Fòrum
Noruega aposta pels avions elèctrics...
Noruega emprèn el vol cap als avions amb motor elèctric

L'avioneta elèctrica enlairant-se (Reuters)
Noruega és el principal mercat per als cotxes elèctrics. Però ara apunta molt més amunt.
Té previst que el 2040 tots els aparells de les seves línies aèries tinguin només motors elèctrics. I acaba d'enlairar-se cap aquest objectiu.
Ha fet la primera prova d'una petita avioneta elèctrica de dues places. I preveu iniciar els vols de passatgers l'any 2025.

El ministre de Transports, Ketil Solvik-Olsen, i el director de l'empresa estatal Avinor, Dag Falk-Petersen, van protagonitzar aquest primer vol sobre Oslo. Un dels objectius era demostrar al públic que l'aparell és segur.

L'avioneta és una Alpha Electro G2, fabricada per l'empresa eslovena Pipistrel. És la primera avioneta elèctrica aprovada per a la seva fabricació comercial en sèrie.
Un dels factors que ajuden el projecte és que els preus de les bateries estan baixant i la seva capacitat augmenta. Això pot facilitar més autonomia amb el mateix pes. De moment, però, Falk-Petersen i Solvik-Olsen es van haver de sotmetre a una dieta estricta abans del vol.
L'avioneta pesa 570 quilos i té una autonomia d'uns 130 quilòmetres. Pot volar una hora sense recarregar les bateries.
La majoria de rutes interiors a Noruega tenen menys de 200 quilòmetres i per això un avió elèctric pot ser el més adequat. A més, el 98% de l'electricitat generada prové de fonts renovables.

Respostes
Configuracióerianocar
Segurament són més segurs que els no elèctrics.Un dels objectius era demostrar al públic que l'aparell és segur.
erianocar
Home, cal fer-los servir en trajectes adequats a l'autonomia.
Jo ho dic perquè un motor elèctric és súper més simple que un de combustió i és gairebé impossible que falli si s'hi fa el manteniment adequat.rotllan
A veure el problema del vehicle elèctric no ha sigut mai el motor, si fos un tema de motor els trens serien de gasoil.erianocar
Jo només dic que segurament són més segurs perquè el motor té menys probabilitats d'espatllar-se.
I hi afegeixo que també tenen menys probabilitat d'incendiar-se en no portar carburant.rotllan
Bueno això de l'incendi és molt opinable. L'electricitat ha causat molts incendis i les bateries també tenen el seu perill
AviVicenç
Els molts trens de gasoil que circulen com molta maquinaria pesada de construcció el motor de combustio actua com a generador d'electicitat ja que les rodes son impulsades per motors electricstocafon
diria que la qüestió és un altre
fer arribar la força del motor a les rodes, suposa un munt d'engranatges i mecanismes que el fan el tren més pesant i ineficient energèticament, alhora que és necessari més manteniment i més possibilitat d'averies
i més car de construcció
el motor elèctric a les rodes fa el mecanisme més simple, menys pesant, mes barat de construir i menys manteniment
AviVicenç
conectar motor de combustió a tren de rodatge ferroviari no és imposible, pero farragos, per altre banda el fre motor que pot fer un motor electric es molt superior i alhora suau
tocafon
amb lo primer que dius és així
respecte el fre motor,
els motors elèctrics senzillament no tenen l'efecte de fre motor com els de combustió,
anomenen fre motor, al fre incorporat al motortocafon
dels motors elèctrics no tinc els mateixos coneixements com dels de combustió
en els de combustió, és diu fre motor a la capacitat de retenir e vehicle
en els motors de combustió només aixecant el peu de l'accelerador, ja reté sent ja un fre diguem-ne natural,
a més s'incorpora el que nomenen fre motor, es senzillament un dispositiu que treu compressió als cilindres
això és fa servir en baixades, quan inercial del vehicle és major que la retenció del motor ( has de fer servir el fre de peu) aleshores és quan es fa servir el fre motor
a l'alliberar compressió, redueix que l'inèrcia del vehicle acceleri el motor
simplificant, això és el fre motor
un motor elèctric, en una baixada, encara que el facis baixar de voltes, no te cap capacitat de retenir, ja que segons el pes del vehicle la inèrcia pot fer que doni més voltes que el propi motor, davant d'això no veig que l'induït i l'inductor tinguin cap capacitat de retenir
ja et dic que els motors elèctric els conec pocllamp
Tinc el tema molt oblidat. Reordo que també s'utilitza(va) en tracció ferroviària
He trovat aixó
https://books.google.es/books?id=FspfDwAAQBAJ&pg=PA330&lpg=PA330&dq=fre+el%C3%A8ctric&source=bl&ots=dxIxdBVtFX&sig=IdTjX9VPo609BKjt-TtzsRA7yss&hl=ca&sa=X&ved=0ahUKEwjm5vXy3u_bAhXHxxQKHRSiCtMQ6AEIejAO#v=onepage&q=fre%20el%C3%A8ctric&f=false
La idea és que com a més consum se li demana al generador més és carrega l'eix (Fixa't en un cotxe al ralentí quan li demanes l'aire condicionat baixa les revolucions, tendeix a amorrar-se amb la càrrega, i és perquè l'alternador demana la seva part i afegeix més resistència (elèctrica transformada en mecànica) al sistema)tocafon
Ai, que ens fem grans
Tenia oblidat l'aparell que has enllaçat
Això és directament un fre, elèctric, però fre
No és pas el fre motor
En ferrocarrils no tinc ni idea, però aquest fre fins als anys 80
El duien molts camions
Fixat que l'esquema del que has enllaçat es correcte, actua sobre la transmissió en lloc de les rodes, però no deixa de ser un fre a més a més del de les rodes
Segurament L'Avi Vicenç també els ha conegut
Fre motor s'utilitza el propi motor pet frenar
Després segueixotocafon
buscat a la wikipedia
El fre motor és l'acte d'usar el moviment d'un motor de combustió interna per dissipar energia i aturar un vehicle.
el que et deia, el concepte és quan el propi motor fa de fre. i fixat que parla del motor de combustió i no del d'explosió
un motor elèctric quan el pares, el pots moure amb la ma, un de combustió no
aquest tipus de fre, tampoc és pot aplicar al vehicles amb canvi automàtic, no pel canvi si no perquè l'embragatge es hidràulic i quan la inèrcia és superior a la retenció del motor, simplement deixa d'embragar
per aquest motiu han trigat un munt d'anys a imposar-se
els d'abans quant feien una baixada i aixecaves el peu de l'accelerador, s'et quedava el cotxe en punt mort
ara està solucionat a base de vàlvules de retenció, però teòricament es queda igualment en punt mort, sols que les vàlvules fan que la marxa continuí embragada, però sense la retenció del motor
ansar
jo nomes pujaria en una avio electric si porta pedals, per a generar energia si s'esgoten les bateriesEPS
Cert, però ells no t'ho venen així, ells diuen que ho fan pel medi ambient, quan omplen la resta del planeta amb la seva merda. D'això s'en diu hipocresia.
Jo trobo perfecte el que fan, però que no donguin cap lliçó moral.AviVicenç
No és tant lliço moral com que surt més a compte rentabilitzar el petroli en molts altres utilitats de futur dins de la industria quimica o potser alimentaria que cremar-lo amb ineficiencia en motors de combustióFuRTi
Clar home, el què haurien d'estar fent és invertir en I+D només per trobar la manera de destruir el seu propi cru però sense contaminar a més a mésEPS
No se si no m'explico o és que ningú m'entén.
Trobo perfecte el que fan, però això no ho podrien fer si no estiguessin venent petroli a la resta. Això no es pot pendre com exemple a la resta d'Europa, pq la resta d'Europa no te petroli per finançar les vies alternatives.
autokrator
En aparells grans és inviable. Però vaja, volen seguir amb la bombolla dels vehicles elèctrics.AviVicenç
inviable en el futur no hi haurà res excepte potser el triumf de l'esquerra sigui o no independentistaautokrator
No és segons jo, és segons les dades objectives: La inversió en el cotxe elèctric es justifica segons unes expectatives de creixement futur i no segons els beneficis que donen (es venen a pèrdues). Les inversions es fan a crèdit en la expectativa que el mercat creixerà i la tecnologia millorarà. Les expectatives no es compleixen mai, segons les previsions de fa deu anys ara mateix hi hauria d'haver a Espanya uns dos milions de cotxes elèctrics i n'hi ha uns milers. Tesla és el gran exemple, en capitalització val el doble que la Ford que fabrica milions de cotxes a l'any i ells fabriquen uns milers, donen pèrdues tots els anys i no tenen ni una fàbrica. És una bombolla de manual.
Al marge d'això els millors experts en temes energètics sostenen des de fa molt de temps que el cotxe elèctric a gran escala és inviable perque no hi ha ni materials per construir-los ni energia per alimentar-los, els calculs a més són molt fàcils de fer i demostrar. Que el Munsk hagi aconseguit vendre molt be la moto de que "en el futur" serà no sé què (sempre és en el futur) com amb altres coses i que -fins i tot- els governs siguin tan idiotes de subvencionar-lo és un altre tema. Que s'explica molt be quan tu rius d'una persona que et diu que és una bombolla i es veu clar que no saps res del tema.__32457__
Collons, tinc un col·lega que té una petita fàbrica d'orinals a pedals, i vol reconvertir-la a orinals elèctrics, i el paio volia que jo hi invertís... buah, ni parlar-ne, jo ja no ho veia clar de bon començament tot plegat, però és que com més avança la cosa, encara ho veig menys clar...
Que t'ho dic en conya, però t'ho dic seriosament també, que no ho veig clar el tema aquest que s'estan muntant.
Salut!Carles Martell
La teva argumentació es basa en mitges veritats. Primer de tot, si la teva argumentació sobre el cotxe elèctric s'ha de basar exclusivament en Tesla, la veritat, no té sentit. Nissan o Renault venen molt més cotxes elèctrics a Europa que Tesla.
La tecnologia de les bateries ha avançat molt en 10 anys, els materials que s'empren estan en continu canvi (ara, de proporcions dels elements bàsicament, en un futur també dels mateixos elements), l'autonomia que generen va en augment i els preus no han parat de baixar. Venen la moto perquè la moto realment existeix, el que passa és que no és tan bona com voldríem.
Casi tots els fabricants ja s'estan passant o tenen plans de passar-se a fer exclusivament cotxes elèctrics. El primer que ho pensa fer, Volvo (ja al 2019 només espera vendre híbrids o elèctrics). Està clar que la cosa només acaba de començar i que queden anys de rodatge, però el canvi cap a aquesta direcció és inevitable i per tant, cada dia que passa, cada cop més clar.
Sobre que no hi ha energia per alimentar-los és totalment fals, directament. La seva incorporació a les llars és tan progressiva que perfectament es cobreix amb qualsevol augment en la producció d'electricitat.autokrator
De mitges veritats res, no em vinguis amb aquestes quan no has donat ni una dada i et bases en repetir el discurs dels mitjans de comunicació.
Per començar poso l'exemple de Tesla perque estic parlant d'una bombolla, llavors t'haig de posar un exemple d'una empresa que es dedica a vendre cotxes elèctircs i viu d'això i no de la Renault que viu de vendre cotxes a combustible, com has fet tu.
No hi ha energia per alimentar el cotxe elèctric a gran escala per la senzilla raó que al món l'energia consumida en forma d'electricitat és un 10% de la total, a un país molt electrificat com Espanya puja a un 22%, la resta és consumeix en forma de combustible i el primer destinatari és el transport. Si no saps aquesta dada directament hauries de començar a informar-te del tema (que t'ho recomano perque és molt interessant) enlloc de posar-te a discutir amb algú repetint el que publica la premsa que és pura propaganda.
I sobre això dels plans, doncs molt be, aquests plans ja existien fa 5 anys i fa 10 i tot encara que no tan ambiciosos, simplement no s'han portat a terme, ja t'ho he dit al missatge anterior. Si vols d'aquí 5 anys en tornem a parlar i segurament em vindras a respondre que hi ha no sé quins plans pels propers 5 anys. Sempre és igual perque el desplegament del cotxe elèctric a gran escala és impossible. Cosa que no treu que n'hi haurà milers per a la gent que se'ls pugui pagar i que -a sobre- estaran subvencionats gràcies a les campanyes de desinformació explicant que el cotxe elèctric és el futur. Això ja és vell.
El problema de les bateries no és la tecnologia (tot i que no poden ser mai tan eficients com els combustibles en ratio pes-rendiment per motius físics) són els materials. Les millors bateries són de liti, que no hi hagi prou liti per fabricar-les a gran escala no es resol amb cap tecnologia, és un problema de recursos. Tampoc no és cert que hi hagi aquestes grans millores, ni molt menys que continuin en un futur (perque tenen un límit físic). Ho pots comprovar amb les bateries del móvil o el portàtil, sí que han millorat però ja fa anys que molt poc perque estan a prop del límit físic. En realitat és una tecnologia vella. El motor elèctric és encara més vell, de fet els primers cotxes eren elèctrics.
Curiosament el teu escrit és un exemple perfecte del que és una bombolla: vendre expectatives de negoci i no un negoci real.autokrator
Això no són dades, són previssions de futur un altre cop. De les limitacions que jo t'he parlat en quant a materials o generació elèctrica no en parla res. No entens el problema, no és una qüestió ni de tecnologia ni de preus ni del que preveguin els que venen cotxes elèctrics.Carles Martell
També hi ha dades, però bé. Les limitacions que exposes, no són pas limitacions:
- L'energètica, suposant que tots els vehicles passin a ser elèctrics al 2100, què passa, que no ens dona temps a augmentar un 20% la producció d'electricitat? Si ni tan sols tenim plaques solars a les nostres cases encara. De fet potser ni tan sols caldrà augmentar la producció a Espanya (que no crec, però tot pot ser) degut el decreixement poblacional i a l a optimització de processos industrials i de la maquinària.
- El tema dels elements de les bateries ho trobo una ximpleria. Constantment surten noves tecnologies i n'hi ha moltes al calaix. Quan un element escassegi, una nova bateria sense aquest element sortirà del calaix. Exactament igual que el que està passant amb els motors de combustió amb combustibles fòssils.autokrator
Home, si ja pasem a parlar d'un horitzó cap al 2100... En realitat el petroli s'acabarà molt abans. Vull dir que s'acabarà com a font generalitzada d'energia, ara no sortim amb que hi haurà petroli perque un mica hi haurà i per alguns que el puguin pagar fins i tot seguiran funcionant els Ferrari.
No, augmentar la producció d'electricitat a un 20% no serviria de molt, al món l'electricitat passaria d'un 10% aproximat a un 12%, no és gaire solució, això de parlar de percentatges sense mirar l'impacte real té aquestes coses. Efectivament a Espanya no caldrà ni augmentar la producció, de fet bona part de la capacitat de generació no es fa servir per dos motius: les fonts per generar electricitat són cares i els consumidors no en volen consumir més, en volem consumir cada cop menys perque no la podem pagar. Si el que vols és que a tot el món hi hagi capcitat de generació elèctrica per mantenir tota la flota de cotxes, camions, avions, etc. que hi ha llavors trobes un altre problema: No hi ha fonts de generació per fer-ho perque no cal augmentar un 20% la generació, cal multiplicar-la per dos o tres i cal crear una xarxa de distribució molt més potent i gran que l'actual i que arribi a tot arreu. Si això fos fàcil els trens anirien amb electricitat perque portem un segle electrificant la xarxa, però no: majoritàriament van amb combustible. Ni hi ha fonts per generar tanta electricitat ni hi ha materials disponibles ni molt menys capacitat d'inversió per crear un sistema elèctric d'aquesta magnitud.
Amb això del decreixement poblacional no sé si vols dir que hi haurà menys cotxes i menys consum doncs sí, és el que passarà, però en tots els meus missatges hauràs llegit que jo dic que el cotxe elèctric és inviable a gran escala, no que no n'hi haurà, efectivament cada cop hi haurà menys cotxes, dels de combustible també, però no perque siguin massivament substituits pels electrics. D'altra banda, ja que em treus previsions fetes per la indústria interessada en vendre dites previsions, on són els 2 milions de cotxes elèctrics que preveia el "plan PIVE 2012"?
Sobre les bateries el que és una ximpleria és el que argumentes tu dient que "sortirà del calaix" una cosa que no saps ni que existeix. Això és pensament màgic, jo et dic que, a dia d'avui, les bateries més eficients que hi ha és de liti, ja existeixen problemes de disponibilitat del material i no hi ha cap alternativa, a on és aquesta solució màgica que tu creus que està en algun calaix? a on els 2 milions de cotxes elèctrics a Espanya, en la propaganda per enganyar la gent i vendre coses. D'altra banda no has dit res sobre el que comento de les limitacions de les bateries, crec que és que no ho entens, l'eficiència de tot té un límit que és sempre inferior al 100%. I amb els combustibles fòssils no està passant això que tu creus, el consum no ha baixat, porta 10 anys que augmenta molt poc per problemes d'escassedat però ha continuat creixen, com que no creix molt ràpid estem en una crisis sistémica. Però això no t'ho arregla l'electricitat, de fet només Noruega ha fet una aposta decidida pel cotxe elèctric, encara és minoritari i ja comencen a tenir problemes amb la xarxa que, en certs moments, no dona de sí.
De fet, encara la llenya està per sobre de la electricitat com a font d'energia al món. El problema és que aquestes coses no te les expliquen i acabes confiant en el que et venen i no saps en quin món vius.Carles Martell
Si jo entenc perfectament el que dius. Però bé, el temps dirà. No vull discutir més sobre el tema tampoc. Gràcies per haver-te currat els missatges.autokrator
De res, la crisi energètica és un problema que m'interessa des de fa temps. M'agradaria que hi hagués més consciencia pública del problema, com a mínim perque la gent prengui consciència de que solucions potser n'hi ha però que no són fàcils ni creure't el primer que et vengui algun espabilat tipus Munsk.
AviVicenç
un retroces tecnologic en certa mesura al avió d'helix ho qual pot ser bo o no ves a saberAviVicenç
Posibilitats futuras de autogeneració d'electricitat una vegada en vol son possibles i tecnologia existeix
Posibilitats de ajuda al enlairament mitjançant força mecanica externa també.
Ara be magatzema energia suficient per emprar a l'hora del aterratge impossible no però dificil sens dubtellamp
En l'aterratge el problema que tens és precisament l'excés d'energia. L'únic extra que tens és el de la freenada, que és mecànica abanda de l'ajuda dels flapsAviVicenç
jo tenia entes i potser vaig errat que si més no els de motor de turbina la empraven per frenar en l'aproximació. però segur que d'això en saps més que jollamp
Buf, jo sóc d'avions d'hèlix i diria que mai van arribar a invertir les pales, t'apanyes amb el que tens. Els de turbina és més senzill, es fa girar la turbina al revés i l'empuje es converteix en frè.AviVicenç
Al de helix amb motor de combustió és imposible ja que motor i helix son solidaris fins on sé, si ho seria amb un d'electrictocafon
En les hèlix convencionals, les pales son de pas variable i si, acaben invertint fins al punt de enviar el flux d'aire cap endavant
el fet que sigui motor d'explosió o turbina, tant és les pales funcionen igual, son de pas variable fins a invertir totalment el flux d'aire
i no, les turbines, no es fan voltar mai al revés, seria com fer girar al reves un motor, en tot cas ho farien amb engranatges
el que no tinc tan clar és amb les hèlix modernes,( pales corbades) no tinc clar si les pales son de pas variable ja que al ser corbes no me les imagino girant, per variar el pas de l'aire, però no ho se, hauria de buscarllamp
Podria ser com dius, invertir la força motriu implica haver de passar per zero i deu ser més fàcil modificar les pales
Que la pala sigui corvada no afecta. En posició inversa canvien les pressions que donen l'impuls.
Hades
Massa poca autonomia sembla, tenint en compte que hi ha d'haver uns marges de seguretat (que potser ja venen descomptats). Ho veig útil per a desplaçaments molt curts. A nosaltres a Catalunya ens serviria per exemple per a vols interns.
S'ha de seguir desenvolupant però.
⬆
És el camí a seguir.