Fòrum

El món de Patrick Rothfuss ("El nom del vent" i "El temor d'un home savi") en català

Sau de Treviac 3.054 1 639 👍 3.113
Enceto aquest fil per parlar del món de fantasia creat per Patrick Rothfuss que s'anomena "Els Quatre Racons de la Civilització" o "Temerant", en el qual s'hi desenvolupen les seves històries: les novel·les "El nom del vent" i "El temor d'un home savi" (les dues primeres de la trilogia "Crònica de l'Assassí de Reis" sobre en Kvothe el músic itinerant, estudiant, conseller, assassí, màgic i hostaler) i dos spin-offs, la novel·la curta "La música del silenci" centrada en el personatge de l'Auri i el relat "L'arbre del llamp", protagonitzat per en Bast, tot plegat traduït al català.

Per a mi "El nom del vent" és una joia de la literatura fantàstica, encara que hi hagi parts que es fan una mica llargues.

En "El temor d'un home savi", la seva continuació, les parts que es fan una mica llargues encara són més presents, però no desmereixen en absolut la qualitat de la novel·la.

L'spin-off "La música del silenci" és, per a mi, una novel·la força surrealista sobre l'Auri, l'amiga d'en Kvothe que viu al Món Amagat de sota la Universitat. No vaig entendre'n res i per tant no em va agradar.

Finalment, el relat "L'arbre del llamp", protagonitzat per l'aprenent d'en Kvothe a la fonda Pedra Fita, en Bast, és publicat a l'aplec de relats "Canalles", que acaba de publicar l'editorial valenciana Llibres de l'Encobert. Me l'acabo de llegir i m'ha agradat.

Què voleu dir sobre els llegendaris i semidivins Xandrian, dels quals en Kvothe es vol venjar? I la història d'en Kvothe i la Denna? Com hi deu haver anat a parar a la fonda Pedra Fita en Kvothe? I de na Felúrian, què en penseu? I els cineròlits, aquesta mena de grans menhirs que hi ha arreu a prop dels camins rals del món de Temerant? I quan coi el senyor Rothfuss es decidirà per publicar la tercera novel·la de la seva trilogia, "Les portes de pedra"???? 

Vinga va, llegiu, penseu i opineu!!!

Respostes

Configuració
  • Makaku 174 1 👍 195
    El traductor és valencià? Ho dic per l'ús del verb "eixir".
    • Sau de Treviac 3.054 1 639 👍 3.113
      Sí, el llibre "Canalles", en el qual hi ha aquest relat d'en Patrick Rothfuss, un altre de George R. R. Martin del món de gel i foc, i altres històries de Neil Gaiman, Joe Abercrombie, Scott Lynch i altres autors, ha estat editat en llengua catalana per l'editorial valenciana Llibres de l'Encobert, i ho han fet amb una traducció en la variant valenciana del català.
  • Ballester 7.122 6 303 👍 2.178
    Qui ha traduït les novel·les?
  • dikkens 4.093 7 513 👍 999
    Me n'he llegit el primer llibre. Em va agradar molt, sobretot la història com a rodamon a la ciutat i després el seu pas per la universitat. 

Ja tinc ganes d'encetar el segon. 
  • catalàamallorca 37.272 6 17 👍 12.477
    Me n'han parlat molt bé d'aquesta saga, llàstima que quan els vaig descarregar el llibre electrònic no els llegia i ho vaig deixar estar. 

Si a damunt són en català m'hauré de plantejar comprar-los... 
  • Xulomander 5.283 2 406 👍 5.580
    Diria que tinc un llibre d'aquests per casa, mai l'he llegit.
  • goulah 19.122 13 78 👍 5.186
    M'agrada força aquest univers. Tinc una especial tirria pel protagonista: una mena de semi-déu anti-heroi que em treu força de polleguera. Tot i així l'univers que l'envolta és d'allò més interessant: la màgia, la tècnica, la història, la biblioteca da la universitat, la pròpia universitat...

Per cert "La música del silenci" el tinc entre els meus llibres favorits, se'm va fer curt i per molt que me'l llegeixo sempre em quedo amb ganes de més. Voldria aconseguir el manuscrit tal com el va presentar a l'editor. Però molt, eh [mode Pascal off].
      Ostres que bé que t'agradi! És una gran saga! Et recomano que et compris "Canalles", el recull de relats on hi ha publicat "L'arbre del llamp", la història protagonitzada per en Bast, l'aprenent d'en Kvothe a la fonda Pedra Fita.

El que m'estranya és que no et caigui bé en Kvothe... És un grandíssim personatge i heroi! Però això va a gustos! 
        De moment que treballi i tregui el següent de la sèrie, que ja porto un parell d'autors d'aquests que decideixen palmar-la just a mig fer l'últim llibre i les editorials no tenen collons de tirar-lo endavant i tancar-les. Això després de llegir-te al voltant de 8 llibres és especialment cabró.

Sobre el Kvothe -aquest nom sempre em fa pensar en " "-, és un personatge que es passa plorant de com desgraciat és la meitat del llibre mentre va aconseguint tots els seus objectius i més, i l'altra meitat fent coses que ningú havia aconseguit fer abans. Si no fos pels personatges secundaris que el van acompanyant en les diverses etapes i el món que l'envolta, l'hagués cremat així que arriba a la universitat. Entenc que l'autor intenta enfocar en el personatge les contradiccions, emocions, etc d'una manera menys plana que en altres novel·les de fantasia, però es passa una mica massa de frenada. Es passa tant que al final aconsegueix un personatge pla, que saps què farà exactament davant cada situació que se li presenta. En canvi amb els personatges secundaris, que els maltracta donant-los papers escarransits i trencats, a través de les seves pinzellades es poden entreveure personalitats més interessants i riques.

A l'Auri, gràcies a la personalitat trencada -per mi no tant- del personatge, al llibre que li dedica, aconsegueix descriure-la indirectament a través de gestos, pensaments, pors, alegries, ... L'omple a través dels buits que deixa, els clars-obscurs, a través de la personalitat que el personatge dóna als seus objectes, insinuant qui era o podria ser... Em té enamorat aquest personatge.
          Bé, jo no ho veig tant que en Kvothe es lamenti del que li passa sinó que ell tan sols explica al Cronista, en Devan Lochees, tot allò que li ha anat passant durant la vida. I li han passat coses molt grosses... De les quals se n'ha anat sortint. 

I l'Auri... És simplement màgica!
      I és curiós també que t'agradés "La música del silenci". És un llibre molt estrany! 
  • RafeldePatraix 962 3 👍 397
    És interessant la informació que heu donat.

Molt agraït.
  • Carles Martell 1.146 👍 1.912
    Bons llibres sens dubte. Excepte "la música del silenci". El propi autor va dir que era una merda, però com que li va passar a alguna gent i a aquests els va agradar, es va decidir a publicar-ho. Certament l'autor té raó, és una descripció avorrida de la paranoia de l'Auri, del seu dia a dia.
      A mi tampoc em va agradar "La música del silenci". Però on ho va escriure en Rothfuss això de la "descripció avorrida de la paranoia de l'Auri"?  Sí que va ser sincer! 
      I una merda diu això. Amb el vostre nivell de comprensió lectora no m'estranya que no entengueu res.

El que diu ben clarament al pròleg és que estava convençut que no li voldrien publicar per sortir-se totalment del cànon. Però que s'ho va repensar després que altra gent i, més tard, el seu editor mateix l'animessin a fer-ho. Li van fer escurçar el llibre, però.

La paranoia de l'Auri, llest, està al mateix nivell que la paranoia dels que fan màgia trobant el veritable nom de les coses. A diferència dels altres "mags" ella ve del món de l'alquímia i per tant va arribar a copsar la realitat que l'envoltava des dels atributs de la pròpia matèria, sumats a la seva història (de l'objecte, no d'ella). Tot això defineix cada objecte i el fa únic. En comptes de "veure" el nom veritable de les coses que formen el món, ella "veu" el lloc de les coses dins la narració del món.
      Necessita que totes les coses ocupin el lloc que els hi correspon, sempre en relació amb la resta, per a no sentir que el món se li cau a sobre per estar mal endreçat. L'única paranoia de l'Auri, de fet, és aquesta: la por a que el món, la resta d'humans, la trobi. Creu que m'entre el que l'envolta estigui al seu lloc ella es podrà amagar darrera. És la manera que ha trobat de sentir-se lliure i ella mateixa. No és gaire diferent al professor de mots de la universitat, tot i que s'han especialitzat en diferents aspectes de la realitat màgica del món: un en el lèxic, l'altra en la sintaxi. Els dos estan "pirats" però només ella et sembla sense sentit, sembla. Curiós, si més no.
  • Jautenim Usuari sumador 7.097 5 304 👍 3.663
    Molt bons. L'única pega és que està tardant tant a sortir el tercer volum que quan finalment el tingui hauré de tornar a començar des del principi.

Si us agrada aquest estil de novela feu-li una ullada també als llibres del Joe Abercrombie. No és tant conegut com el Patrick Rothfuss o el George R.R. Martin però també ho peta similar.
      Totalment d'acord amb el comentari positiu que fas sobre Abercrombie. Me n'he llegit uns quants llibres i són molt bons. En català hi ha disponible la trilogia "El mar trencat", que es composa de les novel·les "Mig rei", "Mig món" i "Mitja guerra", que és molt bona. Els reis li acaben de regalar al meu cunyat aquesta trilogia sencera i m'ha dit que amb el primer, "Mig rei", està xalant!
      • Almogaten 3.829 8 530 👍 4
        La saga de mig rei esta molt bé, hi ha dues trilogies d'una saga anterior, la primera molt bona, la segona no tant, personalment per el final 
          És que n'Abercrombie és mooooolt bo!
        • Lyuh Woon-hyung 1.945 2 849 👍 1.876
          doncs a mi no em va agradar gens, em va deixar fred tant per històries com per personatges com per resolució. Al començament m'agradava força el concepte d'un hereu al tron que les passa putes però l'estil no em feia el pes, a partir d'aquí ja va fer baixada. Entenc que és una novel.la dirigida a un public infantil/adolescent, però no calia aigualir tant l'argument i els personatges, i menys quan tens obres boníssimes per comparar. Em va costar acabar-lo

Prefereixo "Princep d'espines" (Prince of thorns) de Mark Lawrence mil vegades, a més el món es molt mes interessant, però això també són gustos de cadascú
            Ostres Lyuh, m'estranya que no t'agradi, de debò... tot i que ja ho havies dit altres vegades.

Com he dit abans a en Jautenim li hem regalat per Reis al meu cunyat la trilogia sencera i tot just ahir em va dir que ja havia començat a llegir "Mig Rei" i que ja anava per la meitat del llibre, que l'estava gaudint moltíssim i que al ritme que va d'aquí a una setmaneta ja podrà començar "Mig Món", la segona part. A mi aquesta trilogia em va enganxar de bon començament.

M'apunto la teva recomanació de "Prince of thornes" (tot i que no domino l'anglès... hauré d'esperar que el tradueixin al català ), de Mark Lawrence. Miraré de trobar-ne informació! Me'n pots donar la teva opinió d'aquest llibre? Quins són els seus punts forts? 
            • Lyuh Woon-hyung 1.945 2 849 👍 1.876
              Si, li comentava al company per que em sembla que amb tu ja ho haviem parlat. He de confessar que es possible que part del problema que tinc amb la novel.la és la traducció, o potser les expectatives o potser tot plegat. No em va agradar pero no me'n penedeixo d'haver-lo comprat, per que s'ha de donar suport a lndustria literària en català, i si es de literatura fantàstica/CF encara més, que hi ha molt poc.

I té molt bones crítiques, però comparat amb altres obres es nota massa que està "descafeinada", li manca mossegada... I això de llegir en anglés doncs mira, t'hi acabes acostumant, i val MOLT la pena per que se t'obre un món immens que d'altra manera no sabem ni que hi és. Jo normalent no llegeixo en castellà, pòtser només un llibre de cada vint o menys, i si es novel.la directament no llegeixo res en aquella llengua.

A mi el que em sembla es que ens falta molta literatura traduïda, i es una pena per que ara mateix estem en una epoca daurada per a la literatura fantàstica i de CF. Seria cosa de fer una mena de cooperativa especialitzada en publicar obra traduïda o alguna cosa així, és un projecte que sempre m'hauria agradat iniciar. Publicar obra traduïda i sobretot cuidar la traducció en si al maxim, que és quelcom que falla sovint.

I Prince of Thornes es molt bona (es part d'una saga) i la crítica ha estat espatarrant. Podriem dir que es fantasia, "espasa i bruixeria" que es diu, i com "Mig Rei" es una historia tipus "coming of age" d'un jove princep que s'uneix a una banda de rondaires (marauders, no se com es diria en català, no son bandits exactament pero tampoc un exèrcit formal). Ara, la historia es brutal, en el sentit literal, per que el protagonista és un sociòpata a qui no li fa res fer mal als demés i no se'n penedeix. La novel.la és bastant mes dura que Joc de Trons, el món on passa es molt mes "obscur" i cruel. M'agrada molt per que l'autor no li té cap por a afrontar temes xungus de cara. No et puc dir res mes del món on passa per que és el millor de tot i et destaparia la gràcia de la història. Aqui tens una crítica en mes profunditat sense spoilers:

http://www.fantasybookreview.co.uk/Mark-Lawrence/Prince-of-Thorns.html

N'Abercrombie va explicar que aquesta saga anava dirigida a un tipus de públic més jove que amb "La primera llei", però que podia ser un llibre per ser llegit per gent de totes les edats. I per a mi és així. Tot i que no és una saga tan crua com la de "La primera llei" Déu n'hi do la de traïcions i violència que hi trobem. És cert que va voler escriure uns llibres més "digeribles" per a gent més jove, amb capítols curts, etc... Tanmateix trobo que és una gran història i que s'ha de tenir en compte tot això que he dit abans.

I tant que estaria molt bé aquest projecte que em comentes! Cal promoure les traduccions de fantasia al català, perquè com més mercat de traduccions de grans autors de la fantasia internacional tinguem en la nostra llengua més escriptors d'aquí voldran escriure fantasia en català...

I també cal promoure la publicació de novel·les d'aquest gènere escrites originalment en català. Cal que els escriptors de qualitat en català aconsegueixin vendre més llibres, i també cal que les editorials en llengua catalana comencin a publicar sense por llibres de fantasia traduïts al català o escrits originalment en català, i que no siguin només llibres adreçats a un públic juvenil. Volem fantasia adulta en català! 

És per això que vaig obrir el meu blog Cròniques de Neopàtria, per donar a conèixer tota la fantasia en català (i literatura de gèneres semblants) que pugui!

Ah, quan tingui temps em llegiré la crítica de "Prince of thornes"!
  • Mafan 691 1 👍 641
    Jo crec que ha estafat als seus lectors. Al principi de la saga va vendre als seus lectors que podien començar a llegir la seva trilogia sense por que fes com el de joc de trons i deixes els seus lectors penjats. Com a garantia d'això va penjar una foto del draft del tercer llibre on es podia veure la primera plana. Així la gent pensa que com que ja estarien escrits els publicaria periòdicament. Doncs no:

El nom del vent:
    27 de març de 2007

El temor d'un home savi:
    1 de març de 2011

La porta de pedra:
    Encara ni hi ha data de publicació prevista

Ara, tot sigui dit és una saga de novel·les de fantasia molt recomanable, potser de les millors que he arribat a llegir així que em cago en deu i tot quinqui perquè ens ha deixat tirats en saber el final de la història Kvothe i que collons li va passar per acabar en la situació que va acabar pensaves que revelaria algun spoiler oi?  . Perquè ens tortures d'aquesta manera Patrick? 

En definitiva que el que aconsello que un cop estigui confirmada la data de publicació del llibre comenceu a llegir. Altrament acabareu frustrats i amargats pel tema com jo
      Doncs sí, està trigant massa a publicar el tercer llibre. Però el que passa amb Rothfuss em dóna la sensació que és diferent del que passa amb Martin. Em penso que aquí hi deu haver algun problema amb la seva editorial, que el llibre ja està acabat d'escriure però que encara no es publica per alguna qüestió legal o econòmica.

Jo fa tres mesos em vaig rellegir "El nom del vent" i vaig començar a rellegir-me "El temor d'un home savi", que ara mateix tinc aturat a la pàgina 400 aproximadament (l'he deixat per començar a llegir "Canalles"), amb l'esperança que al 2018 ja el publiqui d'una vegada, el tercer.

Com et deia abans, ara mateix estic llegint "Canalles" (Ed. Llibres de l'Encobert, 2017), el llibre on hi ha "L'arbre del llamp", aquest relat d'en Rothfuss protagonitzat per en Bast. Està bé, és recomanable, m'ha agradat! Val la pena comprar el llibre perquè també hi ha altres relats d'autors de fantasia de prestigi com G. R. R. Martin, Joe Abercrombie, Neil Gaiman, Scott Lynch, Daniel Abraham, etc..., traduïts al català! El llibre el pots demanar a l'editorial perquè te l'enviïn a casa i també l'he vist a l'Abacus.
  • Sònia91 Usuari sumador 16.774 10 102 👍 2.847
    Els tinc els dos en català, però coi, ja ni me'n recordo... no surt mai el tercer?
    Me'ls vull rellegir però al menys quan se sàpiga que surt el següent. 
  • aoszco 3.313 3 601 👍 1.374
    M'he llegit els dos primers. Molt recomanables.
  • Alcalaní_PV 13.442 8 153 👍 801
    Llegix-te "Elantris" de Sanderson. Sols et dic això.
  • Ocell_II 1.153 5 👍 383
    Tots llegits menys la música del silenci, que no el vaig acabar perquè no em va agradar. Es ben curt però vaig perdre l'interès a les poques pàgines. La resta són magnífics.
    Fa uns dies m'he acabat de llegir (de rellegir, en realitat) "El temor d'un home savi"... i realment és una novel·la excel·lent, amb una colla de moments èpics, memorables. No sé què cony espera en Rothfuss a publicar el tercer llibre.

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 9.064.691 missatges
  • 213.260 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat