Atenció: Aquest fil té més d'un any d'antiguitat, i els seus continguts podrien haver quedar obsolets.

Fòrum

Quan va començar “El procés”? Una anàlisi de Google Trends  

ansar 17.209 12 96 👍 6.467

Quan va començar “El procésTM”?   Una anàlisi de Google Trends

Crec que la majoria estem d’acord que els fets de van donar un impuls definitiu al procés d’independencia van ser:

• La consulta d’Arenys en 2009 (i les succesives onades posteriors);
  • la manifestació del 10-J 2010 «Som una nació. Nosaltres decidim»;
  • la creació de l’ANC en 2011;
  • la manifestació independentista de la diada del 2012.

A partir de l’11S de 2012 Artur Mas va decidir que calia “domesticar” el moviment independentista perque, si no ho feia, perdria la Generalitat a les següents eleccions autonòmiques (previstes pel 2014). A més calia evitar la independència a qualsevol preu, des de dins, “para que se consiga el efecto, sin que se note el cuidado”.

Mas va “abraçar” el “moviment sobiranista”, va convocar eleccions i va prometre fer una consulta. Les eleccions van confirmar la baixada de CDC i el referendum consultiu, que havia de permetre decidir el futur polític de Catalunya… no es va fer.

A més de controlar el tempo polític, els convergents també decidiren controlar el discurs, bàsicament omplint-lo d’eufemismes de significat ambigu. Tots recordem eufemismes convergents, amb èxit desigual, com p.ex. “interdependència’ i “estat propi”. El més conegut d’aquestos eufemismes recents (masfeumismes) és “el procés”.

En els discursos i declaracions convergents de 2012-2013 la paraula “independència” brillava per la seva absència i, per a descriure el que estava passant a Catalunya, parlaven del “procés que viu Catalunya” i altres circumloquis similars. Sembla que no va ser una decisió conscient, perque als discursos de Mas de 2012-2013 es pot apreciar com sovint dubtava després de la paraula “procés”. Sobre el que no havia cap dubte és que no podia referir-se al “procés d’independència”, perque precisament del que es tractava era d’evitar la independència, des de dins. Així que, després de ~1 any de circumloquis i dubtes, l’eufemisme “el  procés” va quedar fixat al discurs convergent i va començar a contaminar el discurs independentista, i inclús el discurs unionista i dels medis de comunicació.

Ara, a uns quants anys vista, es pot comprovar amb Google Trends com l’eufemisme “el procés” va començar a escampar-se en 2012. És difícil buscar l’expressió “el procés” perque es fa servir per a moltes coses que no tenen res a veure en política, però a la gráfica “el procés” es pot veure un punt d’inflexió a l’any 2012.

Més clar és el resultat quan es busquen els circumloquis com “procés que viu Catalunya”, “procés polític català”, “procés politic que viu Catalunya”, “procés català”, etc… Clarament en 2013 va començar l’us (i abús) d’aquestes expressions buides de contingut, que es feien servir per no dir (i que no es notés que no estaven parlant del) “procés d’independència”.

Per una altra part l’expressió “procés d’independència” va tindre un petit punt d’inflexió positiu en 2008, però el seu us s’ha estancat després de 2013, substituït pels eufemismes convergents.

Un cas curiós és l’expressió “procés independentista” que va començar a baixar en 2010 però ha reviscolat recentment probablement perque, per no repetir-se, molts la fan servir (erròniament) com a sinònim de “procés sobiranista”.

Doncs bé, quan us preguntin quan va començar el procés d’independència podeu dir que ho va fer en 2009, a Arenys de Munt. I si voleu saber quan va començar “el procés” (el procés convergent per evitar la independència) podeu dir que va començar a finals de 2012.

[Nota: el numero aproximat de citacions trobades a internet variarà depenent dels paràmetres utilitzats per cada usuari, però el que no canvia són les tendències]

Respostes

Configuració
  • Indecomuner 3.607 2 568 👍 3.637
    Sense entrar en la teva tesi conspiranoica, em quedo amb aquesta dada quantitativa que demostra que el procés d'independència va començar el 2009, coincidint amb la consulta d'Arenys de Munt.

Era al moviment independentista en aquell moment, també hi era abans i hi vaig ser després. I no en tinc cap dubte que aquell setembre de 2009 va suposar el naixement del moviment de masses independentista.
  • Anònim10 16.154 5 109 👍 14.760
    No hi havia cap partit en disposició de treure-li la primera posició a CiU de cara al 2014 tenint en compte el context polític de la legislatura 2010. De fet, la millor manera de boicotejar l'independentisme hauria estat no convocar eleccions i dir que el que calia era pressionar Madrid per assolir més autogovern i/o un pacte fiscal tot i que sense descartar la independència en un futur si l'estat espanyol seguia sense canviar. Va ser precisament el moviment de Mas el que va canviar la centralitat de la política catalana, generant polarització i posant la independència-dependència com a principal eix al voltant del qual s'estructuraven les majories, i va ser aquest mateix moviment el que va generar la Operación Cataluña, la qual mai s'hagués emprès si CDC s'hagués mantingut dòcil.
    • ansar 17.209 12 96 👍 6.467
       la millor manera de boicotejar l'independentisme hauria estat no convocar eleccions i dir que el que calia era pressionar Madrid per assolir més autogovern i/o un pacte fiscal

la gent ja no es va deixar prendre més el pel. Tots sabiem que no hi hauria pacte fiscal (des que Mas va dir que ho intentaria). La pastanaga del pacte fiscal va durar massa i Mas despres de 2012 ja no la poder fer servir més.

Va ser precisament el moviment de Mas el que va canviar la centralitat de la política catalana, generant polarització i posant la independència-dependència com a principal eix

quin eix independència-dependència?  quan va dir Mas aixo? pero si Mas en 2012 no podia pronunciar la paraula independencia sense perill de que li reventes una vena a l'ull
      Va ser la gent qui va generar la polarització i posant la independència-dependència com a principal eix, no Mas.
        La gent amb noció de la realitat ja sabíem que el govern espanyol no acceptaria un pacte fiscal en la línia del concert econòmic ni cap finançament mig digne, tanmateix CiU va ser la força més votada i CAP partit estava en disposició de passar-los per davant, el tripartit cremat, i el PP vist com un partit que van contra els interessos dels catalans.

I tan se val com d'explícit fos en Mas (ja anava bé que s'anés arrossegant la gent mica en mica amb llenguatge més suau), està clar que el seu moviment va canviar els eixos principals de la política catalana, les capacitats per crear majories d'un o un altre tipus, i va propiciar en base a això uns moviments que altrament no s'haurien donat, almenys amb aquesta intensitat. Les percepcions van canviar, la independència era al cap de tothom, tothom sabia que des d'aquell moment el soci preferent de CiU seria ERC, tothom sabia que s'invocava el dret a decidir i la consulta com a centre de campanya per caminar cap a la independència (el propi Mas parlava d'un estat com Dinamarca o Àustria).

El poble va ser imprescindible, però el coratge d'en Mas va ser necessari, amb 14 escons independentistes difícilment aquest eix hauria protagonitzat igual la següent campanya i en no veure possibilitat de majories en aquest sentit, el poble no hauria votat amb la mateixa mentalitat.
          La gent amb noció de la realitat ja sabíem que Mas nomes estava perdent el temps amb la pastanaga del pacte fiscal i de la consulta

Si la independencia esta al centre del discurs politic es gracies als independentistes, no a Mas que ha intentat evitar la paraula el maxim possible i substituirla per expressions buides.
            La gent amb noció de la realitat sabem que la Operación Cataluña en la qual CDC i en Mas han estat els primers a rebre guerra bruta, ha estat a causa de que el poder a l'estat espanyol ha vist perillar l'status quo territorial perquè el gir anava de debò.
               CDC i en Mas han estat els primers a rebre guerra bruta perque son els que tenen bruticia, per res mes. A l'estat li agradaria molt mes treure bruticia d'ERC o la CUP 
                Sí, els comptes falsos sobre en Mas eren brutícia. Suposo que saps que aquestes difamacions en plena campanya difícilment s'haurien produit si en Mas i CDC no haguessin propiciat aquest viratge. I efectivament a ERC li busquen merda obsessivament (com es veu a les converses entre De Alfonso i Fdez Díaz, com confessa el Pequeño Nicolás i altres membres de les clavegueres etc.), però de moment no s'inventen gaire cosa perquè en ser un partit impol.lut no seria creïble i se'ls giraria en contra.

La qüestió és que si l'agressivitat i la guerra bruta contra Mas i CDC ha estat tan gran com podem copsar a les gravacions i en documentals com "Las Cloacas de Interior" precisament des del 2012 és per alguna raó.
                  tambe li han buscat bruticia a Pujol malgrat ser un espanyolista declarat.

Si no fos perque hi ha independentistes que creuen que Mas es independentista, ni l'haurien molestat.

Estan jugant el joc del policia bo / policia dolent. Res mes.
  • virot 8.636 4 252 👍 4.019
    Una anàlisi 
  • Brioix 4.860 5 444 👍 1.401
    Només dir que la informació de Google que aportes "no està necessàriament relacionada amb la tesi que defenses".

En anglès dirien "non correlated".

Per exemple: la abreviació "el procés" no exclou l'epítet "independentista", sinó que sols n'omet la verbalització. Una verbalització que, essent una paraula llarga (independentista), n'és perfectament lògica la omissió.

I aquest exemple es pot aplicar a tots els que presentes.
      quan he buscat "el procés" he exclòs expressions com  “procés que viu Catalunya”, “procés polític català”, “procés politic que viu Catalunya”, etc.

Pero ja dic que aquesta es la cerca mes inexacta, perque procés es fa servir en molts altres contextes. Pero si busco "procés politic que viu Catalunya" no te aquest problema

I aixo d'ometre "independentista" de la verbalització seria normal si fos ocasional; pero en el cas d'Artur Mas l'omissio es sistematica  
  • enricmm 15.452 10 121 👍 4.792
    Jo sóc del parer que tot va començar el 2009 a Arenys de Munt però que el punt d'inflexió que va suposar el canvi de paradigma tant polític com sovial a Catalunya va ser el 10 J. Si aquella manifestació no hagués sigut tan massiva o bé l'independentisme no hi hagués estat tan omnipresent i hi hagués fet figa, estic convençut que ara no seríem on som i que l'autonomisme encara tindria uns quants anys més de vida (no gaires, però).
  • Benfresc 11.946 5 169 👍 9.511
    en 2009? en 2011? és al 2009, al 2011. O així tmbé és correcte??
  • llamp 48.232 17 10 👍 11.858
    Ara mateix el que dius és irrellevant o com diria aquell "ara no toca".

Fa molts anys jo vaig dir no sé si aqui o a Vilaweb que la millor manera de solucionar un problema era formar-ne'n part del problema i ho dèia des de la desconfiança en els convergents, per aixó la teva premisa ansar no em fa tenir reaccions com la nena del exorcista.

Ara bé, també vaig admetre alló tan suat de que sense convergència no hi ha independència perquè sé del cert que sense comptar amb la "burgesia" i l'empresariat la independència duraria, cas de durar, la llum d'un misto.

I continuo pensant el mateix.

No sé per tant a que vé que one more time tornis a recitar la teva lletania tret que vulguis que henkejem en massa i comencem a llençar-nos a la via del metro en plan les noies de la Esther Williams o càtarament anar passant cap a la foguera entre càntics i oracions.

Ara som on som:

Stay on target!!

Submarine and minefield

Ignora les mines convergents, continua recte  
        Ens queda oxígen per aturar-nos per por a ensopagar-ne una?

No, oi? doncs continuem endavant (i que la Força ens acompanyi que bona falta ens farà).

-Soldat: Sergent! Ens estan disparant des de la nostra trinxera, així no arribarem mai al cim, morirem tots abans.

-Sergent Llamp: no passa res, continua, que els que estan disparant porten el nostre uniform.

Ok,  a cobert i retirada, encara podrem arribar a la platja 

Casum dena, ja m'ho dèia el tinent Ansar que els de la Divisió Aromes de Montserrat no eren de fiar 

Soldat - Ens podem anar a casa doncs?

Jo- Sí és clar, però deixeu la trinxera endressada, no vull que quan arribin diguin que erem uns marrans.

soldat -I vós, veniu?

Jo- No, algú ha d'intentar pendre aquella posició malgrat tot.

(M'ha quedat un final Chuck Norris)

el tinent Ansar diu que s'han d'eliminar (vius o morts) els traidors i despres conquerir el cim entre tots 
                Però ara resulta que estem en mig de la ofensiva i si aixó falla ja ens podrem despedir tret que algun virus o bacteri ataqui només als espantyolistes i encara quedi algúna brasa catalana capaç de reeixir fènicament. Cosa la qual dubto.
                Ara que hi penso, no tan Chuck Norris.

Quan fèia el servei i varem arribar al destí una de les pràctiques era l'assalt al Centre (un centre de transmissions).

El sergent va organitzar un mega atac per la porta principal (els carn de canó i maniobra de diversió) A mi i dos companys ens va enviar a la part oposada (on hi havia l'antena i centinella) amb l'ordre d'entrar per allà. Ell i el seu grup de mil homes atacarien per una posició intermitja, amb força pendent i a cobert de les mirades inoportunes, ah! i on hi havia una portella a la tanca amb candau.

Servidor va desplaçar-se amb cura, creuar el filferrat i arribar al costat d'una torre de guaita (buida de dia) des d'on vèia l'antena i el seu centinella.

Els companys no van voler "saltar" la tanca metàl·lica (que tenia espinós d'aquell antic) i es van quedar allà. Erem els tres catalans.

Ho vaig fer i arrosegant-me vaig anar creuant el terreny pendent del centinella (ja havia sonat l'alarma) i de qualsevol passa volant.

Va haver-hi una escena de pel·lícula quan van sortir el cuiner i l'ajuda de cuina amb un contenidor per llençar les escombraries. Però no em van veure

vaig arrosegar-me fins a les edificacions i em vaig alçar, quan vaig arribar a el cos de guàrdia tota la unitat ja estava allà feta presonera. El Napoleó l'havia cagat i el van descobrir. Nosaltres erem un esquer que havia de cridar l'atenció a la banda oposada de l'atac zombi perquè ell pogués fer la seva entrada triomfal plan Aida.

Però a mi no em van dir que jo hagués de ser un esquer i vaig actuar com pensava que s'havia d'actuar.

Quins records m'has fet tenir, un únic home arriba a l'objectiu malgrat les paiassades -que haguessin estat vidues i mares desconsoldades

Sí, jo he guanyat a l'exèrcit espanyol
  • Tabernacle 1.319 3 👍 1.455
    És evident que el procés comença amb aquella consulta d'Arenys de Munt i tot el moviment que va causar, amb les posteriors consultes a tort i a dret que van canalitzar un canvi en l'ideologia política de moltíssima gent. A partir d'allò el procés ha anat degenerant en un monstre que gairebé ens devorà a tots, però per sort ara tornem a veure la llum de l'Estat Català.

Aprofito per dir que l'aleshores alcalde d'Arenys de Munt fou professor meu i era l'òstia en vinagre.
  • Sau de Treviac 4.293 1 494 👍 4.568
    Tot va començar el 18 de febrer de 2006 en la manifestació "Som una nació i tenim el dret de decidir". Una manifestació on la colla de Blanes d'Acció Cultural es Viver hi vam trobar un grup d'independentistes sards, on dúiem una bandera gegantina de la nostra vila que hi havia gent que es pensava que era la de Suïssa i altra gent que es pensava que era de Dinamarca i on vam acabar engatats de JB. Aquell dia va començar el procés. 

Després la gent d'Arenys de Munt hi va donar el darrer impuls.
  • Proletari català 2.865 9 665 👍 473
     El proces el vamb iniciar militants de l'esquerra independentista quan vem començar a organitzar les  consultes populars el 2009 i despres s'ens van anar acoplant gent de  CIU, quan es va muntar la ANC ens van fer  fora amb difamacions escridassant-nos i amb falses acusacions.

Quan el Artur mas va sortir el 2012 i va dir ara jo  soc el proces i nomes el puc dur jo, em van donar ganes de carregarmel, l'hu més pàtetic de tot es que ara inclus estudiants de ciencies politiques diuen que el proces el  va començar el Artur Mas, quan el va sagrestar tres anys més tard de que  comences, perque no el va poder contrarrestar amb el seu unionisme. 
  • Borralleras 604 10 👍 23
    El pròleg del procés d'independència va començar el 2006, amb la manifestació multitudinària de la Plataforma pel Dret a Decidir.

Aquella manifestació va ser fruit de la frustració que va provocar el pacte Mas-ZP per tancar l'Estatut i només va tenir el suport d'ERC i EUiA. A l'inici d'aquella setmana es parlava de només 10.000 persones i va acabar sent de centenars de milers. Va ser el primer terratrèmol del que vindria després.

https://ca.m.wikipedia.org/wiki/Manifestació_«Som_una_nació_i_tenim_el_dret_de_decidir»

Publicitat

Fòrums

• 9.160.635 missatges
  • 216.292 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat