Fòrum

Un 79.2% dels espanyols accepta l'aplicació del 155

Messier45 510 👍 390

Segons un sondeig de SocioMétrica que publica El Español:

45.3% -> aplicació correcta
20.4% -> aplicació tova
13.5% -> aplicació massa dura

45.3 + 20.4 + 13.5 = 79.2% accepta l'aplicació del 155

11.5% -> no s'hauria d'haver aplicat pas

9.3% -> NS/NC

Traducció de la imatge:
Com valora les decisions de Rajoy respecte la crisi catalana?
El propassat 28 d'octubre Rajoy aplicà el 155 destituint a Puigdemont i a tot el seu govern. Creu que l'aplicació fou massa dura, massa tova, correcta, o que no s'hauria d'haver aplicat pas?
Aplicació correcta / Massa dura / Massa tova /  No s'hauria d'haver aplicat pas / NS/SC
                                        ------------------------------------------------------------------
                                                                               Aplicació incorrecta   

Rajoy també convocà eleccions pel 21 de desmebre. Considera acertada o desencertada la dita decisió?
Encertada, s'han fet en el moment oportú /
No s'haurien d'haver convocat en cap cas / S'haurien d'haver convocat més endavant / NS/NC
             -----------------------------------------------------------------------------------------------
                                                                                Desencertada

Resum de la fitxa tècnica: 1000 entrevistes a majors a ciutadans major de 16 anys amb dret a vot (!?) a qualsevol municipi d'España. Telefònica i en-línia. Proporcional als censos de les 52 províncies. Postponderació per edat, sexe i situació aboral. Error teòric: <±3% per les dades i ±2 diputats.
EDITO: enquestes realitzades entre el 22 i el 29 de desembre.

Si voleu l'enllaç el puc posar.

Respostes

Configuració
    • torraina_infernal 37.465 10 16 👍 22.306
      Marxar de casa per anar a viure a casa de l'altre i passar-se la vida odiant-lo. Ja s'ha de ser idiota i mala persona. No m'imagino anar a Anglaterra, Cadiz o Mataró i passar-me la vida contrariant als anglesos, de Cadiz i Mataronins. Mira que n'és de fàcil anar allà, defensar Anglaterra, Cadiz o Mataró a mort i ser-hi un més en felicitat i harmonia.

Doncs no, a crear la seva i la nostra infelictat i tot perquè les televisions neonazis els mengen el cap dia i nit. I no tenen els sants collons d'informar-se, ni que sigui durant 10 minuts, per les televisions angleses, de Cadiz o Mataronines.

Com collons pots saber res d'Anglaterra, Cadiz o Mataró si passes completament de la gent d'allà i et passes el dia connectat al teu poblet? Obriu els ulls, que esteu fent el pena.
      • pulexmix 49 1 👍 22
        ¿Defensar? A mort? A veure, els emigrants van a buscar el pa que no poden guanyar a la seva terra a altres llocs econòmicament més afavorits. Han de treballar en el que rebutgen els indígenes, per un sou miserable, suportant el menyspreu que s'uneix a l'explotació. I a partir d'aquí el discurs que surt no s'assembla gens al teu. La rancúnia dels espanyols no catalans és un fenomen molt recent i es deu al despecio supí que han percebut per part dels catalans nacionalistes. Jo crec que la cosa no té solució, però és que pel camí que porteu la cosa encara va a anar a pitjor. I és una cosa que no li convé a ningú i menys encara als catalans.
          1-No existeix el nacionalisme català. No conec cap català que cregui que la nació catalana està per sobre de la castellana i pretengui, com pretenen els castellans, que els madrilenys o andalusos parlin català.

2-Llavors, si el normal és que el que ha arribat de fora no només pretengui no integrar-se sinó que el país que l'acull formi part del seu país. No entenc perquè no està ple de marroquins que demanen l'annexió d'Espanya al Marroc. I dels pocs que hi ha que pensen això, què en pensen els espanyols? I no, no és diferent.

3-La cosa anirà a pitjor dius? Amenaces de crear un Úlster de collons. Mira després dels atemptats terroristes i els segrestos que ha perpetrat el nacionalisme espanyol ja només ve que creeu camps de concentració i ens mateu a tots. Al cap i a la fi aquí ho sabem tots que sou nazis.

4-Quan vas a un altre poble t'integres i dónes les gràcies. Passar-te el dia donant pel cul no té cap sentit i més quan la població, t'ha acollit amb els braços oberts. Si fons i tot hem après la vostra llengua. Cosa que no deu haver passat enlloc del món...

O independència o dictadura nazi. Això a Catalunya ho sap tothom.
        • EPS 57.752 12 7 👍 7.098
          La rancúnia dels espanyols no catalans és un fenomen molt recent

Ho dius de conya?  o potser no has sortit de casa en te vida?

L'odi dels espanyols cap els catalans el trobariem abans dels segle XVIII.
          • Rigel 56.982 10 8 👍 25.045
            És un troll unionista.
          • Gurrea 6.950 12 310 👍 2.994
            Tu que pel que t'he llegit vius des de fa molt a Espanya, fas el que diu Torraina que hauries de fer? Estimes Espanya i els espanyols a mort? Ets un més amb ells, en felicitat i harmonia? O ets dels que per davant fan bona cara però després entres a forums catalans a malparlar dels espanyols?
              Simplement quan estic per les espanyes intento no tocar temes tabús, ja que no es pot discuitir amb qui no li cap al cap que no tindrà sempre la raó absoluta, i que podria crear-me enemistats i pèrdues d'oportunitat de negoci.

I quan entro a fòrums catalans, no em veuràs insultar als espanyols, simplement explico el que hi ha, com feia abans que explotés això del procés, i la tírria, per no dir odi, que hi ha contra els catalans, més o menys sempre ha existit, simplement ara s'ha multiplicat.
              • Gurrea 6.950 12 310 👍 2.994
                Llavors no fas el que diu Torraina que hauries de fer: estimar Espanya i els espanyols a mort en felicitat i harmonia
                  Jo vaig viure a Espanya durant temps i vaig fer el que havia de fer:

-Parlar castellà.
                  -Ser educat
                  -No atacar les seves tradicions, maneres i tarannà.
                  -No dir-los que el seu país és una part del meu.

Però en tot cas això poc té a veure, jo estic parlant de gent que es queda a viure en un altre país/zona/regió. No habitants temporals.

De debò que et penses que anar pel món faltant el respecte a l'altre gent i no integrant-se és quelcom desitjable? És que una cosa és que no t'agradi el que dic normalment, però què hi tens contra això?
      • radi2cat Usuari sumador 39.475 12 14 👍 17.493

No m'imagino anar a Anglaterra, Cadiz o Mataró i passar-me la vida contrariant als anglesos, de Cadiz i Mataronins.

Tu no, pero jo conec mes d'un espanyol i mes de dos que des de que arriben a Anglaterrra nomes fan que criticar i odiar tot el que hi ha al pais en el que han anat a viure.

• Joanot47 1.642 2 940 👍 393
        Pregunta-li als jihadistes que han nascut a França o Anglaterra... De Joans, Joseps i ases, n'hi ha a totes les cases...
        Però bé, tens raó en tot el que dius.
  • lluisbg 20.980 2 68 👍 4.475
    El titular es enganyós o l' enquesta es enganyosa
  • Astralcat 2.713 1 683 👍 2.076
    A veure..

S'està entrant en una dinàmica on sembla que només fem de cronistes del que fa l'enemic. Quina dialèctica podem tenir cap el multicàstig que el vencedor, de moment, aplica al vençut? crec que és contraproduent. Ens victimitza molt més del que ja s'és de per sí.

Per què..imagineu per un moment que els vencedors som nosaltres, gràcies a uns Mossos d'Esquadra nostrats i una població civil que no s'estàn per romanços i que amb precisió israeliana desactiven i foragiten els paramilitars espanyols vinguts en vaixell i patrulles. Iceta, Arrimadas, Albiol, SCC, Somatemps, jutges, gay de Montellà, Joan Boada i tota la llaaarga llista de colpistes merdosos afincats a Catalunya són detinguts. Amb el cor a la mà algú em dirà que no estariem encantats de l'aplicació d'un imaginari article '33' (155 espanyol) que humiliés, espoliés, degradés, denigrés i destruís personal i materialment tota aquesta gentola? Per suposat que sí. En el meu cas demanaria represàlies molt més grans donada la gravetat del sotrac civil, polític i econòmic que han causat a Catalunya. Molt més. Desitjarien ser una larva soterrada en fang abans d'acabar a les meves mans o les de qualsevol altre ciutadà català no abduit per la merda espanyolista.

Ja sé que és anti-natural no dir res davant les diferents porcades que anem veient dia i nit desde fa tantes setmanes, però...sorprendre's i ofuscar-se de la hostilitat que executa l'enemic, que ens tenia unes ganes d'ultra-tomba des de fa anys i  que ha vist que som un pastisset de Lisboa, petit, tendre i inofensiu...té gaire sentit?

