Fòrum

Heu modificat amb els anys el vostre accent i/o fonètica en català?

Makaku498 1👍 666

Jo sí...

Encara que els meus pares són catalanoparlants, a casa meva es parlava amb un accent "xava" a conseqüència de portar 2 o 3 generacions a Barcelona ciutat i tenir alguns avantpassats castellanoparlants vinguts de fora als anys 20 del segle passat.

En concret, jo i els meus germans no pronunciàvem la essa sonora (en comptes de dir "casa", dèiem "cassa"), ni la jota (en comptes de dir "jugar", dèiem "xugar"). Tampoc pronunciàvem la ela velaritzada (la fèiem més dental, com la castellana).

Pel que fa al sistema vocàlic, no el teníem tan malament; tinc algunes gravacions de la nostra veu de quan érem petits, i s'hi poden apreciar les 8 vocals del català central, amb una vocal neutra força decantada cap a "e" a final de paraula (segurament per la influència lleidatana de la meva àvia materna). Això sí, les vocals obertes tòniques (à, è, ò) potser les fèiem un pèl menys obertes del que les farien a zones no influïdes pel castellà.

Doncs bé, a partir dels 18 o 19 anys, jo vaig proposar-me de "reformar" la meva fonètica catalana, i vaig deixar enrere l'accent xava de la meva infància i adolescència. No va ser gens fàcil, no perquè tècnicament em costés pronunciar el català d'una altra manera, sinó perquè no és fàcil vèncer la força del costum, els hàbits lingüístics familiars, el poc incentiu o gratificació que trobes en un entorn on tot déu parla castellà (i els pocs que parlen català també ho fan amb accent xava), etc.

Algú més ha passat per un procés similar?

Respostes

Configuració
  • albert23Usuari sumador17.698 9 93👍 1.343
    L'he modificat molt poc. Ser d'una zona de ponent, tocant a la Catalunya central, fa que la majoria de gent del meu entorn, tingui tocs més allunyats del parlar lleidatà. Però jo sempre l'he mantingut força (el lleidatà). I quan alguns dels meus amics van marxar a estudiar a Barcelona, també els hi vaig notar un canvi. 
    Jo, a l'anar a viure a Girona, segueixo mantenint la fonètica de sempre, incorporant potser paraules o alguna sonoritat del parlar d'aquí dalt, que tot s'ha de dir, és preciós.

Publicitat

Fòrums

• 9.176.480 missatges
  • 216.823 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat