Fòrum

[Lliri lingüístic] Autoodi lingüístic dels independentistes disfressat de llibertat d'elecció de llengua

Sau de Treviac 4.278 1 497 👍 4.537
Avui he creat un post en un grup de Facebook independentista de la meva vila en la qual demanava què pensen fer els partits independentistes catalans per aturar el procés de mort lenta de la nostra llengua. He fet referència al fet que hem passat de 2'6 milions de catalanoparlants a Catalunya a només 2'3 milions en deu anys i que els immigrants no parlen en català als seus fills (cosa que han fet milions i milions d'immigrants a tot el món durant tota la Història).

A partir d'aquí ja us podeu imaginar la pluja de crítiques que m'han caigut. He explicat que calia crear, amb el nostre estat independent, les condicions socials, econòmiques i culturals necessàries per aconseguir que els immigrants, un cop aprenguin a parlar en català, es posin a parlar en català de manera natural als seus fills.

Doncs la gent no ho volien entendre. Eren com rucs. Deien que això era coartar la llibertat, que podia ser considerat feixista, que tothom tenia dret de parlar com volgués... Tant li feia que els expliqués que no es tractava d'imposar res a ningú, que només parlava de crear les condicions perquè la gent que ha vingut de fora adopti el català com a llengua pròpia i familiar. És igual. I eren gent de la CUP que ens coneixem personalment. M'han arribat a dir que era un "tic autoritari". 

Ara, no han aportat cap idea per aconseguir augmentar el número de parlants nadius de llengua catalana. Només acusar-me d'autoritarisme. Ridícul. I hi ha tants catalanoparlants que pensen així... 

Prefereixen suïcidar el català abans que no pas prendre cap mesura efectiva per dignificar el català. 

Respostes

Configuració
  • MLC 10.329 4 205 👍 8.107
    La veritat és que penso que estàs completament equivocat i dubto de si realment ets algu que pensa com tornar el català a la seva condició de llengua majoritària o un troll unionista que fa propaganda negra.

En tot cas et falta humilitat. Si exposes les teves idees de tal manera que fins i tot catalanoparlants indeendentistees et veuen com un tipus autoritari, resulta evident que cal reorienta el discurs. No en l'objectiu final, sinó en la manera de plantejar-ho.

Primer caldria veure quins estudis i coneixements tens del tema, perquè potser que sigus com el GICA de la sociolingüística. Que sense tenir ni idea de res, pontifica i titlla de traïdor a tothom.

Tu coneixes a fons altres experiències com el cas del basc, l'irlandès,l'andorrà l'estonià o el gal·lès, per exemple? I dic  a fons, no haver llegit l'article de la viquipèdia. Saps que en pensa lingüistes de talent com la Carme Junyent?

Molts cops l'error no està en el què, sinó en el perquè. Si tu dius que cal aconseguir que els immigrants parlin en català als seus flls, molta gent  (potser la majoria) se't posa en contra i vindrà amb el rotllo del català imposat.

Però si dius que cal garantir que tots els fills d'immigrant tinguin un domini complet del català perquè és la llengua pròpia de Catalunya i el necessitarà per integrar-se, potser un 99% hi estarà d'acord.

Perquè a la pràctica, les condicions que voldries crear pel català, no són massa diferents de les que pràcticament tothom acceptarà si es fan servir arguments diferents.

Tu que vols? Que el català es salvi o guanyar una discusió que perds 99 a 1?

• Sau de Treviac 4.278 1 497 👍 4.537
      Si m'has llegit mínimament al Racó veuràs que no sóc un trol unionista, evidentment. I sé que cal crear una sèrie de condicions per aconseguir que el català augmenti en el seu nombre de parlants. No cal ser lingüista per enumerar-ne unes quantes. El que passa és que el sectarisme de certes persones fa que vegin fantasmes arreu, fins i tot, sobretot, on no n'hi ha.

He anomenat CUP i ja has saltat. Sí, eren de la CUP, com podrien haver estat d'ERC o PDCAT. El llirisme no coneix partits polítics, però com que he dit CUP, anatema!!!!

No conec a fons cap d'aquests casos (Estònia, Gal·les...) evidentment, però em sembla que això no m'invalida a l'hora d'opinar i em sembla que amb força seny sobre aquesta qüestió.

No hem de parlar amb eufemismes, però això és el que proposes per mantenir les tietes tranquil·les. Molt bé, és legítim que ho facis. En Mas també ho feia i també ens tractava com a retardats.

Sobre perdre o guanyar la discussió et diré que a Facebook ningú no va donar suport públicament al que jo deia, però després privadament unes quantes persones em van dir que pensaven exactament el mateix que jo i que la reacció d'algunes persones davant les meves paraules havia estat completament desmesurada, fora de lloc i amb arguments falsos. El que passa és que dir certes coses públicament no "queda bé". Et sona això? Està de moda ser políticament correcte. Els que parlen de manera políticament correcta poden fer pública la seva opinió i "queden bé". Però molta gent no pensa així però té por de dir certes coses per no ser titllats de radicals.
        La veritat és que sembles algú amb moltes ganes de discutir i que no accepta cap crítica. Per això va tirant pilotes fora que no tenen res a veure. Per exemple.

1) Jo no soc justament cap fan de la CUP. Estic totalment en contra dels sonats d'Endavant i penso que s'equivoquen en moltes coses que han fet. De fet els he criticat tant que alguns raconaires em van arribar a acusar de fer pressing CUP i ser un converboy.

2) Que et fa pensar que pots opinar asenyadament sobre les mesures que podrien salvar el català sense coneixer com aquestes mesures, o les seves contràries, han afectat a altres llengües? I també pots opinar sobre com curar malalts de càncer o arreglar l'escalfament global?

Jo penso que els ciutadans hem d'opinar del que volem (que es parli català o que es protegeixi el  mediambient), però són els experts els que han de proposar les mesures més eficients segons s'hagi comprovat.

3) Ni eufemismes ni tietes. Si tu intentes defensar unes mesures X amb uns arguments que aconsegueixes un 100% de crítiques i ser titllat de fanàtic o autoritari, no fas cap favor en en seguir prenent a la gent per imbècil (ets tu el que ha dit "Doncs la gent no ho volien entendre").

Si tu vols que recolzin les teves propostes, has de ser capaç de trobar arguments que siguin convicents d'acord als valors de la gent, en lloc de veure'ls com idiotes que odien el català.

4) El concepte de "políticament correcte" em fot molta mandra. Quan algú diu una cosa que fa que el 99% de persones et prengui per boig, idioma o fanàtic, callar és una mesura de prudència. Igual que si vas per una carretera i el 99% de cotxes va en direcció contrària. Potser t'has de plantejar si el problema no és teu.

5) El que cal fer per ajudar al català és justament allunyar-lo del debat, dels insults i d'allò que queda malament. Necessita consensos tan amplis com sigui possiblei no il·luminats justiciers com en GICA que creuen que la resta de catalans estem equivocats.
          Pilotes fora? De cap de les maneres.

2- Evidentment no sóc lingüista, ho repeteixo. I sóc el primer que em molesta, essent jo historiador, que algú que no en té ni idea pontifiqui sobre Història sense tenir-ne ni idea. Però en cap moment he parlat de lleis o mesures concretes. Només he dit que se n'han de prendre, de mesures, per aconseguir un objectiu concret. Has llegit el que he escrit? Saps què passa? Que certa gent, quan es parla de certes qüestions lluny de l'ortodòxia, es posa molt nerviosa. No accepten altres opinions i les redueixen ad "feixístum". 

3- Les crítiques eren públiques. Ja et dic que en privat vaig rebre unes quantes opinions favorables al que havia dit i molt crítiques amb les opinions que denigraven el que havia dit.

4- Em remeto a la meva resposta 3, si és que no has llegit el que he explicat en el meu anterior post responent-te.

5- Estic d'acord amb tu, però no em pots negar que davant l'irritant silenci dels partits independentistes catalans davant la situació d'emergència en què es troba la nostra llengua cal que aquells que estimem el català com a mínim demanem explicacions per la inoperància dels partits nostrats... I pel seu silenci eixordador.
            Pilotes fores és parlar de "sectarisme de certes persones fa que vegin fantasmes arreu", "anatemes", veure com seguidors de la CUP a qualsevol veu critica, "autoodis", "eufemismes", la gent eren com rucs, deixar tietes tranquil·les, correcció politica i altres excuses de mal pagador.

Els fets són molt més senzills. Has fet unes afirmacions sobre el que cal fer amb el català que no han aconseguit el suport públic de ningú i que han provocat un rebuig general, tret d'alguns que t'han donat la resposta de manera secreta per evitar que tothom se'ls hi tiri a sobre. I això entre independentistes, entre els unionistes, segurament les coses serien molt pitjors.7

Docs jo et demano una mica d'humilitat, si vols que la teva pàgina ajudi al català en lloc de ficar-lo en una diana on tothom li tiri merda.

Si realment estàs d'acord en que el català té que fugir del conflicte i les baralles, doncs senzillament defensa'l fent servir arguments compartits per una majoria i que puguin afavorir la llengua.

El català és fora dels conflictes i les baralles perquè malauradament els partits polítics independentistes no en parlen tot i la situació d'emergència en què es troba. Si no hi ha debat tampoc hi pot haver conflicte.
                Cal molt debat sobre mesures que generin consens com per exemple la necessitat d'un nou canal de dibuixos animats en català, augmentar els cursos gratuïts per adults o una editorial publica que garantís que els bestselllers americans es publiquessin en català aviat i barats o sobre si cal destinar més pressupost a cultura i llengua.

Però un debat sobre si  els defensors del català són feixistes o no (encara que sigui una interpretació falsa) només ens fa mal.
  • dumis 1.782 5 908 👍 1.061
    Aquest país és una merda total. Sento llàstima per la gent jove. 
  • rgb 632 6 👍 195

La mort del català és inevitable en un termini curt de temps des del moment en que els catalanoparlants , com a comunitat nacional, tenim moltes més defuncions que naixements donat que la nombrosa  immigració que ha vingut a establir-se a les nostres terres en les darreres dècades  prefereix , en termes generals, el castellà al català com a llengua d'integració,
    El fet de tenir un estat propi tampoc garantiria la supervivència del català, tot i que sens dubte en milloraria les expectatives.
    Per tant , si no comencen a fer fills catalanoparlants no cal perdre-hi més el temps.
    I per això caldria superar molts trabes mentals , especialment pel que fa a la dona catalana, que no sembla, en termes generals, gaire amiga de complicar-se la vida tenint fills.

Publicitat

Fòrums

• 9.158.693 missatges
  • 216.233 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat