Fòrum

Zones del país sorprenentment catalanes o espanyoles

Capità·carxofa 1.839 885 👍 4.639
Fil per comentar indrets que siguin més catalanistes o espanyolistes del que hom podria pensar a primer cop d'ull o per moltes de les seves característiques.

Començo jo: al tramvia del Baix Llobregat s'hi escolta molt més català i s'hi veuen molts més llaços grocs que a la línia 5 del metro que hi discorre força paral·lelament. No hi he sabut trobar l'explicació.

Respostes

Configuració
  • atxera 79 12 👍 74
    Coincideixo amb al Capità Carxofa. Visc a Badalona [centre], però treballo a Montcada, però no pas al centre. Les estelades a les finestres són escasses, però el que costa de trobar realment són estanqueres. Companyes de feina grans, castellanoparlants, que em deien abans del referèndum que ja sabien que havien de votar pensant en els néts [tot i que amb tota seguretat podien votar després partits no independentistes en altres comicis]. Els barris perifèrics de Badalona, en canvi, no tenen aquest caire; la presència d'estanqueres ho denota. 
    Ara, la relació entre llengua i independentisme sols és aplicable, de moment, al Principat. Provinc d'una comarca valenciana amb un percentatge de parlants dels més alts, però el fet de no haver fet una revolució industrial quan tocava és un pòsit que manca. Fins i tot Alcoi, que sí que va fer una revolució industrial assimilable a la del Principat, sociològicament és més semblant, però políticament en dista molt.
    • Ramon Muntaner 3.445 11 582 👍 978
      Sóc alcoià de naixement, tot i que fa anys que visc al Cap i Casal. M'interessa això que dius respecte d'Alcoi. A què et refereixes exactament?
    • Indepessimista 23.707 12 49 👍 1.519
      Sí, desenvolupa lo d'Alcoi. Jo tampoc no ho he entès. Ni lo de la teva comarca tampoc, tot sigui dit.
      • atxera 79 12 👍 74
        Bàsicament, que la relació entre percentatge de catalanoparlants i vot independentista té una relació indubtable al Principat, però a fora pots trobar zones on l'ús del català sigui molt important i en canvi això no tingui cap traducció en el sentit del vot esperable (o desitjable). 

Alcoi és una de les poques poblacions catalanes fora del Principat que va fer una revolució industrial comparable a les que es coïen al Principat. I això, a banda d'un ús important de la llengua catalana, s'hi aprecia, quan hi passeges. El fet que li diguessin la petita Barcelona no és casual. Coi, si fins i tot tenen un equip d'hoquei a l'estil de molts municipis grans i mitjans del Principat,... però no seria l'únic exemple. Malgrat tot, l'hegemonia política al llarg de les primeres dècades de la "democràcia" ha estat a mans del PSOE... En aquest sentit, el nombre de catalanoparlants i el vot sobiranista estan en clara disontonia tot i que les coses hagin canviat una mica els darrers temps...

Bé, és que el País Valencià no és com Catalunya. Ací l'independentisme és testimonial. Per tant, tenint en compte que pot haver-hi un 30-40% de valencianoparlants és lògic que n'hi haja molts que no són independentistes.

En tot cas, sí que és cert que tradicionalment el valencianisme polític ha tingut més presència allà on la llengua és més viva. Amb algunes excepcions, com les comarques més septentrionals de l'interior, per ser més rurals.

Salut!

• david PV 1.967 8 847 👍 568
    A primer cop d´ull sempre ma sorpres Beniparrell gairebe rodejat de fabriques i on l´us del valencia es fort i a mes a mes actualment el batlle es de Compromis..en canvi Alcasser es el primer lloc on he vist estelades penjades als balcons ¨concretament en dos balcons¨ tot i tindre mes poblacio que Beniparrell sempre m´ha semblat mes rural..en canvi nomes un regidor de 13 possibles.
    • Garroferet 816 2 👍 644
      Eixes estelades d'Alcàsser serà d'algú dels Sva-ters. 

https://www.youtube.com/watch?v=pDUnC-t5yOA

Per cert, no em conec molt els pobles de l'Horta, però sempre m'ha semblat que hi ha alguns municipis prou valencianoparlants, com Vinalesa, Alcàsser o Picanya. En destacarieu algun més?
      • david PV 1.967 8 847 👍 568

Potser..tot i que estaven als afores del nucli ¨finques¨.

Dels quatre pobles que mes conec, Alcasser, Beniparrell, Picassent i Silla i baix el meu parer on mes valencianparlants n´hi han es en Beniparrell i Alcasser despres xafant-li els talons a Beniparrell Picassent i per ultim Silla entre un 54% o 60% que saben parlar valencia..vaig estar un temporada anat a Massalfassar i Albuixec i semblaven municipis prou valencianoparlants.

Et diria també Picassent. Les vegades que hi he anat recorde haver sentit molt de valencià pel carrer. I especialment em va cridar l'atenció el gran nombre de rètols comercials en valencià. Més que a Cocentaina, per exemple!

• paleta 3.444 2 584 👍 4.079
    En general, allà on hi ha turisme massiu o alguna gran infrastructura energètica o industrial, hi ha una presència sorprenentment elevada de colons, fins i tot a zones profundament catalanes del Principat.

El creixement perpetu de l'economia, l'urbanisme i la demografia, no només posa en perill la Natura i l'Home. També posa en perill la continuïtat de Catalunya.
  • Pavel_Korchagin 2.191 1 792 👍 3.976
    A la primera corona metropolitana de Barcelona hi ha molt votant de Ciutadans però no hi ha tantes banderes ni tant  ultraespanyolista militant com a les urbanitzacions de la Costa Daurada o Vallès endins.
    • Toni Montagutí 32.199 7 23 👍 19.887
      La majoria (no totes) d'urbanitzacions de les comarques properes a Barcelona són un món a part. No hi ha gairebé vida associativa i solen tenir molts litigis amb els municipis a que pertanyen, que tenen l'administració als antics nuclis, com és prou lògic. Sociològicament són formades per gent gran, jubilada, que hi viu tot l'any, tot i que darrerament s'hi està instal•lant gent jove que fuig dels preus abusius de Barcelona i la seva zona d'influència. Generalitzant, diríem que són micro-reproduccions dels pobles d'on van venir, als seixanta, molts dels qui van comprar un terreny i s'hi van fer una casa, sovint ells mateixos. Hi ha molt d'anticatalà. Com a poc, acatalanitat. 

Després hi ha les urbanitzacions de luxe del Maresme o del Garraf, on s'hi barreja l'independentisme d'estelada a tocar la fantàstica piscina climatitzada, amb l'estanquera a tocar d'una altra piscina gairebé idèntica. I compartint, potser, jardiner i senyora de fer feines (ja ho sé, que ha quedat poc políticament correcte, aquesta divisió de les feines, però sol anar així, la cosa.)

• Foll Usuari sumador 76.920 11 3 👍 39.209
    La zona que em sobta més és Lleida ciutat, que sempre que hi vaig és bastant catalana, se sent bastant català i hi governa PSC amb el suport de Ciudadanos. No ho puc entendre.
    • milicià català 4.302 11 494 👍 454
      Lleida és un dels focus espanyolistes de la Terra ferma. Hi ha molt funcionari i manyo que ha vingut a robar el benestar dels catalans perquè el seu país és just apte per les cabres.
      • Foll Usuari sumador 76.920 11 3 👍 39.209
        Però jo de veritat que no ho veig quan vaig per Lleida. No ho sé no és una ciutat molt espanyolitzada com per votar un paio com Ros...
        • milicià català 4.302 11 494 👍 454
          Hi ha espanyols que són catalans de tota la vida. A Lleida n'hi haastants perquè al estar tant a prop espanya se la senten seva. Això ho hauríeu de tenir clar des de Barcelona que em sembla que us sorprèn sempre.

A això suma-hi els espanyols ètnics que en tenim menys potser que a la AMB certament
      • ocelldefoc 3.915 5 522 👍 1.379
        Si dius la Terra Ferma, evidentment, perquè als pobles l´espanyolisme, que hi és, i no pas exclusivament format per nouvinguts, és molt minoritari.

A Lleida ciutat, l´espanyolisme està format sobre tot per una part de la burgesia local provinent del franquisme, més el funcionariat immigrat, més els militars i llurs descendents i una part de l´emigració dels 60. 

No necessàriament els aragonesos i descendents, que a Lleida n´hi ha força, sobretot d´Osca, són espanyolistes. Molts són independentistes.

Respecte a les estanqueres, es veuen amb més facilitat als barris benestants que no pas als dos barris més pobres on C´s va treure entre el 30 i el 40% dels vots.
  • cathalà 21.536 11 64 👍 4.254
    A mi em sobta que poblacions com Lloret o Blanes (demarcació de Girona) estiguin tan espanyolitzades lingüísticament.
  • Amel 465 2 👍 205
    De Blanes precisament va venir la Camatxa, buf. 
  • eestlaasedcatalà 9.773 2 215 👍 2.022
    El PV en general. Me l'imaginava encara més Castellanitzat. I m'ha sorprés l'actitud rabiosament pro espanyola d'ALGUNS Andorrans. O sigui. Tots a favor de que el català sigui la única llengua oficial i la única que s'exigeixi a Andorra, però en canvi rabiosament espanyolistes quan els hi parles de Catalunya. Ara, com a màxim la meitat. Ni molt menys tota la població. També em vaig trobar un fill de puta catalanoparlant que em va dir el següent:

Jo a Andorra sempre parlo només en català, però quan passo la frontera i entro a Espanya sempre parlo en Castellà, encara que estem a Catalunya, perquè igual que a Andorra l'única llengua de tot l'estat es el Català, a Espanya ho hauria de ser el Castellà.

O un Andorrà (dels de nacionalitat) que em deia que el català era un dialecte que no servia per res i merdes d'aquestes (el molt idiota no sabia ni que hi ha un carnet d'identitat Andorrà.

O una què es reia que haguèssin multat a l'Alex Fenoll per negar-se a parlar en Castellà, catalanoparlant també, dient que era un prepotent. O dos residents amb un odi per Catalunya increïble.

Ara, també he de dir que la majoria d'Andorrans no son així i son bastant pro-catalans. La premsa Andorrana va deixar fregit a hòsties el cap de govern després del que va dir el govern andorrà sobre la DUI, amb titulars tipus "Calladets estan més guapos" (dirigit a l'equip de govern actual pel que van dir sobre la DUI). Exemples contraris:

1- Un de 60 i pico anys que diu que Catalunya està ocupada.

2-Una noia que em va dir que els joves en general a Andorra estan a favor.

3-Un periodista que diu que "tot el que sigui canviar les coses m'atrau, per això estic a favor de la vostra independència"

4-Un a favor del referèndum.

5-L'Oscar Ribes dient a l'ONU que la cultura d'Andorra és la Catalana i que s'ha de recordar que Andorra també representa a tots els parlants de català a nivell internacional.

6-Un dient que "tenim massa espanyols a Andorra, tindriem que fotre fora uns quants".

7-Un altre dient que a Espanya no és que la justícia fallés, que es que no existia.

8-Un altre dient que Andorra tindria que deixar xupar la potlla a França i a Espanya.

Curiositat, vosaltres amb Andorrans i a Andorra quines experiències heu tingut?
  • Amel 465 2 👍 205
    A mi em va sorprendre, quan, en anar a Ripoll, no vaig poder parlar en català amb ningú. Igualment algunes zones de Manresa, Pont de Vilomara, Vilanova del Camí, Igualada o Santa Margarida de Montbui. 
  • ocelldefoc 3.915 5 522 👍 1.379
    Jo vaig ser el dissabte a Campdevànol i prou que vaig sentir el català. Aixó sí, als establiments hotelers el servei normalment en castellà, tot i que en alguns casos s´esforçaven en parlar el català.
  • Barratinaire Usuari sumador 7.368 13 291 👍 4.615
    Al Parlament de Catalunya. Sorpren que s'hi parli tant de castellà 
  • BlackOps 64 👍 85
    A Olot ens vam allotjar a un càmping una mica allunyat del centre i hi havia un bar ple de colons locals mirant la selecciong, els amos tampoc no eren catalans, i part de la clientela igual. Apart tot passejant ens va venir una tromba de musulmans amb sotanes que sortien de resar que vai flipar.

• Publicitat

Fòrums

• 9.109.986 missatges
    • 214.702 temes
    Fixa la barra dreta
    Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
    més votats

Accedeix als fils més votats
    Publicitat