Aquesta indiosincràcia tant diferent entre catalans i espanyols faria, malauradament, que si depengués del conjunt del poble de Catalunya aplicar un sever càstig a la tropa anticatalana hiper-subvencionada que tenim a la nostre terra, moltes veus de catalanistes d'ànima processaire s'alçarien per demanar redempció pels enemics, per donar-los una oportunitat, ja que nosaltres 'no som com ells'. La venjança és un comodí que molt rarament no s'utilitza per l'oponent vencedor. No n'hi ha prou amb imposar-se.
    Els pobles que han demostrat que si són atacats s'hi tornen.. d'una manera o altre podran estar controlats territorialment i amb la bandera imposada, però certs extrems no seran executats doncs l'opressor sap que encara que sigui ell superior militarment no pot evitar arribar a casa amb algunes esgarrapades bones.

Jo crec que sincerament la ciutadania de Catalunya hauria de fer un canvi de chip, acceptar que tal i com estava planificada la República és una entelèquia en aquests dies que vivim. No és necessari i forçós, almenys, tornar en territori hostil i ingovernable aquesta estimada terra? No seria un increment de la sobirania popular per nosaltres i un maldecap per l'ocupant que la gentada que som, per sort, faci inviable la dissolució catalana pretesa per espanya?

Dins de les consignes caigudes pel seu propi pes que cridavem aquells dies elèctrics i màgics pre 1-O n'hi ha una que m'agradaria que no és tornés en l'antònim, com totes les altres: 'No tenen prous presons per tancar-nos a tots'...Doncs espavilem, que alguns ja hi han anat a parar, i si no hi ha prous presons els amables ciutadans espanyols oferiran les seves més nauseabundes habitacions per a fer de garjola accidental. 

Posem-nos flamencs ja que aquesta gent només l'aturarà l'avorriment o un cosí de Zumosol que de moment ja s'ha vist que no existeix o no es deixa veure. La pena mai jugarà al nostre favor ni s'instalarà en la ment de l'agressor per a mimbar la seva mala calanya, igual que no és raonable esperar que el raciocini li arribi per art de màgia a un objecte inanimat o a un invertebrat que tant sols es mou per dues o tres pulsions irreflexives.

Espavilem.
    • pulexmix 49 1 👍 22
      Al fons del teu discurs sonen tambors i són, per desgràcia, tambors de guerra. Flamencs ja us heu posat, fa ja molt i més del que és raonable, sense venir al cas ia més us heu anat a aliar amb el pitjor de els flamencs, aquests sí, d'extrema dreta.
      • Astralcat 2.713 1 683 👍 2.076
        No benvolgut. Com a bon agitador del 155 i totes les bestieses que li van al darrere suposo que deus veure 'guerra' fins entre els aliments de la teva nevera, és el que té la calúmnia i la mentida permanent, són l'avantsala de la bogeria..

Per la part que em toca animo a les persones catalanes a contrarestar aquesta bogeria. Els espanyols i els filo-espanyols que viviu per aqui us atabaleu més amb un moviment pacífic (i ingenu en el seu conjunt) que amb els centenars de morts que altres 'nacionalitats històriques' del vostre regne us han creat o amb la crua petjada del terrorisme islamista. Esteu sonats. I davant d'aquesta bogeria i manca de trellat cal estar amatent, conscient i pro-actiu.
        Extrema dreta?

Ho dius venint d'un partit que governa Espanya, fundat per un feixista reconegut (i criminal, no oblidem Vitòria), i que te com a partit "clònic", un partit més a la dreta. I t'atreveixies a donar lliçons sobre l'ultra dreta?
        • Toni Montagutí 30.510 7 28 👍 18.656
          Són tan ridículs...
          Una parlamentària europea del PP va insultar el ministre d'interior belga, titllant-lo de nazi. La senyora, una llumenera, va oblidar que el partit al qual pertany aquest ministre forma part del grup popular europeu. En fi: és allò de la biga i la palla.
        Com sempre, el terrorista nazi i corrupte parlant de corrupció, nazisme i terrorisme.

Condemnes els atemptats terroristes de l'1 d'octubre perpetrats contra nens i àvies?

Crec que el Racó hauria d'esborrar el compte ee tots els usuaris que fessin apologia del terrorisme.
      Exacte. A algú se li acudeix demanar clemència davant dels jihadistes d'estat islàmic? NO.

El que cal és aplicar-los la llei anti-terrorista i tornar-nos-hi. Que no quedi cap organització terrorista sense il·legalitzar.
      Impressionant. El problema és si perdem estrepitosament. Però sí, caldria posar ordre i concert per aturar-li els peus als colons, no vos passe com a valencians i balears que porten camí de ser forasters a sa casa...
  • Picany 6.869 10 316 👍 1.593
    William Laud 155. Aprenguem de la història
  • Maczek 1.644 3 939 👍 1.474
    I?, normal que ells pensin aixì, però nosaltres hem de passar d'això i anar a la nostra.
      Jo també conec molts casos així. Costa de creure si no ho veus.
    • Hades 26.225 8 42 👍 17.385
      És la normalització de la xenofòbia.
      perquè ens han deshumanitzat, com els nazis van fer amb els jueus...estan malalts, només així s'entén que persones que es fan dir d'esquerres hagin acabat abraçant els postulats franquistes que promou PP, PSOE i Ciudadanos i una part de Podemos...

Dps de l'atemptat terrorista que va causar 1200 víctimes i els següents segrestos, enlloc de demanar perdó, retirar les armes, acceptar que han perdut i que la república és un fet, cosa que fins tot va fer ETA, doncs no, encara amenacen amb més segrestos i atemptats

Fanatisme pur, com estat islàmic...
      I viu a Catalunya? Aleshores aquesta persona raonable accepta la colonització i ser-ne actor de primera fila. Per què existeix l'Espanya buida en lloc d'haver fet polítiques d'industrialització a les zones que han buidat? Perquè els cacics tenen ara les mans lliures per fer i desfer, 'els senyoritos' els seus 'cotos de caza' i poca  gent que s'incomode per això i munte sindicats o partits polítics que atempten contra el vell ordre carpetovetònic. Ens els han manat ací però per tal que no tornen, i que vagen construint colònia. I no tenen la visió que és la casa d'altri, ni la volen tenir.

Però refuse la violència, no cal dir-ho, i propose imaginació...
    • Fenià 2.700 686 👍 2.427
      Ma mare, i en general ma família, és així. Em recorden els alemanys sota el nazisme, que miraven cap a una altra banda i/o justificaven la repressió contra els jueus, com una cosa normal.
  • Sukhoi 266 👍 498
    400 anys perdent colònies i territoris sense parar, i encara segueixen encabotats amb que la mala hòstia és la solució a tot. Ja ho deia Unamuno...

L'imperium fail que està per vindre és d'unes dimensions èpiques.
  • Gínjol 12.553 2 165 👍 3.964
    Tanmateix...
    El nacionalisme espanyol i el centralisme reculen amb el ‘procés’
    http://www.publico.es/espana/nacionalismo-espanol-centralismo-retroceden-proces.html
    Los barómetros del CIS revelan un ‘pinchazo’ de ambas posiciones que pone en entredicho el grado de conexión real con la sociedad de las movilizaciones y los discursos extremistas que han proliferado en los últimos meses
    • Messier45 510 👍 390

Les variacions són mínimes i em fa l'efecte que deuen estar dintre del marge d'error, així que no crec que sigui un retrocés destacable (per més que ells ho vulguin ressaltar transformant-ho en valors absoluts).

També m'agradaria veure les dades segregades (ESP-CAT), no m'estranyaria que bona part d'aquest suposat retrocés de les posicions més nacionalistes i centralistes sigui a Catalunya i altres nacions sense estat, que puguin maquillar un manteniment de l'statu quo (o fins i tot augment) a l'España castellana.

Però sense les dades tots són conjectures.

EDITO: ara veig que hi ha enllaç a les dades del CIS.

EDITO2: però no estan creuades per comunitat autònoma, o jo no sé trobar-ho 

La notícia és enganyosa, Gínjol, sobretot si tenim en compte la pujada del darrer grup a Catalunya, potser a Euskadi i a altres zones on es reactiva el sobiranisme per mor de la qüestió catalana. Si bé és cert que l'opció d'enmig és la més socorreguda, també és la menys compromesa. El que sobta són les xifres dels 'només espanyols', massa altes per ser saludables... Qui no se sent de la seua terra d'origen? Jo t'ho diré: la gent desarrelada que no s'ha integrat: aquests colons que denunciem molts... Els que són d'un lloc i tenen 'casa de poble' en una altre, que ni són ni xixa ni llimonà.
          Malgrat que a València ciutat veus una estanquera en quasi un de cada 10 balcons, i a la Plana en un 3% dels balcons o finestres, malgrat la histèria espanyolista a l'octubre al País Valencià, percep que cada volta la gent parla més valencià i ho fa més desacomplexadament, almenys per la Plana.
          La majoria de la gent desconfia d'un espanyolisme tan extremat.
          I si no ho exterioritza més és per por, pel què-diran i perquè el valencianisme mai no ha cridat a penjar senyeres als balcons (per a vergonya d'un valencianisme tan inútil i acomplexat com el que hem tingut tradicionalment).
          En tot cas, pense que la realitat no és la que volem veure sinó la que fem nosaltres. I no hi ha res que diga que ha canviat alguna cosa. Conec la realitat de Castelló i voltants, perquè vaig viure a Almassora 3 o 4 anys. continue dient el que dic: les enquestes que donen suport a Cs parlen clarament. Ara no només continuaran espoliant-nos sinó que damunt volen llevar-nos poder i pes polític. Jo veig tabal de conflicte gros: els colons comencen a llevar-se les màscares. També et dic que no en són i conscients, i per això cal fer les coses bé i llevar-se complexos.
          Castelló conserva el sentiment del Regne trobe que més que a altres llocs (molt més fins i tot que a València)... Estar al costat del nord té els seus avantatges.
              Al Nord el vot a Compromís és prou inferior que a comarques centrals, fins i tot que a la ciutat de València (en canvi quan votaven BNV, el Nord votava més nacionalisme que a les comarques centrals).
              L'ús de la llengua és superior al Nord que al centre, però aquests darrers anys davallava més, mentre que a comarques centrals sembla que pujava.

L'avantatge de les comarques del Nord, crec jo, és que són com més lògiques i no tan festívoles ni amants de les carcallades i de la cassalla com ho són les centrals.
              Per això 1/4 part del PIB valencià és produït per la "província" de Castelló, que només té un 1/10 de la població valenciana. Significatiu, però em quadra.

Tu vius ara a la Plana?
              No. a València... Però tot el que dius és discutible. Sou productius perquè hi ha molta fàbrica de terrissa i derivats, i això puja les estadístiques.
                  La meua experiència és que a comarques centrals tenen sovint com a valor màxim fer gràcia i burlar-se de tot: "se'n riuen inclús de la seua ombra", segons la dita popular.
                  Al Nord som prou més discrets i concentrats.
                  De fet hi ha com un tall psicològic devers Sagunt.

Només cal mirar el vestit de fallera i el de castellonera per notar les diferències: el primer és ampul·lòs i pretenciós, el segon és prou més discret

I el taulell no naix del no-res: naix del treball, de la tradició, de les inversions de capital...
                Soriano, el de Porcelanosa de Vila-real, tenia un passat agrícola, no industrial.
                  Jo no bastiria discursos particularistes ni pejoratius cap als altres, i menys em basaria en prejudicis. València era la capital del Regne, i carregar-se-la com a capital ha estat el primer dels objectius. Una d'aquestes argúcies ha estat l'anticatalanisme blaver, amb el qual s'ha descabotat tot el discurs cultural i lingüístic que podia haver tingut la capital. Una altra, la immigració interior espanyola, que a València ha estat inabsorbible. Una altra, trencar el territori lingüístic per la meitat, per la zona més propera al castellà, i ací tens el camp d'urbanitzacions de xalets de l'Horta Nord i el Camp del Túria, en les quals s'hi han instal·lat colònies de castellanoparlants vingudes de tota la resta d'Espanya (el Port de Sagunt, per exemple, però n'hi ha més, totes amb aquella imatge de illa de cases construïda pels sindicats del Movimiento per a obrers) o de les zones castellanoparlants del PV, com és la reconstrucció de pobles anegats per les aigües de preses i pantans, no prop del seu lloc de procedència, sinó a zones valencianoparlants: Loriguila, Domeño, Marines, San Antonio de Benagéber, etc... tot pobles 'traslladats' des de la comarca dels Serrans a la zona més prima del domini lingüístic. Més tard, cap als 70/80 la casual introducció de les drogues, que varen fer d'una joventut contestatària i políticament conscient un poti-poti de gent jove desarrelada. Això va passar al País Valencià, que va empobrir fins a límits insospitats, malgrat la industrialització creixent, perquè l'Horta feliç havia estat això, agrícola, i no donava per a més. Aquesta immigració arriba durant el franquisme per treballar en la indústria pesada i sobretot en la construcció, que amb l'efecte crida destrueix l'horta mil·lenària per a construir habitatges. Amb el desplaçament de les fàbriques al tercer món, la desindustrialització, l'arribada de immigració estrangera durant l'època d'Aznar (l'efecte crida de la qual ens ho hauran d'explicar alguna vegada, perquè ací els 3 milions d'aturats sempre han estat), amb el turisme que continuà amb la destrucció del territori i la construcció d'edificis i urbanitzacions i que d'ací no retorna al seu lloc d'origen ningú, el caos, la pobresa, la incultura i el desarrelament han pres el país.
                  Castelló és a prop de València, a 60 km. , i no saps com s'hagueren semblat ambdues societats si no haguera passat tot el que va passar durant el franquisme... Jo ja em conec els aires de superioritat de la gent de la Plana envers València, d'Almassora cap a munt, però són només cares del mateix prisma que et descric. Castelló és un poble gran al qual no li han arribat els mals vents que li han arribat a València, i aquests aires que et veig només servirien si els castellonencs tingueren pensat anar-se'n del PV i formar part de Catalunya. Si no, juguen en contra de tots els valencians... No sou més especials no teniu un altre posat; simplement no vos han envaït tant, teniu una societat més cohesionada per moltes raons, esteu envoltats de territori poc atractiu per a colonitzar i la vostra alta societat ha estat molt fidel a l'església i al PP, i per això vau tenir la sort que la indústria del taulell (el bressol de la qual era Manises, ara fet miques) anara a instal·lar-se a les vostres terres. Però no vos n'heu lliurat. teniu dues autopistes (quan no vos cal més que una), vos han construït infinitat de carreteretes amb rotonda, no dubtes que hi passarà l'AVE, vos han mig destruït les hortes de la Plana emplenant-la de fàbriques i Castelló continua sent un poblet envoltat de barris...
                  Ja saps doncs d'on ve el tall de Sagunt. En algun moment dels 70, els valencians ens adonarem que tot ho teníem en contra, però per aquelles dates érem com Castelló... i València era Cap i Casal encara, vençut, però Cap i Casal. Ara no sabem què som. L'últim estudi deia que els valencians ja només érem el 50% dels habitants de València i àrea metropolitana. Ara som un societat axarnegada, mesclada i desarrelada, sobretot l'altre 50% que ací no mencione, amb un percentatge d'aturats crònics que fa tremolar...
                  Ara, que per a posar-te despectiu em parles del vestit de fallera (ací també hi ha les que van vestides de llauradora, encara que a mi el món faller em dóna caguera) o del suposat riure's-de-tot dels de Sagunt cap avall, perquè tenen un altre tall psicològic (ja es nota pels teus comentaris), o que l'èxit empresarial naix del treball, la serietat, de la tradició i de les inversions (com si ací no n'hi hagueren fàbriques ni inversió), te collons. I no cal ser molt llest: és un discurs populista i menyspreador fruit d'una situació que ha estat més la sort i el destí que obra de res més, inclosa l'estada estiuenca d'Aznar a Platgetes de Benicàssim, on parlava català en la intimitat, i les relacions econòmiques i polítiques que això va comportar durant l'època de Fabra.
                  Fer la teua personalitat a costa de fer el contrari o competir amb el teu germà és propi de blavers... Pensa-hi. Igual els blavers s'ho mereixen, els valencians de Sagunt cap avall no.
                  • Ramon Muntaner 3.078 11 638 👍 790
                    Mira, esta vegada estic bastant d'acord amb tu
                      Parlant s'entén la gent. Els valencians som especialistes a discutir i enemistar-nos per opinions de les quals poc ens diferenciem. No veiem el 99% que ens apropa i trenquem palles per l'1%. I per cert, no tinc cap problema a discutir les diferències...
                      Molt bona la teua descripció de la colonització contra la zona central del PV.

Sobre altres coses que dius no hi estic d'acord:

1) Jo no vull "carregar-me" el Cap i Casal ni he dit res d'això que m'atribueixes.
                      Especules i delires.

2) "Discurs pejoratiu"? De què? 
                      No es tracta de prejuís sinó de fets ben constatables per a qualsevol que conega gent de la Plana i gent de comarques centrals: psicològicament la gent de la Plana és com una transició entre València i el Principat.
                      El nostre caràcter és més tirant a masover, més rural i muntanyenc, prou menys barroc.
                      Que a comarques centrals la gent siga molt humorista (encara que massa burleta i a voltes massa envanits) és cosa de sempre, que sempre s'ha dit, que ha estat i és així: Ho he comprovat sovint per amistats de l'Horta, de la Safor, etc... I tenen molta gràcia mentre no es posen massa impertinents.
                      No he pas descobert la Mediterrània!

3) La indústria ceràmica a L'Alcalatén és ben antiga, almenys de l'època musulmana, i ja al s. XVIII hi hagué una important fàbrica de porcellana, article aristocràtic de l'època. Un escriptor borrianenc en va escriure una novel·la excel·lent, per cert.
                      Fa mig segle la major part de la ceràmica europea provenia de les comarques nordvalencianes. Així que no té res a veure amb el PP, com tu t'inventes.
                      La Plana-L'Alcalatèn és un tigre asià industrial exportador. De primera classe.
                      Produeix 1/4 del PIB valencià amb menys d'un 10% de la població valenciana, això dóna idea de la potència que té aquest sector industrial.

4) La comparació dels vestits no tenia cap maldat, era simple broma. Es un comentari que a voltes diuen les castellonenques.
                      Que t'ho agafes amb tanta mala llet, ben injustificadament, només demostra que ets tu qui té el prejudici.
                      Populista i menyspreador ets tu en parlar de l'Aznar a Orpesa, com si l'haguèrem invitat nosaltres o com si ell haguera implantat la indústria ceràmica, no et fot!?

5) Jo no estic competint amb ningú, estic intentant descriure unes realitats que a tu no t'agraden, segons veig.
                      Molt propi de valencianets contestar amb tanta mala llet que no ve a tomb. Es un tret molt desagradívol que teniu, no sé si per la passió per la cassalla (mode ironia on, ja que la gent de comarques centrals sempre estan parlant de la cassalla).
                      Per això hi ha hagut prou gent a Castelló (no jo, encara que també estic prou fartet de tanta prepotència) que voldrien plantar duana devers Almenara, així que un consell: controla't i controleu-vos per no trencar el País Valencià amb un excès de vanitat agressiva.
                      Respecteu el Nord!
                      La meua experiència és que a comarques centrals tenen sovint com a valor màxim fer gràcia i burlar-se de tot: "se'n riuen inclús de la seua ombra" (...)

Això és tan valencià com castellonenc, la ironia -que la família del meu fill és de Castelló, del Raval concretament- és molt valenciana, però no únicament. Sembla pel que dius que ací la gent està tot el dia fent riure, rient-se i de farra, i que ni es treballa, ni hi ha serietat política, que som uns irresponsables, etc..., i això serveix per a explicar que
                      Al Nord som prou més discrets i concentrats. De fet hi ha com un tall psicològic devers Sagunt.

O siga, més correctes, més seriosos i responsables, que es mereixen el reconeixement de la puresa i el bon fer... Després, amb el tema del tratge de fallera, tornes a acusar els valencians 'centrals' (vols dir la zona apitxada o els valencians de Sagunt a Alcoi?, perquè això són prejudicis provincialistes, ja saps allò d'Alicante, Valencia i Castellón) de ser com una mena de Drags Queen de la terreta quan dius indirectament que el personal és
                      ampul·lós i pretensiós,

... perquè en realitat no vols parlar del tratge de fallera. No trobes? I afegeixes a més la rialleta (). Si vols saber que pense del tratge de fallera és el següent: això no ho ha portat mai una valenciana en la vida (antigament) i el pentinat és una barreja dels estris que portaven les dones valencianes amb una mena de imitació del cap de la Dama d'Elx, però aquesta tradició es va forjat en l'època del Franquisme (i els anys anteriors), i amb el blaverisme conservador ningú no pot dir res al món de les falles...

Després continues amb una diatriba sobre el bon fer de la gent de la Plana, com si els taulells que esmentes no s'hagueren fet de tota al vida a Manises, al costadet de València, la major horta d'Europa s'hagués conreat entre acudits, ironia i rialles, i no hi haguera hagut drassanes, indústria pesant, indústria de la fusta, agricultura d'exportació (de la qual València fou pionera) o indústria tèxtil, impressors, etc... I progressisme polític, republicanisme, universitat, etc...

Això llegint només el primer rengle o dos de la teua resposta. De veritat que no tinc ganes de polèmiques, però és que jo he viscut a la Plana i en conec la ideosincràcia: la mateixa que teniu amb els valencians la teniu amb els de Borriana... Entenc que el blaverisme ha estat ben combatut a Castelló durant la Batalla de València, com ho va estar a Alcoi, Gandia, Les Marines, etc..., per de poc ha servit perquè el PP ha anat introduint-lo a poc a poc. No fotem.
                      Quant a la teua contestació:

1. Els qui s'han carregat València com a Cap i Casal són el PP madrileny i el valencià (inclós el de Castelló), que ha seguit les consignes de l'espanyolisme de l'estat franquista i postfranquista. El procés de provincialització ha estat una maniobra de l'espanyolisme i del blaverisme. Tu, ni tens a veure, ni els castellonencs, ni els catalans, ni jo no t'acuse. Llig bé.

2. Són prejudicis provincians arrelats a Castelló, perquè com et comente en l'anterior contestació els he mamat... perquè al capdavall sóc un mig-ouet que ha viscut a Castelló. No és furibund (de tant en tant sí), és irònic, i en el fons i en gran part de la forma és un menyspreu perquè 'no hem sabut defensar-nos'... o quelcom així. Això que dius és etnicisme, i fals. La Plana és molt semblant a l'Horta en molts aspectes, i aquesta 'transició' la pots trobar a l'Alt Maestrat i els Ports i para de comptar; potser la gent de la Plana alta, més enllà d'Orpesa. La gent de costa i Horta se sembla tota. Fes un passeig pel Castellar-l'Oliveral o El Palmar (les zones millor conservades ètnicament de València) i, blaverisme apart, te n'adonaràs que no tens raó. Això que sou l'esglaó perdut entre Catalunya i València, com si vosaltres no fóreu TAMBÉ valencians sura en l'opinió dels castellonencs però no tindrà més de 50 anys, tot pel tema de blaverisme ridícul de la dreta capitalina. Totes les descripcions que fas s'adien més a la gent de la muntanya castellonenca, però no a la gent de la Plana (però no vos n'adoneu perquè teniu els vostres prejudicis: som a 60 km!). Tornes a menysprear... Els de l'Horta, la Safor, la Ribera... Normalment coneixem la gent més oberta, no la gent seriosa o tancada. Joan Fuster et semblava tot això que dius? Ovidi Montllor? Al Tall? Raimon? Sánchis Guarner? Això per parlar d'un àmbit públic com la música o la literatura...

3. Mesurar-me el piu amb la història de la porcellana podria portar-me a Edeta, de la qual pots emportar-te trossos de deixalles ceràmiques descartades que te trobes caminant per la montanyeta de Sant Miquel a Llíria, però no en parlaré perquè em sembla ridícul. Ni vull, ni mai menysprearé Castelló, ni la Plana ni la seua història o habilitats. Torne a dir-te que València l'han destruïda per carregar-nos amb la població de rebuig (guerra civil i pobresa consegüent) de l'Espanya més propera i amb la immigració dels '90. No me'n desdic: però el caliu hi continua encara. Et recorde que València era el Cap i Casal, i per tant hi tenia moltíssima indústria, per damunt de Castelló. I Castelló mai no va tindre'n ni de bon tros l'economia de València, sobretot per qüestions de territori: poc cabdal dels rius, necessaris per a la indústria antiga, massa muntanyes, etc. Dir que Castelló sempre ha estat el 25% del PIB dels valencians, serà ara, no històricament. I València i resta del territori tenen més indústria perquè tenen més població... Cosa que és evident: això deixaria per a la resta dels territoris el 75%... Tigre Asià des de fa 50 anys... Molt bé... El PP (franquisme) no té res a veure... Tu ets prou jove, no?

4. Era ironia per a 'fer gràcia i burlar-se de tot'. Això dic jo... Del vestit de fallera ja n'hem parlat: a València també es vesteixen algunes de llauradores, perquè el tratge de fallera els sembla massa irreal i kitsch. Jo de falles i tratges passe moltíssim.. i fins i tot et done la raó, ja veus. Per cert, i tornant a Castelló, jo em banyava a Platgetes, que com saps era nudista, i els que vetllaven per la 'seguretat' d'Aznar la van prohibir, malgrat que allà el personal anava en porra i no calia escorcollar-lo... El boom de la ceràmica de Castelló rau en el fet que les zones d'on s'extrauen els materials són a prop de Castelló, que l'estan deixant com un formatge de gruyère, com estan destruint totes les comarques terolenques frontereres amb el PV. Les bones relacions de la burgesia castellonenca amb el franquisme, el conservadorisme (església) dels llauradors castellonencs (Castelló era republicana i anticlerical i mira què en quedà després), el fet que no vos envaí la immigració després de la guerra perquè no hi havia indústria ni plantejament de créixer massa, el ser bons xics i no ser massa contestataris, en ser una societat que ha romàs més estructurada, han fet que en turisme, empreses i prestigi heu estat més promocionats... per exemple als USA, terra amada pel senyor Aznar i l'anterior franquisme del desenvolupisme, on es ven gran part de la producció taulellera. Menys reivindicatius, més estabilitat i menys por als negocis: el sindicalisme no ha estat mai massa cridaner... Tot té a veure i tot s'explica al final...

5. Jo no tinc cap mena de sentit de la competitivitat, m'agrada la 'província de Castelló' (les comarques valencianoparlants vull dir, que les altres les conec poc i em semblen més aragoneses), i no m'he enfadat amb tu, sinó amb els tòpics, els menyspreus socials acceptats i sobretot perquè pense que els de Castelló heu criat un melic molt gran els darrers 50 anys, quan no sou tant dissemblants de la resta de valencians de la costa a poc que se'hi arrasque. Només així s'explica la paròdia de Tombatossals, per exemple... Tu, carinyet, també ets una valencianet, que se vos oblida sovint... A mi no m'agrada la cassalla, ni la teua agressivitat i etnicisme particularista, que només explica tot el que t'he dit al llarg d'aquesta conversa. Si esl de Castelló vos feu Cavancians o Castellolans me n'alegraré. Però mira: et mostres competitiu al llarg del teu escrit, defineixes les teues opinions i prejudicis com a 'realitats', acuses el valencians de contestar amb mala llet que no ve a tomb (com tu des que has llançat la primera opinió sobre nosaltres, un nosaltres del que no t'escapes) sense plantejar-te que acuses a la resta de portar palles a l'ull quan a tu t'hi penja la biga, ens dius desagradívols (un neologisme) i borratxos (tu al·lucines amb el teu cap ple de idees preconcebudes i prejudicis) i finalment sentències el que porte dient-te tot el temps i negues:
                      hi ha hagut prou gent a Castelló (no jo, encara que també estic prou fartet de tanta prepotència) que voldrien plantar duana devers Almenara, així que un consell: controla't i controleu-vos per no trencar el País Valencià amb un excés de vanitat agressiva.  Respecteu el Nord!

Tu al·lucines cogombres. En descomposició està tot el País Valencià. O anem junts o res es podrà fer. No vos deixarien marxar-vos 'cap al Nord' ni farts de Casera, i els primers que s'hi negarien serien els peperos de Madrid i els segons els vostres. No teniu per enllestir aquesta feina un moviment 'nacionalista propi', perquè compteu amb els partits espanyols, i per mi, si voleu plantar la duana a Almenara, com si voleu anar amb el ciri a la Mare de Déu del Lledó tots els dies, xatet... Per a prepotència la teua. Controla-la tu, que et fa falta: si això és el que es congria a Castelló els que volen trencar el País Valencià sou vosaltres. El savi de Sueca (La Ribera, comarca de borratxos, burletes i tocapilotes) no anava massa desencaminat, però en faltaríem la resta.
                      Per acabar, el fardatxos, els salvatxos que en dieu, trenquen la cua i se'n desfan quan es veuen en perill. Faria la metàfora del vaixell i les rates, però m'estime massa els castellonencs... Cuida la vanitat agressiva que se te n'ix...

Sobre la joieria, evidentment.

Com veus, com a Castelló. Els vestit de fallera és una deformació dels vestits de nòvia valencians de gent benestant, llauradora, al segle XVII. Evidentment, res a veure amb el vestit de llauradora valenciana (el vertaderament típic),que ni tan sols en els exemples s'hi veu, la tela dels quals és d'una qualitat que mai hi haurien somiat les valencianes. Després hi ha el tema de la seda, que pogué tenir a veure amb aquest vestit de valenciana que ha anat conformant-se, que a València era una indústria important...
                        Fas una relectura molt bèstia de tot el que dic, com si tu fóres un inquisidor intentant "traure l'heretgia".
                        Per què ets tan dolent i retorçut?

Anem a vore:

Si els valencianets no treballàreu, de què viuríeu?
                        Enlloc no he dit que no treballeu ni que estigueu tot el dia de farra, això ho dius tu, vés a saber per què.

Una altra mentida: No he dit que siga "ampul·lós i pretenciós" la gent, sinó el vestit de fallera. Més que dir-ho jo ho sol dir la gent de les festes de Castelló.

No he dit que a València no hi haja indústria sinó que, si comparem població i productivitat, el Nord és molt més productiu.
                        Deu ser per alguna raó, perquè tot és per alguna causa.
                        El teu obscurantisme pretèn entelar les raons d'eixa productivitat.

El blaverisme no és que haja estat "ben combatut" a la Plana, sinó més aviat que:

1) El neofranquisme es conformà difonent-lo al centre demogràfic i de poder del PV, és a dir, a L'Horta, i no es preocupà de les comarques "no decisives" electoralment.

2) El blaverisme exacerbat, insidiós i impertinent de València fou, per a la societat castellonenca, una mostra més del caràcter centralista i ofensiu dels "mig-ouets" (segons el rerefons mental popular castellonenc). Com allà eren blavers, a Castelló havien de ser anti-blavers. Per la resta el Nord és una societat tan o més conservadora que València.

Epíleg:
                        Jo no sóc anti-València ni tampoc sóc cap "patriota castellonenc".
                        Només he intentat descriure el que veig i dir allò que, per negatiu, havia de ser canviat, en els uns o en els altres.
                        Que tu en vulgues fer un debat agressiu, retorçant sistemàticament el que dic, només demostra allò que duus de negatiu en el teu cor.
                        El vestit de fallera deu ser una versió estilitzada del vestit de núvia dels moriscos andalusins.
                        He estat en casoris andalusins i musulmans al Nord d'Africa i el vestit de núvia és molt semblant al de fallera, sols que més recarregat amb perles, etc...

2. Que el paisatge tinga un cert paregut no vol dir que el paisanatge també el tinga.
                        No és que siguem "l'esglaó perdut" entre Catalunya i València, perquè també tenim coses distintes de l'una i de l'altra, però allà on a comarques centrals hi ha broma i a voltes burla, a la Plana hi ha més aïna ironia. Som més tranquils i també més "desubstanciats" (com diuen els mateixos castellonencs de Castelló, "ciudad chata", segons Max Aub).

Si tu et penses que sóc un "patriota castellonenc", l'erres de mig a mig.
                       La Plana és més avorrida que comarques centrals, però també prou més respectuosa.

Jo no us menyspree, em limite a intentar descriure caràcters genèrics d'allà i d'ací.
                        Que a tu no t'agrade la descripció és una altra cosa.
                        Però no cal que manipules ni mentisques tant sobre coses que NO HE DIT.
                        Potser el "patriota mig-ouet" ets tu. Amb la típica mala llet agressiva i prepotent.

3. Si he tret això de la porcellana de L'Alcora és només perquè tu havies dit que la ceràmica del Nord valencià era "gràcies al PP".
                        Piu no ho sé, però quins collons que tens, mante!

Per cert que la burgesia taulellera ja fa anys que està prou mosca amb el PP per tema de preus de combustible i d'infrastructures.
                        Les coses evolucionen.

He dit que L'Alcalatèn-La Plana és un tigre asià econòmic perquè produeix una gran part del PIB valencià, dades objectives.
                        Si no et fa goig la definició és el teu problema.

4. Als teus insults, molt típic de mig-ouet agressiu, cregut i envanit, no paga la pena de contestar ni allargar-se més: retratat quedes tu i els qui són de la teua escola. 
                        Una volta més, tu mateix demostres la pitjor part del caràcter mig-ouet.
                        A la vista queda perquè a Castellò la gent s'ha afartat de la vostra insolència i tendència a la manipulació.

I això de "borratxos" enlloc no ho he dit, només he parlat de "cassalla".
                        Per què? Doncs perquè a comarques centrals parleu molt de la cassalla.
                        Sou vosaltres els qui ho dieu.

5. El País Valencià el trenca la prepotència i la mala llet pròpia de gentola com tu que teniu la llengua massa solta 
                      Inquisidor, dolent i retorçut... Collons. Cor negre. Redéu. Discutidor sí, apassionat sí, posar-te'n l'espill també... Per a les opinions que gastes ets massa sensible; deu ser l'aigua...

Jo només he contestat al que has dit. I tornes amb el tema dels 'valencianets', que és una burla antiga... i barcelonina! Tu també hi estàs inclós, carinyet... Ahir mateix vaig conéixer un encantador noi de 82 anys, de Barcelona, que m'ho explicava (jo ja ho sabia)... Quant a la teua contestació, gràcies per reconéixer que exageres i que recapacitant te n'adones que no pots dir-nos malfeiners... El tema del vestit de fallera, que torne a dir-te, me la sua, l'uses per descriure als valencians, provincianament, de la 'província de València' cap avall; rellig-te. El tema de la suposada productivitat dels del sud redunda en el menyspreu i és una simplificació que no n'hi té en compte CAP dels elements en joc. CAP, malgrat que valores d'eixida la meua explicació de l'empobriment de la Plana valenciana. Els números que aportes, que no sé d'on els has tret, et serveixen per redundar en les teues intencions. M'acuses d'obscurantista tu sabràs perquè (jo no sé si saps què vol dir) Jo no tinc fama en el meu treball de malfeiner, i tinc el mateix treball des de fa 20 anys. Tinc aquesta sort, així que no accepte que em digues que tenim cap caràcter distint quant a productivitat; un tema que no depén de la gent, sinó de moltes coses diferents. Per començar, per ser productiu cal tenir treball...!

De la teua anàlisi posterior crítica envers el blaverisme, et diré que des de la Plana Baixa en amunt, a l'igual que de Sueca cap avall, les quatres barres a festes, manifestacions, actes o simplement les penjades pels veïns suposaven la rebel·lia dels voltants de la capital valenciana contra l'entestament de fer la bandera de Cap i Casal senyal de tots els valencians. I això va durar mentre el PP no va comprar voluntats als pobles (com a Castelló també passà). Et recorde que va ser una reacció de l'extrema dreta, la dreta regionalista i sectors espanyolistes, quan encara no pudia el cadàver de Franco, contra el redreçament valencià: el nostre i el vostre, que a València n'hi havíem molts que no vam acceptar mai la burrera... Efectivament, en escacs, prendre el centre del tauler és part de la victòria, Llàstima que siguem un País allargat, i que teniu la sort de fregar amb Barcelona... però mira com les tensions també van ser engegades a la zona de Tortosa... Quant al conservadorisme, ja n'havia parlat jo; potser és més conservadora i ho era aleshores la castellonenca.

No n'extraus les conclusions adients: ser valencià no és ser blaver, ni de bon tros. Castelló se sembla molt a com era València quan jo era menudet; i més conservadora arran el franquisme. He viscut a Castelló, el meu fill nasqué i es crià a Castelló, sa mare és de Castelló i conec la manera de pensar del castellonenc per que fa aquests temes. Encara no t'he dit orellut, veritat que no? No som diferents a vosaltres. L'economia no diu res en un món capitalista liberal globalitzat. Millor deixar el temeta, que ens calfem per estupideses i no paga le pena. Crec que et caldrien més relacions al Cap i Casal. Les que tu tries, però més...
                      El vestit de fallera és una deformació del vestit de llauradora. Les teles es van fer cada vegada més recargolades i més kitch, totes en la línia dels tapissos de seda valencians. Són teles imitant i exagerant les teles dels vestits del segle XVIII de les grans senyores (pense), però amb el gust de la gent pobra que inverteix a donar-li a la filla la millor i més luxosa tela per al vestit, que es posarà cada any o heretarà la següent filla... o néta: el millor i més luxós vestit, perquè és per durar. Les pintetes cada vegada van créixer més i es van fer més brillants, quan possiblement les més populars no eren de metall, Igual la resta de joieria, adornant exageradament i sense fre, però amb una bijuteria que com a mot era d'argent, a imitació dels sants i les maredeuetes. El pentinat amb tres monyos és una absurditat. poques dones se'l podrien fer-se'l  fins i tot deixant-se créixer els cabells fins als malucs. És una exageració, molt mediterrània, possiblement dels vestits de boda de les valencianes dels segles XVI a XVII, potser posteriors. Res de moriscos. Mira com vestien...

Els vestits marroquins imiten més una reina oriental o el que ells en pensen:

El paisanatge ara. Vés a llocs més conservats i veuràs com no. Home, Castelló té la seua personalitat, costums, tics, etc... però en global som més pareguts que castellonencs i morellans, per exemple. Quina és la diferència entre burla i ironia? Jo t'ho diré, si la fas és ironia, si la reps és burla...

Jo és que aquests epítets que uses no els use per discriure un col·lectiu, sinó persones, perdona... I tornes amb el mig-ouet que és com un insult de xiquets envejosos de 7 anys... i t'equivoques si penses que sóc cap prepotent: una altra cosa és que no m'empasse aquestes 'tonteries' identitàries. Hi ha un llibre que es titula 'Els pobles valencians parlen els uns dels altres' que et faria bé llegir-te. Ja en l'antiguitat almassorins i castellonencs les tenien de ben grosses. Amb Borriana no hi ha bona relació... no sereu vosaltres i els vostres prejudicis... Jo no els tinc cap a Castelló; ti si que en supures...

Jo no dic que tingueu l'economia que teniu gràcies al PP, sinó que si hi ha més inversió és gràcies al territori, la pau social, el conservadorisme i a la conjuntura nascuda arran de la implantació del PP al Castelló... Com tinga el piu o els collons no és cosa teua, en tot cas. Els embolics dels empresaris amb el PP són normals: una cosa són els interessos polítics i altres els polítics; recorda que som una colònia i que aportem més del que rebem... Tigres asiàtic (em fa gràcia, no em burle de tu: ho he de contar...)

Ets una pallasset; no sé de quins insults me n'acuses, i entres en la histèria insultadora d'un xiquet amb prejuducis, Quan et dic res, ho faig a la teua persona i al que dius amb arguments, no amb desqualificacions, que són les que tu empres, no ataqe els castellonencs com tu fas amb els valencians en general, carinyet. Gentola amb la llengua solta, prepotència... Llevat la biga de l'ull, hòstia, i deixa d'insultar-me, que no ha estat per a tant. Rellig home, hi has, i compara els insults, xiquet. I avant...
                        No es tracta de com vestien quotidianament sinó en ocasions especials.
                        El que et puc assegurar que els vestits de núvia que vaig veure en casoris d'andalusins (és a dir, de moriscos expulsats de la Península i que ara viuen a Berberia) tenen molt de paregut amb el vestit de fallera.
                        Són només una mica més recarregats (sobretot de perles).

També els calçons de llaurador tinc entès que vénen dels moriscos.

I en àrab tinc entès que "paella" vol dir una cosa així com "les sobres" (ho he sentit explicar algunes voltes).

Segur que l'herència cultural morisca deu tindre molts manlleus al País Valencià, igual en que en paraules i topònims.
                        Contínuament m'atribueixes afirmacions que jo no he fet.

Com es pot debatre seriosament amb gent així?

Però, en fi, és un tret prou típic de per València, aquest.

Pots dir-me "orellut" i allò que et vinga en gana perquè se me'n fot (i no "me la sua", que és castellanisme).
                        "Orellut" no és cap insult, és un malnom de poble, com "caragols" als almassorins, o "genolluts" als de Nules, o "beatos i bufandes" als de Vila-real o "lleganyosos" als de la Vilavella...

Sí, sí, Castelló queda al costat de Barcelona, dius... és a dir, a quasi 300 km.  Deliris.

De la resta de raonaments confusos que fas no paga la pena perdre més temps.
                        Si tu te'ls creus, teus són.

En fi, deixa-ho córrer, et classifique en el voluminós grup de "valencianets que més val deixar-los córrer" i tema tancat.

No hi ha remei! 
                      Ací pots veure una descripció de l'evolució del vestit tradicional cap al de fallera... al primer enllaç. Sabem què és el vestit de fallera; una deformació deguda a l'evolució del sector de la seda des del vestit ideal de les valencianes del XVIII, idealitatzat. Pintetes es portaven arreu la península. No totes les dones les duien ni de bon tros... Però mira: també fem falles que donen treball tot l'any i les paga el poble. I el dia 19 de març les cremem...
                        Ja que no saps raonar, rabia tot el que vulgues.
                        Tens el dia sencer per a fer-ho.
                        A mi me la bufa i no me la costipa.

La diferència entre ironia i burla és que normalment la ironia és de l'agredit o del dominat, i la burla del prepotent i del perdonavides.
                        Per això és més corrent la burla entre els de la cassalla (que a la Plana coneixem per "mig-ouets") que no pas entre la gent de Sagunt cap amunt.
                        Són simples fets que qui conega bé el País, pot constatar.
                      Estàs segur? Rellig les que tu fas... Estàs ple de prejudicis cap als valencians i cap a València, i a tu no t'han dit res de semblant: vols que et faça un altre recull, com per exemple
                      Però, en fi, és un tret prou típic de per València, aquest.

Però no, valencianet mig-ouet no és cap insult, i menys encara si menspreues... és un MALnom... Això dic jo, que Castelló i València són a 60 km. Quin tio més cínic... Llig i concentrat, i fes la llista d'insults... Xiquets...
                        He conegut molta gent del Cap i Casal, i eixia amb una xicona del Cabanyal, i a més hi tinc família, i amistats a València i a l'Horta.

I he anat de jove molt de marxa i de reunions i aplecs, per València, no és que no me la conega prou bé.
                        Es a dir, que no parle per parlar, sense coneixement de causa.

I de jove, els pixavins de València arribaven a dir dels de Castelló que èrem "més de poble que les margarides" 
                        Bé, una mica de raó sí que tenien.
                        La gent de Castelló té l'ànima més plana (es diuen "desubstanciats", i és cert) que a València, on són més escandalosos.

Tu aquests comentaris te'ls agafes com a ofensius, jo me'ls agafe com a costumistes i no els done massa importància.
                        Hi ha caràcters particulars i col·lectius, tots tenen certes virtuts i certs defectes. Què li anem a fer?
                      Paella és un estri de cuina que existeix a tots els països catalans. En castellà es diu sartén. Paella ve de PATELLA, del llatí, i de fet molt antigament es troba la variant padella, ara perduda... Pots veure-ho al DCVB... La paella també és vostra, com catalana, com balear, perquè és un recipient a amb vores baixes de ferro per a cuinar...
                        T'ho diré resumit i en llenguatge i estil de comarques centrals perquè m'entengues:

Vés-te'n a fer la mà i deixa tranquil·la la gent que no tenim ganes de sentir cacauers embolicadors.

Espere que ara m'hages entès. 
                        Jo et dic el que comentaven àraboparlants.
                        Potser és un nom que del llatí també passà a l'àrab dialectal. No ho sé, perquè no he estudiat el cas.
                        Es un simple comentari casual.
                        Tens ganes d'enrotllar-te com les persianes perquè tens ganes de destralejar.

Compra't un lloro, a veure 
                      Tu te n'adones que estàs ple d'odi contra el valencians del Cap i Casal. No serà que el que t'enrabies ets tu? Perquè et burles dels valencians i contínuament? Tu ets el que t'acuses tu mateix de perdonavides i prepotent... Complex de superioritat? ja saps el que solen amagar.
                      Deixa d'anomenar-me borratxo: jo sóc abstemi. La cassaĺla era típica dels treballadors de la terra quan feia molt de fred, i el barrejat... A Castelló també les prenen al camp en hivern... De què m'estàs parlant? Tu no coneixes més que el teu melic, xiquet.
                        De la mateixa manera que la premsa de Madrid diu que els catalans odien els espanyols, tu m'atribueixes un odi als del Cap i Casal.

Anem a veure, una mica de trellat: si tinc amistats i família a València, com puc "odiar als del Cap i Casal"?
                        El que em sembla oiós és (a part del blaverisme, espanyolisme...) són eixes actituds tan despectives i burletes, tan prepetents i cregudes que massa vegades veus en gent de comarques centrals. Només això.
                        Per la resta jo no perd temps emmaliciant-me contra ningú (ni contra els meus enemics) perquè tinc coses millor a fer en aquesta vida.
                      https://bracosoberts.wordpress.com/2015/09/01/lodi-es-autodestructiu/

Jo no t'he dit borratxo mai, però sí que et dic ara que ets un "cacauero"
                        Quan comencen amb les calúmnies (sigues tu o la premsa de Madrid) l'únic que demostreu és que no teniu raons vàlides. Que ja esteu derrotats.

Per tant, insistisc: 
                        No tinc cap obligació de suportar boçades i mentides teues.
                        Fes el favor d'anar-te'n a fer la mà, troll.
                      A mi la veritat és que, tu dius que no, però em sembla un discurs una miqueta racista, més que costumista... Quan eres més jove et relacionaves amb gent joveneta com tu... és normal que si tu els eixies amb el mig-ouet te'n digueren alguna. Les bajanades costumistes, a hores d'ara són prou perilloses. L'altre dia un blaveret de poble, dels que parlen valencià, i jo em pensava que era 'de la corda', volia expulsar-me de València i que me n'anara a Catalunya per intentar buscar en ell una complicitat en el tema dels piolins. Però aquest senyor és ell, no tots el s del seu poble...
                      M'estàs insultant massa i al final m'enfadaràs. L'únic ací que ha insultat ets tu. T'entenc i entenc més coses de tu; ets un ignorant ple de prejudicis que damunt que insultes, et sents tu insultat pels arguments de l'insultat. Això en psicologia té un nom. Mal acabaries amb la xicona del Cabanyal... Tu si que ets un cacauer, embolicador i ignorant...
                        Jo no "he expulsat" mai ningú de cap terra.
                        Ni molt menys valencianets de Castelló.
                        Així que te la pots embainar bellament.

Tu, més que imaginar, delires.

Sí, sí, els progres de seguida esteu amb el rassista-homofob-masclista, etc... però després resulta que els intolerants sou vosaltres.

Quina és la teua pròxima calúmnia?
                        No tens res millor a fer avui diumenge que calumniar castellonencs? 
                      Compra't tu una ovella, maleducat, que tens massa energies i no sap estar, malparit, retardat.
                        Com fan el PP i els nazis, acuses del que tu fas a uns altres.

Es nota massa que ets un troll que busca destralejar i prou.

Repetisc: Vés-te'n a fer la mà, embolicador.
                        Quan no saps raonar, insultes.
                        Troll.
                        Qui et paga?
                        Amb diners negres, supose, eh?
                      Jo no t'he insultat gens ni mica, no contes tantes mentides.
                      Tu delires... Ah, ara recorde, tu ets beatet, cristià catòlic... Ara resta clar tot. Doble moral i després a solucionar-lo al confessionari... I damunt malament de comprensió lectora. I m'acuses a mi d'intolerant??? Calumniador em dius? Ara entenc que no t'han agradat algunes afirmacions que he fet...
                      No has parat, vols dir... Ara em dius lladre...
                      Qui et paga?Amb diners negres, supose, eh?

Crec que damunt que no tens comprensió lectura tampoc no la tens dictora. I mai m'he venut per diners, llevat de a la feina, xiquet...
                        Jo no sóc catòlic.

Però tu t'has posat l'A d'anarquista https://bracosoberts.wordpress.com/2016/03/04/anarquisme/ (cosa que ni me la crec, de tu)

Canvies els textos, contes mentides i fas embolics.

Au, vés a fer nosa a un altre, el cyberbullying ara està penat.

I vés amb compte amb el que et fiques al cos i cuida't bona cosa.
                        No et dic lladre, sinó troll.

Als fòrums n'hi han un fum, de trolls, i tu en tens tota la pinta.

Vés-te'n a casa i descansa.
                      Volia dir cristià, però no en sé l'adscripció, tens raó...

Ara seriosament: tu creus que és normal que acabem així només perquè saps que no sóc de la província de Castelló i sóc valencià? Perquè tinc opinions discordants amb les teues, perquè sóc 'progressista' i perquè et cride l'atenció per les teues afirmacions, jo que no tinc cap problema amb Castelló ni els castellonencs? No t'aclapares perquè el Racó ha estat de canvis i aquest fil ja no el llig ningú... i contesta. No has anat massa lluny ? has tingut males experiències a València?, al Cabanyal? No ho pagues amb la gent, que jo no t'he faltat fins que no m'has tocat els ous ben tocats. No te n'adones que conec els castellonecs i que compartisc moltes coses i opinions... i altres no?

Ací estem per fer força junts, no per barallar-nos per foteses.
                      Troll per defensar què distint al sentir del fòrum? Aquests trolls dels que parles són gent pagada per la dreta o pels servis secrets per a enemistar els uns contra els altres. Tornes a insultar-me. Jo només et responc perquè em fa ràbia el que dius. El que és de dretes o 'de centre' ets tu... Jo ací opine de coses que m'interessen, o conteste coses que no m'agraden... Què et penses que és un troll? i m'estàs dient ambdues coses: me paguen amb diners 'negres', recorda. I sóc a ma casa, carinyet...
                        Troll per mentir i buscar canyaret gratuïtament.
                        Actues com un troll de manual.

Que em deixes tranquil i vés-te'n a gambar lloros.
                      La meua experiència és que a comarques centrals tenen sovint com a valor màxim fer gràcia i burlar-se de tot: "se'n riuen inclús de la seua ombra", segons la dita popular.  Al Nord som prou més discrets i concentrats.  De fet hi ha com un tall psicològic devers Sagunt.  Només cal mirar el vestit de fallera i el de castellonera per notar les diferències: el primer és ampul·lòs i pretenciós, el segon és prou més discret   I el taulell no naix del no-res: naix del treball, de la tradició, de les inversions de capital...Soriano, el de Porcelanosa de Vila-real, tenia un passat agrícola, no industrial.
                        Unes disgressions costumistes prou realistes.

Te l'estimes massa, el vestit de fallera.
                        Quina fixació!!
                        Es que et disfresses per a Falles? 
                      No, ja t'he dit que no m'agrada. I de faller tampoc. Però que l'uses per clavar-te amb la meua gent (tu també ets la meua gent, per cert) no m'agrada. Fins i tot, del que dius podríem estar UNA MICA d'acord, però ho fas al Racó i no és el lloc per parlar d'aquestes xafarderies. Jo pense que cal canviar el que no ens agrada. Però que si ens critiquen normalment prenem partit i deixem de respondre a la crítica i l'autocrítica, perquè les xafarderies aquestes són destructives... Tu fixa't amb el tema de mig-ouet que era un insult costumista a la Barcelona del segle XIX, principis del XX. Algun castellonenc, valencianet ell, se'n vingué ací amb 'l'invent'... I ara el reproduïu... Jo com a anècdota ja me sé aquella de 'Almassorina, puta i fina' o 'De Castelló, cagalló', o 'Nules, entres corrent i ixes a recules', però ni les gaste ni les promocione. Són coses del passat, curiositats costumistes per dir-les en una reunió informal, i jo m'estime més que parlem de com construïm el País, com en recuperem el control, com afermem la llengua, etc. No de 'com sou els altres'.
                        Realment estàs tan avorrit com per a dramatizar-ho tant tot?
                        Ben estranya, tanta desproporció.
                        Rei del drama.
                       https://sp.yimg.com/ib/th?id=OIP.udOJD3aQQc4kQ0d3UgTsuAHaHa&pid=15.1&rs=1&c=1&qlt=95&w=122&h=122 

Per cert, el Llevant i el València han perdut tots dos 
                      Ara em dius marieta: ets un compendi d'allò més negatiu dels catelloneros... Després dius que no sou burletes. El futbol me la sua. Però m'agrada que guanye el Barça. Fins i tot al Vila-real. El Castelló en 3era. regional, no?
                      https://www.youtube.com/watch?v=gYvtljkUgy8
                        T'he dit rei del drama.
                        També pots llegir cacauer, exagerat o provocador.

Jo no dic res de la teva vida sexual ni m'importa gens.

ME LA SUA és una castellanada.
                        En valencià: ME LA BUFA, SE ME'N FOT, etc...
                      Rei del drama però en anglés reina del drama... Me la sua, me la bufa, se me'n fot, me la repamfinfla són tan valencianes unes que altres... Ara anirem també de purs en el exabruptes? Si és una castellanada, de veritat me la sua...

Igual ho ets tu... Fes-te'n el text https://www.enfemenino.com/tests/test-eres-una-drama-queen-s2116833.html
                        Ja t'havia posat "rei del drama".
                        "Drama Queen" és l'expressió anglesa.

ME LA SUA o ME LA REPAMFINFLA no són valencianes.

La 1ª no té més de 15 anys, fins i tot en castellà deu ser una expressió relativament recent.
                        L'argot sol començar als baixos fons, a través dels camells i legionaris arriba als consumidors de droga i món de l'hampa, i d'ací s'estén entre el jovent corrent.
                        Com que nosaltres a penes tenim lumpen (la nostra jovenalla no passa de ser consumidors de droga, si de cas) imiteu l'slang castellà.
                        Això traspua una falta de personalitat pròpia i colonització mental, seguidisme, caràcter dèbil davant tot allò castellà.

Quant a la 2ª és més antiga, deu ser dels anys '80s aproximadament. Es una expressió més típica de gent benestant que no de lumpen.

T'ho dic jo que tinc ja uns anys i recorde l'evolució de la llengua i del nostre argot.
                      Fica a Google això:
                      Optimot a Twitter: Me la bufa, me la pela, me la sua, m'importa un rave... Se us acudeixen més expressions per manifestar indiferència en llengua #col·loquial?

Si veus algú que diga que 'me la sua' és castellà, m'avises... És com dir que 'me la sopla' és un calc del català...

Ja sé què dius; que com no te'n recordes d'haver-la sentit mai a Castelló penses que en llenguatge col·loquial no es deia per exemple a València, o a Barcelona o altres llocs. Penses que en l'Arcàdia feliç dels fills de la Polla Rossa de Castelló, sou impol·luts, no teniu argot, ni llenguatge col·loquial, ni l'heu tingut mai ni res de semblant però estàs equivocat, del 'me la bufa' al 'me la sua' no hi ha més que la creativitat d'un parlant (que copia o innova, tant fa), i que sàpies que si li feres un bon exercici d'estudi a l'argot carcerari trobaries molts mots que són d'origen català, anglés, francés, castellà, italià o fins i tot llatí (lèxica i semànticament), passats a l'argot per gent culta... així com caló, és cert. Totes les llengües es copien unes de les altres.

Així que la vostra jovenalla no passa de ser consumidora de drogues i res més? Res més? I no teniu lumpen? Ni legionaris. Ni gitaneria. Ni món de l'hampa. Serà que has aprés tot això d'algú del PP que coneixes que ha anat a presó per furtar a mansalva i ha tornat amb informació precissa... Jo vaig treballar al barri de Tombatossals darrere del camp de futbol del Castelló i això que dius no és veritat, a banda de zones com el Barranquet o Vora Riu, on aquell assassí en sèrie mata 5 putetes; un psicòpata 'pìjo' de Castelló, d'aquells que no semblen lumpen, i que escanyà la professora Sònia Rubio a les montanyes de 'Benicassi', que per cert era amiga meua, i estudiava al CUC de Castelló quan jo vaig fer Filologia Catalana, on per exemple vaig guanyar una Matrícula d'Honor en Història de la Llengua, que impartia ni més ni menys que Joan Francesc Mira)... Ja han tancat totes les zones de 'bacalao' castellonenques entre Castelló i Benicàssim per les quals 'la gent de bé' estava tan preocupada?

Així que lliçons, cap ni una. Si que és veritat que hi ha una certa innocència, una 'pijeria castellonenca' conservadora en les formes -que tan bé descrius i reflexes- que preferia -ara no sé- el bon vestir a les tribus urbanes... I per això els castellonencs que tenien ganes de 'viure' -tants amics i sobretot amigues que he conegut- feien via fora així que tenien possibilitats i anaven a viure a la Sodoma capitalina valenciana, a la catalana o l'espanyola per ser especials, perquè Castelló era 'tan provinciana i avorrida!'... (que és com dir que no hi havia atur amb Franco quan hi havia desplaçats centenars de milers de 'espanyols' treballant a Alemanya i França...)

Pense, i ja acabe, que no ets més que un impresentable ple de prejudicis, xenòfob, hipòcrita, 'pijo' i bocamoll. Així que imitem el 'slang' castellà perquè dic 'me la sua'...? Això de 'slang' o de 'Drama Queen' on l'has aprés, a Tele 5, o és el nou argot del  Castelló fi del carrer d'Enmig? Vosaltres, els de l'aerotort fabrià pel que sembla sou divins i no sueu. Quines bajanades dius tot per tractar d'ofendre'm a mi supurant aquest verí que gastes contra el 'mig-ouets'. Què tens, entre 45 i 50 anys? Doncs sembles un xiquet. Quina llàstima.

Tot perquè n'has deixat caure alguna de les teues, t'hi he respost, i algú d'aquest fòrum m'ha donat la raó i aix`t'ha ofés...

“Per tal de tenir enemics no cal començar cap guerra, sols cal dir què penses”
                        (Martin Luther King, Jr., 1929-1968, líder negre pacifista i pastor evangèlic estatunidenc).

A veure si et penses que no he eixit de Castelló.
                        Ja de jove anava pel País Valencià i el Principat i mai no vaig sentir ME LA SUA a ningú, ni tan sols a joves, fins a fa pocs anys: no més de 10 ó 15.
                        ME LA PELA sí, moltes vegades.

Quants anyets tens, neng?

Ets un autèntic "llaurador de l'Horta"...del s. XV:

“...Llevau-los les traves,    fluixau lo cabestre,
                      jaquiu-los anar,      a regna ben solta,
                      i de tals deixebles      jamés siau mestre,
                      que per molt que fósseu     subtil i més destre,
                      eixir no en porieu   sens molta revolta”
                        ("La Brama dels Llauradors de l'Horta de València" contra lo Venerable Mossèn Bernat Fenollar, prevere, ordenada per lo magnífic Mossèn Jaume Gaçull, cavaller, ca. 1490)

Rabia, ja que no saps fer res més, inepte.

Et dedique un poema:
                         "Amb mala sang un foll rabia
                      un resabut que no sap res.
                      I no ho faria si sabés
                      que, quan ho fa, m'alegra el dia"

Pintar la gent de Castelló com a criminals és propi d'un racista malparit com tu.

A veure si és que a València no hi ha delinqüència, no et fot?!

Ets un troll ple d'odi i mala voluntat, un autèntic nazi disfressat amb l'A.
                        A saber qui et paga per dir tantes bestieses, cabra boja.

Rebentaràs de tanta malícia i mentides, frestec!

Gentola: Gent mancada d’allò necessari i sobrada d’allò innecessari o superflu (i generalment clarament perjudicial).

El PV no el trenquen els castellonencs, el trenqueu els mig-ouets fills de l'odi i salvatgisme com tu.
                        Però està bé que us doneu a conèixer en la vostra salsa perquè a la resta dels PPCC sàpien la mena de malparits que sou.
                        I perquè continues menyspreant malparlant de Castelló:

Entre totes les universitats espanyoles, els investigadors de la Universitat Jaume I de Castelló, són els tercers més esmentats a nivell internacional:
                      http://www.levante-emv.com/castello/2018/01/26/investigadores-uji-son-terceros-citados/1671142.html
  • EmulatorQ Usuari sumador 58.750 14 6 👍 13.808
    Segur que no s'ho esperava ningú.
  • Fenià 2.700 686 👍 2.427
    Un 79,2 % dels espanyols hauria de ser condemnat a cadena perpètua.
  • noietcanadenc 1.158 2 👍 1.132
    O sigui un 17 percent creu que no s'haurien de convocr eleccions mai més a catalunya? Els sembla bé de mantenir una dictadura del pp per tal de que ningú s'independitzi

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 9.065.713 missatges
  • 213.295 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat