Fòrum

A algú més li fa mal als ulls la ela geminada?

Makaku 74 👍 33
Recordo que fa anys, abans d'internet, jo tenia una màquina d'escriure Panasonic que tenia una tecla per imprimir directament el caràcter "Ŀ". Això et permetia d'escriure una ela geminada tipogràficament correcta, sense separació excessiva entre les dues eles. En lloc d'escriure "il·lusió" o "Brussel·les", tal com predomina avui dia als mitjans digitals, s'escrivia "iŀlusió" o "Brusseŀles", molt més agradable de llegir.

S'hauria d'abolir la ela geminada per comoditat? Creieu que en un país independent tindríem per llei la tecla "Ŀ" als teclats?

Respostes

Configuració
    • Makaku 74 👍 33
      Home, si em molestés la meva llengua materna seria per tancar-me en un psiquiàtric, perquè la tinc al cervell 24 hores non-stop. Busca un altre argument, que aquí estem parlant de tipografies, i si fins i tot hi ha una pàgina web dedicada al tema (http://www.l·l.cat) és que l'assumpte és més pelut del que sembla. Precisament perquè no vull veure desaparèixer la meva llengua m'amoïna que porti anys coixa tipogràficament als mitjans digitals. Aquesta ela geminada de 3 espais amb què ens hem de conformar a internet és un atemptat contra les retines. L'altre dia mateix, traduint un joc al català que estic ajudant a traduir, l'administrador (francès) se'n feia creus de que féssim servir un punt entre dues eles com si el text estigués trencat.
    • Joanot47 1.609 1 947 👍 392
      Les llengües evolucionen, i tendeixen a la simplicitat. És un tret universal. La lluita és entre els que volem una llengua sense canvis per no marejar-nos (que també és comoditat, una vegada l'has apresa) i els que voldrien anar simplificant-ne l'ús basant-se en algunes raons que seria llarg d'enumerar. En aquest cas concret de la ela geminada, perquè a l'hora d'escriure és irregular, perquè a l'hora de teclejar és una aturada en l'atenció del que intentes escriure, perquè a l'hora de recordar-ne l'ús concret en cada mot es fa complicat i pots cometre faltes d'ortografia o perquè el fet que no les solem pronunciar llevat dels illencs perquè ja fem una forta palatalització de les eles fa que es convertesca en un tret inútil, a més que és inventat de fa menys de 100 anys.
  • entremaliat 1.504 8 982 👍 600
    El problema principal que li veig és que al no tenir una tecla per escriure-la, no es pràctic cal·ligrafiar-la.
    En aquest fil s'han fet moltes propostes per substituir-la, però molt poques per solucionar el problema que tenim amb els teclats actuals.
    Ningú es queixa que sigui un problema per llegir, en tot cas ho és per transcriure-la, especialment en mitjans digitals.
    A vegades pot sembla antiestètica, però novament és per transcripcions inadequades, jo he arribat a veure autèntiques aberracions, com per exemple: intel-ligent. Això sí que divideix la paraula en dos. Precisament si el punt és volat és per no dividir la paraula.

Més que qüestionar el seu ús, hauríem de normalitzar-lo, i per això res millor que començar per fer propostes serioses per millorar i adequar els teclats.
  • Joanot47 1.609 1 947 👍 392
    Me'n feia al principi, i li pegava voltes al cap: si el so geminat de la ela el feiem amb tl (els valencians almenys, i la llengua clàssica) perquè recórrer a l·l? Però després veus com quedarien cotlegi, varicetla, atlèrgia, atlucinar i dius: Ho entenc.
    Potser caldria haver fet com en castellà i no tenir sons de ela geminada, i més tenint en compte que nosaltres palatalitzem molt la ela, però el 'mal' ja està fet.
    Una altra possibilitat hauria estat que haguérem prescindit de la tradició i ens haguéssem acollit a la tradició occitana. Si en lloc d'escriure el dígraf -ll- per representar el so de palla, molla, rull, toll, etc... usàssem el dígraf -lh- (palha, molha, rulh) podríem haver destinat el dígraf -ll- per a aquestes coses.
    En qualsevol cas, el català ja té algun dígraf que en la meua opinió mostra trets de la pronúncia barcelonina i que no haurien d'existir en alguns casos, com el dígraf -tz- en mots acabats en -tzació. Aquesta geminació de la esa sonora en l'acabament -sació només era un tret barceloní i del seu entorn, i al domini lingüístic,  i a la llengua antiga, no era usat ni pronunciat, com no ho és a gran part del domini actualment, tot i que s'estén 'perquè s'escriu': organisació, politisació, etc... són les pronúncies clàssiques i més usades, i no hi havia cap raó per encetar l'ús d'aquest dígraf en aquesta posició llevat de la pronúncia al barceloní, que hagués continuat sent la mateixa si s'hagués escrit amb -s-.
    És com si escrivírem 'popple', que és una altra geminació del barceloní, que denota que tenien consciència que la b havia de pronunciar-se més forta que la v, i restes que se n'hi perdé l'ús.
    Ara, hui per hui, la ela geminada està integrada en l'ús escrit, i l'únic problema és recordar les regles o tenir memòria. Saber-se les regles i la procedència de la geminació és un pas per recordar quan l'hem d'usar...
  • popcalent 11.066 10 181 👍 3.368
    Jo tinc android amb teclat català i no tinc cap manera de escriure ni la ela geminada ni el punt volat. He de començar a escriure una paraula que tingui ela geminada per a que m'aparegui a les opcions de paraules que vull escriure, seleccionar-la, esborrar-la tota, i escriure la paraula que jo vull. Normalment no puc escriure la paraula que vull directament perquè porta la ela geminada al principi i per tant abans de la ela hi ha massa poques lletres per a que m'aparegui com a possible paraula a les opcions.

Publicitat

Fòrums

• 9.010.508 missatges
  • 211.536 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat