Fòrum

Per vacances fes país: visita la Catalunya Nord i parla-hi català

Carles Martell 2.540 1 720 👍 3.896
El títol ho diu tot. Som-hi, raconaires 

També podeu penjar idees de llocs on anar o usar el fil de blog personal sobre el tema.

Respostes

Configuració
  • rotllan 9.296 4 234 👍 7.410
    Acabo de tornar d'una estada en solitari al Canigó. He estat un parell de dies a Marialles. Ahir vaig pujar el Pic de Canigó baixant per Bonaigua i de tornada a Marialles, van ser unes 9h. Avui he sortit cap al Pla Guillem i he pujat el Pic dels Set Homes, Pic de Bacivers, Puig de Rojà i Puig dels Tretzevents. He baixat pel dret per la Portella dels Tretzevents fins a trobar el corriol del GR (Cortalets/Pic Canigó) de retorn a Marialles, unes 7h.
    Avui no he trobat ningú. Ahir en canvi vaig trobar força gent, tot i que la majoria de gent em deia bon jour, algun em va contestar amb bon dia. Em vaig enraonar amb una família de polonesos sobre la ruta i els mapes, finalment em van preguntar de quin país era, evidentment vaig dir que català, van posar bona cara, no sé si per simpatia a la nostra causa o per cortesia. Al vespre vaig xerrar una estona amb uns francesos de per allà París que feien el GR10 i compartíem refugi, vam parlar en anglès.
    Pràcticament no he parlar amb ningú més fora de preguntar alguna cosa, a destacar que a Prada el de la benzinera parlava català i s'ha acomiadat efusivament, i ja proper a la frontera, passat Morellàs anant cap a les Illes (hi ha el coll de Manrella que passa a la Vajol) s'ha aturat un home que anava un defender, com jo, a enraonar una mica de cotxes i d'on era.
    Bé com veieu no he fet una estada gaire social, però us vull explicar una mica la ruta que he fet, que penso és que molt més interessant que agafar carreteres principals.
    Volia trobar un accés a Canigó que no fos des de l'altre banda, havent d'anar, a més, a Perpinyà per agafar la carretera. A Cortalets s'hi accedeix normalment per Villerac, o per Fillols, tot i que la pista em sembla que és prohibida. Ho dic perquè un any que vaig anar a la flama no tenia permís (el dia de la flama expedeixen permisos per evitar tants cotxes, aquest any hi havia bus de línia i tot per satisfer la demanda de gent que vol pujar). Doncs com que no tenia permís i els gendarmes no em van deixar passar però jo sóc més puta que ells vaig anar a voltar per Fillols amb la mala sort que vaig ensopegar els forestals que em van posar una multa. A Marialles s'hi accedeix per Vernet (via principal). L'altra opció, que també l'he feta, és caminant des del Costabona.
    Bé, doncs, em vaig estar mirant els mapes topogràfics i recordant les pistes que havia trobat en excursions i vaig veure que des de la Presta (Prats de Molló) s'accedeix per pista a la collada del Vent i després pots anar al coll de Mentet o al Pla Guillem i a més del Pla Guillem es baixa a Marialles.
    Així que agafo el cotxe i surto cap la Garrotxa. Enfilo des de Castellfollit de la Roca cap a Oix, Beget, Rocabruna i oh, que és bonica la Garrotxa (bé Rocabruna ja hem saltat a la Vall de Camprodon) i jo que mai li he fotut cas, he anat a la fageda i al Croscat perquè no sigui dit i a l'Alta Garrotxa empordanesa. Però no ens desviem. Coll d'Ares i cap a Prats de Molló i la Presta. Pista amunt, barreres obertes i cap senyal de prohibició. Arribo a un punt (ara no recordo el lloc exactament) on ja trobo una barrera baixada, però no blocada i una primera senyal de prohibit. Som diumenge a vespre, penso qui vindrà a posar-me una recepta ara? Endavant les atxes. Arribo a la collada del Vent i ja surto del municipi. No sé si estic en zona legal o prohibida. Tiro cap a Pla Guillem aixecant una altra barrera amb una altr senyal de prohibició. Coneixent la zona el refugi no és lluny però la pista va a voltar una mica. Allò es va fent estret, el costat de la paret els rocs s'hi acumulen. És de nit i vaig sol, no tinc ni copi. Arribo a un revolt amb molta mala pinta, possiblement després de passar-lo arribo al pla però se'm foten els ous per corbata, encara baixaré precipici avall. Un tros marxa enrera fins que el camí sigui prou ample per maniobrar enfilant-me de recules als rocs. Reconec que aquí ho vaig passar malament. Torno a la collada del Vent i agafo la pista que tira al coll de Mentet. Confirmo que era en zona prohibida perquè aquí hi ha barrera i aquesta soldada, per sort hi ha un espai just per saltar-me-la, per variar al costat del precipici. Tiro pista avall i arribo al Coll de Mentet.
    En aquest punt no tenia gens clar què fer, perquè jo contava dormir al Pla Guillem i l'endemà pujar cap al Set Homes. Vaig acabar de baixar a Mentet però després vaig marxar (aquest poble és un cul de sac), passo Pi de Conflent i a mig camí de Saorra agafo la pista que puja al Coll de Jou (que s'hi pot anar per asfalt des de Vernet) i pista amunt cap al refugi de Marialles.
    La tornada ha sigut més legal i més pintoresca. En primer lloc he de dir que he anat cap a Saorra i Escaró. A Escaró m'he equivocat, no hi havia d'acabar d'arribar, però hi he fet un passeig i he vist una estelada a una casa. El cas és que volia anar a Eina a dormir a un hotel i rentar-me i tornar demà per Puigcerdà, però m'ha fet mandra la collada de Tosses i he reculat. He tornat a Saorra, estem parlant de carreteres secundàries de les que no estan ni pintades, he passat Vernet, Fillols, Taurinyà. M'he hagut d'aturar a fer un retrat de St Miquel de Cuixà, una vista magnífica que no havia vist, normalment la gent puja de Codalet i amb cotxe no passa a l'altre cantó, jo mateix em vaig perdre aquesta vista l'altre dia que hi vaig anar amb la família. Bé, baixant Codalet i Prada. Ara veig que podia estalviar-me el trosset de de carretera, però anava una mica precari de mapes. Direcció Vinçà, primer trencant a mà dreta després de Marquixanes cap a Finestret. Com dic, ara veig que hi podia anar des de Taurinyà, però el mapa que tenia al cotxe no era prou detallat. Carretera cap a Vallestàvia, Vallmanya i a mig camí de la Bastida agafo la pista de la Torre de Betera. Aquí ja se m'ha fet fosc i algun tros he tingut boira. Anar seguint la pista he arribat a Montboló i els Banys d'Arles (us podeu creure que el nom gavatxo és Amélie-les-bains???). Aquí podia remuntar el Tec i travessar la frontera per Costoja o Tec avall cap a Ceret, que és el que he fet. De Ceret podia anar directament a les Illes, però com que les Illes és terme de Morellàs els pòtols posaven als lletreros Moureillas las Illas, que és la mateixa carretera que has de trobar al mig de Ceret però són sentits contraris. Al final he arribat a Morellàs i he agafat l'altra carretera.

