Fòrum

El fil del Caucas (Armènia, Geòrgia, Azerbaidjan, Abkhàsia...)

A la lluna de València365 2👍 174
Obric este fil per a parlar sobre esta bonica zona a cavall entre Europa i Àsia i amb una història tan violenta com interessant.
Podem parlar de les nostres experiències en estos països, recomanacions, notícies, etc.

Jo, per la meua banda, tinc pendent un viatge a esta zona a mig termini i voldria conèixer les vivències i recomanacions de la gent del racó que haja viatjat 

PAÏSOS

- Armènia
- Geòrgia
- Azerbaidjan
- Abjàsia (dins de Geòrgia, però independent de facto)
- Nagorno Karabakh (dins d'Azerbaidjan, però independent de facto)
- Ossètia del sud (dins de Geòrgia, però independent de facto)
- Txetxènia (república autònoma de Rússia) i altres països depenents administrativament de la Federació Russa.

Respostes

Configuració
  • Canyadesucre9.577 3 223👍 14.549
    De veritat que no has trobat cap altre mapa?
    • catalàamallorca39.932 7 14👍 15.501
      A Geòrgia hi vas anar abans o després de la guerra amb Rússia? Pel que tinc entès a Gori encara hi ha força edificis malmesos i l'entrada a Abkhàzia no és tan senzilla com sembla al teu escrit. 
      • Warsman321 3👍 451
        Hi vaig anar a l'octubre del 2014, uns 6 anys després de la guerra amb Rússia. A Gori no vaig veure gaires empremtes de la guerra (edificis derruits, etc...) almenys per la zona del centre on em vaig moure, potser en zones més perifèriques...

Pel que fa a l'entrada a Akhàzia l'he explicat com la vaig fer jo personalment, però ja se sap que les formalitats d'entrada dels països canvien amb molta freqüència, potser ara en 3 anys i escaig després hi ha mes tensió amb Geòrgia i han complicat els requeriments d'entrada, tanmateix veient a l'enllaç del ministeri no veig que les formalitats d'entrada hagin canviat gaire.
    • Sau de Treviac4.616 1 462👍 5.072
      Clima subtropical a Abkàzia?
    • A la lluna de València365 2👍 174
      Moltes gràcies pel post! La veritat és que és una regió que paga la pena de vore.
      Jo, la veritat, no tinc pensat anar a Azerbaidjan ja que si et veuen el segell d'Armènia o Nagorno Karabakh i viceversa et poden buscar problemes i a més Bakú te fama de cara.
      Quina va ser la teua impressió general d'estos països? Són segurs? I el nivell de preus, molt car? El transport he sentit que és fàcil i que les Marshrutkes tenen un bon preu. Com està el tema del tren?
      Entre Tblisi i Erevan quina capital t'agradà més? Per cert, com és l'allotjament per allà? És car?

Vaig sentir que els azerís van declarar persona non grata a na Montserrat Caballè per haver entrat en territòri azerí (de iure) sense demanar permís al govern d'Azerbaidjan. Molt demencial tot.
        Jo a la Caballé també la declararia persona non grata, per espanyolista. 
      • Warsman321 3👍 451
        Gràcies a tu, és un plaer donar informació i així poder recordar el viatge.
        En principi si vas a l'Azerbaidjan amb un segell d'Armènia no hauries de tenir problemes tot  ique et poden mirar malament o fer-te alguna pregunta del viatge a Armpenia. I pel que vaig veure fent recerca d'allotjaments a Bakú sí que eren cars, deu ser pel petroli on hi deuen anar molt viatjants de negocis.

Jo vaig estar un mes per la zona (comptant uns dies al nord de l'Iran i Turquia), la primera setmana acompanyat de dos amics (2 dies a Tblisi i 5 dies a Yerevan), la resta del temps vaig estar sol i en cap moment vaig tenir cap mena de problema o sensació d'inseguretat. L'única excepció va ser a la ciutat de Goris, a Armènia, que al vespre estava tot a les fosques i a la matinada a l'hotel em van picar a la porta de l'habitació, però res més, i al matí següent vaig marxar d'allà ràpidament; potser eren paranoies meves (al viatjar sol se t'activa més l'instint autoprotector), però no pateixis per la seguretat, simplement pren les precacionss bàsiques i lògiques com en qualsevol lloc.

Pel que fa als preus, viatjar és una experiència personal i cadascú té el seu pressupost, en el meu cas, viatjant durant un mes em vaig gastar cap a uns 1.500 € ( i tenint el compte que vaig finalitzar el viatge a Turquia on és més car que els països caucàsics), per tant amb un pressupost d'uns 50 € per dia pots viatjar per aquests països d'una manera còmode i encara et sobraria; un allotjament amb habitació privada amb lavabo per uns 20 €, pots fer un àpat complet per 5 - 6 €.etc..., si viatges de manera més senzilla segur que pots passar per uns 30 € al dia perfectament. 

Per donar-te algunes referències d'allotjament que ara mateix recordi: Amb els 2 amics a Yerevan vam estar en un hotel de tres estrelles amb esmorzar sortia uns 60 € (20 € per cap), dies més tard quan vaig tornar a Yerevan anant sol amb un hostel del centre, habitació compartida per uns 8 €.  A Tblisi estant sol, en una bona zona vora un metro, era un hostel amb habitació privada i lavabo compartit per uns 13 € i amb opció de cuina. A Stepanakert, Nagorno Karabakh, una habitació privada en una casa familiar també per uns 8 €. Més o menys per 10 - 15 € pots trobar una habitació privada, senzilla però decent. El lloc on vaig pagar més per l'allotjmanent va ser a Sukhumi, a Abkhàzia, uns 30 €, per què trobava poca oferta per internet i volia tenir l'allotjament reservat un cop arribes allà per no complicar-me la vida buscant (per la barrera de l'idioma rus). Si finalment vas de viatge a aquesta zona fes-m'ho saber i et buscaria els noms d'aquests allotjaments si t'interessés.

Referent al transport, també és molt econòmic. Per donar-te algunes referències: uns 15 € et costa d'anar a Tblisi a Yerevan (unes 5 hores de viatge no te les treu ningú), el tren nocturn de Tblisi - Zugdigi (a tocar d'Abkhàzia) en primera classe (un compartiment per a 2 persones) em va costar uns 12 €. El transport urbà està tirat de preu, a Yerevan un bitllet senzill de metro valia 0,20 €. A Tblisi pel metro vaig comprar una targeta de transport per poc menys d'1 € i llavors l'anava recarregant, cada viatge valia uns 0,25 €. 
        Per aquests països bàsicament amb vaig moure amb autobús i marsrutka (aquest últim és una mica més car que l'autobús però també una mica més ràpid). El tren només el vaig agafar per anar de Tblisi a Zugdidi. Amb el tren a Geòrgia també pots anar a Gori (et ve de pas per anar cap a l'oest del país) així com a Batumi, a la regió d'Adjària. El tren que vaig agafar estava prou bé i vaig passar la nit prou bé. A Armènia també hi ha tren, però no el vaig agafar, sembla que el servei és més limitat que a Geòrgia.

Ah, si vas a Armènia i visites el LLac Sevan, fins a la ciutat de Sevan s'hi arriba fàcilment amb transport públic, però des de Sevan fins a Hayravank (on hi ha una esglèsia fantàstica i una mica més lluny a Noratus on hi ha molts Khatchkars - pedres graves conmemoratives pròpies a l'art armeni) són uns 20 km i és millor agafar un taxi, a mi em va sortir anar i tornar (uns 40 km anar i tornar i unes 2 hores de temps per les visites per uns 20 €). 

Tblisi val més la pena que Yerevan, a Tblisi és una ciutat que té més recorregut històric que Yerevan i es nota, els edificis, etc... Però com t'he comentat anteriorment a l'altre post, Yerevan és útil com a punt base per visitar diversos llocs d'interès fent excursions d'un dia.

Pel que fa a la Montserrat Caballé, és cert que la van declarar persona non grata des de l'Azerbaidjan pel fet de visitar el Nagorno Karabakh. Crec que hi una una pàgina del govern azeri on hi ha una llista de les persones famoses "non grates" pel mateix motiu. Però si viatges com a persona corrent (no famosa) al Nagorno Karabkh i llavors vols visitar l'Azerbaidjan, crec que renovant el passaport on ho hi hagi evidències del viatge a Nagorno Karabakh diria que pots entrar a l'Azerbaidjan.
    • FocViuUsuari sumador6.522 9 329👍 1.150
      Molt interessant!

Em va agradar el detall que quan van presentar  la Montserrat Caballé i van donar la benvinguda i les gràcies en català. 
      No deuria estar gaire contenta
    • EmulatorQUsuari sumador61.701 15 7👍 16.615
      Molt interessant. Un positiu ben merescut. M'ha cridat l'atenció el nom Kapachuri Adjaruli. L'he llegit cinc cops i al final una veu interior ha dit de forma automàtica "A-uam-ba-buluba-balam-bambú".
    • Patriarca2.073 3 821👍 1.645
      Molt interessant. Quants dies va durar el viatge?
    • kokonut265 1👍 325
      Hi ha cap manera de no coincidir a l'espai conegut amb la Montserrat Caballé? 
  • Warsman321 3👍 451
    Ah, me n'oblidava. També vaig mirar les opcions de visitar Ossètia del Sud, però degut que la frontera entre Ossètia del Sud i Geòrgia estava tancada, implicava entrar per Rússia, des d'Ossètia del Nord i a la vora de Txetxènia, i malgrat que no cal visat per entrar a Ossètia del Sud, si només es pot entrar des de Rússia, llavors caldria un visat rus de doble entrada, fet que implica més inconvenients burocràtics i fer més recorregut més llarg i per tant vaig desestimar anar-hi.
  • maori13.509 3 153👍 6.439
    Molt oportú el fil. Ahir mateix vaig descobrir que a la costa càspia russa hi ha una república autònoma de majoria budista: Kalmykia. 
  • EPS60.475 13 8👍 9.287
    Quin cacau de gent hi ha allà

Si no fos pel tema de la llengua, ja hagués visitat Armènia i Georgia, no només pq són l'últim extrem d'Europa, sino pq fa la pinta que són diferents a la resta del continent. L'altre punt en contra és la seguretat, sobretot si detecten que sóc de l'Europa Occidental.

També m'ha cridat sempre l'atenció, que entre Georgia i Armènia, és d'on és originari una veguda tan universal com el vi... i que realment en l'actualitat no la relaciones gens amb aquella zona.
    • catalàamallorca39.932 7 14👍 15.501
      Muns pares hi vaan anar als dos països l'any passat sense tenir ni fava d'anglès (quatre paraules soltes i poc més) i cap problema, i encara menys per seguretat. 
      Allò de la seguretat tira molta gent cap arrere, jo també tinc els meus dubtes, però no crec que siga més perillós que Macedònia, Rumania o Bulgaria (estos ultims en l'UE). La gent diu que per allà ara les coses estàn prou calmadetes; de totes maneres quan una persona està de viatge el que menys necessita és cridar l'atenció i, per descomptat, no anar per llocs on de normal no aniries.
    • virot8.863 4 248👍 4.184
      Quin caucau
    • EmulatorQUsuari sumador61.701 15 7👍 16.615
      Quina beguda vols dir? El kvass?
    • forse un giornoUsuari sumador27.211 14 38👍 92
      Ui, als últims anys hi ha hagut un boom del turisme, sobretot a Geòrgia. Jo hi vaig anar al 2012 i després un parell de cops més l'any passat i amb poc temps s'han posat les piles en aquest aspecte (per bé o per mal això ja va al gust de cadascú). És curiós parlar de tant canvi en només 5 o 6 anys però al primer cop encara veies gent mirant-ne una mica i bastants Lada's pels carrers, ara ja pràcticament podries confondre-ho amb una ciutat de l'Europa de l'Est tipus Balcans o Romania/Bulgària. Si hi vas trobaràs turistes occidentals, russos, xinesos i fins i tot indis (hi ha cada cop més vols directes i encara és un destí turístic assequible de preu). El menjar i el vi són barats i molt bons! 
      Armènia va una mica més enrere en turisme de masses, però les muntanyes plenes de monestirs dels segles X-XV són increïbles. Força gent parla anglès també.
      Tant a Armènia com sobretot Geòrgia hi ha pistes d'esquí amb una neu increïble i que costen menys de la meitat que als Pirineus, molt recomanable també.
      Azerbaijan és interessant pel contrast entre cultura musulmana i intentar ser una mena de Dubai dels Caucas amb aires parisins al centre de la ciutat, molt curiós tot plegat. Parts de la ciutat antiga semblen medievals, al costat hi ha edificis soviet-style i una mica més enllà moderns gratacels.

• virot8.863 4 248👍 4.184
    Abkhàzia 
    Heu sentit a parlar dels afroabkhazos? Un petit grup ètnic de negres africans radicats en una comarca d'Abkhàzia, que ningú sap ben bé d'on van sortir...
    • EPS60.475 13 8👍 9.287
      Si que se sap d'on van sortir. De l'Àfrica, i els van portar com a esclaus segurament, tot i que no està clar qui deuria portar-los. Però diria que actualment ja no es distingeixen gaire d'aspecte a la resta de la població.
  • Cabrer11.231 11 183👍 720
    Fil molt interessant.  Al vespre hi fotré una mica de cullerada si puc.

El company Warsman ja ho ha explicat bastant bé, però hi donaré la meva visió.

Geòrgia: 

Vaig arribar al Caucas travessant el mar Negre des d'Odessa fins a Batumi, a Geòrgia. El vaixell va ser una manera molt curiosa de viatjar, ja que era un vaixell bàsicament de càrrega que utilitzen els camioners de l'antiga URSS per desplaçar-se de forma més ràpida, còmoda i segura. Batumi és una ciutat força normal. Amb un dia i escaig en vaig tenir prou per veure la ciutat. A la vora del mar hi ha edificis força moderns i una mica coents, però que són curiosos de veure. Com a curiositat la ciutat de Batumi i la regió on pertany, Adjara, va ser un focus de conflicte molt important fa relativament pocs anys perquè va ser un focus d'independentisme per rivalitat amb la capital. Com ja t'ha dit el company, prova un Adjarian Khachapuri; et costarà acabar-te'l, però val la pena!

De Batumi vaig agafar una Marshrutka (cotxe compartit) cap a Kutaïsi. A prop de les muntanyes, la ciutat compta amb la catedral Bagrati al cap de munt d'un turó amb molt bones vistes i és molt recomanable si t'agrada l'art ortodox. Per no parlar de les perles dels monestirs de Gelati i de Motsameta, a uns quants quilòmetres de la ciutat que són realment una meravella. El primer és més gran i actualment una part està en reformes i el de Motsameta és bastant més petit. Hi ha uns murals a les parets que són els millors que he vist mai dins d'un edifici religiós. Per arribar-hi has d'agafar un taxi i el taxista et porta allà, t'espera i t'acompanya. Bé, i et dóna conversa també, però en rus... és a dir que és tota una experiència per intentar-t'hi comunicar. 

Entre Kutaïsi i Tbilisi vaig aturar-me unes hores a Gori i més o menys puc explicar el mateix que en Warsman, així que no cal repetir-ho. El que sí que parlaré és de Tbilisi. És una ciutat plena de vida i caòtica, però amb un encant evident i on pots veure de forma molt clara que com a ciutat que formava part de la Ruta de la Seda, és a cavall entre Europa i Àsia. Carrerons, esglésies, cellers, banys termals i un turó que domina tota la ciutat i on es va erigir l'estàtua de la Mare Geòrgia. Al voltant de Tbilisi, pots anar a Mtskheta, la seu de l'Església georgiana i ja més lluny, en una excursió que val molt la pena, hi ha el monestir de David Gareja, ja a la frontera amb l'Azerbaijan (de fet una part del complex del monestir ja és a l'altre costat de la frontera). Tant la part final del camí (carretera de cabres) com la volta circular que es fa pels racons, fa la sensació com d'haver arribat al final del món i es pot veure la vasta superfície d'Azerbaijan estesa davant teu. Un dels millors moments del viatge.

Armènia:

No m'extendré gaire perquè en Warsman ja ho ha explicat molt bé. Vaig arribar a Yerevan des de Tbilisi amb un tren nocturn. Cada "compartiment", tenia quatre lliteres i on vaig dormir unes hores sorprenentment bé, bressolat pel moviment del tren. Amb una noia russa que viatjava al meu compartiment vam estar parlant força estona i vam compartir el taxi des de l'estació fins el centre de la ciutat. Yerevan no és bonic, però tenint en compte que a principis de segle XX tenia només 20000 habitants, no vaig trobar-ho especialment monstruós. Ara bé, feia una calor que espantava i hi havia força contaminació. Com ha dit el company, no et perdis el Museu del Genodici Armeni i el seu Memorial. Pell de gallina. Una flama sempre cremant, música clàssica, la bandera armènia amb les vistes del sempre intuïble Ararat...! Un altre punt que no pots perdre't és dalt d'un turó (no recordo el nom) on per pujar-hi hi ha moltes escales i petites cascades al voltant. A part de la vista de tota la ciutat, hi ha un parc d'atraccions al més pur estil soviètic. Pujar a la nòria és un autèntic viatge en el temps.

A part de Garni, Gerghard i Khor Virat, que ja s'ha dit, el llac Sevan està molt bé. De dimensions molt importants, l'anomenen la platja d'Armènia, si bé és situat a 2000 metres d'alçada. Caldria resseguir-lo en cotxe, però només vaig poder arribar a la ciutat que té el mateix nom i al monestir de Sevanavank, antigament situat sobre una illa.

Pel que veig, sigué una experiència possitiva, no?
      Els preus dels transports són acceptables? Per a viatjar dins de Geòrgia entre ciutats que em recomanes, una marshrutka o amb el tren?
      Moltes gràcies pel teu post! 
        Totalment positiva!
        Els preus dels transports són molt econòmics encara que no t'ho sabria dir exactament. No vaig agafar cap tren, tot amb marshrutka! 
        Si tens més dubtes, demana!
      Adjara, va ser un focus de conflicte molt important fa relativament pocs anys perquè va ser un focus d'independentisme per rivalitat amb la capital

Pel que recordo (va ser tema d'actualitat internacional, juntament amb els Balcans) era més que res una lluita de faccions entre Gamsakhurdia (un personatge sinistre) i Xevardnadze, antic president de l'era soviètica.
    Heus ací un reportatge en català sobre el Nagorno Karabakh en clau turistica: https://milviatges.com/ca/2014/como-visitar-3-dias-nagorno-karabaj
  • badall1.269 8👍 120
    No hi ha cap història del Caucas Nord? Ningú no s'atreveix a anar a Karatxai, Txerkèssia, Kabàrdia, Balkària, Ossètia del Nord, Alània, Ingúixia, Txetxènia o el Daguestan?
      Daguestan, pel que sé, és territori totalment evitable.
      Com a molt la part més pacifica del Caucas (quasi ja ni s'el pot considerar, eixa zona) és Calmúquia. Txetxènia és veritablement perillosa amb zones que ni l'exèrcit rus pot controlar ja que n'hi han alguns de l'ISIS. I el Daguestán el mateix: fa poc, integristes musulmans van atemptar contra dues dones d'ètnia russa que eixien de l'església en la celebració de la Pasqua.
      I a Ossètia del Sud fa molt de temps que no deixen entrar estrangers, més o menys des de la guerra del 2008. Pel que conten el país va quedar totalment fet pols després dels atacs georgians i segons militars rusos que van estar allà, la capital Tsinjisval està quasi desapareguda per les bombes.
      • badall1.269 8👍 120
        Jo preguntava per Ossètia del Nord. Suposo que també és bastant perillosa, igual que Txetxènia i el Daguestan (i Ingúixia encara que no l'hagis dita), però ja han passat uns anys de les guerres de Txetxènia i ara potser està tot més pacificat per a atrevir-se a visitar-ho, no ho sé... I la part occidental del Caucas rus també deu ser interessant, Karatxai-Txerkèssia ha estat sempre allunyada d'aquests perills, i Kabardino-Balkària potser els ha patit bastant més però té les muntanyes més altes d'Europa.

Publicitat

Fòrums

• 9.193.855 missatges
  • 217.497 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat