Fòrum

Veganisme i casals populars

ElCamell2.602 699👍 2.076
Doncs sí amics, aquest cap de setmana van celebrar l'aniversari del casal popular del meu poble i m'hi vaig apropar tot il·lusionat pensant a saludar a la penya i fer gresca i xerinola com déu mana, però quan vaig arribar i vaig veure el cartell les meves il·lusions van caure a terra esmicolades, fulminades per un raig demoníac, al veure la malevolència que s'hi estava coent: PAELLA VEGANA.

Respecto totes les opcions amb què hom vulgui alimentar-se, però personalment el mer concepte de "paella vegana" em fa plorar i trinxa el meu sensible cor, no metafòricament. I això que no sóc pas valencià.

L'alternativa era "amanida", però no us penseu pas que era una amanida catalana ferma, d'aquelles que fan goig i eren el gaudi dels nostres avis, amb uns bons talls d'embotit. NO. Amanida verda i ensopida.

Si us plau, algú em podria aclarir perquè en molts casals populars d'arreu del país, cada vegada més, s'està estenent això del veganisme? On han quedat les barbacoes i les botifarrades? Per una persona com jo que viu a la muntanya i viu força aliena a la modernitat, és una cosa que no acabo de comprendre.

Obro paraigües i espero que comentem amistosament. Salut i bon fòrum.

PD: Al final em vaig demanar un entrepà de botifarra.

Respostes

Configuració
  • Blau_646👍 303
    Si vols un bon entrepà de botifarra vine a Osona 
    • ElCamell2.602 699👍 2.076
      Calla tu, que vaig a Vic sovint (ara per desembre pujo a la fira) i tinc fitxades dues carnisseries del centre que el que fan són obres d'art. Me'n faig un fart de pillar botifarres, secallones, bull i de tot.
  • independentista993.065 7 638👍 1.055
    Com t'han dit, seria una decisió de l'assemblea del casal i, per tant, l'has d'assumir. 

En tot cas, jo vinc a parlar del meu llibre i és el següent: la penya que és vegetariana i no vegana però diu seguir motius ideològics com s'argumenta? Si pots menjar iogurt, formatge, mantega, nata, ous, mel, etc t'estàs jalant un animal o quelcom extret d'ell de manera involuntària de la mateixa forma que si et fots un xurrasco, no? El resum: respecto 100% el veganisme, em sembla fins i tot lloable, però els vegetarians (sinó és per tema dieta o "menjar saludable") són una estafa d'alt nivell.
  • Guillem19851.592 4 951👍 127
    Trobo que mentre sigui una opció i no la opció està bé. El problema estaria si no és pot oferir una alternativa a aquells que si els agrada la carn (aiii les costelletes de xai a la brasa ) que si és mira amb deteniment és un dels artifex del desnvolupament del cervell humà, la proteina animal ens ha ajudat en l'evolució com a especie.
  • Canyadesucre6.919 2 312👍 8.655
    Això et passar per anar a aquests antres de dropollosos. Si anéssis a les reunions de Nuevas Generaciones segur que menjaries entrecot i encara podries repetir.
  • AltairRC313👍 293
    Mejar cadàvers no es gaire agradable.
  • the_west_rulez12.084 2 167👍 10.436
    No sóc vegà, però abans em menjo una paella vegana que una amb marisc. 
  • ziol6.827 14 314👍 2.236

M’ha passat pel cap i no em puc estar de dir-ho:

—Sabeu que pels vegans el Sol és l’estel polar?

• Toni Montagutí26.836 6 38👍 15.417
      Ho pots desenvolupar una mica, si et plau? No en sabia ben res. I això que conec un munt de vegan(e)s.

És una pura broma entre astrònoms, més o menys afeccionats.

Resulta que Vega és una estrella gran, força propera i brillant.

El problema és que, d’entrada, sembla més brillant que el que li tocaria a una estrella d’aquella mida.

Ja fa uns 20 anys que s’en va descobrir el motiu. Resulta que Vega té una rotació molt ràpida, tant que adopta una forma aplanada, a mitges entre una llentia i una esfera. I en aquestes condicions els pols estan molt més calents que l’equador perquè estan molt més prop del centre de l’estrella que és on es genera l’energia. I més calents vol dir que brillen més.

I resulta que des de la Terra —o el Sol— veiem a Vega precisament pel damunt d’un dels pols —amb uns 3º de diferència com a màxim—; o sigui que l’eix de rotació de l’estrella apunta cap a nosaltres de la mateixa manera que l’eix de rotació de la Terra apunta aproximadament l’estel Polar.

O sigui que pels vegans —els habitants de Vega o dels seus presumptes planetes que probablement giren alineats amb l’estrella— el Sol seria l’estel polar. Cert que una mica menys brillant que el nostre, però indicaria el seu nord o sud —això no ho sabem perquè no coneixem en quin sentit gira l’estrella.

I ja quan es va descobrir aquesta rotació, que va sorgir la broma de la confusió entre els vegans alimentaris i els àliens habitants del sistema estel·lar de Vega.

• Toni Montagutí26.836 6 38👍 15.417
          Quin plaer llegir les teves explicacions sobre temes dels quals no en sé gaire res, per no dir que en sóc un absolut ignorant.
          O sigui que no és pas que els vegans creguin això, del sol, sinó que els astrònoms també tenen sentit de l'humor.

Com que comentes que la forma de Vega és aplanada com una llentia, he pensat que la conya no vingués de la semblança de l'astre amb aquest llegum tan preuat pels vegans. No, oi?
        • Sònia91Usuari sumador16.707 9 101👍 2.728
          Llavors no es podran conèixer els planetes que té al seu voltant, no? Si veiem el pol de l'estrella, mai passaran pel davant i no veurem la variació de il·luminació

Per influència gravitatòria d’un hipotètic planeta, no es podrien detectar variacions en la velocitat radial de l’estrella, ja que el moviment seria de menys d’un 5% del que seria si la inclinació de les òrbites fossin baixes. O sigui que el mètode gravitatori, que és aplicable a moltes més estrelles que el de l’eclipsi, tampoc no seria útil.

Però en el cas de Vega, es va detectar fa temps la presència d’un disc protoplanetari, via l’excés  de radiació infraroja emesa per les partícules de pols del disc i, posteriorment, s’han detectat irregularitats en aquest disc que podrien ser degudes a planetes en formació —Vega és una estrella de menys del 10% de l’edat del Sol i el procés de formació planetària podria no haver acabat—. En aquests casos no es descarta la possibilitat de detecció per imatge directa, com ja ha passat amb una estrella similar —una mica més petita i també amb la rotació força ràpida— que és Fomalhaut. Però de moment no hi ha observacions concloents.
        • Un_senyor_damunt_un_ruc1.713 1 917👍 1.431
          Jo havia pensat que era perquè Polaris és a l'Óssa Menor i això suposaria explotació animal i havien triat una nova estrella.
            Pensa que una majoria de constel·lacions porta nom d’animal, més o menys mitològic; en canvi, ara mateix, no me’n ve cap a la memòria —no he repassat la llista— que porti el nom d’una planta.
            Estrella sí, però em temo que és gairebé única: Spica, que vol dir espiga.
  • Arecnis7.482 5 286👍 4.999
    Jo també sóc de montanya i ben agust que em menjaria aquesta paella. Crec que la carn que porta la pella valenciana és pollastre i/o conill, que en una ració que t'hi pot caure 4 o 5 tallets esmicolats de carn? Vols dir que no és més afectació psicologica pel fet de llegir vegà més que pel fet que no porti carn? Que et fa creure que no estarà més bo inclús que sense carn? És a dir, si fas una paella vegana pots satisfer a tothom.
  • MLC8.141 3 264👍 6.075
    Jo no soc vegà ni vegetaría, però cal acceptar que aquest és el futur i que abans que després, la humanitat serà vegana. Les posicions veganes són èticament superiors i acabaran implantant-se.

Afortunadament, també és d'esperar que la tecnologia permeti l'aparició de mil nous tipus de menjar vegans i saborosos que permetin el canvi sense patiments.

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 8.985.929 missatges
  • 210.838 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat