Fòrum

Aquesta primavera fes país: visita la Catalunya Nord i parla-hi català

Carles Martell3.303 1 611👍 5.700
El títol ho diu tot. Som-hi, raconaires 

També podeu penjar idees de llocs on anar o usar el fil de blog personal sobre el tema.

Respostes

Configuració
  • Sau de Treviac5.459 2 392👍 6.805
    A partir d'aquesta setmana que ve hi faré alguna excursió. Parlaré sempre en català i miraré de donar suport a qualsevol manifestació de la cultura catalana que s'hi faci. 

Ja explicaré el què...
  • Astralcat3.578 2 575👍 3.107
    És molt senzill anar allà i parlar català. Si algú en demana explicacions es diu que no saps parlar francés.
    De la mateixa manera s'hauria de fer a Catalunya, no sabem parlar castellà, per més cara d'incredulitat que posi qui tinguis el davant.
    • friket_heviarra_666968 3👍 193
      Fent aquesta parida (ser ciutadà de l'ejtat caspañol i dir que no saps parlar castellà) et guanyaràs la hostilitat dels milers i milers de castellanoparlants que voldrien fer suport a la llengua catalana.
      Es com si vas a euskadi o navarra, els hi dius que estàs a favor de la llengua vasca i del nacionalisme euskaldun però ells es neguen a parlar amb tu en castellà. Aquest gest et farà agafar una forta antipatia cap a la seva causa nacional (a mi ja em va passar amb uns quants euskalduns i astur-lleonesos que es negaven a parlar en castellà i que fart jo de tantes gilipollades els vaig engegar a la merda a ells i als nacionalismes vasc i astur. Veritablement t'agafaven moltes ganes de fer-te del PP i desitjar un ràpid extermini de l'euskera i del asturlleonès. Un llarg temps després, però, la mala hostia se'ns va passar però no deixo de tindre un fort fàstic cap a tota aquesta xusma que ben podrien ser titllats de fanàtics gilipolles).
      Les llengües opressores com poden ser el francès, l'italià, l'anglès o el castellà són, digue'm-ne, armes de doble fil. Potser poden oprimir les llengües regionals però també permeten que hi hagi comunicació i organització entre les nacions oprimides en vies de ser assimilades.
      • Astralcat3.578 2 575👍 3.107
        Fas be d'anomenar-te freaky.
      • __29878__1.919 3👍 1.949
        Sí sí el català a caseta que no molesti sobretot. No fos cas que la catalanofòbia innata dels espanyolistes s'agreugi pel fet de sentir una miqueta de català.
        • friket_heviarra_666968 3👍 193
          "El català a caseta que no molesti"
          En cap moment he dit això.
          Als ejpañolistes catalanofobs per descomptat que se'ls ha d'engegar a la merda però als espanyols que tu vegis que no tenen catalanofobia i que serien partidaris de la llengua catalana i demés, si no saben parlar l'idioma nacional no passa res per parlar amb ells en castellà. Recordo els videos d'un professor d'universitat que no sabia parlar català però que tocava el tema del procés de substitució lingüística i que tenia afinitat amb les causes catalana, vasca, gallega, aragonesa i asturlleonesa. Amb aquests espanyols que no són xusma si que farem bé en fer servir el castellà.
  • ExploitationUsuari sumador7.764 13 278👍 443
    Demà pujo a Perpinyà, recomanacions per dinar?
  • Ohtar17.776 8 95👍 8.711
    Jo he estat uns dies a l'alta Cerdanya, al càmping Las Closas a Er. Tots els empleats parlen català. A la fleca del poble també. I totes les senyals de carrers estan en català 
  • rotllan11.871 5 171👍 11.810
    Si voleu parlar català jo no aniria a Perpinyà, rondaria poblets i aniria a parlar amb vells.
    És curiós tenia un amic de Morellàs fa anys (era si fa no fa la meva edat, uns 30 anys), per coses de la vida va marxar a viure a Lió i li he perdut la pista. Doncs ell i la seva colla parlaven en francès, de fet amb els seus pares també, la seu mare no sé si és nord-catalana, el seu pare sí. És curiós perquè malgrat la seva llengua habitual era el francès era 100% nacionalista i no suportava que li diguessin francès (un li deia però tu ets francès i ell contestava doncs tu ets espanyol).
  • esclata-sang1.673 1 936👍 1.400
    Jo acabe de tornar d'un xicotet viatge per la Catalunya Nord (entre altres llocs):
    Cotlliure, Perpinyà, Castellnou dels aspres (per recomanació de JNS) i Vilafranca de conflent

He vist moltes referències a la seua catalanitat (senyeres omnipresents, "perpignan la catalana", "dragons catalans", "pays catalan"......però tots parlen francès. Jo pensava: són catalans que parlen francès ?

Realment volen ser catalans i recuperar la llengua i les arrels o simplement és un toc folclòric del seu passat que usen per a diferenciar-se d'altres regions i vendre més  ?? No ho sé, espere que siga lo primer

Quant al tema del títol, els que m'entenien em contestaven en....castellà !!! 

Ah, i fa molta ràbia vore com s'intenta borrar la memoria mitjançant la francesització dels topònims
    • LesttattUsuari sumador38.752 11 15👍 13.942
      Veig que no ha canviat gaire des aquell 2010 que hi vaig anar.

• JNS4.378 13 493👍 1.647
      Què vas veure a Castellnou? Vas anar a la botiga de flors, fruita i verdura de l'Etiennette, la primera en entrar al poble per la porta gran a mà esquerra?
        Si, vam fer una ullada però estava atenent.

El que si que vam fer és dinar a "le coin catalan". Ens van atendre molt bé. Tenia la carta en català i s'esforçava en parlar-lo encara que li costava. Vam dinar molt bé.
        El poblet és preciós i val la pena desviar-se un poc per anar-hi. És tot com vas dir.
        La llàstima és que el castell està tancat per obres.

Moltes gràcies per la recomanació, 
        • JNS4.378 13 493👍 1.647
          M'alegro de saber que encara hi és. No les tenia totes, el darrer cop que hi vaig parlar va ser el 2011 i ja aleshores em va dir que tenia "quatre vint set anys", així, en català però amb l'estructura francesa; hi vaig tornar el 2015 però la botiga era tancada perquè em van dir que s'havia trencat una cama. Llàstima que no hi poguéssiu parlar, s'hi poden tenir converses molt interessants, i en català.

Vaja, no recordo que a Le Coin Catalan atenguessin en català ni que tinguessin la carta en català.

M'alegro que t'hagi agradat. Sí que paga la pena, sí.
  • EnginyCatUsuari sumador6.150 8 350👍 730
    Jo sóc del parer que la catalanitat a la Catalunya Nord no deixa de ser un folclorisme barat per diferenciar-se de les altres regions franceses, sense més trascendència. Aquesta és l'opinió que penso que té la majoria de gent.

És com la Setmana Santa a Andalusia. Tothom plorant i mostrant devoció als seus sants i fent cua per poder-los dur a les processons... però durant la resta de l'any l'església és ben buida...

Hi ha gent que ho veu diferent i ho respecto...

PS: Si em contesten en castellà... jo els contesto en anglès, que els fot el doble
    Ahir vam anar amb família a St. Miquel de Cuixà, dinar a Vilafranca i havent dinat a St. Martí de Canigó.
    A Castell vam enraonar amb un veí que ens sentia parlar sobre teulats de pissarra, de teules i nevades.
  • Jordi Freixas20.286 13 77👍 4.498
    Fa massa temps que no vaig a la Catalunya Nord... 

A veure quan puc fer-hi una escapada!
    Hi acabo d'estar, a la Catalunya del Nord.

Dic per endavant que sempre m'he adreçat a tothom en català, tanmateix només una minoria m'ha entès. A Prada de Conflent no em va contestar ningú en català. Ningú. Només l'home encarregat de vendre entrades a Sant Miquel de Cuixà, una abadia que va créixer sota l'impuls de l'abat Oliba que us recomano del tot de visitar. És un dels bressols de la nostra nació.

A Ceret només ens va parlar en català una treballadora (pamplonesa!) del museu d'art contemporani i una altra de la oficina de turisme. (La treballadora que ens va atendre a l'oficina de turisme de Prada de Conflent ens va atendre en... castellà...)

La única conversa normal que vam poder tenir en català va ser a Bula d'Amunt, amb un senyor de 90 anys que parlava un genuí català rossellonès dels Aspres, encarregat de l'església del vilatge i també una mica amb un senyor d'uns setanta anys de Costoja.

Dit això us recomano també de visitar Sant Martí del Canigó, l'altre bressol de la cultura i la nació catalanes, al costat de Sant Miquel de Cuixà. 

I sobretot, parleu sempre en català. Que quedi clar que la nostra llengua és ben viva, tan al sud com al nord de la nació.

• Gínjol16.181 3👍 6.590
      Justa la fusta!

Perquè un conegut catalanista nord-català diu que els progres catalans van a Catalunya Nord parlant francès intentant imitar com més poden l'accent parisenc.
      Jo vaig pensar: és clar, són tan resaberuts!
  • albert23Usuari sumador17.892 10 91👍 1.507
    Jo vaig ser-hi l'estiu passat i lamentablement molt poca gent m'entenia... només algun avi i gràcies...

I acabo d'arribar fa poc d'una setmana a Mallorca i aquí sí que m'he sorprès positivament. Molta més gent de la que em pensava m'entenien i em responien en català. 
    • catalàamallorca41.766 7 14👍 18.234
      No entendré mai perquè als catalans us sorprèn que a Mallorca s'empri tant el català.
      • Gínjol16.181 3👍 6.590
          Potser no saben que fa tan sols 20 anys les Illes era probablement la regió dels PPCC on més es parlava català.
        Suposo que pel fet que fora del Principat, la situació és força negra... i ho englobem. També per la por que el govern del PP es carregués la llengua... però ei, a seguir així i millor! Sorpresa positiva!
          Més aviat diria que és per desconeixement i sobretot per meliquisme, inconscientment creieu que la CAC és el centre i on millor està tot. Quan el cert és que a les Illes està força millor (com a conjunt, si vas a Eivissa plores). I pel que fa al PP... la immersió lingüística és cosa seva aquí, imagina!
            No crec que el principat sigui el centre. De fet, arreu on vaig defenso la nació sencera. Però l'experiència m'ha dit que quan he anat al País Valenció o a la Catalunya Nord, el panorama que m'he trobat ha estat bastant desolador. 
            • Ramon Muntaner4.175 12 513👍 1.464
              Quines zones del PV has visitat? Perquè la Catalunya del Nord (en global) només seria comparable a la ciutat d'Alacant.
                Bastant tot! I sí, et compro que a les zones menys poblades i -si em permets rurals- se'n sent parlar força. Però a la que et poses per València i tal i vas baixant, molt malament.
                  En realitat de Valéncia cap avall va pujant i torna a baixar de Xixona per avall (la costa apart)
                  En resum, el valencià és molt majoritari a les comarques del nord de l'interior (els Ports, l'Alt Maestrat, l'Alcalatén...) i majoritari a les comarques septentrionals costaneres (el Baix Maestrat, la Plana Alta i Baixa...amb algunes excepcions en localitats turístiques i Castelló).

Més cap al sud, el valencià és la llengua dels pobles del Camp de Morvedre i Túria (amb alguns casos destacables com Llíria). Respecte de l'Horta de Valencia, ací ja es nota molt més la castellanització per la immigració i substitució. No obstant això, a l'Horta Nord es parla força el valencià i a l'Horta Sud també. Hi ha excepcions com Torrent o Burjassot, comparables a l'Hospitalet. I l'Horta Oest és el nostre Baix Llobregat, per la qual cosa no cal ni parlar-ne

Quant a la ciutat de València, l'ús social del valencià és molt baix, però cal destacar que la llengua encara hi sobreviu.

Seguint cap al sud, el valencià és la llengua majoritària a la Ribera (Alta i Baixa) i les anomenades Comarques Centrals Valencianes (la regió de Xàtiva, Gandia, Dénia, Ontinyent i Alcoi).

Finalment, una vegada travessades les serres de la Carrasqueta i el Maigmó, el valencià és minoritari. A les ciutats d'Alacant i Elx (especialment la primera) és testimonial la presència de la llengua al carrer. Tot i això, hi ha pobles del Vinalopó com el Pinós, Monòver i Crevillent on el valencià és molt majoritari.

Al remat, la situació del català al PV pot ser més semblant a la de Mallorca o fins i tot Catalunya que no pas* la de Catalunya del Nord.

*Ben adient l'ús de la doble negació en un fil nord-català
                  • Argimont8.693 2 250👍 5.174
                    Dir que a Monòver i Crevillent el valencià es molt majoritari es per riure molt
                    • Garroferet1.070 2👍 891
                      A Crevillent no, perquè hi ha molt de moro que no parla la llengua (em sembla que hi ha un usuari de Crevillent que ens ho sabrà dir millor). Però a Monòver diria que sí és la llengua majoritària.
                      Només he anat de passada a Monòver i recorde que vaig interactuar amb tothom en valencià. Pel carrer també vaig sentir molt gent parlant valencià. No em conec tant la zona, però no és Novelda o Petrer, on el valencià es troba molt minoritzat.

Pel que fa a Crevillent, hi ha tants moros que segurament el valencià no siga majoritari en el global de la població, però amb la gent d'allà que tracte jo (els 'autòctons') el valencià és la llengua de (gairebé) tothom.

El problema es això , que aneu de passada i com sempre us inventeu com es això.
                      Jo conec Crevillent i no parla valencià ni deu , si que algun cop s'escolta però es el mateix que passa a Galícia o pitjor encara , perquè Hi ha mes inmigració
                      Ahà , a Crevillent no parlen molt  valencià i no per culpa dels moros .
                      Els moros  gairebé no parlen ni castellà o molt malament.

La culpa es dels propis habitants de Crevillent  noi.
                      De fet Hi ha molta gent que té l' acent  murcià  i parlen en dialecte murcià sense vengonya que valencians parlant valencià amb vergonya
                    • Garroferet1.070 2👍 891
                      Home, conec a alguns crevillentins que parlen valencià, i també es sent pel carrer. Però la batalla allà està perduda. Per la immigració (tant magrebina com espanyola), per la substitució lingüística i pels voltants totalment castellanitzats, que fa que la llengua "útil" només puga ser la castellana. De fet, crec que de Xixona i la Vila cap al sud, el futur del valencià serà el mateix que el que té l'aragonés a Saragossa o el valencià a Oriola, excepte en alguns reductes com els de la zona del Pinós-Monòver.

Crevillent és una illa de valencianitat lingüística. És l'últim lloc on s'ha conservat el valencià oriolà. No és el mateix que Guardamar, on la llengua es troba molt minoritzada. No em conec tant el poble (que té vora 30.000 habitants, compte) com per a fer-ne una anàlisis sociolingüística precisa, però vaja...en absolut podem dir que no hi parla ningú valencià

Puc admetre la discrepància, però dir-me que m'invente coses (i a més incloent-me en una pluralitat d'usuaris inconcreta) doncs ja no ho trobe tan admissible.

Sóc valencià, la meua família es dedicava a la indústria del tèxtil i tenien molta relació comercial amb Crevillent. Els meus avis tenien amics d'allà. He conegut crevillentins a la universitat. He llegit molts llibres de sociolingüística. Hi vaig sovint per faena, perquè tinc clients d'allà (amb què parle sempre en valencià). Conec valencianistes de Crevillent, amb els quals parle sovint de llengua i país. Com diria el Botifarra, te'n cantaré més de mil...

De tot això puc concloure que el valencià és majoritari entre els crevillentins (n'excloc els moros). Que la teua experiència és diferent? Doncs molt bé. Mira, jo vaig anar ahir a Barcelona per faena. Resum del meu dia: els dos taxistes en castellà, a l'estació de tren el personal en castellà, a l'hora d'esmorzar els cambrers en castellà, la reunió de faena en castellà, els meus clients castellanoparlants també, els cambrers del restaurant on vaig dinar en castellà. Per tant, ara puc afirmar en to bròfec que a Barcelona no parla ningú en català, noi

Primer , jo no estic parlant de Barcelona , estic parlant de Crevillent parleu amb propietat que sembla que al racó Hi hagi una competició de qui es el mes dolent.

El valencià a Crevillent al Carrer es gairebé inexistent , això no vol dir que moltes families parlen a vegades en valencià entre ells.
                      Enganyar a la gent es dir que es molt majoritari , quan es mentida..
                      ,al carrer , ni a la retolació ni a les converses al Carrer Hi ha gaire valencià.

El pitjor es que m'adono que alguns raiconares valencians sembla que viuen en una bombolla i s'autoenganyen  a ells mateixos .

No seria  força mes preocupant això de Crevillent si no t'adonès que a mes no Hi CAP  voluntat per canviar això dins la població, es a dir , que tant el fa a la gent si el valencià desapareix.
                      Què vols que et diga, acceptar lliçons d'una persona que ni tan sols sap escriure bé el català...

Au, adéu, bon vent i barca nova!
                • Garroferet1.070 2👍 891
                  Qüestió de percepcions. A mi l'AMB i l'AMT em semblen zones extremadament castellanitzades i on, malauradament, l'ús del català és prou minoritari. Només és a l'àmbit rural on encara té bona salud.
                  • eestlaasedcatalà10.727 3 198👍 2.203
                    A Barcelona el català està en un 40-60. A l'AMB es parla més castellà. Pel que sé a Tarragona només es majoritari el castellà a la ciutat.
                    • Garroferet1.070 2👍 891
                      En això sí que es diferència Catalunya del País Valencià: Barcelona és molt més catalanoparlant que València. Per contra, a l'Horta hi ha percentualment més valencianoparlants que al Baix Llobregat.

Correcte. La diferència clau són les nostres respectives capitals. A Barcelona té un 40% de catalanoparlants. A València un 15%-20% de valencianocallants...

Conseqüència? A Barcelona el català és minoritari però es sent amb regularitat pel carrer. A València ciutat, en canvi, el seu ús social és molt baix

Amb tot, ahir precisament vaig anar a Barcelona per faena i n'he tornat calent*...

*Emprenyat, per no haver-me contestat NINGÚ en català

El que importa sobre tot és que segueix sent la llengua prestigiosa, a Catalunya.
                      Sí, el prestigi, l'actitud dels parlants, la voluntat popular i política de salvar la llengua...

Tot això encara ens ho hem de guanyar ací, al PV. Però ho aconseguirem
            • Garroferet1.070 2👍 891
              La situació a la zona valencianoparlant del País Valencià és prou similar a la de Catalunya en quan a nombre de parlants nadius:

• Marcos412474.487 2 475👍 3.223
        Has de tenir en compte que, moltes vegades, les Balears que se'ns presenten als mitjans de comunicació (sobretot els espanyols) són tot turisme i uns quants Ñs. Gairebé ningú comenta el fet que allà també es parla el català. Si hi anem per poc temps, hi ha la probabilitat que anem a un lloc massa forani i llavors ens fem una idea d'elles que no és del tot representativa.

A mi em va passar.  Necessitem un contacte directe per veure com és la situació realment i, per això, quan t'hi trobes per primer cop, et sorprens.
    • Gínjol16.181 3👍 6.590
        Fes-los dir "Un carro carregat de terra roja"
        Un carro carregat de rocs corre per la carretera de Roses
        Coneixes la dita alcoiana? "Per la carretera de la Font Roja baixa un carro carregat de terra roja". A la meua escola el primer dia d'un professor nou va demanar a la classe si ningú sabia un travallengües i els meus companys van assenyalar un xic que no pronunciava bé les erres. El professor, tot innocent, li va fer dir eixe travallengües...
        • Gínjol16.181 3👍 6.590
            EMBARBUSSAMENT.

Una amiga nostra, no sé exactament per què (era de la Plana Baixa, crec recordar, res a veure amb França ni Alemanya), pronunciava les R com a G.
            La noia era molt graciosa i ella mateixa ens deia: "Un carro carregat de terra roja" amb la G.
      Això que dius de les estelades i dels llaços grocs és ben veritat. N'hem vist una pila. I també pancartes i pintades contra la repressió a la Catalunya del sud. I molt de folklorisme català desacomplexat... en francès.
      Gran intervenció  Quin lèxic més preciós que fas servir  

Salutacions de part d'un valencià
      • peix_menut1.825 6 886👍 554
        Gràcies. És una combinació del parlar del vilatge i un aprenentatge a fons del català normatiu amb pinzellades dels altres dialectes -tenc entès que 'per ventura' és valencià, i també gasti 'no té trellat' força sovint. 

Salutacions amicals! 
      Si assolida la independència de la CAC pogués reincorporar al nou Estat una sola comarca de tota la Catalunya Gran escolliria el Conflent
        Jo som de Banyuls de la Marenda (Alt Empordà) -avui dia inclòs als límits territorials del Rosselló- però conprenc el teu argument. Si s'ha de triar, el lloc onte Guifré el Pilós tenia el seu castell seria un clar favorit, no cal dir-ho.
          Jo sempre dic que l'Empordà comença a Banyuls!!
          A un altre fil en parlava dels pobles que ara són del Rosselló, Pla de l'Estany i Gironès.
          Deia el Conflent perquè per mi el Canigó és el que és Montserrat pels de Barcelona. I cada cop que llegeixo los dos campanars de Verdaguer em cau la llàgrima.
    • EmulatorQUsuari sumador64.592 15 6👍 19.595
      Sigueu pacients, mireu de parlar un català que no sia un calc del castellà. 

Prou d'aleixrenyisme, collons. Que hi hagi catalanoparlants de l'estat espanyol que parlin un català castellanitzat no significa que el català que es parla a l'estat espanyol sigui un calc del castellà. Però ei, nosaltres hem de respectar que digueu quatrevints o meleta. No podem dir "mireu de parlar un català que no sigui un calc del francès".
        I tant que ho podeu i, de fet, ho heu de dir. Si no te fallés tant la comprensió lectora, t'envisaries que jo preconitzi foragitar les males influències d'ambdues llengües invasores. Què t'he d'explicar, però, si tothom és lliuríssim de fer com bé li plau.
          Quina gràcia: ara a la condescendència s'hi suma la prepotència de dubtar de la meva comprensió lectora. Ets català, sí, però ja parles amb els tics de la grandeur gavatxa. Fes-t'ho mirar.
            Si segons tu tenc el defecte de la prepotència, te diré que sembles tenir trets paranoides. Enlloc dic que el català que hom parla a l'estat espanyol sia un calc del castellà, però tu me n'acuses com si res. Tot seguit m'atribueixes que hagi exigit respecte per als gal·licismes, cosa que també és rotundament fals. A parer meu, havies mal llegit el meu escrit, puix que hi vas veure coses que no haviï pas afirmat. Raó, doncs, pensi que teniï de qüestionar si comprenies allò que llegies. Ara bé, tu cavalcant ferm, tot titllant l'altre a tort i a dret del que a tu et sembla, sense gota d'autocrítica, car no erraries mai. Hmmmmm, vejam a qui atribuiríem aqueix capteniment? No deus tenir tics espanyols, fa que no?
              Peix_Menut:

Enlloc dic que el català que hom parla a l'estat espanyol sia un calc del castellà, però tu me n'acuses com si res.

També Peix_Menut:

Sigueu pacients, mireu de parlar un català que no sia un calc del castellà. 

Tant si ho vols acceptar com si no (que se me'n fot), has insinuat el que després negues. Finament, però ho has insinuat. Encara seràs tu qui té problemes de comprensió lectora amb les teves pròpies paraules.

En fi. No porto la "conversa" més lluny, car se suposa que som del mateix bàndol i a més no paga la pena.
                Estic d'acord que no paga la pena de continuar la picabaralla. Una cosa voldriï remarcar solament és que, en efecte, això que has citat és meu, i puc admetre que he insinuat finament que poden venir a Catalunya Nord persones que parlen un català gairebé, si no del tot, calcat al castellà. Poden venir-hi (algunes) persones així. A aquestes persones, sobretot qui s'enutja perquè, segons ells, tothom allà o bé poc els comprén o respon en castellà, els dic que tinguin un xic de paciència i que reflexionin sobre les raons que fan que falli la comprensió -més enllà de les excuses reduccionistes, per descomptat. Primfilant molt, no dic "mireu de parlar tots els catalans que no seu de Catalunya Nord un català que ..." i crec que interpretes que és això que voliï dir. Ho hauriï fet explícit si fóra el missatge que volia transmetre.
    Una consulta, a veure si me la pot respondre algú que conegui Perpinyà.

Demà dissabte serem a la capital del Rosselló, per visitar les exposicions fotogràfiques de Visa pour l'Image i Vis a Vis (sobre l'independentisme català i els fets d'octubre de l'any passat). Sabeu on podem aparcar sense pagar? Si pogués ser en un indret cèntric o relativament cèntric.

Moltes gràcies! 
  • PàtriaLliure271 1👍 143
    I si ningú em respon?
    Nova experiència nord-catalana. Aquest dissabte vam anar a Perpinyà, a visitar l'exposició de fotoperiodisme Visa pour l'image. Les experiències lingüístiques van ser més positives del que m'esperava. Al teatre l'Arxipèlag, on s'hi feia una de les exposicions, una treballadora pública ens va parlar en català, i a més era independentista. El que és més bo és que no és catalana de naixement sinó originària del nord de l'Estat francès, però està molt implicada en l'independentisme  Vam parlar força estona amb ella i ens va tractar molt bé  Ara que hi penso, ens va dir que el batlle de Perpinyà, tot i que s'ha posat el llaç groc darrerament i es diu Pujol de llinatge és un piednoir bastant furibund...

A la batllia de Perpinyà hi havia una exposició fotogràfica "off" de Visa pour l'image i el treballador públic que hi havia, un senyor d'uns seixanta anys, ens va atendre en català rossellonès i, a més, ens va dir que tan de bo que el Tractat dels Pirineus no s'hagués esdevingut mai, així ara Catalunya seria una gran nació 

Cal dir que sempre vaig parlar en català i que les altres vegades que em van respondre ho van fer en francès. algú entenia el català, però n'hi havia d'altres que no.

Dient-se Pujol ho dubto.
        Molts piednoirs tenen els seus orígens familiars més antics als Països Catalans, sobretot al País Valencià, Menorca i la Catalunya del Nord. A Algèria els van francesitzar intensivament i així van acabar la gran majoria dels seus descendents.
          Doncs per ser un piednoir Ben que portava el llaç groc.

Perquè deu de donar vots, ves.
              Si , ha de ser  això , que a Catalunya nord això dona vots,el pitjor que has de Fer es creure les versions sectàries de la gent
                Si una dona indepe implicada en política em diu que el batle de Perpinyà és un piednoir perquè no l'hauria de creure?
                  I perquè he de creure a aquest senyor?
                  Si anès cap a Madrid potser en diuen que Puigdemont es  un feixista, he de creure això?

ALEIX RENYÉ
                     - ARENYE@PRESENCIA.CAT

Pot semblar un home fred, poc procliu a deixar-se emportar per les emocions. Només cal parlar amb ell sobre la seva infantesa nord-africana, els seus avantpassats valencians, capcinesos i garrotxins emigrats a Algèria, per comprovar que les seves arrels pied-noir el commouen. El batlle reelegit de Perpinyà va néixer en 1949 a Mostaganem, vora la ciutat d'Orà i, amb la seva família, va patir l'èxode dels algerians d'origen europeu en direcció a França, quan Algèria va aconseguir la independència. Esdevingut advocat fiscalista –especialista en negocis transfronterers–, va entrar a l'Ajuntament de Perpinyà en 1989 amb l'equip de Jean-Paul Alduy, a qui va succeir quan el batlle va dimitir. Tot i que professionalment ha tingut molta relació amb negociants valencians i barcelonins, no parla català. Explica que els seus avis, a Algèria, li parlaven espanyol i francès, tot i que entre ells i al carrer parlassin el patauet, català barrejat amb àrab i francès. Està convençut que el futur dels joves de Perpinyà està en l'àrea econòmica de Barcelona i dóna suport a Artur Mas.

http://www.elpuntavui.cat/article/729560-jean-marc-pujol-batlle-de-perpinya.html

Duel de dretes a Perpinyà

La llista socialista de Jacques Cresta s'ha retirat de la segona volta per “barrar el pas a l'extrema dreta”

Les enquestes donen guanyador el batlle conservador Jean Marc Pujol amb 59 per cent

• Jean Marc Pujol i Louis Aliot abans del debat electoral J.M. ARTOZOUL.
                    ALEIX RENYÉ / REDACCIÓ - PERPINYÀ

L'ambient electoral a Perpinyà s'ha anat enrarint al llarg de la setmana entre la primera i la segona volta. Partidaris del batlle UMP Jean Marc Pujol han anat fent sortir els lligams de Louis Aliot i el Front National amb l'extrema dreta europea i, per la seva banda, el mateix Louis Aliot ha acusat Pujol de militar en organitzacions ultradretanes en la seva joventut. Des del món cultural, la direcció del festival Visa pour l'Image ha deixat entendre que, en cas de victòria del FN, el festival de fotoreportatge podria deslocalitzar-se “en Espagne”. El candidat de l'extrema dreta ha sortit al pas d'aquests temors afirmant que “la diversitat i oferta cultural de la ciutat i la regió són una riquesa i no tinc la intenció de canviar res en les iniciatives cultural que ja existeixen.” Una altra iniciativa per “barrar el pas al Front National” és un manifest encapçalat per la cantant Teresa Rebull i signat intel·lectuals i artistes de la Catalunya Nord, majoritàriament d'esquerres. Per la seva banda, el partit d'extrema dreta posa tots els mitjans a la seva disposició per aconseguir l'alcaldia. La líder del FN, i companya sentimental del candidat Aliot, estarà fent campanya a la capital rossellonesa el darrer dia de campanya. Les darreres enquestes publicades donen vencedor Pujol amb 59 per cent, contra 41 per cent per Aliot. Segons l'enquesta de la televisió privada BFM, la gran majoria d'electors d'esquerra votarà pel conservador Pujol per impedir que l'extrema dreta arribi a l'alcaldia de Perpinyà.

Diumenge segona volta

Diumenge tindrà lloc, doncs, la segona volta de les eleccions municipals arreu de l'Estat francès. A Perpinyà hi haurà un duel entre el centre dreta de l'actual batlle Jean Marc Pujol, de la UMP, i l'extrema dreta de Louis Aliot, vicepresident del Front National. Després de la primera volta on el FN va superar 34 per cent dels vots i la llista Pujol (amb la UMP, centristes i catalanistes) va arribar escassament al 30, les altres candidatures presents a Perpinyà no van aconseguir prou vots per passar a la segona volta, excepte els socialistes que, finalment, han decidit retirar-se. Seguint les indicacions de la direcció parisenca, el socialista Jacques Cresta (que va obtenir 12 per cent a la primera volta) ha decidit retirar la seva llista per “impedir que pugui guanyar el candidat del Front National”. Cresta ha dit que, personalment, votarà el batlle de la UMP Jean Marc Pujol, però que no donava oficialment “cap consigna de vot als seus electors.” Ecologistes i extrema esquerra (poc menys del 10 per cent) han donat consignes explícites per “barrar el pas al Front National”, el que no han fet els membres de la llista promoguda per Convergència Democràtica de CatalunyaJeunes Engagés. Endavant Perpinyà (menys del 3 per cent) que deixen “llibertat de vot” als seus electors. El mateix fa la independent ex-CDC Clotilde Ripoull (poc menys del 10 per cent), que després de negociar sense èxit una fusió amb la llista socialista, no dona cap consigna de vot per la segona volta.

Catalanitat absent del debat

En el debat electoral de la segona volta organitzat pel diari l'Indépendant i la ràdio pública France Bleu Roussillon, cap dels dos candidats ha aconseguit imposar-se. La catalanitat de Perpinyà ha estat totalment absent dels temes debatuts -seguretat, policia, neteja, impostos...- i només el candidat d'extrema dreta ha insinuat que dedicaria un carrer “a la catalanitat, amb botigues de productes típics.” El batlle Pujol tampoc no ha esmentat les relacions de la ciutat amb la Catalunya Sud, de les que durant la campanya de la primera volta n'havia parlat sovint. Fins i tot no amagava, abans la campanya electoral, el seu suport a la política d'Artur Mas a la Generalitat, tot i haver trencat relacions amb CDC al no incloure candidats convergents a la seva llista. Curiosament, les mobilitzacions populars més nombroses els darrers anys a la capital nord-catalana han estat les que tenien la catalanitat com a lema (set mil persones pel lipdub pel català, tres mil per la Via Catalana...), però cap candidat ha considerat convenient utilitzar aquest tema per a fer campanya.

Resultats fora de Perpinyà

Dues candidates d'ERC-Catalunya Nord ha estat elegides a la primera volta. Es tracta d'Alícia Ey-Nomdedeu a Banyuls dels Aspres i Joëlle Scheepmaker-Fabressó a Vallestàvia. Tot i això, van ser elegides en unes llistes on no apareixia la sigla ERC.

A les Cluses, el batlle Alexandre Puignau -un dels pocs que es representava amb una llista única sota la sigla CDC- va ser elegit a la primera volta. Entre els elegits de la primera volta trobem el batlle del Soler i senador François Calvet, de la UMP, amb més de 68 per cent dels vots. L'ajuntament d'El Soler, agermanat amb Puigcerdà, s'ha implicat amb temes transfronterers i amb les escoles Bressola.

Al Pertús, on el batlle CDC Claude Picas no es representava, l'escriptor català Joan Tocabens encapçalava els resultats de la primera volta amb una llista independent i 65 per cent dels vots. A Bao, on l'associació Aire Nou havia demanat per escrit als dos candidats de comprometre's amb la catalanitat, la situació no ha canviat amb la reelecció del batlle Patrick Got.

A Llupià una llista d'oposició menada per Jean-René Casals havia presentat un programa ambiciós (retolar els carrers en català, celebrar casaments en català, organitzar classes de català per adults...) i amb la presència del professor Pasqual Tirach, que finalment no ha aconseguit ser regidor.

A Ceret una segona volta ha estat necessària ja que cinc llistes es disputaven els escons. A part del batlle Alain Torrent que va dominar la primera volta amb 37 per cent, quatre altres llistes es reparteixen entre 10 i 20 per cent. Una de les llistes és una associació UDI-UMP-CDC conduïda per Jean-Pierre Brazès i l'altra la llista socialista» en la qual figura el professor Gentil Puig-Moreno, promotor d'iniciatives culturals catalanes..

A Prada del Conflent, on un lligam amb la catalanitat és evident (UCE, Bressola...) el batlle sortint i antic conseller especial de Sarkozy sota la sigla UMP Jean Castex, amb el suport de CDC, va ser reelegit fàcilment a la primera volta.

A Elna, l'ajuntament d'esquerres de l'alcalde comunista Nicolas Garcia s'ha compromès amb força, els darrers anys, per la cultura catalana (ensenyament, cinema, teatre, memòria i Retirada, Maternitat d'Elna...) i té un servei específic per la catalanitat a l'ajuntament. Tot i això, els resultats de la primera volta van ser delicats per l'equip actual. L'equip sortint es troba en una posició desfavorable respecte als comicis de 2008.

http://www.elpuntavui.cat/politica/article/728213-duel-de-dretes-a-perpinya.html

No només pied-noir, nascut l'any 1949 a Mostaganem, sinó que era del FN. Sembla que els darrers anys ha fet un cert viratge cap a la catalanitat i s'ha allunyat de l'extrema dreta.

La dona amb qui vaig parlar tenia una credibilitat del 100% i no en diré més coses per no donar pistes de la seva identitat a qui no n'ha de fer res.

Publicitat

Fòrums

• 9.283.522 missatges
  • 220.618 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat