Publicitat

Fòrum

Sociopolítica de les dues comunitats lingüístiques a Catalunya, pre- i post-Procés

virot8.830 4 248👍 4.178
Aquest fil és per discutir una mica el comportament sociopolític de les dues comunitats lingüístiques que tenim a Catalunya i com les ha afectat el Procés. Primer de tot si és una variable rellevant, és a dir si trobem diferències, després quines diferències hi ha entre els espanyols de Catalunya i els d'Espanya, si n'hi ha.

La història electoral des de la Transició ens diu que durant uns bons 30 anys el pastís va estar dividit entre CiU i el PSC. En general els catalanoparlants votaven CiU, i els castellanoparlants PSC, si bé no era tant consolidada l'escletxa. Que uns tinguessin una força de dretes i els altres una d'esquerres significa res? Eren -o són- uns més d'esquerres que els altres? Com encaixa això amb el rebuig de Catalunya a l'OTAN o el suport més baix a la Constitució Europea, per exemple?

El 2010, el PSC perd l'hegemonia dins de l'espanyolisme, tocant fons el 2015, i a poc a poc va pujant C's, primer a costa del PSC i després del PP.

El 2014 per primer cop a la història ERC passa per sobre de CiU, a les europees. A partir d'aquí vindrà l'escissió d'Unió, i el constant rebranding i falta de rumb que sembla caracteritzar l'actual PdCat, així com el seu intent de salvar els mobles apel·lant a una transversalitat, amb o sense ERC, que li val continuar sent la força més votada dins del catalanisme. Però a què es deu l'ascens d'ERC? És que Catalunya vira a l'esquerra, o la corrupció de Convergència, o el propi Procés que transforma radicalment allò que toca?

Mentrestant, de les eleccions del 2010 a les de 2012 s'observa com la societat es polaritza, a les comarques més catalanes creix el catalanisme, a les més espanyoles l'espanyolisme.

El consens del poble únic, de la Catalunya endormiscada entre el bipartidisme CiU-PSC fa aigües. D'una banda el catalanisme s'abona completament a l'independentisme, i en part com a reacció a això, a l'espanyolisme entra amb força un partit que no està disposat a cedir en res ja no a l'independentisme sinó a Catalunya com a nació. La seva visió és que Catalunya és una regió espanyola més i no descansarà fins que això passi.

Bona prova n'és que són precisament ells el primer partit amb representació parlamentària que es comunica majoritàriament en castellà, els primers a parlar en castellà al Parlament, i això arrossega el PP, i fins i tot a part de l'independentisme (el rufianisme) a adoptar aquesta llengua.

Què en penseu?

Respostes

Configuració
  • virot8.830 4 248👍 4.178
    Quin èxit tu
  • __32457__1.667 1👍 1.406
    La diferència que hi trobo entre els espanyols de veritat i els que corren per aquí, bàsicament és que els d'aquí diuen ratxola i plegar, i poca cosa més.

L'altra pregunta no te'n dic res, perquè avui estic especialment negatiu, i tampoc no cal abusar del respectable, si es dosifica, millor, però vaja que jo t'apujo el fil i tal.
    • enriquito10.282 14 209👍 2.014
      rachola, plegar, trempar, enchegar, mediana (en comptes de tercio), genista (en comptes de hiniesta o retama), súro (en comptes de corcho) i ja més rar "polonés".  A part, quan parlen anglès diuen la "c" com "s" en comptes de "th" (sitibank en comptes de thitibank) , i saben pronunciar correctament el so "j", sense fer "y" com els altres espanyols (injection en comptes de iñection)

i això és tot, a part d'això no hi ha absolutament cap altra diferència entre els espanyols de catalunya i els altres
        No et sabria dir, això de pronunciar "Thity" i tal ho he sentir a catalans de 8 cognoms... 

També he conegut un Sergi que el pronunciaven "Seryi", espanyols d'aquí.

Crec que cal entendre que sense la llengua i amb l'aminorament dels catalans autòctons, aquí no en quedarà res de Catalunya com a nació... Res de palles amb Irlanda.
  • sbarpa_941.726 5 920👍 751
    Penso que abans molta gent que es considerava catalaníssima i votaven PSC, ara onegen la bandera espanyola sense cap mania, quan abans feien veure que els repelia perquè era el que es portava. Perquè després diguin dels que hem agafat l'estelada.
  • Screen3.987 1 523👍 1.899
    que la situació és fotuda
  • Pedrolo10.349 3 206👍 4.544
    La substitució lingüística és terrible. Avui mateix he agafat el tren, el metro i el bus. He sentit un 10% de converses en català només. Però, vaja que segur que només són imaginacions meves com diuen molts al Racó.
  • Ryotsu554👍 415
    És un bon anàlisi. Deixo aquí aquest gràfic d'en Kiko Llaneras.

El PSC i CiU estaven en posicions properes al 5, ara estem als extrems. És una llàstima que un partit tan fastigós com C's hagi tret tant rèdit d'aquesta situació, tant a Catalunya com a Espanya, els hi ha anat tan bé que ja ni dissimulen el seu ultranacionalisme.
      En el cas de Convergència, fent el gran salt el 2012... un cop vaig fer un fil sobre això però ara no sé on s'ha fotut.

Cs és un partit a qui li no veig gaire espai dins de la cultura política espanyola, és liberal-progressista, elitista, pijo... el votant del PP és conservador i els espanyols en general són vulgars (en el sentit neutre de la paraula). Només agitant l'etnicisme anticatalà poden tenir èxit, com s'ha vist a Catalunya on bàsicament han estat un Junts pel No. I ara amb en Casado aquesta posició també la disputarà amb el PP...
      • Ryotsu554👍 415
        Segur? Jo crec que sí que té futur. Espanya no és un país conservador, entre la gent jove això és molt evident, al final jo crec que el PP està condemnat a ser absorbit per un partit nacionalista, progressita i amb polítiques econòmiques de dretes que no caigui en els discursos de l'esquerra sobre la immigració.
          El poble espanyol conservador a nivell social no ho és, això està clar, però sí que el trobo molt aborregat, políticament. I un partit que es vengui com a progre, encara que no ho sigui, no sé si té espai quan ja n'hi ha dos.

En general, i això no és només a Espanya sinó a Europa, la dreta tradicional aguanta prou bé l'embat. Són les esquerres tradicionals les que s'estan descomponent.

Ja a les eleccions del 15 i 16 hi havia un hype enorme amb Cs i al final en què es va quedar? No entenc perquè ara tornen a donar-los bombo. Si el tema català és candent sí, però altrament no veig per què. Es quedarà com el partit dels letizios a Twitter i pijos urbanites.
          • Ryotsu554👍 415
            Potser tens raó, igualment el PP "sembla" que ja no té problemes amb temes com el matrimoni homosexual. De fet, espero que així sigui, a molts peperos els hi encantaria acabar amb el català, però els de C's encara són pitjors sota un fals discrus populista contra el nacionalismes, i com que sembla que de moment continuarem aquí uns quants anys més més val que aquests no toquin poder.
    • Aufrany4.131 3 510👍 3.814
      CIS, com no podria ser d'altra manera, el nacionalisme espanyol no existeix.
  • llamp48.478 17 10👍 12.061
    Els primers en parlar en espanyol al Parlament van ser els del PSA.
  • Marc Espasa15.704 13 119👍 3.917
    Si els estudis linguistics diuen que els catalanoparlants no arribem al 40% i quasi el 90% ja som indepes o sumem castellanoparlants al projecte o no se com preteneu ser independents.

És que no hi ha massa a discutir en aquest aspecte, hem d' aconseguir que un gruix de castellanoparlants siguin indepes.

• the_west_rulez14.594 3 135👍 13.538
      Ja hi ha molts castellapoarlants votant independència, en cas contrari no hi hauria govern indepe.
    • grava2.967 1 647👍 4.423
      Visca Paco Candel. La fantasia paternalista de la "integració" és incansable -i espiritualment reconfortant. Mentres, la colonada té ja força consolidada Tabàrnia i, mitjançant urbanitzacions i barris d'immigrants -que naturalment aprenen la llengua útil-, clivella amb força el rerepaís.   
      • Marc Espasa15.704 13 119👍 3.917
        Doncs si no creus en la integració i els catalanoparlants no arribem al 40% la teva proposta per ser majoria és??

• Anònim1016.338 6 108👍 15.057
          Natalitat, cada cop ho tinc més clar. Cal fomentar la natalitat catalana. Evidentment la integració en la mesura del que es pugui seria el millor, però és evident que sent minoria minoritzada i amb un estat en contra estem molt limitats. 
          Per ser majoria, diu . Majoria de què és la qüestió.

Jo optaria per desinvertir i evacuar els territoris ja més que colonitzats i que encara que dolgui, ni són ja catalans ni ho tornaran a ser. 

La "convivència" (de les porres) és absolutament tòxica i castellanitzadora, i naturalment els elements més tòxics són els més moderats i compresius.  

Cal enfortir la consciència ètnica i enrocar-se allí on els catalans són clara majoria, la independència no és en absolut allò fonamental, sinó que la nació i la cultura catalana existeixin.

La independència de la integració equival a treballar pels fills dels nostres enemics, a treballar per la República Castellana de Cataluña o reyerta entre faccions castellanes per les despulles del cadàver.

• Lyuh Woon-hyung2.330 3 764👍 2.354
            jo tinc una altra visió del que dius, tal com ho presentes sembla la idea d'un dement, però hi ha molta teca aquí, una de les possibles solucions de fet
              Et prego doncs que intentis desenvolupar la teva perspectiva, jo a aquestes alçades ja he perdut completament el sentit de la decència i dic el que em sembla en la seguretat d'emetre sons en una freqüència inaudible per a l'orella catalana...
                Jo estic desenvolupant la meva idea en privat, de moment, espero tenir enllestit un petit document de cara el 2019 amb un cos mes desenvolupat. Bàsicament jo crec que la convivència no es possible ni és desitjable, sobretot a partir de l'octubre propassat; som al s. XXI, el desenvolupament de la governança multinivell i les teconologíes de la informació permeten tenir un tipus de país amb fronteres establertes pero no necessàriament contínues. 

La idea de separar les comunitats espanyolista i independentista ens la podem prendre com una bogería (moviments massius de població, traumes econòmics enormes etc) o ens ho podem prendre seriosament i obrir un debat sobre com es podria fer una cosa així a la Catalunya del s. XXI, la Catalunya que existeix ara, no la que voldríem. A mi personalment em sembla que el que és de bojos és pretendre viure conjuntament amb gent que, uns dies després que la policía i guardia civil brutalitzessin civils indefensos i pacífics, van sortir a celebrar-ho i a oferir-los un gran homenatge. Aquesta reflexió no l'he vist gairebé enlloc i em sembla prou greu, no conec un cas semblant que no sigui a països on hi ha hagut neteges étniques, odi pur i dur. 

Evidentment una república de tres milions i escaig de persones amb un 99% de suport és més fàcil de defensar que no pas una de set milions amb una cinquena columna enorme, hiperviolenta i disposada a matar per aconseguir els seus objectius, aquesta sería la línia mestra. Evidentment això és molt complicat i molt complexe (cal pensar i repensar un munt de conceptes), per això no et responc ara, ho estic treballant en privat abans de fer cap proposta, i fins i tot aleshores no serà res mes que un esquema per potenciar el debat entre les persones interessades. 

o  podem buscar solucions creatíves que fa vint anys no eren possibles
  • Raico480 2👍 218
    Recordar que CiU va fer campanya pel no amb l'OTAN per una picabaralla amb Madrid. Que et creus tu que a prozionistes com ells els importa una merda l'imperialisme.

Publicitat

Fòrums

• 9.188.874 missatges
  • 217.276 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat