Fòrum

Valencians i illencs que es descobreixen nacionalment al Principat

__28502__15.344 3👍 16.859
Em refereixo al típic jove de Mallorca o el País Valencià que puja a Barcelona a estudiar o treballar i sembla talment que s'hi descobreixi nacionalment, de retruc descobrint-se a si mateix en una part del seu ésser que li havia estat reprimit.

És evident que hi ha àmbits a les perifèries de la nació catalana que sí que malden per viure normalment una consciència nacional alternativa a l'espanyola, però en aquest cas em refereixo a sectors molt més mainstreams, en què l'impacte del batec viu de la nació catalana allà on és més forta els pot suposar un xoc cultural evident.

Comentem aquest fenomen i les seves implicacions tant per a aquest jovent, com per al "centre" de la nació, com per a les "perifèries".

Respostes

Configuració
  • ALXUsuari sumador31.669 12 25👍 1.973
    Reflexió respecte Principat i reste de Vicent Partal:

https://www.youtube.com/watch?v=gfC_naUixdY
    • __28502__15.344 3👍 16.859
      M'a que t'agrada ser críptic, punyeter! 

Aprofito aquest missatge per constatar l'elevat ràtio de visites/missatges d'aquest fil, cosa que interpreto com un interès majúscul en el tema de gent que no sol participar al fòrum. Us convidaria a fer-ho en aquest fil si teniu alguna cosa a aportar, de veritat.
      • Esgaiador4.152 10 514👍 416
        La meua aportació és assenyalar com el vostre to paternalista va in crescendo. Principats desapareguts i regnes per buscar. Centres i perifèries. Perifèries de la 'nació catalana'. I fenòmens perfectament estudiats personalitzats sobre certs col.lectius i presentats com el descobriment de les Índies. Potser no és un to volgut, tot i això la gent fuig de la pesta perquè no vol afegir més llenya a la foguera.
        • MLC8.141 3 264👍 6.075
          No tot és paternalisme ni tractar de la nació. Jo per exemple, com a professor d'institut he notat una presència exagerada de professors valencians als centres on he treballat. Fins l'extrem que d'Instituts amb uns 50 o 60 professors, hi poden haver fins a 10 de valencians. I la majoria parlen català i semblen tan partidaris de la immersió i del procés com la resta en qualsevol debat. 

És evident que existeix aquest fenomen i que encara que siguin només uns milers, mereix també comentar aquesta fascinació que sembla que el Principat exerceix sobre aquest sector de valencians. 
        • __31891__102👍 9
          Tens raó. Però crec que en part això es culpa de qui la va voler dir a la nació catalana països catalans.
  • Desconfiat3.273 2 600👍 3.247
    Fer amics és un gran motivador en política. 
  • Garroferet403 1👍 330
    Catalunya viu moments polítics molt importants, i és normal que la gent que va allà acabe per impregnar-se. I més entre els valencians, tenint en compte que venim d'un règim podrit que ha durat 20 anys, i on ser "alternatiu" està de moda.

Si estos valencians tornen al cap d'uns anys a la seua terra, serà un fenòmen positiu. Però si no ho fan, serà una nova desgràcia per a nosaltres. Hi ha una emigració molt forta entre els valencianoparlants universitaris, i no estem per a perdre valencianoparlants conscienciats nacionalment.
    • tio_cuc1.438 12👍 226
      Jo he tornat a "la meua terra" i l'únic que m'ha generat és frustració, de comprovar com un d'Alacant o Castelló, emocionalment i culturalment estan més vinculats a Albacete que a Catalunya ... 
  • Tico450 1👍 232
    La famosa síndrome d'Ovidi. Fa almenys 50 anys que existix.
  • Trisquel11.845 5 169👍 1.317
    Per a que te fages una idea, això ho he vist fins i tot en asturians que han anat a viure i/o a estudiar a Catalunya. Tornen molt més conscients del que hi ha, defensors de la llengua i implicats políticament en la revindicació nacional i la visió d'Astúries com a subjecte polític. És normal, supose. També deien una cosa semblant de gent que anava al País Basc, fins i tot ho deien de Revilla, que és prou espanyolot, però alhora la seua espanyolitat és una espècie de "cantabrietat" amb el nom canviat.
  • david PV1.699 7 923👍 333
    Acabe de tornar amb la meua familia de Catalunya 15 dies, basicament per la zona del Baix i tambe de l´alt Empordà, flipant les estelades en els pobles i en les rotondes una canya,  les de Torroella de Montgri i l´Estartit ben boniques  fins i tot he vist estelades dalt dels arbres en la A7  , vaig estar el diumenge passat per el mati en Torroella sobre les deu i mitja en la plaça porxada i nomes hi havia un avi penjant una senyera llarga al voltant del entaulat i la meua familia diu aci no n´hi ha una rata i jo els dic tranquils esperem a vore, al poc de temps el xivarri era considerable,   quan manprengue el parlament un home amb ulleres i crida la gent ¨votarem¨ tota la meua familia entonant a viva veu ¨votarem¨ impressionant. 

En els supermercats, en els restaurants,ect..ect...el catala hi es present, et sents com a casa, es una sensacio per mi magica, la festa de pirates i corsaris de l´Estartit tot en catala, el desembarcament molt xulo pero l´obra d´excalibur teatre o algo aixina una mica cutre,  quant parlaven se sentia doble veu.

Estic una mica deprimit i tot, vull tornar ja! 
  • PàtriaLliure124👍 92
    Llegeixo a valencians i penso tant de bó ma ciutat estigués a ton nivell... #Enveja #ViscEnUnUlsterAjuda
  • Benicadell1👍 2
    M'agradaria contribuir a aquest fil dient que a mi m'ha passat el mateix però estant estudiant a Madrid. Abans, quan vivia al meu poble (al País Valencià) no era massa nacionalista que diem, però ha sigut vindre ací i com que m'he tornat molt més nacionalista, he pres més consciència nacional. Això es deu a que m'he vist de sobte inmers en un lloc que m'és familiar però que arriba a ser de tot la meua casa, com si que em vaig sentir per exemple quan vaig anar a Catalunya, és una cultura diferent.

També he dir que ha influït el fet que Catalunya estiga ara tan "de moda" i siga un tema recurrent per ací i em sentia com atacat personalment quan sentia a algún madrileny parlar mal dels catalans, sobretot sobre l'1-O.

• Pensat i fet2.791 7 670👍 47
    Després de força temps sense participar al Racó, em trobe encara amb els mateixos trolls poliseros boicotejant els forums, i no entenc perquè us deixeu fer. Els qui no sóu valencians potser no sabeu que al llarg de la història, aquests fastigosos anti-catalanistes sempre han sorgit com a reacció a qualsevol reviscolament de la consciència nacional dels valencians, sempre com a reacció i  sempre com a inestimables al·liats de l'espanyolisme. No és sols que no tenen res a aportar, és que no tenen cap altre objectiu que l'obstrucció, la neutralització. Si no fos així, com s'explicaria que aclaparen l'espai d'un àmbit que no és el seu ?. 
    La meua formula és ignorar-los i,  tot i que de vagades es fa dificil, us la recomane.
    En tot cas, jo ja en tinc bastant amb topar-me'ls de cara açi, al P.V. com per a haver-los de suportar també al Portal dels Països Catalans, i com sé per experiència que amb ells, qualsevol diàleg és estèril, de moment continuaré absentant-me.

Ja que he entrat al fil però, em solidaritze plenament amb els detractors dels termes "central/perifèric", entre altres coses perquè són termes confusos si en cada moment no es clarifica si la referència és geogràfica, linguïstica, econòmica, cultura, local, regional...Per posar un exemple, el centre geogràfic dels Païosos Catalans serien aproximadament els Columbrets... convindreu amb mi que sobren comentaris. A més sona malament, com quan alguns de la CAC us referiu a vosaltres mateixos com a "Catalunya estricta". Es pot evitar.

Publicitat

Novetats

Fòrums

• 8.985.852 missatges
  • 210.835 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums
Publicitat