Fòrum

Infraestructures ferroviàries a la República Catalana.

Carousel 3.431 3 587 👍 3.093
Bon dia gent! Arran de la suspensió cautelar de la C-32 entre Blanes i Lloret, he pensat que seria interessant aprofitar la bona nova per tal de plantejar projectes ferroviaris necessaris per canviar el paradigma del transport al nostre país, davant dels reptes mediambientals urgents de les properes dècades i així aconseguir una república més verda, sostenible i territorialment accessible que desterri definitivament el concepte desarrollista del cotxe über alles. Així que invoco el nostre esperit de constructors de camins, canals, ponts i ferrocarrils per veure que en surt de tot plegat.

Podem fer qualsevol proposta sensata (encara que només ho sigui relativament ) sobre el tema: des de quins serveis nous oferiríeu, reestructuració dels actuals, noves infraestructures, tipus d'operadora, gestió, fins a millores puntuals en certs àmbits...

Respostes

Configuració
  • Rigel 59.252 10 7 👍 27.437
    I recordem que no tot són infrastructures, sinó que cal que aquestes s'aprofitin ben aprofitades. En aquest sentit hi ha vies que estan molt poc aprofitades, i que sense fer cap metre més de via podrien aconseguir molts usuaris, com per exemple l'eix Tarragona-Lleida (i la línia Picamoixons-Coma-ruga) o, molt especialment, l'eix de l'AP7 (Reus-Girona pel Vallès), el qual acostaria Sabadell, Terrassa i la UAB a gran part del país si hi hagués servei d'àmbit nacional per aquesta via.
  • xaviog 20 👍 18
    La comarca del Vallès Occidental ha crescut espectacularment en els darrers anys i les seves connexions ferroviàries continuen sent les mateixes de fa setanta anys. Nomes s'han augmentat freqüències pero no s'han creat linies noves. A part del creixement humà i industrial (amb seus de moltes multinacionals i empreses importants del pais, especialment al voltant de la B-30) , hi ha un element fundamental que es la Universitat Autònoma i tot l'eix de R+D del seu voltant (inclòs el Sincrotro Alba).
    Des de l'antic Consell de Mobilitat de l'Ajuntament de Cerdanyola ja varem estar lluitant en temps del tripartit per crear la linia del tunel d'Horta ferroviari. Finalment es va aconseguir que el conseller Nadal la inclogues en el Pla Director d'Infraestructures de l'area metropolitana de Barcelona 2006-2015. La crisi ho va aturar com tants altres projectes. Però perquè es tan important aquest?
    Tots sou conscients que el tram Plaça Catalunya-Gràcia dels FGC es el tram mes congestionat de tot Catalunya (En hores punta hi ha trens cada 2 minuts) i això resulta molt complicat de gestionar (de fet hi ha hagut diversos incidents a l'acces a l'estacio de Plaça Catalunya).
    Per això esta programada una cua de maniobres que ja s'ha vist que serà insuficient.
    La línia del Tunel d'Horta esta previst que comuniqui la Universitat Autònoma (Campus) és a dir on es troba l'actual estació de FGC amb totes les linies de metro de Barcelona per la part nord i oriental de la ciutat finalitzant en un principi al 22@ on tambe conectaria amb el tramvia. Aixo faria guanyar molt de temps a tots els estudiants i treballadors d'aquestes zones aixi com del Barcelonès Nord que avui en dia han d'anar fins el centre o be agafar la R-7 (freqüència de mig hora) i despres un autobus a Cerdanyola-Universitat que els porti fins el Campus. 
    Quan parlaveu de la possibiltat d'allargar les linies L-6 i L-7 fins l'Estacio de França he pensat en que si finalment es utilitzada com a estació principal es podria desviar el projecte a llarg termini de comunicar el final de la linia al 22@ amb la cua de maniobres de Plaça Catalunya de forma que passes per l'estacio de França amb la qual cosa la comunicació d'aquesta seria excel·lent.
    Per cert la L-8 que actualment acaba a la Plaça Espanya esta previst que s'allargui per l'Hospital Clinic i Francesc Macià per enllaçar amb les del Vallès a Gràcia.



    ~

    • Jordi Freixas 17.516 12 94 👍 3.225

      xaviog escrigué:
      (...)
      Tots sou conscients que el tram Plaça Catalunya-Gràcia dels FGC es el tram mes congestionat de tot Catalunya (En hores punta hi ha trens cada 2 minuts) i això resulta molt complicat de gestionar (de fet hi ha hagut diversos incidents a l'acces a l'estacio de Plaça Catalunya).
      (...)
      De fet, no entenc com a dia d'avui aquest tram (com a mínim) no es troba encara quadruplicat.

      El mateix passa amb l'estació de Barcelona-Passeig de Gracia de la R2/R11/etc.


      xaviog escrigué:
      (...)
      Quan parlaveu de la possibiltat d'allargar les linies L-6 i L-7 fins l'Estacio de França he pensat en que si finalment es utilitzada com a estació principal es podria desviar el projecte a llarg termini de comunicar el final de la linia al 22@ amb la cua de maniobres de Plaça Catalunya de forma que passes per l'estacio de França amb la qual cosa la comunicació d'aquesta seria excel·lent.
      (...)
      Interessant...


      xaviog escrigué:
      (...)
      Per cert la L-8 que actualment acaba a la Plaça Espanya esta previst que s'allargui per l'Hospital Clinic i Francesc Macià per enllaçar amb les del Vallès a Gràcia.
      Però la L8 no la volien allargar fins a Gracia de FGC?
      • xaviog 20 👍 18
        Es just el que estic dient. I potser no caldria fer una nova estació de forma que els trens de la L-8 s'incorporessin directament a les vies de la L-7 i continuar fins a Av.Tibidabo tot reduint a la meitat o suprimint la L-7
    • Rigel 59.252 10 7 👍 27.437
      En Ticó (president d'FGC) diu que no, que prefereix passar a quatre vies el tram entre Sarrià i Sant Cugat. A més a més, quan es diu que "el túnel d'Horta connectarà amb l'estació de UAB" no es té en compte on és situada l'Autònoma (en plena llera d'una riera) i l'estació dels FGC (perpendicular a aquesta riera).
      • xaviog 20 👍 18
        Doncs es una pena que digui això però el projecte figura en el Pla Director d'Infraestructures. Suposo que hauran estudiat el terreny de l'Autònoma. De totes maneres per alla passen cotxes i autobusos que es podrien desviar perque passes el tren.
        Em sembla una barbaritat quadruplicar les vies de la L-6 i la L-7. Fa anys s'havia parlat que es fes per la Rambla Catalunya pero els mateixos dirigents de FGC ho havien descartat per excesivament costos. A mes s'ha de pensar en la molta gent que deixariavel cotxe o la moto a casa si els donem una alternativa mesvrapia de transport public des de casa seva.
      • xaviog 20 👍 18
        La quadriplicacio Sarria-Sant Cugat suposava tambe un nou tunel central a Collserola i que despres el tren anes per zones no habitades. Almenys el túnel d'Horta permet que ho aprofiti mig Cerdanyola i el Parc Tecnològic del Vallès 
        • Rigel 59.252 10 7 👍 27.437
          Són coses diferents. El túnel d'Horta serviria a la zona nord de Barcelona, però a la zona central i sud el que agafaria la gent per a anar al Vallès és el túnel actual, i el problema no es resoldria pas. La idea de les quatre vies és molt bona, doncs permet configurar serveis directes o amb aturada a totes les estacions (o, depenent com es faci, seleccionar a quines estacions s'atura i a quines no) depenent de les necessitats, a banda de l'ampliació de capacitat que això comporta.
          • xaviog 20 👍 18
            Pero es que actualment la majoria dels de la zona nord opten per FGC per lo lent que resulta anar amb Rodalies com ja he explicat abans. I has de pensar que el túnel d'Horta no solament resol el problema a gairebe la meitat dels estudiants de l'Autònoma sino tambe treballadors de Cerdanyola i Sabadell que vulguin arribar mes aviat a moltes zones de Barcelona, especialment el 22@. I no oblidem la possible connexió amb l'estacio de França.
          • xaviog 20 👍 18
            Perdona que t'ho pregunti. Pertanys a la PTP. Ho dic per la mania que li tenen al túnel d'Horta ferroviari fins al punt que admetrien el segon túnel pel centre de Collserola que es el quecrequeriria
            que requeriria una quadriplicacio de vies i que com t'he dit no te sentit perque passaria per zones inhabitades especialment el paratge de Torre Negra que l'Ajuntament de Sant Cugat vol preservar.
            Jo si que soc soci de la PTP des de fa anys. Ja ho era quan em vaig incorporar al Consell de Mobilitat de Cerdanyola pero ho vaig fer a títol personal convidat pel llavors alcalde Toni Morral i el regidor de Territori Rafa Bellido. Per la PTP acudia a les reunions (no sempre) el representant al.Vallès Occidental (no recordo el nom) que estava mes per defensar el tramvia Montcada-UAB. Jo sempre li deia que molt be pero que no solucionariem el problema de saturacio en la demanda de transport public entre el Barcelones i el Valles Occidental solament la comunicació dins d'aquest
            .

            • aalto 99 2 👍 116
              El problema del túnel d'Horta no és la millora de capacitat cap a Barcelona, sinó el seu cost.

              Per la despesa que suposa se m'ocorren moltes més solucions amb més retorn:
              -millora de la R4: túnel de Montcada, sistema ERMST als túnels de Barcelona per incrementar freqüències
              -millora de la R8: intercanviadors a Rubí, Sant Cugat amb S1 i S2 i amb la R3.

              I seria molt més adient convertint el túnel de Vallvidrera de viari a ferroviari i aconseguiries la quadruplicació entre Sant Cugat i Sarrià a un preu molt baix. Un pressupost de 200 milions pels 2000 milions que costaria el túnel d'Horta.
              • xaviog 20 👍 18
                El túnel de Vallvidrera no el canviaran de viari a ferroviari. No t'imagines el que ens va costar que  tires enrera l túnel d'Horta viari. I està demostrat el retorn del ferroviari si no no s'hagues inclos en el Pla Director d'Infraestructures.
            • Jordi Freixas 17.516 12 94 👍 3.225
              Si en Rigel arriba a estar a PTP, ja fa temps que s'haurien matat amb en Ricard Riol...
    • Hades 26.759 9 39 👍 18.013
      Darrerament van fer la línia de Rodalies de Granollers a Martorell (que hauria de ser Sant Celoni - Martorell, utilitzant la R2 Nord, recorrent tot el Vallés).
      A més hi ha tot l'entramat dels FGC.

      N'hi ha altres zones de Catalunya que tenen més urgències de línies de rodalies.
  • Aquest missatge ha estat esborrat
  • Carousel 3.431 3 587 👍 3.093
    Copio i enganxo el que he escrit al fil de la línia del Berguedà:

    Em sembla adequat recuperar la via fins a Navàs. Permetria donar cobertura ferroviària a una part més àmplia de la Catalunya Central, i fer més accessible el Berguedà, encara que no hi arribi ben bé fins aquella comarca. Potser, com diuen més amunt, el model de la Pobla seria el més adequat.
  • eestlaasedcatalà 9.876 2 215 👍 2.036
    Fer-los arribar fins a la Catalunya Nord. Per connectar-la amb la resta del país.
    • Garroferet 899 2 👍 720
      Perpinyà ja està ben connectada. De fet, seria senzill oferir un molt bon servei mitjançant la LAV, prolongant els Avants Barcelona-Girona-Figueres fins Perpinyà. Recuperaria per al servei de rodalies la línia al Voló, prolongant-la fins Ceret, i a l'encreuament amb la LAV, faria una nova estació per servir en alta velocitat al Vallespir. Hauria de quedar:

      Barcelona-Girona-Figueres-el Voló/Vallespir-Perpinyà
      • Jordi Freixas 17.516 12 94 👍 3.225
        Trens Avant Lleida/Tortosa - Barcelona - Girona- Perpinyà per a la línia d'Alta Velocitat. D'acord.

        Però també, allargar tots els trens Barcelona-Figueres que actualment reben la denominació comercial Media Distancia fins a Perpinyà, per via convencional. Malgrat la diferència de l'ample de via, a partir de Portbou i Cervera de la Marenda, si hi ha un mínim de voluntat política, es pot fer; els trens que fan el servei MD, són unitats s449 de CAF, que compten amb pre-instal·lació per bogies BRAVA, que són de rodadura desplaçable, la qual cosa els permetria poder circular tant en via d'ample ibèric, com per via d'ample internacional. D'altra banda, encara que estigui fora d'us, a Portbou encara hi ha l'intercanviador d'ample de via de Talgo. El que no sé, és si es podria utilitzar tal qual fent-hi algunes modificacions mínimes, o si senzillament s'hauria de fer tot nou; els sistemes de canvi d'ample de via de Talgo i de CAF són diferents, però en altres intercanviadors d'ample de via d'arreu de l'estat espanyol, des de fa ja alguns anys han aconseguit unificar els dos sistemes en un de sol (fins aleshores, a cada punt de la xarxa Adif amb opció de canviar d'ample de via, hi havien de tenir dos intercanviadors; un de Talgo i un altre de CAF, però ara estan tots unificats). El que no sé, és si en el cas de l'intercanviador de Portbou s'hauria de fer tot nou, ja que, encara que funciona, ja té els seus anys. Òbviament, a tot això hi cal afegir que per a poder allargar els trens Barcelona - Figueres fins a Perpinyà, també implicaria transformar-los a bi-tensió, per la qual cosa també n'estan preparats aquests trens.

        I si la cosa funcionés, també es podria mirar d'implementar-ho amb aquests mateixos trens amb serveis Barcelona - Tolosa de Llenguadoc, per la línia de Puigcerdà.

        Aquí en teniu la seva fitxa tècnica d'aquests trens:
        http://www.caf.net/es/productos-servicios/proyectos/proyecto-detalle.php?p=219
  • Jordi Freixas 17.516 12 94 👍 3.225
    Confirmat: Pasqual Maragall va ser l'últim alcalde de Barcelona que va tenir un interès real en la preservació ferroviària de l'Estaciód de França...

    https://www.naciodigital.cat/noticia/155917

    BARCELONA: URBANISME

    ​Colau vol estendre la Ciutadella fins al mar

    El govern municipal aposta per fer el parc més permeable i ressuscita el debat sobre la desaparició de la platja de vies de l'estació de França

     per Jordi Bes, Barcelona, fa 2 dies | 
    Un esbós dels plans de futur per al parc de la Ciutadella | Ajuntament de Barcelona
    El govern d'Ada Colau ha encetat el meló sobre la transformació del parc de la Ciutadella de Barcelona. Per a l'executiu municipal, cal que aquest emblemàtic indret sigui permeable i que arribi fins al mar, amb el qual ha reobert el debat sobre el futur de la platja de vies de l'estació de França. Segons la tinent d'alcalde d'Urbanisme, Janet Sanz, encara no n'han parlat amb l'Administrador d'Infraestructures Ferroviàries (Adif), però opina que aquests terrenys "han d'estar a debat" i ho plantejaran a Adif pròximament. Sanz no ha detallat els plans per a aquest indret, però en els dibuixos de l'Ajuntament desapareixen les vies.

    Ho ha explicat abans de la constitució d'una comissió de seguiment per elaborar un pla director sobre la Ciutadella, en la qual participen el govern, l'oposició, entitats veïnals i agents vinculats al parc i l'àmbit de la costa, com la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i el Parc de Recerca Biomèdica. L'objectiu municipal és tancar un primer esborrany a finals d'any i tenir la proposta definitiva abans d'acabar el mandat, que s'esgotarà el maig del 2019, per disposar així d'un marc de treball que "vagi més enllà d'un mandat" i que tingui "el màxim consens", ha indicat Sanz.
     


    La idea global és eliminar murs i eixamplar l'àmbit que abasta la Ciutadella fins a la costa per convertir-lo "en un parc urbà del segle XXI", ha explicat. "Volem que la Ciutadella s'obri al mar", ha destacat. Segons ella, ara com ara "mira cap a la muntanya principalment i dona l'esquena al mar". A més, vol que passi de ser "un espai tancar en si mateix a un espai de connexió", com ara entre els barris de la Vila Olímpica i de la Ribera. "Volem que els veïns de l'entorn sentin que la Ciutadella és el propi parc", ha continuat.

    La tinent d'alcalde ha assegurat que el govern posa el debat sobre la taula "sense idees prefixades", però ha insinuat algunes de les línies mestres que defensa per al projecte. La connexió amb el mar la plantegen en superfície, en cap cas passarel·les ni soterrada, cosa que aboca a la desaparició de les vies. "El que volem és minimitzar les infraestructures", ha admès el director de Model Urbà, Ton Salvadó, el qual ha agregat que "l'escenari prioritari sempre és treballar a cota de terra". En la proposta tampoc s'ha plantejat soterrar la Ronda Litoral.

    Sanz ha recordat que ja existia un pla director de la Ciutadella, però que era més "parcial". Es tracta d'una iniciativa del 2003 que incorporava qüestions com la plataforma del zoo marí al costat del Fòrum, que mai es va acabar desenvolupant. Tampoc es va tirar endavant una passarel·la per sobre del Zoo, el qual la tinent d'alcalde no ha descartat fer-lo també més permeable, o sigui obrir-lo encara que sigui parcialment. A més, el govern vol potenciar la idea de la Ciutadella com a pols de coneixement , i donar un ús a edificis com el Castell dels Tres Dragons i l'Hivernacle.
     

    Dibuix de la proposta sobre l'obertura al mar de la Ciutadella. Foto: Ajuntament de Barcelona


Publicitat

Fòrums

  • 9.124.018 missatges
  • 215.141 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat