Fòrum

Trobes a faltar quan encenies l'ordinador i apareixia una pantalla negra amb lletres blanques (MS-DOS)?

Trobes a faltar quan encenies l'ordinador i apareixia una pantalla negra amb lletres blanques (MS-DOS)?
No
17 (56.67%)

13 (43.33%)

Vots emesos: 30
Caspanyol_Involuntari 299 👍 305
Recordo que en els 90 l'ordinador era alguna cosa mística, sense Internet, només per jugar.

Instal·lar i executar els jocs en MS-DOS, creant discs d'arrencada perquè la memòries "estesa" i "expandida" poguessin fer-se càrrec de la Sound Blaster o el ratolí, et feia sentir com un hacker.

Com que no hi havia Internet, hi havia molt més temps per jugar. A més, els jocs eren millors. Al final, acabaves jugant a millors jocs molt més temps després de configurar-los editant un "programa" batch... tot era més èpic.

Com ho veieu?

Respostes

Configuració
  • erianocar 1.768 909 👍 1.072
    Jo em vaig llegir tot el manual de l'MS-DOS quan em van comprar l'ordinador. Era gruixut com un llibre.

Trobo a faltar la meva infantesa.
  • Tobies 19.667 14 76 👍 11.007
    Afortunadament en la meva infantesa sempre hi ha hagut ordinador a casa. El primer ordinador que vaig fer anar fou un Amstrad 2086, que òbviament anava amb MS-DOS. Amb 5 anys sabia moure'm per MS-DOS, instal·lar i executar jocs des de disquets i accedir al dir. Més endavant el meu pare va actualitzar l'ordinador i es va comprar un 66Hz amb lector de CD, que era la potlla en el seu moment. L'ordinador accedia directament al MS-DOS i si volies accedir al Windows 3.11 l'havies d'executar des del DOS. Recordo que el meu pare em va explicar com funcionava el Windows però jo no li vaig trobar sentit: per què accedir a un programa per accedir a programes si es podia directament a través del DOS? A més, molts jocs em portaven problemes si els executava des de Windows i, per tant, vaig continuar movent-me en MS-DOS fins que va arribar el Windows 95, que s'executava directament encenent l'ordinador.

A mi sempre m'ha costat adaptar-me a les noves tecnologies... Porto un petit retard.
    • Caspanyol_Involuntari 299 👍 305
      M'ha molat la teva història. És semblant a la meva, encara que en el meu cas el Amstrad era un CPC (per si algú no ho sap, no era compatible amb el PC i els disquets eren més gruixuts, era com un Spectrum amb una manera de baixa resolució a 16 colors) de 9 a 12 anys.

Quan va deixar de funcionar, l'ordinador que el meu pare feia servir per treballar, que assumeixo que era un 8086 o un 286, va passar a ser molt més interessant per a mi de sobte.

El problema és que intentem carregar el Monkey Island i gairebé explota. Em sembla que anava molt lent i estava en blanc i negre, era una cosa violent.

Als pocs mesos es va comprar un 486 amb VGA. El Budokan va ser un dels meus primers jocs amb centenars de colors
      ... segueix sent espectacular.
      • Tobies 19.667 14 76 👍 11.007
        Soc un fan dels jocs de DOS. Son part de la meva infantesa. Monkey Island, Double Dragon, Golden Axe, Nicky Boom, Indiana Jones, Larry i el mític de l'esquiador...!

A mi amb el primer Monkey Island i els primers shooters en "gairebé 3D", com el Wolfenstein o el Doom, em va passar una cosa curiosa.

El Monkey Island el vaig tenir però em semblava molt difícil i una mica lleig, crec que als meus 12-13 anys el comparava massa amb el Monkey Island 2. No ho vaig tocar gairebé res i va ser un greu error, perquè als 30 anys vaig tornar a jugar i ara és el meu joc favorit.

Amb el Doom i similars va ser pitjor: quan van sortir, no vaig arribar a jugar-los. Ni tan sols sabia que existien. No els vaig provar fins al 97, en els CDmix. Va ser espectacular, perquè no havia llegit cap revista, vaig saber que existien en fer "dir".

• Exploitation Usuari sumador 7.607 13 284 👍 258
          Havia oblidat totalment aquest joc de l'esquiador!
  • enricmm 15.446 10 121 👍 4.788
    Jo trobo a faltar la musiqueta de l'XP. 
  • EPS 59.817 13 8 👍 8.594
    Jo encara diré més.

Durant la meva infantesa,  l'únic ordinador que havia a casa, era un dels meus germans, era un Sony que utilitzava un sistema enomenant MSX, creat pel director de Microsoft Asia. Anava amb cinta i cartutxos , i utilitzava llenguatge BASIC. Obviament era la riota de tothom ja que tothom a casa ja tenia PCs.
  • rotllan 9.260 4 234 👍 7.360
    El mestre de l'escola ens ensenyava a fer anar l'ordinador amb el seu, encara tenia disquetera B i tot. A casa el primer ja va anar amb Windows 3.11
  • llamp 48.227 17 10 👍 11.841
    El que recordo és el fotut virus de la piloteta dels collons.

Jo vaig començar amb un Comodore 64 del meu germà (el pioner de la casa)
  • Karmaji 22 👍 12
    i les viciades al warcraft... i al transport tycoon deluxe...  day of the tentacle... quins temps...
  • ziol 7.263 15 297 👍 2.679

Recordo que al final dels anys 60 l’ordinador era alguna cosa misteriosa, sense Internet, —ni monitor, ni pantalla, ni teclat alfabètic, ni cap mena de disc o similar, impressoreta se 24 caràcters, sí— només per a càlcul científic. Tot i això vaig tenir accés a un d’aquells monstres de 30 kg de pes i vaig arribar escriure algun joc. Tot plegat amb només 0,25 kB de memòria. Els programes i les dades es desaven en unes targetes magnètiques de més o menys 20 × 5 cm.

Per tasques més grans de la universitat vaig arribar a fer servir un IBM-360 on els programes s’entraven amb targetes perforades i la sortida era un plec de «paper pijama» imprès.

No vaig tenir ordinador propi, per anomenar-lo d’alguna manera, fins deu anys més tard. També amb 0,25 kB i pantalla de LED. Això sí, tenia assemblador i, en ROM, BASIC, PASCAL o FORTH. Sense caixa.

Dos anys més tard ja vaig tenir un ordinador més o menys normal amb 64 kB, monitor, teclat que al començament només escrivia en majúscules, disqueteres de 5,25 polzades, so monocanal i molts jocs. No tenia ratolí, però sí els anomenats paddles, analògics, que es podien fer servir per coses com dibuixar o jugar, molt millor que els joysticks digitals que només tenien tres posicions en cada eix.

Encara mancaven dos anys perquè aparegués l’MS-DOS. Però mai no vaig arribar a fer servir aquest sistema operatiu a casa, ni tampoc cap dels Windows.

Això que comentes és espectacular.

Tu vas arribar a jugar a videojocs en l'època en la qual eren tots de text o amb gràfics fets amb caràcters? Què jocs recordes d'aquests?

Els nens d'avui veuen un joc de Spectrum i els dóna fàstic. No són conscients que això era futurista el 1979.
      • ziol 7.263 15 297 👍 2.679

No exactament, l’ordinador de l’any 1979 ja tenia gràfics. En sis colors, però els veia com a grisos perquè els monitors en color eren caríssims… més que l’ordinador.

I en alguns jocs que hi havia jugat molt, com Sargon —d’escacs—, el gràfics eren totalment irrellevants.

Puc mirar aquí —es pot ordenar per dates per veure quins són els primers—, però ni, òbviament, els vaig tenir tots, ni tots surten a la llista. Concretament tres dels que més m’agradaven: «Saturn Navigator», «Panic» i «Little Computer People», no hi surten.

Val a dir que hi havia molts jocs que ara no tenen equivalent, precisament perquè el mercat cerca prestacions gràfiques oblidant el mecanisme del joc. De tant en tant, encara jugo a algun d’ells amb l’emulador.

• EmulatorQ Usuari sumador 60.652 15 6 👍 15.486
    Quins records, el MS-DOS. Del meu primer ordinador, un 286; el meu segon ordinador ja tenia Windows 95, però també feia sovint salts cap a l'altre sistema.

Per a mi, MS-DOS significa bàsicament això:

Això és un editor de música electrònica per a MS-DOS?

Ets músic? Portes 25 anys component?

Jo crec que la música dels jocs era millor en aquesta època. Escolta això: Relaxing Video Game Music (DOS Edition)
        És un seqüenciador d'estil tracker, un dels primers per a MS-DOS (en aquella època la plataforma estrella per a aquests programes era l'Amiga). Només quatre pistes, sons de 8 bits i altaveu del PC (res de targeta de so). Però aquesta va ser la meva porta d'entrada a la programació musical, i de fet encara avui utilitzo un programa d'aquest estil, però més avançat.

Efectivament, sóc músic (amateur, és clar). Ja feia música quan vaig descobrir el ModEdit (1994), però gràcies a ell vaig poder arranjar les cançons d'una forma (malgrat les limitacions) més creativa, que anava més enllà dels ritmes i seqüències pre-programades dels teclats i percussions de què disposava.

Gràcies pel vídeo; he reconegut algun dels sons utilitzats en les cançons (llagrimeta nostàlgica). Perquè et facis una altra idea de què s'hi podia fer: aquesta és una cançó feta molt probablement amb el ModEdit, però reproduïda mitjançant un tracker posterior.

https://www.youtube.com/watch?v=hY9p1oiE1_Y

https://www.youtube.com/embed/hY9p1oiE1_Y
          És possible que sigui una paranoia meva, però crec que els músics creaven millors temes amb les limitacions tecnològiques d'aquesta època. És com si els incentivessin.

Una de les millors bandes sonores de videojocs de MS-DOS és la del Xenon 2. És curiós, perquè jo i molts altres la vam haver de patir en PC Speaker, mentre que els afortunats que tenien un Amiga van escoltar una cosa molt diferent. I fa poc han fet un remix.

I a la fi dels 80, molts jocs del Spectrum i, sobretot, el Amstrad CPC, venien amb banda sonora composta per al xip AY. Suposo que tu no has arribat a compondre res per a aquest sistema de so, però a mi em sembla que els compositors creaven coses increïbles. Escolta la banda sonora de l'Saboteur 2 per Amstrad CPC. Sembla mentida, però han fet que soni igual de bé que la de Commodore 64, i fins i tot diria que té un aire més sinistre que la de Commodore 64.

Ja que estem, et poso la música del Cauldron 2 per a aquest mateix ordinador. També és molt bona. I aquest és el remix.

No sóc cap expert, però em sembla impressionant com aprofiten la poca varietat de sons i els pocs canals de so per fer això. Em refereixo a les versions d'Amstrad CPC, és clar.

EDIT: Se m'oblidava el Batman. Aquest és un cas especial, perquè Danny Elfman va crear una banda sonora excel·lent per a la pel·lícula de Tim Burton, però en el videojoc usaven temes totalment diferents... i el més rar és que estan a l'altura de la música de la pel·lícula.
            És possible que sigui una paranoia meva, però crec que els músics creaven millors temes amb les limitacions tecnològiques d'aquesta època. És com si els incentivessin.

De vegades jo també hi he pensat. Quan vaig començar a compondre amb un programa superior al ModEdit tenia pocs sons disponibles, i per començar un tema amb una intro sinistra, vaig haver d'utilitzar en una ocasió un loop de guitarra distorsionat i ralentit per aconseguir aquest efecte, però ara simplement obro la carpeta de textures industrials i n'escullo una que m'agradi. La manca de sons t'obliga a utilitzar de manera creativa els que tens. Ara bé, cal dir que quatre pistes són poques i que està molt bé tenir-ne més. 

Un apunt: encara que el so se sentís a través de l'altaveu, les cançons del ModEdit no sonaven com les d'aquest vídeo. Eren sons d'instruments reals: caixes de ritmes, sintetitzadors, acords...

Gràcies pels enllaços, alguns dels sons que s'hi utilitzen són molt "old school" (ahyeah, check this out...). 
  • Arnau Solsoner 2.232 3 788 👍 2.448

jo ja vaig al·lucinar amb el canvi de so amb el portàtil al prince of persia quan hi vaig jugar per primer cop (al cap de cinc anys després de jugar-hi amb un portàtil 286 i pc speaker) amb un portàtil pentium 100.

https://www.youtube.com/embed/HcI8lQvX8Ng (amb pc speaker).

• lluisbg 23.763 3 49 👍 5.557
    No puc respondre a aquesta pregunta
  • broquil_is_over 904 3 👍 790
    Jo trobo a faltar la sensació de control sobre el sistema. Si posaves un antivirus, o qualsevol programa resident, ho feies tu perquè volies. Sabires exactament que corria sobre el teu ordinador. Els programes no tocaven el sistema operatiu sense permís. Aquest no s'anava enmerdant sense altre solució que anar formatant cada X temps.

Òbviament hi havia coses que no estaven bé: no hi havia interfície comuna a les aplicacions, xada programa duia els seus drivers i era quasi una loteria tenir una tarja de video i so compatible, etc.

Però... windows es una merda com un piano. Si no necesités els programes d'Adobe per motius professionals, no l'usaria. Em roba els recursos, m'espia, canvia coses sense preguntar, degenera sense remei...
  • Canyadesucre 9.134 3 238 👍 13.348
    El 1r ordinador va arribar quan jo tenia 9 o 10 anys, era un 3/86 i va durar fins que en tenia 22 i ja me n'havia anat de casa feia temps. Com que només em van comprar un joc en tots aquests anys (lÌndiana Jones and the Fate of Atlantis), havia de jugar als jocs que venien amb el windows, que eren el Tetris i els de cartes o tipus Taipei. A vegades algun company de classe em deixava un disquet amb algun joc supercutre i podia variar una mica.
    Però suposo que és gràcies a això que ara d'adult ja fa molts anys que no jugo a videojocs ni ganes.
  • Lesttatt Usuari sumador 36.791 11 17 👍 11.466
    Trobo a faltar el Mirc finals dels 90 primers del 2000.
  • Defectible 610 👍 489

Nostàlgia, sí.

Però ¿trobar-ho a faltar? No.

Potser la tranquil·litat implícita: el misteri, les limitacions, la potencial calidesa. Era tot més senzill, i la senzillesa és molt atractiva. Qui més qui menys hi torna esporàdicament d'una manera o altra, en un videojoc, en una estètica. Només cal veure l'èxit de Ready Player One: de nostàlgia d'aquells temps, n'hi ha molta a tot arreu.

Però si de cop ens retornéssin allà per força el 99.9% de la gent enviaria els ordinadors a la puta merda i es dedicaria a altres coses, jo el primer. A veure qui torna ara als temps d'espera, disquets trencats, dades limitades, la falta d'imatges fotorealístiques, no tenir vídeo més enllà que a la tv... A fer punyetes, oyga.

Ja posats, et recomano el videojoc VVVVVV a qui no el conegui. Un bon trip nostàlgic, de música fantàstica. Molt fan.

• Fidel Alfals Usuari sumador 11.010 8 188 👍 1.977
    Home, el que és trobar-ho a faltar, doncs tampoc. Com molts dels que han participat en aquest fil, vaig començar amb MSDOS i em fa venir una bona dosi de nostàlgia, però diria que em quedo amb els sistemes operatius de 2018.

PD. Aquests són els jocs que hi havia al primer 386 que vam tenir a casa.

PERESTROIKA:

Segur que la mecànica del joc feia alguna referència simbòlica a la transformació del sistema econòmic soviètic. Pensava que ho entendria de gran, però què va.

???

_______

MANIAC MANSION:

Resulta que els qui jugaven a aventures gràfiques en aquell moment eren uns nerds de ca l'ample, però ara les putes ESCAPE ROOMS són el paradigma de lo cool. A fer la mà home.

Quan portàvem l'ordinador a l'informàtic a reparar, sempre li demanava a mon pare que m'instal·lessin jocs nous. I així va ser com a mitjans dels 90 vaig aconseguir

UN MARIO MÉS FALS QUE UN DURO SEVILLÀ

No es podia passar de la quarta fase.
  • AviVicenç 15.112 5 127 👍 1.886
    Només per juga?, més aviat malgrat falta de 'nternet per treballar
  • enriquito 10.100 14 210 👍 1.707
    et pots posar un fons de pantalla negra si vols, eh
  • botifarradepagès 5.588 3 387 👍 4.881
    No, sou tots uns avis . Jo ja vaig començar amb un Windows XP...
  • Arnau Solsoner 2.232 3 788 👍 2.448
    Aquest lloc web permet descarregar el Windows 3.1 i el Windows 95 en català. Jo tinc el Windows 3.1 i el Windows 95 emulats amb el DosBox i fa gràcia.

https://winworldpc.com/library/operating-systems

• galetacuqui 159 👍 150
    Crec que el primer i únic joc que vaig jugar en aquest ordinador: Bouncing Babies.

Publicitat

Fòrums

• 9.159.829 missatges
  • 216.264 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat