Publicitat

Fòrum

La diferència entre Suècia i Suïssa

erianocar2.493 1 733👍 1.570
Sweden Yes: indemnitzen una musulmana perquè no li van donar una feina perquè es va negar a donar la mà a l'entrevistador.

Suïssa: deneguen la nacionalitat suïssa a uns musulmans que es van negar a donar la mà als entrevistadors.

Curiosament les dues notícies són d'ara. No és que m'hagi dedicat a buscar.

Perdoneu pel castellà però trobar aquesta mena de notícies en mitjans catalans és difícil.

Respostes

Configuració
  • virot8.841 4 248👍 4.179
    Suïssa té la proporció d'immigrants més alta de qualsevol país europeu, excloent microestats. Fes un cop d'ull a la selecció de futbol suïssa.

Resultat d'imatges de foreign born population in europe
  • erianocar2.493 1 733👍 1.570
    Suècia aquesta setmana: un centenar de cotxes cremats

No sento mai notícies d'aquest tipus de Suïssa.
    • Roderic16.108 14 109👍 7.785
      Un cop vaig anar a Suècia i em vaig trobar un xiclet empegat a terra.
         enhorabona

M'agrada que viatgis de tant en tant.
        • Roderic16.108 14 109👍 7.785
          Sempre s'ha dit que és viatjant que es cura el racisme. Prova-ho quan facis el 18.
            • El Llop 2.0179👍 93
              Llevant l'Extrem Orient, les "civilitzacions superiors" han sigut obra d'indoeuropeus: els vedes a l'Índia i Pakistan, els medes i perses a Orient Mitjà, els descendents de la Hallstatt a Grècia i Roma, les tribus germàniques a l'Europa medieval...

Açò és una simplificació però no deixa de ser cert.
                No cal dir-ne superiors. De fet destrossen molt l'ecosistema, però bé, entenc què vols dir.

De totes maneres, discrepo: els orientals han tingut civilitzacions molt avançades en el passat i actualment hi ha la japonesa, amb la Xina a bon ritme. 

I què me'n dius de cartaginesos, antics egipcis, i alguna altra civilització antiga de l'orient mitjà?
                • El Llop 2.0179👍 93
                  1- De fenicis i els seus "cosins" els cartaginesos, tinc bona imatge. (Tot i que em fa pànic pensar que Aníbal podria haver conquerit Roma...).

2- Dels hebreus prèviament a l'exil.li babilònic, tambè. (Fins i tot històries com la resistència de Massada són épiques...).

3- D'Egipte, no tinc coneixement per judjar-ho. (L'Egipte ptolemaic era una cultura grega o semigrega al cap i a la fi....).

4- D'allò que surt de la Península Aràbiga, no em fa molta gràcia: ni arameus, ni mahometans...
                    Volia dir la Messopotàmia. Babilònia, etc. No ho conec gaire.

Diria que no totes les cultures semítiques eren poc avançades. El problema va ser quan els musulmans van envair-ho tot. Crec jo, eh?

I ara estem permetent que aquests tarats es continuin estenent.
                    • El Llop 2.0179👍 93
                      Bé... l'Orient Mitjà dels Arsàcides i Sassànides era una bonita mescla entre els elements perses i grecs que va durar 8-9 segles.

No sé si és coincidència que ixa part del planeta va entrar en decadència a partir de les conquestes islàmiques.
                      Bé, de fet els perses són indeoeropeus (sé que ho saps). Jo parlava de gent que parlava llengües semítiques i van fer civilitzacions importants. Babilònia, Assíria, Egipte, etc.

És possible que racialment no fossin com els àrabs de totes maneres. Hi ha un poble semític del nord d'Àfrica que s'ha mantingut bastant al marge de la invasió musulmana, els Kabil, i tenen un aspecte bastant sudeuropeu.
                Les primeres civilitzacions van néixer al Creixent Fèrtil. Els egipcis (afroasiàtics però no semites), els sumeris (llengua aïllada), els accadis (semites), etc. Els indoeuropeus suposo que vam fundar moltes civilitzacions perquè ens vam escampar com la pesta per tot el territori entre Europa i la Índia.

Tampoc no sé si té gaire sentit parlar dels indoeuropeus com a unitat antropològica. Actualment jo distingiria quatre grans esferes civilitzacionals:

• Occidental: Europa, Amèrica i Oceania; religió cristiana, alfabet basat en el grec, llengües clàssiques el llatí i el grec
                • Islàmica: nord d'Àfrica, Orient Mitjà, Indonèsia; religió islàmica, alfabet tradicionalment àrab, llengües clàssiques l'àrab i regionalment el persa
                • Índia: la Índia, i part de la Indoxina; religió hindú o budista theravada, alfabet de tipus brahmi, llengües clàssiques el sànscrit i regionalment el pali
                • Sinítica: Japó, Corea, Xina i Vietnam; religió budista mahayana i filosofia confuciana; ús tradicional de caràcters xinesos; llengua clàssica el xinès
                • MLC10.792 4 196👍 8.523
                  Jo tinc dubtes de la separació entre entre occidentals i musulmans. Més enllà del factor religiós, la majoria de països àrabs o pèrsia va formar part de l'imperi romà o en va tenir tota la influència cultural i el contacte.

Jo no deixo de veure als musulmans com als cristians d'abans de les revolucions francesa, científica o sexual.
                    Pèrsia, l'Àsia Central (que inclou els actuals turcs que encara no havien arribat a Anatòlia), Pakistan, Bangladesh, i Indonèsia no han estat mai Imperi Romà. I no sé de què serveix que ho hagi estat el nord d'Àfrica i el Llevant si després els àrabs ho van arrasar del tot.

És clar que hi ha civilitzacions que han tingut contacte entre si, jo em sento "culturalment" més proper a un marroquí que a un xinès, però som essencialment diferents i crec que això es mostra cada vegada més...

No és només la religió, és la llengua també (un reflex de la nostra història): Europa com he dit coincideix amb l'àrea on s'han usat tradicionalment els alfabets llatí, grec i ciríl·lic (molt semblants entre si), i l'àrea on el grec i el llatí han tingut una enorme influència en el vocabulari... A més de tota la història compartida d'ençà l'Edat Moderna, com has dit... Jo veig a Europa com una unitat clara no només geogràfica sinó que també culturalment.
                    • MLC10.792 4 196👍 8.523
                      Justament per això no he mencionat ni Pakistan o indonèsia i he parlat de tenir influència o contacte al costat de formar part.

Els romans van coincidir amb l'imperi part amb els que van tenir guerres i tractes. I també va formar part de l'imperi d'Alexandre. Torno a insistir en que l'Islam va ser al principi més una heretgia mig cristiana que altre cosa. Els musulmans creuen la santedat Jesucrist i en bona part del relat bíblic. I bona part de la tradició grecorromana va arribar-hi.

L'alfabet àrab és germà del llatí, al contrari de les escriptures de la India o de Xina.

No nego que hi hagi hagut contacte, és clar que sí, i ambdues religions són abrahàmiques també.

Però si ens posem així, l'Índia fins fa no gaire era l'Imperi Mogol, de cultura persa, i l'hindi té un munt de préstecs del persa (per tant també de l'àrab indirectament). A més un 15% de la població és musulmana (excloent Pakistan i Bangladesh que ja és com "fer trampa"). Les escriptures índies (bràhmiques) també comparteixen origen amb l'aràbiga (de fet estan en la mateixa subbranca, l'aramea; mentre que el nostre alfabet ve del grec).

De tota manera és evident que els tres alfabets europeus comparteixen molt més entre si que amb l'aràbic (que ni tan sols és un alfabet, sinó un abjad perquè no marca vocals, i s'escriu de dreta a esquerra).

D'altra banda, el budisme, que va sorgir a la Índia i beu molt de l'hinduisme, es va exportar a l'Àsia Oriental. I també hi ha cultures islàmiques en contacte amb la xinesa (els uigurs i els hui, aquests darrers l'únic que els separa dels han és la religió), fins i tot hi ha budisme a Europa (Calmúquia)...

Vull dir, de contacte és clar que n'hi ha. Però a mi em sembla que cristians i musulmans som prou separats com per posar-nos a grups diferents.
                    • MLC10.792 4 196👍 8.523
                      Els abjads són alfabers. De fet, el primer alfabe fenici ho era. I no és clar que les escriptures de l'Índia siguin d'origen arameu. De fet, aquestes si que no són alfabets de cap tipus, sinó sil·labaris.

I jo no parlo de contactes entre civilitzacions, sinó d'un origen comú. La civilització islàmica s'ha format i ha crescut dins l'univers cultural occidental, en molt bona part.
                      A veure, jo diferencio entre:
                      • Alfabets: 1 caràcter = 1 consonant o vocal
                      • Abjads: 1 caràcter = 1 consonant
                      • Abugidas: 1 caràcter = 1 consonant, amb vocals marcades secundàriament
                      • Sil·labaris: 1 caràcter = 1 síl·laba
                      • Logogrames: 1 caràcter = 1 arrel
                      Per tant un abugida (e.g. devanagari) estaria a mig camí entre un abjad (e.g. aràbic) i un alfabet (e.g. llatí).

L'origen comú del món occidental i l'islàmic és remot, cal arribar a les primeres civilitzacions de la història, del Creixent Fèrtil fa més de 4000 anys. Per exemple el grec es va començar a escriure el 1450 aC, a partir de llavors vindria així resumidament domini grec, i després l'Imperi romà, Carlemany, Renaixement, colonització de les Amèriques, revolució científica i social, segona onada de colonització, etc. Ha plogut molt.

I sí, tant el cristianisme com l'islam tenen un mateix origen geogràfic. Però el budisme i l'hinduisme també.

No sé com algú que es proclama ateu i secular pot creure que hi ha alguna mena de "civilització" abrahàmica que inclou Europa, al segle XXI.
                    • MLC10.792 4 196👍 8.523
                      És que no té cap importància el que tu diferències, sinó que cal fer servir un llenguatge compartit. En principi, tothom considera que els fenicis van inventar l'alfabet.

El que jo vull dir és que en principi, la Xina, l'índia i l'occidental són societats diferents que van aparèixer de manera independent. Com ho van fer a Mesoamèrica o als Andes.

Cadascuna d'aquestes civilitzacions van aparèixer sense tenir contacte amb la resta i podria haver passat que si haguessin aparegut abans i haguessin tingut temps per imposar-se, avui serien les que dominen el món.

Doncs el focus neolític que va donar lloc a Egipte, a Mesopotàmia i després a Grècia i Roma, penso que correspon a un únic focus.

Que jo no cregui en deu, no vol dir que no cregui que la religió és un factor fonamental per la majoria de la resta de la humanitat.

Més enllà de les batalletes terminològiques, el que queda clar és que la tipologia d'escriptura índia es troba a mig camí de l'aràbiga i la llatina. En qualsevol cas insisteixo, que comparades amb les diferències entre els tres alfabets europeus, les que hi ha respecte l'escriptura aràbiga són abismals. Si ho mires d'aquesta manera passa el mateix amb la religió: les diferències entre catòlics i ortodoxos són nímies quan comparades amb l'islam.

La civilització de la vall de l'Indus (que era segurament dravídica i en cap cas indoeuropea), tenia contacte amb Mesopotàmia i la península Aràbiga. Els indoeuropeus van arribar-hi des del Caucas, per tant potser no compartim origen religiós amb els indis, però sí lingüístic amb la seva llengua clàssica. L'escriptura bràhmica és ben probable que tingui origen semita.

En qualsevol cas, pensava que estàvem parlant de les civilitzacions actuals. Si no, podria haver inclòs diverses de natives americanes o inclús una a l'Àsia Central basada en el tengrisme (compartida per pobles túrquics, uràlics i mongols).

Que jo no cregui en deu, no vol dir que no cregui que la religió és un factor fonamental per la majoria de la resta de la humanitat.
                      I precisament per als musulmans la seva comunitat i identitat última és la ummah, i potser els cristians no tenim un concepte idèntic però segur que ens sentim molt més agermanats culturalment amb un rus que no pas amb un bengalí, per dir quelcom. No existeix cap consciència d'una comunitat abrahàmica. I sobretot això després dels desenvolupaments a Europa des de l'Edat Moderna.
                    • MLC10.792 4 196👍 8.523
                      Contactes, al vell món sempre n'hi han hagut. Els romans compraven seda a la Xina. Del que parlo jo no és de que dues societats tinguin contactes perquè s'han trobat, sinó de que siguin filles d'una mateixa mare.

El que vinc  a dir és que el món islàmic és tan fill del focus cultural del Creixent fertil   com els europeus,

És clar que no existeix cap sentiment de comunitat abrahàmica, qui ha dit el contrari?

Afirmar que els pobles de les dues ribes de la Mediterrània estan tan lluny com de la Xina em sembla una exageració.

Els extrems sempre fan comparacions absurdes. Un nigerià musulmà i un cristià són de civilitzacions diferents? I un copte i un musulmà del Caire? Els xinesos musulmans de Xian a quina civilització pertanyen?

Del que parlo jo no és de que dues societats tinguin contactes perquè s'han trobat, sinó de que siguin filles d'una mateixa mare.
                      Ja, i jo, que he iniciat el tema, he dit que eren les esferes civilitzacionals de l'actualitat, és a dir, regions àmplies del planeta amb història, cultura, religió similar; independentment d'on s'hagi començat a desenvolupar.

Afirmar que els pobles de les dues ribes de la Mediterrània estan tan lluny com de la Xina em sembla una exageració.
                      No ho he dit això, de fet he afirmat just el contrari.

Els extrems sempre fan comparacions absurdes. Un nigerià musulmà i un cristià són de civilitzacions diferents? I un copte i un musulmà del Caire? Els xinesos musulmans de Xian a quina civilització pertanyen?
                      Que hi hagi grisos no vol dir que no es pugui categoritzar. I per mi, sí, es tractaria de civilitzacions diferents, perquè es distingeixen per un dels trets més definitoris de cada civilització, la religió. En el cas dels hui suposo que formen part tant del món islàmic com de l'esfera sinítica. Altres casos, com els mongols, són difícils de classificar. El cas de l'Àfrica subsahariana no sé ben bé. Tot i ser cristians, a mi no em sembla Occident, però també trobo que els falta alguna cosa per a esdevenir una civilització "de ple dret".
                    • MLC10.792 4 196👍 8.523
                      Jo he deduït, potser per error que consideres que la riba nord de la Mediterrània pertany a l'esfera occidental i la sud a la islàmica. Dues esferes al mateix nivell que les altres dues.

Jo suposo que com ateu no li dono tanta importància a la religió. Si ara es produeix un procés secularització i ateització a tot el món, resulta evident que l'Índia i la Xina seguirien sent civilitzacions diferents a la nostra. Un islam ateu seria diferent a un occident ateu?
                      Jo no li dono importància a la religió (a quina) sinó a quanta religió, és a dir, com d'intrusiva és en la vida social i política d'una nació. Segurament, el meu conjunt de valors és més proper al de l'Àsia Oriental (que són seculars i normalment sincretistes) que al país musulmà estàndard.

Aquesta secularització mundial que dius no té perquè passar ni és l'escenari actual.

Jo he deduït, potser per error que consideres que la riba nord de la Mediterrània pertany a l'esfera occidental i la sud a la islàmica. Dues esferes al mateix nivell que les altres dues.
                      Ja, i? Això és com si diguessis que el portuguès i el castellà no poden ser llengües diferents perquè això seria posar-los al mateix nivell que el vietnamita o ves a saber què. Des del moment en què divideixes una realitat en tres categories, hi haurà algunes que seran més semblants entre si i amb d'altres seran més llunyans.
                    • MLC10.792 4 196👍 8.523
                      Bé, jo penso que aquesta secularització ja està passant ara mateix. Sembla força clar que a mesura que augmenta la renda dels països la religió passa a un segon pla fins arribar a desaparèixer de la vida de les persones.

Com que és previsible que la renda vagi augmentant, doncs també la secularització.

Va començar als països del nord d'Europa, després als del sud i ara mateix ja hi ha un canvi brutal als EUA i comença a Sudamèrica. A la Xina ja va passar fa anys.

• autokrator11.932 2 170👍 7.623
                És nota que no saps gairebé res d'Història.
    • __28653__23.841 3👍 5.608
      80 cotxes no son 100 cotxes
  • __28653__23.841 3👍 5.608
    Uns deuen haver firmat la Convenció Europea dels Drets Humans i els altres no
  • BarratinaireUsuari sumador7.894 14 271👍 5.442
    La diferència en que un és un Estat i actua com a tal, Suïssa, i els altres, un estat titella com la resta dels membres de la UE.
  • autokrator11.932 2 170👍 7.623
    Veig que ningú no ho comenta però també hi ha una petita diferència fonética. Compte al pronunciar que no és el mateix: Suècia porta una e oberta i una i al final, a Suïssa, en canvi la i va abans i no hi ha e. 

No us equivoqueu amb això que és molt important. De res. 
  • Kevin Durant i Lleida4.257 1 497👍 2.530
    Són guiris amb calers tots dos.

Publicitat

Fòrums

• 9.191.243 missatges
  • 217.389 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat