Fòrum

El problema de les províncies valencianes: una visió alacantina.

Benisud 1.133 3 👍 662
Vaja per davant que trobe més valencianes les comarques i les governacions, que no les províncies. I vaja per davant també que partisc de què modificar les províncies a dia de hui és impossible al País Valencià.

Dit això. S'ha dit per passiva i per activa que les províncies desvertebren el País Valencià. Probablement és cert, però la desvertebració no és fruit de les províncies en sí, sinó de la nomenclatura que tenen. Perquè sinó a Catalunya les províncies no desvertebren? Perquè tampoc ho fan a Galicia?

El problema en el fons no és de la província d'Alacant ni de la província de Castelló, sinó de la província de València. I hi ha una solució, una solució de generositat pel país que València ha de fer, una generositat que històricament València no ha fet mai. I esta és renunciar a la seua província. És a dir, que València siga Santiago de Compostel·la, una capital sense província. Què cedisca la capitalitat provincial que sé jo... a Xàtiva, per exemple, que ja l'havia tinguda anteriorment. Tan fàcil com això, un simple tràmit burocràtic. Un acte de generositat com el que mai ha tingut.

Respostes

Configuració
  • Furs i Nació 896 2 👍 742
    Les provincies son un invent espanyol. Que València siga la capital de la provincia és cosa dels espanyols no dels valentins. 
    Ara be, si li canvien el nom per mi encantat, ja fa temps que es diu...
    També dir, que conec molta gent de Gata o Benissa que quant els pregunten diuen que son valencians, no prioritzen la provincia com feu alguns. Això, també sera un avanç, que els "nacionlistes valencians" de provincia diguereu alt i clar als vostres pobles que sou tan valencians com un de Xàtiva o de Morella.
  • UsuariV 9.888 4 217 👍 5.631
    El problema no és de capitalitat, sinó de nom. Si no es poden suprimir les províncies, cal canviar el nom de la província de València, és un reivindicació que personalment porte anys expressant-ho amb la indiferència absoluta del valencanisme polític, tot s'ha de dir.

Un país pot compartir el nom amb la capital, casos hi ha al món, però mai compartir-lo amb una part del territori, no es coneix al món una cas així. I, ben mirat, eixe és el problema del nom "països catalans", que el concepte "catalans" no pot servir per al conjunt i alhora per a una part del conjunt.

• Arkitekte 4.085 2 512 👍 3.702
      I com ens diem? Llevant ibèric? Ponent Mediterrani? Bacavia?
    • AviVicenç 15.027 5 127 👍 1.842
      Dius:  I, ben mirat, eixe és el problema del nom "països catalans", que el concepte "catalans" no pot servir per al conjunt i alhora per a una part del conjunt.

Totalment d'acord

UsuariV escrigué:
      ben mirat, eixe és el problema del nom "països catalans", que el concepte "catalans" no pot servir per al conjunt i alhora per a una part del conjunt.

Sí però eixe ja no molesta tant ... veus!

Washington qué? Whashington és una ciutat i també un estat (on no està la ciutat) d'un país anomenat Estats Units d'América. On està el nom compartit d'una part del tot? Això seria si el país sencer es diguera també Whasington, que no és el cas.

• Ohtar 17.041 7 98 👍 7.700
          Pensava que deies un nom compartit entre la capital i una part
        • Benisud 1.133 3 👍 662
          Haver-ne hi ha eh! Holanda és el tot i una part. I també Russia.
            No. Holanda és una part d'un país anomenat Països Baixos o Nederland. Que tu, jo o molta gent li diga Holanda al conjunt de l'estat és un error que ells no cometen. 

No parlem de les coses que diu la gent, sinó de la realitat oficial i assumida pels propis afectats i qualsevol neerlandés sap que no tots els holandesos ho són.

Respecte a Rússia què? Hi ha alguna part de Rússia que es diga també Russia?

• Benisud 1.133 3 👍 662
              Home! Però si anem així, de lla realitat oficial, nosaltres NO SOM un país, aleshores la comparació no es podria fer mai. Per cert, en tot cas tots els holandesos són neerlandesos, com tots els zelandesos, per exemple i no a l'inrevés com dius tu.

Però bé, el cas més paradigmàtic és Rússia. Els moscovites són russos i prou, pertanyen a Rússia i a la federació russa i s'ha acabat, mentre a la República de Daguestan o més recent de Crimea són daguestanís i crimeus i al mateix temps són russos (oficialment).
                Però em poses exemples que no tenen res a vore amb el nostre cas.

Ací es proposa un país/nació anomenat Països Catalans els naturals del qual s'anomenen catalans. I eixe país/nació té una part del territori, gairebé el 50% que també es diu igual, Catalunya, i els seus habitants igual que el conjunt, catalans.

Dis-me un cas semblant al món.

Els russos són russos i després, cada rus de la seua regió, comarca o ciutat, sense que hi haja cap territori que ostente també el nom del conjunt Rússia/russos, com alguns preteneu que passe ací.

Per a que ho entengues, és com si ara a Espanya li volen dir Castella (o Païses Castellanos), com es distingirien els castellans de la Castella històrica (Burgos, Valladolid, Cuenca, etc.) dels castellans andalusos, aragonesos o asturians?

No es pot posar al tot el nom d'una de les parts, com voleu fer els pancatalanistes.

• Benisud 1.133 3 👍 662
                  Collons si ja t'he posat l'exemple: Rússia.

Els russos són russos, però Rússia té 21 republiques on són... crimeus, txetxens, daguestanís, carelis, ingushians, ossetis, tartastanís... però la zona gris són russos i punt.

• VIcent1979 447 4 👍 134
                    De fet no és aixina.... Ells diferencien entre russkiy que són els ètnicament russos i rossiyane que vol dir ciutadans de Rusia per als que no són rusos
                    • Benisud 1.133 3 👍 662
                      Però és que ací no parlem d'ètnies, parlem (que és el que ell demanava) d'estaments oficials. Els russos ètnics de Crimea seran russkiy i els que no siguen russos ètnics rossiyane però tots són crimeus. Perquè sinó entrem en els debats estèrils tipus: No som valencians tots? Independentment de que siguem "ètno-lingüísticament" catalans o aragonesos/castellans?
                    Com ja t'han explicat, hi ha noms diferents per a diferenciar el rus étnic del rus polític.

Hi ha termes per a diferenciar el català polític del català étnic?

• Benisud 1.133 3 👍 662
                      I per diferenciar el valencià polític del "valencià ètnic" tampoc. I és obvi que ètnicament els d'Alcalà de Xivert (que parlen valencià) i els de Sogorb no són etnicament iguals.
                    • VIcent1979 447 4 👍 134
                      Qui es mou per etnies a Europa occidental llevat dels nazis???  A Europa occidental fa 200 anys que decidirem que és el fet polític aquell que té importancia
                    • Benisud 1.133 3 👍 662
                      Això que dius és una autèntica barbaritat. A més a més jo parle d'etno-lingüística, no de res racial. Però vaja, si a Europa occidental tot va com tu dius, aleshores som espanyols i punt, no cal discutir res, si el fet polític és el que val.
                    • VIcent1979 447 4 👍 134
                      no... No té res a vore... A Europa occidental també hi ha subjectes nacionals que volen assolir la independència... Però mai baix paràmetres ètnics... Móra quanquants bascos hi ha a la IA que son de familia espanyola... O gent com el Rufián...
                    • Benisud 1.133 3 👍 662
                      Et torne a repetir, ètnic no vol dir racial, parle d'etnolingüístic i el Rufián que jo sàpiga parla català.
                    A més a més, em poses un exemple molt especial i poc edificant. La Federació Russa és una reminiscència de l'antic imperi ruso-soviètic, una autèntica dictadura política i étnica, i els territoris "no russos" que comprén, o han estat altament russificats o la seua població, que en general no se sent russa, se resignen a formar part d'un estat rus encara que en forma federal ("autonomies" al cap i a la fi). per conveniència, debilitat o simplement por al gegant de Moscou.

És una situació així desitjable per als nostres països?

• Benisud 1.133 3 👍 662
                      Doncs jo ho trobe una bona opció. Si els valencians tenen una "identitat diferent" doncs tenen una república, a la gent de "catalana" no li cal una república tenen prou amb l'estat. En este cas els valencians som politicament "més" que els "catalans", no és eixa la "vostra obsessió"?
                      No t'he entés molt bé però em sona a parida i a, com diuen per allà dalt, a fugida d'estudi.

El cas continua sent que una situació com la que proposeu alguns, un país amb el nom de mig país, no s'ha conegut ni es coneix al món.

• Benisud 1.133 3 👍 662
                      De fugida d'estudi res, el problema és que tu et negaràs a qualsevol solució perquè el problema no és el nom, és el "conjunt territorial". Si no hi haguera el problema nom (que a València-País Valencià curiosament no el tens) diries exactament el mateix igual que un alicantonista fa problema del nom i en realitat el que està és contra el "conjunt territorial".

Ja t'he posat l'exemple de Rússia que quadra amb el que demanaves, encara que tu continues diguent que no, però el cas és que jo puc dir el mateix de Mèxic que sempre el poses com a exemple, perquè oficialment es diu "Estats Units Mexicans" i no Mèxic i aleshores em pose al teu nivell argumental. A més a més, ells li han canviat el nom a la capital recentment, per evitar confusions, "vosaltres" molta xerrameca però ni això.

PD. Per cert, una altra invalidesa del teu "exemple estrella" és que els habitants de la capital i els del país tenen gentilicis diferents: "mexiqueños" i "mexicanos". Això no passa ací, per tant no és vàlid. Tampoc hi ha cap cas al món.
                  • virot 8.405 4 259 👍 3.884
                    Rússia no és ambigu, es refereix a tota la Federació Russa, siguin repúbliques, krais, oblasts o ciutats autònomes.

No és l'exemple més adequat.
                • marcje 3.098 5 638 👍 968
                  El que cal és suprimir les províncies. Mentrestant posa-li el nom que et surti dels collons.
        • Ph99 2.858 2 665 👍 1.477
          Si vols recordar com escriure Washington, pensa que en George era un home molt net que sempre estava rentant

Wash, washing, Washington 
  • cobertor 958 2 👍 811
    Proposta denegada, gràcies. Algun complex d'inferioritat més a resoldre? Que sé jo, la bandera, el VCF, les falles...
  • Oscar lo Roig Usuari sumador 23.362 14 51 👍 447
    El debat de la vertebració és molt necessari. Ara bé, crec que tenim clar el problema, però no la solució. Poso el meu cas: sóc de Benicarló i la meua "capital", Castelló, està a 70 km. Què em vertebra més, descentralitzar al màxim i que no em calga ja baixar a la Plana, o bé centralitzar, obligant-me a baixar a Castelló i "lligant-me" emocionalment a la capital perquè la conec de sobres?

En el cas valencià, el problema de les províncies són les Diputacions, i això no canviaria si es traslladara a Xàtiva o es creara una de nova. Les nostres tres diputacions han tingut des de sempre molt poder i presència al seu territori, i encara a dia d'avui controlen moltes competències i institucions de referència. A això cal sumar-li que la Generalitat Valenciana és prou raquítica si la comparem amb la catalana o el govern gallec, de manera que al final, la "Generalitat de Castelló", amb Fabra al capdavant, manava més que el Consell i les Corts.

Per això per al valencianisme és vital el buidatge de les diputacions, tant per dalt, traspassant-les a la Generalitat, com per baix, als municipis sota la forma de mancomunitats de serveis al ciutadà (al meu parer, molt millors que els consells comarcals).

I per això mateix l'espanyolisme l'està defensant a capa i espasa, fins el punt de voler omplir la província d'un sentiment de pertinença emocional que no ha tingut en excés fins ara. A Castelló, ara fa uns anys van posar en marxa "el Dia de la Província", i el lema de les campanyes institucionals de la Diputació és "135 municipis, una sola identitat".
  • Hanzel und Gretyl 4.945 9 438 👍 1.322

Em fan una gossera immensa estos debats. Noms, banderes, organització territorial...

I si per una vegada comencem a parlar i a jugar en les cartes que tenim a la taula en compte de lamentar-mos de les que no tenim?

• esclata-sang 508 👍 339
    Província de Xativa....????

No ho havia pensat. Pareix una idea en teoria bona però amb molts entrebancs.

Els edificis de Govern, Corts, Palau.....està tot a Valéncia

Jo visc a La Safor i no em sembla malament eixa teoria
    • Benisud 1.133 3 👍 662
      Ni conselleries, ni les Corts, ni el Palau s'haurien de moure perquè no estan a la capital de província. És qüestió de voluntat real si la hi ha, més enllà de lamentacions culpabilitzadores a la resta del país, però sembla que hi ha nacionalistes valencians als quals se'ls hi va la força per la boca i se'ls veu el llautó de mala manera.
      • esclata-sang 508 👍 339
        És revolucionari

Si es votara en referèndum votaria SI
        • Benisud 1.133 3 👍 662
          M'alegre de la teua resposta.

PD. Ara veig que has editat i ets de la Safor, que diferents sou els del sud de la "província de València" i els del nord. Sort de tenir valencians com vosaltres, per ací baix en realitat la gent als que no pot vore són als del nord. I no m'estranya veient certs comentaris, empatia no en tenen cap ni una. En fi...
          • esclata-sang 508 👍 339
            Gràcies, un gust parlar amb la gent valenta del sud

Com saps, el sud de la "Província" de Valéncia i nord de la d'Alacant som com veïns del mateix carrer

Accent idèntic, costums, gastronomia....moros i cristians....tot

Eixe limit provincial és la cosa més artificial que he vist mai

• Benisud 1.133 3 👍 662
              Ho sé, ho sé... jo com he dit més amunt sóc partidari de les governacions, amb el que li suposaria a Alacant perdre la part nord de la província, i no em fa res si sé que val per vertebrar el país, però trobe que altres no volen fer gens d'esforç, només s'omplen la boca de proclames hipòcrites però a mi em sembla que el que no volen és perdre el seu "xiringuito"...
              Què et sembla:

Província de Xàtiva (o de Gandia, capital a concretar):

> Costera
              > Vall d'Albaida
              > Comtat
              > Valls d'Alcoi (meitat nord de l'Alcoià)
              > Safor
              > Marina Alta
              > Canal de Navarrés
              > Vall de Cofrents

624,543 habitants
              4,910 km2
              160 municipis
  • Gonexar Usuari sumador 9.512 14 225 👍 2.422
    Us agraden molt aquests debats a alguns autonomistes, el tema clau és l'espanyolització/castellanització i no com et reparteix el país.
  • Makaku 380 1 👍 475

I jo em queixo de que els catalans estem dividits i neurotitzats pel tema nacional i lingüístic, però quan veig les cabòries de vosaltres els valencians, la quantitat de capes i més capes de divisions internes, autoodis superposats, etc. Que si blaveros que odien el català, que si alacantins que odien el centralisme valencià, que si polles en vinagre...

Ser un valencià amb consciència nacional i lingüística ha de ser un patiment inenarrable.

• Garroferet 961 2 👍 770
    Buidem de contingut les Diputacions caciquils, i otorguem competències a les comarques.

És a dir, que València siga Santiago de Compostel·la, una capital sense província.
    Igual, fer-ho al revés de com ho proposes seria més senzill. Per canviar la capital de la CCAA entenc que "només" ho hauria de votar les Corts (crec...); el canvi de la capital provincial hauria de passar pel Congrés. Xàtiva capital del País Valencià , que a part d'estar ben comunicada, diria que està situada més al "centre demogràfic" del país.
    • Benisud 1.133 3 👍 662
      Esta proposta recorde haver llegit que ja es va fer a principis dels 80 abans de crear l'autonomia. Jo crec que la solució que propose jo és menys traumàtica per als valencians estrictes que tenen la pell molt fina (em xoca que no es tiren a sobre teu, potser només és antialacantinisme camuflat? ), a més a més, que és allò principal amb la meua proposta s'elimina el vocable "valencià" exclusiu per als habitants de la "província de València".
    Jo tinc la sensació, des de fora i em perdonareu la intromissió, que un sentiment tan fort d'alicantinismo com per a comprometre la identitat valenciana només es dóna a Alacant i en grau menor a zones castellanoparlants de l'oest, entre la mateixa colla d'alienats que t'afirma "el valenciano nunca se habló en Alicante"... vaja, un sector al qual no hauria d'aspirar el valencianisme.

Realment un es pregunta perquè us esteu barallant constantment els valencians, sobretot en el tema territorial (intern). Esteu d'acord en què s'anomena País Valencià, capital València, que tots sou igual de valencians, que les províncies no representen bé la realitat del país... en què no esteu d'acord? Entenc el debat sobre la relació amb Catalunya però el rotllo aquest de València vs. el Centre / Alacant o vés a saber què se m'escapa.

Jo crec que aquestes picabaralles provincianes es dónen igual a regions com ara Castella i Lleó i Andalusia i que per tant la qüestió nominal és secundària. Al cap i a la fi l'àrea d'Elx-Alacant està prou allunyada de València, separada per un bona regió muntanyosa i és normal que molta gent, sobretot la més desarrelada i castellanitzada, s'hi senti desconnectada. Suma-li la proximitat de Múrcia, sobretot pels del Baix Segura, i ja la tens muntada.

Insisteixo per tant que si el País Valencià està tan desvertebrat és més per temes històrics (comarques castellanoparlants i "annexions" posteriors) i geogràfics, que no pas per temes nominals.

Aquesta és la meva humil opinió, si em perdoneu.
    • Benisud 1.133 3 👍 662
      Prou d'acord. La meua teoria és que València es creu que el País Valencià és similar a Catalunya i no ho és, té entre altres coses una geografia i una demografia totalment diferent. Per començar és un país llarg i estret, a diferència de Catalunya. Barcelona és per població el centre indiscutible, només l'eix Reus-Tarragona té cert potencial (ara han celebrat els jocs del mediterrani) però mai es podran comparar amb els jocs olímpics. Mentre al País Valencià l'eix Alacant-Elx està en condicions de tenir un potencial semblant a València (de fet, per exemple l'aeroport de l'Altet que dona cobertura a Elx-Alacant té més tràfic aeri que el de Manises que cobreix València, mentre és impensable pensar que l'aeroport de Reus supere al del Prat).

Després està l'orografia i la distància, Tarragona i Barcelona estan relativament a prop i és un camí ben pla, mentre Alacant i València estan prou distants i amb unes muntanyes prominents, i a això cal sumar-li que Tarragona encara està prou centrada a Catalunya (Tarragona està més a prop de Barcelona que de Castelló), mentre Alacant està més a prop de Múrcia que de València. En resum, Tarragona ha de mirar cap a Barcelona, a Alacant no li cal.

I la reflexió que jo faig és que copiar models quan el model no és el mateix, només porta al fracàs i l'animadversió de la perifèria, perquè parlem de perifèria de veritat, una perifèria a més a més que no li cal ser-ho, perquè té potencial suficient. I particularment com a alacantí, pense que Barcelona amb unes condicions on si podria fer-ho és i ha estat sempre més generosa amb el país que no València. Hi ha mil i un detalls, entre ells també els simbòlics, que no deixen de ser simbòlics és cert, però que inconscientment van calant entre la gent, sobretot si ja ve predetermitat per un distanciament ideològic de la resta del país (cas dels espanyolistes), però on l'ambient en que vius, per molt nacionalista valencià que sigues, és el mateix. I les armes per combatre'l des d'aquí no venen facilitades des de València, és més, per part de determinades persones més bé és al contrari, li posen més llenya al foc.
  • Benisud 1.133 3 👍 662
    Xafardejant per esta web de centerals d'enganxines del inicis del "nou valencianisme" dels anys 80, he descobert una enganxina on es demana la "Capital política del País Valencià" per a Xàtiva (primer quadrant). En aquella època ja van detectar els problemes que teníem a dia de hui patim, recel entre províncies, maldecap terminològic... i ja van intentar buscar-li solucions amb imaginació i amb una visió global del país.
  • Jaume_I 14.615 10 133 👍 6.705
    El balverisme ha fet molt de mal i l'espanyolisme tenir el caldo de cultiu per crèixer i menjar-se el nacionalisme valencià que alhora hauria de ser el català, donat que som el mateix.
    S'ha fet molt malament les coses i especialment el blaverisme fent de crossa als castellans. Ja sabem on han acabat militant els grans blavers valencians.
    Els problemes valencia-alacant no son més que una altre arma de lluita contra el catalanisme.
  • Garroferet 961 2 👍 770
    I vaja per davant també que partisc de què modificar les províncies a dia de hui és impossible al País Valencià.

Doncs s'ha d'intentar. Les províncies són una cosa aliena a l'històrica ordenació territorial valenciana i, a més, resulta poc útil i il·lògica. La província de València és quasi igual d'extensa que la d'Alacant més la de Castelló, i té els mateixos habitants que la suma d'estes dos. Que l'estat les utilitze per a les seues divisions, bé, poc podem fer ahi només que presionar per a que les modifique. Però la Generalitat sí que podria tindre una descentralització diferent a la de les províncies. Per què no ho fa?
    • marcje 3.098 5 638 👍 968
      Perquè mana un partit espanyolista?...

Garroferet escrigué:
      I vaja per davant també que partisc de què modificar les províncies a dia de hui és impossible al País Valencià.

Doncs s'ha d'intentar. Les províncies són una cosa aliena a l'històrica ordenació territorial valenciana i, a més, resulta poc útil i il·lògica. La província de València és quasi igual d'extensa que la d'Alacant més la de Castelló, i té els mateixos habitants que la suma d'estes dos. Que l'estat les utilitze per a les seues divisions, bé, poc podem fer ahi només que presionar per a que les modifique. Però la Generalitat sí que podria tindre una descentralització diferent a la de les províncies. Per què no ho fa?
      Doncs jo crec que per a eliminar les provincies o fins i tot modificar-les fa falta passar pel Senat. Però no estic segur del tot tal volta algú ens ho pot aclarir.
      La proposta republicana valenciana és que s'eliminenmsiga com siga, poder executiu en Alacant, legislatiu en València i judicial en Castelló de la Plana. Si es fes una Banca "nacional" valenciana a Elx.
      • Garroferet 961 2 👍 770
        Doncs jo crec que per a eliminar les provincies o fins i tot modificar-les fa falta passar pel Senat. Però no estic segur del tot tal volta algú ens ho pot aclarir.

Sí, per a modificar-les s'ha de passar pel Senat (i supose també que pel Congrés). Però la Generalitat pot descentralitzar-se com li done la gana. I en això consistixen les vegueries, en l'organització descentralitzada de la Generalitat de Catalunya (altra cosa és que també volgueren que tingueren el rang de província).

La proposta republicana valenciana és que s'eliminenmsiga com siga, poder executiu en Alacant, legislatiu en València i judicial en Castelló de la Plana. Si es fes una Banca "nacional" valenciana a Elx.

Aleshores no les elimines, sinó que premies a eixes ciutats amb més poder. I no només això, sinó que margines (encara més) a la que era la quarta subdivisió històrica valenciana obviant-la totalment, que és precisament la què conté les comarques amb major consciència nacional.

Garroferet escrigué:

Sí, per a modificar-les s'ha de passar pel Senat (i supose també que pel Congrés). Però la Generalitat pot descentralitzar-se com li done la gana. I en això consistixen les vegueries, en l'organització descentralitzada de la Generalitat de Catalunya (altra cosa és que també volgueren que tingueren el rang de província).

Aleshores no les elimines, sinó que premies a eixes ciutats amb més poder. I no només això, sinó que margines (encara més) a la que era la quarta subdivisió històrica valenciana obviant-la totalment, que és precisament la què conté les comarques amb major consciència nacional.
          Gràcies per la resposta.
          No me explicat be. La propoosta seria eliminar-les i a continuació descentralitzar el país.
          Quina seria la teua proposta respecte a la 4a subdivicsió?
    • Oscar lo Roig Usuari sumador 23.362 14 51 👍 447
      Perquè les Diputacions tenen moltes atribucions i no estan disposades, ni l'Estat a consentir-ho, a buidar-se de competències, que haurien de ser recollides per la Generalitat i descentralitzades en ens supracomarcals de nova creació.
  • Benisud 1.133 3 👍 662
    Titulars de hui dels diaris de Premsa Ibèrica a València i a Alacant:

Titular del Levante: La valenciana captada per una secta al Perú torna a Elx

Titular d'Información: L'ilicitana  captada per una secta al Perú torna a Elx

Què? Sorpresos, malpensats? Potser el problema és un altre, un altre...

Publicitat

Fòrums

• 9.139.561 missatges
  • 215.601 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat