Fòrum

Revelen finalment què va passar els dies previs a la DUI

Respostes

Configuració
  • gerd8.409 11 257👍 1.335
    Que s'estalviïn els paternalismes. Gràcies.
  • noiqueintentaensenyar719👍 330
    A mi em semblen molt bé certs comentaris, però una cosa, quants de vosaltres, no pregunto ja si donaríeu la vida, perquè és molt fàcil dir sí. Quants de vosaltres, davant d'aquest escenari, acceptaríeu perdre per exemple algú estimat? Pares? Avis? Fills? Quants acceptaríeu perdre alguna persona estimada, morta per la policia o l'exèrcit a canvi de la independència?

La nova majoria parlamentària ha de vendre's a qualsevol estat mitjanament gran a canvi de suport a la independència. Aquest jo crec que és el camí. Perquè, a veure quants de vosaltres em dieu que accepteu el camí que us he assenyalat més amunt. 
    • Biel Torrens6.409 10 336👍 1.189
      Quina pregunta mes tramposa. La decisio de jugar-se la vida es sempre propia. I ni els familiars, ni la parella, ni els amics, ni molt menys el govern te cap dret a decidir per tu.
        Exacte. Faig la pregunta a la inversa, perquè és molt fàcil dir sí, em jugo la meva vida. Però no és tan fàcil dir, sí, acceptaria que els meus éssers estimats tinguessin la possibilitat de morir per aconseguir la independència. Quan pensem en nosaltres és molt fàcil. Quan pensem en els més propers no tant. Ara bé, també és molt fàcil des d'un usuari anònim dir acceptem que hi hagi morts, com qui gira la cara quan sap que cada dia moren persones creuant el mediterrani, en d'altres guerres, etc. 
        • Biel Torrens6.409 10 336👍 1.189
          Precisament aqui esta la trampa. Tu no ets nigu per acceptar o no que algu que no ets tu es jugui o no pa vida en res. Es cosa seva, no teva i menys dels politics. 
            Deixem-ho perquè no ens entendrem pas. Jo només volia mostrar l'altra cara de la moneda, de qui defensa aquí aferrissadament que s'ha de sortir al carrer amb tot el que pugui comportar, quan s'està escrivint anònimament rere una pantalla. 
            • lucius5.176 8 417👍 575
              Jo entenc per on vas i et dono tota la raó.

Si em poso en la pell d'un president que ha prendre una decisió que sap segur que comporatarà que mori gent o que uns policies es fotin tiros uns als altres, i tot això deixant de banda si això ens conduirià a la victòria, que està per veure, està clar que aquesta decisió gravíssima no la podria prendre únicament amb el càlcul polític, sense que entressin els meus valors ètics i humans.

Jo podria estar disposat a fotre'm d'hosties al carrer i arriscar la meva integrat física o la presó, però em sembla absolutament humà, comprensible, i fins i tot responsable no decidir-ho pels demés i haver decidit seguir buscant un altre camí.
    • Silmendil3.508 13 573👍 2.916
      Pregunta trampa.

Ningú està disposat a morir per res si ho pot evitar i lluitar, i defensar-se.

El poble català estava ben disposat a arriscar-se i a rodejar el parlament i a defensar-lo com fos. I els que vam esser davant els col·legis dia 1, també la podiem haver palmat perfectament. No hi va haver morts de miracle.

Els únics que no estaven disposats a jugar-se-la han sigut els polítics i és el que s'ha demostrat dia rera dia. Lo demés són jocs de paraules.
    • Farao4.474 4 476👍 178
      Et penses que venent-nos a un estat mitjanament gran no hi hauria violència (a no ser que fos EUA, que ni de conya)? És més, et penses que algú ens "compraria" sabent que no estem disposats a tolerar la més mínima violència?

Amb el teu comentari demostres ignorar el funcionament de les masses en mobilitzacions. La gent es torna valenta i surten tot de herois anònims. El risc de morir? És un risc ponderat. No és si estàs disposat a morir sinó si estàs disposat a tenir un X% de probabilitats de morir.

Torna't a mirar les imatges de l'1 d'octubre. Però no les de violència gratuïta, sinó les de la gent VOTANT i EXPULSANT els invasors, malgrat tot.

O t'has empassat la propaganda espanyola o ets un covard. Abans de res hi va la dignitat.

I si m'ho preguntes a mi, o lliures o morts, sí.
        Si jo ho entenc.. Però en una situació així, molts independentistes dels darrers anys marxarien. Amb la darrera vaga ja va passar. Ho vaig veure al meu entorn. Moltes queixes pels talls de carreteres, que tenien dret a anar a treballar. En un escenari de guerra o de morts, aquests deixen de donar suport a la causa. Tornem a nivells del 2007. 
    • lucius5.176 8 417👍 575
      El full de ruta del 2015 no contemplava enviar policies a fotre's tiros amb altres policies ni enviar gent a la persó i al carrer a una possible mort o danys greus. 

Entenc la frustració de tanta ent perquè també la sento jo. Però jo crec que cal posar en valor que l'independentisme no ha volgut aquest escenari, i seguir batallant per altres vies.

A nivell personal em veig amb cor d'arriscar el que calgui. A nivell col·lectiu, crec que un dels punts forts de l'independentisme i allò que el fa majoritari és el seu caràcter radicalment civil i no-violent.

Ara cal saber conjugar l'esperit combatiu i resistent que ha demostrat la gent, amb el que abans de l'1-O no s'hi comptava massa i que és la gran novetat que tenim, a mantenir aquest caràcter civil i no-violent. S'ha de saber usar amb determinació i intel·ligència.
      • ansar14.097 11 137👍 5.229
        El full de ruta del 2015 no contemplava enviar policies a fotre's tiros amb altres policies ni enviar gent a la persó i al carrer a una possible mort o danys greus. 

Si que ho contemplava... si saps un poc d'historia, sabras que totes les nacions que s'han independitzat d'Espanya han hagut de passar per "l'adreçador". Tothom sap com es Espanya, i qui digui que no sabia com reacionarien es un ignorant o un mentider.

I tenim un vice-president que es historiador. No pot al.legar desconeixement. I segur que ell tambe ell sabia que Catalunya te una historia de presidents fent DUIs simboliques 
        • lucius5.176 8 417👍 575
          El determinisme històric és pensament màgic, tan màgic com el llirisme de pensar que tot serà fàcil i regalat i una línia recta fins a l'objectiu. La història està bé per conèixer el passat, no per conèixer amb precisió el futur. De fet, si seguim la lògica determinista, mai no serem independents, ja que en tres-cents anys mai ho hem aconseguit, ni amb una guerra civil plena de morts pel mig.
          • ansar14.097 11 137👍 5.229
            No sabem exactament que es el que passara, pero sabem que Espanya no es Anglaterra ni Canada. I sabem que  Espanya sempre reaccionaria amb violencia. No es creible que estiguin sorpresos.

Es com quan Mas no va dir mai que faria si l'estat prohibia la consulta (malgrat que li ho van preguntar moltes vegades), i despres es va mostrar sorprés que Espanya ho fes, i no tenia un pla per a fer el que havia promés. La veritat es que no havia tingut mai la intencio de fer la consulta.

Estic segur que molts diputats de JxSi no pensaven que s'arribaria a punt de la DUI i nomes pensaven fer processisme durant 2-3 anys.

I la guerra del 36 no va ser una guerra d'independencia

De fet, si seguim la lògica determinista, mai no serem independents, ja que mai ho hem aconseguit

si fossim deterministes diriem que serem independents, perque totes les nacions que han intentat seriosament independentitzar-se d'Espanya, ho han aconseguit  
              si fossim deterministes diriem que serem independents, perque totes les nacions que han intentat seriosament independentitzar-se d'Espanya, ho han aconseguit

Gran resposta.
            • lucius5.176 8 417👍 575
              Això últim t'ho compro!!

Un apunt de la guerra del 36: Generalitat amb armes i columnes de l'exèrcit, milícies armades, millor moment que aquell... així que, seguint-te el joc determinista, mai no farem mai una guerra d'independència, perquè si mai ens armem com llavors, ens posarem a batallar amb els germans ibèrics contra el feixisme i per la 3a república. Oi que és absurd? Doncs tan absurd, i paral·litzant, com pensar que res no canvia i tot es repeteix.

De la història se n'aprèn, estem d'acord. Però és absurd pensar que res no canvia, ni nosaltres ni l'enemic ni el context.
            • llamp45.433 16 12👍 10.616
              Home, en Negrín va dir alló de que preferia perdre la guerra a que Catalunya s'independitzés, dic jo que alguna cosa s'ensumava

I Franco anava al seu ritme (des pa ci to) i volia anar cap el Levant (tot i que el Govern de la República ja no estava a València) però en Rojo (amb qui es van visitar anys després a El Pardo) va tenir l'ocurrència de la Batalla de l'Ebre precisament per treure pressió sobre València i aconseguir alguna victòria en aquella guerra.

El que es pensament màgic és creure's que espanya no treurà els tancs en cas de DUI. 
        • Gínjol10.867 2 186👍 3.537

“En general els polítics tenen unes prioritats i uns interessos que de primer són exclusivament personals o individuals, després en segon lloc miren pels interessos del partit, i en darrer terme, si en queda, es preocupen pel país i la gent"
            (Afirmació d’un anarquista català a mitjans dels ‘70s).

"Quin és el propòsit bàsic d’un líder? Construir una majoria. Si [els votants] es preocupen sobre els problemes d’estacionament, llavors el discurs deu girar sobre l’aparcament massificat”
            (Newt Gingrich, Dr. Newton Leroy Gingrich, *1943, polític republicà nordamericà).

“Quan haig de triar entre votar pel poble o per interessos concrets, sempre decidesc pels interessos específics.
            I és que aquests tenen memòria.
            El poble oblida”
            (Henry Fountain Ashurst, Senador demòcrata per Arizona).

“Des del bon principi, tot el que vaig fer va ser calculat per a ser elegit al Congrés”
            (Carl Bert Albert, 1908-2000, congressista demòcrata per Oklahoma).

• Farao4.474 4 476👍 178
        Si no ho contemplava, que dimiteixin els que el van redactar. Que deixin la política per sempre. Per incompetents.
        • lucius5.176 8 417👍 575
          La gent els va votar el 2015 amb aquest programa: independència per desbordament democràtic, negociada si és possible i si no unilateral, i sense violència.

On eren llavors, el 2015, els que ara veuen tan clar que així no es faria mai???

Han fet el que van dir que farien. 

L'independentisme ha de fer front a un debat de fons, que no té res a veure amb la "incompetència" dels líders (ells van fer el que van dir que farien, i ho han pagat amb presó i exili), sinó el dilema moral de com arribar-hi, el de la fi i els mitjans. El que comenta el company més abaix.

Si voleu fer-ho, fem-ho.

El debat superficial i manipulat per la mediastorm espanyola per desgastar el món indepe és de la traició i la incompetència.

• Trinxant10.109 7 205👍 2.225
        Entenc perfectament el raonament que fas, i el subscriuria. Però donant-li la volta: no crec que cap líder que ha aconseguit una independència i hagi dirigit el procés sigui acusat de posar en risc a la població, no em sembla que sigui un debat que acostumi a acompanyar fets similars. Per exemple a Lituània, amb la dotzena de morts que van tenir dubto que avui ningú discuteixi sobre si calia arriscar o no.
        Al final anem a parar al difícil debat de si el fi justifica els mitjans.
        • lucius5.176 8 417👍 575
          Doncs és així, tota la raó. El debat de fons és aquest, el de la fi i els mitjans per arribar-hi.

El debat superficial, crec jo, és acusar ara als qui han fet exactament el que van dir que farien i la gent els va votar amb aquest programa: independència sense violencia, per un desbordament democràtic.
          • Farao4.474 4 476👍 178
            Home, però la no violència de partida era de nosaltres, no d'ells. El programa deia que si ens responien amb violència ens aturaríem?
            • lucius5.176 8 417👍 575
              No deia res de com respondre a la violència dels altres. Ni el de la CUP, crec, tot i que segurament la CUP al govern hagués fet una altra cosa ben diferent el 27-O

Ara, 2017, vista l'experiència, els programes haurien de donar noves respostes que les del 2015, deixar clar què es vol fer a partir d'ara, com es vol fer, i com fer front a la segura resposta repressiva i violenta de l'Estat.
      • Astralcat2.033 1 822👍 1.500
        Tenint en compte la motivació de l'enemic i el seu poder per a negar-se a la negociació cap altre via és realista lluny de ser un somni romàntic.

Clar que existeix la possibilitat que emigrem a l'Alguer o a Andorra, però ni és una solució digne, ni ens hi voldrien a tants en territoris tant petits i d'una tacada.
        • lucius5.176 8 417👍 575
          Els qui proposeu altres vies haurieu de ser clars i sincers i posar-les ben clares. I que això es presenti a unes eleccions a veure si això és el que vol el món indepe.
            És raonable, però el que és més clar és que aquest escenari no el vol cap que sigui independentista. I abonar com a sortida realista les eleccions del 21-D ni és seriós ni piadós.
            • lucius5.176 8 417👍 575
              Jo no les veig com una sortida, et dono la raó.

Però perdre-les és game-over i tornar a la casella de sortida.

Guanyar-les no és cap sortida màgica, és recuperar forces i poder plantejar noves vies, ara amb més experiència, menys llirisme, i coneixent millor l'enemic i les nostres pròpies forces, entre elles la mobilització ciutadana combativa i resistent. No et sé dir quines noves vies, la veritat.
                Guanyar-les, i espero que amb escreix és primer recuperar la majoria que va ser usurpada i segón un avís de que Ei! seguim aqui.

El plantejament "oficial" ha estat sempre el de la via pacífica i per mitjans democràtics i s'ha aconseguit posar contra les cordes a la Espanya Eterna i precisament a ulls internacionals com també de carambola han quedat retratats els líders mundials (tal com ja va deixar caure la delegació xinesa a la UE, ara aquesta no ha de dir absolutament rés de qüestions d'aquest tipus -independències, drets civils, humans...- o sigui que ja pot despendres d'aquest lastre de la democràcia i tal)

Ara bé, pacífica i vist el que ha passat no vol dir que no deixem de donar-lis pel cul, s'ho han ben guanyat.
  • URxvt379👍 399
    TL;DR. La idea de donar la vida per la pàtria —«pàtria» o la definició conceptual sobiranista que més us abelleixi— és una idea esperpèntica que no quadra amb el projecte independentista de Catalunya. No hi quadra perquè el procés d'independència no és el de la construcció d'una nació amb ànims imperialistes/expansionistes, és tot el contrari: la nació ja la som, ergo l'objectiu és de la consecució d'un Estat que ens doti d'eines d'autogovern més favorables. Més favorables per què? Pel benestar. Volem l'Estat propi —encara que acabi sent un Estat-nació en cas d'independència— perquè és la via més efectista que hem trobat per defensar el nostre benestar: eliminar el dèficit fiscal i defensar-nos de tots els atacs a la nostra cultura i fins i tot al nostre tarannà, que és, de fet, l'escència de la nostra manera de fer política.

Donar la vida per la pàtria és més propi de projectes imperalistes i colonialistes. És una idea molt pròpia del tarannà espanyol, perquè el tarannà espanyol és massa sovint intrínsec al tarannà espanyolista. Fixeu-vos que en la defensa de la unitat nacional espanyola —i aprofito per remarcar que això també és nacionalisme, encara que no ho admeten— sempre hi van partits de dretes i d'ultradreta, falangistes, neofranquistes, fills o nets de falangistes i un PSC més perdut que un Pingüí en un desert. Els que de debò defensen l'Estat espanyol com a projecte democràtic, cívic i pacífic ho fan amb la bandera tricolor. Us imagineu una bandera tricolor manifestant-se amb els del 8 d'octubre? Què passaria? Doncs això, passaria, que el todo por la patria té un pes enorme encara avui al segle XXI. Ells sí que hi donarien la vida; nosaltres, no.

I és bo que siga així. I no és que siguem millors. És que la independència neix d'una necessitat natural, de defensa pròpia, i té un fons bo, un tarannà pacífic, de concòrdia, que cercaria tots els consensos del món per aconseguir els seus anhels.

---

Que cadascú decideixi si l'absurditat de donar la vida per un país val la pena. Es pot respondre a aquesta pregunta: si defenses el teu país per viure millor tu, com a persona o subjecte individual, val la pena que deixis de viure? Jo ho tinc clar. Per ser feliç cal ser viu.

Salutacions.

PS: Si jo hagués de prendre decisions en nom de la ciutadania i sabés que n'hi ha que estan disposats a perdre-hi la vida, no els ho deixaria fer. Les vides dels que bramen el todo por la patria potser no valen gaire per ells i per als seus, però les vides dels nostres valen més que qualsevol imperi. Tingueu-ho clar, amics.
    • Anònim1014.643 5 130👍 12.576
      Quina bajanada, és arriscar-hi la vida per la supervivència del nostre país. Pel futur de la nostra llengua, del nostre benestar i de la democràcia. No sé què hi pinten aquí els imperis. És arriscar la vida per una causa justa i un futur digne. O és que els lluitadors anti-franquistes eren imperialistes forassenyats? O és que els irlandesos eren imperialistes forassenyats? Podríem continuar.

I arriscar-hi la vida és tenir menys d'un 0,01% de perdre-la, ja que en cap cas hi hauria més que desenes de morts. Ara bé, el contrari és sotmetre's i tenir un 100% de viure en un país de merda i subjugat. No sé jo però prefereixo tenir un 0,01% de probabilitats de morir amb resistència pacífica massiva i permanent i tenir opcions d'assolir un país lliure i digne que no pas un 100% de viure en un shithole franquista.
        De tota manera aquest 0,01% tampoc és garantia d'èxit en la empresa.
        • tocafon6.084 13 352👍 2.654
          Rendir les institucions, tampoc és cap garantia d'èxit

de fet l'èxit mai està gargaritzat

però el que és segur és que l'escenari seria totalment diferent

en rendir les institucions i acatar les eleccions, ara mateix per més que nosaltres diguem, fa tot l'efecte i alguns ho compren, és que la legitimitat és de l'estat espanyol 

si com diu el company si malgrat haver unes desenes de morts, i ens ocupen les institucions, ara mateix seriem una nació ocupada, igual que ara, però seriem nosaltres qui tindríem la legitimitat, recorda que fins el 27S la repressió de l'1-O va des-legitimar l'estat espanyol

la rendició de les institucions els ha tornat la legitimitat a l'estat espanyol

la diferència és molt gran, ara ja en parlarem com anirà tot plegat

amb el segon escenari, restaríem ocupats, però molt més aprop i legitimats que ara, per aconseguir la independència
            No entenc perquè us ho preneu com un "acatar", jo ho veig com una oportunitat de tornar a guanyar i amb millors resultats per anar bé i fer-lis escupir el caramelet que s'havien posat a la boca de que es farien amb les institucions via eleccions.

L'alternativa a aixó seria un Puigdemont fent de Tarradelles a l'exili cultivant vinyes fins que algú s'enrecorda d'ell i el treu a passejar.

Tot plegat ens ha anat força bé i Espanya ha quedat ben escorada cap a estribor amb l'`helix xiulant a l'aire.
              tant de bo, sigui com dius
                No sóc imfalible però l'atac directe no pot funcionar, ara ja ho podem afirmar
                  tampoc soc infal·lible i no tinc cap bola de vire

però no tinc clar fins a quin punt haguessin utilitzat la violència, que l'hagueren utilitzat no en dubto, però fins a quin punt?

els teníem contra les cordes, com be has dir, i una bona prova era veure les cares desencaixades de la soraya i en raxoi, 
                  vol dir això, que ells tampoc tenien clar que podien o no podien fer, o fins on estaven disposats arribar, vol dir que no tenien clar de poder guanyar la partida

a partir del 21,? ja veurem, però no tinc clar que ni guanyant estiguem millor que abans

repeteixo, tant de bo sigui així 
                    haguesin fet servir els gossos de la ultradreta -amb total impunitat pels treballs finos. et penses que lo del Zurich va ser una reyerta entre ells? Va ser un avís com tots els avisos que hi ha hagut després de cada una de les manifestacions espanyolistes.
                      tampoc ho dubto, però aleshores teníem els Mossos, car no hagués estat un enfrontament entre policies

en aquesta situació els Mossos hagueren estat totalment legitimats per aturar, enfrontar-si i detenir ultres

el ús s'ultres, ja fa anys que aquí mateix al racó ho havíem pronosticats com a possible

per tant, si aquí uns quants ja ho contemplàvem fa temps, no puc imaginar que el govern no ho preveiés i en conseqüència, no haguessin pres cap mesura per minimitzar l'impacte de l'us s'ultres

repeteixo, tan de bo sigui com dius, però no, no compro la rendició de les institucions per protegir-nos d'agressions ( ara mateix és quant més desprotegits estem)
                      rendir les institucions amb l'excusa de protegir-nos, això en tot cas per comprar-ho com argument, només ho puc fer, si realment fos una una estratègia planificada,

però de planificat, res de res, ha estat com ells mateixos han dit, en resposta a unes amenaces, per tant no planificat

insisteixo, l'estat no tenia gens clar de guanyar la partida i aquí va triomfar la por dels nostres dirigents, ANC inclosa

Jo tinc moltes preguntes sobre com ha anat tot però puc esperar al 21D que és lo important ara
      Ets en Joan Tardà?
  • Pesca_crancs10.954 7 183👍 1.952
    Paternalisme del bo.

Ja m'he jugat el físic quan ha calgut, gracies. Els que sóm grandets ja sabiem que hi hauria un enrenou de ca l'ample, si es declarava la independència. Que és justament el que esperavem.

1-O Diada d'orgull i dignitat.

27-0 Diada de l'espantada i de la vergonya. No recordo una nit que em fes més vergonya...

Una cosa és amenaçar i l'altre fer-ho. Ràfagues de trets davant d'una multitut? Ho sento pero no m'ho empasso. I si hagués passat, potser ja seriem independents. El que és segur, és el que ha passat: Rendició per amenaces, detenció i exili del Govern i per postres, acatament i autonomisme.

Tu no pots evitar el que farà l'altre, pero pots decidir el que faràs.

Si hi haguessin hagut morts, Catalunya mai hagués tornat a ser la mateixa. Amb la fugida també ha canviat, i ho noteu tots.
  • FollUsuari sumador76.265 11 3👍 37.596
    Hem estat víctimes de la innocència. No sé què s'havien pensat que passaria si declaràvem la independència però per mi l'Estat Espanyol impotent traient l'exèrcit entrava dins dels plans. El problema va ser que el Govern es va pensar que Europa ens salvaria o que l'Estat Espanyol no aniria tan lluny i mai van planejar forçar la independència.
    • Argimont4.531 1 473👍 2.851
      Nomès el govern?
      Mira, el que caldria haver fet es... anar a Xina o Russia, oferir 1000 km quadrats se sobirania comparatida perquè facin el que li roti.
      Van fer  el.contrari, anar a un fill de puta anonenat Juncker , del Partit Pupular! Europeu a demanar ajuda...
    L'1-O els polítics es van cagar vegent el poder de la gent. No podien deixar que la gent es desmadrés massa, no fos que no poguessin continuar amb el processisme que tant de rèdit els ha donat. Així que el que van fer va ser utilitzar l'ANC i Òmnium per tractar de desinflar les mobilitzacions. Hi va haver una ordre molt clara: no deixeu que se'ns escapi de les mans i el poble ens passi per damunt. 

I jo diria que aquestes ordres ja estaven donades des d'abans de l'1 d'Octubre, quan el propi Jordi Sànchez va dir que si arribàvem a un milió de participació, seria un èxit. Ja veien que el poble els estava superant i havien de desmobilitzar-lo.
    Però això no va succeïr. No van preveure que el poble els tendria ben posats i que es xaparia la cara per poder votar, i que resistirien, lluny del llirisme que ens volien inculcar. I això els va fer molta de por. 

Por què?

Doncs molt simple. Perquè no tenien RES preparat després de l'1-O, si aquest esdevenia un èxit que havien pensat era impossible. Es van veure amb el cul a l'aire, desbordats, i no es van poder tirar enrera, no del tot. Per això en Puigdemont va haver de fer una independència en diferit per així no quedar com un absolut covard, però alhora va ser paper mullat. Una enganyifa i una traïció, vaja.

I ara els tenim a la presó. Per incompetents, per mentiders, per trilers i per lliristes. Però el que no havien previst es que es crearien els CDR i que la gent s'auto-organitzaria després. Encara hi ha un bri d'esperança aquí, en aquesta auto-organització i, en menor mesura, en la CUP. El que està clar es que els polítics processistes de Junts pel Res no faran MAI la independència. Us ho podeu llevar del cap. No ens deixem enganyar més. PROU.

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 8.985.931 missatges
  • 210.838 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat