Fòrum

Noruega aposta pels avions elèctrics...

Estatpropi Usuari sumador 154.640 10 1 👍 23.026

Noruega emprèn el vol cap als avions amb motor elèctric

Xavier Duran 22/06/2018 - 15.18Actualitzat 22/06/2018 - 16.44

L'avioneta elèctrica enlairant-se (Reuters)

L'avioneta elèctrica enlairant-se (Reuters)

Noruega és el principal mercat per als cotxes elèctrics. Però ara apunta molt més amunt.

Té previst que el 2040 tots els aparells de les seves línies aèries tinguin només motors elèctrics. I acaba d'enlairar-se cap aquest objectiu.

Ha fet la primera prova d'una petita avioneta elèctrica de dues places. I preveu iniciar els vols de passatgers l'any 2025.

El ministre de Transports, Ketil Solvik-Olsen, i el director de l'empresa estatal Avinor, Dag Falk-Petersen, van protagonitzar aquest primer vol sobre Oslo. Un dels objectius era demostrar al públic que l'aparell és segur.

L'avioneta és una Alpha Electro G2, fabricada per l'empresa eslovena Pipistrel. És la primera avioneta elèctrica aprovada per a la seva fabricació comercial en sèrie.

Un dels factors que ajuden el projecte és que els preus de les bateries estan baixant i la seva capacitat augmenta. Això pot facilitar més autonomia amb el mateix pes. De moment, però, Falk-Petersen i Solvik-Olsen es van haver de sotmetre a una dieta estricta abans del vol.

L'avioneta pesa 570 quilos i té una autonomia d'uns 130 quilòmetres. Pot volar una hora sense recarregar les bateries.

La majoria de rutes interiors a Noruega tenen menys de 200 quilòmetres i per això un avió elèctric pot ser el més adequat. A més, el 98% de l'electricitat generada prové de fonts renovables.

Respostes

Configuració
  • the_west_rulez 13.866 3 143 👍 12.390

És el camí a seguir.
  • erianocar 1.137 👍 588

Un dels objectius era demostrar al públic que l'aparell és segur.

Segurament són més segurs que els no elèctrics.

• ansar 16.920 12 99 👍 6.332
    jo nomes pujaria en una avio electric si porta pedals, per a generar energia si s'esgoten les bateries  
  • EPS 58.962 13 8 👍 7.894
    Però segueixen enriquint-se venent or negre.
  • autokrator 11.007 2 187 👍 6.717
    En aparells grans és inviable. Però vaja, volen seguir amb la bombolla dels vehicles elèctrics. 
    • AviVicenç 14.939 5 128 👍 1.822
      inviable en el futur no hi haurà res excepte potser el triumf de l'esquerra sigui o no independentista
        • Carles Martell 1.996 841 👍 2.920
          Per què són una bombolla els cotxes elèctrics, segons tu?
            No és segons jo, és segons les dades objectives: La inversió en el cotxe elèctric es justifica segons unes expectatives de creixement futur i no segons els beneficis que donen (es venen a pèrdues). Les inversions es fan a crèdit en la expectativa que el mercat creixerà i la tecnologia millorarà. Les expectatives no es compleixen mai, segons les previsions de fa deu anys ara mateix hi hauria d'haver a Espanya uns dos milions de cotxes elèctrics i n'hi ha uns milers. Tesla és el gran exemple, en capitalització val el doble que la Ford que fabrica milions de cotxes a l'any i ells fabriquen uns milers, donen pèrdues tots els anys i no tenen ni una fàbrica. És una bombolla de manual.

Al marge d'això els millors experts en temes energètics sostenen des de fa molt de temps que el cotxe elèctric a gran escala és inviable perque no hi ha ni materials per construir-los ni energia per alimentar-los, els calculs a més són molt fàcils de fer i demostrar. Que el Munsk hagi aconseguit vendre molt be la moto de que "en el futur" serà no sé què (sempre és en el futur) com amb altres coses i que -fins i tot- els governs siguin tan idiotes de subvencionar-lo és un altre tema. Que s'explica molt be quan tu rius d'una persona que et diu que és una bombolla i es veu clar que no saps res del tema. 
            • Trollathor 1.415 👍 1.176
              Collons, tinc un col·lega que té una petita fàbrica d'orinals a pedals, i vol reconvertir-la a orinals elèctrics, i el paio volia que jo hi invertís... buah, ni parlar-ne, jo ja no ho veia clar de bon començament tot plegat, però és que com més avança la cosa, encara ho veig menys clar...

Que t'ho dic en conya, però t'ho dic seriosament també, que no ho veig clar el tema aquest que s'estan muntant.

Salut!
              La teva argumentació es basa en mitges veritats. Primer de tot, si la teva argumentació sobre el cotxe elèctric s'ha de basar exclusivament en Tesla, la veritat, no té sentit. Nissan o Renault venen molt més cotxes elèctrics a Europa que Tesla.

La tecnologia de les bateries ha avançat molt en 10 anys, els materials que s'empren estan en continu canvi (ara, de proporcions dels elements bàsicament, en un futur també dels mateixos elements), l'autonomia que generen va en augment i els preus no han parat de baixar. Venen la moto perquè la moto realment existeix, el que passa és que no és tan bona com voldríem.

Casi tots els fabricants ja s'estan passant o tenen plans de passar-se a fer exclusivament cotxes elèctrics. El primer que ho pensa fer, Volvo (ja al 2019 només espera vendre híbrids o elèctrics). Està clar que la cosa només acaba de començar i que queden anys de rodatge, però el canvi cap a aquesta direcció és inevitable i per tant, cada dia que passa, cada cop més clar.

Sobre que no hi ha energia per alimentar-los és totalment fals, directament. La seva incorporació a les llars és tan progressiva que perfectament es cobreix amb qualsevol augment en la producció d'electricitat.
                De mitges veritats res, no em vinguis amb aquestes quan no has donat ni una dada i et bases en repetir el discurs dels mitjans de comunicació. 

Per començar poso l'exemple de Tesla perque estic parlant d'una bombolla, llavors t'haig de posar un exemple d'una empresa que es dedica a vendre cotxes elèctircs i viu d'això i no de la Renault que viu de vendre cotxes a combustible, com has fet tu. 

No hi ha energia per alimentar el cotxe elèctric a gran escala per la senzilla raó que al món l'energia consumida en forma d'electricitat és un 10% de la total, a un país molt electrificat com Espanya puja a un 22%, la resta és consumeix en forma de combustible i el primer destinatari és el transport. Si no saps aquesta dada directament hauries de començar a informar-te del tema (que t'ho recomano perque és molt interessant) enlloc de posar-te a discutir amb algú repetint el que publica la premsa que és pura propaganda. 

I sobre això dels plans, doncs molt be, aquests plans ja existien fa 5 anys i fa 10 i tot encara que no tan ambiciosos, simplement no s'han portat a terme, ja t'ho he dit al missatge anterior. Si vols d'aquí 5 anys en tornem a parlar i segurament em vindras a respondre que hi ha no sé quins plans pels propers 5 anys. Sempre és igual perque el desplegament del cotxe elèctric a gran escala és impossible. Cosa que no treu que n'hi haurà milers per a la gent que se'ls pugui pagar i que -a sobre- estaran subvencionats gràcies a les campanyes de desinformació explicant que el cotxe elèctric és el futur. Això ja és vell.

El problema de les bateries no és la tecnologia (tot i que no poden ser mai tan eficients com els combustibles en ratio pes-rendiment per motius físics) són els materials. Les millors bateries són de liti, que no hi hagi prou liti per fabricar-les a gran escala no es resol amb cap tecnologia, és un problema de recursos. Tampoc no és cert que hi hagi aquestes grans millores, ni molt menys que continuin en un futur (perque tenen un límit físic). Ho pots comprovar amb les bateries del móvil o el portàtil, sí que han millorat però ja fa anys que molt poc perque estan a prop del límit físic. En realitat és una tecnologia vella. El motor elèctric és encara més vell, de fet els primers cotxes eren elèctrics.

Curiosament el teu escrit és un exemple perfecte del que és una bombolla: vendre expectatives de negoci i no un negoci real. 
                  Trobo que tens una visió molt limitada i curtplacista. Si vols dades aquí i aquí en tens, però tampoc no li donaràs la més mínima credibilitat.
                    Això no són dades, són previssions de futur un altre cop. De les limitacions que jo t'he parlat en quant a materials o generació elèctrica no en parla res. No entens el problema, no és una qüestió ni de tecnologia ni de preus ni del que preveguin els que venen cotxes elèctrics. 
                      També hi ha dades, però bé. Les limitacions que exposes, no són pas limitacions:

- L'energètica, suposant que tots els vehicles passin a ser elèctrics al 2100, què passa, que no ens dona temps a augmentar un 20% la producció d'electricitat? Si ni tan sols tenim plaques solars a les nostres cases encara. De fet potser ni tan sols caldrà augmentar la producció a Espanya (que no crec, però tot pot ser) degut el decreixement poblacional i a l a optimització de processos industrials i de la maquinària.

- El tema dels elements de les bateries ho trobo una ximpleria. Constantment surten noves tecnologies i n'hi ha moltes al calaix. Quan un element escassegi, una nova bateria sense aquest element sortirà del calaix. Exactament igual que el que està passant amb els motors de combustió amb combustibles fòssils.
                      Home, si ja pasem a parlar d'un horitzó cap al 2100... En realitat el petroli s'acabarà molt abans. Vull dir que s'acabarà com a font generalitzada d'energia, ara no sortim amb que hi haurà petroli perque un mica hi haurà i per alguns que el puguin pagar fins i tot seguiran funcionant els Ferrari. 

No, augmentar la producció d'electricitat a un 20% no serviria de molt, al món l'electricitat passaria d'un 10% aproximat a un 12%, no és gaire solució, això de parlar de percentatges sense mirar l'impacte real té aquestes coses. Efectivament a Espanya no caldrà ni augmentar la producció, de fet bona part de la capacitat de generació no es fa servir per dos motius: les fonts per generar electricitat són cares i els consumidors no en volen consumir més, en volem consumir cada cop menys perque no la podem pagar. Si el que vols és que a tot el món hi hagi capcitat de generació elèctrica per mantenir tota la flota de cotxes, camions, avions, etc. que hi ha llavors trobes un altre problema: No hi ha fonts de generació per fer-ho perque no cal augmentar un 20% la generació, cal multiplicar-la per dos o tres i cal crear una xarxa de distribució molt més potent i gran que l'actual i que arribi a tot arreu. Si això fos fàcil els trens anirien amb electricitat perque portem un segle electrificant la xarxa, però no: majoritàriament van amb combustible. Ni hi ha fonts per generar tanta electricitat ni hi ha materials disponibles ni molt menys capacitat d'inversió per crear un sistema elèctric d'aquesta magnitud.

Amb això del decreixement poblacional no sé si vols dir que hi haurà menys cotxes i menys consum doncs sí, és el que passarà, però en tots els meus missatges hauràs llegit que jo dic que el cotxe elèctric és inviable a gran escala, no que no n'hi haurà, efectivament cada cop hi haurà menys cotxes, dels de combustible també, però no perque siguin massivament substituits pels electrics. D'altra banda, ja que em treus previsions fetes per la indústria interessada en vendre dites previsions, on són els 2 milions de cotxes elèctrics que preveia el "plan PIVE 2012"?

Sobre les bateries el que és una ximpleria és el que argumentes tu dient que "sortirà del calaix" una cosa que no saps ni que existeix. Això és pensament màgic, jo et dic que, a dia d'avui, les bateries més eficients que hi ha és de liti, ja existeixen problemes de disponibilitat del material i no hi ha cap alternativa, a on és aquesta solució màgica que tu creus que està en algun calaix? a on els 2 milions de cotxes elèctrics a Espanya, en la propaganda per enganyar la gent i vendre coses. D'altra banda no has dit res sobre el que comento de les limitacions de les bateries, crec que és que no ho entens, l'eficiència de tot té un límit que és sempre inferior al 100%. I amb els combustibles fòssils no està passant això que tu creus, el consum no ha baixat, porta 10 anys que augmenta molt poc per problemes d'escassedat però ha continuat creixen, com que no creix molt ràpid estem en una crisis sistémica. Però això no t'ho arregla l'electricitat, de fet només Noruega ha fet una aposta decidida pel cotxe elèctric, encara és minoritari i ja comencen a tenir problemes amb la xarxa que, en certs moments, no dona de sí. 

De fet, encara la llenya està per sobre de la electricitat com a font d'energia al món. El problema és que aquestes coses no te les expliquen i acabes confiant en el que et venen i no saps en quin món vius. 
                      Si jo entenc perfectament el que dius. Però bé, el temps dirà. No vull discutir més sobre el tema tampoc. Gràcies per haver-te currat els missatges.
                      De res, la crisi energètica és un problema que m'interessa des de fa temps. M'agradaria que hi hagués més consciencia pública del problema, com a mínim perque la gent prengui consciència de que solucions potser n'hi ha però que no són fàcils ni creure't el primer que et vengui algun espabilat tipus Munsk. 
    un retroces tecnologic en certa mesura al avió d'helix ho qual pot ser bo o no ves a saber
    Posibilitats futuras de autogeneració d'electricitat una vegada en vol son possibles i tecnologia existeix

Posibilitats de ajuda al enlairament mitjançant força mecanica externa també.

Ara be magatzema energia suficient  per emprar a l'hora del aterratge impossible no però dificil sens dubte
    • llamp 47.514 17 10 👍 11.497
      En l'aterratge el problema que tens és precisament l'excés d'energia. L'únic extra que tens és el de la freenada, que és mecànica abanda de l'ajuda dels flaps
        jo tenia entes i potser vaig errat que si més no els de motor de turbina la empraven per frenar en l'aproximació. però segur que d'això en saps més que jo
        • llamp 47.514 17 10 👍 11.497
          Buf, jo sóc d'avions d'hèlix i diria que mai van arribar a invertir les pales, t'apanyes amb el que tens. Els de turbina és més senzill, es fa girar la turbina al revés i l'empuje es converteix en frè.
            Al de helix amb motor de combustió és imposible ja que motor i helix son solidaris fins on sé, si ho seria amb un d'electric
          • tocafon 6.284 13 339 👍 2.845
            En les hèlix convencionals, les pales son de pas variable i si, acaben invertint fins al punt de enviar el flux d'aire cap endavant

el fet que sigui motor d'explosió o turbina, tant és les pales funcionen igual, son de pas variable fins a invertir totalment el flux d'aire

i no, les turbines, no es fan voltar mai al revés, seria com fer girar al reves un motor, en tot cas ho farien amb engranatges

el que no tinc tan clar és amb les hèlix modernes,( pales corbades) no tinc clar si les pales son de pas variable ja que al ser corbes no me les imagino girant, per variar el pas de l'aire, però no ho se, hauria de buscar

• Hades 26.790 9 39 👍 18.047
    Massa poca autonomia sembla, tenint en compte que hi ha d'haver uns marges de seguretat (que potser ja venen descomptats). Ho veig útil per a desplaçaments molt curts. A nosaltres a Catalunya ens serviria per exemple per a vols interns.
    S'ha de seguir desenvolupant però.

Publicitat

Fòrums

• 9.125.628 missatges
  • 215.202 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat