Publicitat

Fòrum

[Comunicat] Permissivitat misògina al Racó Català

Dona_Rebel·lat22.816 13 57👍 143

Permissivitat misògina al portal Racocatala.cat

Les dones patim atacs de descrèdits constants, menyspreu, mansplaining, cosificació i falta de representació en gran part dels espais socials que ens envolten. Fins i tot en el món virtual, les dones encara ocupem un espai molt petit en els diferents ambients socials d'Internet: com Twitter, diaris, entre d’altres, i, especialment, en fòrums. És en aquest darrer on volem centrar aquest article.

Escoltant Eva Piquer al programa No ho sé de Rac1, el dimecres 31 de gener, parlant del llibre La veu i el poder de les dones de Mary Beard, deia que a les dones, en general, ens costa accedir als espais de debat i opinió. Curiosament, les que hi accedim no acostumem a mantenir-nos-hi durant un període de temps gaire llarg, o fins i tot l'acabem abandonant. L'assetjament, les mentides, els insults, les faltes de respecte, el to vexatori i faltat amb què ens solen tractar està a l'ordre del dia. Malgrat tot, ens entestem a defensar la nostra dignitat i la nostra lluita feminista. Tot i que, sovint, aquest (mal)tractament es dirigeix, també, a altres col·lectiu socials. Però com tot té un límit ens hem trobat en una situació en què una pàgina web, en concret, http://www.racocatala.cat, no només permet i consent aquest tipus de conducta, sinó que promou l’enfrontament i l’agreujament del to de les agressions.

Tot va començar amb petits comentaris, a primera vista, sense gaire importància (qualsevol comentari n’hauria de tenir, però podíem deixar-los passar), i sense comptar amb la penalització de la moderació perquè no era una falta de respecte directa i podria semblar simplement una opinió i/o crispació entre una usuària i un usuari (masclista) en un fòrum. Un dels problemes és que ser masclista encara és legal, per tant, és aquí on trobem el primer desavantatge. Com que aquest usuari no s'ha trobat amb cap càstig ni penalització, el seu to en les següents converses puja fins a arribar al menyspreu personal i col·lectiu. Això fa que simplement s’elimini el comentari per part de l’administració. Si el comentari és greu en extrem i reiteradament semblant a «Tu el que necessites es una bona p****» o «Estàs amb la regla i per això et poses histèrica» o «Ets una malfollada, necessites un polvo» o «T'aniria bé saber què és una violació per poder opinar», llavors els bandegen l'usuari durant un petit període de temps. Al cap de poc, però, tornen a insultar i a faltar. Fins i tot s’obren fils per crear crispació i per generar aquestes situacions que deixen la dona en un nivell de menyspreu que no ens trobàvem ni fa 30 anys.

Podríeu dir, «Si no t'agrada doncs marxa» però tornant al que deia Eva Piquer al programa: silenciar-nos, callar, retirar-nos de l'esfera pública no hauria de ser una opció, i si abandonem serem vençudes i hauríem perdut una altra batalla i serà un espai on ser dona, tenir opinió i ser feminista serà pràcticament impossible de coexistir. Titllades de feminazis i femellistes és el més suau que es pot llegir, ja que aquest és en realitat el nostre malnom encara que estiguis parlant en un fil que no té res a veure amb el moviment feminista ni s'estigui parlant del tema. El seu coneixement del feminisme és NUL i no volen entendre el que realment és i de què es tracta per més que hem insistit a explicar-ho amb respecte i tolerància. Ells no en tenen gens cap a nosaltres. Es veuen constantment atacats pel «fenomen» feminista sense adonar-se que ells sempre han tingut avantatge, i és per aquest motiu que no volen perdre el seu privilegi.

El súmmum de la hipocresia d'aquest espai d'Internet és que sovint apareixen en portades articles de caràcter feminista per mantenir una façana de progrés, però després permeten el show misogin que deriva l'apartat del fòrum. Un altre exemple és una entrevista que van fer a una activista molt interessant i on s'hi adjuntava una fotografia seva, que va rebre un allau de comentaris que ocupaven pàgines i pàgines que majoritàriament deien «melafo», sense ressaltar pràcticament res del contingut de l'entrevista. Cal afegir que les notícies de portada no acostumen a tenir més de deu comentaris.

El que al cap i a la fi els dona aquest estatus és la permissivitat dels moderadors i administradors, i l'anonimat, perquè segurament aquests personatges no mantenen aquesta actitud davant del seu entorn social, ja que és una actitud tant de rebuig que ningú amb dos dits de front hi podria conviure.

Les dones no som l'únic objectiu, coincidim en el pòdium amb el racisme arcaic que desprenen alguns usuaris. Insulten els immigrants i els refugiats pràcticament cada dia i si hi ha hagut algun cas d'assassinat a les notícies que encara no s'ha resolt sempre n’acusen els immigrants. El seu país ideal seria un país tancat on només hi hauria catalans, també n’expulsarien la gent vinguda d'altres parts del territori espanyol, només farien cribratge als que pensessin com ells. La seva intolerància ha arribat a extrems en què en qualsevol notícia de violació el que es posa en dubte és la declaració de la víctima.

Per desgràcia, en el món virtual (i sovint no tan virtual, cada cop hi ha més gent que dona la cara) és una opinió també certament generalitzada. Però Twitter, Facebook, Antena 3, Tele5, Forocoches, etc., no estan subvencionats tant per la Generalitat de Catalunya com per la Generalitat Valenciana. Un portal que rep subvencions públiques no pot permetre aquest tipus de comportaments. Amb els nostres diners estan generant en aquesta web un tipus d'home intolerant, misogin i racista, ja que es retroalimenten. Hem pogut observar com usuaris d'esquerres i feministes han canviat radicalment el seu discurs feminista i han arribat a dir coses com: «Jo estic d'acord amb el feminisme d'abans, no el d'ara, que està ple d'histèriques». Sí, aquest és el nivell.

No voleu saber la seva opinió sobre la prostitució i les dones que venen (o els van vendre) el seu cos, perquè ja hi ha alguns fils oberts per saber qui ha estat amb més dones de companyia.

Hi ha usuàries que van entrar fent-se passar per noi perquè la seva opinió no fos infravalorada i menyspreada per la resta d'usuaris. Fins aquest nivell hem hagut d'arribar en un portal subvencionat amb diners públics.

En la darrera setmana les noies d'aquest portal ens hem organitzat per donar a conèixer la situació d'aquest fòrum d'Internet que acostumem a designar el nom de «Forocotxes», a la catalana. Podríem dir que de vegades superen el nivell d'aquest altre fòrum.
Com que no és bo generalitzar volem agrair la solidaritat de força usuaris que ens han donat suport i/o han entès la nostra situació, moltes vegades també batallant contra l’opinió feixista més que general en el Racó Català.

Les dones sempre hem estat foragitades de l'esfera pública i això no és pot consentir més. Volem donar a conèixer aquesta situació més enllà de les parets virtuals del Racó Català, ja que allà els moderadors i administradors pràcticament no ens han contestat. Hem demanat que hi hagués una moderadora dona i un espai on puguem parlar les dones lliurement, i en cap moment hem estat escoltades.

Comunicat escrit per dones raconaires i exraconaires: Anankè, Arecnis, Dona_Rebel·la't, Jenny, Magalí72, Neith, Scarlett, Scarly, Tradu, entre d'altres.

Amb el suport de:
albert23, Anakin Skywalker, AviMarcelinero, bikerbaixcamp, botifarradepagès, catalàamallorca, Carosurel, convidada, Daixonses, Dixie, dumis, EmulatorQ, entreribes exili2017, Foguera Catalana, FreeCATll·ll, Gattara, HomenatgeABabel, Indiclm, Indignat_Indepe, JoanVecord, Jotun, Makhnovtchina, MLC, NaskoV, Nou Barris, pensa_i_actua!, Prow, RESILIENT, RMCF 1902, Ruol, Saimdusan, Sònia91, the_west_rulez, Toni Montagutí, Tracalet, Turanga Leela, Ulrike Meinhof, Xicoira, xicotiu, Xulomander, zikort, 

*si vols afegir-te com a signant a aquest comunicat, en suport a la denúncia en contra del masclisme i la seva permissivitat en aquest fòrum, digues-ho i t'hi afegim.*

Respostes

Configuració
  • Màgor13.126 10 158👍 3.516
    He escrit ací. De debò algú s'ho llegirà?
  • AltairRC2.152 1 807👍 1.533
    Tot el meu suport, però a mi m'han dit dones que la lluita és seva i no dels homes, que no anem a les manis feministes o si de cas que hi anem al darrera de tot, de manera que no m'hi apunto, tot desitjant-vos el millor.
  • RMCF 19023.819 8 536👍 109
    Totalment d'acord; el Racó ja fa anys que s'ha convertit en un cau reaccionari i caspós en molts àmbits, i un dels més evidents és el masclisme que desprén.
  • the_west_rulez14.768 3 133👍 13.802
    Tot el meu suport!  Els trolls no passaran, però heu de saber que les batalles no es guanyen donant-se de baixa. Ho dic sense acritud.

Tot i que només discrepo amb el terma del melafo. Les dones també ho podeu dir davant un home o dona que us agradi, m'és totalment indiferent. Altra cosa són els comentaris grollers, però no hi veig cap problema en dir que un home o dona et resulta atractiu/va sempre que no es falti el respecte.
  • Hades27.350 9 37👍 18.893
    Hola, surto a un fil famós.
  • Segon_usuari_Bob5.580 10 386👍 6.110

Aquest fil promet!
  • EmulatorQUsuari sumador62.120 15 6👍 17.057
    Teniu el meu suport. Misogínia, ni al Racó ni enlloc.
  • Lucky Luc1.076 1👍 1.139
    O sigui que si no ets feminista ets un caspós, etc... vaja.. gràcies per la reflexió.
  • __28656__3.444 3👍 3.106
     Un bon i necessari comunicat, enhorabona! Teniu tot el meu suport i solidaritat. 
  • Ruol682 2👍 869
    Tot el meu suport 
  • __29625__9.507 2👍 2.000
    Vos done suport 
  • Screen4.058 1 519👍 1.931
    Jo sóc més d'estirar de les orelles als racistes 
  • Makhnovtchina1.129 2👍 3.073
    Tot i que trobo un error estratègic que marxeu dels fòrums o que ni entreu en veure la caspa habitualment escampada pels diversos racons, perquè penso que les posicions conquerides o a conquerir mai no s'han d'abandonar, teniu el meu suport en la vostra acció reivindicativa. Ja podeu afegir-me a la llista si us sembla adient.

Salut, companyes.
  • __32331__3.226 1👍 2.836
    En qualsevol cas, serà un comunitat del Racó Català-Provisional, el Racó Català-Històric no ha emès cap comunicat al respecte.
  • Foguera Catalana4.676 4 457👍 4.012
    Estic totalment d'acord en la idea principal de l'escrit: La moderació no hauria de permetre comentaris misògins, racistes, etc. Així que podeu afegir-me a la llista.

De fet, em sembla absurd que només es persegueixin els insults. Jo prefereixo mil vegades algú malparlat que fa contribucions interessants a algú que no diu paraulotes però es dedica a escampar l'odi contra les dones o contra altres ètnies.

PS: Em sap greu que coses com el concepte del mansplaining estiguin contaminant tant el moviment feminista.
  • Gurrea7.187 12 298👍 3.316
    Heu publicat això a cap altre lloc apart d'aquest fòrum?
  • Lucky Luc1.076 1👍 1.139
    Si les dones no participen en fòrums de política és perquè en general no els interessen tant aquests temes.

Si vas a un fòrum de roba, maquillatge o interiorisme veuràs que n'està ple.. potser és que deuen haver "foragitat" els homes, amb actituds clarament misàndriques, segons la teva lògica.

Les primers a desprestigiar les dones sou les feministes, considerant els temes de dones com a inferiors o secundaris, quan senzillament són diferents, o bé clamant als quatre vents l'empoderament de les dones, alhora que brameu reclamant lleis que discriminin positivament, com si les dones fossin inútils de valdre's per si mateixes.

El feminisme és una ideologia absurda i contradictoria, com el LGTBQ+ i tota aquesta pantomima made in NOM.
    Si no us agrada que cada cop més gent estigui obrint els ulls doncs em sap greu però us haureu de fer fotre.
  • Canyadesucre9.577 3 222👍 14.549
    El teu nick no hauria de dur apòstrof? O és una volta de rosca més al llenguatge i dius dona_rebel.lat com a oposat a home_rebel.lada?
  • LesttattUsuari sumador37.678 11 16👍 12.456
     *si vols afegir-te com a signant a aquest comunicat, en suport a la denúncia en contra del masclisme i la seva permissivitat en aquest fòrum, digues-ho i t'hi afegim.*

Alguns aprofitaran el moment...

• Columbo1.264 2👍 1.759
    Resultat d'imatges de begun has the clone wars

Començat, les Guerres Clon han...
  • AviMarcelinero11.429 6 180👍 5.232
    Vull fer públiques  les meves denúncies reiterades als administradors davant de missatges i fils que són tipificats penalment.

I dels quals, molts (massa) no han estat esborrats.

Els he fet saber en públic i en privat que disposen d'un sistema de moderació arbitrari i sense criteris degudament articulats i fonamentats en legislació sobre violència de gènere et alt.

Assistim en viu i en directe a una greu degeneració del Racó, envaït de missògins, racistes, xenòfobs i fonamentalistes religiosos.

I tot això pagat amb diner públic i amb la inhibició dels administradors de l'espai.

Felicitats a les impulsores del manifest.
  • Albufaire2.584 1 708👍 3.317
    Pille lloc.
  • Daixonses1.139 12👍 239
    Afegeix-me a la llista de suport. Veig molt complexe d'inferioritat en molts "homes" que van de machito per aquí i no han acabat de sortir de l'ou. Suposo que es deixen portar pels valors antics, és més fàcil que madurar.

Ara bé, hi ha igual o més dones masclistes que homes, no ho oblidis, per això aquest tema no ha de ser una lluita mascle-femella, sinó un enfrontament ideològic de diferents valors socials provinguin d'un home o d'una dona, tant és.

Feta aquesta puntualització estic per un Racó del segle XXI i no del XIX. 
    • Dona_Rebel·lat22.816 13 57👍 143
      Hi estic molt d'acord! T'hi afegim.
    • Magalí727.777 1 276👍 2.695
      Hi ha més dones masclistes que homes? 
      El feminisme no es basa en la guerra de sexes. 

Als masclistes els encanta entrar en aquesta guerra. Forma part del seu argumentari.
      • Daixonses1.139 12👍 239
        Aviam, reitero el que he dit: es parla molt dels homes masclistes i no es parla gens de les dones masclistes.

Evidentment que no és una guerra de sexes, he estat el primer a dir-ho.... es tracta de deixar de parlar només dels homes fent això i allò i parlar també de les dones que potencien aquestes actituds. Parlar dels dos. Les dues bandes són criticables, i els homes ens emportem la pitjor part, però es critica només a uns i no a les ties que ho toleren. Res més.

La psicologia del milhomes acomplexat (si n'he tret l'entrellat) és el d'un home que creu que el seu poder rau en la seva agressivitat desbocada i creu que algunes dones se senten atretes per aquesta agressivitat, així doncs cultiva la seva "animalitat" com un mode de controlar el seu entorn (homes i dones). Si no hi haguessin dones així el mini-macho aniria transformant-se, per això crec que és un canvi que hem de fer homes i dones per igual. Això no treu que jo als maltractadors assassins els hi faria patir tant o més del que han fet patir a una dona. 

Continuant amb la meva idea de com hauria de canviar la societat, apart de voler la independència de facto del meu país per a poder acostar el govern al poble i no encadenar-lo a una mafia (que a sobre és estrangera), he de dir que crec en un món igualitari en el que una dona, a l'igual que un negre, un homosexual, un pobre o un català, pugui tenir les mateixes oportunitats i tracte social que qualsevol altre. La dignitat no té res a veure amb l'exterior, sinó amb l'interior.

I ara m'allargo una mica per qui vulgui debatre més a fons sobre aquest tema. Tot i que no sóc partidari de dogmes ni d'idees tancades, la meva societat ideal no és ni un matriarcat ni un patriarcat, sinó un món on tots ens respectem abans que res com a persones, com a éssers sensibles i inteligents (uns més que altres, però de tothom podem aprendre coses i ens necessitem mútuament). 

Vist així, sempre hi haurà gent, dones o homes, que pel seu caràcter o tarannà seran líders i tindran poder i d'altres que són gregaris i els seguiran i encara un altre tipus de persones que van a la seva i no s'aliniaran ni amb uns ni amb altres. Es tracta que tots fem la nostra vida sense entrebancs absurds, la natura ja ens ha posat les seves condicions, és millor no contravenir-les i mirar de millorar per dins, com a individus.

La part més agressiva de l'home (mitjançant la testosterona que ens surt pels porus) cal encaminar-la en els moments adequats i no tractar-la com una joguina. El sexe és un bon lloc per deixar-ho anar i no maltractant verbalment o físicament una dona, per exemple, això és de covards i de perdedors. Cal més educació. Caure en l'actitud de l'odi i del rebuig a un col·lectiu ens degrada com a persones. Crec que hem de tenir la independència ja per transformar l'escola pública i ajudar més als joves a comprendre com és la nostra biologia, la nostra ment i la nostra necessitat de viure en societat.

Sento haver-me allargat, però si volem parlar seriosament d'aquest tema hauríem d'afegir algunes idees o propostes de com canviar la nostra societat, fins i tot si discrepem en alguna cosa.
          La teva resposta té molt de marge per al debat.

Aquesta tarda responc pormenoritzadament.

Vaig contestant.

Demanes al feminisme que assenyali a les dones masclistes; les assenyalem, jo personalment ho faig molt i aquí ho he fet, per bé que hi ha moments en què les ignoro completament ja que considero que la seva actitud les perjudica social i professionalment a elles soles i, per tant, elles soles han de menjar-se les conseqüències.

Una feminista ajuda a una dona concreta quan aquesta li demana ajuda, una feminista no obligarà a una dona a ser feminista. El que si ha fet, fa i farà una feminista i per sistema, és denunciar públicament als masclistes, els seus privilegis i els seus abusos de poder, sexuals, etc. És mitjançant la denuncia pública per on s’articula l’evidència de la discriminació i a partir d’aquí és per on es consciencia a una, dues o moltes dones de la seva situació individual. A més conscienciació, més dificultat per als masclistes.

Un exemple molt clar te’l trobes en les violacions; la dona històricament ha callat quan ha estat violada, no calla perquè li sembli bé que la han violada, calla perquè se la estigmatitza immediatament. A més dones que denuncien que han estat violades més conscienciació del problema que suposa el masclisme i més evidència de com el masclisme defensa als violadors a través dels seus constructes supremacistes i de sotmetiment. T’he posat l’exemple més greu, en qualsevol altre exemple es repeteix el patró. I és aquí on el feminisme ha d’estar, preparades per defensar a aquelles dones que volen denunciar qualsevol tipus de discriminació i això és el que ha de visualitzar una dona vers el feminisme, sota el meu punt de vista.

Jo puc passar-me la vida assenyalant a les dones masclistes i culpabilitzar-les de la situació global de les dones; considero més útil assenyar-les individualment quan aquestes pretenen donar-me lliçons de com he d’exercir el meu activisme – són tant o més condescendents que els masclistes homes quan t’alliçonen - i continuar denunciant als masclistes homes perquè denunciant a aquestos - que són els que donen cobertura ‘intel·lectual’ a les violacions, els maltractaments i etc - evidencio millor la problemàtica i tinc moltes més opcions de conscienciar a més dones.

He de dir-te que algunes corrents de pensament feminista consideren que la dona masclista actua així per autodefensar-se; no els falta raó. De fet, en el manifest es parla de casos de raconaires que inicialment es va fer passar per homes per a poder expressar les seves opinions en el Racó. Jo mateixa ho vaig fer el primer any i va arribar un moment que vaig preguntar-me ‘però que estàs fent?, t’estàs comportant com una masclista de merda’; vaig marxar una temporada i quan vaig tornar ho vaig fer conscienciada de tot el que hauria d’afrontar per ser feminista i dir-ho públicament. Surt molt més a compte ser sincera i defensar allò que creus just per moltes ‘incomoditats’ que et suposi fer-ho.

Parles també de societat patriarcal vers societat matriarcal. Jo com tu crec en una societat que ha de garantir a tothom, sense cap tipus de discrimació de cap mena, la igualtat d’oportunitats. Serà aquesta una societat matriarcal? No, serà una societat justa, igualitària i garantista del drets humans. I serà també una societat responsable de si mateixa.

• Daixonses1.139 12👍 239
            Bé, t'agraeixo l'esforç d'haver-te explicat tant extensament. De fet estem d'acord en l'objectiu 

Tant sols penso que la forma de batallar el masclisme actual no és la més efectiva. I si em permets m'allargaré una mica per explicar-ho.

Primer cal definir masclisme. Sovint es barregen conceptes i cal definir-ho per no caure en una guerra de sexes artificial.

El masclisme probablement sigui un derivat del patriarcat en el que hi ha un comportament misògin on l'home es veu per sobre la dona i hi ha un seguit de "mals costums" acceptats socialment que denigren la dona, tractant-la com a inferior. Només això ja ens denigra com a espècie i com a cultura, així que cal erradicar-ho sens falta. El tema és com.

Històricament és probable que sorgís a l'inici dels grans imperis antics de finals de l'Edat del Ferro i n'arrastrem alguns mals usos fins avui, ok, però per transformar aquesta "tradició" falocèntrica, primer cal acceptar que no es tracta de criticar l'actitud d'alguns homes, sinó l'actitud de la societat sencera, homes i dones per igual. No crucifiquem només els homes per això, per molt que fa milenis en fossin "ideòlegs".

Ara per ara encara hi ha al món dones atretes pel model masclista, que no treballen (o treballen la casa), que se senten el complement del marit/parella, etc. Mentre això estigui ben vist, crec que no canviarà res. Som al segle XXI i el que passi a Japó o a l'Argentina influeix al que passa al nostre país, no estem aïllats d'aquest model social, per desgràcia.

Encara que canviéssim social i culturalment a un matriarcat en forma de lleis i costums, mentre hi hagi dones atretes per homes masclistes el masclisme, en diferents graus, continuarà viu. Un masclisme sense dones sotmeses seria un circ de pallassos sense públic. Cal definir on estan els límits i que una majoria social els rebutgi, definint-los i, sobretot, sense passar a odiar la masculinitat en general, la qual cosa es desviaria d'aquesta lluita. No hem de confondre ser masculí i no avergonyir-se'n, de ser masclista. Són coses diferents.

Evidentment que no culpabilitzo la dona de res, de fet penso que el masclisme en el fons és una forma de vida, més enllà del gènere. Els culpables són els qui el perpetuen, tant homes com dones. No és ni hauria de ser una guerra de sexes. Crec que estem d'acord en això, llegint el que deies més amunt.

El com transformar-ho és la clau. Jo crec que per canviar la mentalitat de la gent cal modificar els referents culturals. Això es fa a través de l'ensenyament (on s'hauria de mostrar els problemes que creen a ells mateixos i a la societat els homes i dones masclistes) i, després, a nivell popular o de carrer, a través de la música (raperes feministes, músics sensibilitzats, etc), la literatura (novelistes amb temàtiques sobre la dona moderna, escriptores...), cinema (nou rol de dones...), etc etc. Tot de qualitat, sense fer el ridícul, esclar. Per això ha de ser més generalitzat i ampliar-se a d'altres dones (crec jo).

També és clau transformar la idea de rols sexuals i els cànons de bellesa actuals. Els homes segurs de nosaltres mateixos i ferms (també amb sentit de l'humor i coses així que ens suavitzen el caràcter) estem ben vistos socialment. Això pot ser bo en una societat patriarcal o matriarcal, tant és. A més tenim la literatura, el teatre, la música etc plenes de models masculins múltiples. L'home es pot dir que està ben servit culturalment.

En canvi les dones no teniu tants exemples de rols socials (com a molt els tradicionals: la mare, l'amant i la puta), i això fa que en molts casos moltes es conformin amb els rols assignats per homes antics que han fet escola i acabin facilitant el que molts homes no volem de vosaltres, és a dir, que no tingueu un caràcter fort i sigueu independents i originals. Una d'aquestes dèries per exemple és l'haver de semblar jove a tota costa o la de que als homes ens intimiden les dones inteligents. Evidentment a mi, ni de conya. Tot això és carronya per perpetuar la societat masclista dels homes mediocres.

Als homes ens pot agradar una dona pel físic (com a vosaltres un home), però sense fons, no val res i si la dona juga aquest rol no pot aspirar sinó a ser un animal de companyia sense respecte. El mateix passa amb un home de gimnàs tot múscul sense personalitat i més tonto que una sabata. Potser alguna el triarà per fotre un clau i a l'inrevés, però tots sabem el que perdura i persisteix, i el que és un bluf. És un tema cultural i d'educació, ja ho sé, però justament cal que aquelles dones aprenguin a veure que als homes d'avui dia ens agraden altres coses. Fins i tot per fotre un clau.

Cada home té els seus gustos i potser algun altre podria dir els seus, però pel que fa a mi i sense anar tampoc massa lluny, m'agraden les dones independents i amb una forta personalitat, no espero (i sovint no vull) ni que es depilin, ni que s'aprimin, ni que es disfressin de res. Una dona amb caràcter i que té la seva pròpia vida és molt més sexy que una nineta de porcellana que com a atributs només té unes bones tetes o un bon cul. Evidentment que m'encanta el cos femení (no cal que t'ho descrigui), però el magnetisme d'una tia amb personalitat és tant superior a l'altre exemple, que moltes dones us en faríeu creus del poder que té aquest tipus de bellesa. Però bé... no parlo de tu, òbviament, sinó de moltes altres dones que prefereixen amagar-se sota una façana poc natural.

Aquest tema alimenta el masclisme igual com les merdes de referents tradicionals que tenim els homes. Dit això em podria allargar més (sobre el que penso de l'origen del masclisme etc), però seria una conversa massa llarga. Només que cal deixar de parlar d'home i dona com si fos una guerra de sexes i parlar de persones masclistes i persones que no ho són i facilitar que sigueu les dones les protagonistes, les qui feu el canvi més important... així els masclistes que quedin es quedaran sols i els qui no evolucionin, s'estingiran (o tornaran als arbres)...
              Ben raonat. Permet-me afegir una cosa : per aconseguir això crec que la clau és l'educació dels que vénen. Penso en la meva filla,  ara té 11 anys. No sap encara què vol dir masclisme, misàndria,  paritat,...etc... Veu que tant son pare com sa mare cuinem, portem la casa,  conduïm un vehicle, treballem, etc. I això per ella és el normal. Llàstima que aviat coneixerà tot això que he escrit abans... 
              • Daixonses1.139 12👍 239
                Tens raó. Això també em preocupa, tot i que no tinc fills. Hi penso molt en com estem deixant el món els qui ja estem en la quarantena...

Crec que el sistema de valors actual està premeditadament idiotitzat. Internet és perillós perque allibera informació, així que als poders fàctics ja els va bé generar fake news, potenciar la música masclista (reggetons etc) i la por enfront de les llibertats.

Cal transformar la societat, cadascú des del seu humil front. D'idiotes n'hi haurà sempre, a qualsevol època. El problema és quan hi ha un moviment general d'idiotització... el revival del masclisme em sembla que ve d'aquest moviment interessadament promogut. 

Sempre ens quedaran espais de llibertat. Cal ampliar-los. La música per exemple és clau. Lletres madures, prou de tractar la dona com una nina inflable. La literatura també pot ser una font de canvi (però ja no llegeix ni déu). El cinema. Els videojocs... no sé. 

Cal ensenyar als que vénen que el món és complex i que, tot i que avui dia és més fàcil contactar amb qualsevol persona del món, és més difícil que mai de confiar en el que veus o llegeixes.

El món ha canviat, hem d'aprendre a gestionar tanta informació i que cadascú desenvolupi el seu caràcter sense caure en els paranys que para aquest món caspós i masclista que ens vol a tots idiotitzats per a seguir-nos robant i matxacant... 
                  M'agrada el que has escrit. És maca aquesta frase de "Cal ampliar els espais de llibertat... " És cert que caiem en paranys idiotitzants. Utilitzant internet (pels quarentons encara sembla una joguina que ens fascina) ens sembla que  el món és més a l'abast però podem arribar a ser tant idiotes com sempre ...Aquí estem sovint, barallant -nos en un Fòrum virtual... Llàstima 
                  • Daixonses1.139 12👍 239
                    Gràcies! El més important és que el Racó no ens acabi arraconant 

A mi realment m'agrada llegir opinions diverses, l'important és conservar els espais de lllibertat que dèiem. 

Igualment reconec que últimament hi ha massa freak i no venen ganes d'escriure tant: són actituds de ninyato que no sé si els moderadors poden controlar, avorreix molt.

Si féssim un altre fil per veure quines edats tenen els més misogins... crec que ens portaríem una sorpresa. 

Sigui com sigui, cal saber girar la truita a temps. Hi ha molt Trol d'última generació...
              Bon dia!

La definició de masclisme que has fet la comparteixo plenament. I que cal erradicar-ho, també. I penso que el feminisme, en el seu més que ampli i transversal conjunt també i no d'ara sinó des de l'inici del moviment. Si em permets, diré més: el moviment va definir el masclisme.

Si parlem de com cal fer el canvi, no puc estar més d'acord amb tu que no es fa mitjançant una guerra de sexes. De fet, el feminisme mai et parlarà de guerra de sexes, el feminisme mai et parlarà en termes missàndrics, el feminisme sempre et parlarà de l'abolició de privilegis basats en la visió supremacista del masclisme social/cultural. I això no és d'ara, és de sempre així.

Tenim clar que és el masclisme i de forma totalment lògica - sempre que pensem en termes de drets humans - tenim clara la seva alta toxicitat i de com podreix i embruteix la nostra societat.

A partir d'aquí m'imprimeixo el teu missatge - dues pàgines plenes de sentit i coherència - i et responc en calma aquesta tarda.

Daixonses,

Continuant amb lo d’aquest matí i abans d’entrar en matèria, dues prèvies més a tenir en compte:

1. El feminisme no exigeix societats matriarcals com a solució al masclisme; el feminisme exigeix igualtat de drets, oportunitats i per descomptat obligacions derivades dels drets. Això vol dir que la dona ha d’estar present i participar de forma activa en la societat en igualtat plena i efectiva. Això vol dir que la dona passa a ser el centre de l’Univers i els homes es posen a disposició d’elles?¿?¿ No, rotundament no, el que passa és quan participes així socialment el paradigmes culturals masclistes se’n van a fer punyetes i ens obrim a noves visions que acaben confluint en les persones independentment del seu sexe.

2.El feminisme no renega de tot aquell que li pengi una cigala de l’entrecuix. Per bé, que fa anys va sorgir una corrent feminista que reivindicava el lesbianisme com l’estat perfecte de la dona ja que així la dona no depenia ni sexualment de l’home. Bé escolta, com diria Simone de Beauvoir:

L’homosexualitat està tan limitada com l’heterosexualitat. L’estat ideal és tenir la capacitat d’estimar a un ésser humà sense tenir por, inhibició o obligació.

El feminisme el primer que va fer és emmarcar/definir el masclisme arran de la greu i sostinguda discriminació en el decurs dels segles. Dit d’una altra manera, no va ser un masclista que després d’una revelació divina va adonar-se’n de que era un privilegiat supremacista ignorant i va decidir redimir-se i traure a les dones d’aquesta gravíssima situació. I això entronca perfectament en quan dius que són les dones qui han d’empoderar-se d’elles mateixes i lluitar per canviar la situació o quan parles de dones masclistes – això darrer dona per a un fil, no obstant això en parlem una estona -. Torno a citar a Simone de Beauvoir:

L’opressor no seria tan fort si no tingués la complicitat dels oprimits

El feminisme és una manera de viure indivualment i de lluitar col·lectivament

Pel que fa al com, no podem estar més d’acord que cal canviar els referents ‘culturals’ masclistes i s’ha de fer a través de l’ensenyament. Això és de vital importància i com també bé dius la presència activa de la dona en totes i cadascunes de les vessants culturals, populars i a peu del carrer.

I tot això, ho diu i ho vol el feminisme independentment dels rots i espasmes del masclisme.

Parlem de les dones masclistes. Parlar de dones ‘atretes’ pel masclisme jo no t’ho compro, és com parlar d’esclaus que els agrada ser esclaus.

I deixa’m explicar-t’ho des de la meva vivència personal. A mi el que més em va costar va ser pensar i actuar com a persona igual, quan vaig deixar de justificar-me com a dona feminista davant del masclisme i dels meus entorns socials i familiars – prou conservadors i tradicionalistes respecte a la dona – en aquell moment vaig ser plenament dona i plenament feminista. Primer persona, després dona i ERGO feminista; al canviar jo, va canviar l’entorn vers a mi. Sóc una persona molt respectada en la meva professió i en la meva forma de viure.

De dones masclistes no n’hi ha tantes com sembla. No hi ha cap dona, ni tant sols la que empra les pitjors formes dels masclistes, que li agradi ser inferior pel sol fet de ser dona. Ni les meves àvies a les quals els van triar els marits i aquests van ser els amos absoluts de les propietats i diners heretats per les meves àvies, ni la meva mare que no va estudiar perquè el dret a estudiar el tenia només el seu germà i així ‘ad infinitum’.

Ara bé, això implica no tocar-les, no qüestionar-les, victimitzar-les? No, és clar que no, s’ha de picar pedra i se’ls ha de recordar cada dia i a tot hora que la seva posició de discriminació no s’acaba demanant de genolls als masclistes que canvïin de forma espontània ni tampoc s’acaba amagant-se per les cantonades plorant de lo dolents que són els masclistes i que tot és culpa d’ells. 

Se les ha de conscienciar primer, primer de tot, que són persones iguals i això i tornant al principi passa per la reivindicació, la denúncia pública, l’ensenyament i per la presència de les dones a la societat i això sense el moviment feminista ni tant sols tu i jo n’estaríem ara parlant com a persones iguals.

• Daixonses1.139 12👍 239
                Ep, has tirat d'un fil que es pot allargar moltíssim. Et recomano que n'obris un de nou si vols que hi aprofundim tots plegats, però bé, et contesto.

L'origen del feminisme històrica i intelectualment el desconec. El segon sexe és un clàssic i l'havia fullejat fa temps, però no llegit. De fet el feminisme és un moviment relativament modern (segles XIX-XX) i alguns llibres anteriors tot i defensar les dones no crec que es puguin considerar pròpiament feministes (com ara el Llibre de la ciutat de les dames de C.Pisan, aquest sí que me l'he llegit)...

Dit això, i reconeguent la meva ignorància en els llibres del "moviment", he de dir-te que no combrego amb els partidismes sectaris, defujo dels ramats gregaris i, quan estic d'acord amb algun moviment de més persones (com ara l'independentisme o el feminisme), és perque tenim un objectiu comú, però no necessàriament una mateixa estratègia. Per això et dic que jo també estic per la igualtat i per l'empoderament de l'individu (de la dona i de qualsevol cultura oprimida), però no crec que s'estigui fent bé en aquest cas.

Tinc ganes d'aprendre més sobre el feminisme actual i espero que m'ajudis amb les teves opinions i recomanacions, però per ara res del que he llegit en aquest fil m'ha semblat novedós. És a dir: ja sabia que el feminisme no pregona necessàriament un matriarcat ni tampoc necessàriament que l'home és sobrer o una mena de càncer que s'ha d'extirpar dels llocs de poder social. Hi ha moltes propostes des del món feminista. El tema és: quina arriba a la societat?

El feminisme combatent més radical sembla defensar aquestes vies que he dit, justament, les quals atien la guerra de sexes (encara que sigui una minoria) i aquestes actituds em fan fàstic, vinguin de qui vinguin, és com la fàbula d'Orwell al seu Animal farm o com si els negres volguessin esclavitzar els blancs o els jueus cremar els alemanys supremacistes, deixant de banda que d'aquesta manera es castiga a tot un col·lectiu per les faltes d'una minoria que ha fet molt de mal. Això és la involució. Cal aprendre del teu enemic, del teu oponent, sinó no mereixes guanyar res, cauràs en la mateixa merda que els altres. I treure valor a l'home dins del feminisme ho veig tant erroni com dir que no hi ha dones masclistes (això després t'ho desglosso millor). No es pot acusar només a alguns homes, tots estem barrejats en cada barco.

Aquesta estratègia del feminisme actual, encara que sigui minoritària (la qual cosa no sé, tu em diràs si ho és o no, jo parlo de la meva percepció) no em sembla gens bona ni adequada. I encara que no sigui la teva (la qual cosa tampoc sé), no es critica prou des del feminisme general (potser perque teniu el mateix objectiu i com més units estigueu, millor), però jo ho percebo així i per això guanya influència aquesta escola del feminisme que projecta una imatge que perjudica molt al moviment, l'afebleix, l'empetiteix i el tanca en un submón aïllacionista que està condemnat a l'endogamia.

La primera cosa que no estic d'acord: dius que cap dona és masclista. Hi ha moltes cultures, sovint tradicionals (i més a tocar del que sembla), que viuen en societats masclistes on tant l'home com la dona hi tenen rols ben definits i establerts i on la dona ho accepta, fins i tot trobant-hi avantatges que potser no t'agraden ni a tu ni a mi, però a elles ja els hi va bé. I per això deia abans que cal definir què és masclisme, perquè t'oblides d'aprofundir-hi una mica més.

Dins d'un món masclista les parts dolentes les hem definit: la dona depèn massa de l'home, és una ciutadana de segona (una mica com els catalans a Espanya), no té dret a escollir el que vol sense el permís de l'home, etc. Ara bé, a l'igual com hi ha catalans autonomistes que, pobrets ells, creuen que és millor estar dins d'Espanya fent cas al que ens diguin, també hi ha dones masclistes.

I ara podríem parlar d'alguns petits avantatges per cert tipus psicològic de dona. Per ex, dins del món masclista la dona, tot i dependre de l'home, ha de ser mantinguda i s'ha de cuidar dels fills. Ja no ha de treballar, ni d'aguantar la part més dura i grisa de la vida laboral (li queda la feina de casa, però a algunes ja els hi va bé). En la versió més civilitzada del masclisme fins i tot els homes hem de mostrar respecte i galanteria davant la dona, la qual ha de ser tractada amb més delicadesa pel fet de ser una mena de "tresor de l'home", o com li vulguis dir. Ja no diguem en el món musulmà. Evidentment tot això sovint desemboca amb homes cruels, ho sé, però no oblidis que no tots ho són en aquell context i tens societats molt masclistes i avançades alhora com ara el Japó. Conclusió: algunes dones se senten atretes per aquest món. T'agradi a tu o no. A mi no em va aquest rotllo, però existeix i l'has d'assumir. Sinó és viure d'esquena al món.

Un cop assumit que hi ha dones masclistes igual com hi ha homes masclistes i tot veient que el masclisme és una institució que fa milenis que funciona i que no la destruiràs fent una performance ensenyant les tetes i rapant-te els cabells, si la vols canviar cal posar l'objectiu en qui la sustenta i no tot són homes. Aquesta part em fa demanar que el creixement feminista hauria de ser entre aquestes altres dones, les quals passarien dels arreplegats que queden masclistes. Pensa que ara espanteu a molts homes i per extensió també a moltes dones. Cal saber seduir i pensa que es lluita contra un sistema robust de milers d'anys.

Tinc ganes de dir més coses, però sinó m'allargo massa, per això et deia que podríeu obrir un fil sobre els diferents tipus de feminismes actuals i les estratègies que es poden seguir. Només afegiré sobre la mala estratègia (sota el meu punt de vista) un exemple que mi no m'agrada gens.

No soporto la costum de canviar el plural genèric per demanar la igualtat... les paraules no tenen sexe!!! Em sembla taujà i patètic!! Aleshores hauriem de dir "els persones" per tergiversar els gèneres? És ridícul. Cada llengua té els seus sistemes i nosaltres no som com l'anglès que no té plural genèric, però en canvi no cal que diem he/she cada vegada... Tot idioma té les seves fórmules i jo sóc una mica lletraferit, així que aquestes històries no em van. Si es veuen taules amb cony i gots amb cigala (metafòricament parlant) crec que hi ha uns desitjos darrera que em sonen més a Freud que a Simone de Beauvoir.... bé, no vull monopolitzar més aquest fil. Tant de bo algú obri un altre fil i així en parlem tots.
      • llevantdemallorca18.436 13 87👍 4.030
        Que no és guerra de sexes? No, que va! 
  • __26903__16.170 8👍 11.442
    Tot el meu suport. Poca cosa més s'hi pot afegir.
  • Columbo1.264 2👍 1.759
    Donada la importància de l'ocasió en aquest fòrum, m'he llegit 3 cops el text.
    Opinar sobre aquest text és difícil, perquè s'hi toquen molts temes, i malgrat no faltaran molts usuaris que hi estaran 100% d'acord o 100% en contra, hi ha per discutir-hi bastant, s'hi toquen molts temes importants i alguns d'ells prou complexos éticament parlant. Crec que no fa ni una setmana que de fet vaig obrir un fil per discutir si la llibertat d'expressió havia de tenir límits o no, i si els tenia, fins on havien d'arribar.
    He de pensar bé el que vull dir en aquest fil abans de fer-ho. M'esperaré a demà abans d'escriure.

El que puc dir sense por d'equivocar-me, és que certes faltes de respecte personals no s'haurien de permetre, així com rebre segons quins missatges privats, com han dit algunes que han rebut.
  • AviVicenç15.148 5 127👍 1.887
    Em consta que més de una dona ha preferit no donar a connèixer el seu sexe al racó per raons obvies

El que se estigui radicalment tant contra la misoginia com també contra la misandria que tambè hi ha disfresat de feminisme no obsta que des de el mes escrupulos respecte a les posicions dels demes i educació no és pugui discutir de tot.

El problema a les xarxes i el Racó no és una excepció que respecte i educació ben poca malauradament i cada vegada mes el argument és la desqualificació, el insult groller i darrerament  inclus ultrapasant linies vermelles com insinuacions insidioses a la nisaga familiar 

Per tant el meu suport, malgrat segurament discrepi puntualment amb vosaltres

Publicitat

Fòrums

• 9.205.605 missatges
  • 217.890 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat