Fòrum

El Model 3 de Tesla, el cotxe elèctric que pot canviar la indústria automobilística

Estatdexoc2.273 3 774👍 180

El primer Model 3 sortirà de la línia de producció avui · El vehicle de la gamma més bàsica costarà 35.000 dòlars








El 3 de juliol proppassat Elon Musk va anunciar, sorprenentment, que el primerModel 3 sortiria de la línia de producció avui. Dues setmanes abans de la previsió inicial, cosa remarcable en una empresa, Tesla, que fins ara sempre havia incomplert les previsions pròpies. El Model 3 representa l’estadi final del pla mestreque la companyia va establir fa deu anys per tal de produir en grans volums un vehicle totalment elèctric i a un preu assequible, amb l’objectiu d’accelerar l’adopció de les energies renovables. D’ençà que fou presentat públicament, el 31 de març de 2016, el Model 3 ha batut tots els rècords. El dia de l’anunci es van fer cues a les botigues de Tesla de tot el món per reservar-ne un pagant 1.000 dòlars de bestreta. Va esdevenir la venda més important en vint-i-quatre hores de tota la història (si les reserves s’acaben convertint en compres), i en els dies següents va arribar a les 400.000 reserves. Si avui volem comprar-ne un, no el rebrem fins a final del 2018. La majoria dels experts coincideixen a dir que és un vehicle que pot canviar tota la indústria de l’automòbil, i de fet ja hi ha símptomes que l’ha modificada abans de començar a circular i tot.

Què en sabem, del Model 3 de Tesla?
Tesla, de fet, no n’ha presentat encara públicament la versió definitiva en producció. Només sabem les especificacions que va publicar-ne l’any passat i els detalls que s’han pogut deduir de les fotografies que els seguidors de Tesla han fet aquestes darreres setmanes dels prototips que han circulat al voltant de la fàbrica de Tesla a Fremont (Califòrnia). En concret en sabem:

  • Preu de 35.000 dòlars en la seva versió més bàsica. Elon Musk estima que el preu mitjà, amb els extres més comuns inclosos, voltarà els 40.000 dòlars. Això significa un volum de negoci, només amb les 400.000 reserves, de 16.000 milions de dòlars.
  • Un mínim de 345 quilòmetres d’autonomia, segons les normes americanes.Les normes europees són més optimistes (i irreals), i segurament mostraran una autonomia d’uns 500 quilòmetres. Per aconseguir aquesta autonomia es calcula que tindrà una bateria de 50 kWh a 60 kWh. A partir de fotografies de prototips, es preveu que hi hagi una segona versió amb una bateria de 75 kWh i una autonomia real d’uns 500 quilòmetres, segurament més de 600 km segons normativa europea. Molts desitgen que hi hagi una sorpresa de darrera hora i l’autonomia mínima superi aquest valor.
  • Acceleració de 0 a 100 km/h en menys de 6 segons. Tesla sempre ha fet bandera de l’acceleració dels seus vehicles, i encara que el Model 3 no incorpori noves tecnologies, sinó que és un refinament de les tecnologies dels altres models que fabrica actualment (l’S i l’X), aquesta acceleració supera la de la majoria de cotxes esportius de benzina que hi ha avui al mercat.
  • Seient per a 5 adults de manera folgada. El Tesla Model 3 té una llargada d’uns 4,7 metres, petit per als estàndards americans, tot i que a Europa els models utilitaris voregen els 4 metres. Sigui com sigui, com que és un vehicle elèctric, el motor té unes dimensions menors i és situat als eixos de les rodes. Per això, l’espai que ocupa el motor en un vehicle de combustió en el Tesla 3 s’ha fet servir per engrandir l’àrea habitable. Elon Musk fins i tot va prometre que a la part del darrere hi cabria una bicicleta sense dificultats.
  • Dissenyat per a tenir la màxima qualificació de seguretat. Els models que ha fabricat fins ara Tesla han obtingut les qualificacions de seguretat més altes de la història. No hi ha res que faci pensar que amb el Model 3 no s’aconsegueixi.
  • Pilot automàtic opcional.Tots els Model 3 incorporaran (desactivat) el maquinari suficient perquè el cotxe pugui conduir de manera completament autònoma, sense humans. El programari encara no és disponible, però es calcula que a final d’any el cotxe ja podrà conduir tot sol en qualsevol situació. Per activar-lo caldrà pagar uns 8.000 dòlars. És possiblement l’aposta més arriscada de Tesla amb el Model 3, perquè regala a cada cotxe un maquinari (en el qual s’inclou un superordinador) que potser molts usuaris no faran servir. Tanmateix, Tesla defensa que molt aviat els cotxes conduiran tots sols, de manera que els podrem compartir amb la família o llogar-los a tercers. D’aquesta manera recuperarem una part del preu del vehicle, i per una altra banda disminuirà la quantitat de cotxes a les ciutats. Resta pendent l’aprovació de la conducció autònoma per part de les agències de seguretat viària de tot el món, que pot trigar anys.
  • Capacitat de càrrega superràpida. Fins ara els Tesla són els que es carreguen més ràpidament la bateria, fins a 270 km en 30 minuts, gràcies a una xarxa de supercarregadors a tot el món, que permeten de fer viatges de gran recorregut sense problemes. Fins ara els supercarregadors eren gratuïts, però els Model 3 hauran de pagar uns 20-25 cèntims per cada kWh. Es calcula que el consum del Model 3 serà d’uns 15 kWh cada 100 km, per la qual cosa gastarà 3-4 euros cada 100 km si es fa servir la xarxa de càrrega de Tesla. Cal considerar, però, que en la majoria de trajectes el carregarem a casa, on podem obtenir tarifes fins de 7 cèntims el kWh, cosa que deixa el consum en 1 euro cada 100 quilòmetres, notablement inferior al d’un vehicle de combustió. A més, cada any Tesla regalarà 400 kWh als propietaris del Model 3, amb què podran fer de franc 2.500 quilòmetres en els viatges de cap de setmana o de vacances. És una incògnita quant de temps trigarà a carregar-se un Model 3, perquè encara no en sabem la capacitat de bateria. Com que és un vehicle més petit i no tan pesant, haurà de menester una bateria menor que un Model S o Model X –que consumeixen uns 20 kWh cada 100; per tant, no caldrà tant de temps per a carregar-se al cent per cent. Sí que sabem, però, que no farà servir una tecnologia de bateria millor que la de l’S o l’X. Tesla ha dit que les novetats tecnològiques s’estrenaran abans en aquests models, de preus notablement superiors.

Els plans de producció per al Model 3
Avui sortirà de la línia de producció el primer Model 3 i l’objectiu és fer-ne una producció anual de 400.000 vehicles. Tanmateix, Tesla és una empresa petita que fabrica actualment 100.000 vehicles l’any. En comparació, SEAT a Martorell en fabrica 500.000. Juntament amb la poca experiència fent vehicles, i tenint en compte els problemes en la fabricació inicial dels models S i X, Tesla ha planificat una producció molt modesta al començament, que augmentarà exponencialment durant els mesos vinents. A final de juliol haurà fabricat només 30 Model 3, 100 durant l’agost, uns 1.500 durant el setembre i espera arribar als 20.000 mensuals a final de desembre. Durant el 2018 arribarà a 30.000 mensuals de producció màxima a la fàbrica de Fremont. D’aquesta manera, calculen que podran solucionar els problemes que vagin sorgint de bon començament, perquè Tesla no fabrica el mateix vehicle sempre. En tots els models va introduint millores setmanalment, bé per solucionar problemes que detecten els propietaris, bé per introduir-hi petites millores. Les primeres vendes són per a treballadors de Tesla i SpaceX (l’altra companyia d’Elon Musk), cosa que facilitarà una resposta inicial més àgil. Després, les vendes s’ampliaran a Califòrnia, pel mateix motiu: tenir a prop els propietaris i incorporar millores a la línia de producció. No sabem quan arribaran els primers Models 3 a Europa.

Dins aquests plans de producció progressiva, els primers cotxes tindran poques opcions disponibles: el color i poca cosa més, segons paraules d’Elon Musk. Així, molts dels clients interessats en cotxes amb tracció total, hauran d’esperar a l’any vinent, perquè durant els primers mesos només es fabricaran versions amb tracció al darrere. Pensant en el futur, i més enllà de la fàbrica de Fremont a Califòrnia, Tesla negocia l’obertura de més fàbriques: una a la Xina, una o dues a Europa i una segona als EUA. També ha emprès una expansió més agressiva de la xarxa de supercarregadors.

El Model 3 és un cotxe realment assequible?
L’objectiu de Tesla ha estat, des de bon començament, fer un automòbil elèctric assequible. Va començar amb un vehicle fabricat gairebé artesanalment i molt car, el Roadster, del qual se’n van vendre unes 2.500 unitats a un preu que superava els 100.000 dòlars. Això va servir per a comprar la fàbrica de Fremont i començar a fabricar amb volums més importants el vehicle següent, el Model S, que va començar a vendre’s a la meitat de preu del Roadster, i que avui es pot adquirir a casa nostra a partir de 82.400 euros i fins a 162.400. El Model X, amb la mateixa plataforma que l’S, es comercialitza a partir de 97.150 euros i arriba fins a 167.800. Vehicles només aptes per a persones amb un poder adquisitiu altíssim.

Amb el Model 3 Tesla torna a rebaixar el preu a la meitat aproximadament, 35.000 dòlars, un valor que s’acosta a la despesa mitjana que fa un nord-americà en un vehicle nou. Tanmateix, aquest preu no és la despesa mitjana a molts llocs del món, ni tan sols en molts països d’Europa. A més, aquest és el preu bàsic sense imposts. Encara no sabem el preu final a casa nostra, però si comptem imposts i els extres més comuns, el preu pot atènyer els 50.000 euros, sense conducció autònoma. El model amb més autonomia i amb tots els extres pot superar fàcilment els 60.000 euros. Caldrà tenir en compte, però, els ajuts públics al vehicle elèctric. Als EUA hi ha ajuts que poden superar els 10.000 dòlars. A països com Noruega, els vehicles elèctrics són exempts d’IVA i d’alguns altres imposts, a més de disposar d’aparcament i autopistes gratuïtes. Tot plegat, afegit al preu inferior en el combustible, a un manteniment molt més barat i la possibilitat de llogar-lo, pot fer atractiu el Model 3, malgrat el preu inicial. A més, Tesla diu que els seus motors poden durar un milió de quilòmetres, i les bateries més de 500.000. Un Model 3 podria funcionar durant 25-50 anys, sense cap reparació important.

Malgrat tot, és una incògnita el nivell de vendes que tindrà un cop passades les 400.000 reserves inicials, fetes més per un perfil entusiasta dels vehicles elèctrics, defensor del medi o amb un estatus econòmic elevat, que no pas per un comprador típic, que valora molt el preu final i les prestacions obtingudes. També caldrà veure si totes les reserves es formalitzaran. El disseny interior del Model 3 ha rebut crítiques: no disposa de llocs per a desar coses –tret de la part central entre el conductor i l’acompanyant– ni del típic comptaquilòmetres davant el conductor. Per saber la velocitat, el conductor haurà de mirar lateralment a la gran pantalla central, de 15 polzades, l’única que tindrà el Model 3 i que mostrarà tota la informació del vehicle (a banda la velocitat, l’autonomia restant, mapes, el reproductor musical, els ajusts de l’aire condicionat, etc.).

Per una altra banda, les marques tradicionals han començat a reaccionar. Renault ha augmentat l’autonomia del seu model Zoe per posar-la al nivell del Model 3, i és el líder en vendes de vehicles elèctrics a Europa. General Motors fa uns mesos va començar a comercialitzar el Chevy Bolt (Ampera-e a Europa), també amb una autonomia molt similar. Nissan és a punt de presentar una nova versió del Leafamb una autonomia millorada, el vehicle elèctric més venut fins ara però amb una autonomia real inferior a 200 km, apta per desplaçaments urbans, però limitada per a viatges. Un altre dels precursors dels utilitaris elèctrics, BMW, també té previst de millorar l’autonomia del seu Model i3. Hyundai ha començat a vendre al nostre país l’Ioniq 100% elèctric, amb una autonomia real d’uns 200 km, típica de la generació anterior al Model 3. La resta de marques van accelerant els plans per a fabricar vehicles elèctrics, presentant diversos prototips i anunciant l’obertura de fàbriques de bateries, l’element clau dels vehicles elèctrics i el gran avantatge de Tesla, que té una gigafactoria que produirà uns volums mai vists i possibilitarà que les bateries siguin un 30% més barates que no les de la competència. Tot i que el Model 3 encara no el veiem a les carreteres, ja condiciona tota la indústria tradicional, establint les prestacions mínimes que ha de tenir un vehicle elèctric.


http://www.vilaweb.cat/noticies/tot-el-que-cal-saber-sobre-el-model-3-de-tesla-que-pot-canviar-la-industria-automobilistica/

Respostes

Configuració
  • TywyllUsuari sumador39.792 10 13👍 2.605
    Els terroristes-hackers ja tindran nou objectiu, doncs, si el pilot automàtic ve de fàbrica, encara que vingui desactivat. 
    • ziol6.493 13 332👍 1.711
      Però segur que no funcionarà amb Windows, ho tindran molt difícil.
    • rotllan5.797 3 368👍 3.403
      Esperem que algun dia el software lliure arribà a l'automòbil.
      • Nowel13.058 8 155👍 1.071
        El software lliure i obert no només es pot piratejar, sinó que el pirata pot veure detalladament el mecanisme del programa i com alterar-lo.
        • rotllan5.797 3 368👍 3.403
          El software lliure no es pot piratejar perquè justament és lliure de fer-ne el que vulguis. El pirata pot fer el que vulgui, que si descàrregues software de repositoris oficials i auditats difícilment hi haurà software maliciós. A més hi ha milers d'ulls revisant el codi en tema de seguretat i actualitzant regularment. A més, accedir al codi font d'un software no és accedir als binaris que tens instal·lats al sistema ni al propi sistema. Per no parlar dels sistemes de xifrat i autenticació de comunicacions. Que interceptis paquets de dades no significa que els puguis desxifrar.

          PS: Suposo que saps que el programari lliure que tens al PC són binaris compilats i no els fitxers amb el codi escrit en algun llenguatge de programació. Una cosa és el "projecte de programari" on s'escriu el codi font en llenguatge de programació, que és el que es fa públic i l'altra són els binaris en codi màquina un cop s'ha compilat per a ser executat per l'ordinador. L'ordinador executa binaris, no interpreta codi font.
      • Calçot Marxista771 2👍 983
        És complicat. Fins on jo sé, és molt difícil programar quelcom per a cotxes sense contacte amb l'empresa que el fabrica... I no crec que moltes estiguin disposades a incorporar software lliure (per interessos propis).
  • Puigdomènech8.085 11 267👍 1.115
    En Tesla diria... ja era hora !!
  • rotllan5.797 3 368👍 3.403
    El dia que això sigui madur em compraré un Land Rover Series III i el convertiré a elèctric. El defender el deixaré sempre diesel, almenys mentre es pugui pagar el litre.
  • Suscrofa14.818 2 125👍 15.056
    Per què tots els liberals benpensants es fan tantes palles mentals i físiques amb aquesta empresa i el tal Elion Musk?
    • gerd8.089 10 266👍 902
      Perquè es pensen que la revolució tecnològica ecologista ja és aquí. I si fas un petit esforç i mires les dades veus que no.
      I per fanboyisme també.
      • Arecnis7.079 5 300👍 4.611
        Trobo que no deixa de ser important tot i la dada que has  exposat, tot és discutible. També es deia que les plaques solars eren molt tòxiques i cada cop ho en són menys i més duradores. Realment trobes que aquest tipus de tecnologia són pitjors del que tenim fins ara?

        • autokrator6.201 1 347👍 3.658
          Qui t'ha dit això de que les plaques solars cada cop són menys contaminants? És al revés. 
          • Arecnis7.079 5 300👍 4.611
            Ah si I d'on ho has tret tu?
            • autokrator6.201 1 347👍 3.658
              Això surt en moltes fonts però tampoc cal saber gaire per adonar-se que si les plaques solars han aconseguit augmentar la seva eficiència a partir d'incorporar a la seva composició això que s'anomena "terres rares" i metalls pesants doncs això vol dir que fabricar-les contamina més perque extreure aquesta mena de materials com l'arsenic, l'indi, gali i demés sempre contamina i molt. Si només anem a veure el que contamina extreure el silici, que és el material principal és possible que ara es contamini menys en termes de CO2, bàsicament perque abans les plaques es fabricaven sobre tot a E.U. al Japó i Europa i ara es fabriquen a la Xina, a Malaisia i sempre que es treballa amb ma d'obra més barata s'emeten menys gasos contaminants perque el treball humà és superior al que hi ha a Europa o E.U. 
              • Arecnis7.079 5 300👍 4.611
                Ah bé jo em referia més aviat el tractament posterior més que en la seva fabricació. Potser és referia que al tenir més rendiment i durabilitat fa que en consumeixis menys en més temps. Hauré de buscar l'article que ara no me'n recordo ben bé. En definitiva deia que eren més eficients i més """"eco"""".


                • autokrator6.201 1 347👍 3.658
                  Hi ha molts articles d'aquesta mena que només tracten la part que interessa per vendre el que sigui com a més 'eco'. És una desgràcia que tenim els ecologistes que és que s'ha generat un lobby al voltant que només va darreres de vendre coses enlloc d'afrontar el problema de fons amb una visió global. Perque amb una visió global la primera conclusió seria que cal vendre menys coses i no més i que cal consumir menys materials i no més i que, a més, sempre és millor que siguin materials dels més comuns possibles i no dels més atípics i difícils d'extreure. Però fer això és negar l'esencia mateixa del sistema que es basa en consumir cada cop més i en desenvolupar cada cop més tecnologia (que sempre contamina més) i això no és negoci per ningú. 
    • autokrator6.201 1 347👍 3.658
      Perque és un mestre en vendre fumi això el coverteix en un referent per a ells. 
      • Suscrofa14.818 2 125👍 15.056
        Això ja ho suposava, però pots concretar com ho fa per vendre fum?
    • Hades21.300 8 64👍 9.724
      Màrketing pro-sistema i eina d'enginyeria social, com amb l'Steve Jobs. Són necessaris aquests mites dins el capitalisme per a que els cunyats es pensin que ells com que són més llestos que ningú algun dia també seran rics i famosos. Són versions personalitzades del mite del somni americà. Així, tota aquesta colla de cunyats es pensen que són empresaris en comptes d'obrers, malgrat ser pobres com rates i tenir unes perspectives vitals de puta merda. Aquestes coses són les que construeixen la falsa consciència.

      Sobre la figura de l'Elon Musk, no sé de què va la seva història ni el per què de tot això, però és molt sospitós tota la propaganda que li fan a tots els mitjans, un no té accés a la propaganda del sistema si no és per alguna raó. Igual que és molt estrany que aconseguís el suport de la banca per a crear PayPal, això no està a l'abast de qualsevol persona. Hi ha alguna cosa que no quadra amb aquest senyor.
  • autokrator6.201 1 347👍 3.658
    Un altre fil de propaganda de la bombolla Tesla. 
  • paleta2.988 1 642👍 3.327
    El cotxe elèctric, i no diguem el cotxe autònom, no s'estan imposant per al benefici de l'home ni del planeta. Ben al contrari, són peces clau per fer de l'home un perfecte esclau dels governs i de les grans empreses tecnològiques.

    Voleu una revolció de l'automòbil? Demaneu cotxes senzills i ben fets, sense components electrònics ni informàtics, barats, duradors i que consumeixin poc. Hi ha mitjans de sobra per fer-los. Perquè no ho fan?
    • Ohtar15.289 6 117👍 5.720
      Cotxes sense tecnologia 
    • rotllan5.797 3 368👍 3.403
      Obsolescència. Tinc un defender de 18 anys en plena forma, he vist santanas de 30 anys treballant al camp a fondo, segons els cànons ecologistes als 10 anys ja havien de ser un cub de ferralla. Han de vendre cotxes, no interessa fer cotxes que duren 40 anys.
      • paleta2.988 1 642👍 3.327
        Obsolescència, sí. Però també control de la població.

        En un cotxe purament electromecànic, no hi ha res amagat. El pots arribar a comprendre, te'l pots arreglar tu mateix. En definitiva, tu en tens el control, i és teu.

        En un cotxe "connectat", en canvi, hi ha aspectes crítics que són control·lats informàticament, i per tant estàs en mans de l'empresa que ha parit el sofware, que a sobre te n'amaga el codi.

        Amb tant sols prémer un botó, et poden deixar el cotxe inutilitzat, o encara pitjor, provocar-te un accident (ja n'hi ha precedents). No saps ni com funciona el teu propi cotxe, ni en tens cap control.

        En definitiva, pel que fa a la mobilitat, ets el seu perfecte esclau.  Si a això li diem progrés o llibertat, és que estem ben tocats del bolet.
    • rotllan5.797 3 368👍 3.403
      En tot cas un tractor que treballi tot sol seria molt bona cosa
      • Messier45147👍 152

        Doncs crec recordar que un home va fer un projecte tot sol de tractor autònom, a base d'aprofitar codi d'altres projectes, i si no recordo malament, va començar que no en tenia ni idea de programació. Pot ser que ho fes amb una Raspberry Pi o algo així? Si puc més tard busco més informació.

         

        EDITAT:

        Si no m'equivoco, aquesta era la informació a la que em referia (en castellà): http://www.eldiario.es/turing/software_libre/granjero-software-programar-tractor-meses_0_422058037.html

         

         




        • rotllan5.797 3 368👍 3.403
          De fet ja existeixen semiautònoms, però no al nivell de vés a llaurar tal camp. Però perquè siguin rendibles has de tenir camps de mides EUA.
          • Messier45147👍 152

            Sí, buscant la notícia al a que feia referència he vist que ja es venien tractors autònoms. La gràcia és que aquest granger s'ha "tunejat" el seu tractor per fer-lo autònom, i no sé què li costarà el hardware, el qual pensava que era una Raspberry Pi però veig que no ho especifica*, però si es pot fer amb una placa d'aquestes acompanyada dels sensors pertinents, no crec que sigui massa car i crec que s'amortitzaria ràpid (més tenint en compte que el granger guanya en productivitat i pot dedicar-se a altres tasques).


            *És probable que es tracti d'una Raspberry Pi degut a que està programat en Python.

            • rotllan5.797 3 368👍 3.403
              Home no crec que una pi compleixi els estàndards de fiabilitat...
              D'altra banda no són només sensors eh, necessites una sèrie d'actuadors, potser un servomotor per controlar la direcció, que suposo que porta direcció hidràulica. Tracció elèctrica fa el control molt més fàcil però amb tracció mecànica no deu ser tan fàcil controlar canvi de marxes, reductores, etc tot i que podria portar canvi automàtic.
              Diguem que fer autònom l'ebro o el massey del meu avi fàcil no seria però potser fer-ho amb un de nou amb tots els controls electrònics encara pot ser més complicat si el fabricant no allibera ni una línia de codi font...
    • the_west_rulez10.551 2 192👍 8.741
      Recordo un tros d'un documental sobre la DDR (Alemanya Oriental) on un enginyer il.lús presentava una bombeta de llarga duració en una fira feta a l'Oest. Els seus col.legues del mon yiura es van pixar a sobre i li preguntaren què pretenia amb això, que així no es faria ric.
      • FuRTiUsuari sumador17.387 10 89👍 4.300
        Ara sí que es faria ric... La diferència no és entre els diferents sistemes econòmics, sinó que quant un va avançat en el temps s'acostuma fins i tot a arruinar... No és cap exemple indicatiu de res...
      • Messier45147👍 152
        Era el documental sobre obsolescència programada, que també parlaven de mitges, entre altres?
      • ziol6.493 13 332👍 1.711

        Quan estudiava, a principis dels 70, va sortir a termodinàmica el tema de les bombetes. Ens van ensenyar a calcular el rendiment i la durada, vam veure explicacions de perquè la geometria en una hèlix petita caragolada en una altra de més gran; la influència del gas i la pressió de l’ampolla sobre aquests factors, la incidència del metall concret en els paràmetres.

        D’alguna manera em van quedar clars el límits físics entre rendiment lluminós i durada. I que el límit només es podia pujar lleugerament amb la tecnologia halògena.

        També vaig veure el reportatge i, directament, em va sonar a hoax.

        Si algú descobreix algun principi nou que superi els límits físics admesos, no és quelcom que es pugui mantenir en secret, molts d’altres ho acabaran descobrint.

        Des del meu punt de vista, el que va proposar era una bombeta que durava més, a costa de fer menys llum a una potència donada. Bombetes, que per altra banda, es venien com a producte minoritari per a usos on el consum no importava, per exemple per incubadores, on el que compta és la radiació tèrmica, i no el rendiment lumínic.

        Un argument a posteriori en contra de la tesi, és el desenvolupament de la tecnologia del LED blanc. El problema inicial era la durada, i la indústria només s’ha enlairat quan han pogut assegurar durades substancialment més altes que altres sistemes, tot mantenint el rendiment lumínic. Les bombetes LED, tot i ser més cares que les fluorescents, s’estan imposant precisament per la durada. Val a dir que la durada de les bombetes fluorescents, no era una obsolescència programada sinó les limitacions de la fabricació a preu raonable i sense substàncies prohibides; però de totes maneres era un frau perquè la durada en condicions reals ni arribava al 20% de l’anunciada.

  • Criquet7.149 13 296👍 939
    I dale. Més fum.

    El cotxe elèctic a gran escala és simplement impossible. No hi han materials per tants cotxes, ni cablejat per aguantar la seva càrrega, ni producció elèctrica suficient... i encara menys en un món amb energia disponible decreixent.

    És massa car (i no baixa de preu, és car pel material), depèn massa de la temperatura i de les alçades i del tipus de conducció. No envà a Noruega tenen un 22% de cotxes elèctics (rics i freds) i a les ciutats els taxis hibrids (que no son és el mateix de bon tros) triomfin, perquè recargen al frenar i van sempre lents.

    El futur del cotxe és simplement desaparèixer. I poc greu em sap.
    • gerd8.089 10 266👍 902
      Això que el cablejat per aguantar la càrrega de potència elèctrica és insuficient sembla clar, però si hi comença a haver més demanda no veig quin problema hi pot haver per augmentar-ne la capacitat (comentari independent de la resta del teu missatge).
      • rotllan5.797 3 368👍 3.403
        I si per carregar les piles has de cremar petroli ja el cremes directament al cotxe
        • gerd8.089 10 266👍 902
          No necessàriament. L'eficiència termodinàmica i el control de les emissions contaminants sempre seran superiors en una central tèrmica que al motor d'un cotxe particular (a banda que, en l'improbable cas que algun model d'energia renovable esdevingui dominant, els arguments per a utilitzar cotxes elèctrics augmentarien molt).
    • Segon_usuari_Bob4.690 8 464👍 3.157
      El futur és el cotxe elèctric però en una quantitat molt més reduïda de cotxes en general.

      No pensaràs que la gent amb poder adquisitiu elevat o els professionals és quedaran sense cotxe, no hi renunciaran si se'l poden pagar.
  • paleta2.988 1 642👍 3.327
    Segons el mateix Elon Musk, en un futur no gaire llunyà tots els cotxes seran autònoms, i es prohibirà als homes conduïr-ne.

    Progrés, o tecnofeixisme? 
  • dimissiopuntorg22.901 12 54👍 18.265
    Hauríem d'aconseguir que es fabriqués també a Catalunya.
  • venjança_catalana3.412 1 591👍 3.518
    M'agradarà veure com puja el preu de la llum 

Publicitat

Fòrums

  • 8.857.453 missatges
  • 206.522 temes
Fixa la barra dreta
Accedeix als fòrums Normes dels fòrums

Fils
més votats

Accedeix als fils més votats
Publicitat