Creieu-me passeu de la N116, pràcticament no he trobat ni cotxes, unes vistes espectaculars del territori, amb el vidre obert et ve la flaire de bosc i humitat. Amenitzeu el trajecte amb música patriòtica o en Lluís Soler recitant Canigó i veureu com us posseirà l'esperit sant patriòtic i quan sentiu algú que es refereixi a aquesta terra com a França, li fotreu una cossa al ventre tot cridant AIXÒ ÉS CATALUNYA!!!!!!!

PS: a la creu del Canigó estelada, com ha set sempre i no pot ser d'altra manera, aquest cop també bandera d'omnium llibertat presos polítics, un noi francòfon se l'ha estat mirant (dic francòfon perquè no sé si era nord-català, colon francès a Cat Nord, o turista francès).

PS 2: He passat pel Coll de Formentera
    • Sau de Treviac 4.307 1 493 👍 4.587
      Gran explicació! Realment quan ets en aquest indret, si ets català i creus en Catalunya, t'imbueixes de l'esperit dels antics comtes, la crida ancestral de la Pàtria et colpeix.

Jo, que no havia estat mai ni a Sant Martí del Canigó ni a Sant Miquel de Cuixà en vaig quedar molt colpit de ser allà. Poder veure el monestir que Oliba féu gran, les parets que van ser testimonis de la presència dels nostres comtes, la signatura de l'abat Oliba i del comte Miró a la taula de l'altar de l'església del monestir, la muntanya l'energia tel·lúrica de la qual impregna tots els racons de la terra... Tot això em va causar una gran impressió i em va fer tornar a casa, si és possible, amb les meves conviccions encara més enfortides. Collons, que no pot ser que el llegat dels nostres avantpassats, l'essència del qual es pot sentir al Canigó, sigui destruït per l'odi i la mediocritat dels espanyols i els francesos! I faré tot el que pugui per evitar-ho.

PS: la banda sonora al cotxe es pot completar amb la sardana "Sant Martí del Canigó" de Pau Casals, interpretada per la polifònica de Puig-reig i la cobla la Principal de la Bisbal.
      La lletra de la sardana em fa posar la pell de gallina:

“A redós de la serra mare sobre un cingle tallat a pic, Sant Martí fou un temps l’empara  i el recer d’un llinatge antic. Cal fer-hi romiatge per veure’n els carreus i sentir-hi el fort missatge de les seves veus. Per sentir-hi el fort missatge de les seves mudes veus. Quan comenci la muntada no desdíssim: fem l’esforç! Pas a pas, guanyem alçada, pas a pas, alcem els cors! I quan brandi la campana el toc ens enardirà, puix és un record que ens mana: és l’ahir que ens duu al demà. Emmenem les passes cap al claustre lentament, per seguir les vives traces d’una història latent. Drets a la capella, commoguts com en encís, braç a braç refem l’anella i evoquem el vell país. Creiem que el Canigó és el gresol d’aquests dos pobles que Déu féu Nació i van desunir uns homes. Creiem que el Canigó serà bressol de retrobada d’un poble que diu: NO! quan la llei li és imposada. Més forta que el rocam, constant com l’aigua que en davalla la nostra fe veurà demà unit el poble català. Mor la tarda sobre el bosc, cau la fosca, calla tot! És la nit que, com la mort, davalla freda i negra sobre el món. La nit tan negra s’esvairà la llum del dia tornarà, ens ho diu mil cops, tossut, el cant indòmit d’un astut cucut.” Cucut, cucut. La nit s’esvairà la llum retornarà. Cucut, cucut.”
    • enrauxat 1.346 12 👍 1.620
      La pista que porta al refugi de Cortalets és tancada? Hi has d'arribar caminant des de baix?
      • rotllan 9.296 4 234 👍 7.410
        No. La de Villerac és oberta i de lliure accés, però el dia de la Flama del Canigó és regula perquè han arribat a pujar 300 cotxes. La de Fillols suposo que vaig trobar la barrera oberta perquè hi havia els forestals, però també es pot esquivar.
    • Screen 3.875 1 530 👍 1.840
      Si has plantat un pi, si que ha quedat definitivament com a terra catalana 

i ja veig que a nivell lingüístic, molt fomut
  • peix_menut 1.608 5 956 👍 318
    Tenc un moment per afegir més recomanacions al fil. Primerament, he constatat que existeix força interès i afecció a Sant Martí i Sant Miquel. Tanmateix, recomani visitar Serrabona. A fora, les vistes són agradables i l'envolta un interessant jardí botànic. Amants del romànic, preneu-ne nota que aqueixa joia és del segle XI. Com els Països Catalans, és petita però té caràcter. Els elements esculpits al mabre rosa de Rià vinculen de certa manera la història d'aqueix priorat amb el compte Guifré. En fidelitat al títol del fil, me plau poder-vos informar que és visitable a l'estiu -fora té tancat per Tots Sants, Nadal, el primer de gener i el primer de maig.

Per fer un mos, recomani fer parada a Vinçà. Al restaurant La Petite Auberge de Marie (Av. De Gaulle, 74) atenen correctament en català i gasten molt de producte local -peix de la llotja de Cotlliure, cireres del Vallespir, formatges, etc. Si coincidiu un dia que fan tiró amb cireres, demaneu-lo que és sublim. Si no podeu obtenir taula allà, sapigueu que el pla b és a Vinçà també, i se diu Restaurant El Puig (Av. De Gaulle, 59). Puix que les contradiccions a Catalunya Nord venen a cabassos, trapem que al restaurant amb nom francès enraonen el català i al restaurant amb nom català s'hi parla francès. Ara pensareu 'què collons fa en Peix_menut que me recomana un lloc onte parlen gavatx?' això rai, entreu dins i fora heu de dir 'galtes de porc a la catalana'. De preu, és més assequible que l'Auberge.

Per acabar de parlar del Conflent, us informi que un altre lloc d'interès és El Lluert, a Eus. Altre pic, cuina amb productes km 0 però més informal -coques, platets, copes de vi i cerveses artesanes. Val la pena sobretot si podeu seure a la terrassa i gaudir de les vistes del Canigó omnipotent. No guaranteixi que vos responguin en català però vos comprendran.

Finalment, si realment voleu fer vacances al Conflent, sapigueu que a la Villa du Parc, a Prada, na Mireille parla i escriu català sense problemes. 
      Ostres, quan a principis de setembre vam visitar la Catalunya del Nord vam passar per Bula d'Amunt i un senyor de 90 anys anomenat René Payret (era l'encarregat de l'església del vilatge, duia posada una samarreta de la USAP i parlava un català genuí de l'indret) ens va dir que sobretot que visitéssim Serrabona (li havíem dit que l'endemà aniríem a Sant Miquel i a Sant Martí) perquè era una joia del romànic, però com que eren gairebé les set de l'horabaixa vam decidir de passar-hi de llarg i anar-hi un altre dia més endavant (veníem de Ceret, s'estava fent fosc, a aquella hora ja era tancat i volíem arribar a Prada).

Em pots recomanar altres edificis romànics que calgui visitar a la Catalunya del Nord?
      Una altra demanda: a més d'Edicions el Trabucaire, hi ha alguna altra editorial a la Catalunya del Nord que editi en català?

M'he estat mirant el catàleg de El Trabucaire i només una minoria de llibres els editen en català i sembla que no editen novel·la...

Publicitat

Fòrums

• 9.161.732 missatges
  • 216.321 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat