors de capital, tornar a canviar.
    • rotllan12.296 5 169👍 12.577
      I moltes PIMEs si el treballador parla castellà el jefe també quan parla amb ell.
    En català i prou, i mira que hi ha feina!
  • Tico822 2👍 431
    Jo quan veig que no ho fan de bona fe canvio de botiga
    • Astralcat3.578 2 575👍 3.107
      No és suficient, cal demanar que parlin català o incomodar-los si davant això es mostren desinteressats.
      Tu has de fer un paralelisme: que veuries normal que un holandés a Utrech li digués a un altre holandés resident (nacionalitzat o no) que li parli en holandès enlloc de turc.
  • titafred4705 3👍 495
    El 95% d'empreses menyspreen el català o el consideren com quelcom folclòric i prescindible. Desgraciadament és així, sobretot a Barcelona i rodalies.
    Empreses com Parlem i cia, si grates una mica, tenen mentalitat acastellanada. 
  • dumis1.966 6 851👍 1.240
    EXEPRIENCIA NEFASTA. Seria agradable poder anar a fer un cafè i que em sàpiguen atendre en català i ja de pas, si no és demanar massa, que no em facin cara de fàstic, també seria un detall, més que res perquè estàs pagant i estàs a la teva terra i tal..
  • Faraday1.334 1👍 990
    No us deixeu enganyar: DRIM no és una empresa catalana; és una empresa espanyola a Catalunya.
    • Defectible7.981 270👍 3

Què curiós, segons la seva web són només a Catalunya (al contrari del que hom podria pensar), però tenen la web purament en castellà

L'Abacus sí, no? O vaja, on hauríem de comprar les joguines i disfresses i tal, per anar bé?

• Faraday1.334 1👍 990
        L'Abacus sí que té la web en català i estàn instal·lats als països catalans.
        • lledoner96 5👍 5
          Tens raó, però tristament estes empreses he vist com en els darrers anys a Castelló (i supose que a la resta del PV) han prescindit totalment de la llengua, ja ni els venedors, o treballadors en general la utilitzen... I pots dir, doncs mala sort que hagen agafat a castellanoparlants, però es veu de sobres que l'empresa en general ja no retola tampoc en valencià, trobes 0% de presència (parle de Bon Area) i en Abacus el mateix però retolant mínimament. 
          Vull dir amb açò que empreses que segurament al Principat ningú dubta de la seua catalanitat o compromís per la llengua, al PV ''que ningú els veu'' a la mínima es rendixen i ho acastellanen tot. 
          • Faraday1.334 1👍 990
            Ho desconeixia però és per tenir-ho en compte. Suposo que ho deuen fer així perquè la reivindicació de l'ús del català a València deu ser inferior a la de Catalunya i com a totes les empreses, si el client no ho reivindica, no existeix i avall que fa baixada. Ben trist tot plegat.
            • lledoner96 5👍 5
              Sí, ací aquestes empreses que hem esmenat, han començat jo diria que al 100% en valencià, però com tu dius, per les diferències territorials, ací hi ha prou amb que dos persones se queixen o ''no lo entiendan'' per a agenollar-nos davant d'ells i canviar totes les retolacions...

Ben trist, sí!
      No importa d'on siguin les empreses, l'important és que el català sigui la llengua preferent. 
  • Benfresc13.617 6 151👍 13.758
    Jo en el futur em faré autònom, obriré un bar.  Ho tindré tot en català , potser també en anglès, ja ho veurem; el que és segur és que no hi tindré res de res en castellà.
      Nosaltres sempre hem prescindit del castellà, i ens va molt bé
    • __28170__Usuari sumador8.017 6👍 4.569
      Ja conec algun bar que ho fa així, no només tot escrit en català sinó que només parla en català o anglès. I li funciona molt bé, la meva recomanació és que marquis la teva identitat en el bar sense complexes, aconseguiràs una diferenciació que et farà destacar per sobre la teva competència.
    • Aufrany5.071 3 429👍 5.094
      És que hi ha un deficit total de bars, cafès i restaurants on:

- Hi hagi premsa no espanyolista, normalment només hibtrobes el Colauriòdico o la Retagusrdia, fins i tot coses pitjors.

- Es sintonitzi televisions en català, prescindible, si no hi ha TV millor, però a la majoria on n'hi ha hi tenen Mierdaset, Atresmerda o el NODO de la 1a.

- Puguis adreçar-te a qualsevol cambrer en català i tinguin carta en català.

- Puguis veure partits del Barça amb l'audio en català.

A bandda d'això, estaria bé que el que abans era normaal i ara és una raresa.:

Que no tinguessin les tronades fotografies dels plats als vidres!
        Jo ho tindré tot en català.
      • grava3.635 2 568👍 5.694
        Efectivament, acabes que ja no saps on collons anar per a que t'atenguin en català. Sabem quin percentatge d'espanyols NO han obert mai un bar, i NO s'han plantejat mai fer-ho?

Si la capacitat d'emprenedoria hostalera castellana s'apliqués a algun sector productiu, estaríem parlant d'una de les grans economies a nivell mundial .

Imatge relacionada
    • Sam Belluga3.993 4 533👍 9.663
      Si ho fas, si em permets et demano un favor: quan passi un any em dius quants intents de robatori o de gent que marxa sense pagar hi ha hagut al teu bar, i quants als del voltant.

Gràcies.
        Tu ho has dit, "intents" de robatori, s'ha d'anar ben previngut per aquestes coses, sprai de gas lacrimogen i un bon garrot a sota la barra. I gent que toqui el dos sense pagar suposo que en tindré però m'ho faran un cop i prou perquè no tornaran a entrar.
        • willybarna12.990 11 163👍 4.151

Benfresc escrigué:
          Tu ho has dit, "intents" de robatori, s'ha d'anar ben previngut per aquestes coses, sprai de gas lacrimogen i un bon garrot a sota la barra. I gent que toqui el dos sense pagar suposo que en tindré però m'ho faran un cop i prou perquè no tornaran a entrar.
          Potser millor que un bar, podria ser un local social gastronomic que oferís servei de bar també, amb el dret d'admissió reservat, i així podries ser selectiu amb la clientela.

Fins i tot pels possibles clients esporadics, és podria fer que a l'entrar al local deixessin un deposit de 5€ per persona a l'entrar, i que recuperarien al sortir en cas de no haver causat cap incidencia.

També podries fer entrepans tipics catalans i servir cervesa artesanal catalana.

En definitiva, un lloc social catala, acollidor, i amb servei de begudes i menjars i amb el dret d'admissió reservat i que oferís dinars per als seus "socis" i també sopars posem de divendres a diumenge més festius.

I els productes alimentaris doncs els podries adquirir dels pagesos i ramaders de la zona, estalviante els intermediaris. I de pas, facturar en "negre" tot el que puguessis.

La quota als socis, doncs 5 €urets al més per adelantat, que els donaria dret a gaudir del beure a un preu una tercera part per sota del preu als clients ocasionals que els hi volguessis deixar accedir.

Son algunes idees que a lo millor et podrien ser útils per tal d'evitar a la xurma al teu local.
  • Fidalgo1.417 3👍 2.397
    Jo treballo a una multinacional a Barcelona i entre els treballadors hi ha un ambient força català. Després el servei als clients sí que és majoritariament en castellà, però fins i tot perque et trobes clients que es veu d'una hora lluny que son catalans i catalanoparlants però et parlen castellà d'entrada.
  • __32382__2.202 1👍 1.584
    El català-façana és a tot arreu. Fem unes jornades de qualsevol cosa? Titol en català, contingut en castellà. I així tot.
    I aquest és un rab-xaqué, sota la subordinació del sennaquerib frantxut, un no-ningú.
  • tindal8.092 12 265👍 179
    En la majoria d'empreses el català és mès aviat FAÇANA, ben poques empreses tenen el català com a llengua única i de prestigi.

Semblantment Parlem, Abacus, Condis...

• Aufrany5.071 3 429👍 5.094

A una bona part de l'administració catalana és així, sobre tot a Sanitat i cada cop més a Ensenyament.
  • tindal8.092 12 265👍 179
    Cal un capgirament, un canvi radical, de la mentalitat catalana, la majoria són acastellanats amb mentalitat acastellanda, com si el català no fos prou adient. 
  • Defectible7.981 270👍 3
    Alguna opinió sobre altres empreses d'alimentació nascudes aquí?

La Sirena? Casa Ametller?
  • Josep Carles6.533 14 331👍 2.544
    Sector serveis: Endesa o Factor Energia?

Som Energia. És cooperativa catalana de comsum d'energia verda.
    I mentrestant els anticatalans fent lleis contra l'etiquetatge en català.
  • Grèmlin1.147 12👍 102
    A l'empresa on jo treballo, que té la seu a Catalunya, tothom entén el català excepte uns pocs nouvinguts.

Em van dir que els documents interns s'han de redactar en castellà. Jo ho faig sempre en català. Estic esperant a que vingui algun superior a dir-me a la cara que treballi en la llengua de Castilla.

Sé que jo tinc la sort de poder desobeir. Tots i totes hauríem d'intentar desobeïr quan ens sigui possible. 

Publicitat

Fòrums

• 9.301.892 missatges
  • 221.326 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat