Fòrum

Afiliem-nos tots a sindicats nacionals i de classe!

Capità·carxofa184👍 407
La gran jornada d'avui mostra la importància de l'organització sindical. Aquest fil ha de servir per comentar diverses opcions per sindicar-nos i comminar-nos a fer-ho.

Sense entrar a valorar sindicats sectorials o més petits, quins són els avantatges i inconvenients de les 4 principals opcions sobre la taula? COS, Intersindical, CGT i IAC

Respostes

Configuració
  • Foguera Catalana4.272 3 499👍 3.361
    Bé, la CGT no sé si compta com a nacional No tinc clares les diferències entre els altres tres: la IAC no és independentista? per què la COS es consiera part de l'EI i la Intersindical no?

Sigui com sigui, ens mereixem un sindicat nacional i de classe potent. Veient les dues últimes vagues generals, hauria de ser possible.
  • Daniel-Cardona179👍 154
    Aquesta vaga que crec que ha estat un exit, ha reforçat molt la seva visibilitat combativa reapecte els sindicats grocs.
    Molt bé per lintersindical 
    • Dretsend175👍 67
      Jo crec que ha anat justet...

1.-seguiment pobre, a la feina del meu dept de 7, jo era l'únic que la va fer
      2.-control del territori pobre, molts talls, però quan van voler els van desfer (piulets i mossos per igual) i això que no hi havia res realment estratègic...els únics considerables els de l'AVE
      3.-comerços majoritàriament oberts
      4.-fins i tot, moltes escoles obertes...

Els CDRs necessiten molta més gent per ser efectius.

La gent està còmoda sent “indepes de wassap” molt missatge, molts memes però vaig a treballar...no vaig a les manis...
  • Picany5.613 9 390👍 800
    Calcria desterrar els coccos i la augt.
  • Benfresc9.738 4 215👍 5.848
    Algú sap si aquestes últimes setmanes s'ha afiliat gaire gent a la intersindical i a la COS??
    • Nou Barris15.696 7 115👍 10.434
      De la CNT què me'n dius? Perquè, malgrat ser d'àmbit estatal com la CGT, em fa l'efecte que cada cop són més sensibles a la qüestió nacional, tal i com van demostrar els treballadors portuaris.
      • pensa_i_actua!14.740 12 127👍 4.537
        Que tenen un bon batibull intern.

Segur que el de CNT Olot que corria per aquí ho podria explicar amb millor coneixement de causa, però diria que fa pocs mesos la CNT ha patit una escissió, que més que fer-li mal numèricament li ha tocat el crostó ideològic, i que entre altres l'han portat a l'expulsió de l'AIT (un txiringuito internacional que bàsicament es mantenia per la CNT, per altra banda). Si no m'erro, diria que hi ha sindicats i federacions locals més grans (Olot, Cornellà, etc., amb desenes d'afiliats) i altres més petits de 2-3 persones. Aquests segons són molt menys tendents amb treballar amb ningú que els primers (els acusen de "puristes"), se'ls hi va retallar poder al seu darrer congrés (traduït: no pot ser que un sindicat local de 2-3 persones tingui el mateix pes que un de 60), i això va fer petar el tema per part dels segons. Aquí una explicació parcial com qualsevol altra del tema.

Això suma-li com has dit que en la qüestió nacional hi ha diverses sensibilitats, i que el model que defensen de representació sindical al meu entendre està totalment obsolet. Vaja, si jo fos anarquista o apostés per l'anarcosindicalisme, triaria CGT.   
        • Ohtar15.900 6 110👍 6.346
          Bé és que directament no es presenten a les eleccions sindicals, no?
            Sí.

El tema és que la gent té molt assumida la legitimitat i lògica representativa. En el cas d'un sindicat normal, tu pots dir per exemple que si de 7 representants (per mida de l'empresa), 3 són de CGT, 2 de la COS i 2 de CCOO, i CGT i COS diuen que cal anar a la vaga per X tema, tothom pot entendre la "legitimitat" que hi ha al darrere, independentment de que la comparteixi. Més enllà de convocar assemblees de treballadors, hi ha mil temes que impliquen molts cops tenir el comitè d'empresa (començant per una essencial: que no el tingui CCOO-UGT i et vengui pel darrere). La CNT si a una empresa hi té 2 afiliats, ja entén que té 2 representants. El problema és que la resta de la plantilla no té perquè ni entendre ni menys legitimar que aquells són els seus representants. Això es tradueix en que quan hi ha X conflictes laborals, hi hagi coses "curioses", i que una cosa és el relat triomfalista que et fa la CNT com a sindicat i l'altra la que et pot explicar qualsevol treballador/a que hagi estat a una empresa on ells hi eren.

En tot cas, ple respecte perquè es mouen i arrisquen allà on molts no arriben (jo ja he dit a nivell d'autocrítica que m'hagués agradat implicar-me més en temes laborals, i per tenir diversos fronts oberts de militància no ho he fet). 
          • xicotiu8.102 1 267👍 1.686
            No reben subvencios estatals. Per açó no es presenten a eixes eleccions.

Per acurtarho i resumirho tot molt: Si els representants dels treballadors es el mateix anys i anys, es fàcil que siga comprat. Si el representant dels treballadors es aleatori, va canviant, irepresenta lo que diu una assamblea ( com a simplre portaveu) no podrà ser comprat. Eixa és la teoria, simplificantla 
      • xicotiu8.102 1 267👍 1.686
        CNT com a tal, mai es posicionarà ni a favor ni en contra del procés independentista català, perque li la súa. Actua com un agent paralel, en eixe sentit.

Per atra banda, no m'extranya que s'hajen posicionat a favor de que la gent puga votar. Ni que s'hajen picat, via twitter i les que lis estàn caient. I les que lis cauràn. Que ja'ls estàn identificant al port...

No0 m'extranya que s'hagen posicionat en contra de la presència dels UIP etc, al port. Encara sapient a priori, que no anaben a tindre cap benefici directe. I que anaven ( i estàn) menjant merda. 

CNT sempre ha segut un sindicat anarquste. No accepta subvencions estatals. No va signar els pactos de la Moncloa. Es mou en atres paramètres. 

Salut!
    • Capità·carxofa184👍 407
      Que diguis que la I-CSC vindria a ser el sindicat d'ERC quan les seves dues cares protagonistes de la jornada d'ahir foren dues persones conegudes del sector Poble Lliure de la CUP, té tela.
      • Fenià432👍 396
        El Tardà n´és militant.
        Sociològicament i discursiva és el seu espai. Cal entendre una cosa: la I-CSC no és un sindicat d'ara, nascut fa 4 dies, sinó que té anys a les seves esquenes. Que l'EI és un actor polític rellevant sí que és quelcom de fa 4 dies com aquell que diu (segurament des del període 2014-15). Per tant, la gran massa d'afiliats, de delegats, etc. són de la corda que són (i no ho dic com a crítica: per mi perfecte que creixi tot el que no sigui CCOO-UGT i que hi hagi pluralitat fora i no dins aquests "sindicats"). Que hi hagi gent de PL que estigui a certs llocs rellevants ve a ser com cupaires (o filo-cupaires) que estan a llocs destacats de la CGT, i bé que no diem que aquest és el sindicat de la CUP, ni això el converteix en un sindicat nacional i tal, oi?

Mira, com a anècdota: la I-CSC va tenir força temps la seu nacional al C/ Villaroel, 45. Saps qui tenia la seu nacional allà just abans? exacte, ho has endevinat: ERC.
    • HomenatgeABabel1.958 2 844👍 2.096
      Hi ha gent d'ERC a la Intersindical, cert; però ni de broma és el sindicat d'ERC. Si algú hi té influència forta és més aviat Poble Lliure.

Això no treu que molta gent d'ERC hi estigui afiliada o el consideri el seu sindicat de referència.
        Et poso la resposta que li he dit al de dalt:

https://www.racocatala.cat/forums/fil/214419/afiliem-nos-tots-sindicats-nacionals-classe?pag=1#9636248

Tema a part, fes una mica de números. PL té la força que té, i deu poder dedicar algunes persones que poden estar ben col·locades a certs llocs (càrrecs diversos a l'estructura), però el pes d'ERC amb números a la mà és incomparable. Com he dit a dalt, la I-CSC és de fet quelcom que no ve d'ara sinó que és (com la COS) una 'aposta fallida', en el sentit de que l'independentisme, que ja de per si era minoritari quan més enrere tirem, mai ha tingut una aposta clara per desenvolupar aquest front de lluita. Així, mentre que els sectors més rupturistes han acabat engruixint les files de la CGT i en menor mesura IAC, en l'àmbit d'ERC a grans trets sempre han fet l'aposta d'acostar-se i intentar "quedar-se" a llarg termini la UGT.

En tot cas és el que hi ha i amb el que toca treballar lluny de laments. A mi tot el que sigui debilitar el sindicalisme del règim m'està molt bé.

Aquesta estratègia d'ERC respecte de la UGT em recorda l'estratègia que fa un parell d'anys va començar les JERC respecte d'AJEC.

JERC tampoc no tenia presència en organitzacions estudiantils i van decidir fer entrisme a AJEC (propers al PSC). Es pot dir ja que ha fracassat i que segueixen sense tenir referent estudiantil; més enllà de moments puntuals com el que ha passat amb Universitats per la República, on hi tenen molta influència o de personatges individuals que escalen amb candidatures fantasma (Estudiants per la Pública a la UB i altres a la UPF o a la UAB).

Desconec si han seguit les mateixes estratègies a altres universitats, conec només Barcelona.
            Sí, el cas de les JERC en l'àmbit estudiantil és un altre fracàs que ve de llarg.

Fa molts anys donaven suport a la CEPC a la universitat (que llavors era un marc que anava més enllà de l'EI, seguint la tradició del BEI), mentre a secundària impulsaven "Acció- Assemblees d'Estudiants de Secundària" com a txiringuito particular (i això ja denota certa esquizofrènia política: em representes a les unis però no als instituts?¿), però quan es va ajuntar la CEPC amb Alternativa Estel i va esdevenir formalment el sindicat de l'EI (SEPC), van fer canvi d'aposta. Llavors van impulsar Estudiants en Acció, entitat lamentable allà on les hi hagi (encara recordo que en ple cicle de protesta per Bolonya li posaven un "Bé alt" al conseller d'educació... que era l'Huguet d'ERC) i que va acabar dissolent-se sense pena ni glòria. Després ja no sé quins moviments més han fet, si la FNEC, AJEC o el què, ja els hi he perdut la pista des de fa anys. 
              A la FNEC hi ha gent que té simpatia per ERC i SI sobretot a la UPF; i gent de la JNC especialment a la UB Diagonal. S'han barallat bastant entre ells, crec.

Actualment ja et dic que tindran problemes perquè voldran forçar Universitats per la República; però molts que hi participem i el SEPC tenen clar que s'ha de dissoldre més aviat que tard -o com a mínim deixar-la en stand-by. Aquí és on hi haurà la guerra.
    • Biel Torrens6.362 10 339👍 1.122
      Els capos de la intersindical són bàsicament de Poble Lliure no? Em sembla bastant agafat dels pels posicionar el sindicat a l'orbita d'ERC.
  • AviVicenç13.571 4 148👍 1.445
    De clase dius?

Si més no a l'estat espanyol no tinc clar si ho han estat mai. Cau de trepes majoritariament aferrats a la mamella subvencionada i corretja de transmissió partidista durant molt de temps, però de veritbles sindicats res de res
  • cathalà20.227 10 72👍 2.626

El sindicat que s'ha mullat més és la Intersindical CSC. Tant de bo augmenti molt la seva afiliació.
    • Fenià432👍 396
      Vaig entrar-hi i sortir en setmanes, enguany. Quines quotes, i alguna historieta més
      Però sí, és el millor que tenim.
        • ReiDeCasa1.083 1👍 867
          No, a un forum public millor no explicar historietes. Una cosa generica com has fet hauria de ser suficient.

Sobre les quotes tingues en compte que inclou assessorament i representacio legal si tens cap problema. 

Aixo no es l´ANC, a un sindicat hi ha servei juridic per als afiliats, et fan escrits per recorrer sancions, etc si contractes tu un advocat ja em diras el que val.

Acabo de mirar el que costa la quota a CCOO a la seva pagina, surt mes car que a la Intersindical. El problema la gent no te en compte el tema servei juridic dels sindicats, es pensa que es un partit politic que pagues i ja esta, els advocats son molt cars.
            Ho sé, no poso el dubte el cost que té defensar i fer activisme sindical. Era curiositat; jo no treballo encara, però quan ho faci (d'aquí a un parell d'anys)  segurament m'afiliaré a algun sindicat i mai no està de més saber experiències d'altra gent.
  • Gínjol10.637 2 191👍 3.431
      Es un bon moment per a desapuntar-se dels sindicats grocs que hipòcritament es fan dir "de classe"
    Ja que surt el tema sindical i per partir de la realitat (per a que es vegi la magnitud de la tragèdia), poso les dades de representació segons la Generalitat (31 de desembre de 2016, no s'inclouen els delegats/des que s'hagin guanyat des de llavors):

http://observatoritreball.gencat.cat/ca/obs_ambits_tematics/obs_relacions_laborals_qualitat_treball/obs_relacions_laborals/obs_eleccions_sindicals/

Si no ho estic mirant malament, en representació sindical la CGT té 1233 (estatut treballadors) + 141 (est. funcionaris)= 1374 delegats/des. La IAC costa mirar-ho, però segons dades veig que a la funció pública té 301 delegats (desconec el que deu tenir a sectors privats com el metall amb la FTC). La I-CSC té 204 + 19= 223 delgats/des . Per últim, la COS té 57 + 10 = 67 delegats/des*. 

Sobre el ranquing dels grans, ja ho veureu a l'enllaç, però vaja, el resum és que CCOO està lleugerament per sobre els 20.000 representants i la UGT lleugerament per sota. Caldria afegir les dades del 3r sindicat, la USOC (segurament el més groc i xungo), amb uns 2.500 delegats/des.

PS: Les dades no inclouen allà on els sindicats minoritaris han presentat candidatures conjuntes. Per exemple, a les darreres eleccions de personal a la UB, la COS, CGT i assemblea de treballadors es va presentar en la coalició "Transformem UB", que va obtenir 12 delegats/des. Li computen tots a la CGT malgrat que 5-6 són de la COS.
  • Foguera Catalana4.272 3 499👍 3.361
    Per cert, he trobat que l'MDT al 2008 proposava això:
    Sindicat nacional i de classe. Com ja hem explicat en altres documents, cal anar avançant en la unitat i l’acció conjunta tant dels sindicats ja existents que responen a aquestes característiques (Intersindical-CSC, COS, IAC, FTC [actualment dins la IAC]) com d'aquelles persones independentistes i d’esquerres actualment enquadrades en altres sindicats, amb l’objectiu de construir un sindicat nacional i de classe capaç de dinamitzar les lluites contra les agressions a la classe treballadora que s’aniran multiplicant en els propers anys. Tenint en compte la diversitat de pràctiques sindicals existents actualment al si del moviment, proposem la constitució, a cada comarca, vila, poble o barri, d’una Taula sindical de l’Esquerra Independentista, que agrupi i coordini els i les militants afiliats i afiliades als sindicats nacionals i de classe preexistents i/o el conjunt de militants de l’Esquerra Independentista en l’àmbit local en qüestió.

Publicitat

Fòrums

• 8.965.884 missatges
  • 210.151 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums
Publicitat