Fòrum

Quin moneder per bitcoins (i altres criptomonedes com l'ethereum) em recomaneu?

Tabernacle1.074 2👍 1.099
Doncs això. Gràcies i amor.

Respostes

Configuració
  • onofre7.346 10 293👍 790
    Ostres pirostres! 
  • Tord2.827 2 669👍 2.007
    Inverteix en coca o guies del Zelda
  • FollUsuari sumador76.106 11 3👍 37.124
    Depèn de la quantitat que en tinguis i en quin dispositiu els vulguis tenir.

Si en tens pocs o una quantitat que no et fes molt de mal perdre'ls per mòbil les aplicacions que jo faig servir són MyCelium (per Bitcoins) i Jaxx (per Ethereum i vàries altres monedes)

Diuen que per PC Electrum però és de fet més segur tenir-los al mòbil que al PC (especialment si és Windows).

Si tens una quantitat prou important val la pena invertir en això:

És una "hardware wallet" i actualment és el mètode més segur que hi ha. Podries tenir l'ordinador infestat de virus i seria virtualment impossible robar-te els Bitcoins a no ser que cometis un error. (Disclosure: és el mètode més segur que hi ha després de tenir-los en "cold storage" és a dir treure'ls de circulació total de qualsevol dispositiu electrònic).

La única manera de que t'ho robessin amb una hard wallet seria si algú tingués accés a casa teva, sabés on ho guardes i t'ho canviés el dispositiu per un de mailiciós. Si t'ho roben, no podran fer res sense el PIN. I si t'has apuntat les 24 paraules clau i les tens en un altre lloc segures, podràs recuperar els Bitcoins encara que perdis el dispositiu o el trenquis o algo. Si vas seriosament, compra-te'n un, val com 80€ i també serveix per Ethereum, Litecoin i algun altre.
    • rotllan6.413 3 336👍 4.013
      No acabo d'entendre com funciona això dels bitcoins. Què vols dir, que si els tens al PC i un dia formateges o et peta el disc ja els has vist prou? Collons quina gràcia doncs.
      I sobre windows ja ho he dit moltes vagades...
      • Ohtar15.740 6 113👍 6.143
        Si no has fet còpia de seguretat, sí.
      • LandertxuUsuari sumador3.602 8 563👍 1.029
        La gràcia del bitcoin és que és descentralitzat. Això vol dir que ningú, sense la teva clau, els pot utilitzar. Això vol dir que si perds la teva clau perds els teus bitcoins. Fes tantes còpies de seguretat com calgui.
        Cada cartera de Bitcoins té una clau que normalment són 24 paraules.

Tu el primer que fas quan t'obres una cartera és apuntar-te-les i ho deses en un lloc segur.

Encara que el disc dur es destrossi o el que sigui si tu tens les 24 paraules els Bitcoins continuen sent teus, només t'has de descarregar una cartera i introduir-hi les 24 paraules i allà estaran.

Si perds el paper però pots accedir a la cartera el pots tornar a crear, si perds la cartera però tens el paper, també. Si perds les dues coses sí que perds els Bitcoins.
    • burbucoin9👍 2
      No fa gaires setmanes es va trobar una vulnerabilitat important a Trezor que en teoria va ser corregida amb una actualització. De totes maneres, no deixen de ser a la pràctica unes eines molt segures. Posats a triar, potser prefereixo el moneder de paper clàssic creat fora de línia i sense impressió física. Còpies a dojo en USB's, encriptats i comprimits sota clau amb un 7zip o similar.
  • JautenimUsuari sumador6.611 5 325👍 2.912
    Us deixo la meva recepta  És molt manual, però potser als tècnics que tingueu curiositat pel tema us ajuda a entendre com funciona la moguda.

Edit: En Foll diu més amunt "és el mètode més segur que hi ha després de tenir-los en "cold storage" és a dir treure'ls de circulació total de qualsevol dispositiu electrònic". Doncs bé, és això:

Bitcoin

Crear un moneder

1. Agafeu un portàtil vell, instaleu-li el vostre Linux of choice i no el torneu a conectar mai més a cap xarxa.

2. Descarregueu aquesta web en local: https://keybase.io/warp i moveu-la al portàtil offline en un USB.

3. Apreneu a fer mots de pas amb diceware (docu original: http://world.std.com/~reinhold/diceware.html en català: http://diceware.cat/). Genereu-ne un fent servir paper, daus i tota la pesca. Com a mínim de 8 paraules.

4. Al portàtil offline, obriu la còpia local de warp amb el navegador i feu servir el mot de pas com a Passphrase (el segon camp no cal, el mot de pas ja és prou segur i d'aquí X anys no recordareu quin email vau fer servir al segon camp). Voilà:

5. Recordeu el mot de pas per sempre. Feu-ho com vulgueu, però no compartiu mai ni el mot de pas ni la clau privada, i sobretot no les guardeu en cap suport digital connectat a internet. Tampoc és mala idea copiar-les a mà amb paciència, els USBs i els discs durs es moren.

Rebre bitcoin al moneder

1. Només cal la "Public Bitcoin Address" i algú disposat a enviar-te'n. Si n'has comprar en una borsa i els vols retirar tampoc cal res més.

Enviar bitcoin des del moneder

1. Aneu a https://coinb.in/#newTransaction, prepareu una transacció, donéu-li a Submit i guardeu-la en un fitxeret.

2. Descarregueu coinb.in en local, i junt amb el fitxeret de la transacció sense firmar moveu-ho tot amb un USB al portàtil offline.

3. Al portàtil offline, obriu la còpia local de coinb.in amb el navegador i aneu a https://coinb.in/#sign. Poseu-hi la Private Key, la transacció sense firmar i donéu-li a Submit.

4. Recolliu la transacció firmada i emporteu-vos-la amb l'USB.

5. Retransmeteu la transacció firmada, per exemple aquí: https://blockchain.info/pushtx

Maximum TinfoilHatting: Un cop ho tingueu tot muntat deixeu de fer servir l'USB i comenceu a moure transaccions per so, servint-vos del micro i l'àudio del portatil  Endavant vídeo (poseu-li so): https://www.youtube.com/watch?v=pwuyMJfyNmY

Ethereum i companyia

Ni idea però ja veieu per on van els trets... 
      I què passa si s'espatlla el portàtil vell?
        Mentre recordis el mot de pas pots regenerar el mateix parell de claus en qualsevol sistema offline.
          Però els bitcoins on es guarden?
            Per una banda hi ha un binari gegant (ja pesa més de 130GB) que agrupa totes les transaccions des de l'inici dels temps, que és el que tothom anomena "blockchain". Aquest binari és públic, i a partir d'una adreça pots consultar la blockchain per saber el seu balanç veient quines transaccions hi fiquen o treuen bitcoin (exemple aleatori).

Després hi han els parells de claus, que són dues cadenes de text relacionades matemàticament entre sí (les del screenshot de dalt). Les claus públiques són les adreçes de destí i orígen de les transaccions, i les claus privades són el text secret que permet crear transaccions vàlides que van de la seva adreça associada a qualsevol altra.

Per tant els bitcoins no "es guarden" enlloc, són informació pública que està a la blockchain. I tu el que guardes és un secret (la clau privada) que et permet crear transaccions vàlides i afegir-les a la blockchain.
              De totes maneres si tingués molts de cèntims me'ls poliria tots comprant masos i terres i alguns pisos i apartaments.
              Vull dir que això dels bitcoins per fotre algun calerot a veure què passa sí, però per guardar estalvis....
  • Sònia91Usuari sumador16.642 9 102👍 2.665
    Jo tinc Coinbase per suggerència d'un amic, em va dir que posés una mica i que ho mirés d'aquí diversos mesos per si m'animava a posar-ne més. Vaig comprar un ethereum fa un mes aproximadament i de moment no ha variat gaire... si algun dia necesito els diners ho puc treure. De moment es queda allà.
      Coinbase és un exchange però, no una cartera, és a dir aquest Ethereum no és realment teu, és com si el tinguessis en un banc. Si en un moment determinat aquest Ethereum valgués una quantitat raonable seria aconsellable treure'l i tenir-lo en una cartera on tu dominis les claus.
  • dEnnIs2.364 10 756👍 121
    El sistema Kraken, sense cap dubte
    • MrReview255 13👍 40
      No deixeu mai res als exchanges, poden desaparèixer d'un dia per l'altre no seria la primera vegada. Feu servir-los únicament per comprar o vendre. Si no heu d'operar amb les criptomonedes el millor que podeu fer és guardar-les en un moneder.

Salut
  • thehorizon116👍 119
    Ja se que no és un moneder, però per si no coneixieu aquesta criptomoneda:

Croat, el bitcoin català!

http://croat.cat/

PD: no tinc res a veure amb aquesta web, però em sembla curiosa.

• Alarrel4.871 3 446👍 8.461

thehorizon escrigué:
      PD: no tinc res a veure amb aquesta web, però em sembla curiosa.

• thehorizon116👍 119
        És de veres, de fet estic prou en contra de com funcionen aquestes monedes. 

Aquestes monedes tenen una massa monetaria que depen de la creació aleatoria dels seus usuaris fins a aplegar a un limit establert a l'azar. Això l'unic que pot crear és si hi ha poca demanda però molta creació monetaria, és que el preu caiga en picat, i si hi ha moltissima demanda i un estancament monetari ( com passa amb el bitcoin) el que es crea són variacions gegants (ja que de l'unic que depen és de la demanda, i no de l'oferta monetaria), que tendeixen a ser una bombolla. 

Una moneda al meu entendre ha de ser per a utilitzar-la.  Per exemple una moneda que per a comprar un café, varie de preu cada segon, és una moneda poc util per a la població, i que serveix moltissim més per a especular. El bitcoin és perfecte per a especular, i no per a comerciar.

M'encanta la idea de descentralització, però crec que qui ha fet aquestes monedes no tenen massa idea d'economia, i si de programació.

Com ja he dit en general aquestes monedes si tens una quantitat fixa o poc variable i un augment de demanda cada volta més gran, el que acaba passant és augment de preus. Per això crec que seria molt millor introduir una variable o diverses variables en aquestes criptomonedes que tinga en compte la velocitat dels diners, la demanda que hi ha etc.

Per tant estic prou en contra, perquè no són monedes estables. Però m'encantaria que existiren criptomonedes totalment descentralitzades que tingueren aquestos parametres. Crec que d'aquesta manera la gent corrent podria començar a utilitzar les criptomonedes i deixar de banda les monedes tradicionals. Estaria be, ja que eliminariem el poder als bancs centrals i als estats. Però amb aquesta politica monetaria de les criptomonedes trobe que fer aquesta substitució és practicament impossible.
        • GonexarUsuari sumador9.083 13 237👍 2.021
          Una moneda es per utilitzar pero per a altres coses, com estalviar. No estas pas en contra de l'euro que perd valor cada any que passa...
          • thehorizon116👍 119
            Bé, crec que m'he explicat mal. No estic en contra del bitcoin, ni de l'euro ni de cap moneda, qui vol és lliure d'utilitzar-les (si ha triat malament doncs perdrà poder adquisitiu, i això ja es responsabilitat  de cadascú). Del que estic en contra és de determinades politiques monetaries. I obviament estic en contra de totes les politiques monetaries que no fan res per a buscar l'estabilitat de preus.

Que l'euro perda valor o no al meu tendre en cert sentit és irrellevant, de fet  primer caldria veure en relació a què? Si és en relació amb la lliura o el dolar, doncs no perd valor.  Si ho comparem amb les accions d'Amazon, doncs sí perd valor. Però en realitat qualsevol moneda perd i guanya valor en relació a qualsevol altra cosa, i l'elecció d'eixa altra cosa sempre és random. Obviament cal mirar si perd o no valor una moneda, per exemple a causa de la inflació, ja que en eixe cas estem llevant poder adquisitiu a la gent. Però l'euro en els ultims anys no ha generat inflació, i ha sigut prou estable. En eixe sentit la politica monetaria de l'euro no és del tot dolenta.

En canvi l'estabilitat no depen de si ho comparem amb altres valors ( que elegim al atzar), depèn de si mateix. Per exemple, suposem una economia on hi ha 4 cadires iguals, i una massa monetària de 1000 monedes,  on cadascuna d'aquestes cadires val 250 monedes. Que passarà quan algú cree una nova cadira? Baixada de preus i per tant deflació. Én canvi si augmentem la massa monetaria en relació a la riquesa que s'ha creat, hi haurà estabilitat de preus. Si injectem 250 monedes, el preu no baixarà. I per tant hi haurà estabilitat de preus. (una altra questió és una politica monetaria incorrecta, on s'injecta més del que cal)

Al bitcoin tot això li dona igual, el bitcoin no s'adapta al funcionament de la riquesa, no s'adapta a si la gent produeix més o no. I com que no s'adapta hi ha fluctuacions brutals, com que no s'adapta la gent generalment no l'utilitza per a comprar, i al final acaba sent més una acció que una moneda.

• GonexarUsuari sumador9.083 13 237👍 2.021
              Que l'euro perda valor o no al meu tendre en cert sentit és irrellevant, de fet  primer caldria veure en relació a què?

En relació al poder adquisitiu, em sembla un fet impepinable.
              • thehorizon116👍 119
                L'euro pot pedre valor en relació amb les accions d'Amazon, i guanyar-ne en relació amb la lliura. I res d'això vol dir que tingues més poder adquisitiu o menys.  No mesclem conceptes!

Tindre més poder adquisitiu vol dir poder comprar més bens. Podria donar-se el cas on en una època d'una economia envejable, posem l'any 2007 abans de la crisi, la gent augmentara el seu poder adquisitiu respecte a l'any anterior, i al mateix temps el banc central decidira crear major massa monetaria i per tant devaluar la moneda. El valor de la moneda cau, però el poder adquisitiu augmenta.

T'ho explique més clarament: Imaginat' una economia on tens 1000 monedes, i pots comprar 5 productes. I de sobte la massa monetària es duplica, 2000 monedes. Amb 1 moneda pots comprar la meitat del que compraves abans, però fixa't que la gent té el doble de monedes. El poder adquisitiu és exactament el mateix, poden comprar 5 productes, però el valor monetari ha caigut al a meitat.

Per tant no mesclem dos valors que òbviament poden estar relacionats, però que no son causa i efecte, no són dos valors que estiguen lligats causalment. Per tant el valor monetari és irrellevant, el que és rellevant és l'estabilitat de preus!

El problema no és la política monetària sinó la obligatorietat de fer servir aquesta moneda. Quan van veure que la gent migrava cap a monedes més estables els polítics van fer les lleis de curs legal que t'obliga a pagar impostos en euros i a acceptar euros.

A més, commodities que són millor moneda, com l'or, que conserva el seu valor el penalitzen amb impostos sobre els guanys de capital. És a dir si tu tens or per mantenir el valor i s'aprecia contra l'euro, a la que el canviïs sablasso del 20% a lo que hagis guanyat.

Aquest és el problema. Si no fos obligatori a la que fessin una política monetària no adequada la gent se n'aniria i deixaria de fer servir aquesta moneda i punt.
              • thehorizon116👍 119
                Són coses diferents que els austríacs confonen ( o confoneu (no ho se).

Els austríacs parteixen d'un punt, i és que el govern no t'ha d'obligar a utilitzar un moneda o altra. Estic d'acord amb això.  Quin és el problema? Que proposen utilitzar l'or, com si això fora una aura o alguna cosa mística. Perquè no la plata? Perquè no el platí? Mai m'ho han sabut contestar més enllà d'un argument historicista ( tipus: és que sempre s'ha gastat l'or ( com si no s'hagueren gastat altres metalls )). Aquest principi llibertari els porta a acceptar el patró or i una política monetària desastrosa. Serà privada i lliure, però és una política monetària desastrosa.

Aleshores una vegada porten una inèrcia intel·lectual concreta, quan arriba l'internet i més concretament  les criptomonedes el que fan és defensar la mateixa politica econòmica que han defensat fins llavors (deixarien de ser coherents amb el que han defensat fins al moment) . I en aquest punt és on la caguen completament, ja que podria existir per exemple una criptomoneda amb uns principis basats amb el monetarisme que no depenga d'un poder central coaccionador, sinó d'unes formules matemàtiques ja establertes les quals porten a crear una estabilitat de preus. Aquesta moneda de la que parle, seria totalment privada, l'utilitzaria tothom qui volguera utilitzar-la i cap govern l'obligaria a utilitzar.

El vostre punt de partida té sentit des d'un punt de vista polític, però no econòmic. Però una vegada resolt el punt de vista politic amb la creació de la criptonomoneda que ens done la gana, llavors del que hem de parlar és des d'un punt de vista econòmic. I des d'aquest punt de vista el bitcoin és desastrós. Cal crear una altra criptomoneda amb uns altres principis econòmics.

PD: Les commodities no són monedes, en tot cas poden ser diners. I com a commoditie que és pot variar el seu valor. El problema és que heu mirat les gràfiques des de principis del segle XX i penseu que l'or no varia de preu. Clar que no varia fins al 1970! No variava perquè es calculava amb dolars, i els dolars estaven recolzats fins al moment amb or. Per tant l'or no variava respecte al or, com és obvi, és com si mesurares el preu del cobre amb cobre! Per a veure una variabilitat s'ha de comparar amb altres unitats, no amb si mateix! Eixa interpretació que heu fet és un error de parvulari en tota regla.
          Aquestes "monedes" l'únic que tenen de moneda és el nom  No t'hi encaparris.
          • burbucoin9👍 2
            Sí i no. En realitat la "moneda" és una aplicació de la tecnologia revolucionària que incorpora. Objectivament, no són monedes. Són el sistema de certesa més segur del món. Tècnicament, ostenten el sistema criptogràfic informàtic amb més capacitat de càlcul creat mai per l'ésser humà. Centenars de milers de processadors a tot el món treballen nit i dia per garantir aquesta seguretat descentralitzada. Garantitza (Bitcoin) un nivell de seguretat inigualable fins a dia d'avui. Altre cosa molt diferent és l'us que se'n deriva. Que actualment s'ha convertit en un mecanisme altament especualtiu? Sí. Però no ens enganyem. El concepte tecnològic que hi ha al darrere és certament revolucionari i innovador. És la unió de diverses disciplines i teories. Una combinació conceptual brillant que podria revolucionar la forma d'entendre el sistema monetari i brinda l'oportunitat de democratitzar-lo a uns nivells mai vistos. En el fons, els diners tradicionals són un sistema de certesa també, però al comparar-ne les seves qualitats és quan s'evidencien els avantatges que brinden les criptodivises.
              Estic ben familiaritzat amb el tema, i mantinc que no té sentit analitzar el bitcoin com si fós una divisa convencional (que és el que intentava fer el company thehorizon aquí dalt).

No s'assemblen en res. Li podrien haver posat un nom totalment diferent al invent i ningú faria aquestes comparacions.
              • burbucoin9👍 2
                Doncs sí, d'acord amb la teva aportació. Un concepte nou mereix d'un substantiu també innovador. Al final allò certament important són les característiques de la joguina. L'ésser humà és lent processant la informació i adaptant-se socialment als canvis, mentre que la tecnologia apareix i s'espera ajeguda a ser entesa i interpretada correctament.
  • burbucoin9👍 2
    Una opció interessant al meu criteri és Exodus. És un moneder virtual amb vàries criptodivises. És visualment atractiu i amb un nivell d'usuari molt bàsic. Té frase de recuperació i inclou un exchange que treballa sobre la plataforma Shapeshift. Per a quantitats de diners reduïdes és una eina atractiva. L'únic incovenient que li veig és que no és un software de còdic totalment obert. Els seus creadors diuen que obriran el còdic a finals d'any, pero el cas és que de moment no ho és.
  • Ruc_Catala5.229 15 415👍 1.081
    Compra bulbs de tulipa, com a mínim els podràs plantar 

Publicitat

Fòrums

• 8.935.019 missatges
  • 209.080 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat