Fòrum

Infraestructures ferroviàries a la República Catalana.

Carousel2.996 2 644👍 2.641
Bon dia gent! Arran de la suspensió cautelar de la C-32 entre Blanes i Lloret, he pensat que seria interessant aprofitar la bona nova per tal de plantejar projectes ferroviaris necessaris per canviar el paradigma del transport al nostre país, davant dels reptes mediambientals urgents de les properes dècades i així aconseguir una república més verda, sostenible i territorialment accessible que desterri definitivament el concepte desarrollista del cotxe über alles. Així que invoco el nostre esperit de constructors de camins, canals, ponts i ferrocarrils per veure que en surt de tot plegat.

Podem fer qualsevol proposta sensata (encara que només ho sigui relativament ) sobre el tema: des de quins serveis nous oferiríeu, reestructuració dels actuals, noves infraestructures, tipus d'operadora, gestió, fins a millores puntuals en certs àmbits...

Respostes

Configuració
  • Rigel54.140 9 9👍 21.862
    I recordem que no tot són infrastructures, sinó que cal que aquestes s'aprofitin ben aprofitades. En aquest sentit hi ha vies que estan molt poc aprofitades, i que sense fer cap metre més de via podrien aconseguir molts usuaris, com per exemple l'eix Tarragona-Lleida (i la línia Picamoixons-Coma-ruga) o, molt especialment, l'eix de l'AP7 (Reus-Girona pel Vallès), el qual acostaria Sabadell, Terrassa i la UAB a gran part del país si hi hagués servei d'àmbit nacional per aquesta via.
    • Jordi Freixas16.892 12 98👍 2.938

      Rigel escrigué:
      I recordem que no tot són infrastructures, sinó que cal que aquestes s'aprofitin ben aprofitades. En aquest sentit hi ha vies que estan molt poc aprofitades, i que sense fer cap metre més de via podrien aconseguir molts usuaris, (...)
      Correcte. Per exemple, el corredor Barcelona - Túnel del Pertús.
  • xaviog7👍 7
    La comarca del Vallès Occidental ha crescut espectacularment en els darrers anys i les seves connexions ferroviàries continuen sent les mateixes de fa setanta anys. Nomes s'han augmentat freqüències pero no s'han creat linies noves. A part del creixement humà i industrial (amb seus de moltes multinacionals i empreses importants del pais, especialment al voltant de la B-30) , hi ha un element fundamental que es la Universitat Autònoma i tot l'eix de R+D del seu voltant (inclòs el Sincrotro Alba).
    Des de l'antic Consell de Mobilitat de l'Ajuntament de Cerdanyola ja varem estar lluitant en temps del tripartit per crear la linia del tunel d'Horta ferroviari. Finalment es va aconseguir que el conseller Nadal la inclogues en el Pla Director d'Infraestructures de l'area metropolitana de Barcelona 2006-2015. La crisi ho va aturar com tants altres projectes. Però perquè es tan important aquest?
    Tots sou conscients que el tram Plaça Catalunya-Gràcia dels FGC es el tram mes congestionat de tot Catalunya (En hores punta hi ha trens cada 2 minuts) i això resulta molt complicat de gestionar (de fet hi ha hagut diversos incidents a l'acces a l'estacio de Plaça Catalunya).
    Per això esta programada una cua de maniobres que ja s'ha vist que serà insuficient.
    La línia del Tunel d'Horta esta previst que comuniqui la Universitat Autònoma (Campus) és a dir on es troba l'actual estació de FGC amb totes les linies de metro de Barcelona per la part nord i oriental de la ciutat finalitzant en un principi al 22@ on tambe conectaria amb el tramvia. Aixo faria guanyar molt de temps a tots els estudiants i treballadors d'aquestes zones aixi com del Barcelonès Nord que avui en dia han d'anar fins el centre o be agafar la R-7 (freqüència de mig hora) i despres un autobus a Cerdanyola-Universitat que els porti fins el Campus. 
    Quan parlaveu de la possibiltat d'allargar les linies L-6 i L-7 fins l'Estacio de França he pensat en que si finalment es utilitzada com a estació principal es podria desviar el projecte a llarg termini de comunicar el final de la linia al 22@ amb la cua de maniobres de Plaça Catalunya de forma que passes per l'estacio de França amb la qual cosa la comunicació d'aquesta seria excel·lent.
    Per cert la L-8 que actualment acaba a la Plaça Espanya esta previst que s'allargui per l'Hospital Clinic i Francesc Macià per enllaçar amb les del Vallès a Gràcia.



    ~

    • Jordi Freixas16.892 12 98👍 2.938

      xaviog escrigué:
      (...)
      Tots sou conscients que el tram Plaça Catalunya-Gràcia dels FGC es el tram mes congestionat de tot Catalunya (En hores punta hi ha trens cada 2 minuts) i això resulta molt complicat de gestionar (de fet hi ha hagut diversos incidents a l'acces a l'estacio de Plaça Catalunya).
      (...)
      De fet, no entenc com a dia d'avui aquest tram (com a mínim) no es troba encara quadruplicat.

      El mateix passa amb l'estació de Barcelona-Passeig de Gracia de la R2/R11/etc.


      xaviog escrigué:
      (...)
      Quan parlaveu de la possibiltat d'allargar les linies L-6 i L-7 fins l'Estacio de França he pensat en que si finalment es utilitzada com a estació principal es podria desviar el projecte a llarg termini de comunicar el final de la linia al 22@ amb la cua de maniobres de Plaça Catalunya de forma que passes per l'estacio de França amb la qual cosa la comunicació d'aquesta seria excel·lent.
      (...)
      Interessant...


      xaviog escrigué:
      (...)
      Per cert la L-8 que actualment acaba a la Plaça Espanya esta previst que s'allargui per l'Hospital Clinic i Francesc Macià per enllaçar amb les del Vallès a Gràcia.
      Però la L8 no la volien allargar fins a Gracia de FGC?
      • xaviog7👍 7
        Es just el que estic dient. I potser no caldria fer una nova estació de forma que els trens de la L-8 s'incorporessin directament a les vies de la L-7 i continuar fins a Av.Tibidabo tot reduint a la meitat o suprimint la L-7
    • Rigel54.140 9 9👍 21.862
      En Ticó (president d'FGC) diu que no, que prefereix passar a quatre vies el tram entre Sarrià i Sant Cugat. A més a més, quan es diu que "el túnel d'Horta connectarà amb l'estació de UAB" no es té en compte on és situada l'Autònoma (en plena llera d'una riera) i l'estació dels FGC (perpendicular a aquesta riera).
      • xaviog7👍 7
        Doncs es una pena que digui això però el projecte figura en el Pla Director d'Infraestructures. Suposo que hauran estudiat el terreny de l'Autònoma. De totes maneres per alla passen cotxes i autobusos que es podrien desviar perque passes el tren.
        Em sembla una barbaritat quadruplicar les vies de la L-6 i la L-7. Fa anys s'havia parlat que es fes per la Rambla Catalunya pero els mateixos dirigents de FGC ho havien descartat per excesivament costos. A mes s'ha de pensar en la molta gent que deixariavel cotxe o la moto a casa si els donem una alternativa mesvrapia de transport public des de casa seva.
      • xaviog7👍 7
        La quadriplicacio Sarria-Sant Cugat suposava tambe un nou tunel central a Collserola i que despres el tren anes per zones no habitades. Almenys el túnel d'Horta permet que ho aprofiti mig Cerdanyola i el Parc Tecnològic del Vallès 
        • Rigel54.140 9 9👍 21.862
          Són coses diferents. El túnel d'Horta serviria a la zona nord de Barcelona, però a la zona central i sud el que agafaria la gent per a anar al Vallès és el túnel actual, i el problema no es resoldria pas. La idea de les quatre vies és molt bona, doncs permet configurar serveis directes o amb aturada a totes les estacions (o, depenent com es faci, seleccionar a quines estacions s'atura i a quines no) depenent de les necessitats, a banda de l'ampliació de capacitat que això comporta.
          • xaviog7👍 7
            Pero es que actualment la majoria dels de la zona nord opten per FGC per lo lent que resulta anar amb Rodalies com ja he explicat abans. I has de pensar que el túnel d'Horta no solament resol el problema a gairebe la meitat dels estudiants de l'Autònoma sino tambe treballadors de Cerdanyola i Sabadell que vulguin arribar mes aviat a moltes zones de Barcelona, especialment el 22@. I no oblidem la possible connexió amb l'estacio de França.
          • xaviog7👍 7
            Perdona que t'ho pregunti. Pertanys a la PTP. Ho dic per la mania que li tenen al túnel d'Horta ferroviari fins al punt que admetrien el segon túnel pel centre de Collserola que es el quecrequeriria
            que requeriria una quadriplicacio de vies i que com t'he dit no te sentit perque passaria per zones inhabitades especialment el paratge de Torre Negra que l'Ajuntament de Sant Cugat vol preservar.
            Jo si que soc soci de la PTP des de fa anys. Ja ho era quan em vaig incorporar al Consell de Mobilitat de Cerdanyola pero ho vaig fer a títol personal convidat pel llavors alcalde Toni Morral i el regidor de Territori Rafa Bellido. Per la PTP acudia a les reunions (no sempre) el representant al.Vallès Occidental (no recordo el nom) que estava mes per defensar el tramvia Montcada-UAB. Jo sempre li deia que molt be pero que no solucionariem el problema de saturacio en la demanda de transport public entre el Barcelones i el Valles Occidental solament la comunicació dins d'aquest
            .

            • aalto78 1👍 89
              El problema del túnel d'Horta no és la millora de capacitat cap a Barcelona, sinó el seu cost.

              Per la despesa que suposa se m'ocorren moltes més solucions amb més retorn:
              -millora de la R4: túnel de Montcada, sistema ERMST als túnels de Barcelona per incrementar freqüències
              -millora de la R8: intercanviadors a Rubí, Sant Cugat amb S1 i S2 i amb la R3.

              I seria molt més adient convertint el túnel de Vallvidrera de viari a ferroviari i aconseguiries la quadruplicació entre Sant Cugat i Sarrià a un preu molt baix. Un pressupost de 200 milions pels 2000 milions que costaria el túnel d'Horta.
              • xaviog7👍 7
                El túnel de Vallvidrera no el canviaran de viari a ferroviari. No t'imagines el que ens va costar que  tires enrera l túnel d'Horta viari. I està demostrat el retorn del ferroviari si no no s'hagues inclos en el Pla Director d'Infraestructures.
    • Hades24.367 8 46👍 14.314
      Darrerament van fer la línia de Rodalies de Granollers a Martorell (que hauria de ser Sant Celoni - Martorell, utilitzant la R2 Nord, recorrent tot el Vallés).
      A més hi ha tot l'entramat dels FGC.

      N'hi ha altres zones de Catalunya que tenen més urgències de línies de rodalies.
  • Aquest missatge ha estat esborrat

Publicitat

Novetats

Fòrums

  • 8.985.291 missatges
  • 210.806 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums
Publicitat