Fòrum

Com folckoritzar la llengua dels valencians

Indesquerra19.347 9 77👍 6.064
Lamentable el vídeo de la Generalitat Valenciana sobre el català.

"En ocasions les paraules són escasses o penses que no em necessites" 

"Encara que no m'escoltes, o que fins i tot arribes a oblidar-me, no m'importa" 

https://www.youtube.com/embed/F_0GDZj6iE0

Respostes

Configuració
  • esclata-sang1.157 1👍 854
    rescate este fil teu que m´he trobat cercant pels temes..

Home, tot es pot fer millor però és una campanya adreçada a la gent considerada L2. O siga, que el valencià no és la seua primera llengua però si la segona en tant que l´entenen i la saben parlar encara que no els isca d´entrada.

Si no pots usar l´argument d´allò pràctic (llengua més estesa, més comercial etc...) almenys prova de tocar la fibra del sentiment per allò que és nostre.

Per a mi és encertat
  • Ramon Muntaner3.830 11 537👍 1.192
    No m'agrada gens la campanya. No la considere folkroritzant (per quin motiu? ), sinó excessivament abstracta. Especialment quan apareix en retalls de premsa
      Home, abstracta ?? en quin sentit ??

l´objectiu és clar: la "teua" llengua.

Hi ha d´altres amb més parlants i més de moda però eixa és LA TEUA. Jo diria que és una raó poderosa si arriba a fer pensar als que van ser pujats en espanyol però sempre han sentit als pares /iaios parlant en valencià. 

• RafeldePatraix1.317 4👍 643
    Més que campanyetes que animen (diuen) a parlar valencià a qui no la té com a primera llengua o llengua familiar de pares i avis, caldria impulsar alguna campanya perquè els avis valencianoparlants (que encara són un fum a la part catalana del PV -i no per molt de temps) no parlen als néts en foraster, collons!

Si pel que siga en el seu temps van pensar que parlar als fills en foraster (en espanyol) era fer-los un favor, ara que actuen igual i que facen un favor impagable als néts: que els parlen en valencià!

¿O potser és massa tard i cal mantenir abaixats el pantalons en favor de l'anglés?
  • willybarna11.227 10 185👍 2.960
    Felicitats al govern valencia pel favor que ha fet a la llengua valenciana en l'ambit educatiu.

Ara han fet del valencia una llengua més incloent, al acabar amb els darrers reductes educatius monolingues en valencia, acabant amb la exclusivitat d'aquesta llengua en uns dels darrers ambits educatius que encara restaven.

Aixo és prugrassisme da dabó , ni als da Inisiativa par Catalunya hu haguessin fet milló.

Em trec el barret davant aquesta gran amplitut de mires i aquest gran gir estrategic enfocat en ampliar la base social valencianista.

Són uns cracks aquests de Compromís!!!!!!!!!!!  

No he sigut mai partidari del model plurilingüe. Sempre m'he manifestat favorable a haver blindat les línies en valencià i haver estés la presència del valencià en les línies en castellà.

No obstant això, entre la gent del món educatiu i de l'activisme per la llengua amb la qual he parlat del model plurilingüe del Consell les valoracions han resultat ben positives. I es tracta de gent d'ACPV, Escola Valenciana, Intersindical, etc., per la qual cosa li atorgaré un marge de confiança. Al remat, amb el temps veurem quins fruits recollim
      Han fet el que han pogut amb els tribunals triats pels espanyolistes tombant-els-ho tot.

Ja va dir marzà que ell n'haguera fet una altra
    • Indesquerra19.347 9 77👍 6.064
      En la mateixa línia? En aquest vídeo no es folckloritza la llengua, l'enfocament més enllà de tocar la fibra és totalment diferent, i es veu tant en les frases que usa com en les paraules que fa servir.
    • Makaku772 1👍 956
      Em sembla bestial que tants avis valencianoparlants decidissin pujar els seus fills parlant-los en castellà... Quin tipus de fractura mental i de menyspreu a tu mateix s'ha de tenir per fer aquesta barbaritat? I fer-la cada dia, cada dia, cada dia, traint els teus orígens cada vegada que li parles als teus fills... M'imagino que la majoria de casos serien matrimonis mixtos amb almenys un progenitor castellanoparlant, perquè si a sobre ho feien dos progenitors valencionoparlants, ja seria per tancar-los a un psiquiàtric... Quin percentatge d'avis valencianoparlants calculeu que van fer això?

Aquí a Catalunya seria gairebé impensable una cosa així, i els pocs casos que hi va haver es produïren entre les classes més altes i addictes al "Régimen"... Per exemple, el doctor Dexeus va explicar al programa El Convidat que els seus pares van fer això amb ell.
      • GatNegre21.487 8 65👍 7.152
        És la cosa més fastigosa que hi ha. Però aquí tenim al nostrat patriota Quintana enllitat amb una pija de Madrid i els seus fills ho parlen tot menys català xD
        Val, si et sorprèn eixe fenomen et puc dir alguna cosa perquè jo, i molts, continuem veient-lo cada dia:

Primer, és esfereïdora la forma amb què passa: amb tota NATURALITAT. Eixos pares no es plantegen absolutament RES. Simplement parlen entre ells i amb tu en valencià però als fills en espanyol perque veuen que ho fan els altres. Seguixen el que fa la majoria. Només això

L'ànima d'un poble s'evapora sense fer soroll.....en absolut silenci. Lentament

Continua passant. Pel meu treball he de parlar amb xiquets i resulta colpidor quan sents als pares traduïnt-los per darrere el que jo els dic. Almenys no s'atrevixen a dir-me que els parle en espanyol 

S'ha esmorteït el fenomen però no s'ha aturat. Passa a les grans i mitjanes ciutats valencianes, a la costa i al sud.
        M'magine que al nord de Catalunya i a l'Alguer està succeint el mateix. 

• Wittgenstein390👍 626
          Al Nord de Catalunya i a l'Alguer ja s'hi veuen els resultats en fase terminal
        • Makaku772 1👍 956

A Catalunya fins ara no ha passat això perquè hi ha hagut un complex de superioritat dels catalans envers els xarnegos... Donem les gràcies a que Catalunya va ser la primera potència industrial d'Espanya i va tenir la primera ciutat en ultrapassar el milió d'habitants els anys 30 del segle XX (Barcelona va arribar abans que Madrid al milió d'habitants)... Això va fomentar una mica de supremacisme sa que va fer que aquí el català es veiés com una llengua tan digna (o més) que el castellà...

El meu avi per exemple, es va casar amb la meva àvia, que era castellanoparlant... Nascuda a Barcelona, però filla d'immigrants d'Andalusia i Castella-La Manxa... No sabia ni parlar català quan es va casar, però el meu avi li va dir que a casa es parlava català, i s'ha acabat. Així que el meu pare va sortir catalanoparlant (encara que amb un accent xava de la hòstia... ).

Això però em temo que anirà a menys a partir d'ara... Ara els fills i nets d'aquells xarnegos ja no tenen cap complex d'inferioritat, molts tenen carrera i estan ben situats, voten a Ciutadans i cada vegada sentiran un menyspreu més gran envers la llengua catalana, gràcies (en part) al ridícul que estan fotent els polítics independentistes. D'altra banda, no m'imagino a un noi catalanoparlant d'avui en dia sent capaç de fer el que va fer el meu avi, dient-li a la seva dona castellanoparlant: aquí es parla català, i punt... Si el noi és de l'àrea metropolitana de Barcelona, portarà 20.000 hores de socialització en castellà versus només 1.000 hores de socialització en català. Senzillament acceptarà que el castellà també sigui la llengua predominant en el si de la llar.

Tens raó, el procés de minorització de la llengua ha estat diferent a Catalunya i al PV.

Vosaltres heu tingut una immigració massiva hispanoparlant que no s'ha integrat, sobretot al segle XX durant el franquisme

Nosaltres també n'hem tingut però ha predominat l'abandonament de la llengua pel que tu dius: la llengua ha estat incomparablement més desprestigiada a ca nostra.
            • RafeldePatraix1.317 4👍 643
              Cal no oblidar el paper de l'església en el manteniment de les llengües del territori (i el paper nefast de l'església valenciana, instrument castellanitzador com pocs. Encara hui).

Al PV l'església es va castellanitzar molt prompte. I la noblesa, també.

I ja se sap que el populatxo sol fer allò que fan els de dalt (ara toca fer-ho amb l'anglés; tot està inventat).
          • matupa595
            ''Supremacisme sa'' , ''xarnegos''... recoi quin nazi estàs fet. Apart d'un hipócrita, perquè no et veig criticar quan una persona castellanoparlant té un fill amb una catalanoparlant i renuncia a parlar-hi al seu fill en la seva llengua.
            • Makaku772 1👍 956
              Vés-te'n a Forocoches o a Burbuja, tros de merda.
            • Flordeneu de Königsberg499👍 920
              Supremacisme és anar a un lloc i obligar als d'allà aprendre la vostra llengua i vosaltres passar de la seva.

Jo als castellans no us veig abandonar el castellà a Andalusia per l'urdú o el xinès, oi? I això que no us les han imposades com vau fer vosaltres i feu amb el castellà. Perquè un català casat amb un castellanoparlant havia d'abandonar sa llengua a Catalunya?
          • Flordeneu de Königsberg499👍 920
            D'acord amb tu menys en el fet d'emprar el mot "supremacisme", per dues raons:

1. No ho és, és normal parlar i fer-te amb la llengua pròpia d'on vius, i és normal estimar una llengua que és teva i que l'han maltractada tant i resistir-se a l'assimilació. Aquesta resistència també és no creure's la superioritat d'aquells de fora que venen a "donar-nos cultura". 

2. Els rucs espanyolots com el de sota s'aprofitaran molt si empres aquest mot.
          On veus eixos casos de substitució que esmentes? En quina ciutat, vull dir. M'interessa molt.
            Gandia. 
            Està viu el procés de substitució lingüística. De 60 anys en amunt tots són valencianoparlats habituals Els de 40 ja ha sigut pujats en castellà en gran proporció.
            Els de 20 ja son majoritàriament castellanoparlants.

Ara, tots saben parlar valencià per l'escola i perquè Gandia està envoltada d'un bloc compacte valencianoparlant (30 pobles on no s'ha iniciat la substitució)

El camp de batalla de l'ús social de la llengua està a ciutats com Gandia.

• Pralija832 2👍 493

Makaku escrigué:
        el doctor Dexeus va explicar al programa El Convidat que els seus pares van fer això amb ell.
        En quin minut? És que el vídeo és molt llarg.
  • Aufrany4.384 3 489👍 4.210
    Doncs ara passen per TVE3 un anunci de promoció turística del País Valencià on s'omet un pronom feble de forma reiterada, percios.
  • Argimont8.092 2 264👍 4.855
    UsuariV encara dirà que la culpa es dels pancas, enhorabona heu creat una llengua marginal! , Desprès a plorar i dir que la culpa es de tothom
    • Indesquerra19.347 9 77👍 6.064
      Frase escoltada a un poblet (menys de 1.000 habitants) de La Vall d'Albaida (farà uns 10 anys) a una dóna de 90 anys referint-se a un home del poble que parla sempre català siga qui siga l'interlocutor: "Ell és molt catalanista* perquè sempre parla en valencià". Doncs això.

*cal fer notar que per aquelles comarques el terme no és pejoratiu, com ho puga ser a València i rodalies quan l'usa determinada gent.

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 9.225.341 missatges
  • 218.593 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat