Fòrum

Renaixença patriòtica al nord de la nació?

Estem presenciant un rebrot de patriotisme català al nord de la nació?
30 (47.62%)

No
19 (30.16%)

Crom l'alguerès
14 (22.22%)

Vots emesos: 63
Capità·carxofa2.478 736👍 6.417
Els últims mesos estem presenciant mostres pertot del rebrotament de la consciència nacional catalana a les terres ancestrals irrenunciables del nord de la nació: Rosselló, Vallespir, Conflent, Capcir i la Cerdanya, comarques tan catalanes com qualsevol altra.

La dignitat en el combat del coratjós centre de la nació a partir d'Octubre sembla que ha corprès les ànimes dels nostres germans septentrionals, ajudant-los a trascendir el provincianisme per abraçar una solidaritat i orgull de pàtria difícils d'imaginar no fa tant. 

Quines mostres de renaixença catalana heu percebut al nord de la nació? Quines perspectives obre? Com podem enfortir-ho?

Respostes

Configuració
  • Astralcat3.463 2 586👍 2.973
    Molt interessant.

Fent síntesi doncs podem establir que a la Catalunya nord el català que era d'ús comú fins abans de 1700 ha anat perdent 'catxé' en detriment del francès que era vist com la llengua de les persones de progrés i cosmopolites. 
    Això és el moll de l'òs de la minorització de la nostra llengua davant el castellà, el francès i l'italià doncs. A part, partint un territori en 3 trossos sota 3 Estats diferents i igualment hostils a les minories accentua més l'eliminació.

En lo personal diré que quan vaig a Catalunya nord jo parlo català, no només a Perpinyà si no a comarques. Òbviament en segons quins contextos tinc evidents problemes de comunicació, però me'n surto d'una manera o altre. Actuo com algú que quasi mai es mou del seu àmbit local i que per tant, si ha de parlar, només ho pot fer en la seva llengua mare. Parlant català als territoris ocupats del Nord em sento com si tornés a lloc i plantés una planta autòctona (català) que fa molt de temps va desaparèixer per l'agricultura extensiva i intensiva (francès).

Com a anècdota més recent diré que allotjat en un petit poblet al peu de la serra del Canigó cap al mes de Novembre passat, vaig parlar una mica amb la regent de l'hostal on m'allotjava. Va sortir el tema de la merda que patim pels espanyols. La dona, que em parlava en francès, em va agafar la mà amb força i va semblar que se li humitejaven els ulls mentre em deia que tots els catalans són germans. Em va saltar una llàgrima. És la única que m'ha vessat des de fa mesos, però es va donar en aquell moment certa catarsi de forces mals tràngols passats...
    • Carles Martell2.635 1 700👍 4.184
      Com a anècdota més recent diré que allotjat en un petit poblet al peu de la serra del Canigó cap al mes de Novembre passat, vaig parlar una mica amb la regent de l'hostal on m'allotjava. Va sortir el tema de la merda que patim pels espanyols. La dona, que em parlava en francès, em va agafar la mà amb força i va semblar que se li humitejaven els ulls mentre em deia que tots els catalans són germans. Em va saltar una llàgrima. És la única que m'ha vessat des de fa mesos, però es va donar en aquell moment certa catarsi de forces mals tràngols passats...

Molt literari, sí 
    • eestlaasedcatalà10.152 3 210👍 2.113
      D'ús comú ho va ser fins als anys 70 del segle XX.
  • eestlaasedcatalà10.152 3 210👍 2.113
    Més que patriòtica, que això no ho han perdut mai, sobiranista, que no lingüística.

Publicitat

Fòrums

• 9.174.941 missatges
  • 216.759 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat